Suomalais-arabialainen yhdistys ry on perustettu vuonna
1963. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää arabimaiden kulttuurin ja olojen
tuntemusta Suomessa sekä kehittää sivistyksellisiä ja taloudellisia suhteita ja
vuorovaikutusta Suomen ja arabimaiden välillä.
Vuodesta 1977 lähtien yhdistys on julkaissut vuosikirjaa
nimeltä MARHABA, joka on ensimmäinen suomenkielinen arabimaita käsittelevä
aikakauskirja. Hallituksen puheenjohtajana toimii entinen Taideteollisuusmuseon
johtaja, nykyinen Didrichsenin taidemuseon säätiön hallituksen kunniapuheenjohtaja,
tunnettu taideasiantuntija Jarno Peltonen. Hän pyysi minua kirjoittamaan
kokemuksistani arabimaissa – kokemuksistani suunnittelijana. Vuosikirja sitten
julkaistiin ja siellä on minun artikkelini. Laitan sen nyt tähän blogiin hieman
täydennettynä. Suhde arabeihin on sotien ja pakolaistulvan vuoksi muuttunut kireäksi
ja epäileväksi. Niin ei ollut ennen, silloin kun suomalainen rakennusteollisuus
aloitti maailmanvalloituksen. Urakoitsijoiden ohella suunnittelijat
ryhmittäytyivät moninaisiin vientiyhtiöihin. Oli Finnconsult, oli Finnplanco,
oli Finnmap, oli FAG Finnish Architects Group, oli Tapiola Consultants, oli Jaakko
Pöyry ja muiden muassa meidän ikioma yhtiömme Devecon – architects & engineers.
Vienti kehittyi suotuisasti. Suomalaiset arkkitehdit ja
insinöörit toimivat laajalti kehittyvissä maissa, erityisesti arabimaissa. Myös
oma kehitysyhteistyömme suosi suomalaista suunnittelua. Paradoksi on se, että
kansainvälisten yhtiöiden nyt otettua pörssiomistukseensa suomalaiset yritykset
– niin kävi minullakin – vienti on supistunut lähes olemattomiin. Globalisaatio
siis lokalisoi. On siis vain muisteltava.
Suunnittelijana
arabimaissa
Olen suunnittelija. Kokemukseni Pohjois-Afrikasta ja Lähi-Idästä
liittyy kaupunkisuunnitteluun. Ajatuksissani kohtaan monia muistojen
kaupunkeja. Muistot liittyvät kaupunkien kasvuun, suunnitelmiin ja ihmisiin
kaiken tuon ympärillä. Kaikki muistot ovat myönteisiä. Suunnitelmien
perusteista ja erityisesti kasvun perusteista saattoi olla erimielisyyksiä
tilaajan kanssa, mutta se on normaalia meillä ja se oli normaalia myös
maailmalla. Lopuksi kaikki sujui yhteisymmärryksessä ja kaikki osapuolet olivat
tyytyväisiä itseensä ja toisiinsa. Juuri noiden hienojen muistojen vuoksi
haluan tässä artikkelissa kertoa eräistä suunnitelmista ja näyttää kuvia
suunnitelmien kohteena olleista kaupungeista. Nyt tilanne on toinen, lähes kaikki noista
kaupungeista ovat muuttuneet ”kielletyiksi kaupungeiksi”, paikoiksi joihin en
enää voi mennä. Olen noista paikoista kirjoittanut blogin http://penttimurole.blogspot.com.ee/2014/08/nyt-en-voi-sinne-menna.html
. Ehkä tuo toiverikkaan maailman muutos nykytilan kaaokseen ja uhkaan pakottaa
muistelemaan. Ajattelemaan ihmisiä ja paikkoja. No, muistellaan ja ajatellaan.
Tämä kirjoitus on muuten julkaistu lähes samanmuotoisena Suomalais-arabialaisen
yhdistyksen vuosikirjassa MARHABA 2017.
Suomalaiset suunnittelukonsultit aloittivat
maailmanvalloituksen voimallisesti 1970-luvulla. Minun toimintaympäristöni oli
yhtiö nimeltä Devecon Oy. Yhtiön osakkaina ja aktiivisina toimijoina oli neljä
insinööritoimistoa ja yksi arkkitehtitoimisto. Meidän tärkein arabivientiä
edeltävä vientireferenssimme oli Toronton kaupungintalo. Arkkitehtiosakkaamme
oli voittanut suuren kansainvälisen arkkitehtikilpailun vuonna 1958.
Suomalaisena päätekijänä kilpailuehdotuksen laadinnassa oli Viljo Revell.
Kun lähdimme Lähi-Itää
valloittamaan, tärkeimpänä referenssinämme oli Toronton kaupungintalo.
Kilpailuvoiton takana olivat Viljo Revell, Heikki Castrén, Bengt Lundsten ja Seppo
Valjus. Vientiyhtiömme arkkitehtiosakas Castren-Jauhiainen-Nuuttila Oy oli Revellin
toimiston jatkaja.
Emme suinkaan olleet ensimmäisiä kansainvälisillä
markkinoilla. Eliel Saarinen ja hänen poikansa Eero Saarinen olivat tehneet
suuria kohteita USA:ssa. Alvar Aalto oli piirtänyt toisen maailmansodan jälkeen
MIT Baker House oppilasasuntolan. Reima Pietilä oli tehnyt suunnitelmia
Kuwaitissa. Lähi-Idässä hän olikin pioneeri. Hän teki Kuwaitiin hienon palatsin
nimeltä Sief Palace. Meidän
insinööriosakkaamme oli mukana projektissa. Rakennus on nyt saneerattu
tuntemattomaksi. Pietilän hienoudet on karsittu. On jopa muistettava Alvar Aallon tehneen Lähi-Itään
kilpailuehdotuksia. Ne jäivät kuitenkin vailla menestystä.
Kuwaitin keskusaukio on meidän suunnittelemamme. Torien suunnittelijoiden nimet eivät jää aikakirjoihin. Tämän torin suunnitteli arkkitehti Yrjö Sahlstedt. Uusi monumentti torin keskellä tuntuu hieman massiiviselta – kuvasta päätellen. Alla on Wikipediasta löytyneitä kuvia arkkitehtiprofessori Reima Pietilän suunnittelemasta ulkoministeriön rakennuksesta, sellaisena kuin se oli.
Hänen kättensä jälkiä ei juuri enää löydy. Rakennus on käynyt läpi muodonmuutoksen ja käytännössä tuhottu.
Suomalaisista rakentajista ensimmäisiä Lähi-Idässä oli YIT.
Saudi Arabian vesisäiliöt olivat hienoja insinöörirakenteita. Suomalaisten
suunnittelijoiden ja rakentajien vientibuumi Lähi-Idässä oli kukkeimmillaan
1970 ja 1980 luvuilla. Merkittäviä rakentamisen kohdemaita olivat Irakin ja Saudi-Arabian
lisäksi Arabiemiraatit, Libya ja Jemen. Projektikirjo oli hyvin laaja. Se
ulottui sairaalaprojekteista metsitys- ja maisemointiprojekteihin ja
maataloussektorilla karjankasvatukseen ja meijereihin. Sähköistys edusti
vesihuollon lisäksi infrastruktuurisektoria. Rakentamisessa ja urakoinnissa
merkittävin toteutuskohde oli Heikki ja Kaija Sirénin suunnittelema Bagdadin
kongressipalatsi. Toinen suuri Bagdadin kohde oli Kalle Vartolan ja Timo Ernon Bagdad
Island.
Suomalaisten
Irakiin 1980-luvun alussa toteuttamat kohteet olivat rakennusviennin
lippulaivoja. Oikealla Bagdadin kongressipalatsi ja vasemmalla Bagdad Island
virkistyskeskus. Arkkitehteina Heikki Sirén ja Kalle Vartola.
Kuwait Jahra 1975
Kuwaitissa saimme tilaisuuden laatia Jahran
kaupunkikeskustan suunnitelman. Se oli meidän ensimmäinen vientityömme
Lähi-Itään. Työ aloitettiin vuonna 1975. Tehtävänä oli laatia 100 000 asukkaan
uuden kaupungin keskustan asemakaavallinen ja kaupunkikuvallinen suunnitelma.
Keskuksen kooksi oli määritelty 170 000 kerrosneliömetriä. Suunnitelmalle tuli
positiivinen henki ja yhteisymmärrys. Kaavallinen perusideamme hyväksyttiin.
Saimme paikallistoimistoksemme paloaseman yläkerran. Chief Architect Shuaib
kävi usein luonamme tupakalla. Luottamus lisääntyi. Kaavatyön ja
kaupunkisuunnitelman valmistuttua saimme lisätoimeksiantona tehtäväksemme
alueen liikenne- ja katusuunnitelman laatimisen. Hyvä työ poiki myös
jatkotehtäviä. Laajin tehtävä oli Safat Square, Kuwaitin pääaukio kaarevine
portaineen. Myös Abdul Razak Square ansaitsee maininnan. Kysymyksessä oli laaja
jalankulkujärjestely tunneliratkaisuna. Nämä kaksi projektia myös toteutettiin
suunnitelmiemme mukaisesti ja Devecon Oy:n valvonnassa. Töiden pääarkkitehtina
oli Yrjö Sahlstedt ja töiden valvojana insinööri Hannu Hermunen.
Kuvassa näkyy Reijo
Jallinojan näkemyksiä Jahran arkkitehtuurista - niihin sisältyi oiva ajatus
toteuttaa rakennukset elementein. Tämä ei iskenyt tulta kuwaiteissa. He
halusivat ”laatua”.
Tripoli Transportation
Master Plan 1978
Tripolin liikennesuunnitelma oli ensimmäinen työmme
Libyassa. Sopimus työstä allekirjoitettiin vuonna 1976 ja työ valmistui vuosikymmenen
lopulla. Tripolin työ oli meille opinahjo. Jouduimme opettelemaan toisenlaisen
kulttuurin luomat parametrit. Jouduimme opettelemaan oikeat termit.
Kommunikaatio käytiin englanniksi, Sitä emme osanneet me, eikä sen paremmin
meidän tilaajamme. Vaikeudet kuitenkin voitettiin puhumalla käsillä ja
ilmeillä. Libyasta muodostui lähes toinen kotini. Suunnitelmakin valmistui
ajallaan. Tilaajat olivat suunnitelmaa rikkaampia. Me olimme kokemuksia
rikkaampia. Viimeisessä kokouksessa tilaaja otti luovutetut raporttikasat ja
lukitsi ne varastoonsa. Hän sanoi kuolemattomat sanat: ” Nyt panen ne tuonne ja
lukitsen oven, niitä ei tule kukaan viemään!” Tuota ongelmaa emme pystyneet
ratkaisemaan.
Linear Model. Lineaarimalli
valittiin suositeltavaksi ratkaisuksi. Itä-länsi -suuntaisista moottoriteistä
sisempi, Kehä l, on toteutettu 80-luvulla ja Kehä II:n toteuttaminen on
aloitettu. Kaupunkimoottoriteiden suurena innovaationa oli ”double loop
system". Moottoritiet eivät päättyneet keskustaan vaan kiertyivät taas
ulos "antikehäteinä". Libyassa suunnittelua johti Harri Leppänen, avustajinaan Elli Kuronen, Lothar Mallon ja Veikko Tuominen.
Kaksi sairaalaa ja yksi
yliopisto Algeriaan 1975
Algeriaan oli suunniteltava kaksi yliopistollista keskussairaalaa,
kumpikin 800 potilaalle, yksi yliopisto 20 000 opiskelijalle ja yksi
oppilasasuntolakaupunki 2000 opiskelijalle. Haaste oli valtava. Tarjouksen
teko oli jo ongelma sinänsä: 350000 kerrosneliömetriä ja työpiirustukset –
algerialaista normimaailmaa noudattaen. Mitä tuo maksaa? Toistoa on suuressa
määrin, mutta sallitaanko toisto? Oscar Niemeyer kyllä toistaa ja Kenzo Tange
toistaa, mutta saammeko me toistaa? Siis, mitä rakentaminen maksaa ja montako
prosenttia siitä on suunnittelun kustannus? Saimme tämän kysymyksen ratkaistua
ja voitimme työn. Se oli mahtavaa. Työ saatettiin loppuun kunnialla, vain rahat
jäivät pääosin saamatta. Onneksi vientiluoton konsulttivakuutus meitä hieman
auttoi. Valitettavasti kaikki nämä hankkeet sitten pysähtyivät. Jäljellä ovat
vain yhteistyön muistot. Vai tietääkö joku viisaampi – onko jotain näistä rakennettu?
Setifin
yliopisto, yliopistollinen keskussairaala ja ylioppilaskylä sekä Annaban
yliopistollinen keskussairaala olivat kovia suunnitteluhaasteita 70-luvun
alussa. Suunniteltavaa pinta-alaa oli 413000 k-m2. Devecon Oy:n osakastoimistot
ottivat haasteen vastaa. Arkkitehtuurissa oli vahvistuksena Kari Virran
toimisto. Projektipäällikkönä toimi
arkkitehti Veikko Vasko. Tohtorit Juhani Peräsalo ja Antti Louhija hoitivat
loisteliaasti lääketieteellisen osuuden. Jussi Annanpalo vastasi huonetilaohjelmista.
Suurin suunnitteluvirheemme oli, että panimme ovet aukeamaan suomalaiseen
tapaan käytäville. Seurauksena kaikki ovet raaputettiin sen aikaisilta
muoviplansseilta ja muutettiin huoneisiin aukeaviksi. Laitoksia ei koskaan
rakennettu.
Ras Lanuf New Town 1982
1980-luvun alussa oli meidän suunnitteluyhteisöllämme
suuri tilaisuus ja varsinainen näytön paikka. Saimme tilauksen Libyan
öljyteollisuuden Ras Lanuf ja Brega komitealta. Oli suunniteltava uusi kaupunki
40000 asukkaalle. Kaupunki palveli Ras
Lanufin öljyjalostamoa ja satamaa. Tilaajana
oli Anwar Sassi, mies joka oli ollut ministerinä jo kuningas Idrisin
hallituksessa. Anwar oli ensimmäinen libyalainen, jolla oli insinöörin
tutkinto. Hän on kautta aikojen hienoin asiakkaani. Älykäs, tasapainoinen,
korruptoitumaton.
Parhaina aikoina satoja suomalaisia arkkitehteja ja insinöörejä laati piirustuksia
kotimaassa ja kymmeniä suomalaisia osallistui työhön paikan päällä. Meidän
tehtävänämme oli myös työmaavalvonta. Kari Lautso oli suunnittelun projektipäällikkönä.
Markku Piispanen oli paikan päällä luotsaamassa turkkilaista urakoitsijaa.
Kaikki sujui hienosti. Kaupungista on tällä hetkellä toteutettuna noin puolet.
Ras Lanufin
keskustakompositiossa oli keskeisenä ympäristöelementtinä Granadan esikuvan
mukaisia suihkulähteitä ja pieniä vesiuomia. Niillä kerrottiin terveisiä
maurien kulttuuriperinnöstä. Valokuvassa Harri Leppänen keskustelee arkkitehti Ali Miludin kanssa suunnitelman sielusta. Suunnittelussa oli mukana myös professori Olli Kivinen. Pienessä yläkuvassa on Hannu Kiiskilän piirtämä hieno kerrostalokortteli.
Yhteistyö komitean kanssa jatkui. Vuonna 1988
toteutettiin saman urakoitsijan kanssa ”allianssimallilla” hotelli ja
kongressikeskus Sirteen. Turkkilaisen Enkan työ oli nopeudessaan
maailmanennätysluokkaa. Lapio pantiin maahan joulukuussa 1987. Hotellin ja
kongressiteltan piti olla juhlakunnossa syyskuussa 1988. Aikaa rakentamiseen
jäi 8 kuukautta. Oli rakennettava 30000 kerrosneliön hotelli ja 700
istumapaikan kongressirakennus. Kaikki onnistui suunnitellulla tavalla.
Kongressikeskus rakennettiin telttana. Saksalainen valmistaja antoi 8 vuoden takuun. Teltta seisoi pystyssä 25 vuotta, kunnes se viimeisen kahinan aikana
tuhoutui. Hotelli säilyi ehjänä.
Sirt Bay Hotel oli
maailmanennätysprojekti rakentamisen nopeudessa. Suunnittelu alkoi lokakuussa
1987. Lapio pantiin maahan joulukuussa 1987 ja yli 35000 kerrosneliön
rakennuskompleksi valmistui elokuussa 1988. Kuvassa oleva kongressiteltta tuhoutui taistelussa nyt kolmisen vuotta sitten. Teltan piirsi Pekka Rautimo.
Jufrah Administration 1991
Libyan hallinto haluttiin desentralisoida. Hallinto
haluttiin pois Tripolista. Hallinnon paikaksi valittiin itse asiassa kaksi
vaihtoehtoista kohdetta. Ensimmäinen oli Sirtessä ja toinen oli Jufrassa. Sirte
on rannikolla ja se oli silloisen hallitsijan kotikaupunki. Jufra sijaitsee
keitailla 300 kilometriä Välimerestä etelään. Kerron nyt Jufrasta. Kaikki alkoi
vuonna 1991 kun tapasimme Haffad Zaidanin, Jufran aluejohtajan. Hän oli
insinööri. Hän oli myös karismaattinen henkilö ja mahtava tilaaja. Hänestä tuli erinomainen ystäväni. "Perkele, saatana, Mister Murole" kaikui hänen tervehdyksensä. Haffad halusi
hallintokeskuksen, mutta hän halusi myös asuntoalueet, koulut, moskeijat ja
vesitornit. Pääasiassa kohteet olisi suunniteltava Hunin kaupunkiin, osaksi
Waddaniin ja Soukhnaan, lähikaupunkeihin. Alkoi kiehtova prosessi. Suunniteltiin 70000 kerrosneliömetrin
hallintokeskus ja asuntoalueet 2200 asunnolle. Keidaskaupunkien miehet olivat
tuloksiin tyytyväisiä. He sanoivat: ”Tämä on meidän arkkitehtuuriamme.”
Jufran
hallintokeskuksen suunnittelivat arkkitehdit Jussi Murole ja Daniel Bruun
avustajineen. Alueelle sijoitettiin pääministerin rakennus, valtionpankin
rahaholvit, valtiosihteerin rakennus sekä eri ministeriöt. Alueella on vielä
kirjasto ja kongressikeskus. Kirjasto sijaitsee jääkiekkomailan näköisen
rakennuksen lavassa, ja kongressikeskus on pyöreä kiekko mailan varressa.Hieno yökuva on Jussi Tiaisen ottama.
Aga Khan Instituutti arvioi
Aga Khan insituutti
analysoi vuonna 2004 Jufran projektin. Analyysin teki arkkitehti Galal Abada.
Jufra Administration kilpaili Aga Khan palkinnosta. Palkintoa ei tullut, mutta
projekti sai kiittävän arvostelun. Tässä ote Galalin arvostelusta:
Massing and site integration are among the best
design features of the project. Their success is manifested not only in terms
of function or aesthetic, but also in the symbolic message, they convey to the
community at large (see below). The complex creates a unique setting, expressing
its political significance and symbolism. The white cube-like buildings, freely
perforated façades, shaded arcades, light-filtering latticework, glass-brick
walls and carefully planned limited fenestration have been the principal
architectural means employed to enliven and unify. Clarity of form and
simplicity of structure of the individual buildings, as well as tension in the
grouping of building masses, were essential. Consequently, separate buildings have
their own individual character within a strong collective identity. The
diagonally stepped compositions of the buildings are based on functional needs
and technical rationalism, but also trace the geometry of the local historical
architecture and crafts.
Sirte Great Congress Hall
1992
Sirten hallintokeskus suunniteltiin 1990-luvun
alkupuoliskolla. Sirten mahtavan kongressikeskuksen pääsuunnittelijana oli
arkkitehti Jussi Jauhiainen. Hänen pääavustajiansa oli arkkitehti Kari Somma. Tilaajapuolella asioista vastasivat
arkkitehdit Ali Aburwais ja Adel Maher. Rakennuksen pinta-ala on noin 40000
kerrosneliömetriä. Siinä on 4500 hengen suuri auditorio ja neljä 700 hengen
auditoriota. Talon oli tarkoitus olla symbolina Libyan erikoislaatuiselle
kansandemokratialle. Talo ristittiin sitten Ouagadougou-nimiseksi ja siitä tuli
Afrikan Yhdysvaltojen pääpaikka. Nyt kun katsoo kongressikeskuksen kuvia, tulee
surulliseksi. Talo on kyllä pystyssä, mutta lukuisat singon reiät seinissä ja
surulliseen kuntoon saatetut sisätilat on pintarakenteiltaan tuhottu. Sama
pätee tietysti talon tekniikan suhteen. Tuskin ilmastointi pelaa ja tuskin
sähköt toimivat.
Sirten
kongressitalo on fantastinen rakennus. Se toimi jonkin aikaa Afrikan Yhdysvaltojen
kokouspaikkana. Gaddafi oli isäntänä. Nyt rakennus näyttäsi vaativan
melkoisesti remonttia. Valitettavasti meiltä ei ole kysytty neuvoja. En
myöskään tiedä olisiko nykytilanteessa paikalle lähtijöitä. Surullista. Minäkin
olen käynyt tuossa maassa 240 kertaa. Haluaisin vielä mennä. Siellä on niin
paljon ”omia” kohteita. Kongressihallin sisäkuva on ystävämme Jussi Tiaisen ottama.
Vienti on aina
tunkeutumista kohti tuntematonta. Vanha perinne ja vanhat rauniot tuntuvat
merkityksettömiltä. Ne saattavat tilaajan mielestä kuulua kolonialismin
kielteiseen perintöön tai sitten ne edustavat vain mennyttä aikaa. Usein
vieraat vaeltajat ovat ottaneet rauniot omakseen. Portit tulevaisuuteen ovat
kuitenkin avoinna. Tästä on mentävä, otettava vastuu.
Edellä olen
keskittynyt ehkä liiaksikin vain Libyaan. Haluan mainita Syyrian neljän
kaupungin EU-ohjelmoinnin. Projektissa tutkittiin Damaskoksen, Homsin, Aleppon
ja Latakian kaupunkisuunnittelua, Nyt katselen ja kuuntelen ja ajattelen
surullisena näitä ihania kaupunkeja. Syyriasta mainitsen vielä Amrit-hotellin.
Siinä suunnittelu tapahtui yhteistyössä syyrialaisen yliopiston kanssa. Se oli
oikeata ja hedelmällistä kehitysyhteistyötä. Meillä työstä vastasi arkkitehti
Pekka Rautimo. Syyria oli tärkeä
maa meidän toiminnassamme. Nykyinen tilanne oli tuohon aikaan kuvitelmien
ulkopuolella. Suunnittelijat suunnittelevat, rakentajat rakentavat, ihmiset
elävät ja asuvat. Sitten kaikki tuhotaan!
Jeddah New Business Centre 1997
Jeddan satamaan sijoittuvan
uuden liikealueen suunnittelu oli team-workia parhaimmillaan. Työtä tehtiin
Jeddassa, Dubaissa, Kyproksella, Tripolissa, Tallinnassa ja Helsingissä. Idean
isänä oli - silloinen - hyvä ystävämme Dr. Ziyad Zaidan. Hänen toimistonsa oli
nimeltään IDEA Center. Hän oli merkittävässä asemassa rakennettaessa Pariisin
Arabikulttuurin keskusta. Hänen ideansa mukaan olimme siis laatimassa
suunnitelmaa Jeddan bisneskeskustan kehittämiseksi. Mukana piirtämässä olivat
mm. arkkitehdit Daniel Bruun, Jussi Murole ja Antti Kunnas. Olihan Jeddassa jo
aiempia suomalaisten käsien jättämiä merkkejä. Siellä oli Eila Hiltusen
veistoksia rantatien liikenneympyrässä. Siis perinteitä oli. Kun nyt katson
Jeddan keskustaa Google Earthista en näe jälkeäkään meidän suunnitelmastamme.
”In the culture of Islam, a strong relationship
with God has always been dominant, as well as with the family and ancestors.
This fact reflects the positive reality of a society, from which generations to
come also have to receive their share. The major problem of modern society is
the disintegration of the family, insecurity and estrangement from traditional
values of life. Especially in the urban city, social isolation and insecurity
have reached alarming proportions. If one can ever achieve something through
planning, our earnest goal should be the well-being of the body and mind. The
very decision to attempt new development in the still original, still
functioning center of Jeddah, expresses the understanding of the danger that
lies in the erosion of urban tradition. If this New Development can refine
culture into the relationship of the residents to immaterial values, this
planning effort has reached its most noble goal.”
Amman Strategic Master
Plan 2009
Vielä ja kaiken vihonviimeiseksi lopuksi mainitsen
tilaisuuteni osallistua Jordaniassa mielettömän hienoon
kaupunkisuunnitteluprojektiin. Se oli Amman Strategic Master Plan.
Tarkemmin sanottuna kysymys oli Ammanin rakenteilla olleen kehämoottoritien varteen kehittyvän kaupungin yleiskaavatutkimuksesta. Kävin Ammanissa useita kertoja. Pidin valtavasti työskentelystä siellä. Työntekoa helpotti jordanialaisten kollegojen loistava kielitaito. Joskus joutui oikein häpeämään. Tuloksena oli monipuolinen ehdotus alueen kehittämisestä. Mitä on tapahtunut sen jälkeen. Se kiinnostaisi. Mutta tällaista on suunnittelijan elämä ulkomailla. Olet mukana. Olet innostunut. Panet kaiken peliin. Sitten poistut näyttämöltä.
Tarkemmin sanottuna kysymys oli Ammanin rakenteilla olleen kehämoottoritien varteen kehittyvän kaupungin yleiskaavatutkimuksesta. Kävin Ammanissa useita kertoja. Pidin valtavasti työskentelystä siellä. Työntekoa helpotti jordanialaisten kollegojen loistava kielitaito. Joskus joutui oikein häpeämään. Tuloksena oli monipuolinen ehdotus alueen kehittämisestä. Mitä on tapahtunut sen jälkeen. Se kiinnostaisi. Mutta tällaista on suunnittelijan elämä ulkomailla. Olet mukana. Olet innostunut. Panet kaiken peliin. Sitten poistut näyttämöltä.
Olen tästä kuvasta
erinomaisen ylpeä. Olen tehnyt sen lähes omakätisesti. Ai nyt muistankin.
Olihan Taru Niskanen siinä myös piirtelemässä. Tällaisen käsin tehdyn kuvan
tekeminen on suurta nostalgiaa. Kuva esittää Ammaniin suunniteltua
lentokentäntien varteen asettuvaa yhden miljoonan asukkaan kaupunkia.
Olen kirjoittanut useita blogeja suomalaisista suunnittelijoista ja rakentajista maailmalla. Panen niitä tähän nyt jonoon:
Pena,
VastaaPoistaHieno yhteenveto mahtavista projekteista, joista vain tärkeimmät ovat mahtuneet mukaan. Kun puhut meidän ja muiden kielitaidosta pariinkin ĸertaan tekee mieli mainita, että ainoastaan Algerian projektit taisivat olla kokonaan ranskaksi tehtyjä. Meillä oli parhaimmillaan kuusi kokopäiväistä kääntäjää ja työselitys- ym tekstiä tuli muistaakseni 11500 sivua ja piirustuksia-kaikkine raaputuksineen-jotain 8000 kpl - ellen väärin muista. Mainitsemasi hienot lääkäriasiantuntijatkin valikoituivat osin sillä perusteella, että pystyivät vetämään neuvottelut ranskaksi. Aika revohka kaiken kaikkiaan. Terveisin Veikko Vasko