Viikko alkoi ankaralla ajatteluun pakottamisella. Kun olin
ensin maalta tullessa saanut ilon ajaa Anne Bernerin korjaamalla uudella
asvaltilla ja kuunnella ajamisen äänettömyyttä tuli väkisinkin mieleen
ensimmäinen pikku kuura ja suomalaisten autoilijoiden ryntäys nastarenkaiden
kimppuun. Sen hetkellisen pikku kuuran tultua Etelä-Suomessakin jyryytellään
nastoilla pääosin lumesta ja jäästä puhtailla teillä seuraavat puoli
vuotta. Nastat syövät asvalttia ja jo seuraavana
vuonna tien pinta ryhtyy muotoutumaan. Pian ollaan jo sahtikuurnan
pohjamuodossa. Vesiliirtoseikkailu on alkamassa. Melu estää keskustelua. Radio
on kierrettävä kovemmalle. Joku, pikkulasten äiti, ehkä, saattaa joskus heikkona
hetkenä ajatella pienhiukkasia. Minä ajattelen vielä sitäkin, että jos meillä
nyt on rohkea ministeri joka uhmaa jopa niinkin raskaan mielipidevaikuttajaryhmän
kuin taksistien elinkeinosuojaa, niin eikö hänellä ja hänen
uudistajakaadereillaan ole sisua lopettaa nastarengasautoilua. No, jos eivät
hiukkaspäästöt kiinnosta ja terveys, niin ainakin luulisi talouden
kiinnostavan.
Ajatellaan nastoja
Mielipiteet risteilevät. Eilen helsinkiläinen inva-auton
kuljettaja valitteli uutta asvalttia ja putoavia ruskalehtiä. Hän sanoi
kitkarenkailla liikkeelle lähtevien autoilijoiden vaarantavan ihmishenkiä
liukastellessaan uudella asvaltilla ja peittona olevilla vaahteranlehdillä. Hän
sanoi pelkäävänsä jo etukäteen paarikuljetusta Pietarsaareen ja näitä
kitkarengasihmisiä. Hän ei aja metriäkään ilman nastoja – heti kun ne ovat
luvallisia. No pianhan hän sitten pääsee urauttamaan meidän katujamme ja
teitämme.
Sosiaalisen median luvattuna aikana ryhdyin tutkimaan
kansalaisten mielipiteitä nastat tai kitkat ajattelun totuuksista. Onhan Timo
Soini sanonut jokaisen kansalaisen mielipiteen olevan oikean, hän on sanonut jokaisen mielipiteen
olevan myös totta. Jos näin todella on, niin nyt muotiin tulleita faktan
tarkastajia ei käytännössä tarvita. Niin, kyllä kai tiesitte on-line faktan
tarkistuksen olleen ensimmäisiä kertoja käytössä Hillaryn ja Donaldin
väittelyssä.
Digitalisaation uudessa maailmassa meillä kaikilla ja
erityisesti poliitikoilla tullee olemaan matkassaan totuudentarkastusrobotti. Saattaahan se olla samantapainen kuin
mikä ystävilläni arabeilla kuuluu olevan, heidän itsensä kertoman mukaan. Heillä
on alati mukanaan kaksi näkymätöntä pikku enkeliä. Toinen istuu oikealla ja toinen vasemmalla
olkapäällä. Oikealla olkapäällä istuva valkoinen enkeli kirjaa koko ajan ylös
hyviä tekoja. Vasemmanpuoleisen mustan enkelin muistioon taas kirjautuvat pahat
teot. (Sattoivat mennä väärinpäin?) Muistikirjat luovutetaan sitten taivaan portilla tarkastettavaksi. Sitten
tie johtaa ylöspäin tai sitten pudotaan alaspäin. Nyt kun meidän tilikirjamme
digitalisaation ansiosta saadaan verifioitua ja summattua ajassa ja hetkessä
niin maailmankirjat muuttuvat. Silloin muuttuu myös Timo Soinin sanoma todeksi
ja minun sanomani vääräksi. Minähän tulin sanoneeksi, ettei totta ole totta.
Hetkinen putosin aiheesta. Minun piti puhua risteilevistä
mielipiteistä. Menin keskustelupalstoille tarkoituksena tutkia suomalaisten
mielipiteitä. Uskoin saavani tukea kitkarenkaiden puolesta. Jo nyt kuulen
korvissani ja näen silmissäni raivoa lähestyviä purkauksia. Ei todellakaan. Jos
meillä keskustelu maahanmuutosta on mahdotonta, niin on keskustelu nastoista ja
kitkoista samaa luokkaa. Faktoja ei haluta tutkia. Toista osapuolta ei haluta
kuulla. Vaikutuksista ei haluta tietää. Asiassa
ei ole kuin vain yksi totuus. Se on juuri se Timo Soinin määrittelemä ”jokaisen
oikea”.
Ajatellaan alustoja
Ensimmäisen ajatukseen pakottamisen kohtasin Tieteiden
talolla Tutuhesan kokouksessa. Tilaisuuden nimi herätti jo hieman ihmetystä.
Vai mitä sanotte: ”Alustatalouden merkitys tulevaisuudessa”.
Luennoitsijana oli tekniikan tohtori Juhani Strömberg ja kommentoijana
Necorpoint Oy:n toimitusjohtaja DI Panu
Kause. Menin tilaisuuteen hieman epäluuloisena. Arvelin sen olevan sukua nyt
vahvana ryöppyävän digitalisaatiohypen ja robottihypen kanssa. Hermostun
nykyhypetyksestä. Kaiken takana tuntuu olevan kasvu, talous ja kansainvälinen
kilpailu. Sama mikä minun omalla ”pätevyysalueellani” tuntuu myllertävän
ajatuksia pikaruoan valmistusperiaatteella. Ei nautiskellen, ei harkiten, ei
maistellen, vaan nopeasti, sokeasti ja globaalisti. Aivan kuin sanoisimme,
ettei etninen ruoka ole mitään, arvokasta on GLOBAALI FAST FOOD.
Tässä ne ovat ne maailman mahtavimmat alustat, Joukkoon on vielä lisätty Sanomien Huuto.net ja maailmalle
pyrkivä Sampo Hietasen MaaS.
Ilahduin kuitenkin tilaisuudesta. En siksi että olisin
kuvitellut löytäneeni ratkaisun. Tai että olisin kotiin mentyäni ryhtynyt
kuvaamaan vaimolleni loistavaa viisastenkiveä. Ei, mutta silti oli kivaa
kuunnella noita miehiä, jotka innostuneina ja motivoituneina elivät omassa
maailmassaan. Heitä kiehtoi alustatalous. He käyttivät esimerkkeinä maailman muutoksesta
neljää tai viittä alustaa. Ylivoimaiset ykköset ovat Juhanin mielestä Airbnb ja
Uber. En muista toistiko hän tämän
lauseen: “Uber, the world’s largest taxi company, owns no vehicles. Facebook, the world’s most popular media
owner, creates no content. Alibaba, the most valuable retailer, has no
inventory. And Airbnb, the world’s largest accommodation provider, owns no real
estate.” Juhani Strömberg puhui hauskoilla vertauskuvilla. Hän sanoi
Euroopan suuressa ”Alustasodassa” Nokia Mobile Phones’in olleen ”El Alamein” ja
Saksan autoteollisuuden tulevan olemaan ”D-day of Normandy”.
Juhani Strömberg puhui paljon Platform INDUSTRIE 4,0
kehittämishankkeesta. Se koskee Saksan teollisuutta. Myös Ranska on liittynyt
samaiseen hankkeeseen oman ohjelmansa kautta. Halusin hieman valistaa itseäni
hankkeen luonteesta ja löysin hankkeen esittelystä paljon esineiden internetiä
ja automaatiota. Sitten löysin sieltä myös ihmisen - työntekijän. Mitä jäi
ihmisen osaksi? Näin he
kirjoittavat:
Askel
tehokkaampaan ja voimavaroja säästävään tuotantoon
Edut ovat ilmeisiä: Tuotteiden ja koneiden verkottuminen
nostaa tehokkuutta, alentaa kustannuksia ja säästää resursseja. Älykäs seuranta
ja läpinäkyvät prosessit antavat yrityksille jatkuvan kokonaisnäkemyksen joka
taas mahdollistaa nopean reaktiokyvyn ja joustavuuden markkinamuutoksiin.
Esimerkiksi jos tuottaja ei kykene toimittamaan tai jos tuotetta ei ole
tarjolla tuotantoprosessit ja toimitusmäärät voidaan muuttaa ad hoc.
Loppujen lopuksi talouden ja yhteiskunnan digitalisaatio luo
uusia mahdollisuuksia ja samalla muuttaa tapaa jolla töitä Saksassa tehdään.
Väestön ikääntyessä tarvotaan muutosta joka mahdollistaa vanhempien ihmisten
työskentelyn pitempään. Tätä muutosta edesauttavat avustavat systeemit, kuten
rahti ja palvelurobotit. Myös prosessit suunnitellaan joustaviksi ja työvoiman
tarpeet huomioonottaviksi. Tällöin pyritään parempaan työelämän tasapainoon.
Siinä se tuli. Ihmistä vielä tarvitaan ja
tuotantokoneisto suunnitellaan siten että ihmisen työelämää voidaan pidentää.
Koneet eivät sittenkään pärjää täysin autonomisesti. Ihmistä ei kaiken 4,0:n
jälkeenkään voi vapauttaa vapaa-aikayhteiskunnan mukaviin toimiin. Ei, työaikaa on pidennettävä ja – on mentävä sorvin
ääreen!
Alustamiesten esitys oli kiinnostava. En tiennyt siihen
sanoa mitään. Kysyin kuitenkin minne oli unohtunut viihde, taide ja urheilu?
Yritin väittää deittipalvelun ja huuto.fi-torin olevan melkomoisia esimerkkejä
jakamistaloudesta - jaetaan nyt mitä jaetaan. Mielenkiintoista ja muuttaa
maailmaa. Ei kuitenkaan ihmisluontoa. Vai oletko sitä mieltä että Sukupolvi Z on myös geenimutaatio
meistä menneistä. Jenkit väittävät uuden kännykkä kädessä syntyneen sukupolven
eroavan meistä seuraavissa asioissa:
■
Enemmän rodullista diversiteettiä
■
Vähemmän ydinperhettä, enemmän yhden vanhemman
tai samaa sukupuolta olevien vanhempien perheitä
■
Todennäköisemmin ystäviä erilaisista etnisistä,
uskonnollisista ja rodullisista ryhmistä
■
Enemmän riskien välttelyä
■
Vähemmän luottamusta nykyiseen
talousjärjestelmään
■
Enemmän kallistumista yrittäjyyteen
■
Enemmän uskonnollisuutta
■
Enemmän online ajankäyttöä
■
Puhelin ohittaa viihteessä television
Ajatellaan Keskuspuistoa
Kun alustat oli saatu ajatelluiksi, siirryttiin
seuraavaan kohteeseen. Se oli Keskuspuisto. Keskuspuistoa uhataan. Sitä uhkaa
sama valtuusto joka pari vuotta sitten vahvisti asemakaavat jolla Keskuspuisto
täysin suojeltiin. Mikä on ollut pikaisen takinkäännön syy? Syy on tavoiteltu
kasvu. Kasvun apostoleina ovat vihreät urbanistit. He haluavat lisää
kantakaupunkia Helsinkiin. Ei ole yllättävää että kokoomus on heittäytynyt
samaan rekeen. Kokoomus on perinteisesti tukenut kasvua ja rakentamista.
Aiemmin se kuitenkin tapahtui seudullisissa puitteissa. Muistan aina
osallistumiseni Ilaskiven mietinnön tekoon. Siinä kyllä ehdotettiin Kehä I
sisäpuolisten moottorikatujen muuttamista tavallisiksi kaduiksi, mutta
toisaalta me suunnittelijat saimme tiukat ohjeet olla puuttumatta
siirtolapuutarhoihin tai Malmin lentokenttään. Rannat kyllä rakennettiin - kun
pääosa satamasta siirrettiin Kirkkonummelle. Ne ajat ovat menneitä. Niitä
menneiden aikojen miehet ja naiset muistelevat – jos ovat vielä elossa. Moni ei
ole. Nyt on jouduttu palomiestehtäviin - suojelemaan Keskuspuistoa. Pyromaanit
ovat liikkeellä. Delegaatio marssi Pertti Salolaisen johdolla kaupungintalon
alakertaan. Luovutimme adressin. Siinä lukee:
Me
allekirjoittaneet vetoamme Helsingin kaupunginvaltuustoon, että poistatte
yleiskaavaehdotuksesta Keskuspuistoon esitetyt rakentamisalueet. Keskuspuisto
on helsinkiläisille tärkeä hyvinvoinnin, ulkoilun, virkistäytymisen ja maiseman
kannalta. Keskuspuistosta on luotettavia havaintoja yli 70 uhanalaisesta tai
silmälläpidettävästä lajista ja se on kansainvälisestikin ainutlaatuinen ja
monimuotoinen kaupunkipuisto.
Kun Helsingin
asukasmäärä kasvaa, korostuu viheralueiden merkitys ja käyttö. Siksi
Keskuspuistoa ei saa pienentää eikä uhrata ylimitoitetuille
rakentamistavoitteille. Yli satavuotias Keskuspuisto on Helsingin vihreä helmi,
jota ei pidä supistaa.
Valtuustoryhmien
edustajat seisoivat vakavan näköisinä kuuntelemassa Salolaisen hänen itsensä
vakavaksi luonnehtimaa luovutuspuhetta. Paikalla olivat kokoomuksesta Heimo
Laaksonen, vihreistä Otso Kivekäs, demareista Ville Jalovaara, vassareista Paavo
Arhinmäki, ruotsalaisista Björn Månsson, kepusta Timo Laaninen, kristityistä Sari
Mäkimattila, Hakasen ryhmästä Yrjö Hakanen ja Hurstin ryhmästä René Hursti.
Perussuomalaisten Nina Hurua vasta odoteltiin. Månsson totesi että kaikki
taustalla näkyvän pilarin vasemmalle puolelle asettuneet valtuustoryhmät
vastustavat yleiskaavan aikeita. Sitten nuo kolme ryhmää oikealla kokoomus,
vihreät ja demarit he ovat valmiita puistosta haukkaamaan. Nyt jäämme
odottelemaan. Vai onko teillä hyviä ehdotuksia? Kyllähän sitten
rakennusvaiheessa voi Koijärven malliin kytkeytyä puihin, mutta onko se silloin
jo liian myöhäistä? Miten olisi ensi vuoden vaalit?
Hesarin
kuukausiliitteessä oli muuten Ajatushautomon sarjakuva keskuspuiston taistelutilanteesta. Nappasin siitä palasen. Ovat muuten aivan näköisiä, niin läpivihreät kuin superurbanistitkin!
Ajatellaan vettä
Kolmas ajatteluun ohjaava tilaisuus oli Suomalaisella
Klubilla. Senioriyhdistyksemme oli
saanut puhujaksi kansanedustaja Pekka Haaviston. Hän on tunnetusti taidokas
puhuja. Hän on vielä eräs niistä suomalaisista poliitikoista joiden tietää
olevan kansainvälinen niin sanoissa kuin teoissa. Ja tämän huomasi hänen
esityksestään. Hän kertoi asioista itse paikalla olleena. Silloin asioihin
tulee mukaan syvää ymmärrystä, jopa huumoria. Erityisesti huumoria oman
tekemisen suhteen, mutta myös huumoria vastapuolen tai pitäisikö sanoa
myötäpuolen suhteen. Pekka Haavisto oli iloinen Pariisin sopimuksesta ilmaston
muutoksen suhteen. Hän kertoi hankkeista joissa hän ja/tai Suomi oli ollut
mukana. Oli puhe Hondurasista, oli puhe Mekong joesta ja oli puhe Jordan
joesta. Mitään todella positiivista ei saavutettu. Kaikkeen epäonnistumiseen
ovat syynä alueelliset eturistiriidat.
Minun ajatukseni pyörivät kehitysmaiden paikallisissa
ongelmissa - ja avun tarpeessa johtamisen ja koulutuksen suhteen. Mielessäni
vilahtelivat Vietnamin vesiprojektit. Mielessäni vilahtelivat myös Matti
Viitasaaren ansiokkaasti hoitamat vesialan kurssit TKK:ssa. Siihen aikaan suomalaiset
insinöörit olivat rakentamassa merkittäviä hankkeita maailmalla. Silloin Suomen
kehitysyhteistyö luotti meihin itseemme. Kahdenvälinen kehitysyhteistyö oli
voimaa. Sitten luottamus ja rahat siirrettiin kansainvälisille
organisaatioille. Kahdenvälinen kehitysyhteistyö lähes päättyi. Suomalainen
insinööri poistui maailmalta. Siinä me istumme muistojemme kanssa. Vanhat
rakentajat. Olimme joskus olleet mukana. Onneksi sentään löytyi yksi rakentaja
ja vesimies paikalta. Se mies oli Eero Kontula - viimeinen relikti suomalaisen
vesiosaamisen kunniakkaasta perinteestä. Muuten joskus kun puhuimme Eeron kanssa
tästä dilemmasta, hän väitti syyllisten löytyvän peiliin katsomalla. Emme ole
kuulemma tuoneet osaamistamme asianomaisten kehitysyhteistyöpäättäjien
tietoisuuteen. Nyt ryhtiä!
Haavisto näytti
esityksensä lopuksi tämän kuvan. Siinä on YK:n kestävän kehityksen tavoitteet.
Katselen sitä sillä silmällä että löytäisin meille rakentajille sopivat
kohteet. Vaikka niin että voisimme joskus RIL-Senioreissa kutsua alan
professorit kertomaan meille miten suomalaiset insinöörit tulevaisuudessa ovat
jälleen mukana maailmankartalla.
Insinööreille ja
erityisesti rakentajille soveltuvia kohteita löytyy YK:n tavoitetaulukosta: 6. CLEAN WATER AND SANITATION; 7.
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY; 9. INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE ja 11.
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES.
Tai olisiko sitten vain tyydyttävä olemaan eläkeläisiä?
Kun selailin tuota YK:n tavoitesivustoa löysin sieltä kivan kohdan joka kertoo
mitä me kotosalla voisimme tehdä tavoitteiden saavuttamiseksi. Laitan ne temput
tähän:
Kuivaa tukkasi ja pestyt vaatteesi luonnollisesti, ei
koneella
Ota lyhyt suihku veden säästämiseksi
Syö vähemmän lihaa, kanaa ja kalaa
Älä heitä pois käyttökelpoista ruokaa, pakasta se ja syö
myöhemmin
Kompostoi ja kierrätä
Kierrätä paperi, muovi, lasi ja alumiini
Osta kevyesti pakattuja tuotteita
Älä lämmitä leivinuunia turhan päiten etukäteen (!)
Tiivistä ikkunoiden ja ovien vuotokohdat
Säädä termostaattisi sään mukaan
Korvaa vanhat sähkölaitteesi energiatehokkailla
Asenna taloosi aurinkopaneelit
Osta matto tai seinäryijy, se estää lämmönhukkaa (!)
Älä huuhtele astioita ennen pesukoneeseen panoa
Käytä ympäristöystävällisiä vaippoja vauvallasi (kohta
sitä in itse kukin vaippaiässä)
Lapioi lumi lihasvoimalla, älä käytä lumilinkoa (Kallu,
laita linko talliin!)
Käytä pahvisia tulitikkuja, älä kaasu- tai bensasytkäreitä
(kuka vielä röökaa?)
Ihan oikein mutta miltei naurattaa – että suoraan
maailmanjärjestön sivustoilta ”Laiskan henkilön” maailmanpelastusoppaasta”.
Vielä lopuksi tavanomaista omien tekemisien
muistelemista: Olin vuosina 2008-2009 Jordaniassa tekemässä 1 miljoonan
asukkaan kehityskäytävää Ammaniin. Silloin määrittelimme tärkeimmät kaupunkikehitykseen
liittyvät kohteet. Vesitalouden hallinta meni siinä käsi kädessä energian
säästöön tähtäävien toimenpiteiden kanssa. Tärkeimpiä asioita olivat:
■
Jäteveden uusiokäyttö
■
Biologinen lammikkokäsittely
■
Kastelujärjestelmän kehittäminen
■
Sadevesien keräys ja imeytys
■
Vuotamattomat vesiasennukset
■
Harmaan ja mustan veden erotus
■
Kompostointi
■
Katon ja seinin lämpöeristys
■
Ikkunoiden ja ovien kaksoislasitus
■
Kotitalouksien aurinkopaneelit
■
Kevyt infrastruktuuri
Suomalainen insinööri on maailmalle velkaa osan
osaamisestaan!
Olimpa tuossa reilut pari viikkoa Erdokania tapailemassa Turkissa.
VastaaPoistaSen rauhallisempaa ja turvallisempaa maata saa hakea tänä päivänä.
Kansa oli kylläkin eri mieltä Erdokanain kanssa ja kannattivat Atatyrkin Turkkia.
Mutta sitten hieman tuosta päällysteen hiljaisuudesta. Hiljaista päällystettä voidaan kylläkin tehdä, mutta valitettavasti se ei kestä kulutusta, varsinkaan nastoja. Sitä on kokeiltu lukuisia kertoja erilaisilla resepteillä.
Mitä taasen tulee nastojen kieltämiseen, niin se tarkoittaisi katastrofia. Suolan käyttöä tulisi lisätä rajusti ja sekö olisi sitten ympäristöystävällistä. Kaiken lisäksi suolaa ei voisi käyttää yli 5 asteen pakkasilla.
Monesti varsinkin liikennesuunnittelijat höpisevät ja vannovat kitkarenkaitten nimiin, mutta unohtavat sen , ettei kitkoilla pärjäisi talvikeleillä, mikäli ei olisi näitä nastarenkaitten käyttäjiä, jotka särkevät nämä liukkaat jää- ja lumipinnat teillä ja mahdollistavat myös näin ollen kitkoillakin ajavia autoja.
Taloudellisista syistä ja jopa terveydellisistäkin syistä nastojen kieltämien ei näin ollen ole perusteltua, päinvastoin.
Pentti Sirola
Eläkeläinen
No, kaima, tässä taitaa olla pienoinen sukupolviero. Meikäläinen oppi ajamaan kesärenkailla kesät talvet, siksi se käy kitkoilla nykyäänkin vanhoilla taidoilla. Muuten 50-luvulla Michelin X teräsvyörengasta pidettiin mainiona talvirenkaana vaikka olikin aito kesärengas. Siihen aikaan ei ollut mitään nastarenkaita paitsi rallikuskeilla Keinäsen kierukat. Nyt tiet pidetään/pysyvät sulina kautta talven. Tutustupa ystävä blogiini ja vaihda mielipidettäsi. Sitä voisi kutsua evoluutioksi.
Poistahttp://penttimurole.blogspot.com.ee/2013/04/kimi-raikkonen-vaihtaa-formulakisoissa.html
Eipä tuo aukea. Laita sinne exploreriin: "pentti murole blogi nastat vai kitkat"
PoistaTuskin tässä sukupolvien erosta on kysymys. Itse ajelin aina vuodesta 66 vuoteen 75 asti talvet pelkillä kesärenkailla. Viimeisen vuoteni 75 ajelin kuplavolkkarilla ja kesäkiekoin. Silloin paranneltiin pientieverkkoa ja ajamalla testattiin mutkien oikaisua. Pukkilan ja Mäntsälän välillä ajoin sitten kuplalla vaakatasossa ympäri ja se poiki 500 metrin oikaisun tiehen.Silloin onnistui kesäkiekoin ajo, mutta liikennettäkin oli vähemmän.
VastaaPoistaTänä päivänä ei sinulta eikä takseiltakaan onnistuisi kitkoilla ajaminen, mikäli iso osa autoista ei muuttaisi nastoilla jäisiä ja lumisia tamppaantuneita teitä sohjoisiksi teiksi. Tämä on moneen kertaan tutkittu juttu. Saksassahan asia hoidetaan valtavalla suolamäärällä, mutta siellä onkin leudommat kelit ja suolaus onnistuu. Meillä se ei onnistu. Meillä nastakielto poikisi rajuja ruuhkia ja onnettuudet kasvaisivat. Tämän tunnustaa kaikki, jotka ovat hiemankin perehtyneet tämän päivän talvikunnossapitoon. Kustannuskysymys tämä nastojen käyttö ei ole.
Aikanaan pitkä-Hintikka oli fanaattinen kitkarengasmies. Oltiin Lapissa neuvottelupäivillä ja monta kertaa piti olla päivässä Hintikan mersua työntämässä, kun ei päässyt edes hotellin pihasta pois ja bemnsamittariltakin piti työntää liikkeelle.
Kannattaa myös perehtyä jarrutusmatkoihin kitkoilla ja nastoilla. Ero on merkittävä jäisellä tiellä.
Pentti Sirola
Eläkeläinen.