Minä ilmoitan heti alkuun, että tämä blogi on aivan
henkilökohtainen eikä mitenkään yhteiskunnallinen. Yhteiskunta tulee vastaan
silloin kun se sattuu olemaan tullakseen. Tämä siksi että jokin satunnainen
lukija ”oikotiedon” poliittisten blogien sivustolta huomautti kerran siitä,
että poliittisten blogien julkaisualustalle ei tulisi lähettää henkilökohtaisia
juttuja. En ole sinne mitään lähettänyt, ovat sieltä sivustoilta napanneet
blogini listalle. Siinäpä se. Nytkin tulee aivan henkilökohtaista. Tämä koskee pääasiassa Design Studion
kesäretkeä tänne meidän kesäkulmillemme Tjuda Pedagogion vieraaksi.
Öisiä ajatuksia kaupunkitilan
kuvaamisesta
Uneksin tässä pari yötä sitten jonkinlaisesta
maalaustaiteesta kaupungin ilmiöiden tai ympäristön kuvaamisessa. Taiteilijat
pystyvät kuvaamaan valtavia tunnetiloja, säätä ja meren kuohua, he pystyvät
kuvaamaan henkimaailman juttuja, jopa itse jumalan kiikkumaan enkeleidensä
kanssa pilven longalla. Ajattelin unessa ja ajattelen nytkin, eikö
kaupunkitilaa voisi esittää maalauksen tai grafiikan voimin? Voisiko sitä
esittää musiikin voimin? Ajattelen värejä ja tekstuureja, mitkä voisivat kuvata
kaupungin rakennusten välille jäävää tyhjää tilaa, toriaukioita, suurten
katujen melua ja rauhattomuutta, samalla eteenpäin vievää liikettä, rannan muuttuvaa
tilaa, sillan jännittymistä veden ylle, puiston hiljaisuutta tai metsän majesteettisuutta,
valoa ja varjoa. Ajattelen nyt jotain muuta kuin minkä havainnekuvilla ikään
kuin näköiskuvina tehdään. Niin, kysymys jäi ilmaan. Voisiko tällaisia kuvia
tehdä, jotka näyttäisivät sen, millainen kaupunki on, ei vain sitä, miltä se
näyttää? Albrecht Dürer teki mahtavia grafiikoita,
jopa Danten helvetin eri tasoilta puhumattakaan joka kodin paksusta
perheraamatusta. Itsellänikin ainoat Raamattu-kokemukseni ovat hänen kuvansa. Melankolia
I on Dürerin vuonna 1514 tekemä kuparikaiverrustyö. Se kuvaa nimensä mukaisesti
melankoliaa.
…ja melankoliasta
Joku väitti heinäkuun loppupuolen merkitsevän kesän
päättymistä ja syksyn ankeuden läheisyyttä ja siitä syntyvää melankoliaa. Että
nyt siis keskellä intiaanikesää olisimme juuri siinä tilassa. Havaitsin myös
Kari Rydmanin kirjoittaneen asiasta blogin: http://karirydman.blogspot.com/2010/07/melankolia.html.
Se on erittäin kaunis kirjoitus. Kaiken ohella siinä
kirjoitetaan rakkaudesta ja ajasta. Alun lopusta ja lopun alusta. ”Aika
itsessään on surullinen asia, nimenomaan sen vuoksi, ettemme kykene sitä
hallitsemaan kuten kolmea muuta ulottuvuutta. Πάντα ῥεῖ καὶ οὐδὲν μένει. ’Kaikki
virtaa, mikään ei pysy paikoillaan’. Emme voi kahdesti astua samaan virtaan. Olemme
ja emme ole, samanaikaisesti. Emme voi kokea mitään asiaa uudestaan ensimmäisen
kerran.” Kari Rydmanin blogissa esiintyi tuo mainittu Dürerin kuva.
Dürerin grafiikassa
masentuneen oloinen enkelhahmo on monen rakentamiseen viittaavan työkalun
keskellä, esineissä löytyy vasara, höylä, saha, hohtimet, viivoitin, harppi, kompassi,
vaaka ja tiimalasi, lattialla on nauloja sekä palkeiden suukappale, koirakin
siellä makailee rakentajaenkelin jaloissa. Hahmo tuijottaa omituisen mittaista
hakattua kiven kappaletta. Miettiikö miksi tuollainen tuli tehtyä? Pikkuenkeli
istuu myllynkiven päällä ja räpelöi jotain kännykän näköistä, mutta kännyköitä
ei tuohon aikaan tainnut vielä olla, joten veikataan rihvelitaulua. Tekee
laskelmia kiven sielusta. Taustalla on maisema kaupungista vuorten juurella ja
meren äärellä. Masentunutko? On myös
väitetty kysymyksessä olevan luovuuden hetken. Tyhjä tila on täyttymässä. Nuo
silmät ja tuo ilme kertovat ilosta ja innostuksesta, eivät suinkaan
melankoliasta. Katso tarkemmin. Zoomaa kuvaa. Kirkkaat silmät. Suu hymyilee.
Dürerin kuvassa on
vielä eräs erikoisuus. Se on maaginen lukutaulu 4x4. Laskepa tuosta taulusta
vaaka- tai pystyrivit tai diagonaalit, saat aina 34. Laskepa sitten
symmetriapisteet yhteen, saat aina 17. Dürer oli pannut tauluun myös teoksen maalausvuoden
1514.
Ilosta ja innostuksesta
Melankolia oli tämän blogin harhapolku. Varsinaisesti
kysymys on ilosta ja innostuksesta. Saimme nimittäin Kemiönsaaren Tjudassa
tilaisuuden tarjota WSP:n designtiimin työntekijöille pienen virkistysretken. Tai
siis Tjudan Arkipelag Workshop sen tarjosi. Kysymyksessä oli taidetuokio
työpajan muodossa ja ekskursioita paikkakunnan kulttuurikohteisiin.
Taidetyöpajan ohjaajana toimi taiteilija Sara IIveskorpi. Hän on kokenut kuvataiteilija
ja opiskelee Aalto yliopistossa taiteen laitoksella kuvataidekasvatusta ja
valmistuu taiteen maisteriksi. Sara oli ideoinut kolmivaiheisen
taidetyöpajaohjelman. Työn alussa kukaan ei tiennyt maalausharjoituksen
aihetta. Niin, maalaus se valmis työ ei sinänsä ollut, vaan kysymyksessä oli
monotypia. ”Monotypia on teknisesti yksinkertaisin taidegrafiikan muoto, jossa
tasaiselle laatalle maalatusta tai telatusta kuvasta saadaan painettua
ainoastaan yksi ainutkertainen vedos. Tummapohjaisella menetelmällä saadaan
aikaan kuva telaamalla väripinta suoraan laatalle, ja poistamalla siitä ylimääräinen
väri esimerkiksi rättiä, sivellintä tai puutikkua avuksi käyttäen.
Vaaleapohjaisella menetelmällä kuva maalataan suoraan laatalle. Molemmat
menetelmät vedostetaan joko prässillä tai käsien hiertäen”, näin sanoo
Wikipedia. No, prässillä tietysti, kun Tjudassa oltiin. Käytettävissä oli
pienempi käsikäyttöinen prässi sekä jyhkeä konekäyttöinen Haleprässi.
Tekijät ovat
ryhmittäytyneet omakuvaa valmistelemaan. Kuva piirretään muovikalvolle, josta
se prässätään monotypiana paperille. Pöydän ympärillä Oona, Jokke, Ari ja
Tuomas. Kaikilla näyttää olevan omaehtoinen tyylinsä.
Työ alkoi leikkisästi piirtämällä sokkona pään päällä
pikkuinen kuva ympyrästä, kahdesta pikkuympyrästä ison ympyrän ylänurkassa sekä
pikkurinkulalla keskellä isoa ympyrää ja vielä kuvaa täydennettiin
poikkiviivalla. No, hupsista, mistä oli kysymys? Oli kysymys omakuvasta. Tuossa
vaiheessa minä olisin pelästynyt. Omakuva on mielestäni ehdottomasti
riskialttein maalaustehtävä. Jokaisella on omasta kuvastaan hieman ruusuinen
käsitys. On siihen tottunut ja sen hyväksynyt. Näkee jotain hyvää. Jos ei aina
piirteissä, mutta ikään kuin katseessa tai säteilevässä älyssä, joita ei aina
kuvassa näy. Miten ne saisi näkymään omatekoisessa kuvassa? Olisiko parasta
luovuttaa jo kättelyssä? Kukaan ei luovuttanut.
Pään päällä
sokeasti piirretyt ”silmä, silmä, nenä, suu” -kuvat olivat mielestäni todella
hauskoja. Ne ovat jo itsessään huippuunsa hienoja omakuvia, vaikkei piirtäjä
vielä kuvaa taiteillessaan tiennytkään tulevaa tehtävää. Mutta olivathan omat kasvot lähellä, kun kuvaa
päälaella piirrettiin. Yksi puuttuu, sanoi piru kun hyttysiä laski.
Haptinen omakuva
Seuraavassa vaiheessa jatkettiin haptiseen eli
tuntoaistipohjaiseen omakuvaan. Silmät suljettuna oli koiteltava omia
kasvojaan, hartaasti ja tarkasti, ja sitten piirrettävä tuntemansa sokeasti
paperille. Joku miehistä löysi yllättäen kasvoiltaan takkuista partaa. Joku
taas havaitsi tukevat kulmakarvat. Toimivatko miehet tässä toisin kuin naiset?
Onhan yleisesti kuviteltu naisten tuntevan kasvonsa hyvin. Kulmakarvoja
nypitään, silmäripsiä jatketaan, huulia punataan ja luomiin lisätään
tehosteväriä, poskiväreistä ja puutereista puhumattakaan. Miesten pikaisella parturilla käynnillä ei
juuri tukan kuosista välitetä, poikki halvalla ja nopeasti. Naisten kampaajalla
käynti on toista maata. Lähes kuin juhlaa. Nyt kun paikalla oli useita
valaistussuunnittelijoita, jollakin saattoi välähtää mielessä presidentti
Trumpin huoli ihon oranssiksi värjäävistä valoista. Se oli ehkä turha pelko,
sillä koko sessio pärjättiin luonnonvalolla navetassa pidettyä loppunäytöstä
myöten.
Haptinen omakuva
kelpasi kvasipsykologisen analyysin kohteeksi. Naiset piirsivät
kasvojenkoettelusession aikana sokkona hyvinkin monimuotoisia ja abstrakteja
kuvia. Aika mielenkiintoista, he ikään kuin tutkivat itseään ja löysivät
mahdollisesti uusia piirteitä. Miehet olivat taas varmoja omista kasvoistaan.
Siinähän ne ovat ja ovat aina olleet. Yläkuvat Heinin ja Mian, alakuvat Jokken
ja Ilarin.
Monotypia
Mutta ennen kuin päästiin loppunäytökseen, oli tehtävä
varsinainen harjoitustyö, tuo omakuva. Kuva tehtiin muovialustalle
monotypiaväreillä. Se voitiin telata, maalata siveltimellä, levittää lastalla
tai raappia puutikulla. Useimmat käyttivät pensselimaalaustekniikkaa. Hyvää
tuli. Omaehtoiset näkemykset vaihtelivat. Juuri kukaan ei näyttänyt pyrkivän
näköisyyteen. Pyrittiin ehkä pikemminkin luonnenäköisyyteen. Sara oli erittäin
tyytyväinen töiden laatuun. Hän oli jopa yllättynyt. Hän oli yllättynyt
erityisesti valtavasta motivaatiosta. Sanoi nähneensä osallistujien
ammattimaisuuden suhteessa ideointiin ja esittämiseen.
Tekemisen riemua,
Annukka telaamassa. Mia lastahommissa.
Näyttely navetassa
Lopuksi töistä järjestettiin näyttely. Se pidettiin
tavanomaiseen tapaan Tjudan suuressa navetassa. Ripustus oli uhkea ja tilaa oli
riittävästi. Teokset esiintyivät edukseen hyvässä valaistuksessa. Navetan
vanhat betonilattiat hohtivat puhtauttaan.
Aluksi työpajan
tirehtööri Sara Ilveskorpi kävi tepastelemassa teosten edessä ja vakuutti
edellä sanomaansa töiden laadusta. Teokset esiteltiin taiteilija kerrallaan.
Tässä esittelyvuorossa Mia.
Sitten saapui koko iso delegaatio. Liisa piti
aloituspuheen ja tervetuliaispuheen taideyhteisön puolesta ja Sara jatkoi
kurssilaisten ansioiden kehumista. Sitten esiteltiin tekijöiden toimesta kaikki
työt. Esittelyt ja työt palkittiin runsain kättentaputuksin. Jäi kiva olo.
Varmasti homma virkisti, vaikka takana saattoikin olla valvottu yö. Mutta henki
virkistyi, ruumiista ei nyt ollut niinkään väliä. Ei, totta puhuen kaikki
olivat pirteitä ja iloisia, minä vain muistelen vanhoja. Ajat ovat muuttuneet.
Kuvassa ovat
esitetyt teokset. Tyylillisesti ne ovat monipuolisia. Kaikki olivat tyytyväisiä
omiin teoksiinsa – ainakin siltä näytti. Se oli tärkeintä. Toivottavasti kuvat
pääsevät kotona olohuoneen seinälle. Halusitko vielä tietää taiteilijoiden nimet.
No, ylhäältä vasemmalta: Pia, Mia, Ilari, Oona, Heini, Antti, Jokke, Ari,
Annukka ja Tuomas.
Ruoka ja juoma
Hyvää ekskursiota ei synny ilman maittavaa ruokaa ja helmeilevää
juomaa. Tällä kerralla kokkina oli 17-vuotias Eemeli. Nuori kokkimme on saanut
koulutuksensa Teemulta. Teemu taas on Design Studion sähköinsinööri ja kaiken
lisäksi minun tyttärenpoikani. Näin ollen tiimi sai osittain kiittää itseään
retken tarjoiluista.
Pöydässä istuttiin ihanassa kesäillassa, aurinko paistoi,
ei hyttysiä, ei käärmeitä, eikä lepakoita. Kaikki olivat iloisia. Myös kokki,
sillä hän sai paljon kiitosta. Jopa käyntikorttia kyseltiin.
Liisan kesäpaikan nurmikolla nautitun illallisen
ruokalista oli seuraava:
Eemelin leipoman
leivän päällä rapuja, smetanaa, mustaherukoita ja tilliä
Kurpitsakeitto,
jonka päällä pekonimurua
Siikaa,
perunamuusia, tillivaahtoa, herneitä ja kurkkua
Poroa ja
kukkakaalipyrettä, päällä ruiskaunokkeja
Pannacottaa ja
itsetehdyn keksin murua, päällä oman puutarhan lakritsiyrttiä
(Kasvissyöjälle oli
omat versionsa)
Ai niin, kysyikö joku mitä juotiin? Juotiin hyvää ja
kohtuuhintaista Steininger Riezling Kamptalia sekä meidän kotipöydässämme
tavanomaista Masin Campofiorin -punaista. Hyvää kesän jatkoa kaikille. Erittäin
hauskaa muuten oli, että opin tuntemaan nimeltä kaikki nämä kesäretkeläiset. Sen verran on sentään lukkarinrakkautta vanhaan
firmaan.
Tuon menun olisin mieluusti nauttinut. Hyvää loppukesää, Pena ja kiitos kirjoituksistasi. Nautin niistä vaikka aina en ole kompetentti kommentoimaan. Terveiset, I.
VastaaPoistaTaidetyöpaja oli upea, tartuimme haastavaan omakuvatehtävään vauhdilla, koittaen välttää omas kritiikkiä. Tekeminen oli niin kivaa, että vauhti jäi päälle. Olisin jatkanut vielä toisenkin päivän samantien!
VastaaPoistaKiitos Liisa, Sara, Eemeli ja Pena täydellisistä järjestelyistä ja lämpimästä tunnelmasta. Pia
Olisin niin vaan mielelläni ollut mukana!
VastaaPoista