Kansainväliset uutiset kertovat Sirten ja Jufran
kaupungeista Libyassa. Egyptin valtionjohtaja, kenraali Abdel Fattah al-Sisi on
ilmoittanut punaisen viivan kulkevan näiden kaupunkien kautta. Minkä punaisen
viivan? No, punaisen viivan, jonka ylittäminen tulee aiheuttamaan Egyptin
puolelta sotilaallisen väliintulon. Punaisen viivan ylittäminen muodostaa uhan
Egyptille. Siis, jos Libyan valtion johdossa on vihamielinen voima joka sitten
ottaa haltuunsa Sirten ja Jufran kaupungit, syntyy tämä uhkatilanne. Punainen
viiva sijaitsee noin 800 kilometriä länteen Egyptin rajalta ja 1500 kilometriä
Kairosta. Egyptillä on toinenkin suuri murheenkryyni. Se on Etiopian rakentama
pato Niilillä, noin 2500 kilometriä Kairosta etelään. Egyptin murheenkryynit ovat
kaukana sen pääkaupungista Kairosta. Kaikki nämä matkat ovat läpi suuren
autiomaan. Nyt käsitellään vain yhtä Egyptin murheista, Libyaa.
Satelliittikuvaotoksessa
näkyvät Libyan, Egyptin ja Sudanin rajat. Suomi on kuvan vasemmassa alareunassa
- mittakaavan vuoksi. Suomen pinta-ala on 19 % Libyan pinta-alasta ja 34 %
Egyptin pinta-alasta. Libyan keskiosassa näkyvät Sirten ja Jufran kaupungit
joiden kautta kulkee Egyptin valtionjohdon punainen linja. Karttaan on merkitty
vihreällä Libyan öljykentät ja sinisellä Muammar Gaddafin rakentama Man Made
River putkiverkosto pumppauskenttineen. Sinisellä näkyy myös Sudanin ja Egyptin
alueella kulkeva Niili. Kuvan oikeassa alakulmassa on kiistoja herättänyt
Etiopian rakentama jättimäinen voimalaitos Grand Ethiopian Renaissance Dam.
Pato on nyt lähes valmis ja etiopialaiset haluavat ryhtyä täyttämään
patoallasta. Egyptiläiset väittävät patoamisen leikkaavan 30 % heidän
vesivaroistaan.
Millaisia ovat Sirte ja
Jufra?
Sirte ja Jufra ovat uutisissa. Minä olen käynyt noissa
kaupungeissa pari sataa kertaa. Meidän arkkitehtuuriin ja insinööritöihin
keskittyneellä firmallamme oli noissa kahdessa kaupungissa pysyvää
henkilökuntaa kymmenen vuoden ajan. Koko Libyan maassa pysyvää henkilökuntaa
oli 25 vuoden ajan. Firman nimi oli Devecon Oy. Sen osakkaita olivat
Arkkitehtitoimisto CJN Oy, Ekono Oy, Maa ja Vesi Oy ja LT-Konsultit Oy. Minä
olin lähes pysyvästi Libyassa koko 90-luvun ja tiukkaan tahtiin jo 70- ja
80-luvuilla. Libyan työt alkoivat vuonna 1977, kun saimme tehtäväksi Tripolin Transportation Master Plan
-suunnitelman. Tätä työtä paikan päällä johti DI Harri Leppänen. Suuri työ
alkoi sitten vuonna 1982. Kysymyksessä oli Ras
Lanuf New Town, 40000 asukkaan öljykaupungin suunnittelu ja rakentamisen
valvonta. Suunnitteluprojektia johti DI Kari Lautso, ja rakennustyön valvonta
oli DI Markku Piispasen käsissä. Ohessa tehtiin mm. rakennussuunnitelma rannikon moottoritiestä Tunisian
rajalta Ras Jediriin sekä Misuratasta Abu Griniin. Tiesuunnitelmien vetäjänä
oli DI Raimo Vuori. Tehtiinpä myös kaikkien Libyan merenrantakaupunkien
rantasuunnitelmat.
Sirte ja Jufra
tulivat ohjelmaan vuonna 1990. Valtiossa oli päätetty aloittaa
hajakeskityspolitiikka. Sirtestä ja Jufrasta tehtäisiin vuorotellen maan
pääkaupunkeja ja hallintokeskuksia, Jufra talvisin ja Sirte kesäisin. Molempiin
rakennettaisiin hallintokeskukset ministeriöineen ja kongressikeskuksineen.
Näihin tehtäviin meidät valittiin niin suunnittelun kuin rakentamisen valvonnan
osalta. Saatatte arvata, oliko juhlaa? Suomessa iski suurlama ja me saimme
suurtehtävän juuri samaan aikaan.
Tämä oli esipuhetta sille, että aion nyt kertoa,
millaisia kaupunkeja nuo kaksi olivat silloin kun meidän työmme alkoivat vuonna
1990 ja millaisia ne olivat töiden valmistuttua vuonna 2000. Millaisia ne nyt
ovat, se jää arvauksen ja satunnaisten satelliittikuvien ja uutiskuvien varaan.
Nuo paikat ovat nykyään sellaisia, ettei niihin menemisessä ole asiaa. Mutta
teille asiasta kiinnostuneille aion nyt aluksi antaa pienen historiakertauksen.
Se on hyvä itsellekin.
Pikahistoriaa omalta
Libyan ajaltani
Libyan kuningaskunta teki ensimmäiset öljylöytönsä vuonna
1959. Öljykenttien omistuksesta tehtiin sopimukset kansainvälisten
öljy-yhtiöiden kanssa. Alkuvuosina Libya tuotti 3 milj. barrelia päivässä.
Gaddafi teki vallankumouksensa vuonna 1969. Öljyntuotanto kansallistettiin ja
ulkomaiset yhtiöt joutuivat lähtemään maasta. Nyt puhutaan sodanuhasta Egyptin
ja Libyan välillä. Muistaako kukaan, että nämä maat kävivät neljän päivän sodan
vuonna 1977. Minä muistan. Sodan syynä oli Egyptin presidentin kielteinen kanta
maiden yhtymisen suhteen. Gaddafi oli ajanut liittovaltiota Syyrian, Egyptin ja
Libyan välille. Ensin Syyria kaikkosi. Sitten Egypti. Sotaa käytiin
rajakahakoina Tobrukin seuduilla. Anwar Sadat sitten suostui aselepoon ja
kahakointi päättyi. Egyptin ja Libyan
kahakoinnin aikaan meidän Tripolin projektimme oli päässyt hyvään alkuun.
Tutkimukset oli suoritettu ja ennusteita ryhdyttiin kasaamaan. Meillä meni
hyvin, mutta Libyan öljykenttien management oli joutunut heikolle tolalle ja
öljyntuotanto laski jyrkästi.
Gaddafi hääri kansainvälisessä politiikassa varsin
innokkaasti. Se ärsytti Ronald Reagania ja amerikkalaiset päättivät ryhtyä
tositoimiin. Alkusyynä kaikkeen oli
Gaddafin aktiivinen tuki terroristijärjestöille. Tuen kohteina olivat mm.
Irlannin IRA ja Italian punaiset prikaatit. Hänen epäiltiin olleen tukemassa
myös eräitä lentokenttäiskuja sekä yökerhoiskuja. Gaddafin suuri ajatus oli
perustaa arabimaiden ja Afrikan muslimimaiden liittouma. Kaikki nämä tekijät
yhdessä muiden tekijöiden lisäksi johtivat Tripolin
ja Benghazin pommituksiin 15.4.1986. Meidän väkeämme oli paikalla
pommituksen tapahtuessa. Juuri silloin oli käynnissä massiivinen Ras Lanuf
-projekti. Ranskan suurlähetystö noin yhden kilometrin päässä toimistoltamme
tuhoutui. Pommituksia tehtiin 35 koneella. Yksi kone ammuttiin alas
venäläisellä ilmatorjuntaohjuksella. Lukuisia Iljushin- ja Mig-koneita
tuhottiin kentille. Pommi osui myös Gaddafin asuntoon. Hän oli saanut
etukäteisvaroituksen Italiasta ja poistunut paikalta hieman ennen pommeja.
Muutoin Gaddafin vahva ilmatorjuntasysteemi nukkui pommituksen aikana. Ohjuksia
ammuttiin runsain mitoin pommittajien jo poistuttua.
Libyalaiset suorittivat sitten 1988 terrori-iskun
pudottamalla Pan Am 103 lennon
Skotlannin yllä. 214 ihmistä sai surmansa. 1990-luku ja 2000-luvun ensimmäiset
vuosikymmenet olivat ulkonaisesti katsoen melko rauhallisia. Länsivallat
katsoivat Gaddafin olevan hyvä suoja islamistiterroristeja vastaan. Libyasta
toivottiin hyvää kauppakumppania. Terrorismin
synnit oltiin valmiita unohtamaan, jos Libya tunnustaisi tekonsa ja suorittaisi
korvauksia uhrien omaisille. Libya maksoikin vuonna 2008 3 miljardia
dollaria amerikkalaisille uhreille Lockerbien lentoterrorismista ja Saksan
yökerhoräjähdyksestä. Kauppasuhteet avattiin ja vanhat unohdettiin. Libya
nimettiin jopa turvallisuusneuvoston jäseneksi 2008-2009.
Arabikevät
Tunisiassa, Syyriassa ja Egyptissä alkoi vuoden 2011 alussa. Libyassa
Benghazista 15.2 alkaneet mielenosoitukset levisivät ja johtivat vielä samana
vuonna Muammar Gaddafin murhaamiseen ja vanhan vallan kaatumiseen 20.10.2011. Gaddafilaiset
arvioivat maan joutuvan kaaokseen. Sinne se joutui ja syvään sellaiseen. Siellä
se nyt on.
Kuvassa on pieni
aikajana Libyan tapahtumista. Libyan öljyvienti oli huipussaan 70-luvulla.
Silloin harvaan asutun maan kansantulokin asukasta kohti oli korkeampi kuin
Suomessa tai Yhdysvalloissa. Nyt ollaan heikossa jamassa niin öljytuotannon
kuin kansantulonkin suhteen.
Pitkä ja lyhyt historia
Libyan rannikkokaupungeilla ja sisämaan keidaskaupungeilla
on takanaan historiaa antiikin ajoista ja roomalaisajoista alkaen. Sabrata ja
Leptis Magna lienevät parhaiten säilyneitä roomalaiskaupunkeja. Ne ovat
mahtavia. Yksi Rooman keisareista oli libyalainen. Hän oli nimeltään Septimus Severus
(146-211). Libya oli Rooman vilja-aitta. Libyalaiset väittävät keksineensä makaronin. Ainakin syövät sitä antaumuksella.
Ottomaanien ajan linnoja tavataan kaikissa Libyan kaupungeissa. Sittemmin ne
olivat Italian siirtomaavallan sotilaallisia tukikohtia. Sirtessä oli
ottomaanien linna ja sellainen on myös Jufrassa. Linnan rauniot ovat jäljellä.
Sirten alueella asuu monia heimoja. Gaddafin Gadhadfa-heimon lisäksi siellä on
perinteisesti asunut ainakin kymmenkunta tunnettua heimoa. Nykyinen LNA-johtaja Khalifa Haftar on Sirten
Ferjani heimoa. Libyan National Army
on Haftarin johtama Benghazi-, tai oikeastaan Tobruk-johtoinen liittouma. Sitä
tukevat USA, Jordania, Saudi Arabia, Egypti, Yhtyneet Arabiemiraatit, Kreikka, Venäjä
ja Ranska. GNA on Tripoli-johtoinen
hallinto, Yhtyneiden kansakunnat on sen tunnustanut, sitä tukevat mm. Turkki,
Qatar ja Italia. Libyassa Misuratan kaupunki on vahva GNA-tukija. Mutta pelkkä
tuki ei riitä. Pitäisi saada myös lisää valtaa. Misuratan militia oli Sirten
ISIS-porukan tuhoaja, he olivat hetkellisesti sankareita. Myös EU tukee
periaatteessa, mutta vain periaatteessa tätä hallintohaaraa. Onko kysymyksessä
libyalaisten sisäinen valtataistelu? Heimojen sota heimoja vastaan? Tai
kaupunkisota? No ei alkuunkaan. Tyhjää hiekkaerämaata ei kannata vallata, eikä
taateliviljelmiäkään, vaikka jufralaiset väittävät taateleitaan maailman
parhaiksi. Kyseessä on öljy.
Kansainvälisesti pelissä ovat siis Libyan öljy- ja maakaasuvarat. Todetut raakaöljyreservit ovat 48
mrd. barrelia. Se tarkoitta 3 % kaikista maailman öljyvaroista ja riittäisi 500
vuodeksi maan omaan käyttöön. Nykyisellä 1 miljoonan barrelin
päivävientitahdilla öljyä riittäisi vietäväksi 130 vuodeksi. Kaasuvarat ovat
1,6 mrd. m3. Nykyisellä tuotannolla ne riittävät noin 90 vuodeksi. Puolet
tuotannosta menee vientiin. Näistä kahdesta asiasta kaikki ovat kiinnostuneet.
Kukaan ei ole niinkään paljon kiinnostunut väestöltään Suomen kokoisen
pikkumaan kansasta. Tai retorisesti kyllä, mutta se häipyy taka-alalle.
Offshore kaasuvarat ovat uusimman kiinnostuksen kohde. Kreikka, Kypros ja
kumppanit haaveilevat kaasuputkesta. Turkki haluaa puolestaan tuon putken
itselleen. Libyassa heimot, kaupungit, yksilöt ja militiat muodostavat
sellaisen sisäisen pokerin, ettei siitä kukaan ulkopuolinen ota selvää. Taitaa
jäädä libyalaisilta itseltäänkin epäselväksi. We hope, we hope, sanoo
libyalainen ystäväni. On käynnissä todellinen power play. Eri maat syöttävät peliin lisää aseita ja ammuksia.
Ensimmäistä kertaa
Sirtessä 1982
Ajoin ensimmäisen kerran Sirten kaupungin läpi vuonna
1982. Silloin valmistimme tarjousta Ras Lanufin kaupungin suunnittelemiseksi.
Tilaajana oli Kansallisen öljy-yhtiön alainen Brega & Ras Lanuf Higher
Committee. Tripolista oli matkaa Ras Lanufiin 670 kilometriä. Sirte on 470 km
Tripolista ja siellä pysähdyttiin kahvilla. Miltä tuo hiekanvärinen kaupunki
näytti? Oliko siellä jotain erityisen kauniita rakennuksia? Erityisesti
halusimme nähdä Sirten rantabulevardin. Olimme kyllä pettyneitä. Mitään
todellista Välimeren rantabulevarditunnelmaa ei löytynyt. Kaupungissa ei ollut
myöskään jäljellä vanhaa kaupunkia basaareineen. Kaupungin keskellä pääkadun
varrella oli Gaddafin hallinnon valkea, vihreällä dekoroitu telttamainen
vallankumousmaja. Sen arkkitehtuuri epäilytti. Tuohon aikaan kaupungissa asui
noin 90000 asukasta. Keskustassa oli muutamia korkeita kerrostaloja, pääosin
kaupunki oli kaksikerroksista asutusta. Julkiset rakennukset olivat
heikkotasoista ”egyptiläisarkkitehtuuria”. Selkeä provinssikaupunki. Ensimmäinen
työmme Sirtessä olikin suunnitella vallankumousmajan viereisen torin
pintakuviointi. Vihreää väriä käytettiin. Sittemmin Sirte tuli omien töiden
myötä varsin tutuksi. Sirtessä sijaitsi tilaajaorganisaation päämaja. Sinne
kuljetettiin pienoismallit ja tuhannet piirustukset. Siellä käytiin sadat
neuvottelut ja kädenväännöt. Sirteen nousseet Sirt Bay hotelli ja valtaisa
hallintokeskus olivat ansaitun ylpeyden aiheita.
Tässä on YK:n raporttia Sirtestä vuodelta 2018: https://unhabitat.org/sites/default/files/documents/2019-04/city_profile_of_sirte.pdf
Devecon Oy
suunnitteli Sirteen Sirt Bay hotellin kongressitelttoineen sekä valtaisan kongressikeskuksen. Me myös valvoimme näiden töiden rakentamisen. Valvonnan kohteena oli myös
suuri kerrostaloalue kaupungin keskustassa sekä jäteveden puhdistamo kaupungin
länsilaidalla. Karttaan on punaisella tähdellä merkitty taisteluissa vuoteen 2018
vahingoittuneet alueet. Meidän kohteistamme mikään ei vahingoittunut
ratkaisevalla tavalla.
Suomalaiset
insinöörit Sirten keskustan kerrostalotyömaalla 1992. Vasemmalta Raimo
Nurminen, kuka?, Jukka Tarkkala, Esa Koskelainen ja Aarne Tapanainen.
Sirten valvontavaiheen aikana paikalla toimi yhteensä 13 suomalaista valvojaa.
Jukka Tarkkalan tapaisia vierailevia asiantuntijoita kävi paikan päällä
jatkuvasti. Sirten keskustan kerrostaloalueen urakoitsijana toimi turkkilainen
MESA.
Sirten kongressihalli
on mahtava rakennus. Ylemmässä kuvassa on rakennuksen pienoismalli. Se oli
sijoitettu tilaajan rakennuttajaorganisaation ODAC:in toimistoon Sirtessä.
Alemmassa kuvassa on satelliittikuva. Se on todellisuutta. Emme kuitenkaan
tässäkään kuvassa voi arvioida taistelujen jälkien määrää, sillä kuva on ajalta
ennen Gaddafin vallasta syöksemistä. Talon pituus on 340 metriä ja leveys
80-140 metriä. Sen korkeus on 30 metriä ja kerrospinta-ala 43 000
kerrosneliömetriä. Suuressa salissa on 4 500 istumapaikkaa ja neljässä
pienemmässä salissa yhteensä 2 800 istumapaikkaa. Rakennuksen
pääsuunnittelijana toimi arkkitehti Jussi Jauhiainen. Hänen lähimpiä
apulaisiaan olivat arkkitehdit Kari Somma ja Jalo Virkki. Kalusteet suunnitteli
Hannele Rågård-Helkama. Rakennesuunnittelusta vastasi DI Raimo Nurminen. LVI-suunnittelun päävastuullisena oli DI
Harri Ripatti. Sähkösuunnittelusta vastasi ins. Reijo Sarkkinen. Infran
suunnittelua tehtiin DI Markus Saaren johdolla. Piha-alueet suunnitteli
Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy ja maisemasuunnittelua hoiti
maisema-arkkitehti Veli-Markku Uski. Projektipäällikkönä kotimaassa toimi DI
Markku Piispanen ja Libyassa se taisin olla minä itse. Rakentamista valvoi aluksi
arkkit. Markku Nikkola ja pääosin DI Esa Laihonen. Kongressikeskuksen
urakoitsijana ja toteuttajana oli italialainen Cogefar, Fiatin tytäryhtiö.
Taisteluissa
Gaddafia vastaan 2011 talo sai vaurioita. Seinissä on singon reikiä, sisustus on
tuhottu, osin varastettu. Hannelen huonekalut lojuvat kasoissa aulojen
nurkissa. Tuskinpa sähköt toimivat tai ilmanvaihto. ISIS käytti salia
valistustilaisuuksiensa paikkana. Kuvia niiltä ajoilta. Aikoivat ilmeisesti
perustaa Sirteen tärkeän keskuksen toiminnalleen.
Jufrassa ensimmäistä
kertaa vuonna 1990
Hajakeskitysperiaatteen mukaan Jufraan oli tehtävä
hallintokeskus koko maata varten. Jufrasta oli määrä tehdä maan pääkaupunki
talvikausiksi. Meidät valittiin ehdokkaaksi Ras Lanufin maineen perusteella.
Jufran suunnittelukeisari Haffad Zaidan oli Ras Lanufin Anwar Sassin ystävä ja
ihailija. Huhu kiersi hyvänä meidän taidoistamme.
Ensimmäinen matka
Jufraan oli jännitystä täynnä. Millainen on libyalainen keidaskaupunki? Onko
siellä ihanaa palmuromantiikkaa? Miten väki on pukeutunut? Miten he asuvat?
Ajomatka Tripolista Jufraan oli 620 kilometriä. Rannikolla Misurataan saakka
oli matalaa puustoa ja kylien kohdalla taatelipalmujen komeita rivistöjä.
Hiekkaisilla pelloilla kasvoi mahtavia vesimeloneja. Niitä myytiin pick upeista
tien varrella. Misuratan jälkeen alkoi
autiomaa. Yksittäiset puut sinnittelivät punaisessa hiekassa. Tällaista oli erämaa
satojen kilometrien matkalla. Itse asiassa valtaisan hienoa.
Perille saavuttuamme majoituimme hotellin pahaseen kylän
keskustassa. Kaupunkeja oli kolme, Suknah, Hun ja Waddan. Suuret
palmupuuistutukset olivat kaupunkien äärellä. Hunissa on kiintoisa vanha
kaupunki, tosin hyljättynä. Vain Afrikan siirtolaiset asuttavat raunioituneita
taloja ilman sähköä, vettä tai viemäreitä. Suknasta oli juuri keritty purkaa
erinomaisen kiinnostava perinteiseen ekologiseen asumiseen perustuva vanha
kaupunki. Hunissa oli myös suomalaista jälkeä. Siellä oli Vise Oy:n rakentama
ammattikoulu. Suomalaiset olivat myös tehneet alueelle yleiskaavaa jo ennen
meidän tuloa paikalle. Mahtoivatko meidän paikalliset hallintoherramme lainkaan
tietääkään näistä kaavaprojekteista, ei niistä aikanaan puhetta koskaan
tullut.
Waddaniin oli rakenteilla lomailualue tekojärvineen. Geoterminen vesisuihku tarjosi maan uumenista kuumaa vettä. Huvittavaa kyllä, Waddanilla oli kylän keskellä oma lentokenttä, jonka kiitoradan pituus oli/on 2 km. Hunissa 20 kilometrin päässä on puolestaan sotilaskenttä, jonka kiitorata on 4 km. Hunin kenttä onkin juuri se, joka nyt on kansainvälisen keskustelun kohteena. Onko sinne lennetty venäläisiä koneita juuri nyt? Sitä ei satelliittikuva kerro, vaikka se kertookin alueella olevan useita neuvostoliittolaisia sotakoneiden romuja, jo 80-luvulla sinne jämähtäneitä. Kerroinkuin tuosta blogissani http://penttimurole.blogspot.com/2020/01/virtuaalimatkoja-menneisyyteen.html
Waddaniin oli rakenteilla lomailualue tekojärvineen. Geoterminen vesisuihku tarjosi maan uumenista kuumaa vettä. Huvittavaa kyllä, Waddanilla oli kylän keskellä oma lentokenttä, jonka kiitoradan pituus oli/on 2 km. Hunissa 20 kilometrin päässä on puolestaan sotilaskenttä, jonka kiitorata on 4 km. Hunin kenttä onkin juuri se, joka nyt on kansainvälisen keskustelun kohteena. Onko sinne lennetty venäläisiä koneita juuri nyt? Sitä ei satelliittikuva kerro, vaikka se kertookin alueella olevan useita neuvostoliittolaisia sotakoneiden romuja, jo 80-luvulla sinne jämähtäneitä. Kerroinkuin tuosta blogissani http://penttimurole.blogspot.com/2020/01/virtuaalimatkoja-menneisyyteen.html
Hunin maisemaa.
Palmut olivat ainaisen ihastuksen kohde. Nämä villit palmut toivottivat minut
aina tervetulleeksi Jufraan.
Asukkaita alueen kolmessa kaupungissa oli noin 100000
henkeä. Ruokakunnat ovat suuria. Vain 20 % asukkaista oli ns. työssäkäyviä.
Lasten määrä oli valtava, koulut pursuilivat. Työt pyörähtivät käyntiin. Aloitettiin suunnittelemalla asemakaavat 2400
asunnolle. Noin kolmannes asunnoista oli kerrostaloja. Pian alkoi
hallintokeskuksen suunnittelu. Näistä kaikista hankkeista onkin kuvaus tuossa
bogissani, jonka linkin juuri ohitit.
Alueen rakentaminen
on haaveissa. Mohandis Hafad Zaidan ja Dr. Youssef Dubeiba tarkkailevat maastoa
yhdessä arkkitehti Pekka Rautimon ja meikäläisen kanssa. Tuohon maastoon olisi
tehtävä asuntoalue 20000 ihmiselle. Olisi rakennettava asunnot, koulut,
lastentarhat, kulttuurikeskus, souk ja vielä kadut, aukiot, vesitorni ja vedenpuhdistuslaitos.
Hafad halusi irrallista ”esikaupunkia”, valtionjohtajaeversti oli toista
mieltä. Hän oli ilmiselvä urbanisti. Toimeen ryhdyttiinkin ja kuuden vuoden
päästä Hafadilla oli ensimmäinen kaupunginosa valmiina. Aika ystävälliset suhteet. Pidän kättäni Hafadin olkapäällä.
Jufran
hallintokeskuksen arkkitehtuurista vastasivat Daniel Bruun ja Jussi Murole.
Insinöörisuunnittelun koordinaattorina oli DI Mikko Kaasalainen. Rakennesuunnittelijoina
toimivat DI Raimo Nurminen ja Kari Yrjölä, sähköstä vastasi ins. Arto Hellsten,
LVI:n hoiti DI Seppo Saastamoinen, telestä ja turvallisuudesta vastasi DI Atso
Vuorinen, infraa hoiti DI Andy Sadlak, ja maisemoinnista vastasivat maisema
arkkitehti Veli-Markku Uski ja sis. arkkit. Liisa Ilveskorpi. Jufran
hallintokeskuksen urakoitsijoina olivat turkkilaiset Baitur ja Yasar Özkan.
Punainen viiva – mitä se
tarkoittaa?
Egyptin valtiojohtaja uhkaa punaisella viivalla. Turkin
valtiojohtaja lähettää dronensa paikalle ja lupaa lisää sotilaallista apua.
Ranskan valtiojohtaja syyttää Turkkia vaarallisesta pelistä ja sopimusten
rikkomisesta. Donald Trump soittaa Haftarille ja antaa tukeaan. YK:n
pääsihteeri sanoo, ettei sodilla koskaan ole ratkaistu mitään ongelmia. Putinin
väitetään lennättävän koneita Jufraan, sodanko ehkäisemiseksi tai vai
sananvallan lisäämiseksi. Libya on läkähdyttänyt itsensä kuolinkouristuksiin
sisäisessä valtataistelussa. Kondorit liitelevät voihkivan yläpuolella.
Kunniataulu
Tässä lopuksi kunniataulu
Libyassa 90-luvulla työskennelleistä deveconilaisista, he juuri olivat niitä
Sirten ja Jufran veteraaneja.