Istun Toompealla tuomiokirkon edessä. Aurinko paistaa
lämpimästi. Mutta lämpömittari osoittaa vain 3 astetta. Lämpöä on sisäisesti,
paikan henki, se yhdistettynä auringon tuottamaan säteilyyn nostaa ”miltä tuntuu” -lämmön keväisiin
lukemiin. Katselen ympärilleni. Ihmettelen. Kysyn itseltäni paikan, aukion,
lähiympäristön luomisen mahdollisuuksista. Voisiko tällaisen tunnelman luoda
uudella arkkitehtuurilla ja uusilla rakennuksilla? Yritän keskittyä. Kyllä,
puhdas funkis, se ehkä voisi olla tapa tehdä kiehtova miljöö? Mutta, se on
mennyttä aikaa sekin. Aikaa ei voi ostaa ja sirotella uuden ympäristön osaksi.
Siis mahdotonta!
Päädyin juuri
siihen, ettei tällaista paikan tunnelmaa voi luoda uusin keinoin. On siis
ryhdyttävä vanhoja miettimään, näin pääsiäisen aikaan.
Kinder-ajasta Tinder-aikaan?
Pääsiäisen aika sekoittaa mielen. Kevätpäivän tasaus on
ihmiskunnan elämässä ratkaisevimpia hetkiä. Talven selkä taittuu. Silloin
alkavat kylvötyöt. Meillä on tapana muistuttaa itseämme tästä tärkeästä
hetkestä rairuoholla, tipusilla ja jänösillä, puhumattakaan erilaisista
yllätyksiä sisältävistä tinder-munista. Vai tuliko painovirhe? Ne taisivat olla
sittenkin kindermunia. No mutta aktiivisia tinderin käyttäjiä on yli 50
miljoonaa ja jokainen heistä käy sivustolla keskimäärin 10 kertaa päivässä.
Käyntien pituus on keskimäärin 10 minuuttia. No tinder on vain yksi yrittäjä
aikamme ilmiössä luoda ihmissuhteita on-line. Ja kevätpäivän tasaukseen on
kautta muinaishistorian liittynyt rakkauden jumalattaren taikavoima.
Niin, kaikessa tässä tarpeellisen rekvisiitan muistamisessa
unohdamme varsinaisen juhlan alkuperän ja viettämisen syyn. Syy on vaihdellut.
Juutalaiset juhlivat pääsiäistä Egyptin maaorjuudesta pakenemisen kunniaksi –
päästiin orjuudesta – siitä pääsiäinen. No, Agricola taas päästi meidät paaston
piinasta. Virolaiset taas sanovat lihavotted eli päästiin vihdoin lihaan
käsiksi. Jostain on noustu tai päästy.
Sumerilaisten Inanna, taivaan kuningatar päätyy sisarensa
surmaamaksi manalaan. Sisar kuitenkin herättää hänet kolmen päivän kuluttua
henkiin ja hän pääsee takaisin hoitamaan tehtäviään rakkauden, hedelmällisyyden
ja sodan jumalatterna. Sota ja rakkaus, nekö ovat aina kuuluneet yhteen?
Inannan aatteellisia seuraajia olivat Babylonian Istar ja kreikkalaisten
Astarte. Raamatussa Tuomarien kirjassa kerrotaan israelilaistenkin sortuneen näihin
vähäpukeisiin kaunottariin. ”Mutta israelilaiset tekivät jälleen sitä, mikä oli
pahaa Herran silmissä, ja palvelivat baaleja ja astarteja ja Aramin jumalia,
Siidonin jumalia, Mooabin jumalia, ammonilaisten jumalia ja filistealaisten
jumalia, ja he hylkäsivät Herran eivätkä palvelleet häntä.”
Inanna nousi
kolmantena päivänä kuolleista. Hän oli jumala ja ylösnousseiden perushahmo. Hän
uhrasi poikansa. Häntä seurasivat muiden jäljessä Venus ja Afrodite. He kaikki
palvoivat ja edesauttoivat sotaa ja rakkautta.
Mämmi
Syömme myös mämmiä. Mämmiä ei ehdottomasti syödä muulloin
kuin pääsiäisenä. Meillä myytiin mämmiä tänä vuonna yli 2 miljoonaa tuokkosta.
Siitä on tullut ainakin 10 miljoonaa annosta.
Se on hurja luku. Vaikuttaisi siltä, että mämmiä söisivät kaikki
suomalaiset. Se ei pidä paikkaansa. Istumme pääsiäispöydässä täällä lahden
takana. Meidän pöytämme 9 henkilöstä mämmiä söi kuusi henkeä. Jos mämmistä
tykkäisi vain puolet suomalaisista jokainen tykkäävä söisi neljä annosta. Jokin
mättää. Eihän nyt niin montaa annosta! Täällä Virossa kaupasta ei saa mämmiä. Harva
meilläkään tietää mitä mämmi oikeastaan on. Se on imellettyä ruispuuroa. Ihmettelenkin
miten voin pitää niin mämmistä kun inhokkiruokani kouluajoista asti on ollut
ruispuuro? Nyt selvisi! Se on se imellys!
Persialaisilla on muuten myös imelletty mämminsä. Se on
nimeltään sämänu, sana maistuu aivan mämmiltä, mutta
rukiin sijasta se on valmistettu vehnästä. Heidän mämminsä symboloi
hedelmällisyyttä ja vaurautta. Sitä nautitaan juuri nyt pääsiäisen eli
kevätpäiväntasauksen aikaan. Wikipediassa jokin todistamaton lähde väittää
mämmin olevan juutalaisen happamattoman leivän vastine. Juutalaisilta on juuri
pääsiäisen aikaan kielletty hapatettu leipä. Hapatuksen sanotaan muuistuttavat
exoduksen aikaisesta kiireestä, joka esti leivän noston hiivalla ja pakotti
syömään sen ”raakana”. Kolmannes Mooseksen kirja antaa ohjeita: "Ensimmäisessä
kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran
kunniaksi. Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän
juhla Herran kunniaksi; syökää happamatonta leipää seitsemän päivää.” Toora komensi
ihmisiä poistamaan kaikki happamat tuotteet talouksistaan. Oli syötävä
happamatonta leipää. Juhlaa piti siis viettää, ei vanhassa hapatuksessa eikä
ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden
happamattomuudessa" (1. Kor. 5:6-8).
Jos menen kirkkoon
etsimään tunnelmaa menen tähän kirkkoon. Se on lähellä ja siellä on tunnelmaa.
Papin suitsuttaessa kadilollaan meripihkan tuoksua kohti minua - nolostun.
Kumarran muun joukon seassa vaivautuneen puolinaisesti. En osaa myöskään tehdä
ristin merkkiä.
Suitsutus nolottaa
Asumme täällä Tallinnan ”kesämökissä” Aleksanteri
Nevalaisen kirkon vierellä. Kun ensimmäisen kerran tulin Tallinnaan kirkko oli
urheiluhallina. Yhdeksänkymmentäluvulla kirkosta tehtiin työmaa, sinne
raahattiin telineitä ja uudelleenmuokkaaminen ortodoksien pyhätöksi alkoi. Työt
aloitettiin katosta. Sekä ulkoa että sisältä. Siihen aikaan koneita oli vielä
niukanlaisesti saatavissa ja miehet sekä tavarat liikkuivat lihasvoimalla myös
vertikaalitasossa. Kirkko vihittiin uudelleen käyttöönsä ja sai Muroleesta
tunnelman etsijän. Kirkko on itse asiassa melko nuori, sillä se rakennettiin
vuosisadan vaihteessa, runsas sata vuotta sitten – vasta Uspenskin rakentamisen
jälkeen. Kirkon hallinta kuuluu oikeauskoisten Moskovan patriarkaatin alaisuuteen.
Suomessa meidän ortodoksimme ovat Konstantinopolin väkeä.
Kalenterit kaiken
perustana
Julius Caesarin kalenterissa on ongelmansa. Kalenteri
edistää 11 minuuttia vuodessa eli 1 päivän 128 vuodessa. Niinpä sitten paavi
Gregorius XIII asetteli uuden ja paremman kalenterin. Se tapahtui vuonna
1582. Tämä kalenteri edistää 7 sekuntia
vuodessa ja yhden päivän 3023 vuodessa.
Karkauspäiviä on kuitenkin aseteltava. Julius Caesar ne jo asetteli. Hän
lisäsi joka neljänteen vuoteen karkauspäivän. Gregorius sitten täsmensi
sääntöä. Neljällä jaolliset vuodet ovat karkausvuosia, paitsi 100 jaollinen ei
sitä ole. Mutta 400 jaollinen on kuitenkin karkausvuosi. Tuleville polville on
hyvä tietää etteivät vuodet 2100, 2200 ja 2300 ole karkausvuosia. Sen sijaa
vuosi 2400 on kuitenkin karkausvuosi. Siis olkaapa tarkkoina.
Astronominen vuosi,
eli maan todellinen kiertoaika auringon ympäri näin kevätpäiväntasauksesta
mitattuna on 365.24219 päivää. Gregoriaaninen kalenteri laskee vuoden
pituudeksi 365.2425 päivää.
Ortodoksien pääsiäisen ajoitus seuraa Juliaanista
kalenteria, jonka asetti Julius Caesar vuonna 45 eaa. Nikean kirkolliskokous
päätti vuonna 325 määritellä pääsiäisen ajakohdaksi sunnuntain, joka seuraa
kevätpäiväntasauksen jälkeistä täysikuuta. Kevätpäivän tasaus on plus miinus yhden
päivän tarkkuudella 20 maaliskuuta. Täysikuu tasauspäivän jälkeen on tänä
vuonna tiistaina 11. huhtikuuta. Sen jälkeinen sunnuntai on 16. huhtikuuta. Se
on siis ensimmäinen pääsiäispäivä. Jos täysikuu sattuu sunnuntaiksi pääsiäistä
siirretään viikolla eteenpäin. Näin ajateltiin voitavan pienentää sellaista
mahdollisuutta että pääsiäistä vietettäisiin juutalaisten pääsiäisen eli Pesahin
aikaan. Tänä vuonna juutalaisten Pesah alkoi 10. huhtikuuta ja päättyy 18.
huhtikuuta. Seder-pääsiäisateria syödään Pesahin alkamispäivänä. Nyt nuo juhlapäivät
sattuivat tasaisesti samalle ajalle sillä katolisten, protestanttien ja
ortodoksien 1. pääsiäispäivä sattui olemaan 16. huhtikuuta.
Ei ihmekään että aikanaan jotkut halusivat varoa tätä
yhteentörmäystä. Sillä joidenkin mielestä saattaisi olla outoa, että Jeesuksen
ristiinnaulinneiden pääsiäisjuhla olisi juuri samaan aikaan kuin toiset
juhlivat saman nimistä juhlaa ristiinnaulitun ylösnousemuspäivänä. Juutalaisten
Pesah juhlaa väitetään aletun viettää jo Egyptistä paon aikaan. Joku sanoo sen
olleen 1500 eaa. Jotkut taas sanovat ettei tällaista exodusta, jossa yli
miljoona ihmistä siirtyi Egyptistä Israeliin, ole ehkä koskaan tapahtunut. Jää siis todistamatta milloin pääsiäisen
vietto alkoi. Ehkä se sittenkin oli jo tuo Inanna?
Pääsiäisen vietossa
kiinnostaa ajoitus. Olenko Tallinnassa silloin kun kirkon ympäri kävellään! Se
on tunteiden juhlahetki. Se on hetki jossa vääräuskoinenkin saa olla läsnä.
Kukaan ei kysele vaikka et kynttilää kannakaan ja vaikka et osaa tehdäkään
ristinmerkkiä. Voit kuvitella harvinaisia.
Seuraavan kerran protestanttien ja ortodoksien
pääsiäisjuhlat sattuvat samoille päiville vuosina 2025, 2028, 2031 ja 2034.
Täytyy olla tarkkana, sillä haluan olla täällä Toompean mäellä silloin kun ortodoksikansa
suorittaa kirkonkierron. Se tapahtuu puoliltaöin ensimmäistä pääsiäspäivää
edeltävänä yönä kirkonkellojen juhlavasti kumahdellessa. Kierroksen jälkeen
kirkon ovet avataan ja kansa toistaa todistuksen Kristuksen ylösnousemuksesta.
Kirkonkellot kilisevät iloisesti. No, surullista, mutta noihin yhteispääsiäisiin
minulla ei liene enää tilaisuutta - aika loppuu. Täytyypä tulla ensi vuonna yksi viikko
meidän pääsiäisemme jälkeen. Seuraavana vuonna päivät taas heittävät, mutta
toiseen suuntaan. Hyvää kevätpäiväntasauksen jälkeistä aikaa Teille kaikille!
Kirkonisät ja
kirkkokansa marssilla kirkon ympäri pääsiäisyönä. Autot lähes estävät kulkueen
etenemisen – mutta se ei huoleta ketään. Kellot pauhaavat. Tunnelma on käsin
kosketeltava. Suosittelen Tallinnan käyntiä ensi vuonna huhtikuun seitsemäs
päivä puolenyön aikaan.
Tykkäsin kovasti tästä kirjoituksestasi, Pena. Se on sopivan pituinen, jaksaa lukea, ajankohtainen ja kiehtovasti kirjoitettu , sekoitus arki- ja pyhäasiaa. Kiitos. I
VastaaPoistaPieni ropaus tähän liikenteestä. Oliko mäellä kirkon ympäristössä ruuhkia. Miten liikenne sujui?Tuosta kalenterista tuli mieleeni minulla töissä ollut teekkari. Oli syntynyt vuonna 1914 Pietarissa ,päivän ja kuukaudenkin tiesi, mutta ei tiennyt kummanko kalenterin mukaan. Vietti aina kahdet syntymäpäivät.
VastaaPoistaViljan viljely kehittyi Mesopotamiassa noin 10000 vuotta sitten. Samalla opittiin tekemään "kunigasten juomaa". Kunigasten juomasta jäi ylimääräistä kiinteää ainetta ja siitä opittiin valmistamaan mämmiä. Mämmin maittavuutta opittiin lisäämään lisäämällä mämmiin rouhittua ja jauhettua viljaa ja imeltämällä.
VastaaPoistaMesopotamiasta viljan viljely laajeni pohjoiseen Mustanmeren ja Kaspianmeren kautta "mustan mullan alueelle" ja edelleen Venäjän aroille. Viljan viljely on todennäköisesti levinnyt Suomeen tätä "oikotietä" - niin kuin myös mämmin valmistustaito.