Uskalsin pistää pääni peräkkäisinä kahtena päivänä
rakennusalaa läheisesti liippaaviin tilaisuuksiin. Totesin rakennusalalla
olevan hurjaa menoa. Toiseen tilaisuuteen, jossa säteili ministerimme Anne Berner, palaan ensi kerralla. Nyt keskuspuisto jälleen vangitsi.
Kutsuttu oli
Molempiin tilaisuuksiin olin saanut itse asiassa kutsut,
joihin olin vastannut myönteisesti. Ensimmäinen tilaisuus oli Helsingin uuden
yleiskaavan ”kyselytunti” valtuustosalissa. Tilaisuudessa alusti professori
Olavi Syrjänen. Hänen sanomansa on sellainen, että yleiskaavan hyväksyminen on
täysin mahdollista vaikka valtuuston päätökseen liittyisi maininta rakentamisen
poistamisesta keskuspuiston asemakaavojen alueelta. Niin, siis puhuttiin
keskuspuistosta ja mahdollisuudesta hyväksyä yleiskaava ja samalla poistaa
yleiskaavassa ehdotettu rakentaminen keskuspuiston virkistys ja viheralueilta.
Käytännössä muutos tai oikeammin nykytilan
säilyttäminen koskee Hämeenlinnanväylän itäpuolisia alueita Hakamäentieltä
Kehä l:lle. Keskuspuisto ulottuu etelään Hakamäentieltä, mutta muutoksilla ei
enää tekemistä Hämeenlinnan väylän bulevardin kanssa. On nimenomaan kysymys keskuspuistosta
ja rakennusoikeuden lisäämisestä Mannerheimintien varrella Ruskeasuon kohdalla
kapealla kaistaleella sekä sitten Lääkärinkadun varren kalliolla ja Laaksossa .
Yleiskaavassa Laakson sairaala-alue ja liikennepuisto on merkitty
asuinrakentamiseen. Tarkennetaan vielä että Hakamäentien laaja bussivarikko on
myös merkitty asuinrakentamiseen. Mistä
nyt oikein olisi kysymys. Millaisista volyymeistä puhutaan?
Tässä minun ikiomassa taulukossani on
peruslukuja, jotka osoittavat eroja käsittelyyn menevän yleiskaavan ja keskuspuiston
puolustajien ajaman vaihtoehdon välillä. Eroja on!
Virtuaaliasukkaat
häädettävä keskuspuistosta
Halusin saada selvyyden paljonko potentiaalisia virtuaaliasukkaita
alueelta pitäisi häätää, jotta aivan todellinen keskuspuisto saataisiin säilytettyä.
Tutkimustulokseni näkyvät taulukossa. Havaitsin
pikseleiden peittämää kerrostalojen rakentamiseen varattua aluetta olevan 0,65
km2. Nyt muotiin tulleella tehokkuudella
ja tiheydellä alueelle mahtuisi lähes 15000 asukasta. Alueen asukastiheys olisi silloin yli 22000
asukasta neliökilometrillä. Tiheys on samaa luokkaa kuin Kruunuhaassa tai
Kalliossa. Jätettäessä keskuspuistoon osoitetut massat rakentamatta asukasluku
pienenee 7000 asukkaaseen.
Yleiskaavassa on
Hämeenlinnan väylän itäpuolella, Kehä l:n ja Nordenskiöldinkadun välillä,
rakentamiseen osoitettua maata (pikseliruuduilla) 0,44 km2. Länsipuolella olevaa ei-kiistanalaista
rakennusmaata on 0,21 km2. Yhteensä rakennusmaata on siis noin 0,65 km2. Keskuspuiston
suojelu pudottaisi rakennuskelpoisen maan 0,3 neliökilometriin. Tämä tarkoittaa
46 % yleiskaavassa esitetystä. Onko se paljon vai vähän? Mikä on keskuspuiston ”hinta”?
Kiinteistökauppias sanoisi tonttimaan hinnan näillä seuduilla olevan 1000 euroa
kerrosneliömetriltä. Kerrosneliömetrejä oltaisiin menettämässä runsaat 400000. No
silloinhan kaupunki menettäisi keskuspuiston suojelemalla 420 miljoonaa euroa tontinmyyntirahoja.
Miljardin potti kutistuisi todella
surkeasti. Raha polttaa! Tällä metodilla saadaan muuten mielenkiintoisia
talouskuvioita. Jos ensin ehdottaisin Töölönlahdelle 2 miljoonaa kerrosalaneliömetriä
ja sitten kaupunki ilmoittaisi, ettei rakentamista sallita, niin voisin katsoa
menettäneeni 2 miljardia?
Ihmettelin
korttelitehokkuuksien vaikutusta asukasmäärään. Onhan nyt vallalla uskomattoman
kova ylös ja sivulle buumi. Vanhan kompaktikaupungin opin saanut tässä
vauhdissa läkähtyy. Tässä nyt kuitenkin
näkyy että ykkösen korttelitehokkuudella minä saan bulevardien varsille välillä
Kehä l – Nordenskiöldinkatu mahtumaan 12000 asukasta. Jos korttelitehokkuus
nostetaan 1,6 tasolle asukkaita mahtuisi lähes 20000. Keskuspuiston säästäminen tarkoittaa
asukasmäärän putoamista hieman alle puoleen.
Yleiskaavassa
pyritään suureen tehokkuuteen. Pienten maakaistaleiden rakentaminen
ympäristöään huomattavasti suuremmalla tehokkuudella saattaa rikkoa harmonisen
kaavoituksen periaatteita. Tehokkaille
kortteleille olisikin löydettävä syvyyttä. Tämä on usein vaikeata bulevardien
varteen sijoittuvilla maakaistaleilla. Kaavoittajien tehtävä tuleekin olemaan
varsin haasteellinen. On miltei luultavaa, ettei suunniteltuihin tehokkuuksiin
päästä.
Poistamalla
keskuspuistoon sijoitetut rakennusmassat menetetään 8000 asuinpaikkaa, mutta
säilytetään keskuspuisto. Vasen kuva osoittaa alueet jotka voisi rakentaa
säästettäessä keskuspuisto koskemattomana. Oikean puoleinen kuva on yleiskaavan
mukainen. Hakamäentien bussivarikko, Kivihaan eteläpuoli ja Laakson sairaala
kuten myös jäähallin parkkipaikka ovat alueita joiden rakentaminen ei pienennä
keskuspuistoa. Ne ovat mukana laskelmissa, rakennettiin sitten tai ei.
Tässä vielä havaintoesimerkki
siitä miten paljon tilaa vaatii puistoon sijoitetun rakentamisen hoitaminen ”jossain muualla” . Valkoinen lätkä entisen maaliikennekeskuksen paikalla tai pötkylä Veturitien
sivulla ovat kumpikin alueita joille poistettu rakentaminen mahtuu yleiskaavan
korttelitutkimuksessa osoitetulla kriteereillä. No en tiedä onko se sitten slummia
vai onko se oikeata kantakaupunkia. Korttelitehokkuus on kuitenkin 1,6 ja
asukkaita olisi 40000 neliökilometrillä..
Mielenkiintoista, se tiheys
olisi sama kuin Pariisin 11 Arrondissement tai Manhattanin Stuyvesant – 40000 asukasta
neliökilometrillä. Takuulla kantakaupunkia parhaimmillaan.
PELASTETAAN KESKUSPUISTO!
Mielenkiintoinen homma kaiken kaikkiaan tämä Hämeenlinnantien muuttaminen kaupunkibulevardiksi. Epäilen kyllä muutosta vahvasti.
VastaaPoistaPelkällä kaavallahan ei sentään valtkunnallista pääväylää kaduksi muuteta. Tie pitää ensin lakkauttaa yleisenä tienä ja siihen tuskin ainakaan tänä päivänä valtio suostuu. Mielenkiintoista on myös hämeenlinnantien tasaus ja varsinkin sen monimuotoiset reuna-alueet korkeustasoineen ja pohjanvahvistuksineen. Hämeenlinnantien tasausta ja geometriaa ei niinvain muutella, eikä sen varrelle rakennella mitenkään halvalla. Pohjanvahvistukset saattavat tuottaa ongelmia, kun pitää huomioida myös tien nykyinen perustaminen. Rakentaminen saattaa maksaa maltaita. Tien vierusta on myös täynnä kunnallistekniikkaa ja erilaisia kaapeleita. Niittenkin siirto maksaa maltaita. Taitaa olla niin, ettei kukaan yksityinen rakentaja huoli tontteja edes ilmaiseksi. Tällöinhän käy kuten Leppävaarassa, että ainoa mahdollisuus on rakentaa kaupungin vuokrataloja. Alimmat kerrokset tuottavat ongelmia, kun kaupungin vuokrataloihin rakennetaan liiketiloja. Kenelle ne jää. Parkkipaikat tuottavat taatusti ongelmia.
Hyvä on muistaa myös ilmansuojelumääräykset, siitä on hyvä esim. Lauttasaaren yleiskaavan yhteydessä laadittu ilmatieteen laitoksen lausunto, joka on julkisuudessa vaiettu kuoliaaksi.
Kannattaa lukasta hieman näitä ilmanlaatuselvityksiä. Niistä käy selville, mitenkä kauas tiestä yleensä tulisi rakentaa. Hyvä esim. on Huopalahdentie, joka tavallaan on jonkinlainen kaupunkibulevardi. Ei ole mitenkään haluttua seutua sasteiden takia. Kaiken lisäksi palveluja on vaikea tuottaa tällaisen nauhamaisen rakentamisen yhteyteen. Parvekkeita ei voi ajatellakaan tien puolelle. Luulempahan, että tämäkin bulevardihumala lakkaa, kun asiaan perehdytään hieman enemman ja faktat paljastuu vouhottajille.
Pentti Sirola
eläkeläinen
"Mielenkiintoinen homma kaiken kaikkiaan tämä Hämeenlinnantien muuttaminen kaupunkibulevardiksi."
PoistaTuo on tosiaan mielenkiintoinen homma. Yksi kysymys asiassa on se, että oliko Helsingin ratkaisu jättää yleiskaavan vaikutusten arviointi kaavaselostuksessa vain Helsingin sisäisiä vaikutuksia koskevaksi oikea (tai edes laillinen), jos kaavassa käytännössä esitetään kaupungin rajat ylittäviä vaikutuksia omaavia muutoksia yhteen valtakunnan pääliikenneväylistä, joka esitetään muutettavaksi kaupunkibulevardiksi.
Omasta mielestäni kaavoissa voi esittää mitä haluaa, mutta kaavaselostuksen vaikutusten arvioinnissa pitäisi lukea, että mitä vaikutuksia kaavalla on. Kaupungin rajat ylittävät vaikutukset on kuitenkin jätetty yleiskaavan kaavaselostuksesta raportoimatta. Kaupunkibulevardien vaikutusta tarkastellaan kaavaselostuksessa vain Helsingin kannalta, todeten, että mahdollisella teiden ruuhkautumisella voi olla Helsingin asuntojen kysyntää parantava ja Helsingin asuntojen hintoja nostava vaikutus muuhun seutuun nähden:
"Jos henkilöautoliikenteen välityskyky heikkenee ja ruuhkautuminen kasvaa, se saattaa vaikuttaa seudulliseen saavutettavuuteen ja asunto- ja työmarkkinoiden toimivuuteen niin paljon, että paine Helsingin asuntojen kysyntään kasvaa ja hinnat
nousevat."
Mielenkiintoinen kysymys. Kyllä minun käsitykseni mukaan naapurikunnalta pitäisi ainakin pyytää asiasta lausunto.
PoistaAinakin asemakaavoista on jopa tällaisia päätöksiä.
Aikanaan Espoo kaavoitti Kauniaistentien varteen maankäyttöä ja ei pyytänyt kaavasta Kauniaisten kaupungilta lausuntoa. Kaupunki valitti ja kaava kumottiin.
Tarkoitatko tuossa, että maaliikennekeskuksen alue on täysimääräisesti käytettävissä vaihtoehtona keskuspuistolle? Sen suunnitteluhan on jo meneillään suht suurien korttelitehojen mukaan, eli ne kerrosneliöt on jo tulossa joka tapauksessa. Tuo ratapihan viereinen kaistale ja ratapiha itse ovatkin jo parempia kysymyksiä. Jossain vaiheessa varmaan kysytään, onko tuo hintansa puolesta hyvä paikka junien säilyttelemiseen.
VastaaPoistaKyllä tiesin sen maaliikennekeskuksen kaavan - tuo oli esimerkki aluetarpeesta. Kaistale pääradan ja Veturitien välissä on hieman ihmetyttänyt kun siihen on juuri nyt valmistunut bussivarikko. Onhan aikomus siirtää Mäkelänkadun bulevardi juuri Veturitielle. Miksei asuntoja samaan tapaan kuin maaliikennekeskuksessa. Ristiriitaista.
Poista