Pettymys vanhan koulutalon tilasta lienee sallittua.
Kotitalo ja koulutalo ovat ihmisen sielunmaailmaan porautuneita ympäristöjä.
Onnellinen se, joka voi kokea noita rakennuksia muistojen ja hengen lisäksi
aineena, esineinä, tuoksuna ja värinä. Minä olen kotiympäristöni ja talojen
suhteen sellainen onnellinen. Kävelen samoilla lattialaudoilla, joilla opin
kävelemään. Katselen ulos saman ikkunalasin läpi, jonka katseeni on lävistänyt
jo 80 vuotta sitten. Ulos lähtiessäni nojailen samoihin koivunrunkoihin, joita
olen katsellut syntymästäni saakka. Hieman ovat rungot jykevöityneet vuosien
mittaan, mutta niin on nojailijakin. Osa on jo kaatunut. Nojailija onneksi
vielä puolipystyssä.
Onnellinen minä,
kun saan nojailla niihin puihin joiden juurella jo vuonna 1937 kruisailtiin sisaren
kanssa isoisän tekemällä polkuautolla. Haluaisin myös kävellä konserttiin vanhan
kouluni ihanaan juhlasaliin, tulla väliajalla aulaan tuntemaan itseni yleväksi
ja kokea kaartuvien ja kiiltävien korkkimattoraitojen imun luokkasiivissä.
Kouluni remontti on saatu päätökseen. Kirjoitin tämän prosessin alkuvaiheesta blogissani: http://penttimurole.blogspot.fi/2013/01/vanha-syk-kohtalon-kasissa-jalleen_9.html
Vetoomus
Nervanderinkatu 13 saneeraajille Helsingissä 28.11.2012
Me luokkatoverit teimme tällaisen vetoomuksen, silloin kun vielä jotain oli tehtävissä:
Me luokkatoverit teimme tällaisen vetoomuksen, silloin kun vielä jotain oli tehtävissä:
”Arvoisat päättäjät, virkamiehet, rakennuttajat,
arkkitehdit ja insinöörit, te jotka uudistatte vanhaa kouluamme
Nervanderinkadulla. Me, SYK:n vuoden 1953 ylioppilasluokka, juuri välirauhan
aikana koulumme aloittaneet, haluamme esittää tämän vetoomuksen teille, rakkaan
koulurakennuksemme muokkaajille.
Sukupolvet syntyvät, elävät ja poistuvat. Kaupungit ja
rakennukset ovat osa kiertokulkua. Muurit ja niissä olevat aukot ovat kuitenkin
ihmistä pitkäikäisempiä. Ne ovat osa perintöämme. Aineellisena perintönä ne
saattavat kertoa arkkitehtuurista ja menneiden aikojen käsityötaidosta.
Aineettomana perintönä ne palauttavat mieleemme menneen arvokkaita hetkiä,
ihmisiä, tuoksuja, ääniä ja materian kosketusta. Suomalaisen Yhteiskoulun koulurakennus
Nervanderinkadulla on luonut kehykset meidän aineettomalle perinnöllemme –
olihan se opinahjomme 11 vuotta. Haluaisimme vahvistaa aineettomuutta,
mahdollisuudella kokea jotain siitä vanhasta, joka meidät ympäröi elämämme
nuoruusvuosina. Olemme hyvinkin tietoisia, ettei meille voida antaa samaa
mahdollisuutta tuntea, katsoa ja koskettaa, kuin on eräillä naapurikoulujemme
entisillä oppilailla. Heidän koulutalonsa eivät joutuneet
kulttuurihistoriallisen tuhon kohteeksi – niin kuin meidän koulullemme kävi.
Mutta nyt näemme pienen valon pilkahduksen. Koulumme vapautuu Museoviraston
käytöstä ja sitä uudistetaan. Nyt on tilaisuutemme anoa ja vaatia.”
Kuin vesi pitkin hanhen
selkää
No, mehän anoimme ja vaadimme, mutta vesi meni pitkin
hanhen selkää. Tässähän tapahtui samalla tavalla kuin vuorovaikutuksessa
yleensä: kaikki on pelkkää yksipuolista informointia, päätökset on jo aikaa
sitten tehty. Vuorovaikutusyhteisöä kannattaisi säästää turhalta vaivannäöltä.
Halusin vielä
lisätä muistin virkistämiseksi nämä kuvat juhlasalista, uruista ja aulasta. Nämä
siis kaikki tuhottua nykyisyyttä. Kuvat ovat peräisin Minkun, Anna-Liisa Sohlbergin
kirjasta ”SYK - elämäni koulu”, Otava 1976. (Kirja on muuten huippuhieno,
kannattaa kaivaa pölyiseltä hyllyltä ja lukea). Urkuja muuten soittelee Minkun
tytär Arja Sohlberg.
Nyt seuraa rakennuttajien leipätekstiä,
näin siis muka tehtiin:
Rakennus
peruskorjattiin vanhaa kunnioittaen
Peruskorjauksen
yhteydessä palautettiin useita 1970-luvulla muutettuja tiloja alkuperäiseen
muotoonsa. Entisiin luokkahuonekerroksiin palautettiin alkuperäinen, valoisaan
sivukäytävään perustuva tilaratkaisu. Entisen juhlasaliaulan alkuperäistä
olemusta on tavoiteltu avoimilla lasiseinillä ja kiiltomaalattujen pilareiden
näkyvällä esiin ottamisella. Lisäksi sisääntuloaulaa suurennettiin ja
pääportaikkoa sekä porraskäytäviä palautettiin alkuperäisasuunsa.
Nyt oli tilaisuus vierailla täydessä käytössä olevassa
rakennuksessa. Oli erittäin ilahduttavaa nähdä nuorten iloisten ihmisten
jälleen kansoittavan tuota rakennusta. Nuo seinät olivat joutuneet odottamaan
nuorten ääniä jo yli 50 vuotta. Rakennuksen ajautuminen Sibelius-Akatemian
käyttöön oli suuri onni. Oli toivoa että Museoviraston tylyn tuhoava kausi
rakennuksen uudistajana (tuhoajana) ja käyttäjänä sai nyt ansaitsemansa lopun.
Näin meille kerrottiin ja näin uskoimme. Iloisten käyttäjien osalta onneksi
näin tapahtui. Muuten Sibelius-Akatemia jäi paljosta paitsi. Talosta oli
tyystin hävitetty sen vanha henki. Olen varma, että siinä hengessä olisi ollut
musiikinteon rakennuspuita.
SYK:n ovi johti
mummulaan. Isoisäni oli koulun vahtimestari. Vanhoina aikoina hänellä oli
lempinimi ”mursu” – viiksiensä ansiosta. Mummuni oli taas keittolan emäntä. Hän
kulki nimellä ”tätä-Lahtinen”. Vierailun aluksi menin koskettelemaan tuota
tuttua ovenkahvaa. Siinä se oli koko ovi aitona ja entisenä. Ajan patinoimana.
Koskettelin tuota tuhansien painallusten hivelemää ovenkahvaa. Se oli ihanaa.
Olen kulkenut tuosta ovesta ainakin 15000 kertaa ja aina koskettanut tuota
kahvaa. Kaikki oli kuten ennen. Vierailu alkoi ihanan positiivisissa merkeissä.
Mutta talo?
Siitä lupailtiin paljon. Kaarevat sivukäytävät luvattiin
avata, juhlasalin aulassa haluttiin tuoda vanha pilaristo esiin ja lasiseinällä
avata läpinäkyvyys ikkunaseinälle, sisääntuloaulassa hehkutettiin vanhan
mallisilla valaisimilla, jumppasalista poistettaisiin välipohja – mitä kaikkea!
Juhlasalia ei luvattu takaisin, ei edes varautumisena. Talosta ei ole paljoa
sanottavaa. Se on varmaan teknisesti mainio. Vesi ja ilma kulkevat, rakenteet
kestävät ja erilaiset tilat soveltuvat Sibelius-akatemian toimintaan. No,
siinähän oli kaikki, eihän talolta voi muuta odottaa! Eikö? Kaiken tämän
toivottomuuden jälkeen pari valokuvaa ja pari pientä kommenttia.
Näin kerrottiin:
”Kun juhlasalia ei palauteta, ei juhla-aulaakaan katsota tarvittavan. Aulan
pilarit palautetaan kuitenkin näkyviin. Aulan kadunvarsiosa jaetaan
opetustiloiksi lasiseinin, jolloin luonnon-valo ja muistuma alkuperäisestä
tilasta hiukan palautuu.” Tulos: se näkyy kuvassa, ei kaipaa sanoja,
masentavaa.
Hissillä
matkustivat vain opettajat. Erityisesti ”Minkku”, koulumme johtajatar, oli
aktiivinen hissin käyttäjä. Vaksin reviiriin kuuluvana sain joskus haltuuni
hissin avaimet ja voimme kavereiden kanssa tehdä eksperimenttejä kuten hissin
katolla matkustaminen. Se sama vipu ja kumirulla oven pielessä olivat vieläkin
tallella. En kuitenkaan ryhtynyt uusiin testeihin. Hissin on Heikki H. Herlin
lahjoittanut koululle. Heikki H pääsi SYK:sta ylioppilaaksi vuonna 1919 ja
toimi koulun valmistumisaikaan Kone Oy:n toimitusjohtajana.
Valokuva otettiin
vuonna 1953, ylioppilaaksitulovuonna, koulun komeassa portaikossa. Toinen
valokuva on vain testikuva. Onko kysymyksessä sama mies? Miksi muuten portaikosta
on poistettu niklattu keskikaide? Sitä pitkin oli hyvä liukua – kielletty huvi
sekin. Sitä paitsi kiiltelevä kaide oli tärkeä osa portaiden arkkitehtonista dynamiikkaa.
Jos Edu Kairamo sen sanoisi: Veronica!
Veronica unohtui?
Tähän näkymään
palaan unissani. Se on portaiden yläpää 5 kerroksessa. Vieressä avautuivat
luonnontieteiden kokoelmat. Takana 9 luokat. Kuvasta ei synny oikeata
vaikutelmaa. Tuo kaikki kehyksenä näkyvä, sen tulisi hohtaa valkoista. Myös
kattopuutarha on poissa. Mutta, silloin ennen, valkoisen hohteessa, tänne asti
kun pääsi, oli lähellä taivasta. Tämä kohta on kuin ennen. Kiitos siitä
arkkitehdit!
Ja vielä viimeisenä
uskomattomana floppina on ns. sisääntuloaulan toteutus. Aula sulkeutuu täysin
pihan suuntaan. Valtavan hieno visuaalinen yhteys sisäänkäynnistä pihaan
rajoittuvan kaarevaan seinän ikkunarivistöön, se on rajattu lasiseinällä, josta
ei kuitenkaan näe läpi. Hieno uutuus on toisaalta näköyhteys porrashuoneen läpi
pihan alle rakennettuun uuteen ravintolaan. Väen täyttämä ravintola oli
kiehtova näky. Pieni anteeksiannon hetki, mutta jälleen, mistä ihmeestä ovat
ilmestyneet nuo kammottavat valaisimet kaikille talon käyttäjille tuttujen
vihreiden pilareiden ympärille. Kammottavat muovilaatikot on ripustettu kattoon
tukivaijereilla. Muistuttavatko nuo valaisimet jostain funkiksen ihanteista.
Kaukana siitä! Muistuttavatko ne Väinö Vähäkallion designista? No ei sitten
hetkeäkään. Vai olenko väärässä? Korjatkaa, te viisaat asiantuntijat ja
arkkitehdit, jotka olette olleet aivan vaiti. Kaiken voi selittää! Ja jos ei voi selittää voi ainakin selitellä!
Kiitos, Pena, muistojen palauttamisesta. Hieno teksti. Minullakin on Minkun kirja, joka antaa hänestä paljon positiivisemman kuvan kuin mitä hän todellisuudessa oli. Surullista, että kulttuurikoulumme on tärvelty ja että tekijänä oli Museovirasto. Mikä farssi. Hissistä: sisareni sai käyttää hissiä, koska hän sairasti 12-vuotiaana polion ja koulu katsoi, että hissi helpotti hänen liikkumistaan. Se oli hieno ele. Keväisin terveisin, I
VastaaPoistaOnneksi Antti Melajärvi korjasi minun sekoiluni Välikankaaan ja Vähäkallion suhteen. Nyt on arkkitehdin nimi oikein.
VastaaPoistaPena!
VastaaPoistaJoo, tuli suru puseroon, kun erehdyin taannoin kiertämään talon, täystuho, mutta ilmeisesti viime remppa oli enää Museoviraston työn viimeistelyä. Meidän tiukka suojeluviranomainen!
t. Timo H.
Sykähdyttävä blogi toi minunkin mieleeni jotakin,
VastaaPoistaBroidini Erkki K. (s. 1933) ja vaimonsa Raija-Leena viettivät koko työelämänsä SYK:n kattojen alla, ensin Nervanderinkadulla, sitten Haagassa. Vanha SYK tuli minulle jossakin mitassa tutuksi kun eräinä vuosina pelasimme viikonloppuisin tennistä SYK:n voim. salissa, ensin vanhassa sitten uudessa osoitteessa. Nämä Mäkiset opettivat ristiin ruotsia ja saksaa tilannetta myöten.
Opin arvostamaan vanhaa taloa ja myöhemmin ohi kulkiessa mietin, minne kohtalo sitä kopeloi. Että ympäri käydään ja yhteen tullaan.