”Suomalaisen
asuntopolitiikan surkea koko kuva!”
Aluksi
hieman vanhan muistelua. Ylipormestari Raimo Ilaskivi oli kovasanainen mies
puhuessaan asuntopolitiikasta. Hän toimi selvitysmiehenä valtioneuvoston vuonna
1989 tilaamassa tutkimuksessa: ”Pääkaupunkiseudun rakentamismahdollisuudet”.
Tulihan tuo selvitys minulle tutuksi, kun pääsin siihen vetäjäksi maankäyttöä
ja liikennettä koskevan raportin osalta. Silloin laskimme pääkaupunkiseudun
vaativan uutta asuntorakentamista vuoteen 2010 mennessä lähes 20 milj.
kerrosneliömetriä. Lähtökohtana oli vuosi 1990, silloin oli valmiina 30 milj. k-m2 asuntolalaa. 30 vuoden kasvukertoimeksi tuli siis huimaakin huimempi 1,6. Vuosikasvuna luvut tarkoittivat noin 0,7
milj. k.m2 ja 11000 asuntoa per a. Nykyinen pääkaupunkiseudun asuntotuotantoarvio
11500 asuntoa. Kaukana ei siis oltu, vaikka tuona aikana uskottiin enemmänkin
väljyyden kasvuun, ei niinkään väestön huimaan lisäykseen.
Tämä on
Ilaskiven mietinnön kuva. Siinä on esitetty sen aikaisia mietteitä kaupungin
rakentamismahdollisuuksista. Oli helpompaa, ei tarvinnut mennä lentokentille
eikä maanteille. Siirtolapuutarhoihin ei menty pienellä pakollakaan. Kuva on
tässä vain ikonina. Terveisiä Raimolle. Aika oli mahtavaa.
Muistelen nyt
kuitenkin Raimo Ilaskiven sanomisia Helsingin seudun asuntotuotanto-osuuskunnan
tilaisuudessa syyskuussa 1990; ”Asuntopolitiikasta puhuvat kaikki.
Asuntopolitiikassa jos missä puheet ja teot ovat olleet ristiriidassa
keskenään. Viime vuosikymmeninä ei liene ollut vaaleja, joissa puolueet eivät
olisi korostaneet asuntopolitiikan merkitystä. Asuntopolitiikan vaikutukset
näkyvät monessa. Avioeroja on paljon. Nuoriso-ongelmat pulpahtavat tämän tästä
esille. Toimeentulotuen hakijat ovat lisääntyneet.” Ilaskivi pitää
aravatuotannon nostamista ja asuntorahaston perustamista myönteisinä
toimenpiteinä. Hän jatkaa: ”Valtion korkotuki uusien vuokra-asuntojen
rakentamiseen on myös oikean suuntaista. Asuntorahaston toiminnasta on
kuitenkin annettu liian myönteinen kuva. Esimerkiksi investointivarausten
käyttöä vapaarahoitteiseen vuokra-asuntotuotantoon ei ole saatu aikaan, vaikka
ehdotus tästä sisältyi selvitysmiesraporttiini ja varausten käyttö kesällä
vapautettiin. Valtioneuvoston mielestä kaikki muut käyttötarkoitukset ovat siis
edelleen vuokra-asuntotuotantoa tärkeämmät!” Ilaskivi epäilee tiukkasanaisesti
tuotantoprosessin halua alentaa asuntojen hintoja. ”Onko suunnittelijoiden ja
rakennuttajien saamat korvaukset oikeassa suhteessa tehtyyn työhön tai
kehittämispanokseen? Kilpailevatko rakennusliikkeet keskenään vai onko
kilpailu pitkälti näennäistä? Hän jatkaa selvitystyöhönsä viitaten: ”Nyt kun on
käytettävissä oma selvitystyöni ja muita samanaikaisesti valmistuneita
raportteja, on olemassa valmiit lakiesitykset ja päätösehdotukset,
valtioneuvoston tulisi lyödä nuija pöytään ja lähettää paperit eduskuntaan
päätettäväksi tai virkakoneiston ratkottaviksi. Tällaista poliittista tahtoa ja
päätöksentekokykyä ei hallituksella ole. Sama virkakoneisto sen alapuolella,
joka on luonut asuntopoliittisen umpikujamme saamattomuudellaan, on jälleen
ottanut todellisista päätöksentekijöistä täydellisen ylivallan. Se on
suomalaisen asuntopolitiikan surkea koko kuva!”
Ode Soininvaara kirjoittaa 19.3.2018: ”Kun
pääkaupunkiseudun kunnat ovat lopulta saaneet kaavoituksen kuntoon, nyt ottaa
kiinni kapasiteetista.
Onko rakennusalalla kaikki kunnossa?... Pääkaupunkiseudun asuntopula kuitenkin
näyttää krooniselta. Asuntojen hinnat tulevat kyllä vaihtelemaan sekä ylös että
myös alaspäin. Hintojen laskiessakaan rakentamisen tahdin ei pitäisi antaa
laskea, koska asuminen on joka tapauksessa liian kallista.”
Kohtuuhintainen
asuminen on kiinnostava aihe. Kohtuuhintaisuus on kuitenkin paikasta kiinni.
Helsingissä on onneksi saatavilla erittäin kohtuullisia asuntoja. Niitä on myös
naapurikaupungeissa Lohjalla, Loviisassa, Lahdessa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä.
Ja vielä monessa muussakin ihanassa kaupungissa joissa kirkko on keskellä
kylää. Tein juuri pienen pikavisiitin pariin näistä mainitsemistani. Ajattelin
asumista. Ja nyt kysyn: miksi nämä kaupungit eivät todella ole mukana Helsingin
kasvutalkoissa? Ruotsalaiset hyväksyvät tällaiset paikat osaksi strategiaansa.
Nyt siis ryhdyn ruotsittumaan hyvässä ja vain hyvässä. On nyt sitten tämän tultua
sanotuksi pakko hieman aivan kuin salaa kurkistaa Tukholman seudun ja Helsingin
seudun maakuntakirjoihin.
Kun nyt tilaisuus tuli, laitan
taas ja jälleen tuon vanhan kuvani kertomaan, ettei Helsinki ole yksin Siinä
voisi olla ”onnen tähti”!
.
Maakuntien
visioita
Tukholman
läänin maakuntaneuvoston juuri eilen käsittelemä RUFS 2050 –suunnitelma asettaa
tärkeimmiksi haasteikseen seuraavat asiat:
- On mahdollistettava väestönkasvu ja samanaikaisesti parannettava ympäristöä ja asukkaiden terveyttä. Tässä yhteydessä mainitaan asuntotuotanto ja liikenneväylien kapasiteetti. Myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden saavutettavuus mainitaan. Väestönkasvu ei muuten ole sinänsä tavoite vaan seuraus.
- On hoidettava kapasiteettipuutteita. Erityisesti mainitaan koulutus, asunnot ja liikenne.
- On oltava johtava suurkaupunkiseutu kansainvälisessä globaalitason kilpailussa. Seudun tulisi tarjota hyvät elinehdot maassa oleville ja sinne muuttaville. Myös mainitaan tutkimus, tiedonhallinta avoimet dynaamiset työmarkkinat osana globaliteettia.
- On oltava jatkuvaa avoimuutta ja samanaikaisesti vahvistettava sitoutumista seutuun. Saavutettavuudella ja hyvillä yhteyksillä saadaan ihmiset kohtaamaan yli tilallisten ja kulttuuristen rajojen. On luotava kohtauspaikkoja ihmisille seudun eri osista. Hyvin järjestetyt työmarkkinat auttavat sukupuolten tasa-arvoa.
- On lisättävä seudun turvallisuutta, kun maailma koetaan turvattomana. Yhteenkuuluvuuden luominen seudulla edellyttää luottamusta toisiin ihmisiin ja yhteiskunnan instituutioihin. Sosioekonomisia eroja tulee vähentää syrjäytymisen estämiseksi, näin poistetaan yhteiskunnallista rauhattomuutta ja rikollisuutta.
Tukholman lääni ja
Uudenmaan maakuntaliitto grafiikkakilpailussa. Suomi voittaa, vaikka torneja
nykymaailman malliin kuvassa pukkaakin. Vapaa-aika ja viihtyminen korostuvat,
vaikka tekstit korostavat bisnestä ja globaalia kilpailua. Raideliikenne ja
pyöräily ovat kyllä ansiokkaasti molemmissa kuvissa mukana.
Uudenmaan maakuntaliitto valmistelee puolestaan uutta
maakuntakaavaa. Valmistelu kantaa nimeä UUSIMAA-OHJELMA 2.0, Visio. Strategiset
painopisteet. Tavoitteet ja toimenpiteet. Siinä kerrotaan seuraavista
painopistealueista:
- On tarjottava tulevaisuuden osaaville uusmaalaisille, etenkin nuorille, yhtäläiset ja laadukkaat koulutuspolut asuinalueesta, perhetaustasta, varallisuudesta ja sukupuolesta riippumatta.
- On saatava kansainvälisyydestä vahvuutta. Maahanmuuttajat asettuvat seudulle. Kansainvälisyydestä Uudellemaalle kumpuava vahvuus toteutuu, jos kaikki kunnioittavat toisiaan. Kehitetään vuoropuhelua, tarjotaan koulutusta ja autetaan erityisesti maahanmuuttajanaisia hyvään alkuun.
- Maakunnille siirtyy sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuu. Yksityinen ja kolmas sektori pääsevät osallisiksi. Uusmaalaisten kansansairauksien sanotaan johtuvan liiasta energian saannista, alkoholismista ja vähäisestä liikunnasta. Nyt haluttaisiin tukea digitaalisia kokeiluja ja edistää saumattomia palvelupolkuja. Taidetta ja luontoa toivotaan osaksi hyvinvointipalveluja.
- Turvallisuus syntyy solidaarisuudesta. Kansalaisyhteiskunnan ja vapaaehtoistyön vahvistuminen on tärkeä osa hyvinvoivaa uusmaalaisuutta. Mainitaan matalankynnyksen harjoituspaikat ja digiavusteiset alustat. Mainitaan vielä vertais- ja vapaaehtoistoiminta lisäämässä asukkaiden sosiaalista pääomaa.
- Yrittäjyys ja yrittäjähenkisyys luovat bisnestä. Uusimaa haluaa tukea yrittäjyyttä.
- On tunnistettava resurssiviisaita ratkaisuja, kiertotalouden, biotalouden ja cleantechin aloilta.
- Globaalissa taloudessa menestyäkseen Uudenmaan on hyödynnettävä kansainvälistä osaamista ja investointeja.
- Maakunta haluaa elinvoimaa start-upeista ja pk-yrityksistä. Toivotaan teknologiakeskittymiä
- Ilmastoviisas ja monimuotoinen maakunta haluaa hiilineutraaliuteen kehittämällä energiaratkaisuja, liikennettä, yhdyskuntarakennetta, rakennuskantaa sekä ruokaketjua ja ihmisten kulutusvalintoja.
- Kestävä ja turvallinen Uusimaa haluaa olla ”resilient” vesihuollon, tulvien ja kyberturvallisuuden suhteen.
- Uudenmaan luonnon monimuotoisuutta on suojeltava ja ylläpidettävä.
- Helposti liikkeelle, varmasti perille on Uudenmaan tavoitteiston 12. kohta. Mainitaan Pisararata, ESA-rata ja Lentorata. Vielä halutaan Helsinki–Tallinna-kaksoiskaupunkikehitystä, tunnelin toteutumista ja siihen liittyviä älykkäitä liikenneratkaisuja.
No, eiväthän nämä nyt aivan saman kaavan mukaan
laadittuja ole. Uudenmaan raportissa kuvataan asioita huomattavasti
monisanaisemmin. Esillä on paljon pehmeitä arvoja ja maahanmuuttoon liittyvää
aineistoa. Ruotsalaiset taas, joilla maahanmuutto on todellinen iso juttu ovat
asian suhteen vähäpuheisempia, vaikka tilastoaineistossa maahanmuuttoa ja
maahanmuuttajien sosiaalista asemaa pyöritetään monin tavoin.
Ruotsalaiset haluavat
useita kaupunkiytimiä
Ruotsalaisten lääniä koskevissa raporteissa keskitytään
huomattavasti enemmän rakenteeseen ja liikenneväyliin. Mikä minua ruotsalaisten
toimissa kiinnostaa on alueellisten kaupunkikeskustojen ja koko
kaupunkiverkoston ajattelu. Meillä on fokus ollut kyllä
verkostokaupunki-ideassa, mutta silloin on puhuttu Helsingin sisäisistä verkostoista.
Ruotsalaiset kirjoittavat näin: ”Tukholman
seutu on tänään vahvasti yksiytiminen ja sen tulee muuttua moniytimiseksi. Seudullinen kehittämissuunnitelma esittää
kahdeksaa ulkoista seudullista kaupunkiydintä keskeisen kaupunkiytimen
ympärillä. Kehityksen ulkoisissa kaupunkiytimissä tulee estää asutuksen ja
toiminnan leviämistä haja-asutusalueille. Ne tulee sitoa yhteen ja niistä
täytyy saada liikenteen solmupisteitä, joihin on yhtä helppoa matkustaa kuin
alueen ydinkeskustaan.” Tämä on kiinnostavaa, eikä vain tämä. Tukholmaan ollaan
laatimassa myös OMS 2050 –suunnitelmaa. Se on usean läänin yhteinen aie
koordinoida suunnittelua. Mukana ovat Stockholm, Uppsala, Gävleborg,
Västmanland, Örebro, Södermanland ja. Östergötland. Meillä muistuu mieleen
aikanaan Etelä-Suomen seutukaavaliittojen yhteinen hanke. Se kai kuoli pois. Uusissa
maakunnissa yhdistyvät TE-toimistojen ja ELY-keskusten sekä maakuntien
liittojen nykyiset tehtävät. Aluekehityslain valmistelutekstissä sanotaan: ”Maakunnat
kehittävät kasvunsa itse omien menestysreseptiensä avulla ja kasvu kumpuaa
jokaisen alueen omista vahvuuksista.” Näin se toivottavasti ei ole, vaan
yhteistyötä harjoitetaan naapurimaan malliin.
Vasemmalla on RUFS
2050 –suunnitelman kaavio Tukholman ympäristön keskustaytimestä ja sitä
ympäröivistä ulkoytimistä. Oikeanpuoleinen kuva on ÖMS 2050 –rakennemalli.
Siinä on mukana useampia maakuntia.
Tukholmassa tapahtuu
kummia
Olen oppinut viisailta markkinataloudesta sen verran että
kysyntä ja tarjonta määrittelevät tuotteen hinnan. Se on se pieni maaginen
kolmio. Helsingissä sanovat tarjonnan niukkuuden johtavan asuntojen hintojen
nousuun. Tukholmassa tapahtuu kummia. Asuntojen kysyntä on dramaattinen, mutta myyntihinnat
laskevat. Rakennus- ja kiinteistöalan proffa sanoo asuntokaupan kehittyneen
ostajien markkinoiksi. Hinnat ovat pudonneet vuoden 2008 finanssikriisin
malliin. Hän ei kuitenkaan usko kuplaan joka puhkeaa. Hän sanoo asian tilan
olevan psykologiaa. Myyjät näkevät
tarpeelliseksi myydä halpenevan asunnon nopeasti käsistä pois. Kiinteistöyhdistyksen toimitusjohtaja näkee
suuren tarjonnan jatkuvan. Se kertoo hänen mielestään laskevista hinnoista.
Hänen mielestään olisi nostettava kaikki kivet toimivan asuntopolitiikan
luomiseksi. Meklaristatistiikan asiantuntija ei näe loppua asuntomarkkinoiden
hidastumiselle, mutta uskoo kuitenkin hintojen tasaantuvan kuluvan vuoden
aikana. Jos vuokrat nousevat voi hidastuminen jatkua. Tarjonta on valtavan
suuri ja uustuotanto jatkuu vahvana. On merkkejä siitä, että rakennusfirmat
vaihtavat suunniteltuja omistusasuntoja vuokra-asunnoiksi saadakseen rahan
liikkumaan.
Tukholmassa kerrostaloasuntojen
hinnat ovat vuoden aikana pudonneet 7-10%. Jotkut ennustavat pudotuksen
jatkuvan. Huimapäät puhuivat 25 prosentista. Nyt pudotus on hidastunut. Helsingissä
hintojen nousua vuoden aikana on ollut 3-8%. Nyt nousu on hidastunut.
Tukholmassa asuntojen hinnat ovat noin 30% meitä korkeampia.
Onko rakenteissa eroa?
Innostuin tästä taas ihmettelemään tukholmalaisten
asuntotuotantoa ja halusin sitä verrata meidän figuureihimme. Mutta ennen noita
tuotantonumeroita halusin taas jälleen hieman verrata rakenteita.
Ainoa asia missä Uudenmaan
lääni hakkaa Tukholman läänin on maapinta-ala. Tukholman kaupungin pinta-ala on
taas lähes sama kuin Helsingin. Helsingin kaupunki haluaisi voimakkaasti tiivistyä.
Se on vaikeata sillä ei edes valituskäsittelyn kourissa oleva yleiskaava tuo
tiiveyttä Tukholman kaupungin tasolle. Kun Helsingin tavoite on rakentaa 6000
asuntoa vuodessa tukholmalaiset ovat asettaneet tavoitteekseen runsaan 7000
asunnon tuottamisen. Tukholman läänissä tuotantotavoite on 22000 asuntoa
vuodessa, kun se Uudenmaan läänissä lienee noin 18000 asuntoa.
Alueen rakenne
kiinnostaa. Näissä kahdessa kuvassa näkyy molempien maakuntien alue kokonaisuudessaan.
Maakunnat ja kaupungit ovat asettaneet kasvutavoitteita niin väkiluvun kuin
asuntotuotannon suhteen. Kun puhutaan tavoitevuodesta 2050 asukasluvun
kasvukertoimet tästä päivästä tuohon tavoiteajankohtaan ovat maakuntoien osalta
hyvin tasapäiset. Molemmat verrokit haluavat kasvaa 1,3 kertaisiksi. Tukholman
seudulla se tarkoittaa 0,7 miljoonan asukkaan lisäystä, Helsingin seudulla
tyydyttäisiin puoleen miljoonaan. Helsinki haluaa tuosta puolesta miljoonasta 40%.
Tukholman osuudesta ei ole tietoa, sillä en kirveelläkään löytänyt kaupungin
omaa väestöennustetta, eikä sitä Tukholman läänin papereissakaan tullut vastaan.
Kaikki päättyi vuonna 2030. Silloin Tukholma arvelee olevansa xxx asukkaan
kaupunki, ”Euroopan johtava” – strategian mukaan. Tukholma on myös hyvin ylpeä
siitä, että se on nyt Euroopan nopeiden kasvava kaupunki. Se joutuu tyytymään tuohon,
kun Helsinki sai napattua Nordea-pankin ja maailman onnellisimman kaupungin
tittelin.
Tiiveys ja taas tiiveys. Ruutujen pinta-ala kuvaa muuten nykyistä asukaslukua. Mittasin aikani kuluksi Tukholman läänin
ja Uudenmaan maakunnan asukkaiden määrää
erilaisilla etäisyysvyöhykkeillä keskustasta. Laskin vielä kullakin
vyöhykkeellä tavoitteksi asetetun asuntotuotannon. Ystäväni Leo Kosonen on
tehnyt ansiokasta tutkimusta kaupunkivyöhykkeistä ja luonut hienon teorian
jalankulku, joukkoliikenne ja autovyöhykkeistä. Minä en nyt tässä aio pyrkiä
samalle tieteelliselle tasolle. Laskin kuitenkin paljonko väkeä kahdessa
verrokkikaupungissa olisi 20 kilometrin
säteen sisäpuolella. Se olisi Leon mukaan joukkoliikennekaupungin jonkin
sorttinen ulkoraja. No, siinähän Tukholmassa on 1,65 miljoonaa asukasta ja
Helsingissä 0,92 miljoonaa asukasta. Tukholma naapurikuntineen onnistuu sijoittamaan
uusasuntotuotannostaan 74% tämän alueen
sisäpuolelle. Helsingissä vain 54% tulee
rakennetuksi tällaiselle etäisyydelle. Näyttää siis siltä, ettei Helsingin
kaupungin ”liikkuva ja koditon massa”, nyt bulevardeilta kodittomana – ehkä
80000 asukasta, he eivät ole riittävän suuri punnus, sillä koko maakunnan Helsingin
ulkopuolinen kasvu, Östersundom huomioon otettuna, lienee neljännesmiljoonaa
päätä.
Kuntien asuntotuotantotavoitteet
alueellisina keskiarvoina vuositasolla, niin Tukholman seudulla kuin meillä
täälläkin maakunnassa, osoittavat melkein nakutettuna kymmentä uutta asuntoa per
1000 asukasta. No ei aivan nakutettuna,
sillä tarkat luvut ensi vuodelle ovat Tukholman lääni 10,7, Tukholman kaupunki 7,4,
Uudenmaan maakunta 10,8, MAL-alue 10,3 ja Helsingin kaupunki 9,4. Isot kaupunkimme
siis rakentavat hieman vähemmän kuin ympäröivä seutu. Muuten kun tuota kuvaa
katsoo havaitsee suomalaisen sotilaallisuuden kuntien marssiessa samaa tahtia.
Ruotsissa näyttävät kovasti poukkoilevan toiveissaan ja tavoitteissaan.
Vihoviimeiseksi laitan kuvan joka esittää Tukholman otollisen rakenteen. Juuri 10 kilometrin etäisyysvyöhykkeellä Tukholmalla on paljon rakentamismahdollisuuksia. Tälle vyöhykkeelle mahtuu itse Tukholman lisäksi kaupungin kyljessä olevia itsenäisiä "tytärkaupunkeja". Helsinkiin nähden juuri tämä lähivyöhyke on suurin ero Tukholman hyväksi. Ei pidä kuitenkaan innostua liikaa. Näin tehokasta kaupunkivyöhykettä ei voi Helsinkiin luoda "keinotekoisesti". Mahtoiko joku ymmärtää mitä tarkoitin?
Olipa tämä nyt kiintoisa harjoitus - minulle.
Kiintoisaksi sen tekee, että nyt tutustuin ensimmäistä kertaa Tukholman
maantieteeseen ja sen kaupunginosiin ja tytärkaupunkeihin. Olenhan minä Tukholman
seudulla monastikin käynyt, mutta nuo paikannimet ovat jääneet vähemmälle
huomiolle. Tukholmasta on tullut muuten
kirjoiteltua muutamankin kerran. Panenpa tuohon lopuksi Tukholmaa koskevia
blogejani jonoon. Löydän sitten vaikkapa itse paremmin niitä, kun asiaan
palataan. Tässä blogissa en puuttunut lainkaan Tukholman mahtaviin infrahankkeisiin.
Niistä enemmän ja taas uudestaan joskus
toiste.
http://penttimurole.blogspot.fi/2014/04/svensson-hehkutti-tukholman.html
http://penttimurole.blogspot.fi/2015/01/kaupunkien-kasvu-liian-kallista.html
Hyvää Pentin päivä - Mato-Pentti
VastaaPoistaPentin päivää (21.3.) on kutsuttu Etelä-Pohjanmaalla Mato-Pentiksi. Silloin »matojen» eli käärmeiden sanottiin nousevan talvikätköistään lämmittelemään auringossa. Karjaa ei tuolloin saanut laskea jaloittelemaan, ettei sille kesällä tapahtuisi onnettomuuksia.
Vanha kansa suhtautui käärmeisiin kaksijakoisesti. Käärme on ihmisen ja karjan vihollinen, mutta myös onnentuoja, joka suojasi pahalta. Pihapiirissä elätettiin usein rantakäärmeitä eli tarhakäärmeitä, joita kutsuttiin »elättikäärmeiksi» tai »haltijakäärmeiksi».
Käärmeet saattoivat asustella lattian alla, navetassa, maitohuoneessa tai pihassa. Elättikäärme ei ollut tavanomainen lemmikki vaan sillä katsottiin
olevan kohtalonyhteys talon onneen. Jos käärmettä kohdeltiin hyvin, talo menestyi. Mutta jos käärmettä ei kunnioitettu tai se peräti surmattiin, koittivat talolle huonot ajat.
Haltijakäärmeelle uhrattiin uutiset eli ensivilja ja karjan ensimaito samaan tapaan kuin uhripuille. Toisinaan käärmeet saattoivat myös asustella uhripuun juurella olevassa kiviröykkiössä. Paikalle vietiin antimia kiitoksena kodinhaltijalta saadusta onnesta ja suojeluksesta. Näin haltijakäärme toimi välittäjänä ihmisten maailman ja tuonpuoleisen välillä.
Rakennuksiin myös piilotettiin käärmeiden – useimmiten kyiden – päitä suojelemaan taloa pahaa vastaan. Yleisin tapa oli porata kynnykseen reikä, piilottaa käärme sen sisään ja sulkea aukkokohta puutapilla. Tiedetäänkin tapauksia, joissa vanhojen talojen kunnostuksen yhteydessä kynnyksen alta on löydetty tuohiropponen, jossa on ollut käärmeen pää.
Tämä teksti on Taivaannaula ry:n perinnetietoa.
Herttaista. Tämänkertainen rahankylvö on sellaista mittaluokkaa että koko Suomi nousee. Sipilän 72 %.
VastaaPoistaLyhyesti EKP tekee tuplat vanhoista euroista pankeille ja eläkeyhtiöille ja sijoitusyhtiöille. Ja asuntoyhtiöille päästäkseen asuntohätäistenkin kylkeen.
Ikävää. Rumaa. Vihapuhetta ? Ei silmäpien saisi katsoa, musiikkikorva kuulla. Vääränrahan tekemisestä on kyse, neitseellisen heliborsyntymisvuoden 1987 jälkeisestä arvopaperistamisesta sääntövapaassa rahataloudessa. Säännöt olivat olleet demari-ay -älykköjen panemia ja tahtomia. He ne purkivatkin New Labour. Kysy vaikka Kojamon miehiltä ja naisilta. He tietävät hienojen seminaariputkiensa jäljiltä.
Koitere Aamutähti. Kauniita asuintalonimiä iskivät kivimiehet Eiran ja Kaivopuiston ja Katajanokan kadunvarsikiinteistöjen fasaadeihin. Mistä rahat ja suomeksi ? Kalle Kajander kertoo. "Metsät ja yhtiöt" 1901 ja vielä Helsingin herrojen (silloisten Paasikivi, Nevanlinna muita sivistyneitä)
palkitsema, Kansantaloudellisen yhdistyksen.
Yhteiskuntamasiinassa lopulta saksanraha ja englantilainen tulivat nykyisen EKP:n suomisijoilta. Liikepankit ja SP, pakotettuina, tunkivat rahaa (SYP arkaaisesti omina seteleinäänkin !) pankkitileille ja säästöpankit sikisivät ja paisuivat. Eikä raha ryypättynäkään häviä. Se kiersi vihdoin näiksi kaupunkitaloiksi.
Homman joka vaiheessa oli paperirahapankilla metsämaa, kaupunkitontti -tai kivitaloasunto sillä viimeisellä lenkillä, panna vakuudeksi pankkitaseen toiselle puolelle kun toiselta juoksi maksuvälinettä. Teki metsätiloja sahayhtiölle, kiersi pankkiin ex-isännältä, palkkaseteleiksi kaato- ja uittojätkälle. Vihdoin eteläisiin kaupunginosiin maalaissäästöpankkien ja kaupunkikiinteistöpankkien kautta.
Tätä edeltänyt ihmislakinen talorynnäkkö oli Espan varsilla alkaen ruplalakauden kaunottarista kuten Smolnasta ja pressanlinnasta. Se raha valui keisarin painokoneelta Pietarista Senaatintorilta merta kohti, elävöittäen ne kauppatorikorttelit ensimmäistä kertaa.
Nyt on taas menossa hirmuinen kiinteistöbuumi. Tässä välissähän oli se rintamamiesten Arava. Olavi Lindblom, Manu Koivisto, Teuvo Aura. Ja minäkin ! Myllykosken tehdaskylän laitamilla putsasin käytettyjä tiiliskiviä poikajoukon jatkona kylän postinjakajan omakotityömaalla, siinä Inksan suoran alkupäässä Keltsulla, sanon kun herttaisuuspuuska iski.
Meni jo ohi. En pitkään työtä tehnyt ja kynämieheksihän kuihduinkin. Aravaa ja Keisaria lukuunottamatta nämä raharyöpsähdykset ovat olleet sivuvaikutuksia ankarasta spekulaatiosta ei-rakennusalalla. Katajanokka Eira nousivat metsävaltauksiin innovoitujen sopimuskeksintöjen pohjalta, nykyinen on seurausta EKP:n homeopaattisesta finanssiopista. Kun globalisaatio ja raha, tai siis tällainen rahainstituutio revähti ihmiskunnan kasvoille, tuli 2008. Ja sitten korjaussarja: lisää rahaa kehiin.Yhdestä eurosta tuli kaksi.Jukka Sjöstedt