Tukholman kaupunkisuunnittelu esittäytyi Laiturilla
menneellä viikolla. Hienoa, että kaupunkisuunnitteluvirasto hellii meitä
järjestämällä yleissivistystä kaupunkirakentamisen jalossa taidossa. Tilaisuus
oli otsikoitu: ”Miten Tukholma aikoo miljoonakaupungiksi?” Esittelijänä toimi
miellyttävä herrasmies Niklas Svensson. Niklas on Tukholman ”biträdande
stadsbyggnadsdirektör”. Juuri julkaistussa twiitissään vastauksena
kauppakamarin kyselyyn Tukholman kyvystä rakentaa tavoiteltu asuntomäärä, hän
twiittaa: ”Vist klarar vi att bygga 140000 bostäder. Men det kräver helhet,
infrastruktur och mod.”
Tukholman kaupungin päämääränä on nousta
miljoonakaupungiksi vuoteen 2030 mennessä. Tukholmassa on valmistunut
yleiskaava nimeltä Promenadstaden ja siinä määritellään kaupungin
maankäytön suuret strategiset linjat. Tukholmassa on myös valmistunut ohjelma,
jonka tavoitteena on toteuttaa 140 000 asuntoa vuoteen 2030. Tämän tavoitteen
toteuttaminen edellyttää kaupunkirakenteen tiivistämistä. Lisäksi Tukholma on
päättänyt merkittävistä investoinneista metroverkostonsa laajentamiseen. Näillä
eväillä ja esityksen kuultuani lähdin sitten valistamaan itseäni Tukholman
saloista. Taitaa olla niin, että Tukholman seudulla, niin kuin Helsingin
seudullakin on kahdenlaisia ennusteita. On ikään kuin demografien tekemiä
trendeihin perustuvia ennusteita ja nopeamman kasvu strategien tekemiä
tavoitevisioita. Tästä ei liene haittaa jos tietää mikä mikäkin on.
Hauska kartta,
josta voit klikkailla Tukholman kehittämiskohteita. Kartta löytyy tästä: http://bygg.stockholm.se/-/Karta/?lager=200414
Viime aikoina on tullut tavaksi mainita Toronto
kaupunkirakentamisen mallikaupunkina. Hyvä, että nyt saimme tilaisuuden kuulla
Tukholman uunituoreita uutisia. Tuo ”miljoonakaupunki” kilahti korvassa.
Erityisesti siksi, että myös rakas Helsinkimme on ryhtynyt haaveilemaan
miljoonamitoista. Katsotaan tilastoja.
Kaikissa pohjoismaisissa pääkaupunkiseuduilla on
kasvua – sekä seuduilla että pääkaupungeissa. Vasemman puoleinen väestökuva
näyttää selvästi kasvun kiihtyneen ajalla 1980-2012. Oikean puoleisen kuvan
kasvuprosentit kertovat kasvun olleen selkeästi alle 1 % 80- ja 90-luvuilla.
Sitten kasvu on ryöpsähtänyt reilusti puoleentoista prosenttiin, jopa lähelle 2
%. Tulevaisuuden ennusteissa vuosikasvun arvioidaan laskevan yhteen prosenttiin.
Mistä kaupunkien kasvu johtuu? Johtuuko se
siirtolaisuudesta ja maahanmuuttajista? Tämä on kuuma kysymys. Kasvu koostuu
laskennollisesti kolmesta tekijästä: syntyvyyden enemmyydestä kuolevuuteen
nähden, nettomuuttovoitosta maan sisällä ja nettosiirtolaisuudesta. Ruotsi
tunnetaan erityisen maahanmuuttoystävällisenä maana. Siksi on mielenkiintoista
tarkastella Tukholman tilastoja.
Kuvissa esiintyy ennusteita Tukholman läänistä ja
Tukholman kaupungista. Kahdessa eri ajankohtana tehdyssä ennusteessa ilmenee
hieman eri asioita. Niitä ei siis voi suoraan vertailla. Yläkuvat kertovat,
että väestön lisäys Tukholman läänissä koostuu pääosin syntyvyydestä. Siinä
ovat mukana maahan muuttaneet – tietysti. Tällä hetkellä nettosiirtolaisuus
tuottaa noin puolet väestön lisäyksestä, mutta se laskee. Alakuvissa on Tukholman kaupungin ennuste. Ehdottomasti
pääosa kaupungin väestön lisäyksestä on ulkomailla syntyneitä. Kaupungin
kokonaisväestöstä vuonna 2025 ulkomaalaistaustaisia olisi 33 %. (Lähteenä: Statistikbank Stockholm Stad Migranter 2007
ja http://www.hri.fi/fi/data/helsinki-pohjoismaiset-suurkaupungit-2013/).
Tukholmassa investoidaan
infraan
Erityisesti minua nyt kiinnosti onko Tukholmassakin
keksitty tuo bulevardisoiminen. Tiesin kyllä, että Tukholmassa on täydessä
menossa Norra Länkenin rakentaminen, jonka valmistuttua valtaisa kehätie tulee ainakin
kaksi kolmannesta täydeksi ympyräksi. Mutta, että vapauttaisiko tämä hanke nyt
vanhoja pääväyliä bulevardisoinnille? Hetkinen, älkää nyt luulko, etten ymmärrä
bulevardisoinnin ihanuutta, olinpa itse tätä ehdottanutkin aikanaan Ilaskiven
mietinnössä. Mutta nyt kuitenkin selvisi, etteivät tukholmalaiset olleet
sormellakaan uskaltaneet koskea tuohon liikenneväylien kansallisomaisuuteen
tehdäkseen siitä tonttimaata muun tonttimaan puutteessa. Oheisessa kuvassa
näytetään uusien rakentamisalueiden keskittyvän ”Tukholma-sopimuksen 2013”
metroon eli Tunnelbanaan liittyville kehittämisalueille. Tukholman alueen
infran pääasiallinen rahoituskeino on ruuhkamaksu.
Muutoksia ruuhkamaksuun
Tähän asti
Essingeleden on ollut ruuhkamaksuista vapaa. Nyt Essingeledenillä tullaan
keräämään ruuhkamaksua vuodesta 2016 alkaen. Maksu on korkeintaan 3 euroa.
Sitten kun suuri ohikulkutie - Förbifarten valmistuu, maksua alennetaan. Sisäkehällä maksu
korotetaan ruuhka-aikana 3 euroon, muina aikoina maksu pidetään 1 eurossa.
Sisäkaupungin silloilla ryhdytään myös perimään maksua, jonka suuruus on 1,5
euroa. Yhteenlaskettu ruuhkamaksun maksimimäärä vuorokaudessa nostetaan
nykyisesta 6 eurosta 9 euroon. Ruuhkamaksusta on siis varauduttu rahoittamaan
Förbifart – ohikulkutie. Rakennuskustannus on 3 miljardia euroa. Myös metron laajennusta rahoitetaan ruuhkamaksulla. Tukholmasopimuksen 2,2 miljardin metrorahoitukseen saataisiin kuitenkin vain Essingeledenille ja sisäisille silloille tuleva uusi ruuhkamaksujen keräystulo.
Tällä tulolla on arvioitu voitavan rahoittaa 0,9 miljardia euroa, eli 50 %
siitä rahasta, jonka Tunnelbanan lisärakentaminen vaatii. Korkokantana on
silloin käytettävä 2,5 % ja takaisinmaksuaikana 15 vuotta.
Tukholmasopimus metron laajentamisesta ja 78000 asunnosta
Asuntoja rakennetaan
Tukholmasopimus metron laajentamisesta ja asuntojen rakentamisesta solmittiin viime vuonna.
Siinä päätettiin 78000 asunnon rakentamisesta metron laajennuksien
varrelle. Asunnot tulisi rakentaa vuoteen 2040 mennessä.. Tukholman kaupungin
vastuu on 40000 asuntoa metron vaikutusalueella Gullmarsplanilta Högsätraan,
Farsta Strandiin ja Skarpnäckiin. Lisäksi 3000 asuntoa tulisi rakentaa
Hagastadiin, 2000 asuntoa Hammarby Sjöstadiin ja 900 asuntoa Södermalmille.
Keskimäärin asuntoja rakennettaisiin Tukholman kaupunkiin 2700 kappaletta
vuosittain. Nackan kunta rakentaisi 13500 asuntoa - 800 asunnon vuosivauhdilla.
Solnan kaupungilla olisi 4500 asunnon rakentamisvastuu ja Järfällan kunnalla
14000 asunnon rakentamisvastuu. Kahdessa viimeksimainitussa paikassa asuntoja
rakennettaisiin 1100 kappaletta vuodessa. Yhteensä siis vuosituotannoksi
saataisiin 4600 asuntoa.No eipä tuo nyt huimaa, mutta siitä ei suinkaan synny 140000 asuntoa Tukholman kaupungin alueelle.
Tukholman kaupunki on tehnyt ”Promenadstad” –suunnitelman. Asuntoja on
ajateltu rakennettavan 140000 kappaletta. Varsinaisessa sopimuksessa valtion
kanssa puhutaan 78000 asunnosta (kuva) ja metron laajentamisesta.
Metro laajenee
Tunnelbanan
laajenee 16 % nykyisestään. Laajennukset maksavat 27 miljardia kruunua eli noin
3 miljardia euroa. Varsinaiset ratainvestoinnit asemineen ilman varikkoja tai
kalustoa maksavat 2,2 miljardia euroa. Siitä ruuhkamaksuilla saadaan kokoon hieman
vajaa puolet. Valtio ja lääni satsaavat 0,5 miljardia euroa, Tukholman
kaupungin osuus on 0,3 miljardia ja muiden kuntien osuus 0,25 miljardia euroa. Kuntien osuudeksi tulee siis neljäsosa
hankkeiden infrainvestoinneista – vaikka rakennetaan metroa. No, ruuhkamaksu
tuottaa puolet tarvittavasta rahasta, sehän tulee suoraan autoilijoilta
joukkoliikenteen tueksi. Landstinget eli maapäivät rahoittaa maanhankinnan ja varikot
sekä kaluston. Näiden osuus on 0,7 miljardia euroa.
Tukholman lääni on hallintoalue,
jonka asukasluku on nyt 2,2 miljoonaa ja jonka oletetaan kasvavan vuoteen 2040
mennessä 2,8 miljoonaan asukkaaseen. Tukholman läänillä on oma
poliittisesti valittu valtuusto, lääni kerää veroja huolehtien sekä
terveydenhoidosta että liikenteestä.
Alueen keskuksena on Tukholman kaupunki, asukasluvultaan 0,89 miljoonaa
ja ennustettuna vuodelle 2040 1,05 miljoonaa asukasta. Seudun kasvu olisi 27 %
ja kaupungin kasvu 18 %.
Helsingin seudulla on MAL-alue,
jonka puitteissa yhteistyötä kehitetään. Alueen asukasluku on nyt 1,4 miljoonaa
ja sen oletetaan olevan 1,75 miljoonaa vuonna 2040. Alueen sydämenä on
Helsinki, jonka asukasluku on nyt 0,62 miljoonaa ja jonka arvellaan kasvavan
vuoteen 2040 mennessä lukuun 0,7 miljoonaa asukasta. Seudun kasvu olisi 25 % ja
kaupungin kasvu 13 %. Kaikilla kaupungeilla on tietysti erilaisia
kasvuskenarioita, mutta nämä ovat ns. perusennusteita.
Tiivistäminen on
varovaista - mutta herättää silti keskustelua
Tukholmassa ei ole keksitty mitään bulevardisoinnin
vertaista. Silti keskustelua käydään kiivaasti. Erityisesti pilvenpiirtäjiä
vastustetaan. (Kylläpä niitä kai kannatetaankin, koska miksi muuten
vastustettaisiin?) Näin kirjoittaa huolestunut vastustajajoukko:
”Stockholms låga och sofistikerade skyline har ett oskattbart värde, inte
bara ur skönhetsperspektiv utan också ur varumärkesperspektiv. Den utgör en
stor del av dess identitet, och en stor del av dess attraktivitet. Det gängse
sättet att resonera när det gäller varumärkesuppbyggnad är att det gäller att
vårda det unika i varumärket. Stockholm är en av de få huvudstäder som inte
tillåtit ett stort antal höghus skjuta i höjden. Varför ska vi helt plötsligt
försöka se ut som alla andra?”
Västra city, Slussen ja Norra station ovat esimerkkejä suunnitelmista,
joita kriitikot katsovat suurennuslasilla. Laitoinpa tähän kaksi videota,
toinen kaupungin Slussen-esittely. Toinen kriitikkoryhmän versio samasta
suunnitelmasta. Muistuuko mieleen taistelu Katajanokan kanavasta. No, eipä nyt
sentään, on kai tässä kysymys melkoisesti muusta kuin yhdestä kanavan
säilyttämisestä. Mutta tulipa säilytettyä!
Tuosta linkistä voit katsoa Slussenin säilyttäjien mielipiteen:
Tuosta linkistä voit katsoa Slussenin säilyttäjien mielipiteen:
Tästä taas Fosterin suunnitelmaan perustuvan byrokratian mielipiteen
Tukholmassa tarkastellaan tiivistämisen seurauksia
asettamalla etuja ja haittoja rinnakkain, näin kertoi Niklas Svensson ja näytti
tällaisen asetelman aiheesta TIIVIS versus NYKYINEN
.:
Enemmän palveluita versus
Enemmän ruuhkia
Enemmän kulttuuria versus
Vähemmän rauhallisia alueita
Enemmän vähittäiskauppaa versus Enemmän melua
Enemmän ravintoloita versus
Vähemmän vihreätä
Parempaa julkista tilaa versus Rappioituneita paikkoja
Yritysten kannalta houkutteleva versus Luonteen menetys
Parempi julkinen liikenne versus Vähemmän auringonvaloa
Vähemmän henkilöautoriippuva versus Estettyjä näkymiä.
Tukholmassa on menossa valtaisan suuret
liikenneinvestointikohteet. Citybanan, keskustan alla oleva 6 kilometrin
moniraiteinen rautatietunneli on tekeillä, sen kustannus on 1,6 Mrd. euroa.
Keskustan pohjoispuolella oleva Norra Länken on 5 kilometrin
moottoritietunneli. Sen kustannus on 1,3 Mrd. euroa. Kaupungin läntinen
ohikulkutie Förbifarten on juuri aloitettu rakennuskohde. Tie on17 kilometrin
pääosin tunnelissa oleva moottoritie kustannuksiltaan 3 Mrd. euroa. Tukholman
metrosta eli Tunnelbanasta on tehty laajennuspäätös. Uusien linjojen
yhteispituus on 25 km, linjoille tulee 9 uutta asemaa, kokonaiskustannukset ilman
varikkoa ja kalustoa ovat 2,2 Mrd. euroa. Nämä yli 8 miljardin euron investoinnit
antavat raideliikenteelle noin puolikkaan osuuden .
Tukholman keskustaan ollaan myös kehittämässä useita raitiotielinjoja
sekä Tvärbanan huomattavaa laajennusta.
Katse taaksepäin
Hieman peruutuspeiliin katsomalla näkee niitä asioita,
joita me suomalaiset menimme aikoinaan katsomaan Ruotsissa tai Tukholmassa. Muistan
erityisesti sen kun ystäväni Edu Kairamo valitti Vällingbyn ekskursiolla
krapulapäissä heitättäneen – se taas johtui Vällingbyn torin ympyräkuvioista. Mutta
tehdäänpä näistä meitä heitättäneistä lännen ihmeistä jatkoblogi nimellä ”katse
taaksepäin”, ettei tule yhdellä kertaa liian täyttävää annosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti