Minun ystäväni Jussi Rautsi ja Maija Kairamo (muiden
ohella) näyttävät sähköpostiviestien mukaan keskustelevan tulevasta näyttelystä
jossa olisi tarkoitus esitellä samanaikaisesti Alvar Aallon
keskustasuunnitelmaa vuosilta 1959-1964
ja Smith & Polvisen liikennesuunnitelmaa vuosilta 1965-1969. Suunnitelmat edustavat aikaansa, se on varma.
Molemmat suunnitelmat epäonnistuivat samasta syystä: liikenteen vuoksi. Toinen
suunnitelmista on monumentaalikeskustan suunnitelma. Se on luonteeltaan aivan
jotain muuta kuin liikennesuunnitelma ennusteineen. Toinen suunnittelee
miljöötä, toinen taas toimintaa. Molemmissa suunnitelmissa on hyvät puolensa.
Alvar Aallon suunnitelman hyvä oli Töölönlahden rantaa sijoitettu julkisten
rakennusten veteen peilautuva rivistö. Aikalaisten – etenkin nuorten - arkkitehtien
mielestä se oli suunnitelman paha. Aallon suunnitelma hämmensi vuosia vaikka se
valtuustossa hyväksyttiinkin seisovalla audienssilla. Aalto sai jatkoyrityksen vuonna
1971. Siihen pääsin minäkin mukaan liikennesuunnittelijaksi. Sain viettää
muistettavia hetkiä hiipuvan vanhan miehen kanssa. Suunnitelma haudattiin ilman poliittista
käsittelyä. Smith-Polvisen suunnitelman hyvää olivat perusennusteet. Pahaa
olivat Helsingin niemeä koskevat väyläsuunnitelmat. Aikalaiset eivät vieneet
suunnitelmaa edes poliittiseen käsittelyyn. Suunnitelma hylättiin jo ennen sen
painamista. Teoksessa oli kaksi esipuhetta: tilaajan esipuhe ja konsultin
esipuhe. Ne puhuivat eri kieltä.
Kuuluvatko nuo otsikossa mainitut kolme kohdetta jotenkin
yhteen? Ehkä kuuluvat. Mutta eniten ne kuuluvat Helsingin liikennesuunnittelun
historiaan - ja siinä historiassa hylättyihin suunnitelmiin. Erityisesti
sellaisiin suunnitelmiin, joissa hylkäys tuli poliittiselta taholta. Katajanokan
kanavan täyttäminen hylättiin valtuustopäätöksellä. Aallon keskustasuunnitelma
hylättiin hyväksymisen jälkeen tapahtuneella poliittisella hiljaisella konsensuksella.
Smith & Polvinen suunnitelma jätettiin kokonaan käsittelemättä, se oli
poliittinen kannanilmaus.
Katajanokan kanava
Katajanokan kanavan täyttö oli päivän puheenaiheena
huhtikuussa 1964. Kaupunki esitti Katajanokan kanavan täyttämistä ja
muuttamista nelikaistaiseksi kaduksi. Tämä katu oli osa ns. keskustan
kehäväylää joka jatkui edelleen Kauppatorin läpi tai ali Tehtaankadulle. Hienot
perspektiivikuvat oli piirretty. Valmistelu oli tehty viimeisen päälle. Suunnitelma
hämmästytti viehkeydellään kaikkia, jotka olivat tottuneet
liikennesuunnittelijoiden normaaleihin tuotoksiin. Minuakin. Suunnitelma
kauhistutti Katajanokan kanavan ystäviä. Minuakin.
Helmikuussa 1964
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto esitteli tämän suunnitelman Katajanokan
kanavan rakentamiseksi. Virasto päällikkönä oli silloin Aarne Ervi ja
liikennesuunnittelupäällikkönä Antti Koivu. Viimeisen päälle kauniisti
”maisemoidun” suunnitelman piirsi kanadalainen arkkitehti John Williams,
Toronton poika, kansantanhujen harrastaja.
”Nuorten arkkitehtien ryhmä” ryhtyi lobbaamaan. Painostus
vaikutti. Valtuusto otti aikalisän. Se oli niin lähellä – niin hiuksenhienon
lähellä. Kaupunginhallitukselle jätettiin Katajanokkaa koskeva kirjelmä
huhtikuun 3. päivänä vuonna 1964. Siinä viitataan Rautatiehallituksen
aikomukseen rakentaa ratapiha uudestaan 4-5 vuoden kuluessa ja heidän
vaatimukseensa saada Vapaudenkatu ja Kaisaniemen viadukti toteutettavaksi
samaan aikaan. Valtuusto käsitteli asiaa kesäkuun alussa 1964. Ilman tätä
nuorison offensiivia valtuusto olisi ehdottomasti päättänyt nelikaistaisen
kadun rakentamisesta kanavaan. Pelastettu oli mitä pelastettaman piti.
Nuoret – me – kirjoitimme:
”Vastaperustetun kaupunginsuunnitteluviraston tehtäväksi
tulisi antaa kantakaupungin liikenneverkon ja yleiskaavallisen
kokonaisratkaisun selvittäminen. Vasta kun yksityiskohtainen
kokonaissuunnitelma on laadittu, voidaan Katajanokan kanavan seudun liikenne
ratkaista oikealla tavalla. Edellä olevaan viitaten ehdotamme, että Katajanokan
kanavan seudun liikenne järjestetään väliaikaisin toimenpitein, kunnes
yksityiskohtainen suunnitelma kantakaupungin liikenneverkosta ja
yleiskaavallisesta rakenteesta on laadittu."
Ryhmän
allekirjoittajat
Mieletön korvaava
suunnitelma
Nuorten arkkitehtien (plus yksi insinööri) ryhmän
vastaehdotukseen sisältyi korvaava kehäväylä pitkin Kaisaniemen rantaa.
Pitkänsillan päällä Kaisaniemenkadulla oli hurja eritasoliittymä. Väylä jatkui
ratapihan yli satamaradan leikkaukseen. Vastasuunnitelma oli aivan kammottava.
Siinä oli minunkin nimeni alla vaikka en ollut sen laatimiseen
osallistunutkaan. Kuka se sen teki, sitä ei kukaan muista.
”Nuorten arkkitehtien ryhmä” teki hurjan
vastasuunnitelman Katajanokan kanavan säästämiseksi. Suunnitelmaan sisältyi
valtaisa Kaisaniemen viadukti. Myös Vapaudenkatu oli osa suunnitelmaa.
Katajanokan kanavan seudun ratkaisu laukaisi siis melkoisen suhteettoman
vastasuunnitelman. Suunnitelman pääkomponentteina olivat: 1. Uusi Katajanokan
silta ponttonisiltana, 2. Tilapäinen ylitys keskustasta Ruoholahden viaduktille, 3. Rautatieylitys väliaikaista
terässiltaa pitkin, 4. Mannerheimintie eritasoristeys, 5. Pitkäsillan
eritasoristeys (lopullinen poikittaisväylän osa), 6. Siltavuorenrannan risteys,
7. Hakaniemen risteys, 8. Poikittaisväylän itäinen silta (Hakaniemensilta jää
paikallisliikenteelle), 9. Poikittaisväylän osuus, joka yhdistyy uuteen
länsisuunnan siltaan, 10. Lopullinen poikittaisväylän keskiosa, joka rakentuu
tavara-aseman siirryttyä pois, 11. Keskusväylä (Vapaudenkatu).
Helsingin ”moottoricity”. (Tämä oli
ehdotuksen liitteenä, huh, huh!)
1. Keskustan
lopullinen moottoritieluonteinen poikittaisväylä.
2. Moottoritietä
syöttävän vanhan keskustan poikittaisväylä.
3. Lopullisen
poikittaisväylän varteen rakentuva ”moottoricity”.
4. Nykyisen
kaupunkirakenteen mukainen cityalue.
5. Vanhan
cityalueen maanalaiset paikoitusalueet.
Itse asiassa Katajanokan kanavan täyttämistä esitti ensimmäisen kerran Yrjö Lindegren vuonna 1954. Hän myös veti suuren liikenneväylän Pohjoisrannasta Kauppatorille. Kuten kuvasta näkyy, hänellä oli myös viadukti Liisankadun ympyrästä Töölönlahdelle, josta väylät haarautuivat Helsingin ”Slussen”- kloonista Mannerheimintielle ja Kamppiin. Alvar Aalto sai jatkosuunnitelman tehdäkseen. Tämä ei Erik Kråkströmiä miellyttänyt. Alvar otti kuitenkin ideoita Lindegren-Kråkström -suunnitelmasta. Niitä oli mm. Liisankadun viadukti. Ei ihmekään, olihan Alvar ollut Lindegrenin työtä johtaneessa komiteassa.
Ja hokkuspokkus.
Näin ratkaisi Katajanokan kanavan säästämisen Smith & Polvinen.
Alvar Aalto astuu kehiin
Aallon työ alkoi vuonna 1959 ja valmistui vuonna 1964.
Työhön osallistui runsaat 30 arkkitehtia tai opiskelijaa. Vuosina 1959-1961
päävetäjänä oli Erkki Luoma. Erkki Luoma oli ollut myös Lindegrenin ja
Kråkströmin suunnitteluryhmässä. Vuosina 1961-1964 suunnitteluryhmää johti
arkkitehti Paavo Mänttäri. Hän siirtyi myöhemmin Helsingin kaupungin
palvelukseen johtamaan keskustatoimistoa. Ehkä keskustatoimisto perustettiin
ikään kuin viemään Aallon työtä loppuun, mutta käytännössä se jo niin Paavo Mänttärin
kuin hänen seuraajansa Kalevi Hietasen toimesta ryhtyi romuttamaan (kehittämään)
maestron suunnitelmaa. Myös Hietanen oli ollut Aallon toimistossa
toimistopäällikkö. Omat koirat siis purivat.
Aallon
suunnittelutyö alkoi vuonna 1959. Aalto sanoo suunnitelmassaan liikenteestä
näin: ”Liikenteen jakautuminen eri suuntiin on järjestetty alikuluin ja
tunnelein. Näin voidaan välttää suuret liikenneympyrät. Paikassa, jossa
liikenne jakautuu, on kolmitasoinen terassoitu aukio, joka sisäisesti toimii
Kampin ratkaisun tavoin suuren luokan pysäköintitalona."
Liikenneympyröillä Aalto viittasi selvästi Lindegren-Kråkström -tyyppisiin
eritasoliittymiin tai Slussenin kiemuroihin tai sitten hän viittasi
keskustakilpailun 1948 voittaneen arkkitehti A. O. Bengtsin laajoihin liikenneympyröihin
eli kiertoliittymiin - niin kuin nykyään sanotaan. Aalto jatkaa:
"Pääperiaatteena on siis ollut keskittää pysäköintialueet paikkoihin,
joissa sisääntulotiet kohtaavat keskustan kaupunkikorttelit ja näin välttää
pysäköinnin ruuhkautuminen Helsingin niemellä."
Aallon suunnitelmasta käytiin jatkuvaa keskustelua.
Keskustan asemakaavakomitea teki päätöksen suunnittelun jatkamisesta Kampin ja
Terassitorin osalta. Kampille tehtäisiin 5 000 pysäköintipaikkaa ja
Terassitorille 3 500 pysäköintipaikkaa. Linja-autoasema siirrettäisiin
lähemmäksi keskustaa eli nykyisen Kampin hotellin kohdalle. Vuoteen 1964
mennessä, ei kuitenkaan löydetty yksimielisyyttä Aallon kokonaissuunnitelman
jatkamisesta. Ei kaupungin ja valtion kesken ja vielä vähemmän kaupungin sisällä.
Finlandia-talon suunnitelma hyväksyttiin kuitenkin 1964.
Talon ensimmäinen osa valmistui 1971 ja kongressisiipi 1975.
Kaupunkisuunnitteluvirastoon perustettiin Aallon
vastaisen taistelun linnakkeeksi keskustatoimisto vuonna 1967. Toimiston
vetäjänä toimi Aallon toimistossa aiemmin työskennellyt arkkitehti Kalevi
Hietanen. Hietanen halusi joukkueensa kanssa näyttää asioiden
oikean laidan. Toimisto oli tietysti ajan hengen mukaan rationaalisen
suunnittelufilosofian kannalla ja halusi osoittaa sankariarkkitehtuurille
kaapin paikan. Keskustatoimisto teki aluksi suunnitelman Aallon Töölönlahden
rantaan sijoittuvien rakennusten liikenne- ja pysäköintijärjestelyistä. Keskustatoimisto
suunnitteli Terassitorin alueelle mahtavan monikerroksisen liikenneterminaalin.
Tätä suunnitelmaa Aalto kutsui myöhemmin ”mastodonttisuunnitelmaksi”.
Aallon suunnitelma
ja Hietasen suunnitelma rinnakkain. Ja
sitten vielä se mitä lopuksi saatiin.
Smith & Polvinen
Aallon keskustasuunnitelmaan liittyvän kielteisen
keskustelun aikaan, noin yksi vuosi Aallon suunnitelman valmistuttua päädyttiin
”suuren liikennetutkimuksen” tekoon. DI Antero Aarvala
kaupunkisuunnitteluvirastossa ryhtyi valmistelemaan tarjouskilpailun ohjelmaa.
Minulla oli entisenä kaupungin työntekijänä – nyt konsulttina – suuri into
päästä tekemään tuota ”suurta suunnitelmaa”. Meidän joukkueeseemme tulivat
mukaan Kööpenhaminan kaupungin liikenneasiantuntijat. Korostimme
liikennesuunnittelua useamman maankäyttövaihtoehdon periaatteella. Tämä ei
käynyt helsinkiläisille liikennesuunnittelijoille. He halusivat nimenomaan
testata ”arkkitehtien maankäytön”. Se oli liikennesuunnittelijoiden mielestä
virheellinen ja siksi oli tarvetta osoittaa nuo virheet. Se tapahtuisi
liikennesuunnitelman kautta.
No lopuksi koko
suuresta suunnitelmasta tuli virhe. Näin ajatellaan. Itse asiassa
suunnitelmassa ja etenkin sen pohjana olleissa tutkimuksissa ja ennusteissa oli
paljonkin hyvää. Pieleen mentiin siinä, että ennusteet ja mitoitus laadittiin
vapaan autonkäytön periaattein. Miksi näin tehtiin? Ilmeisesti siksi että
Amerikassa oli tapana tehdä näin silloin vielä 1960-luvulla. Helsinkiä ei kai
sikäläisten mittapuiden mukaan pidetty edes suurkaupunkina jossa
joukkoliikenteellä olisi merkittävä rooli. Näin ajattelivat Helsingin
virkamiehet Aarne Ervin johdolla, TVH:n virkamiehet Väinö Skogströmin johdolla,
samoin kuin Seutukaavaliiton virkamiehet Lars Hedmanin johdolla, he uskoivat
tarpeeseen kehittää autoliikenteen verkkoa. He antoivat tämän tapahtua. Kyllä
he uskoivat myös joukkoliikenteeseen sillä Smith-polvisen joukkoliikenneverkko
vastaa melko lailla nykyisiä metron kehittämiskuvioita. Raitiotien Polvinen
kyllä halusi hyljätä. Tämäkin tapahtui. Vai voiko suuren johtoryhmän johtama
konsulttityö olla täysin itseohjautuva? Jos se tapahtui silloin voi se tapahtua
nytkin. Onko Länsimetrossa tapahtunut jotain samanlaista. Tai Olkiluodossa?
Tekijät vain tekevät mitä lystäävät.
Polvisen suunnitelmaan loppumetreillä liitetty monstrumikuva
taisi kuitenkin olla vahinko. Huhu kertoo että Veikko Heino arkkitehtina ja
valvontaryhmän jäsenenä oli vaatinut 1:2000 mittakaavaista
liikenneverkkoesitystä keskustasta. Sellainen oli mainittu työohjelmassa, mutta
se oli tekemättä. Se oli sitten kiireellä tehtävä. Kiireellä ei tunnetusti
synny lasta eikä paskaa. Näin sanoo vanha sananlasku. Eikä syntynytkään. Syntyi
monstrumikuva.
Polvisen työ alkoi
varsinaisesti vuonna 1966 ja valmistui vuonna 1969. Tämä on se tuhoisa
monstrumikuva.
Tarina monstrumista Helsingin sydämessä
Avoinna on sivut 294-295. Kuvan nimi on ”Keskustan tie-
ja katuverkko”. Katselen kuvaa. Miksi tämä kuva on tehty? Kuka voi olla
ajatuksen isä? Keitä ovat ne henkilöt, jotka sallivat tämän kuvan asettua
raportin sivuille 294-295? Yhtyykö kuvan
olemassaolon selitykseen jotain salattua? Onko siinä yhdistelmä
ymmärtämättömien erehdyksiä ja taktiikan taitajien vedätyksiä? Ei ole ketään
antamassa vastauksia. Jotain salattua siinä on. Oma mielipide on muodostettava.
Yritettäväkö ymmärtää?
Auki oleva kuva toistaa eräiltä osin Lindegrenin ja Kråkströmin, Helsingin
yleiskaavan 1960 ja Alvar Aallon keskustasuunnitelman
verkkoideaa. Vapaudenkatu tuodaan Pasilasta Töölönlahdelle 4+4 kaistaisena.
Kampin alle syöksytään monikaistaisena ramppipakettina. Liisankadun viadukti
hallitsee Kaisaniemen puistoa. Mutta, sittenkin!? ”Suuren suunnitelman”
varsinaiset innovaatiot alkavat rantojen käytön mahdollisuudesta ja
kaupunkirakenteen häikäilemättömästä murskaamisesta.
Pohjoisesta idän puolella tunkeutuu laaja lonkeromainen
mustekala Merihaan ohi kohti Tervasaarta. Sen lonkerot etsivät Liisankadun
päätä ja ryhtyvät kurottelemaan kohti Kruunuvuorta. Liisankadulta mustekalaan
liittyy 14 kaistaa. Mustekala itsessään ohittaa Tervasaaren
pohjois-eteläsuunnassa 18 kaistalla. Etelässä mustekalan lonkerot tavoittelevat
huikentelevaan tapaan Katajanokan pohjoisrantoja. Leveät päälonkerot sukeltavat
T-laiturin kohdalta vedenalaiseen tunneliin, joka alittaa Katajanokan Uspenskin
itäpuolelta matkalla kohti Tähtitornin mäkeä. Vain kaksi katulonkeroa tavoittaa
Kruunuhaan rannan Meritullin laiturin
kohdalla Laivastokatuun liittyen. Pohjoisranta ja T-laituri ovat täydellisesti
merestä erotettuja. Karkean arvion mukaan mustekalan pinta-ala on yksi
neliökilometri. Meren päällä kiemurtelevista rampeista rakennettaisiin tuhansia
pilareita merenalaiseen kovaan pohjaan. Tai itse asiassa koko alue
täytettäisiin. Kauppatorille pääsee mustekalasta Liisankadun kautta
Snellmaninkatu-Mariankatu katuparia käyttäen. Toinen yhteys on Katajanokalla
Laivastokadulta.
Monstrumin ajokaistat rauhoittuvat merenalaisessa
tunnelissa matkalla Katajanokan pohjoisrannalta Eteläsatamaan, mutta aloittavat
rajun leikin tempautuessaan avoleikkauksessa kohti Tähtitornin mäkeä.
Unioninkadun kohdalla kaistoja on jo 9 kpl. Vanha Kaartin maneesi ja osa Kaartin
kasarmia pyyhkäistään mennessään. Samassa rytäkässä jäävät jalkoihin
Rakennustaiteen museo ja Designmuseo. Johanneksenkirkon puisto on hyvää kauraa
monstrumille sen kiitäessä eteenpäin ja pyyhkäistessä tieltään laajat
Merimiehenkadun ja Punavuorenkadun väliset korttelirivistöt. Ulos avoimeen
tilaan monstrum puskee läpi Betaniapuiston. Valtava 6-8 kaistainen viadukti
jättää varjoonsa Hietalahdentorin ja Hietalahdenrannan ja sen rantarakenteet ja
rakennukset. Täälläkin Helsinki erotettaisiin merestä noin 600 metrin matkalla.
Satamaradan ylitettyään monstrum saavuttaa uuden
innovaatioulottuvuuden. Ruoholahdessa systeemi leviää 20-kaistaiseksi. Se
kietoutuu rataleikkausta pitkin lonkeroivaan keskustatunneliin.
Mechelininkadulla on vaikeuksia selvitä törmäystilanteesta. Eipä hätää,
nostetaan Mechelininkatu Ruoholahden sillalle hautausmaan nurkalla. Spagetin
pituudeksi tulee 1,5 km. Pohjoinen pää heiluu Hietaniemen hautausmaan nurkilla.
Täyttöalueet leikkaavat Lapinlahden merestä.
Pohjoiseen suunnatessaan väylä blokeeraa Hietaniemen uimarannan ja
soutustadionin ranta-alueet.
Vapaudenkatu, Liisankadun viadukti ja Rautatiekatujen
rataleikkauksen poikittaisväylä ovat oma kauhutarinansa. Liisankadun kaksitasoinen ”kaupunkiväylä”
käsittää leikkauksessa olevan 3+3-kaistaisen kaupunkimoottoritien sekä kadun
tasossa olevat yksisuuntaiset kadut -”Liisankadut” - uudelleensyntyneessä
muodossa. Kaisaniemenkatu on tosin jouduttu nostamaan kolmanteen tasoon.
Samassa rytäkässä häviävät myös ihotautisairaalan korttelit sekä yleensäkin
koko Liisankadun eteläpuolinen korttelirivistö.
Miten kävi Töölönlahdella?
Törmäsivätkö Alvar ja Wilbur toisiinsa. Kyllä ja rajusti. Aallon suunnitelma
valmistui lopullisesti vuonna 1964. Smith-Polvisen suunnitelma valmistui vuonna
1969. Wilbur aloitti kaksi vuotta sen jälkeen kun Alvar oli jo päättänyt
työnsä. Smith & Polvinen ei vähääkään piitannut A. Aallon suunnitelmasta.
Itsekö he olivat tähän päätyneet? Ei varmaankaan! Sellaista voimaa heillä ei
olisi ollut. He ovat tietysti päätyneet tähän ohjattuna. Työn johtoryhmän on
täytynyt ajatella myönteisesti Aallon suunnitelman romuttamisesta. Siitä vaan!
Nyt siitä päästään eroon!
Oliko Aallon suunnitelmassa jotain vikaa? Pitikö se
romuttaa? Kyllä, vikaa oli. Nuori teekkari P. Murole teki diplomityötä vuosina 1959-1961. Hän
kirjoitti työhönsä näin: ”Akateemikko Aallon keskustasuunnitelmassa on
havaittavissa sama ratkaiseva heikkous: tilankäytön kannalta on eduskuntatalon
risteysjärjestely liikenneteknillisiä vähimmäisvaatimuksiakin noudattaen
toteuttamiskelvoton." Syistä mainitaan: ”liian jyrkät rampit, pystysuorien
tasoituskaarien pienuus, vaakasuorien kaarresäteiden tiukkuus liikennemäärät
huomioiden, neljä- ja osittain viisitasoisten rakenteiden riittämätön
rakennekorkeus, liittymät, joissa kolme useampikaistaista ramppia yhtyy
tunnelissa välittömästi sisäänajon jälkeen kriittisissä valaistusolosuhteissa.”
Tekniikkaa siis!
Diplomityössä kritiikki rajoittuu Töölönlahden
ratkaisuun. Siinä ei puututa millään lailla Kampin ja Mannerheimintien miltei
uskomattoman raskaisiin ramppijärjestelyihin. Kuitenkin nuori diplomityön
tekijä selvästi tuomitsee Aallon liikenneratkaisun ja sanoo sen tuhoavan
arkkitehtonisen ratkaisupohjan ja tekevän ratkaisun toteuttamiskelvottomaksi.
Näinhän asia olikin.
Miksi Aalto tuhosi oman hienon suunnitelmansa aivan itse
ja omakätisesti intoutumalla tuon kaltaisiin liikenneratkaisuihin? Kuka oli
hänelle niitä neuvomassa? Ei ainakaan kukaan asemakaavaosaston
liikenneryhmästä. Sen tiedän. Teinhän juuri keskustasuunnitelman tekoaikaan
diplomityötäni. Jotenkin muistelen että Heikki Kaila, tunnettu shakkimies ja metro-Castrenin
kakkosmies, tosin ei puheväleissä esimiehensä kanssa, – että hän olisi ollut
neuvonantajana. Olipa kuka tahansa, vai Erkki Luoman johdollako nuo mielettömät
systeemit keksittiin, joka tapauksessa pieleen meni.
Kuvassa on Aallon
keskustasuunnitelma päällekkäin Smith-Polvisen suunnitelman kanssa. Aallon
viirut ovat punaisella ja Smith-Polvisen viirut mustalla. Alla hieman häämöttää
nykytilanne. Smith-Polvisen suunnittelijat tuhosivat täydellisesti Aallon
edellytykset kehittää suunnitelmaansa. Aalto oli kyllä jo tehnyt oman tuhotyönsä
ikioman suunnitelmansa suhteen. Aalto sai uuden yrityksen vuonna 1971. Silloin
kaikki oli jo myöhäistä. Hieno konsepti Töölönlahtea rajaavista rakennuksista
oli hylätty. Tosin myös Smith & Polvisen hurjat kuviot olivat myös
käytännössä hylätyt. Suunnitelmaan ei tullut henkeä. Aallon aika oli palanut
loppuun. Vain hienot muistot elävät.
Jälkiviisautta
Alvar Aallon Töölönlahteen peilautuva julkisten
rakennusten rivistö olisi ollut helmi maailman arkkitehtuurin joukossa. Nyt
Töölönlahden rantaa iloisina polkevat fillaristijoukot olisivat hyvin mahtuneet
ajamaan kohti baanaa rakennusten selkäpuolelta. Vapaudenkadun ollessa poissa ja
ratapiha-alueen varauksen ollessa kapeampi nykyisen kaltainen uusi rakennusrivi
olisi voinut hyvin täydentää Alvarin suunnitelmaa. Pysäköinti olisi nykyiseen
tapaan maan alla ja terassitorien paikalla olisi todella tori. Kampin
suunnitelmaa akateemikon olisi tullut revisioida. Se olisi ollut helppoa.
Keskustan kehäväylän haamu olisi maan uumenissa, niin kuin se nytkin on. Mitään
betoniluolien kansimaailmaa ei tarvittaisi koska pysäköinti on kalliossa.
Linja-autoasemaa ei myöskään kannattaisi sijoittaa Leppäsuolle. Sehän onkin
Asema-aukiolla ja pian Matinkylässä. Hauskaa tämä jossittelu ja jälkiviisaus.
Jälkiviisaus on tunnetusti suosituimpia viisauden lajeja. Yleensä sitä
käytetään politiikassa, mutta kyllä se näyttää soveltuvan arkkitehtuuriinkin.
Töölönlahden
rannalla veteen peilautuva julkisten rakennusten rivistö olisi saattanut
muodostua arkkitehtuurin helmeksi. Paitsi mitä siitä olisi tullut jos arkkitehti
olisi vaihtunut rakennuksesta toiseen? Olisiko siitä tullut helmi vain silloin
jos kaikki rakennukset olisivat tulleet suunnitelluksi saman henkilön toimesta?
Nykyinen vaatimattomampi vastapuoli on saanut rakennuksistaan kritiikkiä vaikka
tekijöiksi on valittu Suomen huippunimiä!
Soveltuvatko Alvar Aalto ja Wilbur Smith samaan
näyttelyyn? Minusta ne soveltuvat varsin hyvin yhteen ikään kuin kuvauksena
1960-luvun ihmeellisestä ajasta. Silloin tehtiin valtavia virhearviointeja
kaupunkisuunnittelussa. Erityisesti virhearviot liittyivät autoliikenteen
vaatimiin väyliin kaupunkikeskustoissa. 60-luku oli myös hurjinta
purkamisaikaa. Toisaalta silloin tehtiin metropäätös ja aloitettiin
Haaga-Vantaan rakentaminen. Jos etsitään 1960-luvun draamaa kotikaupungissamme
Helsingissä nuo kaksi hienoa epäonnistunutta suunnitelmaa täydentävät hyvin
toisiaan. Molemmat epäonnistuivat väärin arvioidun liikenteen vuoksi!
Mutta! Ne eivät sovi samaan näyttelytilaan. Ne eivät kerro samaa tarinaa!