On hieman pakko
aina yrittää oppia jotain blogeja tehdessä. On kummallista, miten itsestään
selviä asioitakin joutuu hahmottamaan itselleen uudelleen ja uudelleen. Yksi
näistä on eri kielten osuus. Taas havaitsee, miten yksikielinen maa Suomi on. Ylemmästä
kuvasta havaitsee keltaisella värillä merkityn ruotsinkielisten osuuden
säilyneen lähes vakiona viimeisen 28 vuoden aikana. Ruotsinkielisiä on 5,2 %.
Kun kävelet kadulla ja kohtaat ihmisiä, niin 5,2 ihmistä sadasta on
ruotsinkielisiä, 1,4 sadasta on venäjänkielisiä ja 0,9 sadasta on
vironkielisiä. Arabiaa puhuu 5 tuhannesta vastaantulijasta ja somaliaa 4
tuhannesta vastaantulijasta. Muita kuin suomen tai ruotsinkielisiä on 12
ihmistä sadasta. Alempi kuva kertoo kesäpaikkani eli Kemiönsaaren
väestömuutoksesta ja kielijakaumasta. Ruotsinkielisiä on 68 %, suomenkielisiä 28
% ja muita kieliä 3 %. Suomenkieliset sinnittelevät 2000 asukkaassa.
Ruotsinkielinen väestä vähenee tasaisesti. Historiallisesti Kemiönsaaren
väkiluku oli nykyisellä tasolla eli 6000-8000 asukkaassa 1700- ja
1800-luvuilla. 1890 väkiluku alkoi voimakkaasti nousta ja 1910 oltiin jo 14000
asukkaassa. Vuonna 1950 alkoi voimakas maaltamuutto ja vuonna 1990 oltiin 8000 asukkaassa.
Jyrkkyydeltään 1880-1910 nousu oli sama kuin 1950-1990 pudotus.
Suomi asuttuna
Vietän täällä kesääni, siksi tämä nyt kiinnostaa. Hallitusohjelmassa
julistetaan aatetta pitää Suomi asuttuna, tarkkaan sanottuna näin: ”Toteutetaan
harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän esityksen pohjalta
vaikuttavuusarviointi ja muodostetaan toimenpideohjelma kokeiluineen elinvoiman
ja hyvinvoinnin kehittämiseksi myös väestöään menettäville alueille.” Onko tämä
alue harvaan asuttu ja onko tämä alue väestöään menettävä? No jos asukastiheys
määrittelisi harvaan asutun niin aika harvaa on. Kemiönsaaressa asuu 10 ihmistä
maaneliökilometrillä. Jos meret otetaan mukaan, asukastiheys on 2,4 as./km2. Väestö
on ollut vähenemään päin. Vuodesta 1990 Kemiönsaaren väestö on vähentynyt
keskimäärin 0,8 % vuodessa mikä on keskimäärin 60 asukasta vuodessa.
Olen kirjoitellut aika monta blogia näistä seuduista.
Niitä voi muun lukemisen puutteessa tarkastella:
http://penttimurole.blogspot.com/2013/08/kadotettu-kylatie.html
http://penttimurole.blogspot.com/2013/09/konstrundan-pitkin-rannikkoa.html
http://penttimurole.blogspot.com/2016/07/valuuttavallankumous-bitcoineista.html
http://penttimurole.blogspot.com/2018/07/kemion-saarta-kiertamassa.html
http://penttimurole.blogspot.com/2018/08/venematkalla-salon-torille.html
Axel Oxenstjerna ja oppimismenetelmänä Bert-Lancaster
Kaikki alkoi, kun Axel Oxenstjerna sai Kemiönsaaren
läänityksenä Ruotsin kuningas Kustaa II Adolfilta. Oxenstjerna oli kuninkaan uskottu ja
valtakunnankansleri. Hän oli hallinnon ja koulutuksen uudistaja. Hänen kuuluisa
lauseensa on jäänyt historiaan. Se oli hänen omalle pojalleen antama viisaus: ”Tulet
hämmästymään, kun havaitset, miten vähällä järjellä meitä hallitaan.” Hänen toimestaan
Kemiön saarelle perustettiin Suomen ensimmäinen koulu vuonna 1649. Se oli nimeltään
Tjuda Pedagogi. Koulumäki on kuitenkin tallella. Siinä on Liisan ja
kumppaneiden ateljetalo. Ensimmäisistä koulurakennuksista ei ole jäänteitä,
mutta 1700-luvun lopulla rakennettu koulurakennus on nähtävillä ja
vierailtavissa Sagalundin ulkoilmamuseossa Kemiön keskustassa. Koulurakennus
siirrettiin Sagalundiin vuonna 1914. Tässä koulussa sovellettiin 1800-luvun
puolivälistä alkaen opetusmenetelmänä Bell-Lancaster -systeemiä. Mitä se on? Se
on sitä, että pitemmälle oppineet koululaiset opastavat tovereitaan. Mainion älykästä!
Tämä menetelmä tulisi ehdottomasti ottaa käyttöön nykykoulutuksessa. Minua,
diletanttia, ajatus melkein huimaa! Kotona olen kuunnellut Antin ranskan lukua
ja yrittänyt kuulustella. Ei tule mitään. Isoveli Eemeli ryhtyy kuulustelemaan.
Kaikki sujuu ongelmitta. Eemelin kommentti: ”siitä on niin kauan, kun sinä
kävit koulua, että olet jo kadottanut taidon ymmärtää oppimisprosessin
sielunelämää tai oliko se vastentahtoisen oppilaan sielunelämää.”
Kirjoittelen nyt Västanfjärdistä, sillä kokkihenkilömme Eemeli on saanut täältä kesätyöpaikan. Ajelen nyt alvariinsa Gästerbyn ja Brännbodan väliä kokkiapulaista kuljettamassa. Hän on kesätöissä Ravintola Kansakoulussa Brännbodantiellä. Kesätyö motivoi. Vauhtia riittää. Minä olen puolestani joutunut vakavasti pohtimaan tuota hallitusohjelmakysymystä maaseudun tyhjenemisestä näitä hienoja maaseutupaikkoja edestakaisin varvatessani. Olen myös pakosta joutunut ihmettelemään näiden maalaisten mahtavaa yhteisöllisyyttä heidän järjestäessään kylän kesäohjelmia. On se aivan uskomatonta, kun lukee Västanfjärd BULELTINIA ja tutkii kesäohjelmakirjoa. On siis Shakespearen Kesäyön unelmasta Huutokauppakeisariin ja kaikkea siltä väliltä – ilta illan jälkeen.
Västanfjärd on kuuluisa laivanrakennuksestaan. Se on kuuluisa myös kaivoksistaan ja kalkkikivilouhimostaan ja monesta pienestä ja yhdestä suuresta kalkkiuunista. Uuni sijaitsi juuri tuossa naapurissa Kalkholmenilla. Aivan näköetäisyydellä olevan Västanvikin ratsutilan omisti Suomen sodan jälkeen Vänrikki Stoolin tarinoissa esiintyvä eversti Carl Johan von Konow. Taitaa miltei välttämättä tuo Konow olla ystävämme arkkitehti Ossian von Konowin esi-isiä. Ossian oli yksi niistä profeetoista joka halusi pitää ainakin eteläisen maaseudun keskukset asuttuna puutarhakaupunkeja hellimällä ja rautateitä rakentamalla. Taisipa hän kuitenkin haluta tyhjennettäviksi Lapin ja muut ns. syrjäseudut. Oli pakko katsoa mitä hän ajatteli Kemiön seudusta. Salo ja Tammisaari olivat puutarhakaupunkeina, mutta harmi kyllä tälle saarelle ei vihreätä lähiötä ollut herunut – mutta eipä ole rautatietäkään.
Oikeastaan täällä on varsin mielenkiintoista, kun ajattelee tämän saaren teollista kuhinaa menneinä vuosisatoina. Kalkinpolttoa aloiteltiin talonpoikaistoimintana 1500-luvulla. Raudan jalostusta aloiteltiin, kun kuningas halusi aatelisille muutakin puuhaa kuin maanviljelyä. Taalintehtaan rautatehdas sai suuremmassa mitassa alkunsa 1700-luvun alussa. Björkbodaan rakennettiin kankirautavasara, jolla turvattiin raudan jatkojalostus. Tehtaan menestys oli maailman kauppatilanteen mukaan vaihtelevaa. Venäjän ja muun maailman tullisodat vaikeuttivat toimintaa. Aina kuitenkin noustiin ja 1930-luvulla Taalintehtaalla oli 800 työntekijää. Saarella oli useita kymmeniä telakoita. Mitä sitten merkitsevät jatulintarhat kirkon läheisyydessä. Oliko kysymyksessä henkien taistelu?
Västanfjärdin vuonna 1760 rakennettu vanha kirkko. Tässä kirkossa on tapana kuunnella Kemiönsaaren Musiikkijuhlien kynttiläkonsertti. Tänä vuonna se on lauantaina 13.7.2019 kello 22:00. Tapaammeko siellä?
Kaivostoimintaa
harjoitettiin useassa paikassa. Maaperässä esiintyy kalkkipitoisia kivilajeja
ja siksi kalkkikiven louhimisesta ja polttamisesta tuli tärkeä elinkeino jo
1500-luvulla. Kiviaines kuumennettiin 900 asteeseen ja siitä tuli
sammuttamatonta kalkkia. 1800-luvulla Paraisten ja Kemiön seudulla poltettiin
70 % Suomen tarvitsemasta kalkista. Mihin sitä kalkkia sitten tarvittiin. No,
me rakentajat tiedämme, että kalkkia tarvittiin laastiin, jolla taloja ja
piippuja muurattiin, myös maatalouteen ym. Kemiön saaren suurimmat kalkkikaivokset
esiintyvät Västanfjärdissä. Ne olivat aluksi vain kuoppia tai hautoja.
Suurimmat sitten menivät jo 70 metriin. Seudulla yritettiin louhia myös rautaa
ja hopeaa. Myös kuparia etsittiin. Pegmatiittia ja kvartsia sitten löytyi.
Maasälpää alueella on louhittu jo sadan vuoden ajan - vieläkin.
Tuossa juuri kahvipaikkani naapurissa Kalkholmenilla on ollut 20-luvulla rakennettu maamme suurin rengasuuni kalkinpolttoa varten. Siellä oli myös 65 metriä korkea savupiippu. Piippu räjäytettiin vuonna 1959 symbolina kalkinpolton loppumiselle ja samassa rytinässä erään elinkeinon kuolinkellot soivat. Paikalla oli myös 3 km:n mittainen köysikuljetin jolla kiiviaines tuotiin uunille. Huikeata ajatella.
Kauppamerenkulku
ja laivanrakennus olivat kemiöläisten merkittävä elinkeino. Talonpojat
olivat porvarimerenkulkijoiden kiusaksi harjoittaneet kansainvälistä kauppaa Tallinnaan
ja Tukholmaan. Hämeestä kauppareitit kulkivat Salon ja Kemiön seudulle.
Yrittivät välttää Turun ahnaat porvarit ja laivat. Kirjoitinkin tuosta
blogissani: http://penttimurole.blogspot.com/2018/08/venematkalla-salon-torille.html Hiljalleen talonpokaispurjehdus
vapautui rajoituksistaan ja ajalla 1830-1880 laivoja rakennettiin runsaasti.
Erityisesti Krimin sodan jälkeen telakkatoiminta kiihtyi. Oolannin sota 1854-1856
oli tuhonnut paljon suomalaista kauppalaivastoa ja talonpokaismerenkululle
aukesi tilaisuus. Kemiönsaarelaisten
oman laivaston yhteenlaskettu vetoisuus nousi 1800-luvun alun 400 tonnista vuosisadan
lopun 6000 tonniin. Suurimmat talonpoikaispurjehduksen laivat olivat
vetoisuudeltaan 200-400 tonnia, keskikoko taisi olla 100 tonnia. Tästä voisi
päätellä laivojen lukumääräksi vuosisadan lopulla 40-50 kappaletta. Melko
hurjaa ja laivat oli vielä rakennettu näillä rannoilla. Kirjoittavat että
saaren rannoilla oli yli 40 sellaista lahtea, joilla laivoja rakennettiin. Nyt
kun saarta kiertää on parasta paaluttaa nuo entiset telakat mielenmaisemaansa.
No, eräs käsittämättömän kunnioitettava suoritus oli jahti Eugenian rakentaminen ensin Sagalundissa ja sitten viimeistely Västanfjärdissä. Hankkeen puuhaajat onnistuivat keräämään laivanrakennuksen ympärille yli 60 hengen tukijaporukan ja ammattitaitoiset rakentajat talkooväkineen. Sillä tehtiin mahdoton mahdolliseksi. He rakensivat 1879-luvun lopulla rakennetun ja Hiittisissä 1951 uponneen jahti Eugenian mallin mukaisen jahdin alusta loppuun. Rakennustyö alkoi 1977 ja vesillelasku tapahtui vuonna 2000. Nyt jahti seisoi minun ihailtavanani tuossa Västanfjärdin Kalkholmenin laiturissa. Näkemäni perusteella voisin suositella purjehdusta. Niitä tehdään tänä kesänä kuulemma Kasnäsistä mm. Örön entiselle sotilassaarelle sekä Bengtskärin majakalle.
Lopuksi laitan tähän vielä mainostamani Västanfjärd BULLETININ
kylälehden otsikkolehden. Sieltä löytyy tuo ihmeellinen kesäohjelma kaikkinensa.
KLIKKAAMALLA SEURAAVAAN LINKKIIN SAAT ESILLE SAGALUNDIN MUSEON INTERAKTIIVISEN ESITTELYN KEMIÖNSAAREN HISTORIASTA JA MATKAILUKOHTEISTA.
KLIKKAAMALLA SEURAAVAAN LINKKIIN SAAT ESILLE SAGALUNDIN MUSEON INTERAKTIIVISEN ESITTELYN KEMIÖNSAAREN HISTORIASTA JA MATKAILUKOHTEISTA.
Västanfjärdin jatulintarha on 1900-luvun alusta.
VastaaPoistaHei Pena. Taas sinulta hyvä blogi. Tekisi mieli jatkaa vähän tuosta Suomen tyhjenemisestä, jota esim. lentoradan rakentaminen taas tarpeettomasti kiihottaa, mutta kun olen itsekin juuri lähdössä maalle Sarvisaloon, se jää myöhempään. Kerron kuitenkin, että tuota laivanrakennus- ja muuta puuhaa oli muuallakin pitkin rannikkoa. Minun isoisäni isä oli merikapteeni ja laivanvarustaja Porkkalasta ja purjehti mm. Espanjaan. Loviisa, johon Sarfsalö nykyään kuuluu, oli myös tuon puuhan keskus. Siellä on kunnostettu vanha purjelaiva, Österstjernan, jolla tehdään myös yleisöpurjehduksia. Minäkin olen sen pienosakas
VastaaPoistaPena
VastaaPoistaLuin vähän murheellisena HeSarin jutun Kemiönsaaresta. Toimittaja vähän raapi pintaa eikä päässyt väestökadon juurisyihin. Aluekohtaisia eroja sielläkin. Sisäänlämpiävyyttä. Se saattaa olla yksi pitkän aikavälin perussyistä. Suomenkielisten pelko. Teollisuus poistui. Tilalle eivät kunnat pystyneet innovoimaan uutta. Jähmeät kunnan herrat. Terv. Kari