Vanhat äijät marisevat. Täditkin marisevat. Kaikesta maristaan. Mikko Aho,
kaupunkiympäristöjohtaja, ystäväni, hänkin sanoi minun olevan kaikesta
kriittinen. Eikö minulta ole kehuja herunut? No, nyt kehun. Helsingin
kaupunkisuunnittelijat ovat tehneet mahtavaa työtä. Kaupungin kasvuun on
pystytty vastaamaan. Kaupunki kasvaa, se on hyvä asia. Kasvu antaa elinvoimaa.
Segregaation uhkaakin on pystytty torjumaan. Mistään alueesta ei ole tullut varsinaista
slummia. Se on suuri saavutus. No, mistä sitä kritiikkiä on tullut? Sitähän on
tullut bulevardeista ja Malmistakin. Sitä on tullut liiallisesta
väestöennusteesta ja muun seudun unohtamisesta.
Yleiskaavaa on tutkittu mahtavilla kaupunkimalleilla. Ruutukaavaa on
revitetty Särelän malliin jokaiseen niemeen notkoon ja saarelmaan. Pellolle
omakotialuiden väliin on räväytetty Mechelininkatua tai Huopalahdentietä.
Bulevardit on taktisesti tyritty. Jokainen Suomessa kaupunkisuunnittelua tehnyt
tietää ratavaltion ja tievaltion mahdin. Mahti on nykyään näennäisesti
pirstomalla alistettu, mutta väylien haltijoina ja ylläpitäjinä heillä on
sanansa sanottavana. Erityisestä ne heiluttavat rahapussia. Ja erityisesti
yleisiltä teiltä edellytetään jatkuvuutta. Pasilan ortta tunneleineen ei voi
tehdä katuna – vai onko tuolle jo miljardin verran varattu kaupungin
taloussuunnitelmassa. Ei, tuo yleiskaavaan merkitty superväylä – 5 kilometriä
tunneliväylää vaatii maantien statusta ja valtion rahaa. Miten on Länsiväylän jatkaminen
keskustatunnelina ja Sörnäisten tunnelina Lahdenväylälle. Sekin on yleiskaavaan
merkitty. Tunnelilla on pituutta 6 kilometriä. Sekö onnistuisi ilman valtion osallistumista.
Ei onnistu.
Helsingillä on kiva
pikku video kertomassa tulevaisuudesta vuonna 2050. Korkeita taloja tuntuu
pukkaavan ja moottoritiet muuttuvat bulevardeiksi. Ainoa joka tökkii tätä setää, on tuo 860000
asukasta.
Nyt kun minulla on positiiviset lasit päässäni, haluan
nähdä positiivisesti yleiskaavan varautumisen vaihteleviin tulevaisuuksiin.
Varaus on varaus ja toteuttaminen on toinen juttu. Yleiskaavassa on ajatus
pitää seinät leveällä ja katto korkealla. Oikeastaan, jos oikein ajattelen,
niin oikeinhan se on, niinhän varmaan minäkin olisin asian tehnyt, jos olisin tekemään joutunut.
Mutta sitten tulee eteen hallinto ja tienpitäjä muiden muassa.
Ympäristöjärjestöt, luonnonsuojelijat, museovirasto ja muut kukkahatut eivät
näytä kylläkään saavan ääntänsä kuuluville, kun kaikki näyttää siltä, että vain
maakuntakaava on se asia jolla voisi olla vaikutusta. Ja pianhan meillä on uusi
maakuntakaava. Vuonna 2017 käynnistyneellä kaudella Helsingin kaupungilla on
hallituksessa kuusi edustajaa ja Espoolla ja Vantaalla molemmilla kaksi
edustajaa. Pienempien kuntien yhteinen jäsenmäärä on viisi. Maakuntahallitusta
johtaa nurmijärveläinen kokoomuksen Outi Mäkelä. Helsingin kaikki jäsenet ovat
yleiskaavan vankkumattomia kannattajia. Jaa, taitaa siellä olla Timo Laaninen,
hän se äänesti sekä keskuspuiston puolesta, että yleiskaavaa vastaan. Uusi maakuntahallinto syntynee vuoden 2020
alussa. He sitten päättävät uudesta maakuntakaavasta joka taas kahlitsee
kuntien itsehallintoa.
Vanhat sedät ja tädit ovat
ihmetelleet bulevardien kohtaloa
Hallinto-oikeus kaatoi ainakin toistaiseksi Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän bulevardit
maakuntakaavan vastaisina. Kunnalla on kuitenkin oikeus tehdä asemakaava, jolla
tiealue muuttuu kaduksi. Maantielaki 91
§ sanoo että alueella jolle kunta päättää tehtäväksi asemakaavan tiealue
siirtyy kunnan omistukseen. Siitä säätää MKR 93 seuraavasti:
Asemakaava-alueeseen sisältyvä tienpitäjän omistama maantien tiealue siirtyy
korvauksetta kunnan omistukseen asemakaavan tullessa voimaan ja tiealueeseen
syntyy samalla tienpitäjälle maantielain 58 §:n 3 momentissa tarkoitettu
tieoikeus. Kuntaliitto taas sanoo: Hallinnollista luokitusta muutettaessa oleelliset,
yhteisesti todettavat nykytilan puutteiden parantamiset kustannetaan puoliksi
kunnan ja valtion kesken, ellei erityisestä syystä toisin sovita. Kaikki
liikenneväylään kuuluvat laitteet ja rakenteet siirtyvät väylän siirron
yhteydessä uudelle omistajalle korvauksitta.
Ymmärsinkö yskän? No ei se insinööriltä onnistu, vaikka
vaikuttaakin hyvin yksinkertaisen selkeältä. On ruvettava katsomaan karttoja.
Kiinnostaa mittakaavavertailu Tukholmaan.
Valtion hallinnoimat
ja kunnossapitämät maantiet lonkeroivat kuin mustekala kohti Helsingin
keskustaa (yläkuva). Sisääntulotiet Kehä I:n sisäpuolella halutaan muuttaa
bulevardeiksi. Se on hieman ristiriitaista koska yleiskaava toisaalta esittää
varauduttavaksi laajaan tunnelijärjestelmään kantakaupungissa. Yleiskaavan
tunnelit on merkitty alempaan kuvaan punaisella. Tunneleiden pituus on 18 km.
Kustannusarviona voi laskea 150 milj. euroa per kilometri eli yhteensä 3
miljardia euroa. Keskustatunnelin suhteen esiintyy kaksi vaihtoehtoa. Hintaan
on laskettu vain yksi vaihtoehtoa. Minun logiikkani sanoo, että jos tehdään
bulevardit, ei tehdä mahtitunneleita vaan Kehä I:n sisäpuolella kaikki
valtaväylät ovat katuja. Valtion maantiet lakkaavat olemasta Kehä I:n
sisäpuolella. Kehä I on vilkkaimmin liikennöity väylä pääkaupunkiseudulla. Sen
tulevaisuus ei näy yleiskaavassa. Siinä ei myöskään enemmälti vaivauduta
perustelemaan yleiskaavassa suurimittaisesti esitettyjen laajojen
tunneliväylien olemassaoloa. Jos siis
marista pitää niin kysyn ovatko yleiskaavantekijät olleet tosissaan tämän
ajatuksen kanssa? Vai onko ajettu kaksilla rattailla? Johtuuko se poliittisesta
tarkoituksenmukaisuusharkinnasta vai johtuuko se ikimuistoisesta kaavoittajien
ja liikennesuunnittelijoiden hanskauksesta?
Tässä vielä tuli
mieleen verrata Tukholman ja Helsingin tilannetta. Onko Tukholmassa tunneleita?
Millainen on valtion vastuulla oleva
tieverkko? Kuvat ovat samassa mittakaavassa. Niistä selviää aika dramaattisesti
ero kaupunkien liikenneverkkojen välillä. Tukholmassa Södra Länken, Norra
Länken ja niitä yhdistävä Essingeleden ja joskus rakennettava Östra Länken
muodostavat 7 kilometrin läpimittaisen supermoottoriväyläkehän. Väylä on ja
tulee olemaan suurelta osalta tunnelissa (punainen väri). Cityringen kehän
pituus on sen täysin valmistuttua noin 22 km. Läntinen kehätie Förbifarten on rakenteilla. Se on
kokonaan tunnelissa oleva moottoritie pituudeltaan 18 km. Väylä yhdistää
pohjoisesta tulevan E 18 etelään menevää E 4 tiehen. Se on Tukholman ohitustie
ja keventää ylikuormittunutta Essingeledeniä. Tunnelien pituus ohitusteineen Tukholmassa
tulee olemaan 35 km. Varsinaisessa
kaupungissa katutunneleita on vähän. Tärkein on 1 kilometrin Centralstationilta
Sergeltorin alta kulkeva Klaratunneli.
Nyt mennään harhapolun
jälkeen setiin ja täteihin
Olli Lehtovuori on armoitettu pakilalainen. Hän asuu
tiiviisti paratiisiksi rakennetulla tontillaan. Olli on sitä mieltä, että
suomalaiset ja helsinkiläiset ovat metsäkansaa. Hän ei lainkaan hyväksy
tiivistäjien väitteitä pakilalaisten ahneudesta. Kiivaana hetkenään hän sanoo
Helsingin olevan täyteen rakennettu. Toisena hetkenä hän hyväksyy tiivistämisen
ja jopa korkeat tornit, mutta ei asukaslukutavoitetta. Se on hänen mielestään
liian korkea. Hän muistelee Ervin aikoja. Hän lähetti Helsingin Sanomille mielipidekirjoituksen
viikko pari sitten. Eivät hyväksyneet. Hän kyllä syytti itseään höpöksi, kun
oli jo lähes samanlaisen mielipidekirjoituksen saanut julkaistuksi vuosi pari
sitten. Nyt siis ei kelvannut. No minulle kelpaa ja tässä se on. Onhan
Ollillakin päässään positiiviset lasit – mitä nyt kaupunkisuunnitteluviraston
suuruudesta vihjailee.
Ooke: ”Onko ihminen
unohdettu Helsingin kaavoituksessa?”
Ooke aloittaa: "Helsingin Sanomissa kerrottiin 4.11.2017, että Helsinki aikoo kasvaa metropoliksi, ja siihen se tarvitsee nyt 200 000
uutta asukasta. Huh huh!". Jutun otsikko on aiheellisesti hilpeyttä
herättävä, mutta hymy hyytyy: tämä tavoite on jo siirretty pääkaupungin vuoden
2016 yleiskaavaan. Sen toteuttamiseksi ihmiset jouduttaisiin asuttamaan
umpikortteleihin liikenneväylien varteen, luonnonalueita mm. Keskuspuistoa
nakerrettaisiin ja omakotivaltaisten pientaloalueiden maankäyttötehokkuutta
nostettaisiin niiden kylämäinen luonne hävittäen. Edellisten vuosikymmenien
arvokas kaupunkisuunnittelutyö heitettäisiin romukoppaan. No, hyvä puoli olisi,
että suurella kaavoitusvirastolla töitä riittäisi! "
Olli ”Ooke”
Lehtovuori monen tekijä, keskuspuiston piirtäjä ja visionääri, ei tunnu saavan
ääntään kuuluville.
Ooke jatkaa:”Aikaisemmin
pääkaupunkia on suunniteltu ihmisten - ei talouden ehdoilla. Ylipormestari
Teuvo Auran aikana oli asumisasiat keskeisesti esillä. 1950-luvulla Alvar
Aallolta oppinsa saanut Aarne Ervi oli kaupunkisuunnitteluviraston ensimmäinen
päällikkö. Silloin lähtökohtana kaavoituksessa oli auringonvalon saaminen
jokaiseen asuntoon täällä maailman toiseksi pohjoisimmassa maassa, asumisen
erottelu suurista liikenneväylistä, suomalaisille luonteenomaiset metsälähiöt
ja omakotiasuminen. Luonto oli itsestään selvä osa kaupunkiympäristöä.
Myöhemminkin on
syntynyt esimerkillistä jälkeä, kuten Länsi-Pasilan koerakentamiskortteli
1980-luvulla, Torpparinmäen länsipuolen Ylä-Fallin pientaloalue ja Vuosaaren
kanavaranta. Kalasatamaan nousevat korkeat tornit ovat hyvää asumamuotojen
monipuolistamista. Jo melkein valmiiksi rakennetussa pääkaupungissamme on
tietysti kantakaupungissakin järkevää hallittu täydennys- ja
uudelleenrakentaminen: palvelutaso säilyy ja saadaan valinnaisuutta
asuntokokoihin, hallintamuotoihin ja talotyyppeihin. Helsingin
hallinto-oikeus torppasi 5.2.2018 osan yleiskaavan kaavailuista liikenteellisin
perustein ja maakuntakaavan vastaisina. Länsimetro on avattu ja avannut silmät:
pääkaupunkiseutu on jo nyt moninapainen - Matinkylä, Tapiola-Otaniemi, Leppävaara,
Tikkurila ja Kerava-Järvenpää ovat sen kaupunkikeskuksia. Helsingin stadi
Kallioineen on yksi niistä niille, jotka arvostavat urbaania pöhinää ja
lattekahvilassa istumista.”
Olli Lehtovuori
Mattikoo ohjaisi
pääkaupunkiin pyrkijät Salpausselän pohjoispuolelle vievään junaa
Toinen vanha setä, Mattikoo Mäkinen, nyt valitettavasti
manan majoilla, hän oli korkea virkamies Rakennushallituksen pääjohtajana,
mutta myös kova ajattelija ja vaikuttaja kirjoituksineen. Hän hermostui etenkin rantojen rakentamisesta,
Töölönlahden rakentamisesta Puutarhakadun linjan pohjoispuolella ja korkeista
rakennuksista Pasilan linjan eteläpuolella. Hän kommentoi innokkaasti minun
blogejani. Tässä kommentti blogiini http://penttimurole.blogspot.fi/2016/01/liikenne-arvossa-arvaamattomassa.html
Mattikoo 17.
tammikuuta 2016 klo 18.28
Setä,
Arvossa
arvaamattomassa näyttää nyt olevan loppumaton talousjankutus. Siltä ei
arvostettu liikennegurukaan voi välttyä. Näyttää varmalta, että tulevaisuus on
ajan arvaamattomin arvo, niin myös liikenteen, sen tarpeen, sen suuntautumisen,
sen välineiden, aikataulujen ym. ominaisuuksien suhteen. Samalla kun
liikkuminen – tavaran ja ihmisten – on ja on aina ollut eräs elämän keskeinen
funktio, ovat sen tavat ja tavoitteet vaihdelleet ajan ja paikan tuomien
arvaamattomuuksien mukaan. Juna menee ja juna tulee – sitten se saa hautansa
sivuraiteelta ja tilalle tulee muuta.
Ennen sen muun
tulemista on Suomessa lopultakin saatava aikaan paljon puhuttu, toivottu ja
pelätty hallinnollinen isojako, jonka nimeä ei haluta turhaan lausua. Milloin
Sote, milloin Kuke, lopullinen lienee kuitenkin Yke eli toimivasti sijoittuvien
ja sopivan kokoisten yhdyskuntien (lue ”kaupunkien” jos enemmän miellyttää)
nimeäminen hallintoalueidensa (lue ”läänit”) vastuita kantamaan.
Helsinki-metropolin kehittäminen on toistaiseksi upotettu alueen poliittisten
viranhaltijoiden vastustukseen… Tätä ennusti jo Ilaskivi eläköityessään, ja
aika osoitti, että oikeassa oli. Hajotettu metropolihallinto on luonut pohjan
aluekehitykselle, jonka tuottama liikennetarve on melkein tappanut kauniin ja
toimivan pääkaupungin. Eli: puhukoon lopultakin asiantuntemus äänekkäämmin kuin
rahan arvaamattomat arvot, pelastetaan Helsinki ensin, valtakunnallisen
kehityksen esikuvana, Lopetetaan höpinät Helsingin tiivistämisestä ja ohjataan
liika väki Salpausselän toiselle puolelle vievään junaan.
Mattikoo
Niin, eihän tuo
Mattikoo kaikkea korkeata rakentamista vastustanut. Jos demarkaatiolinja oli
Pasilan tasolla silloin käy. Tässä kuvassa sedät Mattikoo, Pekka salminen ja
meikäläinen ideoivat tornirykelmää Pohjois-Pasilaan. Auri Häkkinen otti tämän
kuvan meidän käsistämme.
Mitä nuo vanhat konkarit
puhuvat – ei hyvää sanaa!
Ystäväni puhuvat hurjia. Katselin juuri ystäväni Tapani ”Susi” Launiksen tekstiä parin
vuoden takaa. Hän tuomitsi lähes kaiken mitä viime aikoina on
suunnittelurintamalla tehty. Muuten niin tuomitsee nytkin. Hän on vakiovieras
erilaisissa tilaisuuksissa missä käyn. Käyttää pitkiä ja kiihkeitä
puheenvuoroja. Ei siis ole nuoruuden ajastaan muuttunut. Kyllä kai minä hänet
tunsin jo opiskelijana. Hän mainitsee ylimitoitetut asukaslukutavoitteet,
keskuspuiston kavennukset, kaupunkibulevardit, Töölönlahden hotellihankkeet,
HIFK:n ja muiden spekulatiiviset bisneshankkeet, Malmin lentokentän ja
Vartiosaaren asuttamisen.
Kuuntelin myös kolmannen ystäväni ankaran
radiohaastattelun Hän ei ole setä vaan täti. Kaija Santaholma ei juuri löytänyt mitään hyvää nykymenosta. Hän kritisoi
muun muassa umpikortteleiden hulvatonta käyttöä nykykaavoituksessa. Moitiskeli
jopa minua, kun olin jotenkin kehunut tuota korttelimallia. Hän kirjoitti: ”Puhuit blogissasi hyväksyvästi
umpikortteleista. Haepa esille tekeillä olevien kaavojen joukosta
kaupunginvaltuusto 17.1.2018 kokouksen esittelyaineistosta Hernesaaren
asemakaava ja katso rakennusten kerrosluvut (varsinaisten kerrosten ala- ja
yläpuolelle voi rakentaa lisää). Katso myös havainnekuva. Onko hienoja
korttelipihoja? Onko aurinkoa pihoilla? Mielestäni lähes ainoa hyvä
umpikorttelipiha on Vallilassa Kone ja Sillan kortteli.”
”Byggaa snygisti”
Olen myös lukenut neljännen ystäväni Ilpo Aarnialan tekstejä hänen blogistaan https://hulluarkkitehti.fi/ . Nyt kyllä
hieman yllätti, kun lauttasaarelainen Ilpo suositteli Koivusaaren rakentamista
Keilaniemen tapaan pilvenpiirtäjillä. Onkohan se oikein? Olenko valinnut ystäväni väärin vai ovatko he
minun tavoin jo liian vanhoja ymmärtämään?
Osmo
Lappo, arkkitehtiprofessori, naapurini, on hänkin joutunut dyykkaamaan, Paula
Holmilan haastattelussa 90-vuotispäivänsä tienoilla runsas vuosi sitten hän
sanoi: ”Arkkitehtuurin idis on siinä, et se dyykkaa arkipäivän skeidaan, mutt
klaaraa siitä byggaamalla snyggisti.” Snygisti byggaaminen ei Osmon mielestä
toteudu, kun Jokerikaavan myötä Pirkkolaan tungetaan vanhan Elannon paikalle
5-kerroksinen ”porttirakennus” joka katkaisee Pirjontien. Tuntuu siltä, että
meillä vanhoilla tädeillä ja sedillä on paljon hampaankolossa, pienessä ja
suuressa. Mutta meitä ei kuunnella. Olemme menneen talven lumia ajatuksinemme.
Hetkinen, juurihan ne pyysivät minua Tallinnaan esitelmöimään Viron ja Suomen
kuntatekniikan yhdistysten kokoukseen. Olin siis väärässä. Aiheenani on ”Pysyykö
kuntatekniikka vauhdissa mukana?” Tästä lienee kysymys.
No kaikeksi hyväksi lopuksi voit kuunnella Matti Jurvan levyttämän ”Ihminen, älä sinä hermostu, ihmettele vaan”. https://www.youtube.com/watch?v=ptEBLN8Y_3I
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti