Meitä kaikkia kiinnostaisi olla luova. Mitä luovuus
oikeastaan on? Eroaako luovuus jotenkin taituruudesta. Onko taikuri luova!
Millainen ihminen on insinööritoimiston luova? Onko hän jotenkin aivan
toisenlainen kuin arkkitehtitoimiston luova? Onko luova hulluus luovuutta? Onko
luovan hullun ideoille käyttöä insinööritöissä? Entäs arkkitehdeilla? Onko
WAU-rakennus luovaa hulluutta vai hullua luovuutta? Tietolähteet kertovat luovan
hullun olevan lähes enemmistönä luovien ihmisten keskuudessa. Väitetään yli
puolen korkean tason kansainvälisistä runoilijoista ja kirjailijoista
tarvinneen jossain elämänsä vaiheessa psyykkistä hoitoa. Meilläkin Suomessa
tästä on paljon kokemuksia. Mainitaan nyt vaikka Aleksis Kivi, Eino Leino,
Mikael Waltari, Lauri Viita ja Pentti Saarikoski. Kaikki heistä suurimpia ja
mahtavimpia. Maailman huippuarkkitehtien
tai –insinöörien tilastoja en nyt ole selvitellyt, mutta uskon sieltäkin
luovuuden taakan uhreja löytyvän. Niin, varsinkin kun toteaa psyykkisten
häiriöiden alkusyynä yli puolessa tapauksista olleen rajun ryyppäämisen. Mika
Waltari kertoo muistelmissaan tapanaan olleen tyhjentää edellisen valmistuneen
romaanin ajatukset muutaman päivän perusteellisella aivopesulla. Hänellä salatajunta kehitteli aihetta ehkä vuosia. Luova hetki oli sitten välähdyksenomainen.
Tässä ei kuitenkaan
ole tarkoitus ryhtyä laajemmin tarkastelemaan luovuuden hulluuskytkentöjä.
Pikemminkin tarkoitus on kevyesti ajatella luovuutta ilmiönä minun maailmassani,
sen esiintuloa kaupunkisuunnittelussa ja etenkin tulevaisuuden suunnittelussa. Luovuutta on montaa lajia. Sitä käytetään niin
hyvässä kuin pahassa. Myös näkymätöntä kättä kuljetetaan suurella luovuudella.
Ryhdymme Liisan kanssa miettimään oman suunnitteluyhteisömme
luovia ihmisiä. Lahjakkaita ihmisiä kyllä tunnistamme helposti. Mutta sellaisia
ihmisiä jotka luovuuden määritelmän mukaan toivat jotain uutta, ennen
ajattelematonta, panivat palikat uuteen järjestykseen, loivat uuden näkökulman.
Emme nyt luetteloi maailmanhistorian suuria luojia. Luetteloimme omia pieniä
suuria. Kysymme nyt Liisa ja minä keiltä me saimme avaimia. Roger Wingren on
jakanut meille avaimia etiikan ja estetiikan salattuun liittoon. Pekka Kettunen
antoi meille asioiden uuden yhdistelyn. Mari Siikonen osasi ja osaa vieläkin
katsoa kauempaa ja antaa viestin joka hetkessä muuttaa kokonaisuutta. Minulle
yksi luovuuden esikuva oli Ragnar Wikström, Helsingin kallioiden ekspertti.
Mies joka otti luovuudesta ilon irti. Voi teitä muita ja monia joita en nyt
maininnut. Uskokaa pois, sain teiltäkin kultaisia avaimia. Kiitos niistä.
Entisajan filosofeille luovuus olikin ajattelua –
ajattelun ajattelua. Aristoteles
ajatteli ajattelun ajattelua. Nyt ovat asiat menneet siihen suuntaan, ettei
ole aikaa enää ajatella, saatikka sitten että olisi aikaa ajatella ajattelun
ajattelua. Väittävät erityisesti jatkuvan yhteyden ihmisiin ja uutisiin
hidastavan tai suorastaan estävän ajattelua. Muiden ajatukset sotkevat sinun
omat ajatuksesi. Ajattelusta ei tule mitään. Jos Aristoteles piti luovuutta –
runoutta - järkeen perustuvana päämäärätietoisena toimintana taisivat Platon ja
Sokrates uskoa luovan kyvyn olevan jumalan antama ominaisuus. Muusat välittivät
jumalan hengen. Minä en kyllä usko jumaliin, vaikka kylläkin uskon
jumalallisiin muusiin. Aivan tuntuu siltä kuin joskus – lähes aina - esitelmää
pitäessäni katsomossa on istunut viehkeä muusa, jolle koko esitys on
suuntautunut. Niinpä nyt ryhdyin
kaivamaan esiin lainaamiani ja hieman omia ajatuksiani luovuudesta. Olen niistä
kirjoittanut kirjassani ”Ihmistä ei voi suunnitella, kiveä voi!”
Prosessiluovuus tai 60
sekunnin satu
Päätökset valmistellaan. Poliittinen päätös on
valmistelun johdannainen. Johdannaisten kanssa onkin ollut viime vuosina suuria
vaikeuksia. Suuria innovaatioita on harvassa. Tai ei. Kyllä jokaisen kaupunkimme
kehittämiseen liittyy luovuuden
piilevä mahdollisuus. Siitä on esimerkkejä. Luovuudessa on suuri 60 sekunnin sadun mahdollisuus. Sellainen voi
olla suunnitelm tai oikeammin keksintö. Kaupunki on kuitenkin kokonaisuudessaan
prosessi. Prosessiluovuus on hidas.
Luovuus edellyttää rakkautta. Kaupunkiin. Omaan ympäristöön. Ihmisiin. Tulos
syntyy käyttämällä aikaa. Aikaa on kahta lajia. Khronos on se aika, jota mittaamme. Kiireaika, joka on rahaa.
Kaupunkiemme tulevaisuutta ei voi pohtia tätä aikaa kuluttamalla. Tarvitsemme
tähän toisenlaista aikaa. Se on rakkausaika kairos, jonka toivomme viipyvän. Se on aika kiireaikojen välissä.
Hidas aika. Päätöksentekijöiden agendassa tärkein asia on kaupunkiemme
tulevaisuus. Äärimmäisen monimutkainen. Tämän tulevaisuuden luomiseen on
varattava hidasta aikaa. Siihen eivät sote-kiireet sovi.
Suunnitteluun on tullut
paljon uusia käsitteitä
Tahtotila, elinkaari, visio, strategia, laatujärjestelmä,
pääsuunnittelija, tuoteosa, käytettävyys, esteettömyys, kaupunki kaikille,
ympäristövaikutukset, sosiaaliset vaikutukset, hyötykustannus ja kaiken
pisteenä SWOT. Sanat kertovat. Ne kertovat kriteereistä, normeista,
standardeista, suunnitteluohjeista, itsekontrollista. Ne kertovat pyrkimyksestä
yhtenäistää ja kontrolloida. Ne saattavat lisätä tuoteturvallisuutta, mutta ne
saattavat estää luovuutta ja innovaatiota. Rengas suunnittelijan ympärillä
kiristyy. Luovuus on kokeilevaa. Se
sisältää riskejä. Riskien siirtyessä asiakkaalta suunnittelijalle ja
rakentajalle luovuutta rajataan.
Silloin rakennustaiteesta ja rakennustaidosta saattavat yhdyssanojen
jälkimmäiset osat haihtua taivaan tuuliin. Tilaaja ei saa innovaatiota
pyynnöistään huolimatta. Innovaatio meni kortille.
Luovuus onkin ”karun ja
armottoman todellisuuden sanelema”
Vuonna 1950 perustettu Helsingin keskustan
asemakaavatoimikunta antoi keskustasuunnittelun professori Yrjö Lindegrenin
tehtäväksi. Työ valmistui huhtikuun 7. päivänä vuonna 1954. Lindegren ei
ehtinyt nähdä luovan työnsä tulosta, sillä hän kuoli 11.11.1952. Komitean
perusteluissa viitataan Lindegrenin hyvään arvostelukykyyn, erityisesti koska
hän oli yhdessä arkkitehti Toivo Jäntin kanssa ”suurenmoisesti muotoillut
Helsingin Stadionin ja sitä ympäröivän urheilualueen." Selostuksessa
sanotaan, etteivät luovalle yhdyskuntasuunnittelulle tarjoutuvat tehtävät
määräydy jonkun suunnitteluviranomaisen toiveiden tai julkilausutun rakkaan
ajatuksen mukaan, vaan ne ovat ”karun ja armottoman todellisuuden sanelemia”.
Olisiko luova työskentely kuin kulkisi Leonardo da Vincin kaksoiskierreportaassa. Kierrät kehää, voit edetä tai voit palata takaisin ja nousta uudelleen ja vielä uusia kierroksia, ylös ja alas, kunnes välähtää.
Organisaation
luovuusongelma
Vuonna 1972 kirjoittelin luovuusongelmasta Helsingin
kaupunkisuunnitteluvirastossa: ”Nopeasti laajenevien organisaatioiden yleisenä
heikkoutena on työtehtävien epämääräisyys, johdon ja alaisten välisissä
suhteissa luovalle team-työlle
tarpeellisen yhteishengen puute sekä
yksiköiden sisäinen kilpailu. Tämä
johtaa kaksinkertaiseen työntekoon ja tarpeettomien fix-ideoiden puolesta
taisteluun”. Haikailin myös luovan
suunnittelijan tarvetta toimia yhteistyössä tilastomiesten, matemaatikkojen ja
tietokoneihmisten kanssa. Tämän yhteistyön avulla voitaisiin ehkäistä
tilastojen väärinkäyttöä ja mallisokeutta. No, silloinhan vasta ensimmäiset
nykyistä taskulaskinta vastaavat tietokoneet lähestyivät ns. luovaa
suunnittelija, häntä joka puuhaili naruviivaimen ja Rapidon kanssa.
Oliko arkkitehtuuri
hylännyt luovan suunnittelun ja esteettisyyden?
Uskalsin väittää insinööri- ja muutakin suunnittelukuntaa
vaivaavan vahvan leimautuneisuuden ja rajoittuneisuuden. Ne kuulemma
haittasivat yhteistyötä. Mutta vielä pahempaa seurasi: ”Kun nämä ominaisuudet
liittyvät työkentässä luovan
suunnittelun ja esteettisyyden hylänneeseen arkkitehtuuriin, ollaan todella
koulutuksellisen uudelleenarvioinnin edessä.” Olin myös erittäin ärsyyntynyt
siitä, että rakennustaide käsitteenä oli hylätty: ” Ei myöskään uskalleta
käyttää sanaa RAKENNUSTAIDE. Tämä kaikki on johtamassa suomalaisen
rakennustaiteen alennustilaan, ja kehityksen kuittaajana toimii suomalainen
arkkitehtikunta. Mistä tämä johtuu? Kysymys voidaan rinnastaa yleiseen
yhteiskunnalliseen taiteen ja tekniikan väliseen rinnakkaiseloon ja
kehityskulkuun, jossa heijastuu tekniikan voimakas tulevaisuudenetsintä ja
taiteen kouristuksenomainen käpertyminen menneisyyteen.” Johtopäätöksenä
kirjoitin (tämä oli Arkkitehti-lehdessä v.1976): ”Jos tekniikka ja taide eivät
yhdessä pysty luomaan ihmistä kiehtovaa uutta ympäristöä, tekniikka luo sen
yksin tuottamalla lisää muovisia rokokoohuonekaluja, alumiinista rakennettuja
hirsitaloja sekä kotikuvanauhurille soveltuvia pornoelokuvia.”
Niin, siis
tällaista piirtelin 70-luvulla: ”Masentavinta on, että suunnittelun puzzlen
ylimääräinen palanen tuntuu tällä hetkellä olevan arkkitehtuuri ja design.”
Olisimmeko nyt nousseet tästä alhosta?
Valovirta vaatii
vuorovaikutusta
Vuonna 1971 arkkitehti Erkki Valovirta ja kumppanit
julkaisivat Taide-lehdessä kansalaisten ja kaupunkilaisten luovuutta tai sen
mahdollisuuden puutetta koskevan kirjoituksen: ”Nykyinen kaupunkiympäristö –
sellaisena kuin se on nyt asukkaitten käyttöön valmiiksi ohjelmoitu –
tukahduttaa kaiken toiminnanhalun ja aloitteidenteon. Me haluamme mielellämme
antaa oman persoonallisen leimamme omaan ympäristöömme. Mutta tämä on laein,
asetuksin ja järjestyssäännöin kielletty. Elämme asiantuntijoiden ja
suunnittelijoiden mielivallan alla. Ympäristömme ei ole demokraattinen –
Milloin viimeksi istutit omenapuun? Ympäristön käyttäjät, asukkaat, vaatikaa
itsellenne oikeuksia. Vaatikaa
oikeuttanne luovaan toimintaan.” Valovirran ja kumppaneiden julkilausuma
korosti ihmisen oikeutta olla luova.
Luovuutta ei pitänyt nähdä vain harvojen nerojen ominaisuutena, vaan sen tuli
olla jokaisen terveen ihmisen kehitykseen kuuluva ominaisuus, joka saattoi
kehittyä virikkeellisessä ympäristössä. Kysynkin nyt – tai mietin itsekseni -
onko säädetyllä asukasvuorovaikutuksella saavutettu ystäväni Ekkun ja hänen
kumppaneidensa tavoite. Vai onko tavoite
sittenkin liian ylevä?
Donner uskoo tekniikkaan
ja yksilön luovuuteen
”Nämä ovat teknisiä kysymyksiä. Väitän, että ne ovat myös
yhteiskunnallisia ja elämänkatsomuksellisia kysymyksiä. Vapauden sisimpiä
arvoja ei voi mitata rahalla. Valintamahdollisuuksien aiheuttaman piristyksen
ei tarvitse näkyä ihmisten kasvoilta. Onnelle ei tarvitse asettaa päämääriä,
koska nämä päämäärät perustuvat yksilöllisiin arvostuksiin. Tekniikka antaa
meille mahdollisuuden pystyttää rakennuskivet yhteiskuntaa varten, jossa yksityiset ihmiset voivat harjoittaa luovaa
toimintaa kykyjensä mukaan.” Donner siis Valovirran tapaan uskoi ihmisen
oikeuteen ja jopa kykyyn harjoittaa luovaa toimintaa. Tällaista hän kirjoitti
teoksessaan Uusi maammekirja, Otava, 1967.
Nykyisyyden
menneisyyden tarkastelussa löytää joskus kivaa. Ode Soininvaara sanoi
Yle-arkiston videolla vuonna 1976 Kallion sopimattomaksi alueeksi
lapsiperheille. Nykyisin ennen niin pahamaineinen Kallio on luovuuden tähti ja
tulevaisuuden malli. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/10/19/kun-suomi-muutti-lahioon
Metron fantasmat
Olipa tässä luovuuskeskustelussa myös hauskoja piirteitä.
Ilkka Levä kirjoitti aikanaan teknostruktuurin todellisuutta luovasta mieheydestä. Kysymyksessä olivat metron
fantasmat. Levä oli vakuuttunut siitä, että juuri miehinen ylivalta
yhteiskunnan kehittämisessä johtaa metron kaltaisiin luovuuden kriiseihin. (Teknostruktuurin
todellisuutta luova mieheys kriisissä 1982). Ilkka Levä pöllyttää metroasiaa
milteipä raivolla. Hän on varma kaikesta. Hän ei pidä metroa ”kapitalismin
käpälänjälkenä” tai poliittisena tavoitteena. Hän syyttää teknostruktuurin kriisiin
joutunutta mieheyttä. Metro oli siis tunnetta tai runoutta miehisyyden kriisin
kourissa. Hän tekee oman tulkintansa päätöksenteon valmistelusta ja siihen
sisältyvistä korulauseista ja epäolennaisuuksista. Tutkija Levän - sinänsä ansiokkaan ja
äärimmäisen mielenkiintoisen - ajatuksenjuoksun suhteen joutuu kuitenkin hieman
hymyilemään. Kvasiteoretisointi kuuluu tietysti tutkijan ”tieteelliseen”
käsittelytapaan, aivan samoin kuin kvasimetodiikka on suunnittelijan työkaluna.
Suunnitteluun sisältyy aina yhteiskuntapoliittisia tai businesspoliittisia
tavoitteita, joilla toimintaa suunnataan ja ohjelmoidaan. Suunnitelma ei juuri
koskaan lähde liikkeelle omasta itsestään sikiämällä. Lähes kaikki suunnitelmat
voidaan metodisesti todistaa ”oikeiksi”. Kysymys on kriteereistä ja niiden
painotuksista. Metropäätös ei missään tapauksessa ”peittynyt epäolennaisuuksien
ja korulauseiden alle”. Kun katsomme päätöstä nyt vuosien takaa, havaitsemme
sen perustuneen harvinaiselle kaukonäköisyydelle, jonka tueksi oli onnistuttu
rakentamaan riittävän kelvollinen perustearsenaali. Silloin kaikki oli suurta
arvausta, nyt kaikki on pientä jälkiviisautta. Tai oliko se silloin runoutta?
Dostojevskin mukaan runous on pyrkimystä kohti tuntematonta, jonka
olemassaolosta ei ole varmuutta. Metropäätöstä valmisteltaessa edessä oli suuri
tuntematon ja se valitettava tosiasia, ettei tulevaisuutta voi ennustaa. Bingo!
Menneen kopiointi ei riitä - sanoo Eero
Todellisuus on alusta ja verkosto, konstruktio ja
rakenne. Liimautunut ja yhteen hitsattu. Mitään osaa et voi irrottaa - kuin
osaa legorakennelmasta. Systeemi on syntynyt vuosikymmenien kuluessa. Liimana
ovat yhtenäisenä ketjuna syntyneet päätökset. Päätökset ovat demokraattisen
järjestelmän ydin. Niitä ei voi purkaa, koska ne ovat aina kompromisseja
monista muista asioista. Palaa ei saa irti päätöksenteon puzzlesta. Se on
siellä kiinni juuriaan myöten. Muut asiat voivat olla päätetyn asian suhteen
täysin ulkopuolisia, mutta ne liittyvät taas muihin päätöksenteon verkkoihin ja
poliittisiin kompromisseihin. Päätös voi myöskin aiheuttaa ajallisen jatkumon.
Päätös vuonna 1969 rakentaa metro välille Itäkeskus-Kamppi johtaa väistämättä
tälläkin hetkellä jatkumoon. Jos halutaan muutos, päätösten verkko on
rikottava. Kaikki puhuvat muutoksesta. Muutos edellyttää pöydän puhdistamista.
Ystäväni Eero Paloheimo sanoi ilmastonmuutoksen vaatimien toimenpiteiden
vaativan luovuutta – menneen kopiointi ei riitä.
Olipa tässä sekoitus
vanhoista mietteistä ja luovuuden aikaansaannoksista. Yhden asian on voinut
havaita. Tulevaisuus ei ole koskaan ollut ennustettavissa. Siihen eivät edes luovat
ajattelijat ole pystyneet, poliitikoista, kenraaleista ja sotapäälliköistä puhumattakaan.Tulevaisuus on iskemätön! Meitä pommitetaan
tulevaisuudella. Katsotaanpa nyt miten uudet ideat meitä tällä hetkellä
pommittavat.
Ideat pommittavat
todellisuutta
Näiden vanhojen tekstien aikaan – tarkoitan aikaa 50
vuoden takaa - todellisuutta pommittivat ”karun ja armottoman todellisuuden”
lisäksi maaltamuuton haasteet, raivoisa asuntotuotanto, auto ja vanhan
rakennuskannan purkamisaalto. Hylättiin myös Olli Kivisen keuhkokaavio ja
ryhdyttiin rakentamaan kompaktia ruutukaupunkia. Luovuus kääriytyi
rationalismin kaapuun. Arkkitehti joka teki valepilarin, teki rikoksen.
Syntyivät lähiökaupunginosat, joita nyt väitetään ympäristörikoksiksi. Ideat ja
aatteet pommittivat hetken todellisuutta. Mitkä ovat ne tämän hetken ideat joita joskus
myöhemmin tullaan väittämään lähes rikollisiksi? Maalataan piruja seinälle: On kehitetty
kasautumisteoria. Sen sanotaan olevan kilpailukyvyn avain. Helsinkiä, meren ja
metsien kaupunkia uhkaa yliurbanisaatio ja ylikorkea rakentaminen.
Kaupunkiinmuuton moottorina ovat maahanmuuttajat. Suuriperheisille rakennetaan
pieniä asuntoja. Sinkuille rakennetaan koppeja. Kotoutuminen on eräänlainen
haavekuva. Todellisuudessa syntyy china towneja. Jakamistaloutta suitsutetaan elämässä
ja liikenteessä. Tosiasiassa jakamistalous kasvattaa kulutusta. Työ muuttuu
tuotannollisesta työstä vapaa-aikatyöksi. Harmaat pantterit haahuilevat
iltapäiväkerhoissa. Eläkeikää ei saada nostettua. Kolmannen iän
oppimisympäristö loistaa poissaolollaan. Robotisaatio ja pelillistäminen ovat
iskusanoja. Hurmahenget uskovat niiden pysäyttävän ilmaston lämpenemisen. Tekoälyyn
uskotaan parantavana voimana. Ihmisen muutokseen
ei kukaan tosissaan usko. Ihmisen murtaa vain kriisi. Sitä odotellessa.
Joskus menneinä
vuosina meitä pommittivat maaltamuutto, lähiörakentaminen ja auto. Tuosta
pommituksesta selvittiin kunnialla. Sen ajan mittapuiden mukaan. Nyt mittapuut
ovat muuttuneet. Jotkut sanovat silloin tehtyä ympäristörikollisuudeksi. Nyt
pommitus on tullut monimuotoisemmaksi. Siihen sisältää sosiaalinen muutos.
Väestö ikääntyy ja yksinäistyy. Monet kulttuurit porisevat samassa padassa.
Keitto ei tahdo kypsyä. Nytkö emme tee virheitä? Eihän se niin voi olla, että
jakamistalous. ratikat ja robotiikka meidät kaikelta pelastavat. Vai onko?
Tässä lopussa on
kuva luovuudesta. Meillä oli pieni luovuuskilpailu Tallinnassa. Piti tehdä
tulevaisuuden eläin. Liisa teki kolmepäisen hahmon. Se on kuulemma poliittinen
eläin. Evoluution myötä se on kehittynyt täydelliseksi. Kuulee ja näkee kaikkiin
suuntiin, puhuu joka suuntaan kaikkia miellyttäen. Se viittoilee neljällä
kädellään. Yksi käsi näyttää keskisormea. Muut luovat taiteilijat sitoutuivat
nelijalkaisiin. Eemelin lisko näyttää ahneelta, Antin olioilla on useita
jalkoja, Lalla teki hirviön, jonka nahka oli osaksi maailman muovijätettä.
Ihmisiä ei tuolloin taida enää ollakaan – paitsi tuo poliittinen eläin. Outoa,
vanhin oli radikaalein!