Onpa nyt menossa hurja viikko. Juuri kun olin ajatellut
pikkuhiljaa paneutua hieman tarkemmin Helsingin kävelykeskustan luomisen
ongelmakohtiin - silloin pamauttaa uusi pormestarimme julki oman ideologiansa.
Hän haluaa selvitettäväksi kävelykeskustan, keskustatunnelin ja Eteläsatamaan
syntyneen Guggenheimtyhjiön yhteisvaikutuksen. Hän kytkee yhteen nuo kaksi
kovaa koota: keskustatunnelin ja kävelykeskustan. Noin minäkin ajattelisin.
Hyvät päätökset ja kompromissit syntyvät politiikassa yleensä siten, että
kaikki osapuolet kuvittelevat saavansa jotain hyötyä. Eri asia on sitten mikä
on loppupeleissä totta. Kun aikoinaan metropäätöstä tehtiin, demarit ajoivat
asiaa ja kokoomus vastusti. Kävikö nyt sitten niin, että kun metro tuli, demarit siitä hyötyivät ja kokoomukselaiset
menettivät? Eipä niinkään. Loppujen lopuksi kävi niin, että kaikki hyötyivät.
Kansalaiset etunenässä, mutta myös kiinteistökapitalistit. Nyt kun
kävelykeskustasta kiistellään ollaan taas hieman paradoksaalisessa tilanteessa.
Asia on ikään kuin puoluepoliittinen.
No, poliittinen se tietysti on – niin kuin kaikki päätettävät asiat. Mutta ei
puoluepoliittinen. Enemmänkin asia on autolobby vastaan muut. On se myös
kauppalobby vastaan muut. Todellisuudessa, jos kävelykeskusta onnistutaan
toteuttamaan kaikki hyötyvät. Jopa sitä vastustavat lobbyt hyötyvät. Siinä on
analogiaa metron kanssa. Kaikki hyötyvät. Siksi kannattaa etsiä hyviä
kompromisseja.
Vapaavuoren aloite
on hyvä. Pataan on vain saatava kaikki ainekset porisemaan. Jos siitä jää
jotain tärkeätä pois, keitto ei valmistu. Rakentamista voidaan sitten
vaiheittaa ja jättää osia pois, mutta suunnittelun padassa olisi pidettävä
mukana kaikki raaka-aineet ja mausteetkin.
Päätöksenteon kannalta kävelykeskusta syntyy vain
antamalla hieman köyttä myös autopuolueelle. Hyötyjät ovat samat kuin
metropäätöksessä: etunenässä kansalaiset ja sitten varsinaisesti finansseissa
kiinteistösijoittajat ja kapitaalin haltijat. Hankkeen maksajia ovat aina
veronmaksajat. Tai ainakin veronmaksajien ”omistama” kaupunki. Toive että
keskustan kiinteistöt kustantaisivat keskustatunnelin tai kävelykeskustan on
toiveajattelua. Jos tällaista todella väläyteltäisiin saisimme aikaan melkoisen
vastarintalobbyn. Jos kerätään tunnelin käyttäjämaksua, se kyllä kävisi, mutta
maksajana on silloin melkoisessa määrin keskustan liikeyritysten henkilökunta.
Tunnelin palvelemasta keskustapysäköinnistä kun merkittävä osa on autoetuun
liittyvää työmatkapysäköintiä - jonka
työnantaja maksaa, mutta vähentää sitten palkasta. Ilmaisesta autopaikasta ei
joudu edes verolle. Asuntoedusta sentään verotetaan. Jos ei ole ruuhkamaksua
koko kaupungissa, vaan ainoastaan keskustatunnelin käyttömaksu, tarjotaan sitä
asiakkaille hyvityksellä. Maksu siirtyy tavaran hintaan. Ei siitä pääse
mihinkään, että kansalainen ja veronmaksaja lopuksi kaiken maksaa. Ja myös
hyötyy maksamastaan
Kiinostava paketti -
kompleksi
Minua kiinnostaa suuresti nyt alkava keskustelu. Vielä
kiinnostusta lisää samaisessa Hesarissa ollut juttu urBaanasta, eli
kuvanveistäjä Martti Aihan ja kumppaneiden ideoimasta Rautatiekatujen
rataleikkaukseen sijoittuvasta fantasiakohteesta. Minä olin yksi noista
kumppaneista. Rahoittajakumppanimme SRV on nyt viemässä hanketta eteenpäin.
Huhu kertoo Anni Sinnemäen olleen hankkeen eteenpäin nytkähdykden takana.
Melkein yllätyin. Hienoa. Soitin innoissani Aihalle. Onnittelin. Luulin jo
hankkeen olevan kuolintuskissaan Paavo Nurmen korttelin tultua rakennetuksi
vastoin urBaanan suuria ideoita.
urBaana oli hieno
harjoitelma. Tässä on kuva urbaanan olemuksesta Eduskuntatalon nurkalla. Se
kuuluu osana keskustauudistuksen suureen ”kompleksiin”.
Nyt minun ajatuksissani yhtyvät neljä asiaa: kävelykeskusta,
urBaana, Eteläranta ja keskustatunneli/huoltotunneli. Ne kaikki liittyvät
toisiinsa. Mutta niihin liittyy vielä jotain muuta. Ennen kaikkea tähän
kokonaisuuteen liittyy Pisara. Sen suunnitelmat ovat nyt aivan kuin paketissa,
vaikkei rakentamisesta ole tietoakaan. Nyt vielä on tullut esille viranomaisten
toimesta Lyyra. Jos tehdään Lyyra ei tule Pisaraa. Tuleekin Töölön metro. Minun
mielestäni Vapaavuoren ”kompleksiin” liittyy Pisara-suunnitelman tarkistus. Sitten
siihen liittyy vielä suunnitteilla oleva Tallinnan tunneli ja lentokentälle
johtava Lentorata. Ne ovat kumpikin osa sitä maanalaista verkostoa johon keskustatunnelikin
liittyy. Kallio kun on sellainen resurssi, ettei pois louhitusta tyhjiöstä saada
uutta kalliota. No, jos Ragnar vielä eläisi, hän sanoisi että tekokalliota
kyllä syntyy betonista.
Tässä on kuvattu
pormestarin ja hänen apunaan olevan apulaispormestarin työkalupakin osasia.
Vasemmalla ylhäällä on kuva Tallinnan tunnelin ja Lentoradan sijainnista.
Kysymys: missä ovat keskusta-asemat? Oikealla ylhäällä on Pisaran suunniteltu
asemaratkaisu sekä aikanaan hylätty vaihtoehto (1). Kysymys: olisiko tuo
hylätty sittenkin se oikea ratkaisu? Oikealla keskellä näkyvät keskustan
parkkiluolat, keskustatunnelin luonnos sekä huoltotunnelin mahdollinen jatkaminen.
Kysymys: olisiko viisasta valita huoltotunnelin
jatkaminen ja hylätä keskustatunneli? Ja vielä jatkokysymys. Jos
keskustatunneli sittenkin tehdään olisiko viisasta täydentää systeemiä tunnelilla Kampista pohjoiseen? Alimpana on
kuva keskustatunnelin tasauksesta syvätunnelina – jos päätetään tehdä, niin
näin se menee.
Oletko sitä mieltä,
että kallioissa kyllä tilaa riittää? No, jos olet niin katso tuota punaista
kuvaa. Siinä näkyvät kallion jo poratut ja suunnitellut tunnelit. Insinööreillä ei ole aina ollut
logiikka kotona kun kalliota on puhkottu. Tumma kuva kertoo miten kaavoittajat
ovat puolestaan onnistuneet luomaan hienon katuverkon ja harmonisen rakenteen. Se
muuten syntyi pääosin jo 100 vuotta sitten.
Kävelykeskusta – kulkijan
keidas
Helsingin kävelykeskustan tulee luoda yhtenäisiä
kävelykatujen ja aukioiden verkostoja. Kävelykeskustan periaate ei toteudu
irrallisilla katufragmenteilla. Kävelykeskustan sisällä voidaan kyllä sallia
autojen liikkumista, mutta se tapahtuu ”auto väistää kävelijää” –periaatteella.
Tämä koskee huoltoliikennettä ja mahdollista pienimuotoista pysäköintiajoa.
Helsingissä on kehitteillä pyöräilijöiden baanaverkko. Kävelykeskusta on
kuitenkin jotain muuta kuin jalkakäytävät ja nopean pyöräilyn baanat.
Kävelykeskustan alueiden tulee soveltua ”perheliikuntaan”. Siellä kulkee
pikkulapsia kolmipyöräisellä, siellä työnnetään kaksosten leveätä lastenvaunua,
siellä koira tempoilee talutusnuorassaan,
siellä pysähdytään ja parveillaan, siellä niskan jäykkyyttä poteva vanhus
ajaa sähköpyörällään (minä!), siellä joskus jopa hieman horjahtelee terassilta
poistuessaan, kapakan edessä pyörii röökijengi, mummo saapuu
sähkörollaattorilla marketin eteen, pop-up torikauppias myy vihanneksia,
katusoittaja on löytänyt hyvän akustisen asemapaikan, niin, tällaista kaikkea
hidasliikuntaa ja paikallaanoloa.
Tässä on minun
ehdotukseni kävelykeskustaksi ja kävelykaduiksi. Siinä on keskeinen
Pohjois-Espan ja Aleksin alue poikkikatuineen, siinä on omanlaatuisensa
empire-kaupungin historiallinen kävelypainotteinen alue, siinä ovat varsinaiset
kävelykadut Kalevankatu, Roba, Korkeavuorenkatu, Freda jatkeineen Merikadulle
ja pohjoiseen Oksasenkatua Töölön torille ja edelleen Töölönkatua Minna
Canthinkadulle ja Meilahden sairaala-alueelle. Siinä on Eteläranta. Siinä ovat
vielä Snellmaninkatu ja Siltavuorenranta. Tietysti siinä on urBaana.
Kävelykatuja on minimaalisen vähän, mutta ne kaikki palvelevat helsinkiläisiä
asukkaita omilla alueillaan. Ne palvelevat myös vieraspaikkakuntalaisia, jotka
haluavat tutustua kaupunkiimme. Ne johtavat satamista keskustaan ja puistosta
toiseen. Ja huomatkaa: ne johtavat myös kaupasta kauppaan!
Pysäköinti ja
tunnelivaihtoehdot
Helsingin keskustassa on noin 20000 pysäköintipaikkaa.
Niistä maanalaisissa laitoksissa sijaitsee noin 5000 paikkaa. Maanalaisten
paikkojen kannalta olisi edullista yhdistää niitä mahdollismman paljon
toisiinsa. Meillä on jo rakennettuna huoltotunneli johon yhdistyy tai voisi
hyvin yhdistyä noin 3600 nykyistä paikkaa. Huoltotunnelin ongelmana on sen
puutteelinen yhteys katuverkkoon, on vain yksi yhteys Ruoholahdessa.
Huoltotunnelia voi kyllä ajaa myös Liisankadun ympyrän seudulle, mutta se on
kiellettyä. Maan alla lymyää käyttämätön tunneli. Toinen huoltotunnelin ongelma
on huoltotoiminnan puuttuminen. Vaikka kaupunki investoi hankkeeseen kymmeniä
miljoonia Aleksin liikkeet eivät ole katsoneet aiheelliselksi käyttää tätä
mahdollisuutta - Stockmannia lukuunottamatta. Onpa siellä myös Citykorttelin
huoltoa – kai? Stockmann sai toisaalta kaupungin huomattavalla rahoituksella
suuren pysäköintiluolan tavaratalonsa kylkeen. Nyt olisi harkittava
tunnelivaihtoehtoja.
Keskustassa on
tällä hetkellä noin 6000 luolapaikkaa. Niistä noin 3000 paikkaa liittyy
nykyiseen huoltotunneliin. Kaiken kaikkiaan keskustassa on noin 20000
parkkipaikkaa. Kaupungin hallinnoimia kadunvarsipaikkoja on näistä noin 11000
kpl. Jos haikaillaan keskustatunnelia pitäisi mahdollisimman suuri määrä
luolapaikoista saada liittymään tähän tunneliin. Keskustatunneliin helposti
liitettäviä nykyisiä parkkiluolapaikkoja on noin 2200 kpl. Huoltotunneliin
liittyviä tai helposti liitettäviä paikkoja on vastaavasti noin 3600 kpl.
Varsinainen keskustatunneli oli alkujaan piirretty siten
että tie oli Rautatiekatujen leikkauksessa nykyisen pyöräbaanan tasolla. Siitä
väylä sukeltaisi tunneliin ja alittaisi radat ja Kaisaniemen puiston. Töölönlahdella
olisi ollut maanalainen eritasoliittymä. Tunneli jatkuisi Sörnäisten
rantatielle. Väylän pituus olisi runsaat 4 kilometriä.
Baana pudottaa
alkuperäisen keskustatunnelin
Kun Ratakatujen rataleikkauksen pyöräbaana toteutettiin
kaupungin toimesta vanha keskustaväylän suunnitelma käytännössä romuttui.
Tunneli kuitenkin eli vielä salaista elämäänsä. Siksi Martti Aihan ideoiman
UrBaana projektin yhteydessä oli luonnosteltava uudenlainen keskustatunneli. Se
kulkisi koko matkan Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle syvätunnelina.
Liittymät ideoitiin siten että Mechelininkatuun liityttäisiin Arkadiankadun
keskeltä nousevalla rampilla, Mannerheimintien kohdalla tunneliin mentäisiin
Finlandian ja Kaivotalon ramppeja käyttäen ja Kaisaniemessä liityttäisiin
Kluuvin luolan ramppeihin. Liikennesuunnitteluosasto katsoi tehdyt selvitykset
sen verran vakuuttaviksi, että antoi vihreätä valoa UrBaana-esitykselle. Ja
vakuuttava se olikin!
Keskustassa on jo
valmiina huoltotunneli jonka pituus on 1,9 km. Tätä tunnelia voitaisiin jatkaa
molemmista päistään. Ruoholahden päässä tunneli tulisi jatkaa Porkkalankadulle
jossa tunneli nousee pintaan. Jatkotunnelin pituus on 0,95 km. Itäpäässä
tunneli tulisi jatkaa Unioninkadun linjaa Siltavuorenrantaan. Jatkeen pituus on
0,85 km. Urbaana-suunnitelman yhteydessä luonnosteltu keskustatunneli on
pituudeltaan 4,2 km. 1+1 kaistaisen huoltotunnelin rakentaminen läpimeneväksi
maksaisi ehkä noin 100 milj. euroa. Keskustatunneli viimeisin hinta-arvio on
noin 600-700 milj. euroa.
Pekka Korpinen visioi ja
sanoo vaarallisen sanan ”huuhaa”
Viime aikoina keskustelu on ryöpsähtänyt. Verkkouutiset
sanoo ex-apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpisen ehdottavan kävelyaluetta
Katajanokalta Kaivopuistoon ja maanalaisen huoltotunnelin jalostamista
liikennekäyttöön. Olen aivan samaa mieltä molemmista asioista. Mutta sama lähde
kirjottaa myös näln: SDP:n Pekka Korpinen tyrmää Helsingin
kävelykeskustasuunnitelmat – "Huuhaata". Tuosta olen eri mieltä
Kävelykeskustasuunnitelmat eivät missään tapauksessa ole huuhaata. Kun ryhtyy
tarkemmin lukemaan Korpisen suuhun pantua tekstiä havaitsee ettei hän suinkaan
pidä kävelyalueita huuhaana. Hän tuntuu
pohdiskelevan. Erityisesti hän vaikuttaa innostuneelta Etelärannan
saattamiseksi jalankulkuympäristöksi Katajanokalta Kaivopuistoon. Piirsin heti
tuon ranta-alueen karttaani. Hän pohdiskelee myös Senaatintorin ympäristöä ja
Pohjois-Espaa. Kaivokadun muuttaminen kävelykaduksi on Pekan mielestä kylläkin
huuhaata. Hän pitää Kaivokatua liikenneväylänä. Rautatientoria hän mielellään
muuttaisi Eliel Saarisen hahmottelemaan suuntaan. Ehdottaa istutuksia joilla
tilaa voisi jakaa. Ja kehottaa kaivamaan esiin Saarisen suunnitelmia. No minä kaivoin.
Pro Helsingfors
suunnitelmassa ”Rautatientori” oli todella vahvasti istutettu. Aseman
sisäpihalle oli myös suunniteltu hieno puutarha. Asemahan tuo rakennus ei enää
tässä suunnitelmassa ollut. Asema oli Pasilassa. Muuten huomatkaa, itsenäisen
Suomen satavuotisjuhlia täydentää juuri nyt Pro Helsingfors –suunnitelman
satavuotisjuhla. Juha Ilosen toimittama hieno juhlakirja on painotuore.
Kirjakauppaan!
Tuskin Pekka aivan tällaista Rautatientorin puistikkoa
tarkoitti, kun käski katsoa mallia Saarisen suunnitelmista. Mutta totta puhuen!
Rautatientori ansaitsee parempaa kuin mitä sille on nyt tarjottu. Tosin uudet
kuvat laajan raitsikkaterminaalin sijoittamisesta rautatieaseman eteen eivät tunnu hyvältä.
Hyvältä eivät tunnu myöskään nuo muutamat vanhat ikuisuusparkkipaikat aseman edessä.
Kaivokadun ja Rautatientorin liikenne kuuluvat itsestään selvänä osana
Vapaavuoren kompleksiin. Esimerkkinä se miten nyt valmistunut komea Keskuskatu
saataisiin jalankulkuystävällisesti liittymään asemanseutuun ja jatkumaan kohti
Kaisaniemen puistoa.
Mitä nyt eteen Pinneberg?
Vapaavuori vaatii kokonaistarkastelua. Hän liittää
pakettiin keskustatunnelin/huoltotunnelin ja kävelykeskustan ja vielä tyhjäksi jääneen
Etelärannan. Hyvä, ne kuuluvat yhteen. Mutta pakettiin kuuluvat vielä Pisara,
vaihtoehtona Töölön metro, Tallinnan tunnelivaraus, Lentorata ja sitten rantaprojekti
Katajanokalta Kaivopuistoon. Eikä siinä kaikki, on baanat ja urBaanat. Mutta
mielenkiintoista! Onnea matkaan Jan ja Anni! Kyllä siinä Mikkoa ja Reettaakin
tarvitaan! Menestystä heillekin!
Terveisiä muuten Turkista, tuli oltua muuten siellä sateita ja kylmyyttä paossa viime viikko. Lähtö tuli päivän varoitusajalla reittikoneella gazipasaan. Lämmintä oli 27-30 astetta. Turvallisempaa ja rauhallisempaa paikkaa saa maailmasta hakea, ei edes ison omenan prisman penkit ole niin turvallisia. Kaikki oli räkähalpaa. 4ja puolentähden rantahotellissa oli huonehinta kahdelle 49 euroa, joka sisälsi buffetaamiaisen, lounaan ja buffetillallisen päiväkahveineen ja kaikkine alkoholipitoisine juomineen kahdelle. Eli all inclusive. Rahaa ei tarvinnut käsitellä.
VastaaPoistaSitten kaiman hyvään kirjoitukseen. Tunnelin hinta pyörii siinä 200 000 euron tietämissä metriltä, eli 800 miljoonassa eurossa.jos kallio on kelvollista. Mikäli löytyy ruhjeita lähestytään miljardia euroa. Leppävaaran tunneli maksoi muuten 150 000 euroa/ metri. Näistä huoltotunneleista on vain haittaa, jos niitä halutaan käyttää pääputkenä, räjäytys ja lujitus-sekä eristystyöt vain vaikeutuvat. Palo-ja pelastusjärjestelyt maksaa maltaita näissä ns. huoltotunneleissa, mikäli niihin johdetaan yleistä liikennettä. Hankala muuttaa käyttötarkoitusta jälkikäteen. Halvempi ratkaisu olisi parkkeeramisen vähentäminen vaikkapa hinnoittelulla ja verotuksella keskustassa. Keskustatunnelille käy niinkuin tukholman länkkenille, poistuvat autot tukkivat tunnelin liikenteen.
PSa
Ps. Tiedättekö muuten , miksi Turkissa on huntukielto, sen laittoi lakiin aikanaan Atatyrk 1920-luvulla. Siitä nousi meteli ja KEMAL LIEVENSI kieltoa, prostitoidut saivat käyttää huntua.
Hunnun käyttö loppui siihen.
Hauska juttu! Muuten hyppääpä kärryysi ja aja läpi se huoltotunneli. Menet Sadanmarkan villojen jälkeen sisään ja tulet ulos Metsätalon kulmalla. Siinä on hyviä aineksia keskustatunneliksi kunhan hieman rakennellaan lisää. Olen ruuhka-aikoina käyttänyt usein tätä Helsingin oikotietä. Ei siellä muita näy. Tutkapöntöt vain valvovat työmaa-ajon nopeutta. Ehkä säikähtävät liikennemerkkiä: Vain työmaa-ajo sallittu.
PoistaMinäkin olen ajellut näitä huoltotunneleita, mennyt jopa suomenlinnaankin. Nämä muutaman metrin leveät tunnelit verrattuna 15 metriä leveisiin tunnelipareihin ovat kuin ihan eri maailmasta, kun ne pitäisi pystyä tuulettamaankin kaikissa olosuhteissa. Mielenkiintoista on myös, kun lujitettua tunnelia aletaan levittämään. On ihan eri asia ajella yksikseen tällaista huoltotunnelia kuin jos sillä on 50 000-100 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.Samoin on tulipalon tai pelastautumisen kanssa.
PoistaPSa
Kuule, kyllä tämä Aleksin huoltotunneli on ihan oikea autotunneli jossa rekatkin mahtuvat ajamaan. Kuten sanoin liikahda katsomaan. Voit tehdä sen auton jakkaralla istumalla.
PoistaTämä aleksin huoltotunneli on mielenkiintoinen. Sillähän on yleinen liikenne sallittu Ruoholahden suuaukon kautta kahteen pysäköintilaitokseen. Liikennetilan leveys on 12 metriä h= 4 metriä. Kuorna-auton max pituus on 12 metriä. Tämähän on suunniteltu ns.logistiikkatunneliksi, eikä täytä varsinaisen liikennetunnelin ohjeita alkuunkaan. Tällä tunnelilla voidaan hoitaa jossain määrin keskustan liikkeitten saavutettavuus eli asiointi keskustan liikkeissä. Tykkänään eri asia on tarvitaanko tällaista tunnelia liikkeitten saavutettavuudeksi. Sitä vartenhan on isot kauppakeskukset kehien varsilla. Minä myöskin karsastan pysäköintimaksuja, jos menen jotain ostamaan, ikinä en ole niitä maksellut. Tykkänään eri asia on sitten ns. keskustan ohitustunneli eli varsinainen liikennetunneli.
VastaaPoistaTästä Aleksin tunnelista ei sellaista saa tekemälläkään tai ainakaan siinä ei ole mitään järkeä. Olemassa olevan tunnelin levittäminen ja hyötykorkeuden suurentaminen on tosi hankala homma ottaen huomioon , että aleksin tunnelia on jouduttu vahvistamaan sekä työn aikana että sen jälkeen. Muistuu mieleeni ne kluuvin ruhjeen jäädyttämishommat metroa rakennettaessa. Maksoi maltaita. Pako-ja pelastustoimet vaativat kaksi esillistä tunnelia, eikä tuuletustakaan voida hoitaa näin pitkässä kaksisuuntaiseSSA tunneliSSA.
Logistiikkatunneli on loistiikkatunneli ja varsinainen läpiajotunneli on läpiajotunneli. Niistä ei voi puhua samana päivänäkään. Niin iso ero niissä on palo-ja pelastustoimia mietittäessä.
Pentti Sirola
eläkeläinen.
Hei. Hienoa asiantuntevaa pohdintaa tulevan pormestarin
VastaaPoistalaaja-alaisesta, syvällisestäkin Helsinki-suunnitelmasta.
Toivottavasti kaupunkisuunnittelu-virastossa jo kehitellään
realistisia luonnoksia.
Itse 30v Helsingin kaupunkia palvelleena arkkitehtina
olen ihaillut kaava-arkkitehtien
upeaa työtä
maailman parhaan pääkaupungin
edelleen jalostamiseksi
(itse talopuolella koulu- ja monitoimitalo- sekä ekologisena arkkitehtina).
Helposti ylisanoilta kuulostavailla Helsingin kehuillani on realistista taustaakin - olen vieraillut
60 maassa.
Uskallanpa vielä väittää, että Helsingin kaupunki on Suomen paras työnantaja
- 39000 työpaikkaa kaikilta elämänaloilta.
Harmi, ettei naapurikaupunkien johtajaporras ole valmis
luopumaan päällekkäisistä johtajanpaikoista.
Kaikin puolin viisasta olisi
yhdistää Hki-Espoo-Vantaa-Kauniainen yhdeksi miljoonan hengen
metropoliksi.
Kaikki Helsingin lisärakennus-suunnitelmat ovat pettävällä pohjalla,koska hyvä rakennusmaa
on Helsingin alueelta loppunut
jo aika päiviä.
- Ei myöskään ole viisasta
möyriä valtavia kalliotunneleita,
jos niissä ei oteta huomioon alkeellisiakaan inhimillisyyden perussääntöjä.
Väestonsuojina tilat saavat rakennusluvan puolinaisilla suunnitelmilla ja asiakirjoilla. Ihmisten (joita autoilijatkin ovat!) alkeelliset turvallisuus-ja viihtyisyysseikat
on laiminlyöty.
Kymmenientuhansien
parkkipaikkojen viidakkoa
ei ole saatu edes
numeroitua ja kartoitettua - puhumattakaan, että vartijoita
ja oppaita olisi joka puolella
ympäri vuorokauden.
Varmasti jokainen autoilija -
eikä vain landelta ja ulkomailta
tulleet - ovat Helsingin kalliopoteroissa aina välillä
kadottaneet autonsa
varttitunniksi -1 - 2 tunniksi -
koko yöksi? Ainakin minä.
Suomalainen automies ja -nainen
on vain niin ylpeä jääräpää, ettei kehtaa tunnustaa mokaansa ja tehdä reklamaatiota (valitusta).
- Tunnnelien viihtyisyyttäkin voitaisiin lisätä kahvikojuilla
ja seinämaalauksilla. Samalla saataisiin taiteilijoiden työttömyystilastot putsattua,
jopa hoidettua ikuinen graffiti-
ja töhryongelmakin...