Tapahtuuko kaupunkirakentamisessa yllätyksiä? Nouseeko jokin hanke kuin Fenix-lintu tuhkasta ja vastapainona jokin toinen hanke jota on pitkään ajatuksissa hellitty, se taas hiljaa muumioituu ja poistuu kartalta? Maailmassa tällaisia hankkeita on varmaan paljon, mutta onko niitä myös meillä? Suoritetaan pikatarkastelu.
Heti ensiksi ja alkuun mieleen tuleva on Julius Tallbergin ja Eliel Saarisen unelma loistavasta kiinteistöbisneksestä joka syntyisi Töölönlahti täyttämällä ja siirtämällä rautatieasema Pasilaan. Taisi olla kysymys noin 3 miljoonasta kerrosneliömetristä, jotka mahtavat suunnitelmat sitten menivät makulatuuriin. Minun mieleeni tulevat myöskin Leo Jakobsonin 50-luvun suunnitelmat Helsingin keskustan huimasta tehorakentamisesta. Niitä hän piirteli 50-luvulla. Teekkarina niitä nurkan takaa ihmettelin. Miksi niitä ei näy missään? Menneet makulatuuriin? Ei ehkä voi myöskään unohtaa yliarkkitehti Pentti Petäjän esitystä Helsingin merialueelle rakennettavasta kaupungista. Hieman samaa ideaa elätteli Greater Vision Helsinki -kilpailussa voittanut WSP Finland -työryhmän ehdotus, jossa merialueelle ehdotettiin rakennettavaksi useita kaupunkiyksiköitä. Pekka Korpinen heitti aikanaan ilmoille ajatuksen 2 miljoonan asukkaan Helsingin seudusta. Se herätti vakavasti ajattelevissa piireissä kauhistusta. Silloinhan tilastokeskuksen maksimiennusteet päätyivät noin 1,7 miljoonaan. Väestöennusteissa on ennenkin esiintynyt hurjia visioita. Ne ovat hetken aikaa näyttäneet utopistisilta, mutta ei aikaakaan, kun todellinen tilanne näyttää niiden toteutuneen. Joku väittää ennusteen toteuttavan itseään. Olisiko tässä jotain perää?
Guggenheimin jupakka oli omanlaisensa jupakka. Se alkoi vuonna 2011, museon piti tulla Katajanokalle, kaupunginhallitus kaatoi esityksen, uusi esitys 2012 tarjosi paikaksi Etelärantaa, vuonna 2015 järjestettiin arkkitehtikilpailu, vuonna 2016 hanke kaatui kaupunginvaltuustossa 53-32, joutui MAKULATUURIIN.
Onko sitten sellaisia yllätysprojekteja joiden toteutumista joskus olisi pidetty ehdottoman kielteisinä ja kaiken suunnittelupolitiikan vastaisina, mutta jotka sitten toteutuivat nousten kuin sienet sateella? On tietysti. Ehkä selkein kaiken aikalaisjärjen vastainen hanke on ollut Keilaniemen nousu merkittäväksi kaupunkiyksiköksi. Olisiko kukaan voinut sitä uskoa, silloin kun Uolevi Raade ajoi väkisin torninsa läpi. Ei, paitsi ystävämme arkkitehti Heikki Castren – Raaden hampaan suunnittelija – joka kaikkien kauhistukseksi esitteli visiotaan tornin ympärillä viriävästä kehityksestä. Ei ja ei ja ei vastasi kuoro. Siinä se nyt on ja paljon Hekan esittämää rajumpana. Peter Vesterbacka aikoo vielä panna paremmaksi.
Uusimaa 2010
Uusimaa 2010 oli Asuntosäätiön ja Heikki von Hertzenin
teettämä raportti Uudenmaan tulevaisuudesta. Kirja julkaistiin vuonna 1967.
Uudenmaan väestömäärän ennustettiin kasvavan vahvasti lähivuosikymmeninä.
Niinpä vuoteen 2010 mennessä tutkimusalueella olisi n. 1 754 000 asukasta. Todellinen väestömäärä Uudellamaalla olikin
sitten hieman alle eli 1,5 miljoonaan asukasta. Väestön sijoitusta arvioitaessa
Uusimaa 2010 oletti, että runsaat 300 000 ihmistä joudutaan sijoittamaan
”uusiin tai uudelleenjärjestettyihin yhdyskuntiin”. Yksi niistä eli Porkkala, sijaitsi laajalti
Asuntosäätiön omistamilla mailla. Pekka Rytilä julkaisi ”Rytilät”-nimistä
kolumnia Kuntatekniikka-lehdessä. Numerossa 2/2010 hän ryhtyi muistelemaan
Uusimaa 2010 -menneitä. Pekka filosofoi: ”Luoja ei suonut eivätkä viskaalit
sallineet Heikin (Hertzen) rakentaa lisää kaupunkeja. Itse asiassa tuli
vastareaktiona lainmuutos, jolla moinen aloitteellisuus estettiin kuntien
kaavoitusmonopolilla. Uudenmaan liitto, silloin seutukaavaliitto, oli erityisen
äkeissään. Mutta yhdessä asiassa myös Otto Flodin oli samaa mieltä Hertzenin
kanssa. ”Väestö virtaa etelään. Kilpikonnakin lähtee etelään, jos sen laskee
maahan”, tiesi Flodin kertoa. Sinne upposi Heikin unelma Porkkalan
merikaupungista. Rytilä lopettaa kolumninsa: ”Parhaiten Uusimaa 2010 onnistui
kuntarakenteen hahmottamisessa. Nähtiin selvästi tarve kasvattaa kuntakokoa ja
muodostaa vahvempia yksiköitä.” Raaseporin kaupungin hän ilokseen huomaa
toteutuneen vieläpä juuri heidän esittämällään nimellä. Uusimaa 2010 meni
MAKULATUURIIN.
Helsinkiin esitettiin 8 kaupunkiyksikön mallia. Helsingin metropolitan-alueeseen kuuluisivat pääkaupunkiseudun kunnat sekä osia Kirkkonummesta ja Sipoosta. Suurin piirtein pääkaupunkisetu. Asukasluvuksi tuli 960000 asukasta, todellinen vuonna 2010 oli 1046000. Mallin omaleimaisuutena oli se, ettei Länsi-Vantaata lainkaan kehitetty. No, eipä niinkään, sillä ne asukkaat tarvittiin Pickalaa täyttämään. Koko Uudellamaalla oli seitsemän kaupunkiyksikköä. Tämäpä sai alkunsa siitä että Hertzen oli esittänyt sinänsä ansiokasta seitsemän kaupungin suunnitelmaa jo vuosia aikaisemmin.
Kaupungissa on tulevaisuus
Risto Jarva teki vuonna 1967 maineikkaan filmin
”Kaupungissa on tulevaisuus”. Pertti
Maisala teki filmin käsikirjoituksen. Hän hehkutti: ”Virkeät ja eteenpäin
pyrkivät ihmiset siirtyvät suurempien mahdollisuuksien luo, kaupunkiin ja yhä
suurempiin kaupunkeihin. Eikä tämä rajoitu vain valtakuntien sisälle. Jotta
parhain osa väestöstämme ei hakeutuisi muualle, meidän on pystyttävä luomaan
Suomeen edes yksi todellinen suurkaupunki, Helsinki. Filmissä uskottiin
maailman väestönkasvun olevan erittäin suurta. Puhuttiin jopa 40 miljardista.
Näiden ihmisten sijoittamisessa Skandinavialla nähtiin suuri tehtävä. Näin
puhuu filmi: ”Maailma tänään siirtyy pois vanhoista maatalousammateista kohti
suurempaa kaupunkimaisuutta, liikkuvuutta ja sosiaalista vapautta,
tuottavampiin teollisiin menetelmiin ja tiheään kaupunkimaiseen asutukseen.
Kansainvälisen vuorovaikutuksen lisääntyessä tulevat valtiolliset rajat yhä
enemmän häviämään, kaupunkialueet nousevat niiden tilalle. Emme ole enää
suomalaisia, ruotsalaisia tai italialaisia vaan helsinkiläisiä, göteborgilaisia,
leningradilaisia ja roomalaisia. Suomalaisten, saksalaisten tai nigerialaisten
sijasta olemme lääkäreitä, puoluejohtajia, aitajuoksijoita ja
postimerkkeilijöitä - eri puolilla maailmaa. Ihmisten väliset kansallisuus- ja
rotuerot tasoittuvat. Maailmanhallituksen luominen kaupungistuvalle
ihmiskunnalle on ehdoton välttämättömyys.” Maailmanhallitus on MAKULATUURISSA.
Suomea olisi asutettava ei näin hajautetusti, vaan näin etelään keskittäen, kehottaa Risto Jarvan filmi ”Kaupungissa on tulevaisuus” vuodelta 1967
Koivukylästä Vantaan pääkaupunki
Mikko Mansikka toimi Vantaan arkkitehtina (taisi olla ainoa),
silloin kun Koivukylän idea syntyi. Oli 60-luvun alkupuoli. Mikko kirjoittaa
esitelmässään SORMET JA MAKKARA; AJATUKSIA KAUPUNKIRAKENTEEN PYSYVYYDESTÄ
VUOSILTA 1965-: ”Uuden keskuksen synnyttämisen takana oli luonnollisesti
poliittisia ja ideologisia tavoitteita. Maalaiskunta halusi profiloitua
Helsingin seudulla itsenäiseksi, moderniksi kunnaksi. Pelättiin isoveljeä,
Helsinkiä, ja kadehdittiin Tapiolan mainetta. Tukholman Vällingbytä ja eteläistä
suurkeskusta Skärholmenia käytiin poliitikkojen ja rakentajien toimesta
ihailemassa. Aluerakentamiseen liittyvän tehokkuuden ideologiaan sopi hyvin,
suuri, kerralla rakennettava alue. Simonkylän pikku kokeilun jälkeen voitiin
todella antaa palaa. Suomalainen uudisraivaajahenki oli sodan jälkeen vielä
kurssissa: kun jotain tehdään, niin tehdään fröteesti.”
Koivukylästä ei tullut varsinaista kaupunkia – lähiö vain. Suunnitelma meni MAKULATUURIIN!
Helsinki merelle
Kaupungin laajenemiselle etsitään mahdollisuuksia.
Muutama vuosi sitten kaupunki teki lähes uskomattoman offensiivin ja valtasi
Sipoolta 50 km2. Minä en uskonut tuota mahdolliseksi, mutta sitä se oli. Varsinainen mahti-idea alueen kehittämisestä
meni kuitenkin makulatuuriin. Nyt kaupunki etsii intohimoisesti sisäistä
kasvua. Ajatukset maalaismaisesta kasvusta on hylätty. Nyt on saatava Helsinkiin lisää kaupunkia.
Mutta onpa makulatuuriin joutunut myös pari merikaupunkia. Vuonna 1967
yliarkkitehti Pentti Petäjä ehdotti 5 neliökilometrin laajuista merikaupunkia
Helsingin saarille ja vuonna 2007 Helsinki Greater Vision kilpailuvoittaja
ehdotti saman laajuista merirakentamista laajoille rannikkoalueille levitettynä.
Kuvassa on Asuntohallituksen yliarkkitehti Pentti Petäjän tekemä ehdotus laajasta elementtirakenteisesta merikaupungista. Ehdotus kulki nimellä Meri-Helsinki. Siinä ehdotettiin systeemikaupungin toteuttamista noin 5 neliökilometrin alueelle. Asukkaita merelle olisi saatettu sijoittaa noin 150000 henkeä. Rakennusliikkeet olivat kiinnostuneita asiasta ja ensimmäiset aloitteet Hernesaaren rakentamisesta Keskus-Saton toimesta olivat agendalla. Meidät oli jo valittu hommaan liikennesuunnittelijaksi. Rakennusliike olisi kuitenkin aloittanut turvallisesti maanvaraisella rakentamisella Meri-Herneen nimellä kulkeneen hankkeen. Voisiko todeta, että silloinen hanke ei tehokkuudeltaan vetänyt vertoja nyt kaavoitetulle ”meriherneelle”. Petäjän merikaupunki lähti merelle Hernesaaren kärjestä, ylitti Pihlajasaaren ja jatkui etelään noin 3,5 kilometriä ja laajeni itään kolmisen kilometriä lähelle Vallisaarta. Katajaluotoon ja Harmajalle jäi kaupungin eteläreunasta matkaa noin 1,5 kilometriä. MAKULATUURIIN!
Tässä kuvassa on osoitettu Helsinki Greater Vision arkkitehtikilpailussa voittaneen ehdotuksen merirakentaminen. Se oli WSP Finlandin ehdotus. Kevyesti laskemalla saisimme runsaan 5 neliökilometrin merikaupunkeihin 75000 asukasta ja 25000 työpaikkaa. Ehdotus oli nimeltään Emerald. Sitä katselee ihmeissään. Mistä nämä ideat oikein tulivat? Lännestä itään kulkiessa ensimmäinen laaja rakentamisalue on Karhusaaren eteläpuolisella useita saaria käsittävällä alueella. Toinen huomattava rakentamisalue oli ehdotettu Melkin pohjoispuolelle. Myös Pihlajasaari ympäröitiin pohjoisessa ja lännessä rakentamisella. Pikkusaarille Pihlajasaaresta etelään ehdotettiin kelluvia yhdyskuntia. Idässä laajat rakennusvyöhykkeet reunustivat Vallisaarta, Santahaminaa ja Laajasaloa. Että sillee. MAKULATUURIIN!
Kasvualueiden etsintä merestä on viime aikoina keskittynyt
tunnelimies Peter Vesterbackan haaveisiin saada rakennettua melkoinen
merikaupunki Helsingin matalalle. Sitä täydentäisi vielä toinen
saariyhteiskunta Tallinnan Madala. Tulipa noista tunnelihötöistä
kirjoitettuakin:
http://penttimurole.blogspot.com/2019/07/onko-vesterbackan-luvuissa-hottoa.html
FinEst Bay Area Project on Peter Vesterbackan masinoima yhtiö, jonka tarkoituksena on tehdä kaksoistunneli Helsinki-Vantaalta Tallinnan Ulemistelle ja tärkeimpänä kaikesta rakentaa ehkä kaksikin keinosaarta Suomenlahdelle 15 km rannikolta, kumpaankin ehkä 50000 asukasta ja runsaasti työpaikkoja, lisäksi vielä Keilaniemeen ja Ulemisteen havitellaan asuntoja 100000-200000 asukkaalle.
Vesterbackan hankkeet perustuvat ilmeisestikin ideaan vetää massiivinen määrä kiinalaisia Suomeen ja Viroon ja kautta Eurooppaan. Niin, kai joku puhuu uudesta Macaosta. Matkatoimisto mainostaa Macaota näin: ”Macao tunnetaan Kiinan Las Vegasina, eikä lempinimi ole tuulesta temmattu: kaupungissa on rutkasti kasinoja, luksushotelleja ja toinen toistaan parempia ravintoloita, jotka takaavat viihtyvyydet ja unohtumattomia hetkiä.” Tulisiko Helsingin matalasta Suomen Las Vegas. Sitä juuri toivomme? Miljoonien ihmisten kuljettaminen meidän Helsinkimme kautta ja veljeskaupunkimme Tallinnan kautta, olkoonkin että heistä valtaosa on vain pikavierailulla olevia turisteja, se muuttaa kaupunkiemme identiteettiä. Huonoonko suuntaan? No, menepä Venetsiaan. Kanavien varret pursuvat Kaukoidän turisteja, katumyyjät ovat kiinalaisia, he myyvät kiinalaista rihkamaa, silmän räpäyksessä myyjät levittävät kadulle eteesi valikoiman kiinalaisia silkkihuiveja, kiinalaiset ravintolat työntävät pois italialaisia perinnekapakoita – olemme kiinalaisten Venetsiassa - niin, tätäkö haluamme? Onko minulla kiinalaisfobia? Outoa, olen aina arvostanut kiinalaisten ahkeruutta ja hillittyjä käyttäytymistapoja, nyt en halua heitä meidän identiteettimme osaksi. En myöskään halua heidän ohjaamiaan globaaleja rahoja. MAKULATUURIIN!
Laittoiko hallinto-oikeus 75000 kotia makulatuuriin?
Miten käy Helsingin uudelle yleiskaavalle. Kaavoitus ei jäänyt
yksin helsinkiläisten suunnittelijoiden ja päätöksentekijöiden hallintaan,
sillä hallinto-oikeuden hallintojuristit ottivat kaavan käsittelyynsä ja poistivat
agendalta lukuisia kohteita. Ideat useista bulevardeista rapisivat, menivät MAKULATUURIIN.
Korona on muuttamassa maailmaa ja kaupunkikäyttäytymistä. Nurmijärvi-ilmiö
nostaa päätään. Joukkoliikenteen käyttö on kohdannut romahduksen. Tiiviistä yhdessäolosta
varoitetaan ja sitä pelätään. Matkailijavirrat ovat hyytyneet. Etätyö tyhjentää
konttorit. Asuntoon tarvitaan työtilaa. Ohimenevääkö?
Sanoiko Ode Soininvaara 75000 ihmisen kodin hävinneen, kun kuvaan punaisella merkityt bulevardit menivät makulatuuriin? Minun laskelmieni mukaan koti meni 30000 asukkaalta. Sekään ei ole välttämättä totta, sillä bulevardien kumoaminen ei tarkoita kaiken rakentamismahdollisuuden poistamista nyt bulevardeiksi nimetyiltä alueilta. Ehkä siis oikeasti koti meni 20000 asukkaalta. Heidän täytyy nyt muuttaa Östersundomiin.
Makulatuurissa on suuri suunnitelmien hautausmaa
Liikenteessä on paljon makulatuuriin menneitä
suunnitelmia. Liikenne on teknologiapainotteinen. Liikenteessä kaikki on
tapahtunut nopeasti. Uusi teknologia on pyrkinyt kaatamaan vanhan, mutta ihme
on tapahtunut, teräspyörä teräskiskolla on elinvoimainen. Kaikki alkoi tapahtua,
kun hevosista siirryttiin koneisiin. Ensimmäinen rautatie rakennettiin
Helsingistä Hämeenlinnaan vuonna 1862. Helsingin
hevosraitiotie oli käytössä vain kaksi vuotta. Sähköraitiotie kahdella linjalla
Lapinlahdenkatu - Sörnäinen ja Töölö – Kaivopuisto avattiin vuonna 1891. Auto
tuli kadulle vuosisadan alussa. Eliel Saarinen oli suuri katuverkko- ja joukkoliikennevisionääri.
Menikö hänen suunnitelmiaan tältä osin makulatuuriin? No, ainoastaan rautatieaseman
siirtäminen taisi kuulua siihen kategoriaan. Asiasta keskusteltiin vielä Pakka
Korpisen tullessa virkaan. Hän kertoi ennen virkaanastumistaan yhtenä visionaan
olevan aseman siirtäminen Pasilaan. Makulatuuriin menivät myös Metro-Castrenin
metroverkko ja Polvisen liikenneverkko. Sama kohtalo oli Alvar Aallon
keskustasuunnitelmalla. Mikä erityisen mieluisaa, että sinne menevät myös
pääosa ”lisää kaupunkia” -suunnitelmista ja suurin osa bulevardeista. Toivottavasti
sinne joutaa myös nykymuotoinen Pisara. Onko nyt niin että makulatuuriosasto
onkin se kiinnostavampi osa kaupunkisuunnitelmia. Siellähän lepäävät jo Ebenezer
Howardin Town and Country ja Corbusierin Plan Voisin niin kuin Arturo Sorian
Ciudad Lineal.
Akseli Gallen-Kallelan vuonna 1907 Yrjö Weilinin autoliikkeelle piirtämä Bil-Bol automainos saattoi autorakastajat hurmioon. Olimmehan orastavia autoajan kansalaisia - täydellä voimalla tosin vasta kaksi sukupolvea myöhemmin. Eliel Saarinen voitti Tallinnan arkkitehtikilpailun vuonna 1913. Kaupungissa oli 6 autoa. Saarinen oli silloin 40-vuotias. Helsingissä kamariherra Hjalmar Linderin Mercedes Simplex ja liikemies Victor Forseliuksen Benz Velo Comfortable olivat ensimmäiset autot vuonna 1900. Gallen-Kallelan maalatessa tauluaan autoja oli jo kymmeniä.
Pyydän- pieni vilkaisu menneisyyteen!
Jotta näkisimme tulevaisuuteen, meidän on pakko katsoa
menneisyyteen. Siksi on hyödyllistä tutkia makulatuuriin menneitä suunnitelmia.
Ne kertovat mahtavista visioista, merkittävistä ajattelijoista, ihmisistä jotka
olivat ajatustensa kanssa tosissaan. Joku sitten kuitenkin oli mennyt tai tuli
menemään vikaan ja homma joutui makulatuuriin. Opimmeko näistä menneistä ja
meneillään olevista suunnitelmista jotain? Siinä lajissa emme ole kovin taitavia.
Aloitamme aina alusta – sukupolvi kerrallaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti