Helsingin tieteidentalossa asemapaikkaansa pitävä
Tulevaisuudentutkimusseuran Helsingin alaosasto Tutuhesa järjesti jälleen
mielenkiintoisen tilaisuuden nimeltään Pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeet.
Alustajana oli DI Sini Puntanen HSL:stä. Sini on paljon vartija. Sini ei muuten
ole kuka tahansa byrokraatti. Muutama vuosi sitten hän oli voittamassa PIARC:in
kansainvälistä kirjoituskilpailua. Tekijöinä oli viisi ihanaa naista, Hanna
Pikkarainen, Mari Siikonen, Laura Yli-Jama sekä Maija Stenvall. Heistä neljä
olivat minun firmani tyttöjä. Sini on
HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja. Ryhdyin tutkimaan
organisaatiokaaviota ja Sinin paikkaa siinä. Kaavio on mielenkiintoinen,
varmaan hyvin nykyaikainen, oletettavasti jonkin maineikkaan mainostoimiston
kehitelmä. Teksti on tyylikkään pienikokoista kuin arkkitehtinäyttelyiden
plansseissa. Nimistä ei juuri saa selvää ja nimiähän minä etsin. No näenhän
minä zoomaamalla, että Suvi Rihtniemen
nimen lisäksi paksunnetulla ovat Sini
Puntanen, liikenne- ja järjestelmätutkimukset, osastonjohtaja, Tero Anttila, joukkoliikenne,
osastonjohtaja, Mari Flink, asiakkuus ja myynti,
osastonjohtaja, Hannu Heikkinen,
teknologiaratkaisut, osastonjohtaja sekä Ilmari Mäkinen, hallinto ja strategiapalvelut, osastonjohtaja. Kaikki
tuttuja nimiä, paitsi Hannu, häntä en tunne. Yleensä ytveeellä ja hsällällä on
ollut johtotehtävissä myös omia tyttöjä tai poikia. Nyt on vain yksi. Se on
Tero.
Ei ole ensimmäinen kerta, kun moitin HSL:n grafiikkaa, Siinä
on pyritty havainnollisuuteen kuvallisuutta lisäämällä. No, onko tämä
organisaatiokaavio nyt havainnollinen? Ei ole. Sen sijaan Sinin esitelmä oli
erittäin selkeäsanainen. Sini on mainio esittäjä. Puhuu kuuluvalla äänellä ja
puhuu asiaa. Esitelmässä korostuvat erilaiset mittarit. Mitataan liikenteen kasvihuonepäästöjä,
mitataan työvoiman saavutettavuutta, mitataan sosiaalista eriytyneisyyttä,
mitataan yhteiskuntataloutta, mitataan asuntotuotantoa, mitataan kulkutapoja ja
vielä vihdoin mitataan väestön sijoittumista liikkumisen vyöhykkeille.
Tässä
ne mittarit ovat. Seitsemän mittaria joista yksi ei näytä toimivan. Mittarit
kertovat että tavoite ylitetään työvoiman saavutettavuudessa,
asuntotuotannossa, talouden kehityksessä ja asutuksen oikeanlaisessa
sijoittumiseesa liikennevyöhykkeille. Tavoitteeseen -50 % päästään
kasvihuonepäästöissä. Ainoa mikä näyttää jäävän kiikastamaan on kulkutapojen
muutos. Ihmiset eivät näytä luopuvan henkilöauton käytöstä toivotulla tavalla.
Yksi mittari ei näytä tulosta. Se on sosiaalinen muutos. Se on paha että tuo
tärkein mittari ei toimi. Sosiaalinen muutos on kuitenkin kaiken kehityksen
alkuvoima tai tuhon alku.
MAL-ihmiset ja HSL-ihmiset
ovat onnellisessa asemassa
He saavat olla kehittämässä tuota ihmeellistä orgaanista
olentoa nimeltä pääkaupunkiseutu, MAL-alue tai mikä lieneekään. Outoa, meillä
ei ole oikeata nimeä. Uusimaa tämä ei ole sillä uusmaalaiset on hyljätty tästä
seurapiiristä. On myös monia hyviä kaupunkeja jotka ovat eriseuraisia. Miksi
Porvoo ja Lohja, saatikka Hämeenlinna ja Lahti eivät ole meidän kanssamme
kimpassa? Nämä ovat niitä asioita joista minulla on jäänyt levy päälle. Tutuhesan
tilaisuudessa minut oli valittu kommentaattoriksi. Arto Salmela sen valinnan
teki. Hän itse piti tilaisuuden aluksi mukavanoloisen johdatuksen esittelemällä
uusimpia lehtileikkeitä. Niitä oli liikenne- ja rata-asioista kertynyt
runsaasti juuri seminaarin aattona. Aihe oli siis oikein valittu. Sini Puntasen
esitys löytyy tästä: https://tutuhesa.blogspot.com/2019/02/paakaupunkiseudun-raidehankkeet-20190212.html
Keräsin tähän blogiini muutaman tärkeimmän aiheen
kommenttipuheenvuorostani:
Sini porukoineen tekee fantastista työtä. Analyyttistä, pohdiskelevaa.
Vanha mies miettii polkua tähän hetkeen.
Muistelee suuria läpimurtoja. Muistelee myös epäonnistumisia. Mutta
sittenkin kaikki se mitä on toivottu ja ajeltu on toteutunut. Nyt vanha mies
väittää ministerien ja poliitikkojen puheita hurmahenkisiksi. Sinin paketti on
niin täydellinen, ettei siihen voi puuttua. Kommentaattorin osa on vaikea. Jos
revit jonkin osan rikki, koko integroitu ajattelupaketti hajoaa. Ainoa mikä
ihmetyttää on käänteentekevän suuri rahantarve.
Helsingin kaupungin asukaslukutavoite on ruoska joka ajaa
maankäyttöratkaisuun. Tuskallista tiivistämistä perustellaan kilpailukyvyllä.
Helsinki on osa MAL-aluetta, joka taas on osa koko Suomea. Ymmärtääkseni koko
Suomi kilpailee. Ajattelin hahmottavani itselleni tuota tilannetta piirtämällä
tämän kasvun paradoksin kokonaisuudessaan samalle kuvalle. Helsingin
kiistanalainen pöhinälisäkaupunki - sanotaan 100000 asukasta - on koko Suomen
väestöstä alle 2 %. Kasvu on merkitty kaavioon punaisella. Siinäkö kasautumisen
alkuvoima. Pelkään tuota voimaa. Ettei se vain käänny tarkoitustaan vastaan.
Pääkaupunkiseudun yhteistyöllä on hämmästyttäviä saavutuksia.
Helsingin aikaansaama metro on jo pitkällä Espoossa vuosien jahkailun jälkeen.
Helsingissä metro aloitti liikenteen vuonna 1982. Martinlaakson rata oli
valmistunut jo vuonna 1975. Vuosaareen saakka päästiin metrolla vuonna 1998. Kehärata
valmistui vuonna 2015. Matinkylässä oltiin metron kyydissä vuonna 2018.
Kivenlahteen saakka päästäneen vuonna 2021. Tässä pari linkkiä Helsingin seudun
ratojen historiasta:
Ketkä ovat sankareita? Tein kuvan rataruhtinaista. Tässäkö
he ovat? Hall of Fames. Ei suinkaan. Tässä olivat vain ne, jotka minulle nyt
tulivat mieleen. Kuvasta saattaa puuttua henkilöitä – ja puuttuukin. Sieltä
puuttuvat Pertti Tuomola, Heikki Salmivaara ja Veli Himanen. Ehkä sieltä
puuttuu vielä Pekka Tarjanne. Mutta siellä ovat ne henkilöt jotka kuuluvat
minun galleriaani. Hyvässä, mutta ei pahassa.
Hyviä asioita on tehty. Jotkut asiat lienevät liian vaikeita.
Koordinaatio on mahdotonta. Asiat liukuvat irrallisina. Aika muuttaa ajatuksia.
Vastuuhenkilöä ei löydy. Organisaatiot eivät puhu keskenään. Kallio on
kiitollinen resurssi – niin kauan kuin sitä riittää. Se on loppumassa. Tämä
kaikki näkyy Helsingin keskustan maanalaisen tilan nykyisyydessä. Tilojen
laadussa. Se pilkistelee myös tulevien hankkeiden etsinnässä. Mielenkiintoista
kyllä kaikki hankkeet on tehty tavoitteena parempi keskustaympäristö ja
erityisesti jalankulkuympäristö. Saavutukset ovat vähäisiä. Liittyykö tämä
mitenkään Sini Puntasen organisaation? Kyllä liittyy, sillä HLJ pyhittää
hankkeet yhteiseksi hyväksi.
Kartta pääkaupunkiseudun verkostoista on
mielenkiintoinen. Siniset viivat
osoittavat rautateitä. Keltaiset paksut viivat metroa ja Raidejokeria.
Keltaiset ohuet viivat kertovat kunnianhimoisista suunnitelmista
raideliikenteen kehittämiseksi. Valkoiset viivat kuvaavat Stadin skuruja. Ne
harovat haarojaan yrittäen tavoittaa kosketuksen Raidejokeriin, ne haluaisivat
muodostaa verkostoa ja hubeja. No rautateiden suhteen niitä solmuja on kaksi:
Rautatieasema juna-, metro- ja ratikkakohtaamisineen sekä Pasila juna- ja
ratikkakohtaamisineen. Onpa niitä vielä metron varrella viisi kappaletta,
joissa metro ja ratikka kohtaavat. Raidejokeri on tuomassa uusia
kohtauspisteitä metron ja junaratojen kanssa kuusi kappaletta. Hyvään suuntaan
ollaan menossa. Kirjoitin hubeista blogin http://penttimurole.blogspot.com/2018/04/liikennesolmuja-solmimassa.html
. Pekka Rytilä tarttui aiheeseen ja ehdotti
hubien nimeksi ”napa”. Kaivelin hetken napaani ja totesin Pekan ehdotuksen
sopimattomaksi.
Tässä kuvassa esiintyvät Helsingin tulevat solmut. Pasila on solmuista ykkönen ja se kasvaa.
Muut potentiaaliset suursolmut ovat melko tasavahvoja. Pisara nostaa
Hakaniemeä, mutta Sörnäinen on myös solmuna huomattava. Oulunkylä ja Huopalahti
ovat huipputärkeitä. Pisarasta en jaksa saarnata. Minusta se on väärin suunniteltu.
Siitä ei onkalomaailmoineen tule helsinkiläisille arvoistansa paikkaa. Mutta
vastahan se on paperilla. Sitä on helppo kehitellä parempaan suuntaan. Kunpa
joku kysyisi minulta. Vaan ei kysy!
Nyt rakennetaan laajaa verkkoa. Rahaa pitäisi löytyä yli
6 miljardia. Pääkaupunkiseudun raitiotieverkko nostaa meidät suurten
ratikkakaupunkien luokkaan. Helsingin, Vantaan ja Espoon rataverkot nostaisivat
raitioteiden ratakilometrit tasolle 170 kilometriä. Täyteen pituuteensa täydennettyinä
Helsingin seudun haaveillut ratikkaverkot olisivat 210 km. Nykyisen Helsingin
ratikkaverkon pituus on 55 km. Pietarissa on ratikoita 240 km, Melbournessa 250
km, Wienissä 180 km ja Torontossa 80 km. Muutakin rakentamista olisi tarjolla.
Ensin haluavat tehdä Pisaran. Tehkää sitten, mutta tehkää se toimivaksi. Yhtä
miljardia ei kannata toimimattomaan ratkaisuun upottaa. Sitten olisi rakennettava Lentorata Pasilasta
lentoterminaalin kautta Tuusulaan ja edelleen Keravalle, jossa se liitetään
päärataan ja oikorataan. Sinin esittelemässä MAL-suunnitelmassa oli vielä
luonnollisesti Espoon kaupunkirata ja sen jatke Lohjalle, Sipoon metro sekä
rata Keravalta Nikkilään. Sittenpä alkaa ratojen rakentamisen urakka olla
valmiina. Karttaan violetilla värillä merkityt ratikkaradat ovat pituudeltaan 110
km ja ne maksavat kalustoineen ja varikoineen 2 mrd. euroa. Ohuella violetilla
on merkitty vaihtoehtoisia jatkorakennuskohteita. Lentorata maksaa halvimmillaan
sekin 2 miljardia. Jos siihen liitetään joskus Tallinnan tunneli vaikkapa
varautumisena Helsingin ja Vantaan alueella hintaan voi panna millin lisää. Jos
Tallinnan tunneli asemineen Helsingin kuivan maan alueella todella rakennetaan,
siihen uppoaa toinen miljardi. Tulevatko tässäkin Bernerin yhtiöt apuun? Vai tulevatko
Vesterbacka ja Dubain sheikit? Epäilenpä. Vertailun vuoksi Kööpenhaminan
kaupungissa on nykyisin kaikkia raideverkkoja 85 km, Oslossa 150 km ja Helsingin
kaupungin alueella 130 km. Tässä lisää: http://penttimurole.blogspot.com/2018/02/helsinki-meren-ja-metsien-kaupunki.html
Nollaemissioajoneuvoa ei ole olemassa. Eikä
nollaemissiopolttoainetta. Liikenteen vähentämiseen ehdotetaan
tienkäyttömaksuja, joukkoliikenteen lisääntyvää käyttöä, pyöräilyä ja kävelyä.
Myös kaupunkirakenteen tiivistäminen on agendalla. Meillä on edessämme ”vicious
circle” – noiduttu ongelma. Urbanisaatio lisää joukkoliikenteen päästöjä 28 %
ja vähentää henkilöautoliikenteen päästöjä 6 %. Teknologia taas leikkaa
joukkoliikenteen päästöjä jopa 70 % ja henkilöautoliikenteen päästöjä 50 %. Kun
puhumme muutoksesta, voimme keskittää koko huomiomme teknologiaan.
Urbanisaatio, kaupunkien kehittäminen ja tiivistäminen vaikuttavat kyllä
kaupunkitalouteen ja palveluiden saatavuuteen, ehkä myös kilpailukykyyn, mutta
ne eivät ansaitse aivan niin suurta huomiota liikenteen CO2- päästöjen
vastaisessa taistelussa. Tässä lisää: http://penttimurole.blogspot.com/2019/01/rypsipellolta-kaupunkikehityksen.html
Jakamistalous on tulevaisuuden toiveiden tynnyrissä. Nyt
MaaS:in ideana on vähentää henkilöautoilua. Osa matkustajista siirtyisi
joukkoliikenteeseen, osa pyöräilyyn ja osa ajoneuvovuokraukseen, ubereihin tms.
Lähdin sitten siirtämään autoilijoita muille kulkutavoille. Kokonaisuudessaan
liikennekustannukset (ilman aikakustannusta) nousevat 16%. No, ajattelemaan
tämä pistää. Voit sanoa lukujen olevan tendenssimäisiä tai voit sanoa
kilometrihintojen muuttuvan ajomäärien muuttuessa tai voit sanoa… Niin. paljon
voit sanoa, mutta ainakin tämä ajatuskoe näyttäisi viittaavan siihen, etteivät
ajokilometrit kaupunkien kaduilla vähene MaaS:in myötä. Klikkaile: http://penttimurole.blogspot.com/2018/06/nostan-sinulle-hattua-sampo-ja-whim.html
Lopuksi minun pari vuotta sitten laatimani kuva
valtakunnallisista raideverkkojen rakentamismahdollisuuksista. Se tarkoittaisi
300 milj. euroa vuodessa junarataverkkoihin ja 200 milj. euroa vuodessa
kaupunkien verkkoihin. 30 vuodessa eli siis vuoteen 2050 mennessä satsaukset
olisivat 15 miljardia. Tallinnan tunneli ei tuohon mahdu. Elämme
mielenkiintoisia aikoja. Sini Puntanen on asioissa aitiopaikalla tai
pikemminkin ohjaajan paikalla. Toivon hänelle elämää liikkeessä! ”Elämää
liikkeessä” oli muuten voittoisien naisten suomenkielisen julkaisun nimi. Alkuperäin
englanninkielinen kilpailuessee lienee käsitellyt elämää talven keskellä.
Sellaisia aikoja me nyt elämme. Paitsi juuri nyt täällä Tallinnassa lumet ovat hävinneet.
Odotamme kevättä.
Hei Pena!
VastaaPoistaHienoa päästä sun "The Hall of Fame":een! Kiitos kommenteista ja evästyksistä. Moni asia on työn alla, priorisointia tarvitaan ja erilaisia aikajänteitä.
Elämä liikkeessä on ollut ohjenuorana, nyt siitäkin on 20 vuotta.
Terv. Sini
Moikka! Ihanasti blogissa hehkutat Siniä - joka sana on totta, hän on briljantti! Ollaan itsekin tajuttu, että julkaisun tekemisestä on jo 20 vuotta!! Silloin 4 meistä oli raskaana tai juuri synnyttänyt, siitä muistettiin. Puhuttiin juuri, että jotenkin täytyisi juhlistaakin - mekin voidaan jo verrata mitkä visiot toteutui, mitkä ei. Tarkennuksena muuten, että samalla porukalla tehtiin se talvikaupunki-juttu, mutta se oli ihan erillinen. Sen nimi oli nokkelasti biisiä mukaillen: "Cool town - Winter in the City". Nämä tehtiin niin muinaisina aikoina, et niitä ei löydy edes netistä...
VastaaPoista