Televisiossa käydään terrorismikeskustelua. Ajattelen
ensin kieltäytyväni kuuntelemisen nautinnosta. Jotenkin minulla on sellainen
atavistinen tunne, ettei tuollaisista asioista pitäisi liikaa jauhaa ja esittää
ns. tyhmiä kysymyksiä. Tuntuu siltä että näin lietsotaan vihaa ja pahoja
asenteita. Tuntuu siltä etteivät nämä keskustelut liennytä vaan ne
kiihdyttävät. Se on kummallista. Ainahan keskustelun pitäisi kirkastaa asioita.
Ei samentaa.
Aihe on kuitenkin liian ajankohtainen, liian kuuma ja samalla
varsin vähäpätöinen. Eräs syy miksi tuo asia osuu minun kohdaltani oikeaan
aikaan on kirja jota luen. Liisa noukki tuon kirjan Espoon kierrätyskeskuksen
yhden euron hyllystä. Se on Umayya Abu-Hannan kirjoittama teos nimeltä NURINKURIN.
Kirja on julkaistu vuonna 2003 ja sen on kustantanut WSOY. Kirja kertoo kristityn arabilapsen elämästä 60-70-luvun
Israelissa. Se kertoo isästä ja äidistä,
veljestä ja serkuista. Se kertoo naapureista ja koulun opettajina toimineista
nunnista. Se ei jätä kertomatta juutalaisista, yhteisen maan asukkaista. Ei
myöskään kasvaneesta kontrollista ja supistuneista elämän rajoista. Kaikki on
nähty lapsen näkökulmasta. ”Me lapset olemme syntyneet valmiiksi paikkaan,
missä me emme ole olemassa, emme saa olla olemassa. Emme ymmärrä mistä ihmiset
puhuvat. Jos yritämme ymmärtää se on hyvin vaarallista ja kivuliasta. Vanhemmat
eivät ymmärrä, ettemme me lapset ymmärrä emmekä muista. Toisella puolella maata
syntyy sukupolvi, jolle ”me” tarkoittaa pakolaisuutta, juurettomuutta, kipua,
väkivaltaa, revittyjä perheitä, viemäreitä kaduilla ja turvattomuutta. Tämä
identiteetti on meistä kaukana. Meistä parhaiten selviää se joka osaa mennä
piiloon jopa itseltään.”
Tämä Umayya Abu-Hannan
kirja on ihana. Niin on täytynyt tytönkin olla.
Tuo lapsen suulla puhuminen - se tässä kirjassa kiehtoo
ja hurmaa. Se on harvinaista ja
ainutlaatuista. Kaiken rankankin
keskellä aivan mielettömän hauska on luku jossa hän kirjoittaa poikien pippeleistä
ja omien tissinalkujen esiintökkäytymisestä. Niin, siis ensinnäkin on hyvä
havaita että ihminen ja varsinkin lapsi on avoin ja monihavaitseva, hän elää
elämäänsä ja tuntee iloa ja yllätystä myös aikuisten mielestä tuskallisissa
olosuhteissa.
Saatat ihmitellä miksi minä nyt kirjoittelen tuollaisia
vessanpönttöjuttuja. Aiheen otsikkona on terrorismi ja se on vakava asia.
Vakavaa ja iloisen hämmästyttävää ei tule sekoittaa keskenään. Lasten ajatuksia
ja terroristin tekojen takana olevia ajatuksia ei myöskään tule sekoittaa
keskenään. Ajatteletko niin? Vai onko lasten ajatusmaailmasta vain muutama
vuosi tuohon terroristin ajatusmaailmaan?
Nyt mietin pikkupiruja
Unohdan nyt hetkeksi Umayyan. Kun ajattelen terroristiksi
ryhtyneen pikkupirun ajatusmaailmaa kysyn itseltäni mikä on saattanut olla
syynä ajatusten muuttumiseen uteliaan kysyvästä elämänilon ja elämäntuskan
täyttämästä lapsen illuusiomaailmasta terroristin yksioikoiseen tehtävään
tuhota ja tuhoutua. Olisiko tuo ajatus syntyynyt tyhjästä vai olisiko sille
ollut jokin syy? Umayyan kirjaa lukiessa saattaisi ajatella parvekkeelta
arabityttöjen päälle pissaavaa juutalaispoikaa pikku terroristiksi häntäkin –
ja ainakin syyn symboliksi.
Uskooko terroristi toisaan paratiisiin jossa nuoret
naiset palmupuun alla odottavat viinileilin kera sankariaan? Siitä pääsylipusta
täytyisi maksaa kova hinta - eli oma kuolema. Tästäkö on kysymys? Ja nuo
odottavat taivaalliset naiset huurit,
ne ovat puhtaita. Heissä ei ole edes taivaallista verta miehenalkua saastuttamassa.
Yhdyntä voi siis tapahtua täysin hygieenisesti.
Televisiokeskustelussa joku asiantuntija ihmetteli miksi
vain islaminuskoiset syyllistyvät terrorismiin. Miksi muut sorretut,
esimerkiksi sorretut kristityt eivät syyllisty terrorismiin? Tai siis kristityt
yleensä eivät syyllisty terrorismiin. Kysymys oli hieman outo. Sotien ja
terrorismin historiassa tappajia etsittäessä tilastollisesti islamistit ovat
melkoisena vähemmistönä.
Kirjoitin blogin otsikolla ”Pelkäämmekö terroristeja?” http://penttimurole.blogspot.fi/2017/01/pelkaammeko-terroristeja.html
Kysyin siinä: ”Kuinka tullaan terroristiksi? Kuka on
terroristi? Ovatko vapaustaistelijat aina terroristeja? Ovatko sisällissodassa
hallituksen vastaiset osapuolet aina luokiteltavissa terroristeiksi? Tekivätkö
Yhdysvaltojen joukot terroritekoja Vietnamin kylissä. Ovatko länsimaiset ja
kristityt joukot koskaan syyllistyneet terroriin? Onko siviilien
järjestelmällinen tuhoaminen ilmapommituksin terroria? Syyllistyikö länsimainen
koalitio Irakissa minkäänlaiseen terroriin? Oliko Hiroshiman atomipommi
terroria? Miten Hampurin pommitus? Kiistatonta lienee, että Hitler teki
terroritekoja ja hirvittäviä rikoksia ihmiskuntaa vastaa. Mutta syyllistyivätkö
voittajat terroriin? Onko niin että hävinneet tai häviöön tuomitut ovat
terroristeja? Tunnettiinko meillä sisällissodan jälkeen käsitettä ”punainen
terrori”? Entä valkoinen?”
Riski tulla terroristin
tappamaksi
Laskin myös riskin joutua terrorikuoleman kohteeksi.
Sellainen riski on äärimmäisen pieni. Koko
maailman kuolinsyytilastoissa
terrorismin surmaamaksi joutunutta yhtä ihmistä kohti kuolee vuosittain
liikenneonnettomuuksissa 1000 ihmistä, itsemurhissa 800 ihmistä ja murhissa 600
ihmistä. Nykypäivään vakioituneessa sodankäynnissä kuolee 300 ihmistä jokaista
terrorismissa kuollutta kohti. Toisaalta kaikki sotimiseen sisältyy
sisäänrakennettuna terrorismi ja siviiliväestön moraalin romauttaminen. Siviiliuhrit
ovat myös yleensä suuremmat kuin sotaväen uhrit. Toisessa maailmansodassa sotilaita kuoli 30 miljoonaa ja siviilejä 40
miljoonaa.
Liikenneonnettomuuksissa kuolee maailmassa 1,3
miljoonaa ihmistä vuosittain. Itsemurhia tehdään arvioiden mukaan 0,85
miljoonaa vuodessa. Murhia tehdään noin 0,45 miljoonaa vuodessa. Se on kaksi
kertaa enemmän kuin kaikissa maailmassa käytävissä sodissa kuolevien määrä.
Terrorismin riski eurooppalaisena on häviävän pieni. Sain sen sentään näkyviin
tuossa kuvassa.
Onko maahanmuuttaja
todennäköinen murhamies?
Amerikkalaiset ovat tutkineet todennäköisyyttä kuolla
maahamuuttajien joukossa saapuvan terroristin iskuun. He saivat tällaisia
tuloksia:
on 260 kertaa todennäköisempää kuolla salamaniskuun
on 4700 kertaa todennäköisempää kuolla lento-onnettomuudessa
on 129000 kertaa todennäköisempää kuolla aseellisessa
ryöstössä
on 407000 kertaa todennäköisempää kuolla auto-onnettomuudessa
on 6,9 miljoonaa kertaa
todennäköisempää kuolla syöpään tai sydänkohtaukseen
Vuonna 2015
terrorismin uhrina kuoli maailmassa 28000 ihmistä. Vuonna 2014 kuolleita oli
32000. Kymmenen vuoden aikana Euroopassa, mukaan luettuna Venäjä, on
terrorismissa surmattu 800 ihmistä. Se on 0,3 % kaikista terrorismin uhrina
kuolleista. Suurin osa kuolemista tapahtuu islamistien keskinäisessä
valtataistelussa.
Hämeen-Anttila vastaa
No kysytään sitten ovatko juuri muslimit terroristeja?
Ajatellaan meidän aikaamme. Tai ajatellaan minun aikaani. Onko nyt menossa
jotain historiallista ja ainutlaatuista? Onko tämä ennen näkemätöntä? Voiko
meidän aikaamme verrata johonkin ennen tapahtuneeseen? Halusin varmistaa
tietoisuuttani. Otin jälleen esiin Jaakko Hämeen-Anttilan teoksen Islamin miekka, 0tava, 2012. Hän
kirjoittaa: ”2000-luku ei ole kääntänyt 1600-luvun lopussa alkanutta tilannetta
toisin päin. Länsimaat ovat edelleen hyökkääjän roolissa, ja islamilaiset maat,
tai pikemminkin yksittäiset radikaalit ryhmittymät islamilaisessa maailmassa,
ovat kyenneet tekemään vain satunnaisia iskuja, jotka monella tavalla jäävät
Afganistanin ja Irakin miehitysten varjoon…
Afganistanin ja Irakin miehitykset nähdään oikeutettuina,
ellei peräti amerikkalaisen sotapropagandan mukaisesti jalona ristiretkenä,
jonka tarkoituksena on viedä demokratiaa sorretuille kansoille, aivan samoin
kuin siirtomaaisännät toivat kristinuskon valoa siirtomaihin.”
Terrorismin
keskittyminen islamilaisen maailman sisäiseen välienselvittelyyn on
silmiinpistävää. Nigeria, Afganistan, Syyria ja Irak hallitsevat kenttää. Se on
osa sisällissotaa. Vain Filippiinit ja Intia nousevat yksittäisinä näkyville
pääosin muunuskoisista maista. Euroopan osuus on 0,6 %.
Lasten tunteet
On äärimmäisen kinnostavaa ja samalla tuskaista yrittää
ymmärtää lasten ja nuorten tunteita. Nämä maat ovat valtavan lapsirikkaita.
Väestöstä puolet on lapsia tai teini-ikäisiä. Toisaalta ei ole niinkään vaikeaa
ymmärtää nuorten työikäisten ajatusmaailmaa maissa tai maanosissa, joissa ei
kertakaikkiaan, ei millään keinolla ole edellytyksiä löytää työtä ja
toimeentuloa - puhumattakaan hyvinvoinnista. Yksi sellaisista maista on Umayyan
alkuperäinen kotimaa Palestiina. Afrikka tuottaa omien ongelmiensa keskelle
vuosittain 35 miljoonaa uutta ihmislasta. Se on liikaa! Mutta, minkäs konstin
joku tälle asialle keksisi? Minulla ei ole pienintäkään ideaa.
Köyhissä Afrikan ja
Aasian maissa kolmannes ja ylikin työvoimasta on vailla työtä. He ovat pääosin
nuoria. Elämän pitäisi olla edessä, mutta mitään ei ole näkyvissä.
Palestiinassa Gazan alueella ja Länsirannalla tilanne on katastrofaalinen.
Työttömyys on 26 % ja nuorisotyöttömyys 42 %. Serkut Qatarissa ovat saaneet työttömyystilaston
puristettua ennätyslukemiin. Työttömiä on 0,2 %.
Umayya perhejuhlassa
Palaan vielä Umayyaan. Hän kirjoittaa sukunsa perhejuhlasta.
Naiset ja miehet osallistuvat kiihkeään keskusteluun. Sitä käydään iloisen yhteydenpidon
ja maittavien ruokien höystämänä.
”Suurin ongelmamme on se että ymmärrämme aina toisten
ongelmia ja tragedioita omalla kustannuksellamme. Onko se terveellistä vai
masokistista? Minä sanon sitä erittäin huonoksi itsetunnoksi. Idiotismiksi ja
pelkuruudeksi. Halu elää marginaalisssa päivä kerrallaan ei ole ehjää ihmistä
varten.”
”Miten niin pelkureita, eihän meillä ole mihin nojata! Ei
valtiota, ei oikeusjärjestelmää. Mitä pitää tehdä? Kuolla ylpeytemme takia?
Olisiko se sinusta hienoa? Kuolema tai kiduttus vankilassa on aivan turhaa.
Elämä on liian arvokas siihen.”
”Onko liian vähän tuntea itsensä ihmiseksi?”
”Luoja, mieluummin kuolisin. Omanarvontunto on ihmisyyden
alku. Ilman sitä elämä ei ole elämisen arvoista.”
”Onhan, voi olla arvokas omassa kodissa ja elää pienistä
asioista, arjesta, ja odottaa.”
”Odottaa ilman omanarvontuntoa ja suostua olemaan
vähemmän kuin ihminen? Onko sinusta se elämää? Suostua siihen ettei ole nimeä,
ei identiteettiä, ei maata? Ei ole työtä, tulevaisuutta eikö oikeutta
osallistua keskusteluun joka päättää meistä.”
Päätetään tämä itsensä
Oswald Spenglerin mietteisiin ihmiselon ylevästä päämäärättömyydestä.
Oswald Spengler: "Jokainen näistä näyttelijöistä, jokainen yksittäinen
kulttuuri suorittaa oman muunnoksensa draamassa. Mitään punaista lankaa ei
kulje mielteen läpi. Yksityiset draamat tosin toteuttavat kehityskulun, jonka
erikoisuutena on elimellinen johdonmukaisuus, eikä tämä ole mitään muuta kuin
kohtalon logiikkaa. Mutta kokonaisuudella, ihmisyyden monituhatvuotisella
näytelmällä ei ole mitään kantavaa aatetta, enemmän kuin ihmisyydellä itsellään
on suunnitelmaa tai päämäärää. Eine erhabene Zwecklosigheit – ylevä
päämäärättömyys."
Mielenkiintoista tilastoa. Erilaisten terrori-iskujen uutisointi televisiossa ja lehdistössä pitäisi lopettaa. Nehän vain yllyttävät siihen taipuvia ihmisiä tekemään samoin tai keksimään uusia tappamismuotoja.
VastaaPoistaT. Jukka
Tilastojen mukaan Suomessa kuolee 3 kertaa todennäköisemmin tapaturmassa kuin terrorismiin Afganistanissa...
VastaaPoistaToisaalta Suomessa kuolee 3 kertaa todennäköisemmin hoitovirheeseen kuin liikenneonnettomuudessa.
Ari