Tartto on takanapäin. Itse asiassa siitä matkasta tulikin
aikamoinen ajokokemus. Kongressia edeltävänä päivänä ajoin Tallinasta Tarttoon.
Perillä havaitsin läppärini jääneen Tallinnaan Toompean mäelle. Hyppy autoon ja
takaisin. Onneksi Eemeli oli minulla matkaseurana. Eemeli on 14-vuotias.
Tyypillinen sellainen. Maisemat eivät kiinnosta. Kaikki mikä kiinnostaa on
pelikoneessa. Jotkut kutsuvat sitä matkapuhelimeksi. No, vedetään hieman
takaisin. Ilman Eemelin seuraa tuo lähes 400 kilometriä jo ajetun 190 kilometrin
päälle olisi ollut vanhalle miehelle tuskallista. Tulihan siinä yhtäjaksoista
autossa istumista lähes 9 tuntia.
Tarton visioita lataamassa
Tarton kaupungin järjestämä liikenteen visiokongressi
liittyi juuri nyt käynnistyneeseen joukkoliiikenteen suunnitteluprojektiin.
Meillä sattuu olemaan tässä asiassa hieman perinteitä. Vuonna 1990 – vielä Neuvostavallan
aikaan – aloitimme Tartossa bussiliikenteen uudelleen organisoinnin
järjestämällä keskustan linja-autoasemalle päättyvät bussilinjat läpimeneviksi
heilurilinjoiksi. Tekijänä oli virolainen DI Peeter Tiks. Hän istui meidän toimistossamme Lauttasaaressa. Hyvinä
mentoreina hän mainitsee Hannu
Lehdon, Juhani Bäckströmin, Olli-Pekka
Pakkasen ja Timo Kärkisen. Nuo miehet olivat vielä poikasia siihen aikaan.
Onhan siitä jo pian 30 vuotta. Ninnpä siis tavanomaisen kaupunkisuunnitelman
tai liikennesuunnitelman koko ohjetilanteen aikajakso on kulunut. Siinä ajassa
jo kaikki säästöt on diskontattu ja tehdyt tai ostetut tavarat kuoletettu.
Paitsi että on sentään jotain jäännösarvoa. Se on se mikä näissä arvostetuissa
kolleegoissa näyttää vieläkin tuottavan täysipäiväistä hyötysuhdetta ja
tuottoastetta.
Ühistranspordi
visioonikonverents/Public Transport Conference oli ohjelmaltaan täyteläinen. Konverentsiyleisö
oli mieluisaa nähtävää. Paikalla oli paljon nuorta väkeä. Tässäpä linkki konverentsin sivuille: http://www.tartu.ee/et/uhistranspordi-visioonikonverents-public-transport-conference
.
Paikkana oli upea
auditorio Viron upouudessa kansallismuseossa - “Rahva Muuseumisssa”. Museon
mahtava kompleksi on vanhan neuvostoliittolaisen sotilaslentokentän kiitoradan
jatkeella. Tuostapa Tarton uudesta ylpeydestä kirjoitinkin jo blogissani : http://penttimurole.blogspot.fi/2017/01/matka-tarttoon-1.html .
Mainitsen vielä vuonna 1998 paikallisen bussiyhtiön
Liikorin toimeksiantona tehdyn konsulttityön, jossa tutkittiin kalustoon ja
organisaatioon liittyviä mahdollisuuksia. Tekijöinä oli tuttuja nimiä – ainakin
liikenneihmisille: Tero Anttila, Jouko
Berghäll, Juhani Bäckström, Hannu Lehto ja Peeter Tiks. Sitten vuonna 2006 tutkittiin Tarton verkkoa
Paramics-simuloinnilla - Tartu mikrosimulatsiooni 2006 . Työtä oli tekemässä Reetta Putkonen – Helsingin nykyinen
liikennesuunnittelupäällikkö. Tuon kaiken lisäksi piirreltiin vielä Tarton
kehätietä. Jukka Syvälahti oli
ammattitaitoisena tekijänä. Olihan hänellä myös sukulaisuussuhteita Tartoon. Toivo Kabanen, vaimon serkku, oli
Tarton aktiivisena poliitikkona homman takapiruna. Hän oli automies ja halusi
suomalaista asiantuntemusta Tarton liikennesuunnitteluun. Siitä se kaikki
alkoi. Nyt se näyttää jatkuvan. Remmissä ovat mm. Susanna Katainen, Katjatuulia Järvenpää, Simo Airaksinen ja Matti
Lahdenranta.
Erki puhui mielenkiintoisia
Tarton seminaarissa oli yksi huippuunsa mielenkiintoinen
esitelmä. Sen piti Erki Saluveer
Positium yhtöstä. Yhtiö on Tarton
yliopiston spin-off yritys. Esitelmän nimenä oli ”Andmepõhine transpordi
planeerimine ”. Hän esitteli
kännyköiden sijaintidataan perustuvaa liikennetutkimusmenetelmää. Esimerkit
olivat Tallinnasta. Liikennevirrat videolla ja kännyköiden ”parkkeeraus” olivat
hienoa havainneaineistoa. Tuo kaikki imponoi minua suuresti. Erityisen
kiinnostavaa on se että menetelmää tullaan käyttämään Tarton
joukkoliikennesuunnitelmassa. Positium ja Saluveer toimivat työssä WSP:n
alikonsultteina.
Tarton yliopiston
yhteydessä toimiva Positium on kehittänyt mielenkiintoisia sovelluksia
matkapuhelimen sijaintitietoihin pohjautuvasta liikennetutkimuksesta. Tulemme käyttämään niitä Tarton joukkoliikennesuunnitelmaa laadittaessa.
Konverentsin antia
Erityisen merkillepantavaa oli, että kaupunginjohtaja, linnapea Urmas Klaas, istui mukana koko päivän. Hän piti myös
avajaispuheenvuoron. Liikenne näyttää olevan kaupungin agendalla. Puhe oli niin
hyvä ja asiantunteva, että loput esitelmät olisi miltei voinut jättää
pitämättä. Minun henkistä valmistautumistani omaan esitelmääni hieman horjuttivat
nämä kaupunginjohtajan mietteet. Melkein pelkäsin hänen vievän särmän omalta
esitykseltäni. No ei hätää, jäi sinne sentään jotain särmän poikasta. Tai
pehmoako se oli. Luovuudesta. Suunnittelusta. Osallistumisesta. Kriisin
todennäköisyydestä. Tarpeesta tehdä kotikaupungista runo. Ja vielä mummojen ja
pappojen sähköautopoluista.
Kongressin nimi
viittasi joukkoliikenteeseen, mutta pyöräily nousikin vahvaksi teemaksi. Minä
olin esitykseeni kaivanut kansainvälisiä tilastoja. Niistä voi havaita Tarton
olevan vahva kävelykaupunki ja vahva joukkoliikennekaupunki. Kävelyssä Tartto
oli suorastaan tilastoykkönen. Pyöräilyssä Tartto osoittautui varsin
vaatimattomaksi tekijäksi.
Kristjan Maruste sanoi: „pyöräily on hauskaa“. Hänen esityksensä
oli myös kiehtova ja hauska. Se laajensi ainakin minun käsitystäni kaupunkipyörien
laajennetusta ja joustavammasta säilytystavasta ilman telakointia. Pyöriä voi
jättää myös varsinaisten telakkajärjestelmien ulkopuolella bussipysäkeillä
olevan tolpan ääreen. Siinä ne ovat valvotussa tilassa. En huomannut että
Helsingin kaupunkipyöräkeskustelussa olisi ollut puhetta tällaisesta. Hän puhui
myös sähköpyörien tulemisesta. Sanoi opiskelijoiden pääsevän kyllä hyvin
kotiinpäin yliopistolta. Mutta miten on aamuinen menomatka ylös jyrkkää
Toomemäen mäkeä? Siinä sähköpyörä olisi poikaa. Kristjan on intohimoisesti
kytkemässä jalkarattaita Teslan mallin mukaan pilveen. Ilo kuunnella. Pyytäkää
Suomeen puhumaan.
Siinä se on liityntäliikennepeli tolpan juuressa
bussipysäkillä. Elektronisesti kytketty valvontajärjestelmään. Ja sitten vielä
pilveen. Sieltä löytyvät CoModule appsit. Pyärä näyttää söpöltä. Kristjan sanoo
sen olevan helposti muutettavissa sähköpyöräksi. Moottori etukappaan ja akku
tangon sisään. Minusta se etukappa ei ole oikein hyvä ajatus.
Ennkkoilmoituksissa
mainittiin Jan Gehlin olevan yksi luennoitsija.
Innostuin tuosta hieman, sillä minulla oli kerran ollut tilaisuus luennoida
samassa seminaarisssa tuon maailmangurun kanssa. Se oli Jussi Kauton johdolla toiminut Baltian
maiden ja pohjoismaiden yhteinen hanke. Tapahtumapaikkana oli Riga. Vuosiluku
oli siinä 2000 paikkeilla. Jan Gehl ei kuitenkaan päässyt tulemaan. Hän oli
joutunut jonkun toisen kongressin tai pyöräilyforumin vangiksi. GehlPeoplen
edustajaan oli sitten Andreas Rohl. Andreas
oli vuosina 2007-2015 Kööpenhaminan
pyöräohjelman johtaja. Andreas oli Iloinen hahmo, joka oli antanut jopa parin
vuoden ikäisen poikansa pyöräilyn mainokseksi. Sanoi tarkoituksen pyhittävän
keinot.
Andreas kertoi jokaisen pyöräillyn kilometrin, silloin
kun se on pois ruuhka-aikana henkilöautomatkailusta, säästävän Kööpenhaminan
kaupungille 54 snt/km. Normaaliaikaan pyöräilty kilometri sinällään
säästää kaupungille 34 snt kilometriltä. Tämä on melkoisen mieletöntä.
Esitelmät eivät näihin loppuneet
Tarton
maakäyttösuunnittelun johtaja Indrek Ranniku esitteli kaupungin tulevaisuuden
visioita. Tampereen asioista kertoi Juha-Pekka
Häyrynen. Andres Sevtšuk, Tarton
yliopiston apulaisprofessori, Harvardin kasvatteja, hän kertoi maankäytö- ja
liikennesuunnittelun kansainvälisistä ilmiöistä, Lily Song Harvardista hänkin, kertoi päätöksenteon kiemuroista
Pariisissa, Soeulissa ja Wienissä. Lopuksi sitten Volvon Bussiyhtiön Magnus Broback markkinoi Volvon
sähköbusseja ja vauhdikas ranskalainen Clément
Delbouys, EasyMile-yhtiöstä, kertoi autonomisista busseistaan. Nuo bussit
ovat liikkuneet Vantaalla ja Otaniemessä. Bussien vauhti ei kuitenkaan ollut
samaa tasoa kuin Clémentilla esitelmän pito. Oliko se 20 km/h? Clement puhui
ainakin 120 sanaa minuutissa. Kuuntelin toisella korvalla virolaisia tulkkeja.
Vauhti oli ylivoimaista tulkattavaksi. En olisi busseistakaan aivan noin
innostunut, vaikka meillä Metropoliakin on ollut mukana hankkeen demonstroinnissa.
Palataan vielä minun juttuuni
Stressasin
valtavasti tuota Tarton esitelmää. Tämä meidän ajattelumaailmamme on nyt
sellaisessa murroksessa, ettei vanha mies hevillä tiedä mitä ajatella.
Digitalisaatiohurma on nyt ylitsevuotavaa. Taisin edellisessä blogissani jo
hieman irvailla nykymenoa. Tarton esitystä valmistellessani katselin vanhoja
valokuvia. Niitä katsellessani olin nykysanaston mukaan tarkastelemalla
„alustaa“. Kaupunkia „platformina“. En voi hyväksyä tuota ajatusta. Pidän sitä
kaupungin kaltaisen ilmiön alennustilaan saattamisena.
Viisaat ovat
sanoneet, että logiikan ankaruus ja käsitteiden selkeys ei sovi kaupungin
ymmärtämiseen (Wingren), sillä kaupungissa totuudesta ja valheesta syntyy
kolmas elementti, joka lumoaa meidät. Ilmiö lepää salatun päällä. (Goethe). Kaupunki
myös valehtelee aina, etenkin kun itse Perkele iltaisin sytyttää lyhdyt
asettaakseen kaikki epätodelliseen valoon. (Gogol). Laittaisiko nyt digitalisaation
generalisti nämä asiat tekoälylle ymmärrettävään bittimuotoon? Ei laita!
Tarton kaupungin muodonmuutos on tapahtunut
kadulla. Ennen vanhaan kadun täyttivät ihmiset. Ne kuhisivat toimintaa. Kadun
pokittaissuuntainen liike oli vähintään yhtä tärkeätä kuin sen pitkittäinen
liike. Ajat muuttuivat. Elettiin Pobedojen ja Moskowitshien viitoittamaa uuden
moottoriajan toiveiden aikaa. Bussit pullistelivat. Vihdoin pääismme
nykyhetkeen. Katu oli menettänyt merkityksensä kohtaamispaikkana. Siitä oli
tullut liikenneväylä. Elämä kadulta oli hävitetty. Katu tilana oli kadonnut. Onko siitä tullut
pelkkä „alusta“? Miten banaalia! Nyt sitten suunnittelijat ja visionäärit
puhuvat paluusta lähtötilanteeseen. Digitalistit taas pitänevät platformia nyt
aivan mainiona uuden bisneksin luomiseen.
Puhuin esityksessäni kadusta kohtaamispaikkana. Puhuin
julkisesta tilasta. Väitin kultturimme olevan manifestoituna julkisessa
tilassa. Väitin sen olevan peilimme: Kaupunki ei ole vain betonia ja asfalttia. Kaupunki on kohtaamisen paikka. Mutta juuri
nyt on pakko kysyä: Olemmeko pian uudenlaisessa kohtaamisen ajassa?. Ihmiset
istuvat busseissa tai he kulkevat puistoissa. He eivät katsele ohi lipuvaa
maisemaa. He eivät ihaile kevään puhkeavia kukkia. He kaikki, ei – ehkä puolet
heistä – he harjoittavat kohtaamista kännyköissään. Pitäisikö meidän yrittää
tämän kääntämistä „normaaliksi“? Vai onko tämä „normaali“ tullut jäädäkseen?
Olisiko meidän ajateltava digitaalisen Tarton tulevaisuuden visiota jollain
aivan uudella tavalla? Kohtaamista kyllä, mutta ei kasvoista kasvoihin.
Kohtaamista kyllä, mutta ei ihmisten kohtaamista? Elämää robottien kanssa,
virtuaalisten ja todellisten? Eräät digitalisaatiota manifestoivat puheenvuorot
viittaavat tiedon voittoon tunteista. Tai suorastaan niin, että tällainen tila
olisi tavoitteemme. Ainakin se näyttää olevan meikäläisten liikenne- ja
viestintäihmisten tavoite. Onko se tarttolaisten tavoite, se jää nyt
laadittavan vision varaan. Sanoin tai ainakin ajattelin uskovani parempaan.
Onhan joskus elätetty toiveita nyt saavuttamamme tietoyhteiskunnan muuttumisesta
kulttuuriyhteiskunnaksi. Sitä odotellessa….
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti