Sodan
jumalat ovat jälleen kiihkeässä väittelyssä. Keihäänkärkiä hiotaan ja linkoja
ladataan. Istuessani kevään kirkkaassa auringonpaisteessa ortodoksien
pääsiäispäivänä kuunnellen Aleksanteri Nevalaisen kirkon kellojen iloista
kilinää ja satunnaista vakavampaa kuminaa ja lukiessani samalla käteeni
liimautuneesta puhelimesta sodanjumalien keskustelua päätin hieman syventyä uskonsotien
historiaan.
Antiikin sodan jumalia olivat
Kreikan Ares ja jumalatar Athene. Rooman sodan jumala oli Mars. Nykyajan sodan
jumalat ovat ihmisiä. He keskustelevat, mutta sittenkin murhaavat. Nyt puhutaan
jatkuvasti tekoälystä. Se on nykyajan jumalien apukeino, heiltä kun puuttuvat
nuo entisajan singulaariteetit.
Pääsiäinen Toompean mäellä ihastuttaa
Ehkä se johtuu ympäristöstä, henkien havinasta tai sitten
se johtuu oudosta rauhasta ja yön hiljaisuudesta. Ortodoksien pääsiäisyö ei
kuitenkaan ole hiljainen. Kirkonkellot pauhaavat keskiyöllä. Silloin on
avattava ikkuna ja kuunneltava tai mieluummin käveltävä 150 metriä ja oltava
osa mahtavaa tunnelmaa. En ole uskovainen enkä voi osallistua iloon Kristuksen
ylösnousemuksesta konkreettisessa mielessä. Nuo ihmiset kirkon ympäri
kävellessään pääsiäisyönä iloitsevat minulle täysin virtuaalisesta tapahtumasta
2000 vuoden takaa. Minä taas iloitsen nähdessäni nuo hartaat ihmiset ja
hymyilevät papit heidän joukkonsa edessä. Iloitsen myös kansanpaljouteen
sulautuvien lasten ilosta heidän saadessaan mahdollisuuden osallistua keskiyön
taianomaiseen tapahtumaan. Ainoa asia josta en yön juhlahetkellä voi iloita on
parkkeerattujen autojen tulva, joka lähes tukkii juhlallisen kulkueen tien.
Toinen asia ehkä joka hieman ihmetyttää on kirkon kiertäminen vain yhden
kerran. Minulla on muistot hartaiden ortodoksimaiden kirkonkierrosta kolmeen
kertaan. Eräs pääsiäisyö Kyproksella jäi ikuisesti mieleeni. Kirkko kierrettiin
kolmeen kertaan. Miksi kolmeen kertaan? Syynä on Pyhä kolminaisuus. Isä, Poika
ja Pyhä Henki.
Aleksanteri
Nevalaisen kirkon kellot helisevät uskovien iloa. Kirkon tornissa olevat ristit
kertovat puolikuun alistamisesta.
Uskovaiset ja jumaluus
Joudun pakostakin miettimään asian ydintä. Mikä voi olla
kaiken rationaalinen perusta ja syy? Maailmassa on 6,5 miljardia uskovaista.
87% kaikista maailman ihmisistä uskoo korkeampaan voimaan joka voi auttaa ja tukea meitä ja suorastaan päättää meidän kohtalomme. No, tuo luku on uskontokuntiin kuuluvien lukumäärä. Toinen juttu on, kuka uskoo ja mihin. Maailman suuret sodat ja etniset puhdistukset ovat useimmiten uskontojen tukemia ja siivittämiä. Suomessa niin kuin muuallakin maailmassa kansojen vaaleilla valitut johtajat, niinkuin itse itsensä valinneet diktaattoritkin pyytävät kansalleen ja itselleen korkeimman siunausta. Vain harvoissa diktatuureissa johtaja itse on jumala. Näin oli Rooman valtakunnassa keisari Julius Caesarin julistettua itsensä jumalaksi, Kiinan suuret keisarit olivat jumalia. Jumaluus oli myös Führerin Saksassa ja ilman muuta myös Leninin ja Stalinin Neuvostoliitossa. Mao Tsetung lienee pitänyt itseään jumalan veroisena. Japanin Hirohito ja hänen seuraajansa ovat joka tapauksessa ihmistä ylempänä – lähellä jumaluutta. Japanissa keisareiden jumaluus poistettiin vuonna 1945.
87% kaikista maailman ihmisistä uskoo korkeampaan voimaan joka voi auttaa ja tukea meitä ja suorastaan päättää meidän kohtalomme. No, tuo luku on uskontokuntiin kuuluvien lukumäärä. Toinen juttu on, kuka uskoo ja mihin. Maailman suuret sodat ja etniset puhdistukset ovat useimmiten uskontojen tukemia ja siivittämiä. Suomessa niin kuin muuallakin maailmassa kansojen vaaleilla valitut johtajat, niinkuin itse itsensä valinneet diktaattoritkin pyytävät kansalleen ja itselleen korkeimman siunausta. Vain harvoissa diktatuureissa johtaja itse on jumala. Näin oli Rooman valtakunnassa keisari Julius Caesarin julistettua itsensä jumalaksi, Kiinan suuret keisarit olivat jumalia. Jumaluus oli myös Führerin Saksassa ja ilman muuta myös Leninin ja Stalinin Neuvostoliitossa. Mao Tsetung lienee pitänyt itseään jumalan veroisena. Japanin Hirohito ja hänen seuraajansa ovat joka tapauksessa ihmistä ylempänä – lähellä jumaluutta. Japanissa keisareiden jumaluus poistettiin vuonna 1945.
Antiikin monumentit
En ehkä ole kiinnostunut niinkään kaukaisen esihistorian
haudoista ja polttohautauksen yleistymisestä. On vaikea tietää noiden menojen
uskonnollisesta funktiosta. Uskon kyllä asioiden liittyneen kuolemanjälkeiseen
elämään ja esi-isien läheisyyteen. Insinöörinä kiinnostavat tietysti
rakennukset ja tässä tapauksessa temppelit. Ensimmäiset temppelilöydöt ovat
Turkista. Vanhin löydetty ja tutkittu kohde on Göbekli Tepe Anatoliassa,
lähellä nykyisen Syyrian rajaa, nykyisten pakolaisleirien tuntumassa. Hiilitutkimusten
avulla on arvioitu näiden rakenteiden syntyneen vuosina 8000-10000 eaa.
Euroopassa ensimmäisiä merkkejä Stonehengen temppelistä
syntyi 3100 eaa. Samoihin aikoihin rakennettiin Newgrangen mahtava käytävähauta
Irlannissa. Lopulliseen tilaansa Stonehenge valmistui noin 1600 eea.
Muinainen Lähi-Itä
on ollut organisoidun uskonnon ja sotalaitoksen kehto. Sumerilaisten Inanna,
taivaan kuningatar päätyy sisarensa surmaamaksi manalaan. Sisar kuitenkin
herättää hänet kolmen päivän kuluttua henkiin ja hän pääsee takaisin hoitamaan
tehtäviään rakkauden, hedelmällisyyden ja sodan jumalattarena. Sota ja rakkaus,
nekö ovat aina kuuluneet yhteen? Inannan aatteellisia seuraajia olivat
Babylonian Istar ja kreikkalaisten Astarte. Raamatussa Tuomarien kirjassa
kerrotaan israelilaistenkin sortuneen näihin vähäpukeisiin kaunottariin. ”Mutta
israelilaiset tekivät jälleen sitä, mikä oli pahaa Herran silmissä, ja
palvelivat baaleja ja astarteja ja Aramin jumalia, Siidonin jumalia, Mooabin
jumalia, ammonilaisten jumalia ja filistealaisten jumalia, ja he hylkäsivät
Herran eivätkä palvelleet häntä.”
Minolaisuus ja Kreetan kulttuuriaarteet kiehtovat mieltä.
Tai kyllä ne kauhistuttavatkin. Olet kai lukenut Mika Waltarin Sinuhe
egyptiläisestä Minotauruksen kauhukertomusta? Se imee mukaansa. Venetsialaiset
hallitsivat tätä saarta vuosina 1200-1700. Tuo hallituskausi on jättänyt
jälkiään. Niitä ovat jättäneet myös ottomaanien 200 vuoden aika,
bysanttilaisten 800 vuoden aika ja roomalaisten 500 vuoden aika. Knossoksen
palatsi rakennettiin ensimmäiseen asuunsa 3000 eaa. Maanjäristys tuhosi
palatsin ja nykyiset palatsin kivet ja muurit syntyivät noin 1500 eaa. Kuningas
MiIonos oli Knossoksen palatsin rakentaja. Hän oli Zeuksen ja foinikialaisen
prinsessa Europan lapsi. Zeus sai Europan koukkuunsa tekeytymällä meren
vaahdosta muodostuneeksi häräksi. Europa innostui härän kauneudesta ja hyppäsi
selkään. Tuloksena syntyi Minos, Knossoksen hallitsija. Olisiko noista
vanhoista valloitusajoista jokin salaperäisen jumalallinen kytkentä
nykypäivään?
En laittanut tähän Gizan pyramidin kuvaa,
sillä Saqqara-pyramidi rakennettiin ensimmäisenä vuonna 2600 eaa. Stonehenge ja
Knossoksen palatsi syntyivät samoihin aikoihin. Hieman yllättää, että
maya-pyramidi on 3000 vuotta Saqqaraa myöhempi teos. Olmekkien kulttuuri oli
kuitenkin voimassa nykyisessä Meksikossa jo 1000 vuotta eaa.
Indus-joen sivilisaation myötä tämä alue on ollut
uskontojen ”kehittämiskeskus”. Hinduismi
syntyi ja levisi 2000-luvulta eaa. alkaen. Hindulaisia temppeleitä ei ole
jäljellä ajalta ennen ajanlaskun alkua. Ehkä eräs tunnetuimpia hindutemppeleitä
on vuoden 1100 eaa. tienoilla rakennettu Anchor Wat Kambodsassa.
Buddhalaisuus lähti nousuun puolitoista vuosituhatta
myöhemmin eli 500-luvulla eaa. Prinssi Siddhartha Gautama eli Buddha itse
syntyi vuonna 560 eaa. Hänen mukaansa ihminen kärsii niin kauan, kun hän on
takertunut maailmaan. Vaikea tietää mihinkä muuhunkaan sitä takertuisi!
Vanhin buddhalainen temppeli ”stupa” on Sanchissa, Intiassa. Se rakennettiin
240 eaa.
Konfutselaisuus
syntyi perustajansa Konfutsen myötä 500-luvulla eaa. Uskonto tai siveysoppi oli
jatkoa kiinalaiselle Shang Zou –perinteelle, joka oli ollut olemassa jo 2000
vuotta. Oppi piti ihmissuhteita pyhyyden manifestina. Aikanaan sitten Mao piti
konfutselaisuutta syynä Kiinan heikkouteen ja kehitti uusia sääntöjä.
Sokrates epäonnistui
jumalsuhteessaan
Vuonna 399 eaa. Sokrates tuomittiin kuolemaan, koska hän
tuomion mukaan: "Epäonnistuu tunnustamasta Kreikan kaupunkien
jumalia" ja esittää "uusien jumalien" käyttöönottoa.
Aristoteles
eli 300 eaa, hän oli Platonin
oppipoika. Hän oli rationaalinen sekularisti. Hänen lukuisat kirjansa keskittyivät
yhtä lailla luonnon, kuin ihmisenkin monimuotoisuuteen. Jumalat eivät tainneet
olla hänen erikoisen kiinnostuksensa kohteena. Hänen hyveensä ja tavoitteensa
oli ihmisen onnellisuus. Hän oli sitä mieltä, että politiikan ja etiikan
pitäisi olla yhtä. Olisi hyvä sääntö tällekin päivälle. Hänen jälkeensä eri uskonnot, kristinusko ja
islam esimerkkeinä ovat etsineet yhteyttä Aristoteleen viisauteen. Useimmiten
kai nämä ”löydetyt” yhteydet ovat lähinnä väärennöksiä. Kristinusko
varsinaisesti levisi puoli vuosituhatta Aristoteleen jälkeen ja Muhammed syntyi
800 vuotta hänen jälkeensä. Joten kaukaa oli selityksiä haettava. Toisaalta
ikuisia ovat Aristoteleen sanat: ”Jumala on ylin ja ikuinen olento, niin että
Jumalalle kuuluu elämä ja iankaikkisuus. Sillä se on, mitä varten Jumala on.”
Viisaat ovat sanoneet, että sekularismi ja järki tuottavat hyvinvointia ja
onnellisuutta, uskonnot ja myytit taas tuottavat sotaa ja onnettomuutta.
Sodat ja uskonto
Siitäpä innostuin omaksi ilokseni tai surukseni hieman tutkailemaan
sotien historiaa ja niiden liittymistä uskontoon. Sotien tai historian kirjojen
tuntemien ”suurten” sotien määrä on melkoinen. Minä sain luettelooni näitä
suuria sotia noin 200 kappaletta. Assyrialaiset olivat ensimmäinen
sotilasvaltio. Kuinka ollakaan, että ensimmäinen historiankirjojen tunnistama
sota Mesopotamiassa 2450 eaa. oli sekin uskonsota. Jumala oli käskenyt. Antiikin
suuret sodat käytiin pääasiassa Kreikan ja Persian välillä. Silloin ei sotien
pontimena olleet niinkään uskonnot. Oli kysymyksessä valta ja erityisesti
rikkaudet. Jumalia oli riittävä määrä kaikkien onneksi. Niiden arvovallasta ei
ollut tarvetta taistella ja tappaa. Mutta kyllä heilläkin kaikilla oli
sodanjumalansa voittoa siivittämässä. Kreikassa oli sodan jumala Ares ja sodan
ja viisauden jumalatar Athene. Persialaisilla oli kymmenittäin jumalia. Sodasta
huolehti Burijas.
Antiikin aikana
ennen Jeesus Nasaretilaisen syntymää oli mahtavia kulttuureja. Monijumalaisuus
vallitsi eikä siitä saanut aikaiseksi varsinaisia uskonsotia. Sotia kuitenkin
käytiin. Niistä suurimpia olivat Kreikan ja Persian monisatavuotinen taistelu
hegemoniasta. Muita merkittäviä sotia olivat peloponessolaissodat Ateenan ja
Spartan välillä 430-luvulla eaa., sekä puunilaissodat Rooman ja Karthagon
välillä 246-146 eaa. Oli vielä kolme
pyhää sotaa Delfoin oraakkelin ympärillä.
Mooses sai
Siinailla 10 käskyä noin vuonna 1400 eaa. Egyptin Akhenaten yritti samaan
aikaan perustaa monoteismin valtakuntaansa, mutta epäonnistui. Kolme uskontoa
antiikin ajoilta syntyi ja jäi voimaan. Ne ovat hinduismi 2000 eaa., konfutselaisuus
470 eaa. ja buddhismi 250 eaa.
Pyhät sodat Delfoin
oraakkelin omistuksesta
Kun uskonsodista puhutaan niin nuo antiikin pyhät sodat
kiinnostavat. Ensimmäinen pyhä sota
käytiin noin vuonna 711 eaa. Oli kysymys Kirran kaupungin ja Delfoin kaupungin
kiistasta oraakkelin hallinnasta ja asiakkaiden vuorojärjestyksestä.
Kirralaiset olivat erikoistuneet ryöstelemään läheiseen Delfoin kaupunkiin kuuluisan
oraakkeli Pythian luo matkaavia pyhiinvaeltajia. Oraakkeli puhui suuremmalla
suulla, hän puhui itsensä jumala Apollon suulla. Delfoilaiset päättivät kostaa.
He onnistuivat myrkyttämään linnoitettuun kaupunkiin johtavan vesijohdon.
Kemiallisen sodankäynnin myrkkynä käytettiin kasvia nimeltä Vaaleajouluruusu
(Helleborus niger). Kaupunki ja sen asukkaat tuhottiin. Siitäpä Pyhä Sota
numero 1.
Ensimmäinen pyhä
sota voitettiin kemiallisella sodankäynnillä. Nykypäivänä käyttävät samoja
konsteja. Vaaleajouluruusu oli myrkkykasvi, jolla Delfoin linnoituksen
juomavesi myrkytettiin. Voimakas vatsatauti lamautti puolustuksen.
Toinen pyhä sota alkoi vuonna 449 ja kesti kymmenen
vuotta. Kaksi kaupunkivaltiota oli jälleen riidoissa, Fokis ja Delfoi. Kysymys
oli samaisesta Delfoin oraakkelista ja oikeastaan oikeudesta ohittaa oraakkelin
puheille pyrkivät jonossa. Tällainen oikeus annettiin oraakkelia tukeneille
kaupungeille. Ateenalaiset syyttivät delfoilaisia liiallisesta
Persia-ystävällisyydestä ja kaappasivat alueen itselleen tai luovuttivat sen
fokislaisille. Spartalaiset tulivat väliin ja antoivat kaupungin taas sen
asukkaille. Kun Spartan pojat sitten lähtivät omille mailleen, itse Perikles
oli valtaamassa kaupunkia takaisin ja luovutti sen Fokis’in hallintaan. Tilanne
kuitenkin päätyi rauhanteossa siihen, että Delfoi sai itsenäisyyden 421 eaa.
Pyhyyttä kerrakseen.
Kolmannen pyhän sodan taistelut koskivat jälleen samaista
oraakkelia. Historia on epävarma, sillä lähteitä pidetään valehtelijoina. Itse
Demosthenes joutuu tällaisen pilkan kohteeksi: ”Jotkut valehtelijat, joista
tiedetään, etteivät he ole koskaan puhuneet totta, jos oli vähänkään heidän
intressissään valehdella”. Varmasti tiedetään, että sotaa käytiin vuosina
356–346 eaa. Syynä oli fokislaisille määrätty sakko, Vastakkain olivat Makedonian
kuningas, Theeban tukemana ja silloin oraakkelia ja Apollon temppeliä
hallinneet. Sodittiin jälleen pyhästi 10
vuotta ja sitten väsähdettiin. Se oli kolmas Pyhä Sota.
Erikoista että Pyhän Sodan nimet on annettu juuri näille
kolmelle kreikkalaissodalle puoli vuosituhatta ennen ajanlaskun alkua. Pyhyyttä
näissä sodissa ei juuri ollut.
Ajanlaskun alun
jälkeen oli vielä hiljaista uskonsotien suhteen. Kunhan Rooma kahistelee
Juudean kanssa sekä saksalaisten heimojen kanssa pohjoisessa. Kiinassa tapahtui
kyllä merkittävä 7 miljoonaa uhria vaatinut Keltaisen turbaanin kapina. Hunnien
hyökkäys Eurooppaan vuonna 395 oli tavallaan uskonsodan tapainen. Olivathan
siinä vastakkain kristityt ja ”mikä lienee ollut hunnien uskonto”.
Hunnit aiheuttivat suurta kaaosta lähes 50 vuoden ajan, kunnes vetäytyivät Chalonin taistelun jälkeen 541. Kuvassa on keltaisella hunnien valtaamat alueet sekä punaisella kolmiolla Chalonin taistelupaikka
Hunnit aiheuttivat suurta kaaosta lähes 50 vuoden ajan, kunnes vetäytyivät Chalonin taistelun jälkeen 541. Kuvassa on keltaisella hunnien valtaamat alueet sekä punaisella kolmiolla Chalonin taistelupaikka
Arabisaatio, muslimisaatio
ja ”uusi aika”
Arabisaatio ja muslimisaatio alkoi vuoden 633 jälkeen.
Profeetta Muhammad oli saanut Mekan vallattua vuonna 630. Parin vuoden päästä
hän sitten kuoli eikä voinut nähdä tulevaa maailmanvalloitustaan. Ensin Rashidun kalifaatti valtaa Mesopotamian,
Persian ja Egyptin 632-661. Sitten Umayad kalifaatti valtaa Intian, P-Afrikan
ja Espanjan 661-750. Bysantti käy muslimeja vastaa jatkuvaa sotaa 633-1035.
Espanjan muslimisodat alkavat heti valloituksen jälkeen 711 ja jatkuvat vuoteen
1492. Mesopotamiassa Arabimuslimien kalifaatti oli vallassa aina vuoteen 990
saakka. Tämän jälkeen valtaan tulivat turkkilaiset ja mongolit vaihtelevalla
kokoonpanolla. Ottomaanit ottivat alueen komentoonsa vuonna 1534. Istanbulin
sulttaanien valtakausi kesti lähes 400 vuotta, ensimmäiseen maailmansotaan
1917. Silloin alkoi brittien
kontrolloima monarkia, jota kesti vuoteen 1958. Nyt sitten ovat asiat
kauttaaltaan enemmän sekaisin kuin koskaan historian aikana. Onko uskonnoilla
sormensa pelissä? On!
Ajanlaskun alusta
vuoteen 1900 tapahtui itse asiassa kaikki se, jolla maailman uskontoreviirit valloitettiin.
Kristinusko oli Rooman valtakunnassa levitellyt siipiään kaikessa rauhassa ja
vuonna 380 siitä tuli valtionuskonto. Profeetta Muhammed astui kehiin vuonna
632 valloittamalla Mekkan. Kalifaattien valloitusretket laajentavat muslimien
vallan Intiasta Espanjaan ja kaikkeen sen välillä. Välimeri oli nimeltään
Rauhan meri. Sen pohjoispuolella olivat ”sodan maat”. Lähes 2000 vuoden aikana
sodissa ja valloituksissa kuoli arviolta 300 milj. ihmistä. Olen arvioinut
uskonsodiksi kaavion vihreällä merkityt sodat. Uskonsodissa kuolleita oli 50
miljoonaa, se on siis 17% kaikista kuolleista.
Viimeisen runsaan
sadan vuoden aikana sodissa on kuollut noin 200 miljoonaa ihmistä. Suurin
kuolemantili tuli luonnollisesti toisesta maailmansodasta: 80 milj. kuollutta
ja ensimmäisestä maailmansodasta 20 milj. kuollutta. Varsinaisia uskonsotia oli
useita, mutta uskonsodissa kuolonuhrien määrä oli noin 3% kaikista kuolleista.
1900-luku ei selvästikään ollut uskonsotien aikaa, vaikkakin vuosisadan lopulla
Afganistan ja Kaksoisvirran maat yhdessä Afrikan rauhattomuuksien kanssa synnyttivät
kaaviossa näkyvät vihreät kentät.
Tulinko tästä kaikesta johonkin mieltä ylentävään
johtopäätökseen? Yllätyinkö jostain tässä historian pienessä kertaustuokiossa?
Auttoiko Toompean mäen Aleksanteri Nevalaisen kirkon kilinä minua ymmärtämään?
Suurimmat ihmisuhrit on saatu aikaiseksi ideologisissa sodissa. Ystäväni Eki
Siivonen täsmensi asian sanomalla Stalinin tappaneen levittääkseen kommunismia,
Hitlerin tappaneen levittääkseen fasismia ja USA:n tappavan levittääkseen
demokratiaa ja vapautta. Kun sodissa on historian aikana kuollut ehkä 500
miljoona ihmistä, niin uskonsotien osuus saattaisi olla noin 100 miljoonaa
ihmistä. Uskonoppineet eivät ole
pystyneet pitämään kantta kiinni. Muistelen aina erään suuren islamilaisvaltion
suurlähettilään neuvoa nuorelle vienti-insinöörille. Hän sanoi uskonoppineille
siunaantuvan valtaa vain ehkä kerran 500 vuodessa. Silloin kun valta tulee niin,
silloin se on otettava!
Ensimmäisen
maailmansodan alkukahinat tapahtuivat Balkanin sodissa. Venäjä, Ranska, Saksa,
Itävalta-Unkari ja Iso-Britannia yrittivät pitää kantta kiinni. Ei, sieltä
kiehuvasta padasta purkautuivat sodan voimat. Onko tilanne muuttunut?
Hei!
VastaaPoistaOlin eilen kuuntelemassa erästä esitelmää Venäjästä. Siellä tuli esille mielenkiintoinen asia. Neuvostotasavaltojen liitossahan (Neuvostoliitossa) oli 15 neuvostotasavaltaa, joista yksi ja ylivoimaisesti suurin ja merkittävin oli Venäjän federatiivinen neuvostotasavalta. Yksi neuvostotasavaltojen joukossa oli Karjalais-suomalainen neuvostotasavalta, joka oli täysin rinnastettavissa Viron neuvostotasavaltaan, Kazakstanin neuvostotasavaltaan, Liettuan neuvostotasavaltaan ja niin edelleen viiteentoista muuhun. Ellei Karjalais-suomalaista neuvostotasavaltaa olisi lakkautettu ja sitä liitetty Venäjän federatiiviseen vuonna 1956, se olisi itsenäistynyt muiden mukana vuonna 1991 ja meillä olisi Suomenlahdelta Sallan tasalle asti nyt rajanaapurina itsenäinen Karjalais-suomalainen tasavalta. Mielenkiintoinen ajatus!
Terveisin Eki
Kommentti uskonto-blogisi tiimoilta
VastaaPoistaTaas kerran paljon luettavaa ja pohdittavaa tarjoilit – tällä kertaa uskovaisten
sotaisuudesta historian saatossa. Puhutaan uskonsodista, mm. ristiretkien yhteydessä. Mielestäni termi ”uskonsota” on virheellinen tai ainakin epätarkka. Usko on henkilökohtainen – joko uskot tai et. Voi myös ”tulla uskoon”, jolloin sitä ennen ei ole uskonut tai on ollut epäileväinen. Uskon voi myös menettää. Sota syttyäkseen vaatii yksittäisten ihmisten (laajankin) joukon uskon organisoitumista uskonnoksi, ja sitä edellyttävää hallintoa ja edustusta. Uskonsotien sijaan olisi puhuttava termillä ”uskontosodat”. Itse asiassa sinä käytät tekstissäsi pääosin uskonto-termiä. Varmaankin lopulta sekä sisäsyntyisissä sodissa että valloitussodissa merkitsevin tekijä on vallanhalu ja taloudellisten etujen tavoittelu. Uskonnon roolina on tehdä paketti kauniiksi ulkokuoreltaan ja sisälle samalla kaikkien uskontojen päätuote, ikuinen elämä uskonnon lupaamana ja varsinkin sen puolesta sodassa kaatuneille. Maallinen valta puolestaan tekee tarpeelliset lait, joilla laaja epäuskoisten joukko ”saadaan ruotuun” ja kieltäytyjä-ateistit hiljaisiksi.
Totta kai toimia helpottaa, jos hallitseva ylin päällikkö on ”Jumala” tai uskottavasti sellaiseksi julistettu tai julistautunut. Tekstissäsi olikin mainittuina ainakin entisten Rooman, Natsi-Saksan ja Neuvostoliiton tunnetut nimet. Toki heidät voi luokitella myös diktaattoreiksi varsinkin virallisesti uskonnottoman Neuvostoliiton osalta. Otan kuitenkin esille muinaisen faaraoitten Egyptin. Siellä jumalia oli useita, joukossa vahvana myös faarao (poikkeusperiodi Ekhnatonin aurinkojumaluusaika). Vallitsi korkeakulttuuri ja varautuminen kuolemanjälkeiseen elämään. Käytiin onnekkaita sotia. Rakentamisen osalta ja sivuseikkana mainittakoon pari yksityiskohtaa:
suurten pyramidien ajanjaksolta julistettiin jumalaksi tietääkseni maailmanhistorian ainoana arkkitehtina Imhotep, joka tosin oli paitsi suunnittelija myös hallinnon korkea päällikkö. Hänelle on pystytetty pieni temppelikin isomman temppelin yhteyteen Niilin rannalle. Faaraolla oli valtansa symbolina mittakeppi, kuninkaallinen kyynärä, joka on useissa seinäkuvissa esitetty hänen kädessään. Ennen metriaikaa se oli tarkkuusmitta isojen julkisten hankkeitten rakentamisessa. Sitä tarvittiinkin käytännössä, koska pylväitä hakattiin monoliitteina Niilin yläjuoksun graniitista ja seinät tehtiin paikallisesta pehmeämmästä hiekkakivestä harkkomuurauksella ja mittojen tuli täsmätä pylvään yläpäässä. Vaakasuunnassa tarkistus vielä tehtiin pitkillä vesikouruilla, mistä nimi
”vesivaaka” elää vielä tänä päivänä. (Arkirakentamista varten oli muuten toinen kyynärämitta, joka tietenkin oli vähän lyhyempi.)
Rakentavin terveisin
Erkki Kuoppamäki