Lokakuisena päivänä sain kutsun Arkkitehtuurimuseoon
aamukahville. Kutsu sattui vielä syntymäpäiväkseni. Olin kutsusta iloisesti
yllättynyt, sillä olinhan saanut päähäni, että olivat lakanneet kutsumasta minua
museon avajaisiin. Tosin vatvoessani aamukahvikutsua sähköpostiarkistossa havaitsin
että kutsuja oli kyllä tullutkin. Oliko niin että ystäväni Ekku Anttila, jolla
oli vuosien mittaan ollut tapana soittaa minulle ja ehdottaa tapaamista museon
avajaisissa, oli itse jäänyt ilman kutsuja. Tiedä häntä. Nyt kuitenkin menin
aamutuimaan museolle. Ensin etuovelle. Sitten takaovelle. Jälleen etuovelle. Ja
pääsinkin sisään.
Arvelin kysmyksessä olevan jonkinlaisen laajemman
istunnon. Mutta ei. Paikalla oli museon viehättävien naisten lisäksi kolme aamukahville tullutta nuorta
naista: Sanna Meriläinen, Päivi Leinonen ja Jenny Carlsson. He kaikki kolme
olivat tekemisissä tiedottamisen ja bloggailun kanssa. Sanna on kirjoitanut
kirjan: Tavallisia koteja - 1900-luvun suomalaista asumisen arkkitehtuuria
(Rakennustieto Oy). Päivi kirjoittaa blogia Talotarinat asumisesta,
arkkitehtuurista ja arjen ympäristöistä. Jenny taas kirjoittaa monipuolista
blogiaan http://korttelissa.fi/. He
olivat paikalla ja minä. Olin hieman ujona. Ihmettelin: mitä minä täällä teen?
Sitten huomasin. Kun Juhana Lahti saapui esittelemään kuratoimaansa näyttelyä
havaitsin olevani tuttujen projektien ja tuttujen tekijöiden parissa. Useimmat
näistä hyvistä kavereista ovat tosin jo manan majoille menneitä. Osa kuitenkin vielä
happea hengittelemässä. Siitäpä minulle rooli selvisi. Voin kertoa tarinoita
noista ajoista ja ihmisistä. Niinpä sitten päätin kirjoittaa kolmiosaisen
blogin 1960-luvun tapahtumista ja ihmisten sanomisista ja erityisesti asioista
jotka liittyivät minuun itseeni. Yritän toimia jotenkin aikajärjestyksessä
vaikka onhan 10 vuotta niin lyhyt aika että kaikki menee yhtenä mylläkkänä.
Mutta ensin hieman taustaa tuolle hurjalle
kymmenluvulle. Ameriikoissa on nyt taisteltu presidenttiehdokkuudesta. Rähmäinen
taistelu on juuri päättymässä yllättävällä tavalla. Oikeastaan kaikki yleiskaavataistelut
ja Malmin lentokenttätaistelut Vartiosaaritaistelusta puhumattakaan tuntuvat
hyvin vähäpätöisiltä nyt päättyneen taistelun älyttömyyteen ja mahdollisiin
seurauksiin verrattuna. On pakko joskus ihmetellä demokratian ja poliittisen päätöksenteon salattuja
reitinvalintoja. Olisiko se sittenkin se valistunut diktaattori? Mutta mistä
sellaisen löytäisi? Olisiko Pajunen tai Putin? 1960-luvun alussa New Yorkin
rakentamista hallitsi diktaattorin tavoin Robert Moses. Hän sai vastaansa kiihkeän
naarastiikerin. Taistelupari oli syntynyt. He olivat Jane Jacobs ja
Robert Moses.
Jane ja Robert
Jane
Jacobsin The Death and Life of Great American Cities (Random House, New York, 1961) vaikutti
meihin kaikkiin – tai ainakin moniin. Teos syntyi protestina New
Yorkin 1950-luvun liikenneratkaisuja vastaan. Kaupungin rakentamisen johtavana
virkamiehenä toimi Robert Moses. Hänen johdollaan kehitettiin ja toteutettiin
laaja kaupunkimoottoriteiden verkosto. Näitä moottoriteitä ja niiden
toteuttamiseen liittyviä vuokra-asuntokasarmeja vastaan Jane Jacobs hyökkäsi.
Jane Jacobs väitti 1950- ja 1960-lukujen ”rationalististen” suunnittelijoiden
”modernistisen” ajatusmaailman hylkäävän kaupungin, koska se hylkää ihmiset,
jotka elävät yhdyskunnissa, joita leimaa kerroksellinen kompleksisuus ja
ilmeinen kaaos. Jacobsin mukaan modernistit käyttivät Aristoteleen
deduktiivista filosofiaa löytääkseen periaatteita kaupunkien suunnitteluun.
Näiden periaatteiden joukossa pelottavin oli Jacobsin mielestä ”Urban Renewal”.
Ensisijainen tarkoitus oli toimintojen, kuten asumisen, teollisuuden ja kaupan
erottelu omille vyöhykkeilleen. Jacobs väitti Urban Renewal -politiikan
tuhoavan yhteisöt ja innovatiivisen talouden luomalla eristettyjä, luonnottomia
kaupunkitiloja. Tämän sijaan Jacobs ehdotti tiivistä ja sekoitettua urbaania
estetiikkaa. Näin voitaisiin säilyttää naapurustojen yksilöllisyys ja
ainutlaatuisuus. Hänen estetiikkansa oli päinvastainen modernistien
järjestykselle ja tehokkuudelle.
Jane
Jacobs ja Robert Moses olivat 60-luvun New Yorkin kiihkeä taistelupari. Tekstit
olivat silloinkin kovia. Jane: ”Yksityisten autojen lisääntyessä kaduista ja
bulevardeista tulee pysäköintipaikkoja. Liikkumisen mahdollistamiseksi laajat
kaupunkimoottoritiet tunkeutuvat kaupunkirakenteeseen ja lisäävät entisestään
pysäköintipaikkojen ja -talojen tarvetta. Yrittäessään tehdä kaupungit
saavutettaviksi ruuhkan suunnittelijat olivat jo tehneet ne miltei
asumiskelvottomiksi.” Robert: ”Myönnettäköön, että polttomoottori on tuonut
meille ongelmia, joita ei ollut muinaisessa Roomassa, mutta kaupunkihistorioitsijan
(Jane) kyyninen silmä ei näe merkkiäkään edistyksestä ja kehityksestä. Hänet on
vallannut pakkomielle Rooman ja Babylonin tuhosta.”
Robert Moses oli lähiörakentamisen vihamies. Hän sanoi
vielä näin: ”Tyypillinen esikaupunkilähiön
kiinteistöbrosyyri sisältää sekavia karttoja, väitteitä etäisten paikkojen
hyvästä saavutettavuudesta, kuvia kiiltävistä keittiöistä täynnä vekottimia ja
kuvia olohuoneista, jotka näyttävät Hitlerin valtakunnankanslialta ja
puutarhoja, jotka tuovat mieleen Maria Antoinetten ja Tuileriesin.”
Näillä eväillä sitten lähdettiin 1960-lukuun.
Niin,
tarkemmin muisteltuna 60-luku taisikin olla melko värikästä oman elämän kannalta. Olen koonnut
kaikki tärkeät tapahtumat tähän kuvaan. Selkeältä näyttää, vai mitä? Jos
aikajanaa lähtee etenemään vasemmasta ylänurkasta kohti oikeaa alanurkkaa
havaitsee koko kirjon. Näyttääkö tuo nyt värikkäältä? Jos olisi suurennuslasi
sieltä voisi nähdä mm. diplomityön A. Aallon suunnitelmaan liittyen, taistelun Katajanokan
kanavasta, Traffic In Towns kirjan ilmestymisen, Lappeenrannan keskuksen
suunnittelun Jude Juutilaisen kanssa, Koivukylän suunnittelun Salosen Jaskan ja
kumppanien kanssa, Tapiolan keskustan suunnittelun Edun, Kimpin, Pallasjussin
ja Juden kanssa, Turun ylioppilaskylän arkkitehtikilpailun Jannen ja Ekun
kanssa, Martinlaakson radan ja Haaga-Vantaan suunnittelun suurella joukolla,
ajatuksen ”kompakti kaupunki on kontaktikaupunki” ja vielä kaiken sen
kommentoinnin joka saattoi liittyä Smith-Polvinen liikennesuunnitelmaan.
Diplarissa
tungettiin Tuhkimon kenkään liian suurta jalkaa
Nuoren miehen diplari valmistui vuonna 1961. Se koski
Töölönlahdelta Pasilaan johtavaa Vapaudenkatua. Olin tunkemassa mahtavaa
Vapaudenkatua Alvarin antamaan
pienoiseen kenkään. Se ei onnistunut. Työn valmistuttua ja pojan valmistuttua pääsin
teekkariaikojen monivuotisesta työpaikasta ”oikeisiin töihn”. Ensimmäinen oikea
työ seitsemänvuotisen teekkaripiirtäjäkauden jälkeen oli Vammalan Puistokatu. Puistokadulla
kasvavat silloiseen tulevaisuuteen sijoittuneet lehmusrivit kohtuullisen
lehtevinä. Suuret haasteet odottivat. Lappeenrannan keskus tehtiin Erkki Juutilaisen kanssa Colin Buchananin Traffic in Towns -teoksen
innoittama. Sen työn tulos on koettavissa – siis harvinainen. Ylpeyttäkö
tuntien? Kyllä ja ei! Havaitsee tulevaisuuden olevan kriittinen
viimeistelemättömyyttä kohtaan. Pienet, suunnitteluhetken marginaaliasiat
muuttuvatkin suuriksi – itse suuri ratkaisu on ja pysyy.
Diplomityön
tekijä havaitsi A. Aallon liikenneratkaisun teknisesti mahdottomaksi. 5+5
kaistaa keskustaan ei mahtunut Aallon jättämään tilaan. Vapaudenkatu keikkui
Helsingin suunnitelmissa 90-luvulle saakka. Vasemmalla akateemikon ehdotus ja
oikealla nousevan autokansan edustajan diplomityö. Diplari valmistui vuonna
1961, Aallon suunnitelma vuonna 1964.
Lappeenrannan keskustassa
kokeiltiin siipien kantavuutta
Lappeenrannan
keskustakilpailussa vuonna 1963 Olli Kivinen oli ”varma voittaja”. Kilpailussa
oli SAFAn valitsemina tuomareina Osmo Lappo ja Erkki Luoma. Lappeenrannan valitsemana
tuomarina oli Erik Kråkström. Erikin mielestä Kivinen
oli selvä voittaja. Luoman mukaan tuomarityöskentely oli värikästä. Kaikki
tiesivät mikä oli Kivisen ehdotus. Kråkan silmälasit rikkoutuivat kiivaassa
väittelyssä. Kaupunginjohtaja Esko Peltonen oli tuomariston
puheenjohtaja. Hän kannatti Kivistä. Kun nuori vastavalmistunut arkkitehti
voitti kilpailun, Esko Peltonen päätti kompensoida katastrofia valitsemalla
siltä istumalta Viljo Revellin suunnittelemaan
kaupungintaloa. Tämä oli yllätysveto. Toisaalta varmaan arveltiin Revellin
tuovan kokemattoman Juutilaisen rinnalle vankkaa asiantuntemusta
Juutilainen
ihmettelee: ”Miten on mahdollista, että kaksi Helsingin huimapäätä Jude ja Pena pääsevät tekemään tuollaista Lappeenrantaan? Se johtuu siitä, että tiukka
kaupungininsinööri Pentti Salla – SS-miehen kokemuksella Saksassa varustettu -
tuli suunnitelman taakse. Suoraan sanoen hän uskoi konsultteihinsa.
Katajanokan kanava – säilyi
sittenkin
Löydän
vielä erään 60-luvun työn nykypäivän jäänteen. Se löytyy kun ajan Busterin
Katajanokan kanavalle. Ajattelen sukellusta kanavan mutaiseen pohjaan,
ajattelen sukeltajan kastunutta villapaitaa, ajattelen pohjan olemassaoloa,
muurien arvokkuutta, veden välkettä, löydän veneestä edelliskesäisen sikaarin, Matias tuo kahvit torilta.
Tuo taistelu Katajanokan kanavan säilyttämiseksi antaa
hienoa muistimateriaa. Maija Kairamo, jos sinua on kiitettävä
Viipurin kirjastosta, on sinua nyt varsinaisesti kiitettävä Katajanokan kanavan
toteutuneesta tulevaisuudesta. Se oli jo menetetty mahdollisuus, mutta se
muuttui kaikkien meidän yhteiseksi omaisuudeksemme. Ikävä ettei yrityksemme
pelastaa Malmi sitten kuitenkaan onnistunut. Se on tuo kilpailukyky, jota me
vanhat emme aina ymmärrä, tai ymmärrämme sen väärin.
Alvar Aalto Töölönlahdella
Silloin kun Janen ja Robertin riitely oli pahimmillaan
Alvar Aalto aloitti Helsingin keskustasuunnitelman teon. Työ alkoi vuonna 1959
ja valmistui vuonna 1964. Vuonna 1962 hän antoi Yleisradiolle haastattelun.
Poimin haastettelun alkuteksteistä nämä sanat: ”Lienee oikeutettua sanoa, että
siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran tuli eteen kokonaisen kaupungin tai
pikemminkin sanoen yhdyskunnan keskuksen tekeminen – sillä on tietysti syvempi
inspiroiva voima kuin vain yksittäisellä rakennuksella. Silloin kun joutuu yhtä
aikaa suunnittelemaan sekä asemakaavan että rakennukset - silloin joutuu antamaan
ihmisille ja elämälle viitteitä ja sisältöä – sitä tavallaan joutuu regissöörin
asemaan. Vaikeudet eivät ole arkkitehdin
ateljeepöydällä – ei ainakaan noin ensimmäisenä kategoriana. Minä melkein viittaisin siihen, että kun
minun ulkomaiset ystäväni, kun ne käyvät täällä, niiden melkein ensimmäinen
huomio on se, että yksilölliset rakennukset poimittuna sieltä ja täältä ovat
hyviä – Suomen arkkitehtikunnassa on eteviä miehiä – mutta... Se ei kuitenkaan
ratkaise Suomen kulttuuritasoa rakennustaiteellisesti. Täytyisi mennä
syvemmälle. Se on meidän yhdyskunnat. Se on kaikki kaupungit, Helsingistä aina
pienimpään kaupunkiin saakka. Niiden tason nostaminen, se on tällä hetkellä
tärkein ja se on se, mikä tällä hetkellä on Suomen yleiskuvassa pahin vika. Se
että se taso on kirjava."
”Uusilla julkisilla rakennuksilla on taipumus
yhteistoimintaan. Noin sadan vuoden ajan ovat julkiset rakennukset olleet
Euroopassa jonkinlaisen pallopelin objekteja – niitä on sijoitettu sinne, missä
jonkinlainen tyhjiö on ollut olemassa.”
"Uuden keskustan täytyy siirtyä sellaiseen kohtaan, jossa
monet pääliikenneväylät voidaan yhdistää oikealla tavalla ja saada ne oikealla
tavalla päättymään kaupunkiin! Keskustasuunnitelma
on saanut sellaisen muodon, että se lähimain postitalon kohdalta leviää
kolmionmuotoisena torina Töölönlahden vesipeiliä kohti ja uusi pääliikenneväylä
sijoitetaan rautateiden kiskoparien päälle niin, että se sopivalla tavalla
muodostaa tuloväylän Helsinkiin.”
1960-luvun
lopulla tahti alkoi tiivistyä
Helsingin maalaiskunnan eli nykyisen Vantaan uusi
pääkaupunki suunniteltiin Koivukylään 60-luvun lopulla. Ajatukset liikkuivat
suunnittelijan rajoittuneissa sfääreissä. Keskityimme tavoitettavuuteen ja
kaupunkirakenteeseen. Näimme kyllä edessämme värikkään vihreyden kyllästämän
”oikean kaupungin”. Olimme myös visiossamme toteuttaneet
”ruutukaavaregulaation”. Näimme myös hopeakylkiset junat, jotka kiidättivät
ihmisiä kohti Helsingin keskustaa. Näimme myös ihmiset, jotka ruuhkaisilla
teillä päättivät muuttaa kulkutapaansa – nähdessään hopeakylkisen kiitävän ohi.
Koivukylän lähitulevaisuudesta olimme kuitenkin jättäneet ajattelummme ulkopuolelle
monikulttuurisuuden.
Koivukylän
nykyisyys on erilainen kuin aikoinaan kuvittelimme. Huonollako tavalla?
Osittain ja aika rajusti, sillä uskoimme Koivukylään sekoittuneiden toimintojen
yhteisöllisenä paikkana. No, kylläpä siitä tulikin aika mielenkiintoinen
sekoittuneen monikulttuurisuuden kehto. Siitä ei kuitenkaan tullut Vantaan
pääkaupunkia. Pettynyt? Kyllä.
Kompaktikaupunki on
kontaktikaupunki - syntyi Matinkylä
Oikeassa kaupungissa oli varsinainen tulevaisuutemme
uskonkappale. Tulevaisuuteen katsottiin vuodelta 1967. Uskoin ja uskoimme
siihen todella. Uskoa valoivat parhaat arkkitehtiystäväni. Uskoa luotiin
toimistojen skissipaperirullien äärellä, huopakynien suihkeessa ja suunnittelun
läiskeessä. Läiskettä tehostettiin Riezlingillä ja Ilkantien saunailloilla.
”Jyvitys” oli tunnettu suunnittelumenetelmä. Tässä menetelmässä äänen
voimakkuus ja ärhäkkä debatointi osoittautui suunnittelumetodeista
parhaimmaksi. Naiset olivat kauniita ja suudelmat olivat herkässä. Matinkylä ja
Tapiolan keskusta nousivat manifesteiksi 2000-luvun tulevaisuudesta. Vain
toinen niistä toteutui.
Se
toinen oli Matinkylä. Ja taas uudelleen kysytään tulevaisuuden toteutumasta.
Oliko se toiveiden ja uskon mukainen? Kyllä, sitä se oli - ainakin melkein.
Matinkylä syntyi onneksi kaksiosaisena harjoitelmana. Aluksi harjoiteltiin
eteläisessä Matinkylässä ja tehtiin mahtipontisuuteen taipuvia väyliä ja
verkostoja. Oheistuotteena syntyi vahvaa katuvihreyttä. Talot eivät vain
jaksaneet kilpailla ympäristön rehevyyden ja katuaukkojen tyhjän tilan kanssa
harmaudellaan ja tuotantorationalismillaan.
Olarissa
mittakaava terävöityi. Tyhjän tilan suhde rakennuksiin sai harmonian ja
suhteen. Kevyt liikenne sai akselinsa. Talot saivat rakenteellista ryhtiä ja
tiilenpunaista väriä. Katot muodostivat talojen viidennen julkisivun.
Suunnitteluhetken kuviteltu tulevaisuus jäi todellisuuden varjoon. Kerran
näinkin päin! Valtionpalkinto Simolle ja Eerolle oli ansaittu.
Ihmeellinen tuo 60-luku
Siitä tuli vuosisadan vaihteen tulevaisuudentekopaikka.
Varsinkin tuon vuosikymmenen loppuosa oli todellista tulevaisuuden
paaluttamista. Minun osaltani siihen sattuivat Hervannan kilpailu, Turun
ylioppilaskylän kilpailu, Rauman yleiskaava sekä Porin, Lahden ja Tampereen
liikennetutkimukset. Aihetta debattiin antoi Helsingin suuri liikennetutkimus - Smith & Polvinen. Ajan hermolla lahjoitettiin Unto Valtaselle punainen
leikkijuna tunneleineen ja päästiin temppelin harjalle uudenlaista metroa
tekemään. Mutta palataanpa asioihin kuvaelmassa 2. Niin, kai muistatte että
nämä kuvaelmat ovat Arkkitehtuurimuseossa nyt esillä olevan näyttelyn
innoittamia. Suosittelen näyttelyä!
Hei Pentti, hyvä ja todella tarpeellinen kirjoitus senkin takia, että Arkkitehtuurimuseon näyttelystä puuttuvat asioiden tausta, tarpeet, tavoitteet ja politiikka, eli siis epookki rakentamisen ympärillä. Voisiko ajatella 1960-luku -sarjasi saamista kirjaksi asti. Kuten USA:n presidenttihässäkästä huomaamme, netti ja media saattavat hukuttaa asiat tai antaa niistä täysin vääristyneen kuvan jota ns. asiantuntijat, "tutkijat" ja muut lausuntoautomaatit auliisti levittävät. Niin on annettu 1960-luvustakin. Suomessa tapahtui silloin iso modernisaatio, luotiin nykyisen Suomen perusta. Tietojasi tarvitaan! Terveisin
VastaaPoistaJR
Tuosta 1960-luvun lopusta Matinkylän ja Olarin osalta muistuu mieleeni, kun meillä oli suunnittelutoimisto Lauttasaaressa Lapinlahden sillan pielessä. Se oli aivan länsiväylässä kiinni oleva omakotitalo meren rannalla. KM:n suunn. tsto oli melkein naapurissa. Välissä oli suomen naisten huoltosäätiön makoitustila, jossa oli majoittuneena vankilasta päässeitä nuoria asunnottomia naisia. Toisella puolella asui laulaja Danny. Mitenkähän olikin sattunut tällainen epämääräinen sakki samaan nippuun. Toimistolla oli iso parakkisauna aivan Matinkylän hiekkarannan vesirajassa. Oili hankalassa paikassa, kun oli ihan korvessa, joutui kävelemään pimeän metsän läpi, asutusta ei lähelläkään, puhumattakaan autotiestä. Esitettiin, että olisiko mahdollista saada sitä saunaparakkia lähemmäksi lauttasaarta, vaikkapa westendiin. Ei onnistunut.
VastaaPoistaOlarin talothan eivät olleet tiilestä, vaan ne olivat ns. Arjatsalon punatiilisiä laattaelementtejä, joita arvostettiin siihen aikaan ja olaria pidettiinkin ns. parempana alueena verrattuna Matinkylään. Eikös Liikennetekniikalla ollut 40 vuotta sitten toimisto Olarissa. Muistan saunoneeni siellä vuonna 1974 syksyllä.
Pentti Sirola
Eläkeläinen