Nyt
olen jälleen kyllästetty niin uneen sekoittuvilla väestöennusteilla kuin
masentavilla kannanotoilla ennusteiden luomien tarpeiden toteuttamisen
haasteista. Niin, mistä haasteista on kysymys? No, rakentamisesta,
rakentamisesta. Tämän kaiken kansainvaelluksen ja massamuuton toteutumisen
edellytyksenä on rakentaminen. Asuntojen rakentaminen, työtilojen rakentaminen,
koulujen rakentaminen, päiväkotien rakentaminen, vanhainkotien rakentaminen,
terveyskeskusten ja sairaaloiden rakentaminen, vankiloiden rakentaminen,
urheiluhallien rakentaminen ja valtaisan kauppamaailman rakentaminen, se nyt
vähintään tarvitaan. Nämä vielä tarvitsevat teitä, rautateitä, raitioteitä,
lentokenttiä, tunneleita, viemäreitä, vesijohtoja, kaukolämpöä, kaukokylmää,
voimalaitoksia, muuntajia, puistoja, leikkikenttiä, satamia, rautatieasemia,
ratapihoja ja mielettömästi parkkipaikkoja.
Suomea
ja erityisesti Etelä-Suomea koskevat väestöennusteet ovat vaihdelleet. Vuonna
2002 tehdyn ennusteen mukaan Uudenmaan asukasluvun piti olla vuonna 2050 noin
1,75 milj. asukasta. Vuoden 2008 ennuste kasvatti vuoden 2050 asukasluvun
Uudellamaalla 1,91 milj. asukkaaseen. Tämän hetkisen ennusteen mukaan saatetaan
päätyä tasolle 2,1 miljoonaa asukasta. Kaupunkiseudut kehittyvät, varsinainen
vihreä maaseutu hiljakseen tyhjenee – mutta ei kuitenkaan aivan hälyttävästi.
On tietysti täydellistä pelleilyä
tehdä ennusteita sadaksi vuodeksi. Yritykset ja pörssiyhtiöt ennustavat
korkeintaan pariksi vuodeksi – jos niinkään pitkälle, kunhan kvarttaaliksi.
Minä nyt kuitenkin ennustan lähes sadaksi vuodeksi. Jotkut puhuvat Helsingistä
tämän nykyisen kehitystrendin ratkaisijana. Kunhan nyt bulevardit jne. Helsinki
ei kuitenkaan ole tässä prosessissa ratkaisijan asemassa. Marginaalissa.
Loppuuko rakentaminen?
Paljonko
meidän on rakennettava tulevaisuudessa? Joskus, 15 vuotta sitten tilastokeskus
arvioi Helsingin seudun ja koko Suomen väkiluvun kääntyvän laskuun. Silloin
ajateltiin, ettei enää tarvitse rakentaa. Kunhan kunnossapidetään vanhaa
rakennuskantaa. Nyt on tilanne jälkeen muuttunut. Nyt on maassa voimakas
sisäinen muuttoliike, mutta vielä voimakkaampi on maahanmuuton aiheuttama
väestön lisäys. Tilastokeskus sanoo, että vuonna 2014 74 % väestönkasvusta oli
maahanmuuton aiheuttamaa. Meidän on siis rakennettava lisää rakennuskantaa sekä
maahanmuuttajille, että maassamuuttajille. Maassamuuttajistakin merkittävä osa
on maahanmuuttajia.
Niin, tällainen se oli se edellisen
blogin tulevaisuusvisio - yläkanttiin. Älkää hermostuko tuosta ”kanta” ja ”siirtolaiset”,
kunhan nyt indikoin vaiettuja asioita. Monikulttuuriväestö tulee joka
tapauksessa lisääntymään. Se lisääntyy niin, että joka kolmas uusimaalainen ja
joka neljäs suomalainen ovat lisämauste meidän jo ennestäänkin monikulttuurisen
slaavilaisgermaanisugrilaiseen yhteiskuntaamme. Hei, luuliko joku, että olemme
jotain arjalaisiin verrattavaa ”puhdasta rotua”?
Edellisessä
blogissani tein hatustavetoennusteen vuoden 2014 trendien mukaan. Siinä päädyin
koko maan väestössä tasolle 7, 4 miljoonaa asukasta vuonna 2100.
Tilastokeskuksen vuoden 2060 väestöennuste ekstrapoloituna tulevaisuuteen
antaisi noin 6,8 miljoonaa asukasta. Nyt kun tässä hieman tarkastelen
rakentamisen tarvetta, laitoin viisarin tasolle 6,8 miljoonaa. Onko
rakentamisvauhtia kiihdytettävä vai voidaanko sitä hillitä? Mikä se vauhti on
ollut? Tein kuvan. Se kertoo rakentamisen vauhdin kasvaneen tasosta ennen
sotia. Saattanee olla niinkin, että 20-luvun ja 30-kuvun rakentamisesta
tilastot ovat puutteellisia. Heti sotien jälkeen rakennettiin noin 0,6 k-m2
asukasta kohti vuodessa. 60-luvulla tahti nousi 1 kerrosneliömetriin per asukas
vuodessa ja huippu saavutettiin 70- ja 80-luvuilla. Silloin rakennettiin 1,8
k.m2 vuodessa asukasta kohti. Huimaa touhua! Rakentaminen sitten romahti
90-kuvun laman seurauksena tasolle 1,2 k-m2 per asukas ja vuosi. Viimeisin lama
teki vielä kuopan 2009 – tasolla.
Sotien jälkeen kamppailtiin
köyhyyden kanssa ja rakentamistahti oli 0,6 kerrosneliötä per asukas ja vuosi.
Rakentaminen oli kiivaimmillaan 70-luvulla ja 80-luvulla. Nykyisin taso on 1 kerrosneliömetriä per
asukas ja vuosi. Helppo muistaa! Asuntoja tuosta volyymistä on noin 70 %.
Kuva näyttää rakentamisen
vuosivolyymiä. Heti sotien jälkeen rakennettiin 2,5 milj. kerrosneliötä
vuodessa. Huippukautena 1970-1990
rakennettiin yli 8 miljoonaa kerrosneliötä vuodessa. Asunnoista
70-luvulla 40 % oli kerrostaloja. Sittemmin osuus pieneni noin 25 %:iin. Kuva
kertoo sen tosiasian, että yhdyskuntarakentaminen ei ole pelkkää
asuntorakentamista.
Tämä ei ole tiedettä. Mutta, jos
tulevaisuuden kasvavassa Suomessa rakennettaisiin samaan tahtiin kuin viimeisen
kolmen vuoden aikana niin tilanne näyttäisi tällaiselta. Vuosittain
rakennettaisiin 8 miljoonaa kerrosneliötä. Se on 30 miljardin pieti. Lisäksi
rakennetaan infraa. Se on ehkä noin5 miljardin pieti. Näyttää siltä että
rakentajien tehtävät eivät ole päättyneet.
On
muotia sanoa: hyvät ja huonot uutiset!
Rakentamisen
kannalta kaikki näyttää hyvältä. Ja nyt juuri olen tulossa Rakennustiedon
Forumista lähes masentuneena. Tilaisuudessa kuuntelin seuraavaa polvea.
Esitelmöitsijänä oli Matti Kruus.
Hän on kurssitoverin, siltasuunnittelija Jorma Kruusin poika – isänsä poika.
Samaa näköä ja oloa on. Muistuvat
opiskeluajat mieleen noita kasvoja katsellessa. Hän piti hienon ja jopa tunteellisen,
havahduttavan esitelmän. Hän sanoi rakentamistalouden ja rakennuttamisen ja
lähes kaiken rakentamiseen liittyvän opetuksen käytännössä päättyneen. No, on
sitä hieman Tampereen Teknillisessä Yliopistossa, mutta Otaniemessä se on
päättynyt. Matti Kruusin tärkeänä teemana oli ihmisten yhteistyö. Hän
siteerasi: ”Keskeinen ja ratkaiseva toimija organisaatiossa on syvälliset
taidot ja tiedot omaava oman alansa ammattilainen, joka osaa tehdä
yhteistyötä.”
Kun
tässä suunnittelijana on joskus tullut moitittua rakennuttajakonsulttien
asenteita ja ihmeteltyä sitä, että tilaajat lymyävät rakennuttajakonsulttiensa
takana, sainkin nyt kuulla Matilta, että rakennuttajakonsultti onkin vain ja
ainoastaan rakennuttajan, tilaajan, käden jatke. Hän ei voinut lainkaan
ymmärtää tiedotusvälineissä esiintyneitä juttuja, joissa rakennuttaja ja
rakennuttajakonsultti ovat eri mieltä. Tämä on Matin mielestä mahdoton tilanne.
Hän ei kyllä lainkaan maininnut sellaista tilannetta, jossa suunnittelija on
rakennuttajakonsultin kanssa eri mieltä. Voiko sellaista tapahtua?
Robottisurffausta, tuo kadonnut
surffaaja ei ole Lauri Palojärvi.
Lisää
vettä rakentajan myllyyn pani vanha surffikaverini Lauri Palojärvi. No, Laurin kanssa surffaaminen kyllä rajoittui
yhteen kertaan myrskyisellä merellä Lautsikan länsirannalla – masto katkesi.
Sitä ennen oli kyllä käyty tepastelemassa märkäpuvuissa firman väkeä
”hurmaamassa”. Lauri oli ammattilainen ja minä harrastelija. Lauttasaaren
ympärisurffauksessa olin yleensä viiden viimeisen maaliin tulleen joukossa.
Lauri taas oli yleensä viiden parhaan joukossa. Ja siihen väliin mahtui suurina
surffausvuosina toista tuhatta kasvoa.
Rakennusala,
oletko valmiina?
Asiaan!
Lauri puhui johtamisesta rakentamisen viennissä ja vientiteollisuudessa. Esitys
pohjautui osaksi hänen väitöskirjaansa. Lauri kaipasi pätevää johtamista mm. Juncker
/ Kataisen 315 Mrd. euron elvytyspakettiin. Suomalaisella johtamisella olisi
sauma. Minun kommenttini: European Investment Bank on varmaan avainasemassa ja
kukapa siellä on varapääjohtajana? Nyt on junasta vauhdissa hypänneillä
mahdollisuus hyvitykseen. On vedettävä raa’asti kotiinpäin! Rakennusala: oletko
valmis?
Palojärvi
mainitsi vielä ydinvoimalaitokset ja teollisuuden jättihankkeet,
pilvenpiirtäjät, kelluvat kaupungit ja Koillisväylän. Vieläpä Lauri uskoi
Venäjän Karjalasta avautuviin hankkeisiin. Viheliäiseltä rakennusviennin
alamäeltä saattaisivat pelastaa ”viheliäiset” hankkeet Haitissa, Sudanissa,
Länsi-Afrikassa, Afganistanissa jne.
Kolmantena
ja viimeisenä esitelmöi Tampereen TTY:n professori Kalle Kähkönen. Hänen
iskusanansa oli MUUTOS. Muutosjohtamisen lähtökohta on huomion kiinnittäminen oleellisiin asioihin – tolkun saaminen. Kaikki palvelee muutosta.
Toimintaympäristön muutoksen ajureita ovat Hyvösen mukaan digitalisaatio,
asiakaskeskeisyys ja palveluliiketoiminta, julkisen sektorin uudistuminen ja
resurssiviisaus. Hän kertoi alkavasta tutkimusprosessista. Vaikutti mielenkiintoiselta,
mutta en oikein saanut tolkkua.
ROTI
Nyt sattui sitten Suomen rakennusinsinööriliiton ROTI – prosessin julkistaminen. Juuri nyt. Se tapahtui Säätytalolla. Lisäksi esityksen voi katsella suorana netistä. Suoran lähetyksen katsojia näytti olevan parhaimmillaan kokonaista 46 henkeä. Esittäminen pyöri hieman liian keskeisesti Teemu Vehmaskosken ympärillä. Hänellä on kyllä hyvä esitystapa ja miellyttävä ääni, mutta karisma ja särmä puuttuvat. Lisäksi puuttuu ikään kuin tuo ”kokemus”. Se on huono asia. Se mitä Teemu sanoo, siitä ei synny tiedotusvälineisiin lööppejä eikä keskustelupalstoille dialogia. Rakennettu ympäristö on ROTI:n mukaan 74 % kansallisvarallisuudesta, 63 % investoinneista ja 41 % energian loppukäytöstä. Kuitenkaan tämä ympäristö ja siitä käytävä keskustelu ei yllä kansalliseen keskusteluun - puhumattakaan poliittisesta keskustelusta. Ei se nyt ainakaan johda murto-osaankaan keskustelusta oluen myynnistä kaupoissa. Ja siihen kaikkeen mediamyllytykseen ja tahalliseen vääristelyyn mikä tuohon asiaan liittyi.
Rakennusala on tärkeä. Se on
vähintään yhtä tärkeä kuin olut. RIL:in ROTI – ohjelmalle olisi saatava
vähintään murto-osa olutkeskustelun julkisuudesta. Missä ovat nykyajan Kauko Rastaat
ja Tane Mäkiset? Tai ainakin ne tyypit joilla voisi olla yhteys vaikuttajiin.
Se on se ainoa tapa.
RIL julkaisi
asiantuntijapaneeleiden arviot rakentamisen nykytilasta. Todistukset ovat
kaikilla alueilla samaa seiskan tasoa. Viisi vuotta sitten oltiin hyvin
kahdeksikon tasolla. Ja nyt alaspäin mennään kuin lehmän häntä. Digitaalisuus
on nykyajan mantra. ROTI:ssa digitaalisuus oli ensimmäistä kertaa arvioinnin
kohteena. Siinä tuli surkea 6 ½. Palvelualustat, ohjelmat ja
tietoliikenneyhteydet olivat hyvällä tolalla, mutta suurimmat puutteet olivat
tiedonhallinnassa ja rajapinnoissa. ”Kokonaisuus ontuu, kansainvälisyys
on avain, rakennusalan ohjelmistot ovat nyt keskittyneet suunnitteluun ja
rakennuttamiseen, palvelut ovat vasta orastamassa, käytettävyys korostuu", näin. sanoi Mikko Hyytinen esitellessään digitalisaation tilaa.
Hyvää
ja huonoa
Hyvää
oli se, että Suomessa riittää rakentamista. Huonoa on se, että rakentajilta
puuttuu koulutus. Alalta puuttuu kansainvälisyys ja vienti. Opetuksessa
kansainvälisyys ärsyttää. Miksi? Niinkö se on?
Pena
VastaaPoistaJälleen kiinnostava kirjoitus blogisivustollasi. Väestöennusteiden tekemisessä maakuntaliitot takavuosina onnistuivat ennustamaan Suomen kokonaisväkiluvuksi liki 10 miljoonaa lähitulevaisuudessa. Siinä ei ollut mukana silloin edes maahanmuutto.
Tilastokeskuksen lukuihin on luottaminen, he ovat muuten galluppien mukaan Suomen luotettavimpien instituutioiden joukossa heti YLE:n, STT:n ja Alkon jälkeen.
Saatamme olla vuonna 2096 seitsemän miljoonan kansakunta, mutta globaali väestöennuste puhuu jo 10 miljardin rajasta, mutta ennustaa tuossa 2050 paikkeilla kuitenkin melkoista laskua ennusteissa, jonka luulisi vaikuttavan myös Suomeen. Muuttovirta maahamme on kuitenkin lisääntymässä.
Siihen voisit joskus paneutua. Työperäinen maahanmuutto on ylivoimaisesti suurin tekijä jatkossakin sen lisäksi, että meillä on kansainvälinen humanitäärinen velvoite ottaa pakolaisia noin tuhannen ihmisen luokkaa vuodessa. Nyt ennen vaaleja nämä suuruusluokat olisi hyvä tuoda rauhallisesti esille myös vaalikentille.
On aika kiinnittää huomiota koko Etelä Suomen tilanteeseen, mihin olet aikaisemmissa kirjoituksissasi onnistuneesti tuonut valaistusta. Meillä todellakin on laaja ja aktiivinen sekä kasvava Etelä Suomen alue, jossa on paljon suunniteltavaa ja rakennettavaa. Ihan etelässä sijaitsevien kaupunkien keskittymän osalta rakennuskorkeuden uudelleenmäärittäminen on ajankohtainen aihe. Paljon halvempi muuten kuin tuo bulevardien rakentelu.
Tunnelilinjaus Helsingin ja Tallinnan välillä on tosiasia ja siihen on kaikin tavoin varauduttava myös kaavoituksessa. Eikun piirtämään vaihtoehdot linjaukselle ja sille miten se sopeutuu olemassa olevaan raideliikenteeseen, Pisara-rataan ja muihin suunnitelmiin.
Vuosaaren sataman metroraide on nyt ystävänpäivästä lähtien käytössä öisin ja 150 metrin ratakiskot ihan spagettina soljuvat Ruoholahteen. Kun Vuosaaren jatketta nyt kokeillaan, niin soisi myös normaalien metrojunien myöhemmin kääntyvän ihan satamassa asti.
Kuulin, että päivittäin liki 1000 henkeä matkustaa Vuosaaren sataman kautta ulkomaille rahtialusten lisättyä matkustajaliikennettään. Lisänä tähän liikennöintiin Vuosaaren satama-alueella tuo normaali työpaikkaliikenne.
Terveisin ja hyvää ystävänpäivää.
Kari Karanko
Kari, olipa kiva juttu. Mutustelen hieman vastaustani sinulle. Olen perinteisesti Tallinnan tunnelin vastustaja, mutta kun se nyt on saanut jälleen momentumia täytynee tehdä siitä blogi ja miettiä hieman. Joudun muuten pitämään esitelmän ProRautatie yhdistyksen seminaarissa 18/3 ja siellä ovat läsnä puolueiden edustajat, senkin vuoksi olisi mietittävä. Kiitos kommentista.
PoistaPena
Hei!
PoistaOlen yhtä mieltä Kari Karangon kanssa Etelä-Suomen rakennuskorkeudesta ja tunneliyhteydestä Helsingin ja Tallinan välillä. Työperäinen maahanmuutto lisääntyy ja liikenneyhteyksiä, sekä asuin,-liikerakennuksia tarvitaan.
En tiedä, mitä erikoisrakennusteknisiä toimenpiteitä tunneliyhteys Helsingin ja Tallinan välillä vaatii. Kaiketi ei mitään muuta, kuin tunnelin merenpohjaista syvyyttä?.