Lupasin blogissani syyskuulta 2018 http://penttimurole.blogspot.com/2018/09/junalla-350-kmh-kiinnostaako.html
esitellä Suomen Slow Step
suurnopeusjunasuunnitelman kunnes saan sitä haudottua. Nyt keskustelu käy
kuumana. Menneiden vuosien liikennekehittäjämme ja kansliapäällikkömme Juhani Korpela kirjoitti Hesariin juuri
yleisönosastokirjotuksen. Korpela on muuten aktiivinen vaikuttaja. Häntä
sanottiin aikanaan kylmäkorpelaksi.
Nyt häntä näyttää kylmäävän raiderakastajien huumaavat toiveet. Hän kirjoittaa
nollien puuttuvan. Tarkoittaen nollia saatavissa olevien rahojen numeroissa.
Korpela penää liikennetaloudellista ja liiketaloudellista kannattavuutta. Hän
oli jo virka-aikanaan vannoutunut yli ykkösen H/K-suhteen vaatija. Aikanaan kun
Savonrataa ja Lahden Oikorataa tutkittiin yli ykkösen H/K suhdetta ei saatu
muille väleille kuin juuri toteutetulle oikoradalle Lahdesta Keravalle. Sepä
taisikin olla 1,8 – aivan mahtava raideliikennehankkeelle. Kun vielä Juha Kansonen hoiteli rakentamisen
ennätyshalpaan hintaan, menestysprojekti oli valmis. Ratkaisu ei kuitenkaan
näytä kaikkia pysyvästi tyydyttävän, sillä juuri vastikään julkaistiin laajalla
tilaajapohjalla selvitys Keravalta Kouvolaan johtavan 1,6 miljardia maksavan
radan kannattavuudesta. Saivat H/K-suhteeksi 0,13.
Tammikuussa 2016 Juhani Korpela julkaisi
mielipidekirjoituksen otsikolla: ”Kaupunkibulevardien laskelmat ovat höttöä”.
Hän kirjoittaa: ”Suomessa on tähän asti yleensä edellytetty toteutettavilta
liikennehankkeilta yhteiskuntataloudellista kannattavuutta. Pääosa
kaupunkisuunnitteluviraston nyt esittämistä hankkeista ei täytä tätä
vaatimusta, kuten Pisararata ja Raide-Jokeri. Valtio ei voi olla mitenkään
mukana tällaisessa.”
Todettakoon H/K-suhteen osalta, että Pisara-radassa ja
Raide-Jokerissa se on 0,7. Tai ei niinkään välttämättä. Laskemalla mukaan
erilaisia ulkoisia hyötyjä kuten rakentamisen lisääntyminen hankkeen
kiihdyttämänä saadaan hyötykustannussuhdetta rukattua haluttuun suuntaan. Useimmiten
rukkaus tapahtuu niin että ulkoiset hyödyt lisääntyvät, sillä ajatuksella, että
asuntorakentamista ei lainkaan missään toteutettaisi jos hanke ei toteudu ja hankkeen
kustannukset taas arvioidaan puoleen tai kolmasosaan todellisesta. Osa
kustannuksista, kuten kalusto jätetään mainitsematta, siinä samassa unohtuvat
myös varikot ja vastaavat lisukkeet.
Hankearvioissa käytetty diskonttauskorko on spekulointia
ansaitseva suure. Nykyään hankeohjeissa käytetty korko on 4 %. Jossain
laskelmissa käytetään vielä 5 % korkoa. Itseasiassa saman tekevää. Laskinhan
minä taannoin Tallinnan tunnelia käsittelevässä blogissani matkalipun hinnaksi
vuonna 2030 1 % korkokannalla 52 euroa per matka suuntaansa ja jos korkona
käytettäisiin 5 % hinnaksi tulisi 77 euroa per matka. On sillä korkokannalla
suuri merkitys. Nyt Tallinnaan mennään kympistä kolmeen kymppiin. Jos mennään
vikkelämmin junalla, siinä tulee maksettua matka-ajan säästöstä melkoista
tuntipalkkaa. Olisiko se 25-50 euroa tunnissa. Älä kuitenkaan hermostu
Vesterbacka, tiedänhän minä, että sinulla on käytössäsi halvempia sarjalippuja,
vaikka veloitit minun lipustani tasan viisikymppiä.
Yhteiskunnallisissa investoinneissa, joissa hyödyt
tulevat hyvinkin imaginäärisessä muodossa eli ihmisten matka-ajassa
teollisuustyöntekijän tuntipalkalla mitattuna ei mitään todellista
liiketaloutta voi mitata – jos edes keinotekoista liikennetaloutta tai
kauniisti nimitettynä sosioekonomista taloutta. Hankkeiden hyötyä ja
kustannuksia vertaileva menetelmä soveltuu oikeastaan vain hankkeiden
keskinäiseen vertailuun, siis ratavaihtoehtojen vertailuun keskenään tai
tielinjausten vertailuun keskenään. Ei ratainvestoinnin vertailuun tieinvestoinnin
kanssa eikä varsinkaan erilaisten kulkutapajakautumien tai
liikennemääräennusteiden keskinäisiin vaikutusvertailuihin. Tai kyllä vertailla
saa ja täytyykin, mutta ei saa väittää tuloksen kuvaavan jotain liiketalouteen
viittaavaa tuottoastetta tai muita tilinpäätöksiin liittyviä indikaattoreita.
Juhani Korpela antoi hän myös täyden laidallisen
Liikenne- ja Viestintäministeriön hallinnon uudistamiseen ja yhtiöittämiseen.
Näin se meni 21.4.2016 Hesarissa: "Tie- ja ratainvestointipäätösten tulee
kansanvaltaisesti hallitussa maassa perustua poliittisiin päätöksiin. Ei niitä
voida siirtää jollekin valtionyhtiölle. Eduskunnan budjettivaltaa ei tule
kaventaa kevein päätöksin. Kilometriverot ja ratamaksut ovat veroja, joista
päättää eduskunta. Mihin tarvitaan uutta yhtiötä, jolla ei kuitenkaan olisi
keskeistä päätösvaltaa?" Vielä hän tykitti: ”Yhtiöhankkeesta käy ilmi,
että talousosaaminen on LVM:ssä jäänyt ohueksi lukuisten
organisaatiouudistusten seurauksena. Liikenneviraston alasajo veisi
hallinnonalalta lopunkin liikennetaloudellisen osaamisen. Tämän jälkeen
liikenneministeriökin voitaisiin yksityistää johonkin lakiasiaintoimistoon."
Hyvin sanottu juristilta. Insinöörihän näitä hankkeita ei lankaan ymmärrä, ne
taitavatkin olla juristien heiniä.
Uusimman kirjoituksena 5. 4. 2019 Juhani Korpela on
otsikoinut: ”Tieverkon kehittäminen kuuluu valtiolle”. Sallittaneen pieni siteeraus tästä jutusta:
”Kun vatliolta ei kuitenkaan uskota löytyvän miljardeja käännytään
yksityissektorin puoleen… Ratahankkeita varten liikenneministeriö on jo
perustanut uuden valtionyhtiön, Pohjolan rautatiet Oy:n… Jos uudet
valtionyhtiöt saisivatkin jostain rahaa, takaisinmaksu voisi erityisesti
ratapuolella olla vaikeaa. Kaikki esitetyt uudet pikaratahankkeet ovat
liiketaloudellisesti kannattamattomia.”
Meitä on, vastarannan
kiiskiä
Juhani Korpela ei ole ainoa konkari joka nykyistä
liikennepolitiikkaa epäilee. Antti Talvitien johtama viisaiden miesten areopagi
on kritisoinut vahvasti raideliikennemyönteiseksi kääntynyttä asenneilmastoa.
He julistivat jo pari vuotta sitten Suomen Kuvalehdessä kaikkien maamme
raideliikennehankkeiden olevan kannattamattomia. Viimeisimpänä offensiivina oli
Otaniemessä järjestetty seminaari Raide-Jokeria vastaan. Siitähän minä jo
kirjoitinkin. http://penttimurole.blogspot.com/2019/03/raideliikenne-vanhentunutta-teknologiaa.html
Vastarannan kiiskiä on aina ollut. Yleensä he ovat
epäonnistuneet kutsumustehtävässään. Historiakertauksena muistellaan
kollegaamme Martti Sainiota - metrosainiota – hän taisteli metroa ja
metron hallintotoimia vastaan. Metro kuitenkin syntyi ja laajeni jopa länteen.
Vahvaa vastarannan kiiskityötä on tehnyt toinen kollegamme Antero Alku. Hän taisteli joukkojensa kanssa Länsimetroa vastaan ja
raitiotien puolesta. Anteron hankkeen nimi oli Tram West.
Antero Alku julkaisi
vuonna 2008 lännen suunnan raitiotiesuunnitelman jonka piti korvata Länsimetro.
Länsimetron ensimmäisen vaiheen rakentamispäätös tehtiin kaupunkien
valtuustoissa vuonna 2008. Tram West raitiotiejärjestelmän arveltiin maksavan
puoli miljardia euroa. Länsimetron hinta Matinkylään saakka pyöri silloin 800
miljoonassa eurossa.
Olli Hakanen on yksi
innostuneista ratamiehistä. Hän on arkkitehti, mutta on ottanut
elämäntehtäväkseen raideliikennejärjestelmän kehittämisen Helsingin seudulla.
Ollin viimeisin suunnitelma on nimeltään Quick Step. Siinä lentokenttä
yhdistetään Pasilaan ja Helsingin keskustaan raitiotiejunalla. Varsinaiset
junat eivät aja Pasilaan tai keskustaan. Ne ohittavat Helsingin
heiluriliikenteenä pysähtyen Hakamäentien pohjoispuolella sijaitsevalla
Finnopolis-asemalla.
Suurnopeusradat
tulilinjalla
Vaalikeskustelu on tuonut raideliikenteen kehittämisen
tulilinjalle. Tai ei oikeastaan lainkaan tulilinjalle, sillä kaikki puolueet
näyttävät kannattavan raideliikennettä tai vähintään vaikenevan raideliikenteen
mainitsemisesta, jos eivät ole asiasta varmoja. Entisaikojen debatti tie
vastaan rata on täysin poissa. Moottoriteistä ei kukaan puhu tai kirjoita.
Jotkut puolueet puhuvat metsäautoteistä ja pientiestöstä. Korjausvelasta kyllä
kaikki puhuvat. Ehkä siinä onkin peitesana pahalle asialle.
Nyt juuri Hesari julkaisi jutun nopeista radoista
Kerava-Kouvola ratajutun siivellä. Oli siis jälleen pakko ruveta ihmettelemään
ratatoiveiden kokonaiskirjoa. Suurnopeusjunat eli 300 km/h tai nopeammin
kulkevat junat ovat tässä probleemanasettelun avainasemassa. Suurnopeusjunat
eivät näillä nopeuksilla sovellu liikennöimään sekaliikenteessä. Tavarajunat ja
paikallisjunat on siten saatava liikkumaan omilla raiteillaan. Jos ajattelee
koko Suomea, tarkoittaa tämä, että suurnopeusjunille rakennetaan omat raiteet
vähintäänkin välille Helsinki-Tampere ja Helsinki Turku. Käytännössä siis
tunninjunahankkeet tarvitsevat omat tavaraliikenteestä vapaat raiteet.
Nykyisillä raiteilla vain Lahden oikoradalla voi ajaa 300 km/h. Tuleva ESA-rata
eli rata Lohjalta Saloon rakennetaan myös tällaisella standardilla. Ongelmana
Turun tunninjunan ratayhteydellä on väli Helsingistä Lohjalle ja sitten matka
Salosta Turkuun. Vain pieni osa matkasta olisi varsinaista suurnopeusrataa.
Tässä kun ryhtyy tällaista kirjoittelemaan, niin ryhtyy
väkisinkin ajattelemaan Suomen rataverkkoa. Vaikka siis aluksi ajattelee ei ajattelevansa.
Teinpä tuosta kaksi kuvaa. Oheisessa ”korkeanopeus”-kuvassa Eteläisen Suomen
rataverkon tulevaisuus on nyt asettumassa nykyiselle junien huippunopeustasolle
eli hieman päälle 220 km/h huippunopeudelle, jonka turvin matkanopeudet
asettuisivat 130-160 km/h tasolle. Meillä on nyt Lahden oikorata, jolla voisi
ajaa 300 km/h. Sitten tehdään ESA-rata Lohjalta Saloon nopeustasolle 300 km/h.
Jos uusia nopeita ratoja tehdään näitä kahta pätkää ei kannattaisi jättää
käyttämättä. Silti ei kannattaisi unohtaa Porvooseen ja Kotkaan menevää rataa
200 km/h paikallisratana. Tämä suunnitelma edellyttää pääradan lisäraiteita
Ouluun saakka sekä Lahti-Kouvola-Luumäki välin tehostamista. Vanhojen ratojen
yhteyteen rakennetut nopean liikenteen radat soveltuivat korkeintaan 230 km/h
liikenteelle. Lisäraiteiden ja suuren nopeuden (230 km/h) vaihteiden
asettaminen ERTMS turvalaitejärjestelmineen maksaa nykyisillä radoilla arviolta7
milj. euroa kilometriltä. Nämä temput on
tehtävä pääradalle Ouluun saakka ja Turun radalle välillä Salo-Turku. Laskin
huvikseni kustannukset tälle Suomen minimiverkolle. Kaiken pohjalla ovat
tietysti edellä mainittujen ratojen lisäksi Lentorata ja Pisara. Laskuoppini
kertoo rataparannuksien kilometrimääräksi 1000 km ja uusien ratojen pituudeksi
runsaat 300 km. Ne maksavat yhteensä noin 15 miljardia euroa.
Korkean nopeuden verkosto on hyvä. Mutta
mitähän jos me joskus parin sukupolven päästä emme olekaan tyytyväisiä juniin
joiden matkanopeus jää maksimissaan 150 kilometrin tunnissa, vaikka jollain
rataosuuksilla voitaisiinkin painella 240 km/h. Haluamme samanlaisia junia
millä ajavat Kiinassa, Euroopassa, Uzbekistanissa, Venäjällä ja Turkissa.
Tuleeko vielä uusi sukupolvi Suomen suurnopeusjunien tulevaisuudessa? Testataan
ajatusta. Yli 300 km/h radat täytyy pitää nopean matkustajaliikenteen käytössä.
Ne eivät toimi sekaliikenneratoina.
Esa-radan valmistuttua meillä on kaksi rataosuutta, joilla voidaan
porhaltaa 300 km/h. Näillä pätkillä ei ole mitään todellista vaikutusta
matka-aikoihin. Nopeusaluetta on laajennettava. Myös kustannukset nousevat.
Nopeus on kiinnostava juttu. EU:n piirissä on
juuri työskentelemässä auditointiryhmä, joka tarkastellut suurnopeushankkeita
taloudellisessa mielessä. He ovat laskeneet säästetylle matka-aikaminuutille
tuleva hintaa. Ovat sitä mieltä, ettei tuo äsken mainittu himo nostaa nopeutta
yli 300 km/h ole perusteltua. Rataosuuksien nopeutta rajoittavat monet asiat,
eikä huippunopeutta voida käyttää. Junien huippukiihtyvyys on myös energian
kulutuksen kannalta tuhlailevaa. Matkanopeudet ovat usein junien
huippunopeuteen verrattuna hyvin matalia. Kuvassa esiintyy eräillä
rataosuuksilla toteutuvia matkanopeuksia.
Ryhdyin tässä nyt leikkisästi miettimään
varsinaisia suurnopeusratoja suuren maailman malliin. Jos suomalasiset
sittenkin haluavat liikkua 300 km/h. Tässä skenaariossa uskoin jo Tallinnan
tunneliin, mutta sekään ei riitä, ajattelin vielä silta/tunneliyhdistelmää
Ruotsiin. Millaiseksi Suomen suurnopeusverkosto muodostuisi? Oikeastaan tilanne
on hyvinkin selvä. Kuvaan vihreällä merkitty pohjoinen suurnopeusrata
rakennetaan lentokentältä Tampereelle ja edelleen Seinäjoelle saakka täysin
erillisenä nykyisestä pääradasta. Helsinki-Vantaa
lentokentän pohjoispuolelle muodostetaan suurterminaali josta haarautuvat
lännen, pohjoisen ja idän suurnopeusjunat. Lännen suunnalla rata tehdään
lentokentän terminaalista Vihdin kautta Lohjalle Esa-ratalinjausta seuraten ja
uudella ratalinjauksella Salosta Turkuun. Idän suunnalla toteutetaan Porvoon,
Kotkan, Viipurin ja Pietarin linjaus henkilöliikenteelle tarkoitettuna
suurnopeusratana. Mikkelin, Jyväskylän ja Kuopion suuntaan mennään Lahdesta
Heinolan kautta uudella suurnopeusradalla. Tavaraliikenne hoidetaan kaikkialla
vanhoja rataosia pitkin. Sekaliikenne ei uusilla suurnopeusradoilla onnistu.
Paljonko tässä kuvassa nyt tuli näitä uusia ratoja?
Niitä tuli 800 kilometriä. Vanhojen ratojen parannustyöt on joka tapauksessa
tehtävä. Etenemme vaiheittain 230-kaudesta 300-kauteen. Paljonko uudet ja
vanhat yhteensä maksavat? Radat rakennettaisiin suurelta osin siltarakenteina.
Silloin ei maankäyttö häiriinny eikä synny estevaikutuksia. Emme varmaan pysty
kiinalaisiin hintoihin, mutta jos kilometrihinnaksi arvioidaan asemineen 20
milj. euroa per kilometri vuosisadan projektin kokonaishinnaksi saadaan 25miljardia euroa. Se on hieman päälle Tallinnan tunnelin hinnan. Minun laskelmassani ei ole mukana Tallinnan
tunnelia, sillä senhän maksaa kuulemma suurelta osin lahjoituksena EU.
Kiinalaisia en usko maksajiksi, sillä he edellyttävät rahoitukselleen tuottoa
tai siihen verrattavaa rahaksi muutettavaa määräysvaltaa. Kyseistä tuottoa ei
ole tiedossa, eikä määräysvaltaa ole jaossa. Tukholman ja Turun välinen rata ei ollut myöskään tuossa
laskelmassa, sillä oletettavasti senkin maksaa samoilla periaatteilla EU. Sen
hinnaksi tulisi siltarakenteineen ja tunneleineen 20 mrd. euroa. Viimeksi
tulleen tiedon mukaan kiinalaiset olisivat halukkaita rahoittamaan myös Ruotsin
suurisuuntaiset 30 miljardin suurnopeushankkeet, joten tämä Ahvenanmaan
silta/tunneli saattaisi mahtua samaan koriin.
Pähkinä purtavaksi
Mikä olisi Suomessa matka-ajassa säästetyn minuutin hinta,
jos suurisuuntaiseen suurnopeuslinjaan ryhdyttäisiin? Auditointitutkimuksen
mukaan Euroopassa radan investointikustannukset säästettyä matka-aikaminuuttia
kohti ovat rataosasta riippuen 40-200 milj. euroa per säästetty minuutti. Onhan
tämä hieman hullu tapa laskea kustannuksia, mutta jos Euroopan viisaat niin
tekevät niin miksen minäkin. Suurin säästetyn minuutin kustannus tulisi Milanon
ja Venetsian välisen suurnopeusradan valmistuttua. Yhdestä minuutista olisi maksettava 240 milj.
euroa. Miten paljon Suomessa tulisi säästettyjä minuutteja, jos ensin
rakentaisimme korkeanopeusverkoston ja sitten vielä innostuisimme rakentamaan suurnopeusverkoston?
Arvataan! Kaukojunien matkakeskinopeus on nyt noin 115 km/h. Suorittamalla
rataparannukset (7,4 mrd. €) ja uudisradat (Lentorata, Pisara tms. 8,3 mrd. €) keskimääräinen
matkakeskinopeus nousisi tasolle 150 km/h. Nyt jos kuitenkin vielä päättäisimme tehdä
suurnopeussatsaukset 18 mrd. eurolla saisimme matkakeskinopeuden nousemaan
tasolle 190 km/h. Jos laskemme säästetyn minuutin hintaa Tampereen ja Turun
paljon puhutuilla tunninjuna-ratayhteyksillä päädymme korkeanopeustilanteessa 43-49
milj. euron investointihintaan per säästetty minuutti ja suurnopeuteen mentäessä
säästöhinta olisi lisäksi 23-44 milj. euroa per minuutti. Nuo hinnat ovat
hyvässä suhteessa Euroopan vertailuhintoihin.
Jos suurnopeusjuniin
lähdetään olisi hyvä olla kokonaiskuva suuresta tulevaisuudesta. En ole varma
onko meillä nyt aivan lopullinen kuva suurnopeusratojen tulosta Helsinkiin.
Minusta se on hieman hatara. Jos todella
päätetään yli 300 km/h nopeuksista olisi aika panna vielä mietintämyssy päähän. Tiedän kyllä että näitä asioita on hieman
tutkittu, mutta nyt on uusi kuvio kun vakavissaan puhutaan tunninjunista ja
Lentoradasta.
Niin tuo pähkinä! Kannattaako meidän varautua rakentamaan
suurnopeusrataverkkoa? Pyrimmekö siis jossain vaiheessa laajasti junanopeuksiin
+300 km/h. Sehän tarkoittaisi Pääradan rinnakkaisen, siitä erillisen uuden
suurnopeusjunien radan rakentamista vaikkapa Kolmostien moottoritien linjausta
seuraten. Kannattaisiko meidän varautua lentokentän pohjoispuoliseen
suurterminaaliin jonka kautta nopeat junat ajaisivat myös Lohjalle ja Turkuun.
Silloin Espoon kaupunkirata ja Espoo-Lohja osuus voitaisiin tehdä rauhallisesti
200 km/h nopeustasolle. Tulisiko idän suunnan suurnopeusjuna joskus suoraan
tähän terminaaliin menemättä Keravan kautta. Olisiko Lentorata pohjoisosiltaan
sittenkin mietittävä uusiksi. Jos se menisi pintaratana suurta voimalinjaa
pitkin Järvenpään alta sukeltaen oikoradalle? Nyt meni huonosti. Minähän olin
sanomassa, että suomalaisten kannattaisi hylätä 300 Km/h. Mutta nyt sorruin
jälleen ihmettelemään. Pähkinä jäi purtavaksi.
Terve, Pena!
VastaaPoistaTaas häiritsen rauhaasi kommentilla.
Me elämme maassa, jossa on 5,5 miljoonaa asukasta. Ei meidän kannata tällä vähällä porukalla matkia niitä suuria maita, joissa on vähintään kymmenen kertaa enemmän porukkaa. Suurnopeusjunat ovat sen verran kalliita, että niihin pitää saada 10 kertaa enemmän matkustajia kuin meillä saataisiin, jotta ne olisivat kannattavia. Unohdetaan koko juttu!
Terveisin Eki
Hei Pentti!
VastaaPoistamaanantai 8. huhtikuuta 2019
Suurnopeusjunat - pähkinä purtavaksi!!
Tarkoitat varmaankin, että maan-päällinen rataverkko täytyy saada ensin kuntoon, jotta voidaan edes haaveilla suurnopeusjunista.
Puhumattakaan ns. luotijunista.
Turku, Tampere tunninjunat tuskin toteutuvat ilman rataverkon kunnostustöitä?
Ja vaikka olemme pieni maa rataverkon laajuutta olisi hyvä lisätä??
Hei Pentti,
VastaaPoistaolin LVM:n ilmailu- ja rautatieyksikön päällikkönä 2006 vaikuttamassa siihen, ettei EU:n suurnopeusrataverkkoon merkitty vähäväkiselle Suomelle suurnopeusratoja. Tuin silloista Ratahallintokeskusta, joka yritti taholtaan vakuuttaa ministeriön johdon siitä, että silloin puhuttaisiin kokonaan eri kertaluokan kustannuksista kuin noilla ns. nopeilla (220 km/h) radoilla. Sittemmin sain tietooni, että Marokkoon suunnitellaan suurnopeusrataverkkoa. Onneksi olin 2007 päässyt eläkkeelle ja kaduin syvästi aiempaa vaikuttamistyötäni. Sitten sain selville, että Marokossa on n. 38 miljoonaa asukasta ja parin suuren kaupungin välille suunniteltua rataa käyttäisi useampia miljoonia matkustajia. Katumukseni helpotti kummasti. Katsoin wikipediasta: tuo rata on avattu liikenteelle 2018 ja maksiminopeus on 350 km/h. Onnea heille!
Kiinnostavaa on, että Korpela vaatii samanaikaisesti demokraattista päätöksentekoa, mutta haluaa kuitenkin alistaa sen valitsemalleen laskentatavalle. Kuten eräs tuttavani sanoi: liikennesuunnittelu on ehkä ainoa erikoisala, joka julkeaa suoraan väittää omaa kapeaa näkökulmaansa samaksi kuin yhteiskunnan kokonaisetu.
VastaaPoistaNoh, H/K -laskenta ei minusta ole perusajatukseltaan huono. Menetelmän ja erityisesti sen soveltamistapojen rajaukset on kuitenkin syytä ymmärtää. Yleisesti on tapana, että maankäytön sijoittumismuutoksia ei tarkastella. Näytpä sinäkin kutsuvan niitä ulkoisiksi hyödyiksi? Liikennejärjestelmällä kuitenkin on ratkaisevaa vaikutusta maankäytön sijoittumiseen ja toisin päin.
Lisäksi Suomessa (tai ainakin pääkaupunkiseudulla) käytetyt mallit eivät millään tavoin huomioi joukkoliikenteen ruuhkautumista. Malli voi tyytyväisenä sijoittaa vaikka 200 matkustajaa jokaiseen bussiin, eikä tällä ole mitään vaikutusta järjestelmän mallinnettuun toimintaan. Erityisen kiinnostavaa tämä on siksi, että tiehankkeiden hyödyt perustuvat pitkälti juuri ruuhkautumisen mallintamiseen. HSL sentään on viimein herännyt työstämään aihetta.
Talvitien puheissa Raide-Jokerin tilaisuudessa oli valitettavasti tiettyjä väärinymmärryksiä. Varikot ja kalusto lasketaan meillä yleisesti lisäämällä investointien annuiteetit käyttökustannuksiin. Aivan samalla tavalla ne tulevat tällä menettelyllä mukaan laskelmaan kuin investointina. Huomautettuani tästä Talvitien olisi pitänyt investointeihin lisäämiensä satojen miljoonien vastineeksi poistaa sama summa käyttökuluista, jolloin niiden netto olisi ollut satoja miljoonia plussalla. Laskelman lopputulos olisi ollut käytännössä sama kuin alkuperäinen. Itse asiassa suhdeluku olisi hiukan parantunut, koska suuri summa olisi siirtynyt nimittäjästä osoittajaan suhdeluvun ollessa alle 1.
Hyvä ja varsin tarpeellinen kirjoitus. Vaikka inkrementaaliset parannukset on helpompi saada hallinnossa ja julkisessa keskustelussa läpi, niiden hyödyt ovat usein ennakoitavia ja pitkällä aikavälillä melko vaatimattomia. Mitään saavutettavuuden ja kilpailukyvyn tasoloikkaa niillä ei tehdä.
VastaaPoistaSuurnopeusjunien ja uusien ratalinjausten edusta ja uuden valtakunnallisen kytkentäpisteen tarpeesta olen samaa mieltä.
SAFAn seminaarissa 2010 kytkin Helsinki-Vantaalta/Aviapoliksesta lähteviin Tampereen ja Turun suurnopeusjuniin hubina toimivan uuden kaupungin esimerkkinä vaihtoehtoisesta tavasta ohjata pk-seudun kasvua. Tässä ei ole huomioitu idän suuntaan, vaan tukeuduttu siellä olevaan oikorataa, joten kykentäpisteen sijainti on lännempänä kuin Pentillä.
(slide 30) https://docplayer.fi/18414118-Verkostoitunut-kaupunki-ix-kaupunkisuunnitteluseminaari-uhattu-kaupunki-20-10-2010-tiedekeskus-heureka.html