Edellisessä blogissani olin ihmetellyt kotikylän
merkitystä ja kysynyt itseltäni ja joiltain muiltakin heidän kotikylänsä tai
oikeammin kaupunginosansa olemusta. Olemusta heidän elämässään ja olemusta
yhteisöllisyyden tuottajana. Oikeastaan tuo onkin yksi tärkeimmistä
kaupunkisuunnittelun kysymyksistä. Miksi siitä puhutaan niin vähän? Siis, kyllä
puhutaan ikään kuin byrokratian kielellä. Maankäyttö- ja rakennuslaki sanoo, että
yleiskaavan tarkoituksena on kunnan tai sen osan yhdyskuntarakenteen ja
maankäytön yleispiirteinen ohjaaminen sekä toimintojen yhteen sovittaminen. Asemakaavan
tarkoituksena on osoittaa tarpeelliset alueet eri tarkoituksia varten ja ohjata
rakentamista ja muuta maankäyttöä paikallisten olosuhteiden, kaupunki- ja
maisemakuvan, hyvän rakentamistavan, olemassa olevan rakennuskannan käytön
edistämisen ja kaavan muun ohjaustavoitteen edellyttämällä tavalla. Nämä ovat
varsin hienoja asioita.
Rakastettua
kotikylää vanhaan malliin. Olli Kivisen 1960-luvun alussa laatiman suunnitelman
mukaan tehtiin hienoa kotikaupunkia Laajasalon Yliskylään. Mene vaikka katsomaan.
Missään ei kuitenkaan sanota, että ”kaupunkikylässä”
tulisi olla kotikylän henki. Ihmisten tulisi tuntea alue kodikseen. Mutta,
hetkinen! Lähes kaikki ihmiset rakastavat omaa kotipaikkaansa ja kyläänsä.
Kaikkine puutteineen se tuntuu olevan paras paikka asua. Näin he sanovat.
Muistan aina Vantaan edesmenneen kaupunginjohtajan Erkki Rantalan puhuneen Koivukylästä,
kotikaupungistaan. Hän puhui tuosta onnettomaksi tuomitusta kaupunginosasta
ikään kuin kotikylästään. Häntä ei tuntunut häiritsevän sekään, että Koivukylän
asukkaista 15 % oli maahanmuuttajia. Ystäväni Kari Karanko, hän on juuri
muuttanut Vartiokylän rivitalosta Vuosaaren kahvikortteliin. Hän puhuu jo
vuoden verran asuttuaan kaupunginosastaan kuin kotikylästään. Odottelee vain
Ode Soininvaaran saavan raitiotiensä rakennetuksi läpi Vartiosaaren hänen
kotitalonsa nurkalle. Kari mainitsee puhuessaan usein Vuotalon. Se on kotikylän
aktiivinen tapahtumapaikka. Hän mainitsee myös monikansallisuuden positiivisena
arvona.
Vaikuttaa siis heti alkuunsa siltä, että minun
valitteluni kotikylätunteen puutteesta on aivan turha. Ihmiset viihtyvät
asuinpaikassaan ja sillä siisti. Asialla ei ole mitään tekemistä suunnittelun
laadun tai suunnittelijan taitojen kanssa. Tässä tuntee itsensä lähinnä
tarpeettomaksi.
Menen Kruunuvuorelle
Ystäväni soittaa minulle. Häntä tuntui kiinnostavan
ajatus kotikylästä. Hän on vannoutunut urbanisti. Hän asuu Porkkalan niemen
puskassa. Hän oli käynyt visiitillä Olli Kivisen Laajasalossa, hienosti
remonteeratussa yläkerran asunnossa. Vieressä rakennetaan uutta uljasta
Kruunuvuorta. Olivat ryhtyneet filosofipoikansa kanssa filosofoimaan. Uudet
kerrostalot näyttävät hyviltä, mutta kaupunginosan olemus tuntuu neutronipommin
jälkeiseltä todellisuudelta. Hän kehotti minua menemään tutkimusmatkalle ja
pyysi arviota oman epäluulonsa tueksi.
Aina eri mieltä
Minulla on kieroutunut luonne. Aina kun joku sanoo jotain,
haluan periaatteessa olla eri mieltä – näin väittävät ja ovat varmaan oikeassa.
Jos hän olisi ihanasti kehuskellut jo tehtyjä katuja hienoine
raitsikkavarauksineen ja pyöräteineen ja sanonut aluetta muutenkin mahtavaksi,
olisin ryhtynyt epäilemään. Mutta nyt kun hän kehui vain katuja, mutta puhui
kaavan suhteen neutronipommista, asetuin puolustuskannalle. Oli pakko lähteä katsomaan. No, ei ollut
katsottavaa juurikaan, vielä. Sen sijaan ryhdyin ensimmäistä kertaa elämässäni
aivan tosissaan katsomaan tuota vanhaa Kivisen asemakaavasysteemiä. Se on
jotain totaalisesti yksinkertaista ja selkeää. Se on jotain totaalisesti
erilaista kuin mitä nykyinen kaavoitusmalli on. Panen tuohon rinnakkain
Kruunuvuoren kaavan à la nykypäivä ja Ylismäen kaavan à la Olli Kivinen. Kuvasta
näkyy aikojen muutos. Ehkä se on juuri tämä, joka vanhaa säikyttää.
Olli Kivisen vanhassa Ylismäen kerrostalokaavassa oli
asuntopintalaa 96000 k-m2. Koko kaava-alueen pinta-ala korttelipuistoineen on 0,56 km2. Alueen asukastiheys on 3500
as/km2. Tonttitehokkuus on e=0,55. Uuden osayleiskaava-alueen pinta-ala on 1,3
km2. Uuden osayleiskaava-alueen asukastiheys on
7500 as/km2. Kuvassa näkyvän Kruunuvuoren aloituskorttelin
tonttitehokkuus on e=1,1. Se on à la Anttinen Oiva, Arkkitehdit Oy. Asukastiheys
koko ensimmäisellä Kruunuvuorenrannan 13 hehtaarin kaava-alueella ilman laajaa
suojelualuetta on 12000 asukasta per
km2. Suojelualue mukaan luettuna luku on 6000 as/km2.
Helsingin itäosien kaavoitus on herkkää ja ihmisläheistä.
Samaan kategoriaan kuuluvat Hakaniementorin ja Sörnäisten rantatien seudut.
Melkein yllättyy, ettei bulevardien tummanruskeata yleiskaavapikseliä ole
lainkaan tunkeutunut Helsingin niemen itäpuolen Kruunusiltojen takaisille
alueille huolimatta rajuista investoinneista esimerkiksi Kruunuvuoren siltaan.
No on sitä pikseliä Itäväylän kohdalla. Mutta hankkeessa jo kerran
epäonnistuttiin - vaikka paljon yritettiin. Kulosaarelaiset eivät halunneet
naapurikseen kaupungin vuokrataloja. Melu osoittautui uusia asukkaita
pienemmäksi haitaksi.
Riitta Jalkasen ja Jari Lepistön signeeraama Kruunuvuorenrannan
osayleiskaavaehdotus on päivätty 14.2.2008. Osayleiskaavassa ja siihen
liittyvässä maakäyttösuunnitelma-alueessa puhutaan 0,5 miljoonasta asuinkerrosalaneliömetristä
ja noin 10 % toimitilaosuudesta. Asukasmääräksi arvioitiin 10000 asukasta.
Suunnitelmassa varauduttiin Santahaminaan johtavaan tunnelimetroon ja
siltavaihtoehdosta luovuttiin. Kruunuvuorenrannan ja keskustan välistä
liikennettä ehdotettiin hoidettavaksi vesiliikenteenä osana kaupungin
yhteistariffiliikennettä. Nyt edelleen kehittynyt kaavoitus on melko
uskollisesti noudattanut Riitan viitoittamaa polkua. Kruunuvuorenrannan
ensimmäinen kaava ja vanha kuva vuodelta 2008 muistuttavat toisiaan. Vaikka
uusia tuulia on tullut muodikkaaseen korttelirakenteeseen.
Kruunuvuoren uudisrakennusalueelle asettunee jo
osayleiskaavassa arvioitu 10000 asukkaan asukasmäärä. Korttelitehokkuutena
varsinaisilla asuinkorttelialueilla on noin e=1, mutta puistoalueet pudottavat
asukastiheyden koko uudella alueella tasolle 8000 asukasta neliökilometrillä.
Laajasalossa on ennestään noin 17000 asukasta. Heistä pääosa eli 12000 henkeä
asuu Yliskylässä. Tämän alueen asukastiheys on 3500 asukasta neliökilometrillä.
Asukasluvuissa ei juuri ole hurraamista, ei nykyisissä eikä tulevissa, suhteessa
jättimäiseen joukkoliikenneinvestointiin. Onko niin, että Santahamina on
tähtäimessä?
Kruunuvuoren suunnittelu perustui vuoden 2002
yleiskaavaan. Kruunuvuoressa pyrittiin kuitenkin korkeaan tehokkuuteen. Sen
kertovat osayleiskaavan mitoitusluvut. Laajat puistoalueet ihmetyttävät.
Erityisesti ihmetyttää Aarne J. Aarnion kallioiden jättäminen täysin
rakentamatta. Muistan hyvin, kun aikoinaan Toke Korhosen toimistossa piirsivät
innostuneina tuota aluetta. Muistan hyvin sen kuvan. Siitä piti tulla
terassitaloineen ja terassimaisesti laskeutuvine rivitalovyöhykkeineen mahtava valkoisena
hehkuva osa Helsingin itäistä maisemaa. Miten
niin valkoisena? No siksi että Tokella kaikki oli mustavalkoista. Minulle on
tuntematonta mikä silloin meni lukkoon. Oliko niin, ettei oikeisto-vasemmisto kartellien ulkopuoliselle Palkki Oy:lle ja Aarne J.
Aarniolle haluttu antaa reviiriä? Häntä eivät tukeneet, ei demarit, eivätkä
kokoomuslaiset. No ei ihmekään, hänhän oli Kepun miehiä ja Ahti Karjalaisen
kannattaja.
Öljysatama oli tuolloin vielä tukevasti paikallaan.
Mahtoiko kukaan sen poistumiseen siihen aikaan vakavissaan uskoakaan. Ei ainakaan öljyteollisuuden vahva lobbari
Henrik Lundsten. Huippu juttu, tuo vanha ikämiesystäväni marssi muutama viikko
sitten infrapäiville ja muistot vanhoilta ajoilta taas palautuivat. Henrik, hän
oli liikennealan huippujuristi. Yhdessä istuimme autopaikkatoimikunnassa
tekemässä nykymittapuun mukaan pahoja tekoja. Teimme autopaikkanormeja. Muistutetaan
vielä, että alkuaan puheena oleva alue kuului saksalaisille ja sodan jälkeen
Neuvostoliitolle ja sitten Suomen kommunistisen puolueen hallintaan. He sitten myivät
alueen Aarnelle J:lle. Siitä kaupunki suuttui ja hyvä alue jäi kesannolle. Jopa
niin täydellisesti, etteivät edes ”lisää kantakaupunkia”-puuhailijat ole sitä noteeranneet.
Vanha kammoksuu uutta –
sitä se vain on!
Jotkut uudet kehittämiskohteet tuntuvat hurjilta. Ihailen
suunnittelijoiden ja rakennuttajien kuin myös urakoitsijoiden taitoa näiden
hankkeiden toteuttamisessa. Itse kuitenkin pelkään mennä noihin
konglomeraatteihin. Minulla on jotenkin atavistinen tunne kaupungista.
Ajattelen Pariisin Champs-Elyseetä tai Nycin Fifth Avenueta, ajattelen
Boulevard Haussmania tai ajattelen Manhattanin Grand Central Terminaalia.
Saatan jopa erehtyä ajattelemaan Tokion Shinjukua – no stop, stop, ei ehkä
sentään? Erittäin kirkkaasti ajattelen
Pietarin ihanan kiehtovaa selkeyttä. No totta kai ajattelen kotikaupunkini
kauppatoria ja Erottajaa, puhumattakaan perunatorista ja Rautatientorin metroasemasta. Vielä Kamppiakin osaan
lukea ja ajatella. Mutta nyt pelottaa. Mikä pelottaa? No minua pelottaa, sillä
en voi koskaan kuvitella oppivani tuntemaan ja lukemaan monia uusia kaupunkimme
superkohteita. Uskon joutuvani liikkumaan kotikaupunkini maanalaisissa
gallerioissa vain opaskylttien tai navigaattoreiden opastamana. Kulkiessani
jalan näen peilejä, jotka näyttävät tunnelikäytävän mutkan taakse – onko reitti
vapaa! Joskus tulee jopa mieleeni, että onpa hyvä, kun on tuo kävelykeppi –
edes joku turva. Otan muutamia esimerkkejä. En pahalla tai kritisoidakseni
ketään. Vain ihmetelläkseni omaa luulottelemaani kyvyttömyyttä lukea
ympäristöäni.
Mietiskelen tulevaa
Tapiolaa ja tulevaa Kalasatamaa. Otin nyt vain nämä kaksi kohdetta. Tapiola muuten ryhtyy näyttämään Jussi Kauton
ja Timo Vormalan visiolta vuodelta 1969. Mies sanoo koiralleen: ”Hyvä että
saatiin palveluja”. Olisin voinut valita muitakin. Tekisi mieli hieman
ihmetellä tuota Jätkäsaarta. Mutta
ei nyt. Miksei Matinkylääkin. En ihmettele hyvässä enkä pahassa tässä
yhteydessä sen paremmin Tampereen aseman seutua kuin Turun Kupittaan seutuakaan. Ehkä ihmettelen niitä myöhemmin. Ja Pasilaa.
Helsingin niemen
kahta puolta on nousemassa kaksi tornirykelmää, Keilaniemi ja Kalasatama. Vielä
yksi sukupolvi sitten ne olisivat olleet mahdottomia. Olisi arveltu merellisen
silhuetin tuhoutuvan. Pahan esimerkinä oli silloin 1976 rakennettu yksittäinen Raaden
torahammas ja pahan äitinä naapurikaupunki Espoo. Ajat ovat muuttuneet.
Kaupungit kilpailevat, mutta sama rakentaja, ystäväni Timo, hän on saanut
tilaisuutensa. Timo, eikö yhtään pelota eikä huimaa? Merkki jää.
En ihmettele myöskään suurta kaavoituksen ihmettä eli
Keilaniemeä. Helsinki menetti aikanaan pelin, kun pääkonttorien paikkoja
jaettiin. Espoo ehti edelle. Taisi olla aikanaan sellainen poliittinen asenne,
ettei Helsinkiin tarvita uusia konttoreita. Se taisi olla suorastaan demareiden
ja Eki Tuomiojan vahva kanta. Niinpä sitten Nokia kärjessä kaikki asettuivat
Raaden hampaan seuraan Kelaniemeen. Syntyi uusi kaupunginosa. Täysin puskasta
tai pilvestäkö pitää nykyään sanoa? Ja kaiken ajan kaavoituksen mukaan väärään
paikkaan. Oli tällaisiin ilmiöihin totuttu pienessä mittakaavassa jo aiemmin.
Joku saattaa muistaa kuinka Nihtisilta pöllähti moottoritien varteen eroavan
ministerin pikapäätöksenä.
Kalasatama
Helsingissä ihmeteltiin Keilaniemen kasvua. Oliko sitten
ystäväni Jussi Kautto, joka kaupunginkanslian rootelissa ryhtyi etsimään
Helsingille Keilaniemen vastakappaletta. Ja siinähän se oli ja odotteli lähes
identtisenä, meren rannalla, moottoritien varrella, satama- ja varastoalueiden
keskellä, vieläpä metrolinjan lävistämänä, ja puolta lähempänä rautatieasemalta
kuin Keilaniemi. Etäisyyttä vain 3,5 kilometriä.
Kuvassa on Kalasatamasta vuonna 2005
järjestetyn arkkitehtikilpailun tulos sekä nykyisin voimassaolevan ajattelun
mukainen havainnekuva. Harris- Kjisik esittivät kanavien halkomaa Kalasatamaa.
Nyt kanavat ovat hävinneet ja kerrosalakin on huomattavasti korkeampi. Vuoden
2002 yleiskaavassa oli 0,5 milj. k-m2 asuntoja sekä 0,34 milj. k-m2
toimitiloja. Vuonna 2007 lopullisesti hyväksytyn Sörnäistenrannan ja
Hermanninrannan osayleiskaavan mukainen kerrosala oli 1,3 milj. k-m2, josta
0,72 milj. k-m2 oli asuntoja. Minusta tuo on hieno alue ja hieno kaava. Tuo Kalasataman
keskus torneineen, se askarruttaa. Myöhäistä, mutta silti.
Kapunkisuunnitteluviraston kaavaa koskevan raportin tekstissä sanotaan
näin: ”Kalasataman keskuksen rakentaminen
metrokortteleihin tulee vahvistamaan uuden kaupunginosan muodostumista Helsingin
urbaaniksi osaksi. Torniryhmä Itäväylää ylittävine kansineen tuo uuden kovin
erikoisen elementin pääkaupungin maisemaan. Se tulee määrittelemään Kalasataman
kaupunginosan juuri Kalasatamaksi. Se erottaa sen kaikista muista alueista”.
Runollista juttua. Mutta tuo erottuminen kaikesta muusta – se ei sovi minun isoon
kuvaani. Harmonia kyllä. Siis pieni erottuminen, ei totaalierottuminen.
Kalasataman keskus
on esimerkkinä juuri sellainen paikka, josta puhuin olevani peloissani. Se on
valtaisasti kerrostunut. Voiko sitä lukea? Voiko siellä kulkea? Onko se
kylä? Siis, en minä suunnittelijoita tai
rakentajia moiti. Sen sijaan toivotan Hannu Asikaiselle ja muille ystävilleni
onnea hankkeen kehittämisessä. Siellä on tainnut olla minun jälkikasvuanikin
Kalasataman katupuuhissa. Mutta minä vain kysyn itseltäni, haluanko
kotikaupunkiini tämän tyyppistä rakentamista – vielä lisää? Sitä ei ole
Pariisissa, eikä sitä ole Köpiksessä, enkä haluaisi sitä Helsinkiin lisää!
Eihän minua nuo tornit haittaa. Onhan niitä Manhattanilla. Minua haittaa tuo
torneihin liittyvä tuntematon ja kontrolloimaton valtava alamaailma – minun
kotikylänikö?
Sosiaaliset vaikutukset
Törmäsin noita asioita ihmetellessäni ihanaan raporttiin
nimeltään: ” Sörnäistenrannan-Hermanninrannan osayleiskaavaehdotus, vaikutusten
arvioinnit. Satamatoiminnoilta
vapautuvien alueiden rakentamisen yhdyskuntarakenteelliset ja sosiaaliset
vaikutukset.” Raportin tekijöinä olivat Erkki Korhonen, Maria Lindblom,
Annukka Lindroos, Jon Maury, Pasi Mäenpää, Mikael Sundman ja Timo Vuolanto.
Päivämäärä oli 18.5.2000. He käsittelevät Kalasatamaa ja Jätkäsaarta. Olen aina
valitellut sosiaalisten vaikutusten analyysin puutetta maahanmuuttovoittoisessa
kasvussa. Nyt on jännää katsoa mitä arvelivat nuo viisaat 19 vuotta sitten. Helsingin
kaupunginvaltuusto teki 9.10.2002 päätöksen Vuosaaren sataman rakentamisen
aloittamisesta. Raportti siis julkaistiin jo ennen päätöstä. Raportissa on
laaja katsaus Helsingin kehittämiseen Jungin ja Saarisen ajoista alkaen. Ehkä
kiintoisin ja kokonaisin mitä olen nähnyt. Taisi olla Micke Sundmanin käsialaa.
Mutta mitä he arvelevat sosiaalisesta muutoksesta?
He kysyvät:
Asumisihanteet ovat osin muuttuneet kahden viime vuosikymmenen
aikana. Urbaani, tiivis asuminen on yhä useamman väestöryhmän tavoittelema asumismuoto.
Opiskelusta tulee yhä useammalle elinikäinen, ainakin sivutoiminen harrastuksenomainen
työ. Kotiperäinen työ yleistyy. Epänormaalit työsuhteet ja työskentelytavat yleistyvät. Lyhytaikaiset
“keikat” lisääntyvät ja ne suuntautuvat sekä Helsinkiin että Helsingistä ulos.
Myös väestörakenteen muutokset ja uudet elämäntyylit luovat uusia
asumistarpeita. Miten
asuntorakentamisessa voitaisiin ennakoida tulevaisuuden sosiaaliset haasteet?
Segregaatio on
uhkaavana vaara
Ulkomaisiin esimerkkeihin viitaten on puhuttu myös
keskustan slummiutumisesta. Siihen on tosin vaikea uskoa, kun tietää millä
innolla kaupungin hyvinvoivia keskeisiä alueita kohennetaan. Miten uudet alueet
asettautuvat segregaatioprosessiin?
Kaupunkimiljöötä
uhkaa henkilöautoliikenne
Jätkäsaaresta halutaan tehdä kaupunginosa, jossa ei olla
riippuvaisia henkilöauton käytöstä. Myös Kalasataman liikenteen pitäisi
turvautua maksimaalisesti metro- ja raitiovaunuyhteyksiin.
Tässä ehkä ne ovat
kaksi ajatusten ääripäätä. Minun pääni ääripäät. Uneksin jatkuvasti
liikkumisesta tuon vaalean kuvan maisemassa, en tuon mustan kuvan maisemassa.
Musta kuva on muuten Arkkitehtilehdestä vuodelta 1976 by Pena Myllymäki.
Suunnittelun
täytyy olla tietoisesti uuden kaupungin kulttuurista ja sosiaalista tuottamista
Jätkäsaari ja Kalasatama ovat kuitenkin alueita, joita
kaupunki valtaa kaupungilta, eivätkä alueita, joita kaupunki valtaa luonnolta.
Ranta-alueiden suunnittelussa ei enää riitä pyrkimys rakentaa entinen
satama-alue toimivaksi, laadukkaaksi ja hyväksi ympäristöksi. Ei voida ajatella
tuotettavan uutta asuinaluetta vaan uutta kaupunkia.
Kulttuurillemme on
ominaista kaksijakoisuus, jossa pää sanoo kyselyissä toista kuin käsi kaupassa
tekee
Kaupunkilaisista on tullut kuluttajakaupunkilaisia, eikä
muutos voi olla vaikuttamatta ihmisten tapaan elää kaupungissa ja kaupungista.
Arvojen trendejä koskevissa tutkimuksissa, jotka useimmiten ovat markkinoinnin
tarpeisiin tehtyjä, esitetään milloin pehmeiden, milloin henkisten arvojen
nousua kovien ja materiaalisten arvojen vastapainoksi. Tällaisia tutkimuksia
vastaan asettuu kuitenkin arkinen todellisuus, jonka valossa henkistyminen
vaikuttaa enemmän puheilta kuin teoilta.
Shoppailijan taivas ja helvetti
Kuluttaja-kaupunkilainen
tietää haluavansa mutta ei tiedä mitä haluaa
Kuluttajakaupunkilainen on taipuvainen luomaan mielikuvia
mielihyvän täyteisestä elämästä, joita kohti pyrkiä tavoitteellisella
toiminnallaan (työ, säästäminen, kulutus). Kaupunki merkitsee
kuluttajakaupunkilaiselle vähemmän rakennettua fyysistä ympäristöä ja enemmän
toimintaa, tapahtumista ja tekemistä eli sosiaalista ympäristöä.
Kaupungin
sosiaaliset erot olivat tiedossa. Ne eivät ole juurikaan muuttuneet. Tekijät
toivoivat Kalasataman ja Jätkäsaaren tuovan toivottua muutosta.
Digitaalisen
kaupungin kehkeytyminen ei merkitse kaupungin muuttumista fyysisestä
virtuaaliseksi
Etenevä digitalisoituminen merkitsee digitaalisten
toimintojen ja tilojen nousemista fyysisen tapahtumisen rinnalle tai niiden
lomaan kulttuurisen merkityksenannon objekteina ja sosiaalisen toiminnan
kehyksinä. On viitteitä siitä viitteitä siitä, että fyysinen tila ei ole
niinkään korvautumassa digitaalisella tai virtuaalisella tilalla kuin tuomassa
sille vertailukohdan, viitepisteen tai kilpailijan. “Perinteinen” tilallinen
kaupunki tuskin korvautuu virtuaalisella kaupungilla. Sen sijaan digitalisoituminen
merkitsee erilaisten telemaattisten järjestelmien mukaantuloa
kaupunkisuunnitteluun, kaupunkirakenteeseen ja arkielämään.
Etenkin Afrikasta
tulleet tarvitsevat myös suurempia asuntotyyppejä
Koska on todennäköistä ja toivottavaakin, että
ulkomaalaisväestön osuus kasvaisi eteläisessä suurpiirissä, heille tarvitaan
sopivia kokoontumis- ja toimintatiloja. Jätkäsaaressa pienillä pohjakerroksen
liike- ja työtiloilla voisi olla halvemman työvoiman ja perheyrittämisen johdosta
hyvät menestymisen edellytykset.
Tämä kuva oli
sosiaaliraportissa. Nykyisin vieraskielisten osuus on Eteläisessä suurpiiriissä
noin 9 % ja Helsingissä noin 14 %.
Tehdään työn
kaupunki
Innovatiivinen ja luova työskentely edellyttää tiheitä
kaupunkimaisia kohtaamisia mikä puolestaan vaatii näyttämönsä. Kuitenkaan työ
ei menetä kosketusta arkaaiseen puurtamiseen mallia Koskelan Jussi;
"tavassa on se työ ja tuska". Työn etiikka säilyttää työn sankaruuden
ja puurtamisen vaikeuksien kautta voittoon, vaikka samaan aikaan työllä
pärjäämisestä ja menestymisestä on tullut tärkein osa kansainvälistymisen
kansallista strategiaa.
Tehdään naisten
kaupunki
Naisten kaupunki ei ole vain naisten kaupunki, kuten ei
Fellinin samanniminen elokuvakaan ole mikään naiselokuva. Se on omaleimainen
suomalainen kaupunki-kulttuurituote, joka on kansainvälisesti kiinnostava;
naisten äänioikeus ensimmäisenä Euroopassa ja naisten merkittävä osuus
työelämässä erottavat Suomen suurimmasta osasta Eurooppaa ja maailmaa.
Harris-Kjisikin
haaveita Kalasataman kanavilta. Uskon jo. Tällaiseen ylellisyyteen ei ole enään
varaa. Se oli ennen se, kun Ruoholahden kanavaa tehtiin.
Muistion yhdeksänkohtaisessa loppusuosituksessa
suunnittelulta toivotaan toiminnallista monipuolisuutta, sosiaalista
monipuolisuutta ja kulttuurista monipuolisuutta. Sitä me kaikki toivomme
vieläkin. Raportissa oli mielenkiintoista ajattelua. Jos menneisyyden mietteet
nykyisyydestä kiinnostavat, niin klikkaa:
Mielenkiintoinen kirjoitus. Muistelisin, että Nihtisiltaa kaavailtiin aikoinaan espoon keskustaksi. Tarkoitus oli liittää kauniainen Espooseen. Ei onnistunut , rkp vastusti.
VastaaPoistaRaatteen tornista tulee mieleeni se, että oliko se ensimmäinen teräsrunkoinen rakennus Suomessa. Kävin siellä Ihamuotilan aikana esittelemässä hänelle Nupurin eritasoa, jonka takia piti rakentaa kokonaan uusi tie turuntieltä Histaan. Histan Ihamuotilathan eivät olleet oikein tvh.n ystäviä. Johtui siitä. että Turunväylän rakentamisessa oli isokin riita tien paikasta. Vanha Ihamuotila ei saanut läpi toivomuksiaan, vaan tie rakennettiin Histan maitten läpi. Liittymästä päästiin kylläkin hyvin yhteisymmärrykseen Nesteen ylimmässä kerroksessa. Myös yliopisto mies Risto oli paikalla. Nokian rakennushan rakennettiin vuosina 95-97. Avajaiset oli juhannuksen alla. Kutsuvieraita oli noin 1000 kpl ja retuperän vpk huolehti musiikista.Rakennustahan ei rakennettu Nokian pääkonttoriksi, vaan siitä piti tulla Nokian verkkopuolen toimistotila ja Sari Baldaufin piti muuttaa sinne Pitäjänmäeltä osastoineen. Peruskiven muuraustakin emännöi Sari, joka kantoi meille olutta ja viiniä laivan yläkannelle helsingin itäosiin suuntautuvalla risteilyllä. Risteilyn jälkeen poikettiin vielä klippanilla, johon laiva poikkesi. Ollila kuitenkin ihastui paikkaan ja kun tilat alkoivat käydä etelä-espalla ahtaiksi, niin Ollila päättikin , että uuteen rakennukseen muuttaakin pääkonttori, eikä verkkopuoli. Baldauf ei oikein tykännyt. Muistan vieläkin, kun Ollila otti esille katolla terassilla liikenneasiat ja esitti huolensa niitten toimivuudesta. Oleellista oli matka-ajan ennustettavuus lentokentälle, ei sen kesto. Nokialla kävi sen tason vieraita, etteivät he halunneet odotella kentällä tai myöhästyä koneesta. Sanoin silloin siellä, että käyvät pääjohtajan pakeilla. Kyllä hän vastaaottaa, kun Nesteen Lilius soittaa ja menee nokian edustajan kanssa käymään. Näinhän siinä kävi, rahat järjestyi ja Keilaniementietä parannettiin pikaisesti. Oovistin Paavon palkkasin konsultiksi tekemään suunnitelmat pikaisesti. Kehä kakkosen valmistuminen ratkaisi loput ongelmat, kun kentälle alettiin ajamaaan kehä kakkosen, turunväylän ja kehä kolmosen kautta. Nokian kanssa oli helisemässä koko 90-luvun, kun he rakensivat joka puolelle koko ajan.
Pentti Sirola
Laajasalon kaavoista tekisi mieli väittää, että historiallisesti "jotain totaalisen erilaista" olivat Kivisen kaavat, eivät nykyiset. "Hienoa kaupunkia" ovat puoli kilometriä pitkät monotoniset kerrostalot metsässä? Itseäni noista kahdesta pelottaa malli Kivinen, ja olen vahvasti sitä mieltä, että on hyvä, ettei noita ole enempää.
VastaaPoista