Juuri on pyöritelty juttua Arhinmäestä oikaisemassa jalkaansa kohti katuraivoajan autoa. No, mikäs ihme tuo, potkupalloilijan tapana on oikoa jalkojaan. Nyt jalanoikaisija on tutkinnan alla. Katuraivo pannaan nuorison harkitsemattomuuden tiliin. Aikuinen ei saa heidän törttöilystään hermostua. Minä olisin varmaan myös oikaissut jalkaani. Minun ei tarvitse ehkä kauaakaan miettiä mistä hulluista asioista voi hermostua ja ryhtyä jäkättämään. Kerronkin jutun: juuri pari päivää sitten se tapahtui. Hupsista, nyt unohdinkin! Kysyn Liisalta mistä nyt eilen tuli jäkätettyä ja kenelle? Liisa ei muista. Minäkään en muista. Se oli vakavan tuntuinen juttu ja vääryys, jonka olin kohdannut. Mutta nyt kahdelta ihmiseltä täysin unohtunut. Dementiaa se on. Hyvä että pääsin kertomasta. Olisin tehnyt itselleni karhunpalveluksen.
Minun on nyt päästävä asiaan. Hetkinen, nyt yhtäkkiä
illallispöydässä aivosolut raksuttavat. Punaviinilasillinen ne varmaan kirvoitti.
Se olikin se vartiointiliikkeen mies. Vartiointiliike pyysi soittamaan koska asennetussa
keskusyksikössä on jokin vika. Soitin, mutta keskustelun aluksi mies pyysi
salasanaa. Salasanaa! Laite asennettiin joskus 10 vuotta sitten ja nyt
pyydetään salasanaa. Mistä minä sen voin tietää. Täytyyhän vartiointiliikkeen
se tietää. Minähän maksan niille lähes kuusikymppiä kuussa ja olen jo maksanut
kymmenen vuotta. Ja eivät tiedä edes salasanaa. Lähettäköön tänne asentajan. Ryhdyin
jäkättämään. Juuri niin. Mieletöntä turharaivoa. Väärin virkatehtäviään
suorittavaa puhelinpäivystäjää kohti. Olen siis yksi raivopää.
Miksi Pentti-setä suuttuu?
Mutta nyt varsinaiseen asiaan. Kerron mistä Pentti-setä
suuttuu. Se asia ei ole minun päässäni pikkujuttu eikä se hetkeksikään pääse
unohtumaan. Se asia on niin tärkeä, että olen siitä jo kertaalleen kirjoittanut
blogissani. Samaisessa blogissa on kyllä aikamoinen luettelo ihmisten
ärsyyntymisen muistakin syistä, joten sen lukeminen avaa näköalaa pienistä ja
isoista raivoista. http://penttimurole.blogspot.com/2020/09/pienet-ja-isot-raivot-viimeisimpana.html Niin, asia on moottoriteiden varsien
metsänhakkuut. Sain jopa pari viisasta kommenttia tuohon blogiini. Toivomaani
selitystä tieviranomaisilta en kuitenkaan saanut. Ei edes arvostettu ystäväni,
tieasioiden kaikkitietävä eläkeläinen antanut insinööripainotteista
kommenttiaan. Sitten, kun ei selitystä
kuulunut päätin laajentaa reviiriäni ja lähettää tekstin Hesarin
yleisönosastoon. Ajattelin saavani asialle todellista julkisuutta. Hesari ei
hyväksynyt juttuani lehteen painettavaksi. Täytyy olla niin, ettei
mielipideosaston vastaava toimittaja ole liikkunut moottoriteiden parturointia
katsomassa – olisi itsekin saanut pienimuotoisen hermoromahduksen. Olin siitä pettynyt. Tekstiluonnos oli
seuraava:
Moottoriteiden aukkohakkuut kauhistuttavat
Tiensuunnittelu on
pitkälle kehittynyt tekniikan ala. Siihen kuuluu massojen tasapainoa, linjan
sulavuutta, ojia ja kuivatusta, siltoja ja rakenteita, kuuluupa siihen vielä
estetiikkaa ja istutuksia. Linjaa tutkitaan perspektiivikuvin ja mallinnuksin.
Maisemasuunnittelijat sijoittavat tiealueelle puita ja muunlaista istutusta
huolellisesti harkiten. Moottoritiet ovat laajasti maisemaan vaikuttavina
saaneet erikoisaseman suunnittelun panostuksessa. Luonto valtaa tiealueiden
valoisia luiskia. Vihattujen lupiinien lisäksi istutetut puut ja tiealueelle
juurtuneet puut levittävät oksiaan. Tieympäristö rehevöityy ja kaunistuu.
Maiseman haavat peittyvät pehmeästi. Olen ajellut tyytyväisenä maamme
tuhatkilometrisellä moottoritieverkolla. Antanut arvoa suunnittelijoille. Mutta
nyt kauhistun! Metsätyökoneet möyrivät tieluiskilla. Viikko sitten ajoin
Hämeenlinnanväylällä. Eilen ajoin Turunväylällä. Molemmilla moottoriteillä on
suoritettu täydellinen aukkohakkuu. Juurtuneet puut ja maisema-arkkitehtien
istuttamat puut kaatuvat ilman armoa. Kolmikymmenvuotinen metsä kaatuu
tiealueen reunoilla sijaitseviin hirviaitoihin saakka. Pitkät kannot
törröttävät luiskilla. Miksi? Aukkohakkuista keskustellaan. Tiealueiden
aukkohakkuu ei ole metsänhoitoa. Se on ympäristörikos. Tiemetsiä olisi tietysti
voinut siistiä. Joskus ei ole kysymys metsästä ja puista vaan pusikoitumisesta.
Siistiminen olisi tullut tehdä koulutettujen maisemasuunnittelijoiden toimesta,
ei metsätyökoneen aivottomalla työskentelyllä. Haluan selityksen.
Kuvia valtatie ykkösen varrelta, vai oliko kolmoselta, samanlaista, ei väliä. Kun tievarsien hoidon asiantuntijat ohjeistavat tiealueiden niitoista vieraslajien ja erityisesti lupiinin torjunnassa, niin kysyn vain, miten näitä nyt synnytettyjä kannokoita aiotaan niittää? Se nyt on kiusallinen sivukysymys. Pääkysymys on miksi kauniit puut aukkohakataan hirviaitojen rajaamalla alueella? Miksi meidän yhteistä majesteettista maisemaamme ei kohdella kunnioittavasti?
Hakkuut saavat ilmeistä tukea. Minä en puhu tästä. Puhun liikenteen valtaväylistä, moottoriteistä jotka on varustettu hirviaidoin ja niiden tienvarsien aukkohakkuusta. Ajattelin saavani blogikyselyyni selityksen.
Selitystä ei tullut
Arvelen homman olleen jonkinlainen hallinnon erehdys. Jotain
piti kilpailuttaa ja sitten kilpailutettiin tienvarsien aukkohakkuut. Siinä
sitten hakattiin maisema-arkkitehtien harkinnalla istutettujen harvalukuisten
puiden lisäksi kaikki luiskille rehevänä kasvaneet koivikot, männiköt ja
kuusikot. Taisi siinä joitain lepikkojakin mennä kaupan päällisinä. Yritin netistä selvittää vastuuosoitteita ja
vastuuhenkilöitä. Ei ole helppoa. Organisaatiosta Väylävirastossa tai
ELY-keskuksissa ei ole vastuuhenkilöihin menevää tietoa. Löysin sitten ELY-keskusten
asiantuntijapalvelun osoitteen. Lähetin sinne kyselyn moottoriteiden
aukkohakkuista. Nyt jäin odottelemaan.
Löysin myös erilaisia selvityksiä. Maisema, kaupunkikuva ja kulttuuriperintö on mainittu ja otsikoitu Traficomin julkaisussa Liikennejärjestelmän nykytila ja toimintaympäristön muutokset, 4/2020. Esipuheen on allekirjoittanut ystäväni liikenneneuvos Anni Rimpiläinen. Nytpä voinkin hieman hiillostaa Annia. Maisemanhoito ei saanut tuossa raportissa paljoakaan palstatilaa. Sitä on tasan yksi sivu raportin sinänsä ansiokkaista 160 sivusta. Mistään sellaisesta ei ole mainittu kuin teiden yleinen maisemanhoidollinen kunnossapito. Mainitaan kyllä muinaismuistoalueet, maisemakokonaisuudet, kulttuurihistorialliset ympäristöt ja arvokkaat maisema-alueet. Ollaan kyllä huolissaan myös yhden sivun verran luonnon monimuotoisuudesta. Maanteiden viherkorjausvelka ja korjausvelan laskennassa tarvittavat tiedot
Väyläviraston julkaisuja 7/2021 on teos, joka valaisee laajasti maanteiden viherympäristöä. Siinäkään
ei varsinaisesti kosketella tätä minun aihettani.
Korjausvelan laskennassa kurtturuusut ja lupiinit nousevat pääasiaksi. Kun olin nuori mies, Rosa rugosa oli lempikasvimme. Taitaa olla myös ainoa latinankielinen kasvin nimi, jonka muistan ulkoa. (Meidän luokkamme oli sota-ajan vuoksi vapautettu kasvien keräämiseltä. Häpeän tunnustaa). Sellaisia ruusuja sitten paiskattiin jokaiselle tien keskikaistalle ja korokkeelle. Nyt se on lailla kielletty. Oli siis melko moista pahankylvöä. Laskevat vieraslajien poiston maanteillä maksavan 70 milj. euroa. Sanonko vielä häpeäkseni jotain lisää? No, sanon: tuo vieraslajijuttu menee kyllä hieman minun hilseeni yli. Se on vähän sama kuin päätettäisiin hävittää supikoirat Suomen eläinkannasta. Mutta, unohda nyt tuo äskeinen. https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2021-07_maanteiden_viherkorjausvelka_web.pdf
Hän myöntää, että liikennejärjestelmän nykytilaraportissa
on varsin vähän ympäristöasiaa. Sanoo itsekin huomanneensa, että myös viitos-
ja nelostien varsilta poistettiin viime kesänä paljon pientä puustoa ja jatkaa:
”Liikenneinfran ympäristöasiat jäivät
uudistuksessa pääasiassa Väyläviraston huoleksi, joten siellä tietävät paremmin”.
Vielä mainitsee jotain hirvivaarasta ja näkemäesteistä. Näistä asioista ei
kuitenkaan minun havaintokohteissani ole kysymys, sillä hakkuualueet ovat
hirviaidan sisäpuolella. Kiitos kuitenkin Anni vastauksestasi. Jatkan
kyselykierrosta. Kun en tiedä kehen ottaisin yhteyttä, päätän aloittaa
mahdollisimman korkealta. Kysyn Väyläviraston viestintäjohtajalta Anna
Jokelalta. Anna vastaa välittömästi (se on harvinaista) ja epäilee hankkeita
ELY-keskusten hommiksi. Neuvoo kuitenkin ottamaan yhteyttä kunnossapidon ja
digitalisaation asiantuntijaan Otto Kärkeen. Otto kertoo vastauksessaan,
etteivät kyseiset hankkeet ole hänen tiedossaan ja lupaa etsiä asioista
tietävää ELY-keskusten puolelta. Tuomas Vasama, kunnossapitopäällikkö, hän
vastaa seuraavasti:
”Hei,
ELYn teettämiä
töitä ovat nuo mainitut, vähän erilaisilla taustoilla. On totta, että
estetiikka on paikoin kärsinyt ja huolestuneita palautteita on meille tullut.
Toisaalta paljon positiivistakin palautetta olemme saaneet, monen silmää
avarampi maisema miellyttää. Tavallisesti puusto on poistettu hirviaitaan
saakka ja kaistale vielä sen takaakin aidan kunnon tarkastamisen
helpottamiseksi. Ykköstiellä aitaa vasta rakennettiin. Vanhemmat aidat ovat
paikoin huonokuntoisia ja niihin on tehty jopa tarkoituksella reikiä. Näin
hirvielämiä on päässyt tiealueelle ja ne ovat piiloutuneet pusikoihin. Osa
puista on kasvanut niin suuriksi, että ne kaatuessaan olisivat ulottuneet
tielle. Kysymys on siis myös liikenneturvallisuudesta.”
En nyt aivan ole. Voisiko tässä nyt tehdä jotain
johtopäätöksiä tai suosituksia? Tiet ovat meidän kansallisomaisuuttamme.
Valtava kansallisomaisuus. Elämän ehto. Elinkeinoelämän ehto. Teiden sanotaan
syntyneen lehmipoluista, mutta kyllä niiden teossa ihmisilläkin on osuutensa.
Ihmisten kätten työt, ja myös ajatus. Ja rahakin ja panostus. Jopa innostus.
Tiellä kulkija on osa maisemaa. Tien sovittaminen maisemaan on suunnittelutyötä
parhaimmillaan. Ehkä taito on katoamassa. Uusia teitä ei enää tehdä. Mutta
tiemaisema on muuttuva ilmiö. Puut kasvavat. Tiemaisema muuttuu mahtavaksi.
Pusikotkin rehottavat. Ne saattavat muuttua sietämättömiksi. Hirvet ja kauriit
lymyilevät pusikoissa. Jotain on tehtävä. Minulla on ehdotus: laaditaan
tiemaiseman jatkuvan kehittämisen ohjeet. Kyllä niihin nyt voidaan liittää myös
hätätilassa vieraslajien torjunta, vaikka en lupiineja vastustakaan, ne ovat
kauniita, mutta tärkeintä olisi kasvavan tienreunusmaiseman ja metsän hoito, pusikoitumisen
hallinta ja puuston hoito, mahdollinen harvennus, ikääntyneiden vaarallisiksi
käyneiden puiden poisto, komeiden puiden kasvutilan avarrus. Sanalla sanoen
maiseman hoito. Tämä ei hoidu ilman ympäristönhoidon ja maisema-arkkitehtuurin
asiantuntemusta. Virhe ei saa toistua. Tämä kaikki meidän sielumme iloksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti