Onko korona-ajalla ollut vaikutusta vanhan ihmisen
elämään? Mitä on yleensäkään tekeillä? Onko kolmannen iän ikäihmisisillä
yleensäkään mitään tekeillä? Yleisesti tunnettua on ikäihmisten kiire.
Tekemistä siis tuntuisi olevan. Ei kuitenkaan kaikilla. On suuri yksinäisten
joukko. Ei ole omaisia eikä ystäviä. Tämä on surullista. Yksin on vaikea
suunnitella tulevaisuuttaan. Kaikilla on jokin tulevaisuus. Vähintään yhden
päivän tai yhden viikon tulevaisuus. Muistisairaiden tulevaisuus – sitä en
ymmärrä. Ehkä sitä ei lainkaan ole? Jokin arvio – oliko oma hatustavetoni, oli
sellainen, että yksinäisyydestä kärsiviä suomalaisia olisi kolmannes kansalaisista.
Määrä tuntuu kyllä aika suurelta, mutta noin se tuohon tuli. No pannaan tähän
nyt koko kärsivien lista taas muistin virkistämiseksi.
Syrjäytyminen,
yksinäisyys, vakava sairaus, vuodepotilaaksi joutuminen, työttömyys,
rahattomuus, alkoholismi, huumeet, homeesta kärsiminen, asunnottomuus ja
rasismin kohteeksi joutuminen ovat nyt tavallisimmin puhuttuja ihmistä
kohtaavista kärsimyksistä. Nyt meillä on uusi pandemia-kärsimysnäytelmä. Ennen
kuulumattoman dramaattinen kaikkine toimineen. Vedin sitten tukasta arvioita
listan mukaisista ongelmista kärsivien määrästä. Eihän noita asioita voi
suoraan verrata, onnettomuudet myös usein kasautuvat, mutta teen tämän
epätieteellisen tarkastelun vain asian havainnollistamiseksi itselleni. En
osannut siihen mitenkään järjellisesti sijoittaa koronasyndroomaa.
Ihmettelin kärsimysten ja onnen aiheita blogissani https://penttimurole.blogspot.com/2020/03/onni-onko-sita-ilman-karsimysta.html.
Analyysi perustui pikkuiseen tutkimusotokseen, joka käsitti 27 ihmistä. Lapsia
ja aikuisia. Sukulaisia ja ystäviä. Nyt minun nukahtamislukemisenani on mahtava
teos, Jordan Petersonin ”12
elämänohjetta”. Kirjan lukemisessa olen päässyt vasta hummerien
sielunelämään ja serotoniinitason vaikutukseen niin hummereiden kuin ihmistenkin
sielunelämään. Kirjan oppien mukaan minä näytän kuuluvan suorastaan kymppi-ihmisten
joukkoon. Ei ole huolta mistään. Tärkein indikaattori on Petersonin mukaan
nukkuminen, jos menen nukkumaan vakioaikaan, se on hyvä, mutta jos herään aina
samoihin aikoihin, se on vielä parempi. Ja sitten aamiainen, se on kaikkein
tärkeintä. Aamiaisella on syötävä rasvaa ja proteiinia, mutta ei
hiilihydraatteja tai sokeria. Teinipoika perheessä on innostunut psykologiasta
ja lukenut kirjan. Nyt käydään keskustelua siitä, onko naisilla jo geenitasolla
suurempi hoivavietti kuin miehillä. Feministikirjailija tätä vastustaa. Minä en
ole vielä päässyt kirjassa tälle asteelle. Mutta hummereihin nähden olen siis
kymppihummerin tasolla serotoniineineni ja se tarkoittaa, että parhaat naiset
pyörivät ympärilläni. Totta, tuossakin juuri ikkunamaalari on saanut kitattua
ja maalattua kaikki navetan ikkunat.
Ikkunat on
kitattava säännöllisin väliajoin. Oikealla pellavaöljykitillä tietysti. Etelänpuoleisissa
ikkunoissa kitti tuppaa kuivamaan ja lohkeilemaan parissakymmenessä vuodessa.
Maalipinnan uudistaminen tietysti hillitsee ilmiötä. Meillä maalla navetan
vanhat ikkunat saivat kittauksen 25 vuotta sitten. Nyt oli uusintakittauksen ja
maalauksen aika. Kittaus on taitolaji.
Vanha irtoileva kitti on rapsittava pois. Siinä on varottava ruutujen rikkoutumista.
Vanhaa vedettyä lasia on vaikeampi löytää. Kitin veto on Liisan taitolaji. Minä
kelpaan vain puristamaan kittiä tuubista lasin reunaan. Maali on sitten saatava
kauniisti kittireunan yli millin pari. Oikeat maalarit vetävät maalin
käsivaralla. Meillä teipataan.
Nyt ovat ikkunat
kunnossa. On palattava vanhoihin: ihmisiin ja ikkunoihin. Ostinhan juuri kolme
vanhaa ikkunaa naapurin kirpputorilta. Nekin on nyt kitattu ja maalattu. Ikkunoilla
menee hyvin, mutta vanhalla menee nyt huonosti, sillä kirpputori on julkaissut
karmean kieltotaulun. Keppimiehiltä pääsy kielletty. Ei yksin keppimiesten hätä,
sillä kielto on kohdistettu myös pyörätuolilla liikkuviin, kainalosauvojen käyttäjiin
ja jopa lapsiin kaikissa muodoissaan, lastenvaunuissa nukkuvat mukaan luettuna.
Reppua ei myöskään saa ottaa mukaan puhumattakaan kamerasta. Hevosista on
pysyttävä vähintään koronaetäisyyden päässä.
Nyt vaihdan aihetta
En aio pysähtyä nyt hummereihin enkä naisiin, vaikka
molemmat ovatkin lähellä sydäntäni. Törmäsin nimittäin erääseen kuvaan vuodelta
1967, sekä sen kuvan suojassa oleviin kirjoituksiin. On siirryttävä muihin
aiheisiin, kun ei naapurin kirpputorillekaan voi mennä. Kirpputorit ovat mainio
yhteiskunnallinen muisti. Suhtaudun niihin myönteisesti. Minun suosikkejani
ovat olleet Maurin makasiini Perniön
asemalla ja Alles Gute Vintage Sauvossa. Maurin kuoltua
kirpputori-innostus on hieman laantunut, nyt sitten tuli lopullinen kielto
ainakin naapurin Tjuda Skolanin kirpputorin osalta.
Selaillessani konetta törmäsin ikkunamaalarin atskikurssin
laatimaan kirjaan ”Sisustusarkkitehtuurista palvelumuotoiluun”.
Kuvassa Yrjö ja
hänen päätoimittamansa opiskelijalehden kansi vuodelta 1968. Psykedeelisen
kannen piirsi Timo Aarniala. Minäkin olin päässyt lehden kirjoittajaksi
Buckminster Fullerin ja Viktor Papanekin joukkoon. Onnittelen itseäni. Yrjö
lähetti minulle kopion lehdessä julkaistusta tekstistä.
Ryhdyin sitä lukemaan. Se
oli ruotsiksi käännettynä. Tilaisuus jossa teksti esitettiin, oli pohjoismainen
opiskelijaseminaari muotoilijoille. Paikkana oli Dipoli, joka ei suinkaan
saanut osakseen nuoren suunnittelijakunnan ihastusta. Tämä selviää myös nuoren
insinööriluennoitsijan loppusanoista. (Lue loppuun niin saat tietää). Hommassa
oli tiettyä vallankumouksellista henkeä. Olihan 60-luku. Nyt siis ryhdyin
lukemaan itse kirjoittamaani tekstiä Ja samalla kääntämään sitä suomeksi
tarkoituksena ensin itse ihmetellä omia mielipiteitäni 55 vuoden takaa. http://penttimurole.blogspot.com/2019/11/sisustusarkkitehtuurista.html
1960-luvulla
elettiin melkomoista uudistumisen aatemaailmaa. Öljykriisi ei ollut vielä
tuhonnut energiankäytön rajattomia haaveita eikä kertakäyttötuotanto ollut
tuomittu tuotantotapa vaan suorastaan tavoite. Kaupunkisuunnittelussa
ryhdyttiin puhumaan kompaktikaupungeista nukkumalähiöiden vastapainona. Motorisoituminen
hävitti joukkoliikennettä, se havaittiin, ja liikenteen elvyttäminen ja
kehittäminen todettiin välttämättömäksi. Vanhaan ei kuitenkaan uskottu. Metroa
paremmaksi vaihtoehdoksi ehdotettiin raidetaksia. Uskottiin johonkin julkisen ja
yksilöllisen välimuotoon. Massaliikennemuodot eivät olleet oikeata julkista
liikennettä. Eero Paloheimo lanseerasi oman kärsä maassa kulkevan
koppakuoriaisensa, ja Harto Helpinen teki diplomityön Espoon raidetaksista.
Minä kirjoitin ja puhuin liikkuvista nojatuoleista, joissa määränpää valittiin
puhelin pyörivällä numerolevyllä.
Uskoimme
ehkä Einsteiniin, joka sanoi: tarvitsemme
aivan uuden ajattelutavan, jotta voisimme ratkaista niitä ongelmia, jotka ovat
syntyneet vanhalla ajatustavallamme.
1960-luvun henkeä viestittävät Timo Sarpanevan
ovenkahva 1964, Eero Aarnion pallotuoli 1968, Matti Suurosen Futuro-talo 1968,
Kenzo Tangen Tokionlahti 1960, Oscar Niemeyerin ja Lucio Costan Brasilia 1967,
Archigram ryhmän esitykset 1965, Espoon keskustakilpailun ratkaisu 1967 ja
Katajanokan kanavan pelastusoperaatio 1964. Siitä ajasta viestii myös Maikki
Ilveskorpi – Reimanin illustroima vuoden 1968 muoti. A-linja oli muodissa
valttia, vaikka Alvar Aallon linja joutuikin terasseineen hyllytavaraksi.
Siis mitä kirjoitinkaan?
Vihdoin
asiaan. Oikeastaan kiinnostaa nähdä millaisia olivat 60-lukuisen suunnittelijan
pelot ja epävarmuudet tulevaisuuden suhteen. Myös se mikä silloin tekeillä
olevasta tuli arvioitua lyhytnäköiseksi tai virheelliseksi. Artikkeli meni
seuraavilla otsikoilla:
1. Massa,
tila ja liike
2. Kaupungin
muoto
3. Katu
4. Vanha
teknologia – vanha ympäristö; uusi teknologia – uusi ympäristö
5. Tulevaisuus
Muutama ote:
Liikennetekniikka on nuori ala vailla perinteitä. Näin
ovat liikennesuunnitelmatkin usein kehittymättömiä, ympäristönsä
arkkitehtuurista piittaamattomia. Arkkitehtuurin edustajat kuvittelevat
hämmästyttävän usein, että liikennesuunnittelijan esittämät pakolliset kuviot,
rusetit, piruetit ja silmukat ovat faktoja, samoin kuin konstruktöörin
laskelmat palkkien korkeudesta ja leveydestä, pilareiden paksuudesta jne. Näin
ei kuitenkaan ole asianlaita. Liikennesuunnittelu on suurelta osin
rinnastettavissa arkkitehdin työhön muoto- ja miljöömahdollisuuksiensa
moninaisuudessa. Näin voidaan puhua
kompaktista liikenteensuunnittelusta samoin kuin kompaktista kaupungista.
Kompakti miljöö vaatii kompaktin liikennesuunnitelman, vapaa maasto taas siihen
sopeutuvan liikennearkkitehtuurinsa. Viime vuosien liikennesuunnittelun suuri virhe on ollut maanteiden
rakentaminen kaupunkeihin. Maantiet kuuluvat maaseudulle, kaupunkiin kuuluu
tehdä katuja.
Nyt käynnissä oleva elektroninen
vallankumous tulee täydellisesti muuttamaan ympäristömme.
Kaupunkisuunnittelun näkökulmasta tilanne on sama kuin jos agraariyhteiskunnan
aikana olisimme yrittäneet suunnitella teollistuneen ajan kaupunkia. Vaikka
suunnittelijoilla olisi ollut käytössään nykyaikaiset tilastomatemaattiset
resurssit ja huippunykyaikaiset tietokoneet olisi ollut mahdotonta ennustaa
agraariyhteiskunnan trendejä käyttäen
teollistumista yleensä ja sen seurauksena syntynyttä urbanisoitumista.
On sen
vuoksi välttämätöntä, että luova
intuitiivinen näkökulma saadaan mukaan suunnitteluprosessiin, vaikka joku
kiistäisikin sen olemassaolon välttämättömyyden ja vaikka uskoisikin
suunnittelumetodiikan ratkaisevan ongelmat, tullaan kuitenkin loppujen lopuksi
siihen, että kehittyneinkin suunnittelumetodiikka vaatii tuekseen arvovalintoja
joiden määrittely voi perustua vain intuitioon.
Talojen, teiden ja kokonaisten kaupunkien rakentamisessa
oltaisiin lähivuosina siirtymässä kertakäyttörakentamiseen.
Jo 30 vuoden päästä ihmiset voivat muuttaa asuntoaan tai osia siitä yhtä usein
kuin he nykyään vaihtavat autoa. Tiet voivat myös olla optisia tai kevyillä
verkkokonstruktioilla osoitettuja, jos energiaa pystytään tuottamaan riittävän
edullisesti. Näin pyörä häviäisi
liikennevälineistä.
Tilastojen väärinkäytön,
mallisokeuden ja tietokonesokeuden estämiseksi luovan suunnittelijan tulee
pitää tiivistä yhteyttä tilastotieteilijöihin, matemaatikkoihin ja tietokoneihmisiin.
Muotoilijalle tuskin riittää tieto siitä, että savimalli on tehty hänen suunnittelemastaan
esineestä, hän myös haluaa nähdä sen. Samalla tavalla yhdyskuntasuunnittelijan
pitää ymmärtää mallin toiminta ja sisältö voidakseen fyysisessä suunnittelussa
soveltaa mallin antamia viitteitä.
Liikennemiljöön merkitys ihmisympäristönä on jatkuvasti
lisääntynyt. Nopeat liikennevälineet ovat luoneet pyhän kolmiyhteyden massa, tila ja liike. Moderni arkkitehtuuri on kuitenkin
käsittämättömällä tavalla kiinni renessanssiajattelussa, joka perustui ihmisen hetkittäisiin
staattisiin elämyksiin. Tilannetta ilmentää arkkitehtien taistelu autoa
vastaan. Taistelu joka osoittaa arkkitehtien sitoutuneen jalankulkukaupungin vanhaan
teknologiaan aivan samoin kuin taiteilijat teollistumisen alkuaikoina ryhtyivät
nostalgisoimaan vanhan agraariyhteiskunnan elämänmuotoja.
Emme tällä hetkellä täysin ymmärrä liikennejärjestelmän
ja muun kaiken kattavan yhdyskuntasuunnittelun yhteyksiä.
Kulkulaitosjärjestelmän suunnittelun oletetaan olevan tekninen probleema.
Pyrkimys tekniseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen optimiin nykyisiä
lähtötietoja käyttäen on myös vaarallinen yhdyskuntasuunnittelun suuntaus. Kustannusanalyysit ja matka-ajan minimointi
saattavat tehdä tyhjäksi ihmisten toiveet ympäristön esteettisten
ominaisuuksien ja toiminnallisten elämysten suhteen.
Automaation lahjoittama lisääntyvä vapaa-aika on asia, jonka vaikutusta tunnetaan huonosti.
Jotkut amerikkalaiset tutkijat ovat ennustaneet vain 25 % ihmisistä käyvän
töissä vuonna 2000. Mitä kotona olevat puuhailevat? Viettävätkö he aikaansa
seinän kokoisen kolmiulotteisen television ja kuvapuhelimen kanssa, kun robotit
huolehtivat kotitöistä vai liikkuvatko he paikasta toiseen automaattiohjatuissa
nojatuoleissaan ja ilmatyynyajoneuvoissaan?
Oikein arvaamisen mahdottomuus
Oliko noissa pilkkeissä jotain joka olisi ollut oikein
arvattu? Yleensä väärin arvauksia on helpompi löytää, kuin oikein arvauksia. Vanha
totuus on se, että muutos arvioidaan aina nopeammaksi kuin se todellisuudessa
on. Artikkelissa taidettiin hieman uskoa vapaa-aikayhteiskunnan tulevan
nopeammin kuin on tapahtunut. Yhä meillä vieläkin palkkatyössä käyvien määrä on
yli 40 %. Pyhä kolmiyhteys massan, tilan ja liikkeen välillä ei ole saanut
odotettua arvoa. Liike taitaa olla kielteisempi ilmiö kuin miksi sitä
kuviteltiin. Liike maan alla on suosiossa, oli sitten kysymys teistä tai
radoista. Siinä ympäristön kokeminen jää vähäiseksi. Ihmisten toiveet
liikenneympäristön suhteen ovat rajoitettuja. Kertakäyttörakentaminen ja pyörän
häviäminen liikenteestä olivat ilmeisiä väärinarvauksia. Pyörä näyttää
säilyttävän asemansa. Tilastojen väärinkäyttö ja mallisokeus ovat
mielenkiintoisia arvauksia ajalta jolloin ei vielä ollut edes internetiä tuskin
edes liikenne-ennusteiden algoritmeja. Arvaus on kuitenkin oikea, sillä juuri
kustannusanalyysit ja matka-ajan säästöpyrkimykset johtivat joukkoliikenteen ja
erityisesti raideliikenteen alasajoon, kunnes nyt jälleen suunta on muuttunut. Eräs
arveluttava ilmiö saattaa vieläkin löytyä tällä hetkellä suosituista
kasautumisteorioista. Kun nyt näyttää siltä, että käsittelen aiheita
takaperoisessa järjestyksessä yllä olevaan listaan nähden, tulenkin lopuksi
alkuun eli unelmaan kompaktikaupungeista. Arvaukseni kompaktikaupunkien hyvästä
tulevaisuudesta johtui nukkumalähiövastaisuudesta.
Kirjoitin joskus, taisi olla vuonna 1967: "Kommunikaatiovälineiden lisääntyessä
ihmisten kontaktit ovat vähentyneet. Rummunpärinöin suoritetut kuulutukset toreilla
ovat vaihtuneet aamuyöllä postiluukusta putoaviin sanomalehtiin, henkilöauton
käyttö on romahdusmaisesti vähentänyt kontakteja bussipysäkeillä ja julkisissa
kulkuneuvoissa, televisio on vielä saattanut perheenjäsenten väliset suhteet
sellaiseen tilaan, että perheenemäntä kuvittelee nukkuvansa jonkun
"Iahjomattoman", "tuomitun" tai "takaa-ajetun"
vieressä. Kaupunkien muuttaminen rajaamattomiksi ja liikkumisjärjestelmältään
sekaviksi epäkaupungeiksi on lopullisesti vähentänyt kontaktit minimiinsä.
Yhdyskuntasuunnittelun tehtävä on löytää keinot suurelta osalta itse aiheuttamansa
tilanteen korjaamiseen.” (Arkkitehti 3-4, 1967).
Nyt on vain niin, ettei tuskin kukaan kaupunkien
tiivistämisestä puhuttaessa ajattelee sitä tämän jutun alussa mainittua suuren
yksinäisyyden ongelmaa. Siis näitä kompaktikaupungin kontakteja. Ajatellaan
pikemminkin kilpailukykyä ja kustannuksia. Ehkä hieman uskotaan entisajan
kaupungin kivijalkakauppoineen palaavan. Sekään ei palaa. Niin se on, vaikka on
aikanaan uskonut arvauksensa oikeaan osuvuuteen, joutuu aina udelleen ja
uudelleen toteamaan tulevaisuuden ennustamisen mahdottomuuden. Silti on hyvä
pitää positiiviset lasit.
Ai niin se Reiman ja Railin vuonna 1966 valmistunut Dipoli.
Tosiaan talo ei ollut juuri valmistuttuaan arvossaan. Maestrot Reima ja Alvar
eivät olleet nuoren polven suosiossa. Luennoitsijan loppusanat olivat: ”Ainoa
minkä voi todeta kaupunkisuunnittelun historiaa ihmetellessään, että suora
linja ja suora kulma ovat aina olleet olemassa ja tulevat olemaan olemassa ja
kun tämän olemme lyöneet lukkoon, voimme poistua tästä paikasta kääntymällä
ensin vinoon vasemmalle ja sitten luikertelemalla pitkin tämän rakennuksen
rikkinäisiä linjoja toiveissa löytää ulko-ovi joka todennäköisesti sijaitsee
juuri sillä puolella rakennusta jonne emme ole menossa.”
Tätä kommentoin kohta - tämä osuu minun yhteiskunnallisen ajatteluni alkuun. - TKKn samettihoususosialisteista suuri oda oli todellakin liikkeellä yhdyskuntasuunnittelun lipun alla; äkkiväärät vasurit sensijasn kirjoittivat ja puhuivat Vietnamin sodasta ja pääoman riistävästä otteesta.(Selvää on että aitoa rakennusinsinööriä todella kiinnostaa vain edellinen.)
VastaaPoistaHuomiseen, Lauri P.
Hieman näistä seniorien puuhista. Ei ole ollut ikkunan kittausta mutta kahden 15 m2 terassin öljyäminen puuöljyllä on tehty pojantyttären kanssa. Suurin homma oli terassien pesu 5 vuoden siitepölystä, liikenteen noesta ja yleisestä pölystä. Poutapäivinä kuivuivat nopeasti. Koronan karanteeni on tosi hankala, jos vielä joutuu odottamaan lonkkaleikkaukseen pääsyä. Yksi kurssikaverini on käytännössä kerrostalossa vankina. Kun ei pääse kunnolla liikkumaan niin kunto rapistuu ja liikkuminen on entistä huonompaa. Odotusta on jo kestänyt kohta vuosi eli ei ole enää tästä maailmasta. Onneksi itse pääsee vielä vaimon ja koiran kanssa kolme kertaa päivässä parin kilometrin lenkille satoi tai paistoi. Vauhti ei ole enää kaksinen kun koirakin on 12 vuotta
VastaaPoistamutta kunhan liikutaan. Yritetään vielä Lystimäen kallion lähimetsään mustikkaan. Ei tällä näytä olevan marjastajia. Ostavat kai marjat marketin tiskiltä !!!!!!
Liittyen Pena herkullisiin 69-luvun tsrkadteluihisi: Miksi senaikainen poliittinen keskusta ja suurin osa vasemmistosta maassamme olivat niin aktiivisia yhdydkuntasuunnittelun alueella? Oliko se vain itäblokin mallien seuraamista vai aitia uskoa että yk-suunnittelu olisi tie parempaan masilmaN, yhteidkunnallisen kontrollin avulla?
VastaaPoista...pahoittelen painovirheitä.
VastaaPoista