Olipa hauska otsikko Helsingin Uutisten nettisivulla. Se
oli esittely väitöksestä Tampereen yliopistossa. Aihe oli: ”Hengailevat ja
porukoituvat eläkeläiset valtaavat kaupunkien keskustat – Vaikuttaa kaupunkien
tulevaisuuteen.” Väittelijä on Antti Wallin sosiologian tiedekunnasta. Tällaista
ulostuloa olen pitkään odotellut. Vielä jossain vaiheessa oli paljon puhetta
harmaista panttereista. Nyt eläkeläisiä on lähinnä hehkutettu yhteiskunnan
taakkana ja tulevana musertavan suurena kestävyysvajetta aiheuttavana
kustannustekijänä. Aina kun eläkeläisistä puhutaan, muistan Milanon Galleriassa
vastaan tulleen kulkueen. Porukkaa saapui mustiin pukeutuneina. Kärjessä liehui
komea lippu. He olivat keski-iän ylittäneitä. Kysyin sisareltani kulkueen
olemusta. Hän sanoi heidän olevan opiskelijoita yliopistosta. Noin vanhoja –
ihmettelin. Hän sanoi heidän olevan ”kolmannen iän” opiskelijoita – juhlivat!
Tässä on jotain yhteistä. Milanon opiskelijat ja Wallinin
hengailijat. Väitöskirjan tiivistelmässä on tällainen lause: ”Eläkeläisten
julkisten kaupunkitilojen käyttöä ohjaa pikemminkin seurallisuus kuin rahan
kuluttaminen. Seurallisuuden kautta tuotettujen symbolisten merkityksenantojen avulla
eläkeläiset voivat kyseenalaistaa kaupunkitilan kulutuskeskeisiä normatiivisia merkityksiä.”
Kuulostaa hieman kryptiseltä, mutta ehkä väitöskirjoissa kuuluu kirjoittaa
viisaita. On siellä toinenkin lause: ”Eläkeläiset tekevät yhteistoiminnan
avulla asuinalueestaan
mieluisamman.” Tämä oli erinomaisen ymmärrettävää. Palaan
väitöskirjaan hieman myöhemmin, kunhan olen selvittänyt itselleni tätä kolmatta
ikää – eläkeläisten valtakuntaa.
Suomessa emme paljoakaan
keskustele nimikkeellä “kolmas ikä”. Emme edes taida tietää tuosta käsitteestä.
Mitä se tarkoittaa? Sosiologit ovat keksineet, että ihmisellä on neljä
ikäkautta. Ihmisten neljä ikää on määritelty näin:
Ensimmäinen ikä:
riippuvaisuus, sosialisaatio, kypsymättömyys, oppiminen
Toinen ikä:
riippumattomuus, kypsyys, vastuu, työ
Kolmas ikä:
persoonalliset tavoitteet
Neljäs ikä: lopullinen
riippuvuus, irtautuminen, kuolema
Kolmannen iän käsite on lähtenyt
Ranskasta. Vuonna 1973 Pierre Vellas oli aloitteen tekijä, kun Tolousen
yliopistossa luotiin kolmannen iän yliopisto: Université du troisième âge. Tavoitteet laajenivat kansainväliselle
tasolle, vaikka painotus yhteistyöstä yliopistojen kanssa vaihtelee.
Alkuperäiset tavoitteet ovat tällaisia:
§ Halutaan puuttua
vanhojen ihmisten elämän laatuun, fysikaalisen harjoitteluun ja henkiseen ja
sosiaaliseen terveyteen. Tämä sisältää fysikaalisen harjoittelun, henkisen
aktivoinnin, tämän päivän yhteiskunnan avaamisen, sosiaaliset suhteet, tietoisuuden
perinteistä, taiteellisen luovuuden ja muiden auttamisen.
§
Halutaan tarjota
pysyviä opetusohjelmia vanhoille ihmisille yhdessä muiden ikäryhmien kanssa. Tämä
sisältäisi musiikkia, taidetta, folkloristiikkaa, runoutta ja teatteria sekä
myös akateemisia opetusohjelmia.
§
On oltava
aloitteellisia avaamaan akateemista tutkimusta ikäasioista.
§
On luotava vanhustieteen
opetusohjelmia nykyisille ja tuleville päätöksentekijöille mukaan luettuna yhteiskunnan
kaikille asukkaille tarkoitetut ikääntymiseen liittyvät kunnalliset
informaatio-ohjelmat.
Britanniassa Cambridgen yliopiston
professori Peter Lasslett oli kolmannen iän opiskelun promoottori. Hän ajoi
avoimen yliopiston ja kolmannen iän yliopiston asiaa. Hän sanoi elämän
kulminaation tapahtuvan kolmannessa iässä. Hän sanoi kolmannen iän olevan
elämän täyttymys.
U3A University of Third Age kurssit sisältävät tyypillisesti taidetta,
klassisia tutkimuksia, keskustelua, tietokoneiden käyttöä, käsitöitä,
väittelyä, draamaa, historiaa, kieliä, kirjallisuutta, musiikkia, tieteitä ja
filosofiaa.
Minä olin ajatellut kolmannen iän
yliopistot erityisesti mahdollisuutena osallistua varsinaiseen opetukseen ilman
tarkoitusta ryhtyä tutkinnon tarjoamaan palkalliseen työhön. Siis vain
oppimisen ilona. Havaitsen kolmannen iän koulutuksen tähtäävän yleiseen
hyvinvointiin, jonka pienenä osana olisi mahdollisuus varsinaisesti opiskella.
Ehkä tämä tavoite kuuluu vain pienille erityisryhmille. Esimerkkinä kerron
vaimoni Liisan opiskelleen vanhoilla päivillään Helsingin yliopistossa
taidehistoriaa ja estetiikkaa. Hän suoritti taidehistoria maisteriopinnot ja
teki gradun 1960 ja 1970 luvun betonisiltojen estetikasta. Hänellä oli
erillisopinto-oikeus vain taidehistoriaa varten ja siksi maisterin paperit
jäivät saamatta.
Paljonko meitä on?
Eläkeläiset ja vanhukset ovat nyt kuuman keskustelun
aiheena. Keskustelu liittyy hoitoyön yksityistämiseen. Kysymyksessä ovat
neljännen iän ihmiset. Kuuntelin autoradiosta YLE:llä käytävää keskustelua.
Hämmästyin jälleen kerran, miten fiksuja olivat nuo yleisökeskustelijat. Polttopisteessä
oli kilpailuttaminen. Viisas Someron mies puhui sanktioista. Ne puuttuvat. Minä
en kuitenkaan nyt sorru tuohon tuttuun aiheeseen, jossa vain hinta ratkaisee. Minä
aion kirjoittaa neljännen iän sijasta kolmannesta iästä. Ja kysyn ensin,
paljonko meitä on?
Väestöpyramidi
kertoo ikäryhmien osuudet väestöstä. Ylhäällä Suomi, alhaalla Maailma, miehet
sinisellä ja naiset punaisella. Vasemmalla tilanne 1950, keskellä nyt eli 2018
ja oikealla ennuste 2050. Vuosien 2018 ja 2050 kuvissa on esitetty viivalla tilanne
1950. Nyt yli 65-vuotiaita on Suomessa 22 % väestöstä, Maailmassa 8 %. Vuonna
2050 luvut ovat 26 % ja 16 %.
Suomen väestöennusteet eivät pysy ikuisesti samana.
Maahanmuutto vaikuttaa asioihin ja syntyvyys vaikuttaa suuresti. Nyt ennusteet
kertovat, että väestönkasvu pysähtyy. Minulla on nyt edellisen ennusteen
lukuja. Niissä vielä uskottiin pienoiseen kasvuun. Vuonna 2018 väestöä oli 5,6
miljoonaa, vuonna 2050 sitä pitäisi olla vanhemman ennusteen mukaan 5,8
miljoonaa ja vuonna 2100 sitten 5,9 miljoonaa. Uusin tilastokeskuksen ennuste marraskuulta
2018 ennustaa väestön vuonna 2050 olevan 5,5 miljoonaa eli väestö kääntyisi
laskuun. Olen optimisti. En usko, että maailma jättää meitä rauhaan
maahanmuuttajilta, enkä myöskään halua uskoa syntyvyyden ennustettuun
romahdukseen pysyvästi.
Yli 65-vuotiaiden
osuus väestöstä vaihtelee suuresti eri puolilla maailmaa. Suomi on nousukiidossa,
ohitti juuri Ruotsin ja EU:n. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ei vielä juuri
näy muutosta - yli 65-vuotiaita on kolmisen prosenttia väestöstä. Kiinassa yli 65-vuotiaiden
osuus lähestyy 12 prosenttia.
Työikäiset ja eläkeikä
Laskeskelin työikäisten määrää vanhoilla ennusteilla. Nythän
kestävyysvaje on päivän puheenaihe. Eläkeläisten panoksesta ei paljoa puhuta.
Asia on jonkinlainen tabu. Ammattiyhdistysliikekin ymmärtääkseni osaltaan
haluaa erottaa ihmiset työnteosta mitä aikaisemmin sen parempi. Varmuuden
vuoksi tein taulukon prosentteina. Ne kertovat että työikäisten,
minulla laskelmissani nyt 20-65 vuotiaat, heidän osuutensa putoaa nykytason 56
%:sta vuoteen 2050 mennessä 53 %:in. Mutta jos eläkeikää nostettaisiin 70
vuoteen työikäisten osuus olisi 30
vuoden päästä 59 %. Siis nykyistä suurempi. Ei tarvitsisi huokailla muualta
tuotavista työntekijöistä. Ikäluokka 65- ja 70-ikävuoden välillä on 6 %
väestöstä. Kyllä siitä on napattava. Jos vaikka puolet napattaisiin työikäisten
osuus säilyisi nykyisellään. Näin siis havaitaan, että meissä ns. eläkeläisikäisissä
on juuri se voima, joka tarvitaan kestävyysvajeen korjaamiseksi vuosisadan
loppuun saakka. On tässä vielä sanottava, että 65-vuotiaan suomalaisen
elinajanodote on yli 20 vuotta. Vuonna 2050 se varmaan on jo 25 vuotta. Siitä
napautetaan tuo lisäys 5 vuotta, tai vähintään puolet. Huomaatko en puhu mitään
robottiyhteiskunnasta. Joidenkin hurmahenkien mukaan singulariteetti eli
tekoälyn ylivalta ihmisestä saavutetaan jo vuonna 2040. Silloin osa työnteosta
siirtynee robottien käsiin. Robottien
romutusikä eli elinikäodote tulee kyllä olemaan huomattavasti ihmisten
50-vuotista romutusikää lyhyempi. Niitä romutettaneen 3-5 vuoden käyttöiän
jälkeen.
Tässä kuvassa on
Suomen ikärakenne tällä hetkellä sekä ennusteet vuosille 2050 ja 2100. Nuorten
osuus näyttää pysyvän 20 prosentissa. Ns. työikäisten määrä pienenee.
Työikäisiksi on tässä laskettu 20-65 vuotiaat. Vuoden 2018 työikäisten määrä on
56 % väestöstä. Vuonna 2050 se olisi 53 %. Nostamalla eläköitymisen yläikäraja 70 vuoteen vuonna
2050 työikäisten määrä olisi 59 %. Nykyisen tilanteen säilyttämiseen ei tarvita
kuin puolet vuoden 2050 66-70-ikäisistä. Heureka!
Ensimmäinen ikä käsittää noin 20 ensimmäistä elinvuotta, ehkä jossain
tapauksissa vain 15 vuotta. Toinen ikä on työikä, lasten kasvatuksen ikä,
kodinhoidon ikä. Kolmas ikä on aika eläköitymisen jälkeen. Se on usein myös
isovanhemmuuden aika omine velvollisuuksineen. Kaikki tiedämme eläkeläisten
kiireet. Kolmannen iän alkamisaika vaihtelee. Yleensä se asettuu jonnekin 60 ja
70 ikävuoden väliin. Kolmannessa iässä tunnistetaan aktiivista tekemistä mutta
myös vakavaa yksinäisyyttä. Neljäs ikä on lopun alkua.
Nyt puhumme kolmannesta ja neljännestä iästä. Kolmannen iän kansalaisia
on yhteensä noin 19 % suomalaisista. Neljännen iän kansalaisia on alle 3 %. Kolmannen
ja neljännen iän kansalaiset edustavat vahvaa taloudellista voimaa. Tämä
ikäryhmän kotitaloudet kuluttavat 22 % kotitalouksien koko kulutuksesta ja 25 %
vapaa-ajan matkailun kulutuksesta. He juovat 19 % Suomen alkoholista ja
polttavat saman verran Suomen tupakasta. Lääkäripalvelujen käytöstä heidän
osuutensa on 40 %. Jotkut ulkomaiset tutkimukset sanovat heidän käyttävän
huomattavan suurta taloudellista valtaa mm. kiinteistö- osakeomistustensa
kautta. Suomessa vuonna 2016 yli 65 ikäisten hallitsemien ruokakuntien tulot
ovat 26 % kaikista kotitalouksien tuloista.
Hieman Wallinin
väitöskirjasta
Kun nyt on saatu tuo työvoimaongelma ratkaistua kaikkia
65-70-vuotiaita tyydyttävällä tavalla, pääsemme pohtimaan kolmannen iän
puuhamaan ongelmia. Sara kertoo Kupittaan Prismasta. kehottaa minua menemään
sinne katsomaan eläkeläisten juttukerhojen ja maahanmuuttajien sulaa sekoittumista.
Kupittaan Citymarket on kuulemma eläkeläisparatiisi. Maikki kehottaa menemään
Paimion keskustan leipomokahvilaan. Siellä ovat vakiopöydät ”meidän pöydät” paikallisille
ukko- ja akkakerhoille varattuina. Anteeksi tuo ukko ja akka. Kuulemma kyllä
lounasaikaan ukot ja akat joutuvat antamaan tilaa ruokavieraille, mutta kahden
jälkeen saavat jälleen palata maailmaa parantamaan. Nämä eivät ole tieteellisiä
tutkimuksia.
Nyt voimme siirtyä tieteen pariin. Mainitsin jo alussa
Antti Wallinin väitöskirjan. Todetaan vielä väitöskirjan oikea nimi: ”Eläkeläisten tila Kaupunkitilan ja
eläkeläisten sosiaalisen toiminnan tarkastelua”. Antti on tutkinut
eläkeläisten toimia Porissa ja Espanjan Torreviejassa. Pohjana ei kuitenkaan
ole mitään Big Dataa, mutta onhan muutama haastattelu sekä muutamia tunteja
kohdekansalaisten joukossa. Lehdistötiedot väitöskirjasta antoivat ymmärtää
Wallinin antavan viitteitä kaupunkitilan tulevaisuudesta eläkeläisten
muokkaamina. Näinhän väitöskirjan julkistamisen yhteydessä otsikoitiin: ”Hengailevat
ja porukoituvat eläkeläiset valtaavat kaupunkien keskustat – Vaikuttaa
kaupunkien tulevaisuuteen.” Näitä sanoja en kuitenkaan löytänyt itse
väitöskirjasta. En muuten löytänyt myöskään mitään muutosmalleja. Mutta eihän
Wallin olekaan suunnittelija, hän on sosiologi. Väitöskirjaa oli kiva lukea.
Mitä siellä sanottiin?
Siellä sanottiin mm. että kaupunkisuunnittelun tulevaisuuden
haasteena on rakentaa julkisia tiloja jotka tuottavat kohtaamisia ja
keskustelua, rakentavat yhteisyyttä ja torjuvat yksinäisyyttä, eivätkä sulje
ketään kulutuksen avulla ulos. Hän kysyy: ”Miten rakennetaan julkista
kaupunkitilaa?
Väitöskirjassa
esitetty kuva kertoo eläkeläisten osuuden kasvusta Porin Sampolassa
Wallin kirjoittaa aukiolle tai torille kokoontuvista
miesryhmistä: ”Näistä neljässä suurimmassa jäsenet tunsivat toisensa jo vuosien
takaa. Kahta porukkaa yhdisti vanha työpaikka, yhtä porukkaa alkoholin juonti
ja yhden porukan muodosti sekalaisempi miesten yhteenliittymä. Ryhmät kulkivat
nimillä: ”telakkamiehet, konepajan miehet, seisoskelijat ja naukkailijat. Porukoinnista
oli muodostunut epävirallinen sosiaalinen organisaatio, mistä miehet olivat
tehneet uuden rutiinin. Aukion eläkeläismiehet tekivät eron trendikkääseen
”juppibaariin”, jossa kokoontuivat nuoremmat kaupunkilaiset. Eläkeläismiehet
taas kokoontuivat keskelle aukiota, yleisille puistonpenkeille ja katugrillin
terassille. Porukoinnin paikalla oli symbolinen merkitys: ”juppibaari” edusti
urbaaneja nuoria, kun taas perinteinen katugrilli ja puistonpenkit edustivat
eläkeläismiehiä. Tilan haltuunoton kautta eläkeläismiehet edustivat
symbolisesti tilaa ja tila edusti heitä.”
Toisessa väitöskirjaan liittyvässä artikkelissa hän
kertoo porilaisten eläkeläisnaisten toimista: ”Sampolan eläkeläisnaiset
representoivat tilaa mieleisekseen käymällä kollektiiviseen vastarintaan pankkiautomaatin
poistamista, apteekin sulkemista, puistossa juopottelevia ihmisiä sekä nuorten
porukointia vastaan. Jokapäiväinen elämä asuinalueella, sen tilalliset käytännöt,
alkoivat muuttaa Sampolaa entistä enemmän eläkeläisten asuinalueeksi. Representaation
tilat, kuten Sampolassa asukastupa, ovat tärkeitä yhteenliittymisen paikkoja.
Näissä ihmiset voivat alkaa kollektiivisesti kyseenalaistaa kaupungin
sosiaalista järjestystä, tilan representaatioita.”
Vielä hän kirjoittaa: ”Eläkeläisten lisääntyvä valta
kaupunkitilan merkityskamppailussa alkaa vaikuttaa tilallisiin käytäntöihin,
kun kaupalliset toimijat, kaupunkisuunnittelijat ja muut kaupunkilaiset mukautuvat
eläkeläisten tilankäyttöihin.”
Loppulause
Innostuin Wallinin väitöskirjasta, en kuitenkaan löytänyt
aivan toivomaani. Henri Lefebvren filosofian laaja erittely oli väitöskirjan parasta
antia. Kiitos siitä! Sen sijaan toivon, että aihepiiri olisi uusien
väitöskirjojen ja tutkimusten kohteena. Kolmannen iän käsittely oppimisen
kannalta jäi tässä blogissa ajateltua vähemmälle. Onhan meillä vapaata kansalaisille tarjottavaa
oppimista mm. kansalaisopistojen, työväenopistojen ja avoimen yliopiston
toimesta. Se vastaa hyvinkin U3A-toimintaa maailmalla. Kansalaisopistoja on
maassamme 184 kappaletta ja niissä vuosittain 650 000 opiskelijaa. Tämä on
aivan valtava saavutus. Kansalaisopistojen kurssien kirjo on laaja. Kädentaidot
on suosituin, seuraavina musiikki, kielet, liikunta, kuvataide, teatteri ja
tanssi. Kansalaisopistojen kotisivu kertoo tavoitteena olevan edistää ihmisten
monipuolista kehittymistä, hyvinvointia sekä kansanvaltaisuuden,
moniarvoisuuden, kestävän kehityksen, monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden
toteutumista.
Meillä on Suomessa.
1,3 miljoonaa tutkintopohjaista opiskelijaa. Opiskelijoita on 24 % kansasta. Yliopistoissa
tai ammattikorkeakoukuissa opiskelee 0,3 miljoonaa ihmistä. Se on 5,5 %
kansasta. Kansalaisopistoissa kursseilla käy 0,7 miljoonaa ihmistä. Yli
65-vuotiana opiskelevien määrästä en löytänyt tilastoja. Elinikäinen opiskelu
on kuitenkin päivän teema. Jäi selvittämättä, onko kolmannen iän ihmisille
tarjolla riittävästi opiskelupaikkoja. Onko oppiminen riittävässä asemassa vai
seurustelustako on kysymys?
PS. Liisa kävi ensivisiitillä Oodissa. Ihaili kyllä,
mutta ihmetteli miten vanhat ihmiset liikkuvat kirjastokerroksen kaltevilla
tasoilla. Vai oliko tarkoitus varata nuorille rauhoitetut alueet? (Anteeksi pikku ilkeys, mutta ehkä se on vanhuuden höperyyttä.)