Nyt on hallitusohjelma julkaistu ja ministereiden
nimetkin ovat tiedossa. Tämä on varsin mielenkiintoista. Hallitusohjelman
sanotaan olevan lupauksia täynnä. Oppositio väittää ohjelmaa toiveiden
tynnyriksi. Kyllä, sitä se on. Monet toiveet tulevat kuitenkin myöhemmin
tarkistettaviksi. Kaikki riippuu uusien työpaikkojen määrästä ja työn
synnyttämistä verotuloista. Suurimpia rahapotteja ovat tietysti
terveydenhuolto, sosiaalihuolto ja koulutus. No, miksipä ei, sillä niiden osuus
valtion budjetista on 53 %. Liikenne on rahankäytössä pieni toimialue.
Viimeisessä budjetissa liikenteen osuus oli 5 %. Investoinneissa
liikenneinvestoinnit tuskin näkyvät jakopiirakassa. Hallitusohjelman idea
siinä, että jokavuotisissa budjettineuvotteluissa tarkastetaan tilannetta
uudelleen, on jonkinlaista viisasta säätelysuunnittelua. Suurten
investointipakettien osalta tämä on kuitenkin ongelmallista. Pitäisi olla
pitkäjänteisyyttä. Halusin nyt kuitenkin tehdä itselleni selväksi millaisia
painotuksia hallitusohjelma sisältää. Tapani mukaan laskin sanoja. Jos ja kun
tällaiset ohjelmat ovat suuresti ehdollisia niin sanojen määrä ilmaisee ainakin
hieman hallitusohjelman painotuksia – näin luulen.
Eniten sanoja
käytettiin seuraavista asioista: verot, koulutus, sosiaali-, terveys,
yritykset, talous, raha, kaupunki, korkeakoulu, investointi, lapset,
kilpailukyky, hiilineutraali, digitalisaatio, kulttuuri ja ekologinen. Muita tärkeitä
sanoja olivat mm. opetus (8), vanhukset (7), hiilinielu (6), päästökauppa (6),
kiertotalous (5), ilmastonmuutos (4) ja liikenne (4). Sanoja joita ei lainkaan
mainittu olivat mm. tieverkko, moottoritiet, työttömät, jakamistalous, kasautuminen
ja tiivistäminen. Yhden kerran mainittiin: infra, ruuhkamaksu, yksinäisyys ja
maaseutu. Kaksi kertaa mainittuja sanoja olivat: veroparatiisi, metsätiet,
ammattikorkeakoulu, yksinhuoltaja, alkoholi ja metsitys.
No, mitä tästä sanojen
galleriasta voimme päätellä?
Sanot ehkä, ettei mitään. Tämä on vain sanoilla
leikkimistä. Minusta ainakin sen voi päätellä, että verotulot ja käytettävissä
olevat rahat ratkaisevat miten koulutusta, sosiaalihuoltoa ja terveyspalveluja
voidaan kehittää. Yritykset ovat myös painopisteessä. Tiedetään että menestyvä
yritystoiminta on taloudelliselle kehitykselle ratkaisevaa. Kaupungit ovat myös
päässeet listalla korkealle. Kaupungit mainitaan 45 kertaa kun maakunnat
mainitaan 8 kertaa ja maaseutu vain yhden kerran.
Minua kiinnosti erityisesti kaksi sanaa: liikenne ja
hiilineutraalisuus. Ne liittyvät osittain yhteen. Liikenteen CO2-päästöt
Suomessa ovat noin 12 milj. tonnia vuodessa. Koko maailmassa liikenteen päästöt
ovat 8500 milj. tonnia. Suomen osuus päästöistä on 0,14 %. Liikenteen
päästöistä maailmassa 86 % tulee maaliikenteestä, 8 % meriliikenteestä ja 6 %
lentoliikenteestä. Suomessa vastaavat osuudet ovat ehkä meri- ja
lentoliikenteen osalta maailmantilastoa hieman suuremmat. Luvuista en muuten
saa selvää. Kotimaan liikenne on kyllä selvillä, mutta ulkomaanliikenteestä ei
saa selvää. Liikenteen päästöt ovat 20 % maailman kaikista CO2-päästöistä.
Suomessa liikenteen päästöt ovat 24 % kaikista CO2-päästöistä. No, tässä on nyt
tuo äsken mainittu epäselvyys kansainvälisen merenkulun ja kansainvälisen
lentoliikenteen päästöistä – minne ne kuuluvat, bisneksen tekijälle tai kiinalaiselle
matkustajalle? Tässä on myös tuo toinen kysymys. Minne kuuluvat
autonvalmistuksen päästöt? Onko suomalainen autonostaja vapaa autonsa
valmistuksen päästöistä? Opettakaa nyt minua viisaat.
Maailman
CO2-päästöt ovat nousussa. Se mikä oli vuonna 1990 23 mrd. tonnia on nyt 40
mrd. tonnia. EU ja USA ovat onnistuneet vähentämään osuuttaan maailman päästöistä,
mutta absoluuttisesti niiden omat päästöt eivät ole juuri vähentyneet. Suomi on
melko marginaalinen toimija. Me tuotamme 0,13 % maailman CO2-päästöistä. Kuvaan
on merkitty myös liikenteen CO2-päästöt. Maaliikenne tuottaa 20 % maailman
päästöistä. Meriliikenteen ja lentoliikenteen osuus on kummallakin noin 2 %:in
tienoilla. Asia ei ole kuitenkaan aivan yksinkertainen. Kysymys ei ole vain
hiilidioksidista.
Maailman
CO2-päästöt maittain osoittavat Suomen jäävän melko vähäpätöiseksi toimijaksi.
Kun ei tahdo saada piirakasta minkäänlaista näkyvää palaa. Tällä en tahdo sanoa
Halla-ahon tavoin meidän hoitaneen asiamme. Haluan huomauttaa, ettei Suomi ole
EU:n tai maailman parhaasta päästä per capita päästöjen suhteen – niin kuin
eräs hallituspuolueen edustaja mainosti. EU:ssa vain kahdeksan maata 28:sta on
meitä huonompia ja koko maailmassa vain 30 maata 300:sta on meitä huonompia. Toivon
kuitenkin, että uuden hallituksen kunnianhimoiset tavoitteet kääntyvät meille
kunniaksi. Liikaa hehkutusta kannattaisi kuitenkin välttää. Totuudessa
kannattaa pysyä.
Liikenne ja
hiilineutraalisuus – noiduttu ympyrä
Ryhdyin kahlaamaan läpi liikenteen ja
hiilineutraalisuuden hallitusohjelmatavoitteita. Ehkä on väärin aloittaa
liikenteestä, mutta aloitan kuitenkin siitä. Syyn ehkä tiedätte.
Vaalikeskustelussa liikenne oli kovasti pinnalla. Liikenteen ratainvestointien
sanottiin vaikuttavan voimakkaasti hiilidioksidipäästöihin ja
kasvihuoneilmiöön. Sanna Marin, tuleva liikenneministeri, hän etenkin hehkutti
näitä asioita ja tuntui niihin uskovan. Tampereen tunninjuna oli tietysti
lähellä hänen sydäntään tulevia virkamatkoja ajatellen. Turun suunnan Li
Anderssonilla on hänelläkin oma lemmikkijunansa jo pitkällä valinkauhassa. Helsingille
tärkeitä hankkeita ovat olleet Pisara ja Lentorata Espoon kaupunkiradan
lisäksi. Onko hallituksessa näiden hankkeiden ajajia? Hieman saattaa olla
nihkeätä. Tallinnan tunnelillekaan ei ole löytynyt puolestapuhujia, vaikka
jotkut vihreät ovatkin aiemmin kovasti asian puolesta hehkuttaneet. Muuten
käsittämätöntä että juuri vihreät.
Nyt
hallitusohjelmaa laadittaessa on jäitä pantu hattuun. Raha, tai sen puute
on luonut sordinon. Minä uskon raideliikenteeseen ja haluan sitä kehitettävän.
Toisaalta uskon myös realismiin aikataulujen suhteen. Kysymys on prosessista
joka ei mahdu yhteen 12 vuoden ohjelmapakettiin. On kysymyksessä prosessi, joka
vaatii ainakin 10 hallituksenvaihdosta ja yhtä monta hallitusohjelmaa, muassaan
uusia kokonaisarvioita ja vaikutusarvioita. Hallitusohjelmassa kirjoitettiin
liikenneverkoista 9 sivua. Se on 3 % koko sivumäärästä. Liikenne tosin esiintyi
vaikutustekijänä monessa muussakin luvussa. Mitä siellä sanottiin?
Hallitusohjelman
laadinnassa käytetään asiantuntijoita. Myös lobbareista tuli suuri kohu. Laskin
tuolta asiantuntijalistalta liikenneverkon työryhmän asiantuntijoiden
työpaikkajakauman. Hieman puisevalta näyttää, mutta hyvä ohjelmahan siitä tuli.
Perusväylänpito ja
korjausvelka on otettu vakavasti. Hallitusohjelmassa ehdotetaan selkeästi
300 miljoonan euron vuosittaista tasokorotusta. Päärataverkon kehittämisen,
matka-aikojen nopeuttamisen ja liikenteen välityskyvyn parantamisen rinnalle
sanotaan nousseen uusia merkittäviä suurhankkeita, jotka odottavat rahoitusta. Raideinvestointien
määrää halutaan kasvattaa nykytasosta. Rautateiden nopeutus- ja
turvallisuustoimenpiteitä toteutetaan kuitenkin perusväylänpidon tasokorotuksen
sisällä. Hallitusohjelma toteaa suurimman kasvihuonepäästöjen vähennysmahdollisuuden
olevan tieliikenteessä. Hallitus lupaa antaa
kesäkuussa 2019 lisäbudjetin, jossa käynnistetään merkittäviä
liikennehankkeita. Väyläverkoston kokonaiskehittäminen linjataan osana
parlamentaarisen työryhmän esittämää 12-vuotista valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.
Erityisesti rataverkkoa ja raideliikennettä koskeville miljardihankkeille on
syytä tehdä laaja- alainen vaikutusten arviointi – näin sanotaan.
Suunnittelijoilla tuntuisi riittävän töitä.
Hallitusohjelma
tekee kuitenkin selkeitä rajauksia. Liikenneinfrastruktuuri halutaan pitää
valtion käsissä. Hankeyhtiöissä tulee säilyttää julkisomisteinen
määräenemmistö. Hankeyhtiöiden pääomitus toteutetaan julkisen talouden
tasapainon ja menokehyksen raameissa. Edellisen liikenneministerin yltiöpäinen
määrätietoisuus on siten muuttunut järkeväksi harkinnaksi. Hallitusohjelma ei
muuten puhu paljoakaan rautateiden yksityistämisen autuudesta. Mainitsee vain
tarpeen seurata HSL:n lähiliikenteen kilpailutuksen tuloksia. Mielenkiintoista
on pohdinta siitä tuottaisiko VR:n osinkotulojen käyttö palvelutason
korotuksiin, liikenteen ostoihin ja kaluston modernisointiin paremman
kokonaistuoton kuin valtionkassan yleiskatteeksi päätyminen. No, varmaan
tuottaisi.
Hallitusohjelmassa on pitkä lista toimenpiteitä.
Oikeastaan hieman liiankin pitkä tällaiseen strategiapaperiin. Minua kiinnostaa erityisesti
liikenneturvallisuuden uusi tuleminen. Suomi ei ole päässyt
liikenneturvallisuuden eliittimaiden joukkoon, vaikka lähellä ollaankin. Euroopassa
9 maata on Suomea parempia. Ruotsissa liikenneonnettomuuksissa kuolleita on 2,5
henkeä 100000 asukasta kohti. Suomessa luku on 3,7.
Liikenneturvallisuutta
haastavampi juttu on liikenteen päästöjen puolittaminen vuoden 2005 tasosta
vuoteen 2030. Halutaan vähentää saastuttavia liikennesuoritteita ja lisätä
joukkoliikenteen sekä pyöräilyn ja kävelyn matkasuoritetta. Viimemainittujen
suoritetta olisi tarkoitus kasvattaa kymmenessä vuodessa kolmanneksella.
Kulkutapojen muutos on suurempi haaste kuin helposti kuvitellaan. Vielä
vaikeampaa on saavuttaa päästötavoitteita. Olen väittänyt kysymyksessä olevan
”noiduttu ympyrä”. Laskin joku aika sitten blogissani raideliikenteen
kasvattamisen vaikutusta liikenteen päästöihin. Laskin myös urbanisaation ja
tiivistämisen vaikutusta. Surullista kertoa, että raju rautatieliikenteen
kasvattaminen vähentäisi liikenteen päästöjä ehkä 8 % ja reipas
kaupungistuminen vähentäisi liikenteen päästöjä 5 %. Sähköautojen ja
biopolttoaineita käyttävien autojen raju lisäys saisi aikaan päästöjen vähennyksiä
30 % vuoteen 2030 mennessä ja 50 % vuoteen 2050 mennessä. Nämä keinot eivät
riitä. Tarvitaan pakkokeinoja!
Nappasin tämän
kuvan ja kuvatekstin blogistani: https://penttimurole.blogspot.com/2019/04/hallitusohjelmarumbaa-ilmastosta-ja.html . Olen ihmetellyt autokannan muutosta ja
päästöjen vähenemistä. Oletan autojen myynnissä tapahtuvan suuren käänteen
viiden vuoden sisään. Vuonna 2030 myytävistä autoista 80 % olisi
vähäpäästöisiä. Niistä noin kaksi kolmannesta täyssähköautoja. Tämä tarkoittaa,
että Suomen autokannassa vuonna 2030 olisi 5 % sähköautoja (230000 sähköautoa)
ja 24 % vähäpäästöisiä autoja sähköautot mukaan luettuna (610000 vähäpäästöistä
autoa). Tällainen kehitys tarkoittaisi, että henkilöautoliikenteen
pakoputkipäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä nykyisestä 10 milj. tonnista 8
miljoonaan CO2-tonnin ja vuoteen 2050 mennessä 5 milj. CO2-tonniin. Tämähän ei
meille riitä. Noiduttu ympyrä tosiaankin. Näissä minun päästölaskelmissani ei
ole mukana autojen elinkaaripäästöjä, ei suinkaan, mukana ovat vain auton
käytössä syntyvät päästöt. Onko niin että sähköautojen valmistuspäästöt
jätetään jenkkien, kiinalaisten sekä muiden autontuottajamaiden taakaksi. Ne
eivät meihin liity. Jos nyt kuitenkin haluaisimme ajatella kokonaisvastuuta ja
ottaisimme kontollemme ostamiemme autojen elinkaaripäästöt tulisi vuoden 2030
CO2-päästöiksi 11 milj. tonnia ja vuonna 2050 olisimme tasolla 9 milj. tonnia.
Tästä ei kukaan puhu.
Tullaan sitten
näihin miljardihankkeisiin. Kuten sanottu varovaisia ollaan. Pisara
mainitaan vain yhdellä sanalla, Lentoradasta ei ole mainintaakaan puhumattakaan
Tallinnan tunnelista. Tampereen ja Turun tunninjunat ovat luonnollisesti
ministereiden lempihankkeina. Pääradan parantaminen kuuluu luonnollisesti
samaan sarjaan. Hieman yllättää maininta Helsingistä itään suuntautuvasta
radasta. Kerava-Kouvola rata tietysti pukkaa päälle. Kerava-Porvoo-Kotka
suunnalla ollaan hiljaisempia. Lapin radoista ei ole mainintaa.
Nopeiden toimien
lista päästöjen vähentämiseksi ja kiertotalouden edistämiseksi on kaikin
puolin asiallinen luettelo. Sitä nyt ei olisi tarvinnut hallitusohjelmaan
kirjata. Listan toteuttaminen on maalia hallinto- ja virkamiestoimintaa josta
ei poliittista riitaa synny. Hauska pikku finessi oli järvimatkailun maininta
kolmeen kertaan. Oliko lobbareita paikalla? No jos oli, niin hyvästä asiasta
lobbailivat.
Hiili ja
hiilinielut ovat minun kiinnostukseni kohteena. Keskeinen ajankohta
hallitusohjelman toteuttamisessa on hiilineutraalisuus vuonna 2035. Tästähän
meidän poliitikkomme väittelivät ennen vaaleja. Kokoomus ja keskusta halusivat
hiilineutraalisuutta vuonna 2045, perussuomalaiset eivät olleet varmoja
haluistaan, demarit asettivat ajankohdaksi vuoden 2035 ja vihreät aikaistivat
sen vuoteen 2030, vasemmistoliitto oli sillä välillä. Hiilineutraalisuuteen
pääsy edellyttää metsien hiilinielujen kompensoivan CO2-päästöjen määrän. Mikä
on tuo maaginen hiilinielumme vuonna 2035? Metsiä halutaan hakata ja silloin
hiilinielu pienenee. Ex-pääministeri
Sipilä on kovasti mainostanut peltojen uutta hiilinielua. Onko näyttöä? No jos kuitenkin uskotaan 30 milj. sidottuun
hiilidioksidiin vuonna 2035 tarkoittaisi tämä, että Suomen CO2-päästöt saisivat
olla tuona samaisena vuonna tuo samainen 30 milj. tonnia. Nyt CO2 päästöt ovat 55 milj. tonnia.
Päästöt jakautuvat melko tasan energiatuotannon, asumisen, teollisuuden,
liikenteen ja maatalouden (+muut) kesken.
Suomen CO2 –päästöt
ovat tällä hetkellä noin 55 milj. tonnia vuodessa. Metsien hiilinielu syö
hiilidioksidia 25 milj. tonnia. Erotus on siten 30 milj. tonnia CO2. Tämä
erotus täytyisi saada nollaan, silloin olisimme hiilineutraali. Jotkut ovat
ennustaneet päästöjen vähenevän siten että vuonna 2050 olisimme päästöissä
kolmanneksessa nykyisestä eli tasolla 20 milj. tonnia. Metsien ja peltojen
hiilinielua onnistuttaneen kasvattamaan tasolle 30 milj. tonnia. Tämä kehitys
tarkoittaisi hiilineutraaliutta vuonna 2039.
Kirjoitin
noidutusta ympyrästä. Liikenneministeri Sanna Marinilla ja ympäristö- ja
ilmastoministeri Krista Mikkosella tulee olemaan mielenkiintoisia aikoja. Heillä
on edessään noitien taikayö. Heidän on pystyttävä ratkaisemaan noidutun ympyrän
ongelma. Toivon heidän siinä onnistuvan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti