Kevät koitti ja ikkunanpesu. Meidän talossamme on vielä
vanhat vedetyt ikkunalasit. Ne aaltoilevat ihanasti, ovat kirkkaat, aivan kuin
kristallia. On hauskaa liikutella päätä tässä läppärin ääressä ja katsoa noita
lasin takana muovautuvia vasta silmuilla olevia sireenin ja vaahteran oksia.
Taivas on sininen. Menen ulos. Etsiydyn mustan hollantilaisvärisen sähköpyöräni
äärelle ja avaan lukkoa. Olen juuri lähdössä pienelle metsäntarkastukselle
keskuspuistoon. Puiston suhteen minulla on saavutettu etu. Tai isoisäni sen jo
saavutti 90 vuotta sitten. Minä sitten olen hieman täydentänyt saavutusta.
Minulla sattuu olemaan yhteistä rajaa keskuspuiston kanssa 70 metriä. En siis
ole tunteeton ystäväni Oden ja Helsingin valtuuston pyrkimysten suhteen. He
haluaisivat luovuttaa keskuspuistoa gryndareiden temmellyskentäksi. Ennen
satulaan vääntäytymistä katson vielä taloa. Miten nuo pestyt ikkunat osaavatkin
välkehtiä. Ne iskevät silmää. Silmänisku on älyttömän kirkas. Aivan kuin kaikki
olisi tässä maailmassa ja tässä ympäristössä aivan kirkasta ja selvää.
Tulevaisuus turvattu. Keskuspuistokin säilyisi. Sen aivan kuin uskoo todeksi
tuosta puhtaaksipestyjen ikkunoiden silmäniskusta.
Tuo ihana
aaltoliike ja nuo sirkeät silmät.
Minulle ei kuitenkaan kaikki ole nyt aivan selvää. On
nimittäin saatava valmiiksi esitelmä Tartossa pidettävään visiokongressiin.
Eilen jo lähetin lyhennelmän, mutta se varsinainen esitys, se on epäselvää.
Paperistakaan ei voi lukea. Se ei ole tapani. Mutta onko mitään sanottavaa?
Siinäpä kysymys. Esityksen nimenä on ”Transportation Planning and Future
Vision”.
Me kaikki puhumme nopeasta muutoksesta. Itsekin
kliseenomaisesti toistan muutoksen mantraa:
”Muuttuva yhteiskunta asettaa muuttuvia tavoitteita. Ne
ovat haaste. Se, joka muutoksen ymmärtää voi tarttua sen mahdollisuuksiin.
Muutoksen ymmärtäminen ei ole helppoa. Voi esittää hyviä kysymyksiä, mutta
kukaan ei pysty antamaan oikeita vastauksia. Muutos ei ole lineaarinen –
suoraviivainen. Se sisältää epäjatkuvuutta ja mullistuksia. Se sisältää myös
suurella todennäköisyydellä kriisin mahdollisuuden. Tarton mahdollisuus on
tarttua muutokseen. Luoda siitä sosiaalista kapitaalia, joka muuttuu hyödyksi
nykyisille ja tuleville kaupunkilaisille. Tästä olemme keskustelemasssa.”
Itämeren rantojen
pääkaupungit kasvavat. Tukholma johtaa, kasvua lähes 2 %. Tallinna on yllättäen
kakkosena – kiitos ilmaisen joukkoliikenteen. Hampuri, Helsinki ja Kööpenhamina
ovat kaikki miltei samalla viivalla, kasvua on 1,2 %. Suurista kaupungeista
Riga on kutistumassa 1,5 %:n tahtia. Tarton asema on vieläkin heikompi. Väki
pakenee yli 3 %:n vauhdilla. Se ei ole tavoite.
Suomesta messiaaninen
visio
Muutos askarruttaa minua. Onko muutos digipalveluun,
jakamistalouteen ja ulkoistamiseen juuri niin vallankumouksellinen kuin mitä
hallinto ja muut lobbaajat antavat ymmärtää. Liikenneviraston digihankkeen
esittelyssä sanotaan näin: ”Tiedon
tuottamisessa hyödynnetään muun muassa joukkoistamista. Asiakkaat ja
sidosryhmät voivat samaan aikaan tuottaa sekä hyödyntää tietoa. Valtaosa
tuotetuista tiedoista tarjotaan avoimena datana eri toimijoiden käyttöön
nykyaikaisten rajapintojen kautta. Asiakkaat ja sidosryhmät voivat hyödyntää
liikenne- ja liikkumistietoja myös Liikenneviraston ylläpitämien palveluiden
kautta.”
Digimaailman
systeemi on esitetty tässä Liikenneviraston kuvassa. Kuvassa esiityvät nämä
kaikki strategiaosaset: uudistunut liikkumisen ja liikenteen
ekosysteemi, luotettavat digitaaliset palvelut ja
tehostunut toiminta, toimiva ja turvallinen infra
palveluiden alustana sekä osaavat ihmiset ja uudistava kulttuuri.
Nyt juuri samaan aikaan tuli
julkisuuteen lähes messiaaninen visio liikenne- ja viestintäjärjestelmän
kehittämisestä. Sen tekivät Esko Aho, Lauri Lyly ja Inka Mero. Siinä vanhat
herrat on varsinaisesti villiintyneet. Villitsijänä on ilmeisesti ollut Inka
Mero. Pörssisäätiön sivuilla häntä sanotaan kasvuyritysten kummitädiksi. ”Kasvuyrityssijoittaminen
vaatii osaamisen lisäksi rakkautta sekä hulluutta uusiin palveluihin ja
innovaatioihin. Tällä alalla huiput ovat korkeita ja rotkot syviä, ja
toimijoilta edellytetään intohimoa.” Visiossa ollaan hurjalla tuulella. Aho
julistaa liikenteen ja viestinnän integroituvan. Hän sanoo päätöksenteon
muuttuvan. Hän sanoo uutta integroitua systeemiä muodin mukaan ekosysteemiksi.
Ekosysteemiä ei sanoman mukaan johdeta kuin väyläpäätöksentekoa. Tarkoittiko
hän, että siltarumpupolitiikasta nyt päästään? Poliitikoilta oman alueen edun
ajaminen siis loppuu? Tuohon en usko!” Ahon
mukaan uutta päätöksentekoa orkestroidaan. Kapellimestari eli konduktööri
tulisi Ahon mukaan julkiselta sektorilta.
Kirjoitanko nyt nämä tavoitteet ja
tämän suuren integraation siihen Tarton esitelmään? Näytänkö tuon kuvan? Ei se
nyt käy. Nämä ovat jotain ylätason tavoitteita.
Ekosysteemi on muodikas sana. Liikenne- ja viestintäjärjestelmä ei ole
ekosysteemi. Mutta tämä liikkumiseen ja viestintään liittyvä systeemi, sen
tulee uudistua, tulla ekologisemmaksi ja vähemmän luonnonvaroja kuluttavaksi, totta
kai. Eri liikennemuotojen yhteistyö, uudistuva pienipäästöisempi ajoneuvokanta,
välttämättömät muutokset kulkutapajakaumassa, luotettavat digitaaliset palvelut
- tietysti. Mutta kysyn ovatko ne
palvelut nyt epäluotettavia?
Infra palvelujen alustana. Tuo on melkoisen
outo ilmaisu. Palvelujako infra palvelee? Luulin sen palvelevan liikennettä ja
liikkumista. Ajattelen sitä hardwarena. En digitaalisena palvelualustana. No,
mutta onhan sallittua keksiä uusille asioille uusia sanoja. Tai oikeastaan ryhdyinkin ihmettelemään
kaupunkia, katutilaa ja katuverkkoa alustana. Keräsin kasaan netistä vanhoja
valokuvia Tartosta.
Havaitsin ”alustan” muuttuneen. Erityisen muutoksen kohteena
on ollut ”alustan” mahdollistama toiminta. Sata vuotta sitten Kivisillan aikaan
”alusta” oli täynnä ihmisiä. Siellä käytiin kauppaa ja siellä kuljettiin
sankoin joukoin. Myös veneet olivat kulkuvälineiden joukossa. Hevoset olivat
tietysti vetojuhtina. Tapahtui suuri kohtaaminen. Kadehdittu ja odotettu
moottoriaika tavoitti Tarton 60-luvulla. Linja-autoasema kaupungin keskellä oli
”alustan” aktiivisin paikka. ”Alustalla” kulkevat bussipalveluyksiköt tuntuivat
täyttyvän tungokseen asti. Pobedat ja Ladat olivat käsin kosketeltavan
tavoiteltavia. Oltiin matkalla. Nyt ”alusta” on muuttunut. Mahtavat
monikaistaiset väylät tarjoavat ”alustalla” liikkuville autopalvelupartikkeleille
hulppeata tilaa. Bussipalvelupartikkelit eivät ole kuitenkaan saaneet
toivomiansa kaistoja. Eivät myöskään pyöräpalvelupartikkelit. Digitaalisuus
kuitenkin toimii, sillä kaikki kulkijat tuijottavat
kännypalvelupartikkeleihinsa.
Kohtaammeko
”alustalla”?
Miten minä voisin sanoa seminaarin
kuulijoille jotain tästä ilmiöstä? Loukkaamatta heitä? Onhan nyt kaikkien
virallisten ja epävirallisten lähteiden mukaan niin, että on palattava
lähtöpisteeseen. ”Alusta” on saatava toimimaan ihmisten kohtaamispaikkana.
Kaupungin oleellisin funktio ei ole ”alusta” vaan kohtaaminen. Kaupunki ei ole ensisijaisesti taloja, katuja tai
puistoja. Se on ensisijaisesti kohtaamista. Tässä kohtaamisen valmistelussa,
esimerkiksi tapaamisosoitteen sopimisessa erilaisilla aparaateille kuten
kännykällä on tietysti suuri merkitys.
Kaupunki on ensisijaisesti sosiaalinen
ympäristö. Helsingissä aikanaan tehdyssä jalankulkututkimuksessa haastateltiin
kadulla kulkijoita. Heiltä kysyttiin paikkojen miellyttävyydestä tai
epämiellyttävyydestä. Ehdottomasti tärkein viihtyvyyden tekijä oli toiset
ihmiset. Se saattoi olla myös epäviihtyvyyden tekijä. ”Toiset ihmiset”
voittavat puistot ja torit. Arkkitehtuuria ihmiset eivät muuten lainkaan
maininneet viihtyvyyden tekijänä. No, hups! Olen tuosta ihmisten kanssa aivan
eri mieltä. Sen todistavat Tarton ja Tallinnan ”vanalinnojen” viihtyisät
miljööt, joskus arkkitehtuuri, mutta ennen kaikkea viihtyvät kulkijat. Minä
yksi heistä.
Sähkörollaattorit –
jotain uutta
Mutta uuden tekeminen. Tekisi mieli
sanoa tarttolaisille jotain edes puoliviisasta. Tekisi mieli kertoa ihmisestä
ja mittakaavasta. Tekisi mieli sanoa, että 60-luvun liikennesuunnittelun
oppikirjoja ei enää tulisi kirjaimellisesti seurata. ”Autogerechte Stadt – ajan
kanavoidut risteykset eivät enää ole muodissa. Nyt pakataan autot tiukempaan. Busseille
tehdään omat kaistansa. Liikennevaloissa suositaan bussietuuksia. Pyöräilijät
asetetaan erityissuojelukseen. Mutta ne mummojen sähköajoneuvoradat? Pitäisikö
sellaisiin uskoa? Minä uskon! Eräs uusi liikennemuoto on tulossa. Se on
sähköisten miniajoneuvojen invaasio. Eikä vaan mummoille. Ne kuuluvat
rollaattorisukupolven itsenäisen liikkumisen suureen innovaatioon.
Muut alan ihmiset uskovat robottiautoihin. Siis niihin
ratittomiin ja polkimettomiin kuljetusbokseihin. Minä uskon pappojen ja
mammojen ikiomiin sähköisiin pikarollaattoreihin. Mummot ajavat omalla
pikarollaattorilla torille. Papat ajavat satamaan katsomaan saapuvaa
vesibussia. Kysymys on vain siitä, ettei niille ole oikein mitoitettuja
kulkuväyliä. Ehkä Tartto on ensimmäinen kaupunki joka ostaa ideani? Hetkinen,
nuo mummo tai pappa olivat symboleja. Samaan sarjaan kuuluvat nuoret ja
keski-ikäiset.
Vai pitääkö minun
sittenkin puhua pelillistämisestä ja robottiautoista?
Sanot nyt minulle: robottiautot tekevät
kaiken tuon. Komennat unohtamaan nuo höpinät. Maailma muuttuu kollektiiviseksi.
Kaikki jaetaan. Sosialismi saa inkarnaationsa tulevaisuuden
robottiyhteiskunnassa. Palveluliikenne, palveluautot, palvelufillarit, palveluinformaatio,
palvelutalot, palvelunelikopterit, palvelunetti, palvelurobotit,
palvelubyrokratia, palvelubisnes – ne ovat tulevaisuutta. Jopa hallinnosta
tulee maksullinen palveluhallinto. Ja politiikasta palvelupolitiikka! Kaikki
toimii palvelu edellä, palvelun ehdoilla, ja palvelun bisneksenä. Näinkö on
ajateltava?
Robottiautot ja pelillistäminen ratkaisevat tulevaisuutemme.
Näin sanovat viisaat. En usko siihen!
Mietin tarttolaisten pitkää taustaa.
Heidän bauhausilainen kautensa katkesi itsenäisyyden menetykseen. Alkoi
stalinistinen kausi, sitä seurasivat hrutsevilainen ja breshneviläinen aika.
Neuvostoliiton avantgardismi oli myös unohdettua aikaa. Kukaan ei haikaillut
Yakov Chernikovin loisteliaiden pilvenpiirtäjien perään. Ne ajatukset ovat
vasta nyt heränneet meillä ja muualla. Hieman herännäisyyttä näkyy myös
Tartossa Emajoen rannalla. Aion
varoittaa heitä siihen enemmälti innostumasta.
Yakov Chernikov teki hienoja kaupunkisuunnitelmia. Niin
samanlaisilta näyttävät monet nykypäivän suunnitelmat. Pienessä mittakaavassa
Tartossa. Hieman lähes identtisiä asioita löytyy meidän rakkaassa
Helsingissämme.
Liikenteessä voisimme kaivaa esiin vanhan hienon
Lasnamäkisuunnitelman. Ei siellä tosin vielä ajateltu liikennettä palveluna.
Mutta siellä ajateltiin kuitenkin liikennettä kollektiivi-ilmiönä. Ja erityisesti
siellä ajateltiin katua bulevardina. (No, antakaa nyt hieman bluffata). Suunnitelma
oli suorastaan corbusiaaninen.
Näistä siis olen nyt varoittelemassa.
Se mitä serkut Helsingissä hyvänä pitävät, ei välttämättä ole 100000 asukkaan
kaupungin konseptiksi. On löydettävä omaa. Oman loisteliaan identiteetin
jatkumoa. Toivon että seminaarissa Jan Gehl ja muut luennoitsemaan lupautuneet
viisaat onnistuvat vakuuttamaan tarttolaiset itsekkäästi vaalimaan omaa itseään.
Ja tulevaisuus kun on ainakin hieman heidän omissa käsissään. Niin kuin oli
menneisyytensäkin. Uskotko tuohon?
Ehkä tämä Roger Wingrenin kirjoittama
lause Pietarsaaren yleiskaavaan on se oikea neuvo: ”Kaupunkikeskusta on kooste
historiaa, kehitystä ja muutosta. Näin keskusta tarjoaa mahdollisuuden
jatkuvalle muutokselle myös tulevaisuudessa. Kaupunkimme tulevaisuus riippuu
sen kyvystä ylläpitää moni-ilmeistä kaupunkitilaa jännitteineen ja
vastakohtaisuuksineen. Tilaa, jossa tapahtuu työ ja leikki, kohtaaminen ja
eroaminen.”
Kirjoitin muuten Tartosta kaksi
blogia. Jos olet kiinnostunut Tarton historiasta ja uuden uutukaisesta Viron
kansallismuseosta klikkaa tuohon:
Hei!
VastaaPoistaIhastuin tuohon sinun visioon sähkö-rollaattorit.
Minusta se olisi hienoa, voisin kuljeskella kaksipaikkaisessa sähkö-rollaattorissa tyttöystäväni kanssa ja kurvailla hymy huulilla.
Liikennekaistat ko. rollaattoreille minusta löytyy leventämällä ja suunnittelemalla leveämpiä kaksikaistaisia pyöräteitä.
Ihanaa, loistavaa! Taidat olla ensimmäinen ihminen joka ymmärtää yskän! Itse ajattelen sitä pian koittavaa hetkeä jolloin sanovat etten enää saa ajokorttia.
Poista