Alvar Aallon näyttely on avoinna
Ateneumissa. Suosittelen. Aalto on eräs tunnetuimmista suomalaisista. Hänen
haaveksiva kuvansa kulki meidän rahamasseissamme vuosina 1986-1997. Minun
aikani ihmisistä seteleihin pääsivät Urho Kaleva Kekkonen, Juho Kusti Paasikivi,
Alvar Aalto, Väinö Linna, Paavo Nurmi ja Jean Sibelius. Alvar Aallon kuvalla
varustettu 50 markan seteli laskettiin liikkeelle vuonna 1986. Setelin
kääntöpuolella oli Finlandiatalon kuva. Kysyn Dynikseltä, Daniel Bruunilta kuka
on tämän rahan piirtänyt. Olisiko se hänen isänsä Erik Bruun? Kyllä, Erik Bruun
on piirtänyt rahan Finlandiatalon puolen. Kasvopuoli taitaa olla Torsten
Ekströmin työtä.
Näitä Alvarin kuvalla varustettuja seteleitä
painettiin 250 milj. kappaletta. Onko tuo totta? Vaikuttaa järjettömän suurelta
määrältä. Mutta eihän se ole kuin 50 seteliä jokaista suomalaista kohti 10
vuoden aikana. 5 seteliä vuodessa. Sehän vaikuttaa ihan järkevältä. Kyllä niitä
enemmän kuluu. Hieno seteli.
Maksettiin kunniavelkaa
Nyt kuitenkin laitan tähän teidän
luettavaksenne tarinaa 70-luvulta. Minulle tuo kaikki mitä silloin tapahtui on
suuri elämys. Kaiken lisäksi myönteionen elämys. Teksti on osittain kirjastani
napattua. (Ihmistä ei voi suunnitella, kiveä voi!”, 2012.) Oli kysymyksessä
Aallolle annetun Töölönlahtea koskevan jatkotyön tekovaiheet. Vuosiluku oli 1971.
Aallon varsinainen keskustasuunnitelma alkoi vuonna 1959 ja
valmistui vuonna 1964. Kului sitten ihmetellessä nuo välivuodet. Suunnitelma ei
saanut esittelyn suurta menestystä vastaavaa kannatusta kollegojen parissa,
eikä päätöksentekijätkään sitä rakastaneet. Niinpä se ikää kuin kuivui kasaan.
Mutta kunniavelka jäi. Samanaikaisesti kun suunnitelma kuivui, Aalto
työskenteli Finlandian parissa. Finlandia-talon suunnitelma oli hyväksytty
vuonna 1964. Talon ensimmäinen osa valmistui 1971 ja kongressisiipi 1975. Koko
ajan siis tapahtui, mutta varsinainen Töölönlahden suunnitelma roikkui tyhjän
päällä. Tai ei aivan, sillä kaupunkisuunnitteluvirastoon perustettu
keskustatoimisto teki Alvarin entisten alaisten ja toimistopäälliköiden, Paavo
Mänttärin ja Kale Hietasen johdolla vaihtoehtosuunnitelmaa. Paavo ja Kale eivät
antaneet kovinkaan suurta arvoa maestronsa työlle. Mänttäri teetti pienempimuotoista
suunnitteluideointia ystävällämme Kirmo Mikkolalla. Kirmo piirteli hieman tuskaisena
Töölönlahti visiotaan Huvilankadun kellarissa. Muistan selvästi, kun hän
väritteli lyijykynällä koordinaatistoruudukkoon rakennusmassoja. Kale Hietasella
oli varsinainen keskustatoimisto viraston tiloissa Katariinankadulla. Hänen
suunnitelmallaan oli nimi H 67. Itse asiassa hänen tiimillään oli myös ajatus
rationalisoida Aallon ajattelua. Valmistella pohjaa useiden talosuunnittelijoiden
työkentäksi. Ei niin kuin Aalto varmaan ajatteli - itse suunnittelevansa koko
hoidon.
Aallon ikään kuin kunniavelan maksuna saama työ oli
nimeltään: TÖÖLÖNLAHTI-TERASSITORIN
MILJÖÖTEKNILLINEN KONSULTTITYÖ. Itse hän kyllä kirjoitti raporttiinsa työn
nimeksi KESKUSTASUUNNITELMA. Työ määriteltiin virkatekstissä näin:
”22.11.1971
Helsingin kaupunginhallitus päätti asettaa komitean valvomaan Töölönlahti-Terassitorin alueen
kaavarunkotyöhön liittyvän miljööteknillisen konsulttitehtävän suorittamista
sekä laatimaan selvityksen mahdollisuuksista osoittaa kantakaupungin
keskeisistä osista sijoituspaikkoja sellaisia lähinnä valtion tai muin julkisin
varoin toteutettavia rakennuskohteita varten, joihin kaupungin elinten olisi
lähivuosina syytä ottaa kantaa ynnä tekemään mahdollisesti tarpeellisiksi
osoittautuneet esitykset asiasta kaupunginhallitukselle”.
Kun Alvar Aalto aloitti ”miljööteknillisen”
konsulttityön lähtökohtina olivat hänen oma suunnitelmansa sekä KSV:n tekemä H
67 –suunnitelma. Kiva nimi kaupungin keskustasuunnitelmalle tuo ”MILJÖÖTEKNILLINEN”.
Mutta se ennakoi tilaajan asenteita maestroa kohtaan. Ei kelvannut enää
arkkitehdiksi. Oli ryhdyttävä miljööteknikoksi.
Työn aloituskokous ja Ruusuvuoren buduaari
Ankaran juhlinnan jälkeen
siirtyminen kaupunginhallituksen sinivihreään neuvottelutilaan oli tuskallista.
Oksennutti. (SIIS MINÄ) Herrat istuivat jo paikallaan. Teuvo Aura kaupunginjohtajana, akateemikko Alvar Aalto, Erkki Heikkonen valtuutettuna ja korkean komitean
kokoomukselaisena puheenjohtajana, pääjohtaja Ylermi Runko demarina ja kaupunkisuunnittelulautakunnan
puheenjohtajana. Virkamiehiä: apulaiskaupunginjohtajat Aatto Väyrynen ja Veikko O. Järvinen. Lars Hedman ja Pentti Lehto kaupunkisuunnittelun ja
kiinteistöviraston virastopäälliköinä. Näkyvissä Pentti Aholan jykevä hahmo – kumppanini
Rautatientorin metroasemaryhmästä.
Niin, meidät oli Aholan kanssa
kutsuttu paikalle juuri silloiselta nimeltään Kaivokadun metroaseman
suunnittelijoina. Kysymyksessä oli Alvar Aallon aloittaman
Töölönlahden-Terassitorin miljööteknillisen konsulttitehtävän alkuvaiheen
esittely. Kokous pääsikin liikkeelle. Minä syöksähdin kulman takana olevaan
vessaan oksentamaan. (TAAS) Silmät punoittivat ja näkyvyys oli heikko. Päässä armoton
kipu. Siinä seisoikin salin keskellä itse akateemikko. Minulla ei ollut ollut
kunniaa häntä aiemmin tavata. Hän näytti hauraalta, vapisevalta. Tuntui, että
hänen oli vaikea pysyä pystyssä.(TAI OLIKO ITSELLÄ TUO VAIKEUS?) Ensimmäinen reaktio: hänen äänensä ei ollut
vahva, se oli kärisevä vanhan miehen ääni. Hän viittoili kädellään, etsi tukea
ajatuksilleen. Hän puhui Töölönlahdelle suunnitelluista kelvottomista
mastodonteista. Viittasi entisen alaisensa, Kale Hietasen H 67 suunnitelmaan. Kesken puheen
syöksähdin jälleen kulman taakse. Ruusuvuoren vessa oli todella tyylikäs. (NYT EI ENÄÄ KUKAAN KUTSU!)
Akateemikko jatkoi: ”Helsingin
terminaalipolitiikka on todellakin ajateltava uusiksi. Nykyinen ajatus
terminaalien keskittämisestä on virheellinen.” Oli suunniteltava hakulinja- tai puolihakulinjasysteemi.
Helsinkiin on luotava uusi terminaalipolitiikka! Ärrät särähtivät, kun hän korkealla
vanhan miehen äänellä retorisesti huudahti tahtonsa ilmauksen. Salin yleisö
liikahteli vaivautuneesti. Miksi Alvari nyt puhuu liikenteestä? Hänelle on
annettu kunniavelkana tämä Töölönlahden miljöö ja nyt hän mestaroi isompia
asioita. Pysyisi asioissa, jotka ymmärtää. Huojuen ja viittoillen, terävästi huudahdellen akateemikko jatkoi puheensa
loppuun.
”Akateemikko puhuu järkeä!”
Sai esittää kommentteja. Nuori
punasilmäinen insinööri halusi sanoa jotain: ”Akateemikko Aalto puhuu nyt
täällä harvinaista järkeä! Todellakin, Helsingin keskustan ratkaisut ovat
ankkuroituneet liikenteen terminaalipolitiikkaan! Aallon juuri esittämä ajatus
terminaalien hajauttamisesta itäiseen ja läntiseen pääterminaaliin on
kiinnostava ja ansaitsisi tutkimista!” Outoa. Joku kehui akateemikon ajatuksia.
Miten nyt niin? Tässä ei nyt varsinaisesti odotettu mitään, maksettiin vain
kunniavelkaa. Miksi tuo meni kehumaan Alvaria? Sali oli hiljainen, paljoa
puheenvuoroja ei esitetty.
Kahvitauon vietin parvekkeella
haukkaamassa pari puraisua raitista ilmaa. Alvar Aalto ja Pentti Ahola istuivat
yhdessä. Alvar kysyi Pentiltä tuosta nuoresta insinööristä, joka kehui häntä.
Alvar oli yleensä parhaiten luottanut ruotsalaisiin liikennesuunnittelijoihin.
Kamppi-Töölönlahti -suunnitelmassa hänellä oli P. O. Klevemark. Aiemmin Göteborgin
Drottningtorgetissa hänellä oli kumppaninaan Bo Hertzman-Ericson. Suomessa Heikki Kaila kuului Alvarin armoittamaan
liikenneinsinöörijoukkoon. Kuultuaan Aholalta jotain Aalto päätti uskoa tuohon
punasilmäiseen nuoreen insinööriin.
Seuraavana päivänä tuli puhelinsoitto Munkkiniemestä: ”Professori Aalto haluaa teidät avustajakseen
Töölönlahden suunnitelmaan."
Tiilimäki ja ”pikkuvirkamiesten kohortit!”
Ensimmäinen meno Tiilimäkeen oli
innoittava ja herätti uteliaisuutta. Olo oli hieman juhlallinen. Miten
toimitaan? Kuinka neuvotellaan? Keitä on mukana? Portaat ylös, ateljeen puolelle,
pieni pöytä ikkunan ääressä. Erkki Luoma oli Alvarin pääsuunnittelija tässä
työssä. Hän istui piirustuspöytineen ateljeen etunurkassa – sivussa. Hänelle
huudeltiin. Alvar Aalto saapui, istuimme pienen pöydän ääreen. Alvar istui katse
ovelle päin. Vierailija selin ovelle. Klubi palamaan. Vastassa istui vanha
mies. Kädet laihat ja suonikkaat. Kasvot ohuen ihon peittämät. Ääni särisevä.
”Pikkuvirkamiesten kohortit ovat tuhonneet elämänurani.” Valtavaa tuskaa ja
pettymystä virtaa akateemikon suusta. Jokaisen kokouksen aikana säännöllisesti
ja uudestaan. ”Pikkuvirkamiesten kohortit ovat tuhonneet elämänurani!”
Täsmälleen tunnin mittaisen kokouksen aikana kolme varttia kulutetaan
akateemikon tuskaiseen monologiin. Tämä toistuu jokaisessa kokouksessa.
Viisitoista minuuttia
keskustellaan Töölönlahden suunnitelmasta. ”Meitä ei tässä työssä johda mikään
tavallinen komitea. Meitä johtaa areopagi!
Siksi tämä työ ei ole mikään tavallinen toimeksianto.” Kokouksen jälkeen ryntäsin sivistyssanakirjan
ääreen. Areopagi – kreikkalainen viisaiden miesten neuvosto. Sellainen siis
johti työtämme. Keitä olivat nämä viisaat miehet? Heitä oli kolme: Aura, Heikkonen ja Runko. Lisäksi tietysti laaja virkamieskunta
– joka suhtautui hienoista suuremmalla antipatialla ja ylenkatseella Alvar
Aaltoon.
”Siinähän se on, siinähän se on!”
Työ eteni. Liikenteestä
keskusteltiin myönteisesti ja toisiamme ymmärtäen. Joskus ymmärrettiin
tavanomaista paremmin. Aalto ei yleensä muuttanut suunnitelmiaan sovittujen
liikenneperiaatteiden mukaan. Joskus silmukat i törmäsivät rakennusmassaan.
Teimme Teuvo Juntusen kanssa mahtavan puolitoistametrisen
teippikuvan kiiltävälle muoville. Kuva piti esittää maestrolle. Istuimme hänen
kanssaan tavanomaisesti pikkupöydän ääressä. Olimme etukäteen sopineet, että
Teuvo liruttaa muovirullaa auki vähitellen. Kauheus ei saa paljastua liian
äkkiä ja raflaavasti. Rulla kiertyi auki – törmäys kiertyi esiin. ”Mutta
siinähän se on, siinähän se on!” huudahtaa akateemikko. Vanhana
funktionalistina hän innostui rakennuksen muodonmuutoksesta. Prosessi
kuitenkin oli sellainen, ettei tämä muutos tullut hänen kuvissaan koskaan
näkyviin.
Liikennesuunnitelman esittely
oli joskus kiusallista, kun kuvat eivät olleet toisiinsa päivitettyjä.
Varsinkin kun akateemikkoa vastaa hyökättiin juuri liikenteen aseilla.
Kaupunkisuunnitteluvirastossa pidetyssä esittelyssä virastopäällikkö aloitti
Aaltoon suunnatun hyökkäyksen kysymyksellä: ”Voisitteko selittää näitä
erikoisen omituisilta tuntuvia liikennejärjestelyjä Vapaudenkadulla?” Tässä
olin kyllä kärkkäänä: ”Arvoisa virastopäällikkö, voisitteko esittää liikennettä
koskevat kysymykset minulle, minä vastaan liikennesuunnittelusta. Akateemikko Aalto vastaa arkkitehtuurista myös sitä koskevien kysymysten osalta!”
Kaksi Aallon kuvaa samasta paikasta. Ensimmäinen pohjoisesta
toinen etelästä. Ensimmäinen vuosikertaa 1964, toinen vuosikertaa 1972.
Vanhaa
maestroa kiusattiin
Oli ihmeellistä, miten vanhaa
miestä kiusattiin. (Eipä hän kyllä itsekään aivan sanattomaksi jäänyt entisiä
alaisia moittiessaan!) Vanhan miehen raporteille irvisteltiin. Niitähän
luettiin melkein kuin Myklen kirjaa. Vain herkkupalat. No, totta puhuen olihan
siellä herkkuja. Mutta niihin herkkuihin suhtautumisesta on kysymys. Ihaniahan ne
herkut ovat! Vai mitä sanotte näistä herkuista, jotka pääosin suuntautuvat H
67 -suunnitelmassa esitettyä liikenneterminaalia, eli Aallon mukaan
”mastodonttia”, vastaan:
Aalto oli tämän suunnitelman valmistuessa 74 vuoden
ikäinen. Hänellä oli elinaikaa jäljellä 4 vuotta. Nykymittapuun mukaan hän
kuoli nuorena. Hänen ihania – vanhahtavia kyllä – tekstejään irvisteltiin.
Minusta se oli epäkohteliasta ja epäoikeutettua. Lapsellista. Tässä malliksi:
”Todellinen
tarkoitus tässä on, ei suinkaan liikenneteknillisen tilapäissuunnitelman
aikaansaaminen, vaan ITSENÄISEN SUOMEN PÄÄKAUPUNGIN KESKUS. On mahdotonta, että
jokin tämäntapainen rakennus olisi siinä avainasemassa. Näin ollen pyydän, että
ylipormestari Auran kokous käsittelisi asian siinä mielessä, ettei tällaista
rakennustaiteellisesti kaupungille epäedullista keskitystä syntyisi.”
Tai:
”Rakennus
on tietysti vain luonnos, mutta kuten piirustuksista näkyy, se on alueen suurin
rakennus. Eivätkä eri kerroksiin nostetut raskaat kuljetusneuvot ole mahdollisia
näin vaatimattomilla luonnoksilla. Rakennuksesta tulee suurin kuutiomäärältään
koko Helsingin keskustassa ja palvelee se oikeastaan vaan ns.
liikennetutkimuksia, mutta ei todellista tarkoitusta.”
Tai:
”Onko
oleellista keskitetyt lähtökohdat, ns. terminaalit, sekä paikallis- että
kaukoliikennettä varten, vai onko ns. hakulinjasysteemi sittenkin joustavampi
kaupungin edun kannalta. Asia on siksi monimutkainen ja koskee sitä paitsi
ulkomailta saatuja tiedotteita, että se voidaan ratkaista vain koko Helsingin
joukkokuljetusliikenteen jakelusysteemin puitteissa.”
Niin
tästä viimeksimainitusta punasilmäinen nuori insinööri innostui!
Alvar Aalto kohdisti
moitteensa Kale Hietasen suunnittelemaan monikerroksiseen liikenneterminaaliin.
Hän kutsui sitä MASTODONTIKSI.
Idän ja lännen yhdistäminen ei onnistunut
Aalto
yritti ratkaista itäisten ja läntisten kaupunginosien välistä eristyneisyyttä
luomalla diagonaalisia katuyhteyksiä ratapihan yli. Näitä yhteyksiä ei
kuitenkaan esiintynyt suunnitelmaan liittyneessä liikennesuunnitelmassa. Ne
olisivat edellyttäneet Kaisaniemenrantaan tulevaa toista viaduktia. Aalto ei
säästellyt liikenneväylissä. Mutta hänkin eli aikaansa.
Kuva kertoo Aallon ajatuksen hänen omien
sanojensa mukaan ”pitkulaisesta” Helsingin keskustasta. Rakennusmassat alkavat
Lasipalatsilta ja kurkottuvat Stadionin ohi Nordenskiöldinkadun varteen.
Oopperan ja Messuhallin kehitelmillä on tärkeä osuus tässä kompositiossa. Itää
ja länttä yhdistävä vaikutus ei tässä kuvassa näy. Näkyvät kuitenkin
diagonaaliset ratapihan ylittävät liikenneväylät.
Jälkikaikuja Pentti Saarikoskelta
Kaiken
tämän prosessin aikoihin Pentti Saarikoski kirjoitti runon, jossa hän kertoo
Helsingin, Suomen pääkaupungin elämästä metsien keskellä ja idän ja lännen
suunnalla vaikuttavista jättiläisistä ja isoista silmistä. Lopuksi hän miltei
yllättäen on lisännyt runonsa loppuun lauseen Alvar Aallon suunnitelmasta. Miksi?
Se jää arvoitukseksi. Nyt minä lisäsin tuon runon tämän jutun loppuun. Onhan siinä jotain ajankohtaista tuo itä ja länsi.
Minä asun Helsingissä.
Helsinki on Suomen pääkaupunki.
Se sijaitsee meren rannalla 120
mailia Leningradista länteen.
Helsinki on kasvava kaupunki ja
vuokrat ovat korkeat.
Me istumme täällä metsiemme
keskellä selin jättiläiseen ja katsomme
hänen kuvaansa lähteestä. Hänellä
on tumma puku, valkoinen paita
ja hopeanharmaa solmio. Hänen
maassaan kaikki on toisin kuin täällä,
siellä kävellään päällään tai
ilman päätä.
Me istumme omien metsien
keskellä,
mutta kaukana lännessä on maa,
jonka rantavesissä kelluu isoja silmiä,
ja ne näkevät tänne.
Helsinki rakennetaan uudelleen
Alvar Aallon suunnitelman mukaan.
Pentti Saarikoski: Tähänastiset runot. (Otava
1984).
Hei Pentti, olisi hyvä saada näistä blogikirjoituksistasi facebook-nostoja tavallaan sisäänheitoiksi. Olisi parempi keskustelumahdollisuus. Olen siinä-missä-tekijä -tyyppi, joten tämäkin kirjoituksesi on erittäin tärkeä. Pari pointia: olin prof Valkosen väestötiedekurssilla 1972, joten Erkki Luoma pisti minut laskemaan ennustetta Helsingille. Tulos on 1972 joulukuussa Aallon sanelemassa Helsingin keskustasuunnitelma -monisteessä, jonka hyvin tunnetkin. Kuunneltiin korvat höröllä kun Aalto saneli sen yhdeltä istumalta sihteeriile. Siinä ei ääni särissyt: ammattimies asialla. Oli varmaan Erkki Luoman ratkaisu jättää Vapaudenkatu Linnunlaulun päälle siihen onnettomaan malliin. Aalto siirsi sen Teuvo auran pyynnöstä VR:n rata-alueelle jo elokuussa sinä vuonna. Kritiikki ei ollut niin kovaa kuin on annettu ymmärtää. Jopa HS oli pettynyt kun nk nuorilta (se oli aika pieni klikki) ei tullutkaan mitään terävää. Syynä tähän ei ollut heidän skarppiutensa vaan sen puute: tiukan paikan tullen heillä ei ollutkaan mitään sanottavaa. Ainoastaan Asko Salokorpi heitti, että Aallon keskusta on Töölön rouvien kulttuurikeskus. Tähän se oikeastaan jäi. Olet tietenkin oikeassa siinä, että Aallon suunnitelman ydinosan eli länsirannan kulttuurirakennusryhmittymän torppasi KSV ja se älyttömän iso Hietasen liikennekeskus (busseja, rekkoja, tavaraa eduskuntatalon edessä). Järkevin arvostelija oli Reima Pietilä (Vapaudenkatu ylimitoitettu). Ja kyllä Aalto järkevää kritiikkiä kesti ja muuttikin suunnitelmiaan sen mukaan.
VastaaPoistaNähdään, terveisin
jussi