Nyt intiaanikesän kuumina päivinä on tullut ajatelleeksi
kesämökkikulttuurin tulevaisuutta. Uuskaupunkilaisuus ei varmaan tunnusta
mökkeilyä kansallisen kulttuurin kulmakiveksi. Ja saattaahan mökkeilyn vaatima
ajankäyttö imaista osan suomalaisen kilpailukyvyn kiistellystä kakusta. Suomalaisilla
on noin 0,8 miljoonaa kesäasunnoksi tehtyä tai sellaiseksi muuntunutta
asuinpaikkaa. Varsinaisia loma-asuntoja on kuutisensataatuhatta, lisäksi on
parisataatuhatta kesäasunnoiksi muuttunutta mummonmökkiä ja maatilaa. Runsas
miljoona suomalaista on kesämökkikulttuurin aktiivisia osallistujia.
Suomalaisten osin ympärivuotinen, vaikkakin pääosin viiteen kesäkuukauteen
ajoittuva mökkeily on massiivisuudessaan varmaan melko ainutlaatuinen ilmiö
maailmassa.
Mökkikansa numero yksi
No, tiedämmehän sen, että norjalaisilla on
vuoristomajansa ja ruotsalaisilla myös stugansa, mutta että kaikki kansa! Niin, miten paljon ruotsalaisilla ja
norjalaisilla onkaan vapaa-ajan asuntoja suomalaisiin verrattuna? Suomi on
pohjoismaiden mökkikansa numero yksi, se on selvä. Suomessa on 11 asukasta yhtä
mökkiä kohti. Tässä ei ole huomioitu mummonmökkejä ja maatiloja. Jos ne otetaan
mukaan, suomalaisia on vain 7 henkeä yhtä vapaa-ajanasuntoa kohti. Toisena tulee
Norja tunturihyttiensä kanssa. Norjalaisilla on 420000 ”hytter og sommerhus”.
Ruotsi on kolmantena pohjoismaista. Ruotsissa on 570000 vapaa-ajan asuntoa.
Ruotsalaisten mökeistä 6 % on ulkomaisten omistamia.
Tanskalaiset omistavat 2 %, norjalaiset 1,9 % ja saksalaiset 1,8 %.
Tanskalaisilla on omassa maassaan vain 200000 kesäasuntoa. Alhainen määrä
johtuu Tanskan lainsäädännöstä. Vuonna 1972, Tanskan liittyessä Euroopan
yhteisöön, pelättiin vierasmaalaisten kesämökki-invaasiota ja sen estämiseksi
säädettiin laki joka esti vierasmaalaisten omistuksen. Perusteena oli
rantaresurssien rajallisuus. Vuonna 1977 tehtiin säädös joka esti
rantarakentamisen myös tanskalaisilta. Paine rakentamiseen oli kuitenkin kova
ja vuonna 2004 annettiin lieventävä säädös, joka salli kunnille mahdollisuuden myöntää
rajoitetusti rakennuslupia rantarakentamiseen. Rajoituspolitiikasta sitten
johtunee, että tanskalaisilla on Ruotsissa 12000 kesäpaikkaa.
Suomi on selkeä
ykkösmaa kesämökki-tiheydessä asukaslukuun verrattuna. Suomessa on 11 asukasta
yhtä mökkiä kohti. Jos vielä mukaan lasketaan mummonmökit ja kesäkäytössä
olevat maatilat ja torpat niin yhtä vapaa-ajanasuntoa kohti on 7 ihmistä. Norja
ei ole kaukana, mutta Tanskanmaassa asiat ovat toisin.
Ulkomaista invaasiota pelättiin
Suomen dilemmaksi ei noussut pelätty saksalaisinvaasio
Euroopan unioniin liittymisen jälkeen. Pelon aiheeksi nousi venäläisten
mökinomistus. Suomessa on tällä hetkellä 3200 venäläisten omistamaa
kesäpaikkaa. Se on 0,6 % kaikista mökeistä. Suurta mielenkiintoa on herättänyt
se, miksi mökkitontteja on osteltu strategisten armeijakohteiden naapurustosta
tai tärkeiden laivaväylien kapeikoista. Tapauksia ei ole yksi tai kaksi! Venäläisten
tulevaa omistuskiintiötä on ennusteltu oikein viranomaisten toimesta. Työ- ja
elinkeinoministeriö teki vuonna 2013 ennusteen venäläisten mökkeilystä
Suomessa: ” Venäläiset vapaa-ajan asukkaina Suomessa 2030”.
Suomalaiset
laativat vuonna 2013 ministeriötasoisen ennusteen venäläisten omistamien
lomakiinteistöjen määrän kasvusta. Tuohon aikaan ei ollut vielä aavistustakaan
nykypäivän tilanteesta Ukrainassa ja Krimillä, saatikka pakotteiden
vaikutuksista ja ruplan romahduksesta. Kaikki tapahtui niin äkkiä, mutta jo
seuraavana vuonna selvityksen jälkeen. Ennusteessa oli laaja haarukka. Vuonna
2030 venäläisten arveltiin omistavan 12000 – 27000 lomakiinteistöä Suomessa.
Haluatko lukea? Klikkaa: https://www.tem.fi/files/36722/TEMrap_20_2013_web_22052013.pdf
Mökkeilyn luvattu maa
Suomalaisilla, mökkeilyn luvatulla kansalla, on
moninaisia mökkeilyn muotoja. On kulttuurirantamökkeilyä, on maatilamökkeilyä,
on torppamökkeilyä, on salojärvimökkeilyä, on saaristomökkeilyä ja
villamökkeilyä, on tyrskyrantamökkeilyä ja Lapin mökkeilyä ja on vielä
asuntoauto/vaunumökkeilyä, venemökkeilyä ja vähenemässä määrin telttamökkeilyä.
Tilasto? Minulla ei ole tästä tilastoa.
Minun mökkeilyni
toivemaisema näyttää tällaiselta. Siihen kuuluu veteen vajoavia puunrunkoja, Lapinhautojen
kiviröykkiöitä, vanha syrjäinen tanhupaikka, luonnon ja ennen eläneiden
magiikkaa ja nyt vasta loppukesällä aikaansaamani laituri, jolta pääsen
konkkakoipeni kanssa veden syliin.
Itse olen kahden mökkeilykulttuurin harrastaja. Nautin
salojärvimökkeilystä, mutta pääasiallisesti oleskelen turvallisessa torppamökkeilyn
ympäristössä. Salojärvimökkeily oli minun kasvavan perheeni mökkeilymuoto.
Silloin oli mahdollista asua mökissä ilman sähköä, katsella takkatulen loimua
ja katsella järven väreilevää pintaa. Jos nykyaikana haluaisit viedä
keskenkasvuiset paikkaan missä ei ole sieraimia lukemattomille latureille -
tulisit epäonnistumaan. Näin siis salojärvimökkeilyä on tarjolla vain
ikääntyneille, televisioista ja iPadeistä addiktoitumattomille.
Kun nyt
viisikymmentä täyttäneet olivat nuoria, oltiin jo rockin, leveälahkeisten
farkkujen ja spittareiden vallassa, mutta televisiosta mökeillä,
väritelevisioista puhumattakaan, ei ollut tietoa – saatikka puhelimesta –
utopiaa. Huvit oli tehtävä omasta päästä.
Vieraanvaraisuutta puolin
ja toisin
Meidän suvussamme mökkeily on tullut osaksi
italialaisuomalaista yhteiseloa. Italian Nonnan mökkijärven huudahdus; ”Che pace,
che natura”, on jäänyt jatkuvasti toistetuksi mantraksi. Italiassa mennään
merelle kesän tullen, mutta se ei tarkoita omalle mökkipalazzolle menoa, paitsi niillä, joilla tällaiset palazzot
ovat suorastaan sukuperintönä. Tavalliset ihmiset, joilla on varaa ”mennä merelle”,
asuvat merenrantakaupungeissa sijaitsevissa kerrostaloasunnoissa. Puolisuomalaiset
italialaiset rakastavat kuitenkin mökkeilyn iloja Suomessa käydessään.
Tällaisia kesätarinoita ovat minun mökkini vieraskirjat tulvillaan.
Nonnan ja Attilion
mökkikäynti 70-luvun suomalaismökillä oli ennennäkemättömyyden kokemista. Lapsilla
siinä riitti aiheita kuvakertomukseen.
Beduiinien jälkeläiset hiekalla
Entisillä beduiineilla mökkeilyn tapainen luontokosketus
on verissä. Libyassa pääsi halutessaan paikallisten kanssa retkelle. Ja
kannatti haluta. Retket suuntautuivat hiekalle. Ajoneuvona eivät valitettavasti
olleet kamelit vaan oli tyydyttävä maastoautoihin. Jeepin takakontissa oli
lammas ja vuohi. Lammas paloiteltiin ja grillattiin nuotiolla, sisäelimet
syötiin alkuherkkuina. Paistaminen ja syöminen oli nuotioillan pääohjelma. Jos
herkkuhammasta vielä jomotti, saatettiin lähteä jänismetsälle. Silloin ajettiin
illan pimeydessä pitkin hiekalla olevia pusikoita. Haulikkomies kurkotteli
auton ikkunasta valokeilaan ilmestyvän riistan toivossa. Ja usein pupu joutui
pataan. Vuohi säilyttikin useimmiten henkensä ja mäkätteli tyytyväisenä kun
miehet kallistivat päänsä hiekalle. Paikalle sattuneet kamelit olivat yleensä
kiinnostuneita syöjien jätteistä ja saapuivat nuotiopaikalle tutkimusmatkalle.
Herääminen kamelin jalkojen juuressa saattoi synnyttää pienen shokin – mutta
siitäkin selvittiin.
Beduiinien jälkeläiset
saunan lauteilla
Vastapalveluna kamelipaimenten luo tehdyille hiekan
yöretkille tarjosin beduiinien jälkeläisille suomalaista metsän ja järvien
magiikkaa. Ajoin Helsingistä mökilleni Tammelaan tarkoituksella pikkuteitä
pitkin, valtateitä vältellen. Näin
syntyi vaikutelma matkasta asumattomaan korpeen. Metsää ja metsää kymmeniä
kilometrejä. Tunnelma oli valmiiksi tiivis kun saavuimme mökkijärven rantaan –
sadan kilometrin päähän lähimmästä sivistyksestä. Metsä kiehtoi ja pelotti.
Kuikan vihlova ujellus tiivisti tunnelmaa. Aito kysymys ylsi lähes tankerovitsien tasolle. ”No danger
animals here?” Erämaan miesten
sopeutuminen oli kuitenkin nopeaa. Teen keitto avotulen äärellä oli heidän
lapsuutensa todellisuutta – ja maku jotain muuta kuin kaasuhellan liekillä
aikaansaatu elämys. Isännälle yllätyksenä eräskin vieras oli aamulla kello kuusi
laiturilla auringon kilossa aamuvoimistelua suorittamassa. Sauna oli tietysti
suomalaisittain pakollinen kuvio. Älkää nyt ruvetko päivittelemään! Sauna on
oikea paikka turkkilaisen kylpyläkulttuurin perineille arabeille ja he osaavat
siitä nauttia.
Mr. Jamal Syyriasta ja Mr. Pentti Suomesta istuvat
mökkisaunan lauteilla. ”All heat coming to Mr. Jamal!”
Kuwaitit mökkeilevät
torstaisin
Kuwaitilainen mökkeily muistuttaa suomalaista mökkeilyä,
mutta ei sittenkään. Homma on täysin miesten puuhia. Meren rantaan on kuitenkin
mentävä. Tosin vesi on niin kuumaa, ettei siellä tee mieli uida. Mökkeilemään
lähdetään vakiintuneella ystäväjoukolla. Rannalla sijaitsevan peltimökin piha
täyttyy Mersuista ja taitaa joukkoon mahtua pari Maseratiakin ja ainakin yksi Ferrari.
Sudanilaiset kokkipojat huolehtivat tarjoilun herkuista. Juomana on mustaetikettistä
whiskyä, noin suunnilleen puoli pulloa mieheen - parhaimmillaan koko pullo. Ilmastointikoneet
hurisevat. Peltimökissä on suorastaa kylmä. Kylmyyttä lisää jäämurske juoman
höysteenä. Kummallista, jäiden seassa juotu whisky ei tunnu kihahtavan päähän.
Aikanaan ilta päättyy ja mökkeilijät siirtyvät ilmastoituihin ajoneuvoihinsa. Auton
kojetaulun juomalasin pitimiin sijoitetaan piripintaiset whiskylasit – one for
the road! Ja kaikki tämä ajalta ennen Saddam Husseinin Kuwaitin valloitusta, ja sitä seuranneita demokratisoimisoffensiiveja
ja masentavaa nykytodellisuutta.
Lopun epäilys ja toive
Olen antanut itseni kuulla tulevasta yhteiskunnallisesta
muutoksesta ja kesämökkikulttuurin kuolemasta ja robottiautoista ja erityisesti
siitä etteivät nuoret enää halua ajaa autoa. Mitä sitten sanotte siitä että
mökillä sienimetsässä pikkuinen ihana kaksivuotias lastenlastenlapseni
ilmaisi halunsa tarttua auton rattiin, ja hän sitten ryhtyi tarmokkaaseen
ratinpyöritykseen. Olisiko hän valmis isoisoisän mökin tulevaksi käyttäjäksi ja
kesämökkikulttuurin vaalijaksi - kyllä siihen jonkinlaista ratinpyörittäjää
tarvitaan, robottiauto ei sinne puskaan ilman apua selviä?
Ihanan hersyvällä tyylilläsi kirijoitettu. Kiva lukea. Kiitos. Mukavaa loppukesää! I
VastaaPoista