Edellisessä blogissani yritin hieman tyynnytellä
koronahysteriaa. Nyt kun huoli kasvaa ja yhä järeämmät toimenpiteet otetaan
käyttöön asiaa pitää pohtia lisää. Kun ensin kysyy itseltään, onko tämä totta
ja joutuu vastaaman: todelta näyttää! Nytpä herää kysymys siitä onko meillä
ollut aiemmin kriisejä jotka ovat vaikuttaneet rajusti meidän jokapäiväiseen
elämäämme? On tietysti, on ollut sodat, öljykriisit, lamat, taantumat ja
aiemmat pandemiat. Ovatko ne vaikuttaneet hiilidioksidipäästöihin? Se on minun kysymykseni.
Ryhdyin selaamaan CO2-päästöjen kansainvälisiä tilastoja ja tein niistä
vertailun. Päästöjä on arvioitu vuosikymmenien ja vuosisatojen ajalta. Miten
tarkkoja ne voivat olla ja miten ne on laskettu, en lähde sitä murehtimaan,
otan ne tarkasteltavaksi koska ne on julkaistu maailman arvovaltaisten organisaatioiden
toimesta. Otin tilastoista esiin Ruotsin, Suomen ja Maailman. Yritin etsiä
sotien ja muiden kriisien vaikutuksia.
Tässä jo innostui sen verran, että oli saatava muutama
muu maa vertailukohdaksi, mutta hieman lyhyemmältä ajalta, vuodesta 1945 alkaen.
Valitsin mukaan Kiinan, Venäjän ja USA:n. Näissä tilastoissa ei näy koronaviruksen
vaikutus. Taloustieteilijät sanovat sen johtavan valtaviin menetyksiin. Suomessa
puhutaan pienten palveluyritysten konkurssiaallosta. Kriisi non nyt totta. Olen
useasti ihmetellyt kriisiskenaarioiden puutetta niin hallitusohjelmissa kuin
tutkimuslaitosten tulevaisuusennusteissa. Nyt kuvittelen sellaisten tulevan
osaksi normaalia rutiinia. Kun presidentti Niinistö sanoi uskovansa kriisin
parantavan yhteisöllisyyttä, uskon häneen ehdottomasti, niin Suomen kansa
tekee, muuttuu yhteisöllisemmäksi. Nyt vaan olisi poliitikkojenkin ymmärrettävä
samaa sanomaa. Maailmanhistorian suurinta ongelmaa, ilmastonmuutosta ei hoideta
”paskan puhumisella”, opetusministeriä siteeraten.
Lentoliikenteeseen pieni
kurkistus
Aloitan kirjoittamalla lentoliikenteestä. Islannissa vuonna
2010 tapahtuneen tulivuoren purkauksen johdosta peruutettiin yli 100000 lentoa
ja noin 10 miljoonaa matkustajaa joutui jäämään maihin. Purkaus kesti viisi
viikkoa ja sen aikana kolmannes lentoliikenteen kapasiteetista jäi käyttämättä.
Millaisia vaikutuksia koronaviruksen vuoksi tapahtuneet lentojen peruutukset
aiheuttavat? Koetetaan arvata. Vuonna 2019 lentoliikenteen arvioidaan tuottavan
noin 2,5 % maailman CO2 päästöistä. Se tarkoittaa yksi miljardi tonnia. Nämä päästöt ovat lentoyhtiöiden päästöjä.
Tähän olisi lisättävä koneiden valmistus, lentokentät yms. Lentoja tehdään vuodessa
40 miljoonaa kappaletta ja niillä matkusti koko vuoden aikana 4,5 miljardia
matkustajaa. Matkustajakilometrien määräksi lasketaan 8500 miljardia
kilometriä. Jos nyt leikisti laskisi päästöt yhtä matkustajakilometriä kohti
saisi luvuksi 110 g per kilometri. Sehän on suunnilleen sama kuin hyvällä henkilöautolla
matkatessa. On muitakin päästöjä, joita en nyt tässä pikalaskelmassa huomioi. Lisäksi
koneilla kulkee rahtia. Rahdin osuus päästöistä on noin 20 %.
Lentoyhtiöt ovat lähes kaaoksessa. Lomauttavat työntekijöitään ja laskevat tulevia tappioitaan. Eniten kaaoksessa ovat matkustajat joiden lennot on peruttu, eikä korvaavia lentoja löydy. Donald Trump peruutti lennot Eurooppaan, Finnair peruutti lennot Kiinaan, Quantas peruutti kolmanneksen pitkän matkan lennoistaan, Norwegian kärvistelee muiden muassa, Lufthansa peruutti kuukauden ajaksi 26000 lentoa, Euroopan kenttien matkustajamäärän arvellaan putoavan tänä vuonna 15 %, kun nousua kuviteltiin olevan lähes 10 %, USA:n kentille laskeutuvista lennoista peruutettiin tai viivästettiin tänään kolmisen tuhatta. Paljonko lennoista nyt peruuntuu ja kuinka pitkäksi ajaksi? No, arvata täytyy. Kolmannes maailman lentoliikenteestä pysähtyy. Bisnes romahtaa ja työttömiä syntyy, mutta päästöt vähenevät. Paljonko? Arvataan että CO2-päästöt vähenevät globaalisti yhden prosentin. Ei tunnu vallankumoukselliselta.
Mitä Suomessa tapahtuu?
Koronavirus vaikuttaa tuntuvasti liikenteeseen. Tein
tänään tarkastusmatkan Helsingin kaduille, Länsiväylälle ja Kehä ykköselle.
Lauantaina puolelta päivin on yleensä kova vilske näillä kaduilla ja teillä.
Nyt oli hiljaista kuin sunnuntaiaamuisin kello kahdeksan. Juuri ketään ei ollut
liikkeellä. Kävin vielä Kaapelitehtaalla. Siellä on menossa
Taiteilijayhdistyksen ja Ornamon myyntinäyttelyt. Yleensä parkkipaikoista on pulaa
ja varsinkin sisäpiha on ahdettu täyteen. Nyt siellä olin minä ja kaksi muuta
autoa. Oudon ja kivan oloista.
Otinpa sitten Excelin esiin ja laskin suomalaisten henkilöliikenteen
nykypäästöt eri matkantarkoitusryhmissä henkilöliikennetutkimuksen mukaan ja
heitin kehiin arvauksen koronan vaikutuksista matkustuskäyttäytymiseen. Arvauksen
tukena olivat tietysti tiedot ja ennusteet erilaisista rajoituksista ja niiden mahdollisesta
eskalaatiosta tulevina viikkoina. Tältä tilanne näyttäisi.
Suomalaisen henkilöliikenteen
CO2-päästöt ovat nykyään pikkuista vajaa 7 miljoonaa tonnia. Jos
matkasuoritteita tarkastelee, havaitsee joukkoliikenteen tuottavan
paikallispäästöistä noin 5 %, henkilöautoliikenteestä tulee 89 % ja muusta
liikenteestä loput. Huom! Tavaraliikenne on tästä ulkopuolella, se tuottaa puolet
liikenteen päästöistä. Työmatkat ja työ/asiamatkat synnyttävät henkilöliikennepäästöistä
32 %, koulutus 2 %, vierailu 18 %, ulkoilu, liikunta ja vapaa-aika 19 %,
kyyditseminen 9 %, ostos ja asiointi 9 % ja muu toiminta 5 %. Väänsin nyt näitä
lukuja siten että matkat vähenisivät kuvioon merkityllä tavalla. Vähiten
vähenisivät ulkoilu ja liikuntamatkat (20 %) ja työmatkat (30 %) ja eniten vähenisivät
vierailu, kyyditseminen ja asiointi (70 %). Päästövähennykset näkyvät kuvan
tolpissa. Kokonaispäästöjen suhteen on huomautettava, että joukkoliikenne
kulkee, vaikka matkustajat vähenevät, päästöt matkustajakilometriä kohti siten suhteellisesti
nousevat. Henkilöautoliikenteessä ajoneuvokuormitus tuskin muuttuu.
Lopputulokseksi sain muutoksen pudottavan nykyistä 6,9 miljoonan tonnin CO2 vuosikuormaa
3,4 miljoonaan tonniin. Vähennys olisi dramaattinen 49 %.
Muutos ei koske vain Suomea. Se on globaali. Muutos on myös
vain väliaikainen. Maailman suurkaupunkien kadut ovat tyhjinä. Olisiko mahdollista,
että tästä jäisi jokin oppi, viisaus, leijumaan ilmaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti