Kuvakaappaus
vimeolta ShowMamas tanssiesityksestä Paimion parantolassa
Alvar Aalto –säätiö sai
apurahan
Los Angeleissa toimiva Getty-säätiö antoi syyskuussa 2014
tukea Paimion parantolan konservoinnin toimintasuunnitelmaa varten. Päämääränä
oli pitkäkestoisen konservointipolitiikan laatiminen sanatorion historiallisten
ominaisuuksien säilyttämiseksi uusiokäytössä. Getty-säätiön tiedotteessa USD
180000 apurahan myöntämisen yhteydessä kirjoitetaan insinööriä kiinnostavalla
tavalla rakentamisen innovaatiosta:
”Moderni arkkitehtuuri edustaa 20-vuosisadan merkittävää
taiteellista ilmaisua, mutta sen säilyminen on jatkuvasti riskinalaista.
Arkkitehdit ja insinöörit käyttivät usein kokeellisia materiaaleja ja uusia
rakennustekniikoita luodakseen innovatiivisia muotoja ja edistääkseen uusia
lähestymistapoja arkkitehtuuriin. Nämä
kaikkein uusimmat rakennusmateriaalit ja rakenteelliset systeemit olivat usein
testaamattomia, eivätkä ne välttämättä ole kestäneet aikaa.
Rakennussuojelijoilla ei ole aina riittävästi tietoa näiden materiaalien luonteesta
ja käyttäytymistavoista kehittääkseen oikeita konservointitapoja. Keeping it modern lähestyy näitä
haasteita rahoittamalla malliprojekteja, jotka voisivat viitoittaa tietä uusiin
metodeihin ja standardeihin modernin arkkitehtuurin konservoinnissa.”
Getty säätiö myönsi
saman aikaisesti Paimion saaman apurahan lisäksi tukea eräille muille
kohteille, jotka liittyivät teemaan ”Keeping it modern”. Niitä olivat Hilario
Candelasin Miamin meristadion, Jörn Utzonin oopperatalo Sydneyssä, Louis Kahnin
Salk-instituutti Kaliforniassa, Frank Lloyd Wrightin Robie-talo Chicagossa,
Eamesien talo Kaliforniassa, Max Bergin hallirakennus Wroclawissa, I M Pein
Luce-kappeli Taiwanissa, Dov Karmin Max Liebling –talo Tel Avivissa ja
Corbusierin asunto ja studio Pariisissa.
Rakennukset edustavat laajaa vuosiskaalaa. Alvar Aalto, Dov Karmi ja Corbusier
edustavat kolmistaan Bauhaus-aatemaailmaa.
Nyt ryhdyn soittelemaan
Soittelen ystävälleni ympäristöneuvos Jussi Rautsille.
Miehelle joka oli Mikko Mansikan kanssa tekemässä aloitetta Viipurin kirjaston
pelastamiseksi. Tiedän että Jussi oli mukana tai ainakin parhaansa mukaan tuki Paimion
pelastamisen idealistista pelastusryhmää. Ryhmässä olivat muiden muassa arkkitehtiliiton
puheenjohtaja Hanna Helander ja ympäristöministeriön Matti Vatilo. Tehtiinpä myös tarjous pienellä arkkitehtiporukalla sairaanhoitopiirin ja OP:n masinoimaan
tarjouskyselyyn, joka meni umpeen 30.11.2018. He tarjosivat parantolasta
”provokatiivisesti” 10000 euroa. Taustalla oli tietysti toive suurempien
voimien saamisesta mukaan. Joitain muitakin tarjokkaita tuli, mutta Alvar Aalto
–säätiö äityi. Säätiön Tommi Lindh sanoi: ”Homma pitää tehdä huolellisesti. Nyt
se on unohtunut. On kuultava vaihtoehtoja ja hyödynnettävä mittavaa selvitystä,
joka parantolasta on tehty.” Hän tarkoitti ilmeisesti Getty-säätiön
rahoittaman, vuonna 2016 valmistuneen ohjelman pohjalta harkittua strategiaa: http://www.getty.edu/foundation/pdfs/kim/paimio_alvar_aalto_foundation_cmp.pdf.
Teos on ällistyttävän upea. Myöskin hän
tarkoitti vuonna 2016 valmistunutta Paimion parantolan kokemuksiin perustuvaa
SHS-opasta: https://www.alvaraalto.fi/content/uploads/2019/04/SHS-opas.pdf
. Arvokasta työtä oli tehty ammattitaidolla ja suurella intohimolla. Oliko tämä
työ valumassa kiinteistökauppojen myötä hukkaan?
Jussi Rautsi jatkaa kertomustaan, hän kertoo tavanneensa
kadulla ympäristöministeriön ylijohtaja Helena Säterin ja sanoo ryhtyneensä
puhumaan Paimiosta. Helena oli asiasta kiitettävällä tavalla innostunut ja hän
oli heti komentanut Matti Vatilon asiaa selvittelemään. Asiat ryhtyivät
rullaamaan. Ministeriöiden yhteiseen selvitystehtävään valittiin opetus- ja
kulttuuriministeriön ja ympäristöministeriön toimeksiannosta selvitysmiehiksi
juristi Heikki Alanen ja dipl.ins. Olavi Hiekka. Päätöksen korkealla
tasolla tekivät 30.1.2019 ministerit Annika
Saarikko, Sampo Terho ja Kimmo Tiilikainen. Selvitykselle
annettiin aikaa kesäkuun puoliväliin 2019. Hallituskin vaihtui 6.6.2019. Uusiko
uhka? Mutta mitä ihmettä, Annika Saarikko istui tiede- ja kulttuuriministerin
paikalla, yhdessä nykyisen ministerin Hanna Kososen kanssa he pitivät asian
rullaamassa. Alanen ja Hiekka tekivät hyvää työtä ja ehdottivat että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri,
valtio, Alvar Aalto -säätiö ja Paimion kaupunki perustaisivat säätiön
hallinnoimaan parantolaa. Valtioneuvoston
kanslia tiedottikin sitten hetimiten 18.6.2019, että maan hallitus esittää
lisätalousarviossaan Paimion parantolan hallinnointiin ja hoidon
järjestämiseksi kolmen miljoonan euron määrärahaa. Sairaanhoitopiiri
luovuttaisi kiinteistön ilmaiseksi, valtio sijoittaisi peruspääomaan 0,5 milj.
euroa ja sitoutuisi rahoittamaan säätiötä hallinto-, suunnittelu- ja
korjauskustannusten osalta enintään 2,5 miljoonalla eurolla seuraavien neljän
vuoden aikana. Sekä Alvar Aalto säätiö, että Paimion kaupunki luovuttaisivat
säätiön peruspääomaksi vähintään 30 000 euroa. Hallituksen esitys vuoden 2019
toiseksi lisätalousarvioksi vahvisti nämä aikeet. Perustettava säätiö vastaisi
välittömien korjaustöiden suorittamisesta sekä tulevan toiminta-, rahoitus- ja
liiketoimintamallin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Säätiö perustaisi
tytäryhtiön, jonka vastuulle tulisi kiinteistön ylläpito ja käytännön
operatiivinen toiminta säätiön hallituksen ohjeiden mukaisesti. Kaikki on
mennyt kuin Strömsössä. Suorastaan uskomattoman tehokasta ja kiitettävää
toimintaa niin byrokraateilta kuin poliitikoiltakin. Vielä on kuitenkin jotain
auki. Sairaanhoitopiiri ei ole vielä päättänyt asiasta. Tosin Varsinais-Suomen
sairaanhoitopiirin hallitus päätti 20.8.2019 osallistua Paimion parantolan
säilymisen turvaavan säätiön perustamisen valmisteluun. Pia Elo, hallituksen
puheenjohtaja sanoi asioiden joskus etenevän humpsahtamalla. Lopullisesti peruspääoman luovuttamisesta
säätiöön päättää sairaanhoitopiirin valtuusto marraskuun lopussa. Säätiökin on
vielä perustamatta. Sitä valmistellaan uuden alkaneen jatkoselvityksen
puitteissa Heikki Aallon ja Olavi Hiekan toimesta. Hyvältä kuitenkin näyttää.
Säätiö perustettaneen vielä tämän vuoden puolella.
Nyt luen Alvar Aalto -säätiön
julkaisemaa teosta
Ylistin jo edellä Paimiosta tehtyä Alvar Aalto –säätiön raporttia.
Nyt luen sitä. Haluan tietää, keitä oli mukana silloin, kun suunnitelma syntyi.
Haluan myös lukea uusista innovaatioista rakennustekniikan alalla. Alvar ja
Aino Aalto muuttivat Turkuun vuonna 1927. Hänen ensimmäinen toimeksiantonsa
Turussa oli Maalaistentalo Humalistonkadun varrella. Alvar Aalto voitti
kilpailun vuonna 1927 ja talo valmistui seuraavana vuonna 1928. Viipurin
kirjaston kilpailuun Aallon toimisto osallistui samaisena vuonna 1927. Hänen
ehdotuksensa oli klassistinen. Funkis ei vielä purrut. Turun Sanomien toimitalo
olikin sitten jotain muuta Le Corbusierin hengessä. Aallon toimisto suunnitteli
talon vuonna 1927 ja se valmistui 1929. Aalto kehitteli myös Turussa Standardivuokratalon,
jossa käytettiin Juho Tapanin kehittämiä teollisesti
valmistettuja onttoja seinä- ja välipohjaelementtejä, joihin sitten betoni
valettiin. Talo valmistui 1929. Vilskettä siis riitti vuosikymmenen lopulla.
Mutta sitten hiljeni. Toimistolla ei ollut töitä. Rahapula vaivasi. Paimion
parantolan arkkitehtuurikilpailu julistettiin marraskuussa 1928 ja
sisäänjättöaika oli tammikuussa 1929. Suunnittelussa olivat Aallon avustajina
Aino Marsio-Aalto, Lauri Sipilä, Lars Wiklund sekä norjalaiset
Erling Bjertnäs ja Harald Wildhage. Kilpailuun jätettiin 13 ehdotusta.
Palkintolautakunnassa arkkitehtijäseninä olivat Jussi Paatela ja Väinö
Vähäkallio. Aallon ehdotus valittiin voittajaksi ja suunnittelusopimus hänen
kanssaan solmittiin kesäkuussa 1929. Kilpailuehdotukseen tuli runsaasti muutoksia
ja lopulliset kuvat valmistuivat joulukuussa 1929. Paimion parantolan
rakennustyöt pääsivät käyntiin huhtikuussa 1930. Insinööri Emil Henriksson, tuleva
teollisuusneuvos Emil Hartela, teki rakennesuunnittelun 36-vuotiaana. Ei
Alvarkaan silloin vanha ollut, hän oli 31-vuotias ja Aino 35-vuotias. Rakennusurakan
toteutti rakennusmestari Arvi Ahti. Kolmikko Aalto, Henriksson ja Ahti
junailivat urakan ohi halvimman tarjouksen Arvin yritykselle. Rakennukset
valmistuivat vuoden 1933 lopussa. Kustannukset olivat 27 milj. euroa silloista
rahaa eli nykyisessä rahan arvossa 12 miljoonaa euroa.
Rakennusinnovaatioita on muukin kuin vetävä arkkitehtuuri
Talon runko rakennettiin paikallavalettuna
pilarilaattajärjestelmänä. Välipohjat tehtiin kelluvalla laatalla, väliin
pantiin koksikuonaa. Ulkoseinät tehtiin asettamalla ulkopuolista muottia vastaa
tiili, sisäpuolista muottia vastaan asetettiin korkki tai insuliittilevy, raudoitukset
työnnettiin paikoilleen ja 8-10 sentin betoni valettiin seinän rakenteelliseksi
osaksi. Eipä tuo seinä täyttänee juuri minkäänlaisia k-arvoja. Tuo seinäjuttu
jäi minulle kyllä epäselväksi. Jos tiedät paremmin kerro minulle. Rakennuksessa
oli painovoimainen ilmanvaihto. Lämmitys tapahtui vesikiertoisilla
lämpöpattereilla. Erikoisuutena oli potilashuoneiden ja eräiden muiden tilojen
kattolämmitys sinne sijoitetuilla radiaattoreilla. Tasakatot vesikattoina olivat
Aallon erityinen vaatimus. Talon värimaailma oli erityinen suunnittelukohde.
Värisuunnitelman toteutti taiteilija Eino Kauria. Aalto arveli värien tuovan
erityistä viihtyisyyttä potilaiden muuten ankeaan elämään. Hän kirjoitti ja
esitteli ideoitaan kansainvälisissä kongresseissa. Hän sanoi pelkän
teknofunktionalismin tuottavan disfunktiota, jossa ihmisen psykologiset ja
psykofysiologiset tarpeet on unohdettu. Valaitus, huonekalut ja irtaimisto
olivat Aaltojen agendalla. Yhteistyö huonekalutehtailija Otto Korhosen kanssa
tuotti tulosta. Paimio-mallit ovat maailmankuuluja. Aallon mukaan kosketus
puuhun tuotti ihmiselle juuri toivottua hyvää oloa.
Rakennus ei enää ole sama
kuin ennen, mutta tanssien menee
Rakennuksen käyttö on 85 vuoden aikana muuttunut. Ensimmäiset
vuosikymmenet rakennus palveli suunnitelmien mukaisena tuberkuloosisairaalana.
Sota-aikana parantolasta tuli sotasairaala. Sodan jälkeen 60-luvulla tiloja
otettiin yleissairaalakäyttöön. Vuonna 2015 sairaalakäyttö päättyi. Mannerheimin lastensuojeluliitto on ollut viime vuosina hyvä käyttäjä, mutta vain osalle rakennuksista. Rakennukset
ja erityisesti sairaalat vaativat näin pitkän iän aikana paljon muutoksia. Näin
on tapahtunut Paimiossa. Muutokset ovat edenneet käytäntö edellä. Säilyttäminen
on joutunut taka-alalle. Näin vaikka Aallon toimisto oli omassa persoonassaan
asialla 90-luvun puoliväliin saakka. Maestro itse menehtyi vuonna 1976. Hätähuutoja Paimion puolesta oli noussut jo 70-luvulla.
Niitä tekivät mm. rakas ystäväni Maija Kairamo – Viipurin kirjaston pelastaja,
ja Maima Norri, tunnettu arkkitehtuurivaikuttaja. Suomen valtio antoikin sitten
vuonna 1993 päätöksen Paimion parantolan suojelusta kansallisena monumenttina. Aikaa
on kulunut. Nyt ollaan uuden todellisuuden edessä. Paimion parantolaa ei aiota
museoida eikä sitä voida museoida. Sitä ei myöskään voida palauttaa
alkuperäiseen tilaansa. Siitä voidaan kuitenkin tehdä elävä muistomerkki ja se
voidaan saada muiden Aallon huippukohteiden kanssa Maailmanperintöluetteloon.
Onnentoivotukset tekijöille!
PS.
Nyt kuulin vielä hauskan jutun, kun soitin Ola Laiholle
Turkuun selvittäessäni tuota seinärakennetta, josta ei tullut selvää. Ola
kertoi porukan keränneen rahaa, jotta pois myyty parantolan ympäristömetsä
voitaisiin ostaa tulevalle säätiölle. Rahat alkavat olla jo kasassa. Että vielä
tämäkin! Tanssien menee.
Ok, katsotaan onnistuuko. Kiitos Pentti vauhdikkaasta blogista. Mainitsin puhelimessa Henna Helanderin tärkeän roolin aloitteen tekijänä tarjousvaiheessa ja muutenkin. Rakennusneuvos Matti Vatilo tuli mukaan Helena Säterin vetämässä kokouksessa YM:ssä. Matti Vatilo organisoi selvityshenkilöt tekemään konkreettista ehdotusta Paimion pelastamiseksi. Valtio saatiin mukaan. Kaiken perusta on tietysti Alvar Aalto -säätiössä pitkään tehty työ Paimion pelastamiseksi. Säätiössä sitä hoitaa hienosti arkkitehti Jonas Malmberg jonka mainitsin puhelimessakin. Oma roolini on ollut lähinnä kertoa Viipurin kirjaston kokemuksista ja tiedottamisesta. Kansainvälinen kampanja Paimion puolesta onnistuikin erittäin hyvin. Pro Paimio! terveisin, Jussi
VastaaPoistaLisään vielä, Viipurista oppineena, että lankojen pitää olla jonkun käsissä. Kuvio on iso. Alvar aalto -säätiön toimitusjohtajan varassa on paljon. Tommi Lindhin kehittämä Aalto-kaupunkien verkosto ja muu toiminta on tuonut uutta voimaa Aallon perinnön hoitamiselle. Kannattaa muistaa, että Aallon merkkityöt ovat täynnä teknisiä innovaatioita, tavallaan rakentamisen geenipankkeja. Tommi tuntee rakennustekniikan! Tällaiset ominaisuudet ovat tärkeitä usein pelkäksi museomeinigiksi luullussa kulttuuriperinnön hoitamisessa.
VastaaPoistaHyvä yhteenveto Paimiosta
VastaaPoistaHieno juttu. Paimion parantola on vaan niin upea. Käytiin viime vuonna Design studion kanssa tutustumiskierroksella.
VastaaPoistaSirpa