Lupasin
taannoin kertoa muutamin sanoin tämänhetkisestä kesäkirjastani: Leo Tolstoi: Valitut teokset IV,
sisältäen osat Lapsuus, Poikaikä ja Nuoruus sekä vielä osan Kasakat. Alkuperäisteos
valmistui vuonna 1857. Minun kirjani on mustuneissa kansissa kotini
kirjahyllyllä 40 vuotta levännyt versio. Sitä ennen se oli kolmekymmentäluvulta
saakka toiminut Forssan kirjaston lukemistona. Tämän version painopaikka oli WSOY,
Porvoo ja painovuosi 1930. Kirjassa on Forssan kirjaston liimattu lainausohje,
joka kertoo, että kirjaa on säällisesti kohdeltava, piirustella tai kirjoitella
ei saa, lehtiä ei saa taitella merkiksi tai kosketella kostein sormin, kirjaa
ei myöskään tule antaa lasten käsiin, saati viedä kääreettä ulos. Vielä
huomautetaan ilmoitusvelvollisuudesta kirjastolle, jos kodissa on puhjennut
tarttuva tauti.
Nuori kreivi comme il faut
Kirjaa kirjoittaessaan kreivillistä sukua oleva, itsekin
kreivi Leo Tolstoi (1828-1910) oli silloin 29-vuotias. Kirjan kaksi ensimmäistä osaa kertovat nimensä
mukaisesti lapsuudesta ja poikaiästä kolmas osa nuoruudesta. Eivät ne kyllä
aivan omaelämäkertaa ole, vaikka läheltä liippaa. Ovat kai totuudellista
fiktiota. Jätän nyt tässä lapsuustarinat vähälle. Lapsuus kertoo äveriään
kartanonomistaja kreivi-isän ja ruhtinatar-äidin sekä viiden sisaruksen
elämästä. Vanhemmat tosin kuolivat
aikaisin, äiti kun hän oli 2-vuotias, ja isä kun hän oli 9-vuotias. Sukulaiset
sitten hoitivat häntä. Aion kertoa nuoruudesta.
Nuoruus alkoi, kun poika valmistui ylioppilaaksi vuonna 1844, 16-vuotiaana.
Ylioppilaaksi valmistuttiin suullisten tenttien kautta. Opetuksen Tolstoi oli
saanut kotiopettajiltaan. Kuvaus tenteistä ja niitä suorittavista
professoreista on mahtava. Nuori Tolstoi valmistautui tentteihin olemalla
kaikissa suhteissa comme il faut. Hän
arveli tenteissä onnistumisen olevan siitä kiinni. Tiedot eivät olleet niinkään
tärkeitä, kunhan tenttijä on täysin niin kuin pitää. Hän läpäisi tutkinnon.
Comme il faut.
18-vuotias kreivi Leo
Tolstoi, korttihai ja naisten naurattaja Kazanin yliopistosta.
Ylioppilaaksi tulon jälkeen Leo Tolstoi, nuori villikko
aloitti yliopisto-opinnot. Aluksi hän opiskeli itämaisia kieliä Kazanin
yliopistossa. Hän oli varsinainen kielimies. Vanhemmiten hän käytti sujuvasti venäjän
lisäksi ranskaa, englantia ja saksaa, mutta pystyi lukemaan seitsemää muuta
eurooppalaista kieltä. Hän aikoi diplomaatiksi. Kortinpeluu ja muut huvit
veivät kuitenkin liiaksi aikaa ja tentit jäivät suorittamatta. Hän vaihtoi
sitten lakitieteeseen, mutta sekin oli tuskallista. Loppujen lopuksi 19-vuotias
Leo lopetti opiskelun ilman tutkintoa. Pelivelat painoivat. Joku keksi, että
hän ryhtyisi hoitamaan kotitilaansa Jasnaja Poljanassa. Olisihan siinä
hoitamista, sillä tilan pinta-ala oli 1600 hehtaaria ja maaorjiakin oli 350
päätä. Maatila oli sukuperintöä. Isoisoisä kenraali Serge osti tilan ja isoisä kenraali
Nikolai rakensi tilalle erilaisten rakennusten lisäksi kaksi suurta kasvihuonetta
(orangerie), ranskalaisen puutarhan sekä englantilaisen maisemapuutarhan
suihkulähteineen ja altaineen ja vielä pitkiä koivu- ja tammikujia. Nyt tällä
hetkellä nuo puistot ja kujanteet ovat osittain 150-vuotiaiden puiden rajaamia.
Kun on nyt tavaksi tullut aina vertailla asioita
toisiinsa, niin todettakoon, että Suomessa on tällä hetkellä vain yksi maatila
joka non peltoalaltaan yli 1600 hehtaaria. Nalle Wahlroosin Joensuun tila
Salossa on peltoalaltaan vaatimattomasti vain viitisen sataa hehtaaria eikä
hänellä liene yhtään maaorjaa. Muuten moni suomalainen on kyllä hänen pankkinsa
orja. Kumpi on muuten pahempaa? Maaorjuudesta saattoi sentään vapautua isännän
tahdosta. Tolstoi kyllä kertoo tällaisen tahdon kielteisistä vaikutuksista. Tolstoin
maaorjat pitivät vapauden tarjoamista loukkauksena. Se oli ikään kuin
irtisanominen. Tarpeettomaksi ja kelvottomaksi arviointi. Potkut ja
kodittomuus. Pankkiorjalle ei kyllä vapautta tarjota missään olosuhteissa.
Maksamattomat velat peritään viimeistään kuolinpesältä. Tiloista vielä puheen
ollen metsätiloissa kyllä löytyy Suomen maassa jo runsaasti suurempia palstoja.
Suomen suurin yksityinen metsänomistaja taitaa olla Antti Herlin, hänellä on
metsiä yli 10000 hehtaaria.
Tolstoin kotitkartano
Google-kameran katsomana nykytilassaan.
Opiskelu tyssää
Lakimiesopiskelu Pietarissa ei sujunut. Hermot olivat
kireällä. Oli löydettävä jokin
perusteellinen pakopaikka. Sellaiseksi osoittautui Venäjän armeija ja kasakat
Kaukasuksella. Sotimaan hän lähti Murid-sotaan Kaukasian itäiseen osaan vuonna
1851. Venäjän valtio kävi pitkäaikaista sotaa tsetseenejä, dagestanilaisia ja
muita vuoristoheimoja vastaan. Muslimeille tämä sota oli jihad. Sotaa oli käyty
vuosikymmeniä, ehkä varsin satojakin vuosia. Taitaa tuo sota vieläkin jatkua -
jos ei aineessa niin ainakin hengessä. Kasakan suurin kunnia Tolstoin aikaan
oli tsetseenin tappaminen.
Tolstoi
ihaili sotatantereillaan mahtavia maisemia ja komeita vuoria. Ihailun kohteena
oli ainakin Kasbekin vuori. Hän ei suinkaan ihaillut sodankäyntiä ja julmuuksia.
Kaukasian sodan lisäksi Tolstoi toimi tykistöupseerina Krimin sodassa ja
osallistui Sevastopolin puolustustaisteluun tykistöluutnanttina. Täällä sodan
raakuudet iskivät rajusti Tolstoin mielenmaisemaan. Hän lopetti sotimisen
vuonna 1855 Krimin sodan päätyttyä. Tämä
sota oli ulottunut Suomeenkin saakka. Venäläisiä vastaan taistellut brittien
laivasto kävi Suomen rannoilla pommittamassa Bromarsundin, Loviisan ja Kotkan
linnoituksia ja saipa Suomenlinnakin oman tulikasteensa.
23-vuotias kreivi
Leo Tolstoi, pelivelkojaan armeijaan tsetseenejä jahtaamaan paennut nuori
upseeri veljensä seurassa.
Vielä maisemista puheen ollen, samainen Kasbekin vuori
oli Ilmari Kiannon matkareitin varrella, kun hän vuonna 1902, puoli vuosisataa
Tolstoin jälkeen teki sankarimatkan ja tutustui Kaukasian maihin ja kulki vuorten
yli pitkin Georgian sotilastietä. Tien venäläiset rakensivat Tolstoin
taistelujen jälkeen turvaamaan sotilaallista mahtiaan alueella. Kirjoitin
blogin Ilmari Kiannon retkestä näille alueille. Voin suositella: http://penttimurole.blogspot.com/2015/03/matka-monikulttuurisuuden-kiehuvaan.html
Georgian sotilastie
30-luvun matkailumainoksessa, taustalla Kasbekin vuori.
Miksi minua kiinnostaa Leo
Tolstoin nuoruus?
Se kiinnostaa siksi että omassa perheessä on kaiken
ikäisiä, nuoruusikäisiäkin nuoria. Mitä he tekevät, mikä heitä kiinnostaa, se
kiinnostaa minua. Hyvän vertailukohdan nykyhetken ja menneisyyden välille saa
tutkimalla esimerkiksi Leo Tolstoin elämää nuorena. Mitä siitä elämästä sitten
seuraa, se on toinen ja vaikeampi juttu. Se on juttu, joka on arvoitus. Siksi
en yritäkään sanoa miten olisi toimittava, ja mitä siitä seuraa. Ihmettelen
vain.
Aloitetaan nyt sirpaleilla jostain. Vaikkapa siitä miten
Leo Tolstoi ensimmäisessä kirjallisessa teoksessaan kertoo nuoruudestaan -
jotain episodeja vain. Leo Tolstoin käsikirjoitussivujen määrä on valtava.
Niitä oli 165 000, teoksia oli 90 kappaletta ja kirjeitä 10000. Paljonko
on kirjan sivuja? Haluaisin verrata määrää Mika Waltarin tuotantoon. En saa
selvää Tolstoin kirjansivujen määrästä. Waltarilla niitä oli noin 12000.
Novellissaan ”Nuoruus” nimihenkilö minä, Olenin, lieneekö
sitten Leo itse, päättelee nuoruutensa alkaneen 15 vuoden iässä. Ihmisen elämän kohtalona on pyrkiä
moraaliseen kehitykseen. Tällainen moraalin kehitys on kertojan mielestä
helppoa, mahdollista ja kestävää. Hän muodostaa loistavia suunnitelmia
aktiivisesta moraalin täyttämästä tulevaisuudesta, vaikka saman aikaisesti
hänen elämänsä jatkui pikkuasioista kiinnostunutta, sekoilevaa ja
nautinnonhakuista tietä. Moraalisen innoituksen voimalla hän raivostuikin
itselleen aikansa tuhlaamisesta ja tuore ilmestys sai hänet päättämään kerralla
- juuri sillä sekunnilla -muutoksesta elämässään. Niin juuri, tuohan tuntuu varsin luontevalta,
15-16-vuotias, hän elää vielä nykyisinkin uskon ja muutoksen aikaa, miksei
sitten lähes 200 vuotta sitten. Vai onko ihminen ajan kuluessa vanhempi jo
nuorena? Tai oliko niin että yläluokkaisen herrasväen lastenkasvatus jo silloin
ja aina johtaa pikkuvanhuuteen? Ei, kyllä se on vain uskottava, että nuoren
ajatusmaailmassa tuo ikä on kautta aikojen ollut se viimeinen hetki ennen kuin
aikuisuuden raskas taakka alkaa rutistaa unelmista rikasta mielikuvitusta. Saa
väittää vastaan. Eemeli tuossa vieressä sanoo 17 vuoden iän olevan omien
mielipiteiden muodostusaikaa ja vastaan väittämisen aikaa.
Kotiopettajat valmistivat nuorta Tolstoita yliopistoon.
Kirjan sanoin: ”Opintojeni lisäksi elämänmenooni kuuluivat tietyt epämääräiset unelmat ja pohdinnat, joukko
voimisteluharjoituksia tehdäkseni itsestäni maailman hienoimman urheilijan,
paljon päämäärätöntä, ajattelematonta vaeltelua talon huoneiden läpi (mutta erityisesti
etenkin palvelijoiden käytävässä) ja paljon peiliin katselua. Jälkimmäisestä
olen kuitenkin aina kääntynyt pois epämääräisellä masennuksen, melkein
vastenmielisyyden tunteella.”
Tänä vuodenaikana ihminen ”näkee vähemmän, mutta tuntee enemmän”. Kaikki puhui minulle
kauneudesta, onnellisuudesta ja hyveestä – kolmesta asiasta jotka ovat yhtä. ”
Heti, kerralla - kyllä, juuri tällä hetkellä - minusta tulee toinen olento ja
alan elää eri tavalla! ” Yliopisto-opinnot alkoivat keväällä pääsiäisen aikaan.
”Se oli juuri tuo erityinen aika keväällä, jolloin vuodenaika vaikuttaa
voimakkaimmin ihmisen sieluun - kun selkeä auringonvalo valaisee kaikkea, mutta
ei vielä anna lämpöä, kun vesipurot juoksevat jalkojen alla, kun ilma on täynnä
kevään tuoksua, ja kun vaaleansinistä taivasta raidoittavat pitkät läpinäkyvät
pilvet. Tänään ripittäydyn ja puhdistan itseni jokaisesta synnistä, en myöskään
koskaan sitoudu toiseen. Tässä vaiheessa muistin kaikkia peccadilloja, jotka
vaikeuttivat omatuntoani. Aion käydä kirkossa säännöllisesti joka sunnuntai,
samoin kuin luen evankeliumia tunnin päätteeksi koko päivän ajan. Lisäksi aion
varata kahden ja puolen ruplan (kymmenesosa kuukausipalkkioistani), joka
saadaan joka kuukausi yliopistoon käymisen jälkeen kuukausittain,
"köyhille ihmisille", mutta ei tarkalleen kerjäläisille, antamatta
kuitenkaan kenenkään mitään tietää siitä. Kyllä, aion etsiä samanlaisia
ihmisiä - orpoja tai vanhoja naisia - kerralla, mutta en koskaan sano
sielulle, mitä teen heille.”
Kahdeksantoistavuotiaana Oleninin (oliko siis Tolstoi
itse?) oli niin vapaa kuin vain venäläiset neljäkymmenluvun rikkaat, jo varhain
vanhemmistaan jääneet nuoret miehet ovat olleet. Hän ei tiennyt mistään
ruumiillisista tai siveellisistä siteistä; hän saattoi tehdä mitä hyvänsä, eikä
mikään häntä sitonut. Hänellä ei ollut
perhettä, ei isänmaata, ei uskoa eikä mistään puutetta. Hän ei uskonut
mihinkään eikä tunnustanut mitään. Mutta vaikka hän ei mitään tunnustanut, ei
hän ollut synkkä, ikävystynyt, ja järkeilevä nuorukainen, vaan päinvastoin
alinomaa syttyvä. Hän väitti, ettei rakkautta ole, mutta nuoren ja kauniin
naisen läsnäolo pani joka kerta hänen sydämensä seisahtumaan… Hän mietiskeli
sinne tänne, mihin kohdistaisi kaiken sen nuoruuden voiman, joka on ihmisessä
vain kerran: taiteeseenko, tieteeseen, naisen rakastamiseen, - vai käytännölliseen
toimintaanko, järjen, sydämen, sivistyksen palvelukseen, - tuon innon, joka ei enää toistu, vain kerraksi ihmiselle annetun
vallan tehdä itsestään kaikkea, mitä vain tahtoo ja parhaana pitää, ja koko
maailmasta mitä haluaa. Tosin on ihmisiä, joilta tuo hengen levoton pyrkimys
puuttuu, jotka astuessaan elämään heti kohta panevat kaulaansa ne länget, jotka
ensinnä sattuvat käsiin, ja työskentelevät niissä uskollisesti elämänsä
loppuun.”
Olenin suoritti tutkintonsa hyväksyttävästi, vaikka
joskus prosessorien käytös ei ollutkaan ylioppilaskokelaan mielestä comme il faut. Hän sai päällensä
mustasta verasta valmistetun läikehtivän lievetakin kiiltävän kultaisine
nappeineen. Hän sai vielä omaan käyttöönsä nelipyöräiset rattaat, hevosekseen
ruskean Kaunon ja ajomiehekseen renki Kuzmanin. Hänellä oli vielä miekka
kannikkeineen, nimi oli painettu ylioppilasluetteloon ja - hän arveli –
poliisien saattavan joskus tekevän hänelle kunniaa. Hän oli ”aikaihminen ja joskus luullakseen onnellinen”.
Tolstoin elämänohjeita
25-vuotiaana Leo Tolstoi kirjoitti: ”En ole
tavannut yhtäkään ihmistä, joka olisi moraalisesti minun tasollani tai valmis
minun tavallani pyhittämään kaiken ihanteilleni." Hän kehitteli elämän
ohjeitaan omaksi ja muiden hyväksi. Julkaisiko hän ne jossain, siitä en ole
varma. Ensimmäiset sääntökokoelmat taisivat tulla 18-vuotiaalta nuorelta
ylioppilaalta, myöhemmin niitä kuulemma täydennettiin. Otetaan nyt säännöistä
muutamia: herättävä olisi kello 5 aamulla ja nukkumaan olisi mentävä kymmenen
aikaan, päiväunia olisi sallittua vedellä kaksi tuntia. Olisi syötävä
kohtuullisesti ja vältettävä makeita. Liikuntaa olisi harrastettava kävelemällä
kaksi tuntia päivässä. Ilotaloissa ei saisi käydä kuin kaksi kertaa
kuukaudessa. Tavoitteita pitäisi olla
jokaiselle vuodelle, päivälle ja minuutille. Kerrallaan pitäisi tehdä vain
yhtä asiaa ja mielikuvituksen väläykset pitäisi pitää kurissa – elleivät ne ole
aivan välttämättömiä. Vanhemmiten
Tolstoin sääntökokoelmaan lienee tullut lisäyksiä. Sanotaan hänen
kehottaneen ihmisiä pysymään erossa (huonoista) naisista, tekemään rajusti
työtä halujen ja himojen alistamiseksi, tekemään hyviä tekoja tekemättä niistä
numeroa ja lakkaamaan murehtimasta itseen kohdistuvista muiden ihmisten mielipiteistä.
Tolstoi antaa myös ohjeita itselleen ja muille
mahdollista kirjallista tuotantoa harrastaville kanssaihmisille. Hänen
mielestään omaa kirjallista tuotantoa arvioidessaan kirjailijan tulisi asettua
kaikkein tavallisimman pelkkää viihdettä
etsivän lukijan housuihin (hameeseen).
Hän vielä täsmentää kaikkein mielenkiintoisimpien
kirjojen olevan sellaisia joissa kirjailija
teeskentelee kätkevänsä oman mielipiteensä, pysyen kuitenkin sille
täydelleen uskollisena. Hän vielä kuuluu kehottavan omaa teostaan tutkivalle
ohjeeksi, ettei tulisi miettiä sitä mitä voisi lisätä (vaikka olisi kuinka
ihailtavia ajatuksia mielessä), vaan pikemminkin sitä mitä voisi poistaa,
tuhoamatta sisältöä tai merkityksiä.
Tässä havahduin. Tosiaankin, ovat syyttäneet minua liian
pitkistä blogeista. Pitäisi katkaista puoleen. Monet ystäväni ovat tätä
neuvoneet. Ei ole oppi mennyt perille. Uskonkohan nyt kun havaitsen maailmankirjallisuuden
suuren neron viritelleen samoja neuvoja? Minunhan piti alun alkaen hieman
vertailla myös Katriina Järvisen ja
Laura Kolben kirjoittaman ”Sopivia ja sopimattomia”, Kirjapaja 2019, lempi, luokka ja suomalainen parisuhde
-tarinaa vuosisadan alusta tähän Tolstoin tarinaan ja näitä kahta ajanjaksoa
nykypäivään, mutta se jääkin nyt johonkin toiseen kertaan. Kaikissa näissä
jutuissa nuoren rakkaus on tärkeässä osassa, tai ei varsinainen rakkaus sinänsä,
vaan sen odotus ja ehkä pettymys. Runoutta, rakkautta ja rohkeutta teille
kaikille - näin elokuun alkupäiviksi, ilman pettymyksiä.