Elämme ihmeellistä aikaa. Kaikki poliittiset puolueet
haluavat investoida raideliikenteeseen. Tällaisesta ajasta olen uneksinut ja
puhunut ammattiurani aikana, mutta en ole uskonut sen toteutuvan. Mutta nyt se
on vaan totta! Tai kyllä teiden kunnosta puhutaan ja teiden peruskunnossapitoa
halutaan, mutta kukaan ei halua uusia moottoriteitä, ei kaupunkimoottoriteitä,
ei keskikaistateitä, ei ohitusteitä, ei eritasoliittymiä, eikä edes
bussikaistoja, liityntäpysäköintipaikoista puhumattakaan. Saatikka, että kukaan
jaksaisi nyt puhua kävelykeskustoista tai edes kävelykaduista. No, pyöräteistä
kyllä puhutaan, ja sähköpyöristäkin – minun lempilajistani. Nyt luulisi
asioiden olevan hyvällä hollilla.
Mutta opportunistinen halu herää. Miten tämä tahtomisen
ja puhumisen intensiteetti suhtautuu liikenteessä liikkuvien massojen määrään
ja liikenteessä käytettyyn aikaan tai suoritettujen matkojen kilometrimääriin
tai liikenteessä tapahtuneisiin onnettomuuksiin? Ja vielä, saadaanko investoinneilla
todella aikaan jotain positiivisia muutoksia, vähenevätkö liikenteen päästöt,
melu, pienhiukkaset, ja kasvihuonepäästöt? Nopeutuuko liikenne? Eheytyvätkö
kaupungit? Paraneeko ihmisten elämän laatu? Hyviä kysymyksiä, mutta onko
vastauksia?
Tässä kuvassa näkyy
se, miten rahoja tällä hetkellä Suomenmaassa käytetään. Kuvaan on yhdistetty vääräoppisesti
vuosittaiset investoinnit infrastruktuuriin kuten katuihin, teihin,
rautateihin, tietoliikenteeseen ja energiahuoltoon sekä sote plus koulutus.
Luvut ovat euroa per asukas. Infrainvestointeihin pannaan yhteensä 600 euroa per asukas ja
vuosi. Punaisella näkyy asuntojen rakentaminen ja vihreällä korjausrakentaminen.
Taloja rakennetaan ja korjataan 3500 eurolla vuodessa. Sosiaalihuolto imee
eniten yhteisiä varojamme eli runsaat 11000 euroa asukasta kohti vuodessa. Terveydenhuoltoon
kuluu 3500 euroa ja koulutukseen 1600 euroa per asukas ja vuosi. Jos tästä
juustohöylällä otetaan niin infrasta ei paljoa lastua irtoa. Liikkumiseen ja kuljettamiseen eli liikenteeseen
käytetään sensijaan 10000 euroa vuodessa per asukas eli lähes saman verran rahaa kuin sosiaalihuolto maksaa. Onko se
paljon vai vähän?
Me kuulemme lupauksista. Meille, tai siis meidän
lapsillemme, lastenlapsillemme, lastenlastenlapsillemme ja maahanmuuttajille, lupaillaan parempaa tulevaisuutta. Meidät,
tai ei, vaan siis nuo meidän lapsemme jne. ja maahanmuuttajat, heidät tullaan
pelastamaan robottiautoilla, etätyöllä, raideliikenteellä, nelikoptereilla,
ruutukaavoilla, pilvenpiirtäjillä, tunneleilla, tiivistämisellä,
täydennysrakentamisella, raitiovaunuilla, nettikaupoilla, bulevardisoinnilla ja
kodinhoitoroboteilla. Suurta pelastusta odotetaan hallintobyrokratiaan liittyviltä
sote-alueilta ja maakuntamalleilta. Kaikkein huimimpia lupauksia ovat 16
neliömetrin asunnot.
Haluan hieman viisastua ja katselenpa eräitä ilmiöitä
omaksi ilokseni. Jos teitä sattuu huvittamaan tai sattuu olemaan ekstra-aikaa,
niin mikäpä siinä, voimme katsella yhdessä. Minulla ei ole mitään
tieteellisteknistä agendaa, kunhan satunnaisessa järjestyksessä ihmettelen
noita annettuja lupauksia. Tein ensin tabelin johon laitoin lupaukset jonoon ja
taulukoin ne ristiin eräiden mahdollisten vaikutusten kanssa – kaikki puhtaana
tajunnanvirtana, kaikkine ristiriitaisuuksineen. Olisi ehkä pitänyt jakaa eri
ryhmiin, pitkävaikutteisiin ja lyhytvaikutteisiin. Vasta seuraavalla sukupolvelle
tulevia vaikutuksia (hyviä ja huonoja) tuottaisivat silloin mm. robottiautot,
raideliikenne, tiivistäminen, pilvenpiirtäjät, kodinhoitorobotit, tunneliväylät
ja bulevardisointi. Lyhyemmällä perspektiivillä ja osin kohtuukustannuksilla,
hyötyjä voisivat tuoda etätyöt, metropolisointi, raitiovaunut ja nettikauppa.
Outoa, että tässä
tabelissa eniten vihreätä – hyvää, saavat sellaiset asiat joiden suhteen olen
ollut skeptinen. Etätyöt, metropolisointi ja robottiautot saavat kolme
mitalisijaa. Pisteille pääsevät raideliikenne, tiivistäminen ja kodinhoitorobotiikka.
Tunneliväylät, bulevardisointi ja pilvenpiirtäjät jäävät hännille.
Ystäväni Lahden Pekka lähetti kommentin. Lue se blogin hännästä. Hän vaati tiivistämiselle lisää arvoa. Jos tiivistetään oikealla tavalla oikeaan paikkaan olen samaa mieltä. Tässä on Pekan muutokset, tiivistämiselle lähes pelkkää vihreää. Jos nyt laajemmin korjaamaan ruvetaan ja bulevardisointikin tehdään vain sinne minne se sopii tabeli muuttuu lisää!
TomTom seuraa meidän liikkeitämme
TomTom seuraa meidän liikkeitämme
Tämä oli nyt vain alkulämmittely. Seuraavaksi innostuin
tarkastelemaan TomTom navigaattorivalmistajan keräämiä kaupunkiliikenteen
nopeustietoja eri puolilta maailmaa. GPS-tietojen kautta
navigaattorivalmistajat pystyvät siis seuraamaan meitä kaduilla kulkiessamme
aina pysähdykseen saakka – kunnes laite sammuu. Laitevalmistaja on tehnyt
kiinnostavan koosteen ruuhkaliikenteen ja vapaasti esim. yöaikaan soljuvan liikenteen
välisistä nopeuseroista. Helsinki tietysti kiinnostaa. Olemmeko ruuhkainen
kaupunki? Jos sinua kiinnostaa tutkia
tulevan matkakohteesi ruuhkatilannetta klikkaa tästä:
Eri kaupungeista
annetaan ruuhkaisimpia teitä osoittavat kartat täydennettyinä
mielenkiintoisilla tiedoilla. Helsingin osalta tutkitun verkon pituus oli 6500
km, kokonaisajomatka 23 milj. km ja puolen tunnin vakiomatkan kokonaisviive
vuodessa noin 65 tuntia, kokonaisruuhka-asteen ollessa 22 %.
TomTomin Traffic
Index kertoo Helsingin olevan hyvässä hapessa ruuhkien suhteen. Laskin tähän
taulukkoon aamu- ja iltaruuhkan yhteisvaikutuksen matka-aikaan. Ruuhkatunteina
matka-aika on 40 % suurempi kuin vapaan liikenteen aikoina. Helsinki hakkaa
loisteliaasti Tukholman ja Oslon. Ruuhkatuntien matka-aika pitenee näissä
naapurikaupungeissa 60 %. Koko tilaston mitatuista kaupungeista parhaimpia on
Tampere. Siellä ruuhka-aikoina matka-aika pitenee vain 20 %. Listan
huonoimmassa päässä ovat Istanbul, Moskova ja Pietari. Sinne en kehottaisi
autolla liikkumaan ruuhka-aikoina – saattavat hermot pettää.
Yksityisauto vallitsee,
joukkoliikenne sinnittelee
Seuraava kiinnostuksen kohde oli matkojen kulkutapaosuus.
Helsinkiä on pidetty hyvänä joukkoliikennekaupunkina erityisesti keskustaan
suuntautuvien matkojen osalta. Sitä se onkin. Ja erityisesti mieltä kohottaa
jälleen saavutettu matkustajien mielipiteiden perusteella annettu BEST-palkinto.
Siinä mitataan kyselytutkimusta käyttäen matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen.
Kohteina ovat Tukholma, Kööpenhamina, Oslo, Geneve ja Bergen. Kokonaisarvosanalla
mitattuna Helsingin seudun HSL-alue on ollut paras joukkoliikennekaupunki jo
viidettä vuotta peräkkäin. Alueen asukkaista 79 prosenttia on tyytyväisiä joukkoliikenteeseen.
(Kättentaputusta!) Ikäryhmistä tyytyväisimpiä joukkoliikenteeseen olivat nuoret
16-24 –vuotiaat sekä vanhemmat 65-79 -vuotiaat. Erityisen tyytyväisiä oltiin
joukkoliikenteen luotettavuuteen ja yllättävää kyllä - rahalla saatuun
vastineeseen. Henkilökunnan ”asiakasmyönteisyys” taisi olla pahin kritiikin
aihe. (Outoa, että se on niin huono, mutta ei huolta, robottibussit poistavat
aikanaan tämän ongelman!!) Anteeksi ironia, mutta luin juuri HSL:n sivuilta tiedon
robottibusseja koskevasta diplarista.
Helsingin seudun alapuolelle jäivät Geneve (75 %
tyytyväisiä), Tukholma (74 % tyytyväisiä) ja Oslo (69 % tyytyväisiä).
Kööpenhaminassa asukkaiden tyytyväisyys joukkoliikenteeseen kasvoi ensimmäistä
kertaa moneen vuoteen, kun 54 % asukkaista oli tyytyväisiä joukkoliikenteeseen.
On jossain määrin yllättävää, että Kööpenhamina hienoine automaattimetroineen
tai Tukholma laajoine raideverkkoineen eivät nouse tyytyväisyydessä
korkeammalle. Miksi?
Helsingin kaupunki
sijoittuu kulkutapajakauman joukkoliikenne-osuuden suhteen köyhien Aasian
kaupunkien tasolle. Helsingin seutu taas asettuu rikkaiden Aasian kaupunkien
tasolle. Länsi-Euroopan, Australian ja Pohjois-Amerikan kaupungit jäävät yleisesti
ottaen pahasti henkilöauto-voittoisiksi Helsinkiin verrattuna. Helsinki on
onnistunut – ainakin nyt alkaa päälle!
Laaja tilasto
kertoo kävelyn, pyöräilyn, joukkoliikenteen ja autoilun osuudet maailman
kaupungeissa. Helsinki sijoittuu hyvin henkilöauton suhteen, mutta pyöräily on
heikolla tolalla moneen Euroopan kaupunkiin verrattuna. Kaupungit on oheisessa
kaaviossa ryhmitetty järjestykseen henkilöauton käytön suhteen.
Indianapolisissa 90 % matkoista tehdään henkilöautoilla ja Pariisissa
vastaavasti 10 %. (Tällaisissa tilastoissa erityisesti kävelymatkojen määrä
saattaa kylläkin olla hyvin vaihtelevasti tutkittu/ilmoitettu). Pyöräilyllä on
suuri vaikutus kulkutapajakaumaan Amsterdamissa ja Kööpenhaminassa, sillä 38 %
ja 26 % matkoista tehdään pyörällä.
Mitä liikenne maksaa?
Seuraavaksi halusin selvittää itselleni liikenteen
kustannusjakaumaa. Tuntuisi kaikin puolin loogiselta, että liikenteen sujuvuuteen
ja liikenneväylien kuntoon liittyviä panoksia käytettäisiin siellä, missä olisi
saavutettavissa suurimpia säästöjä. Ryhdyinpä sitten laatimaan itselleni
taulukkoa joka kertoisi Suomen vuotuisten liikennekustannusten määrän
kuljettujen kilometrien perusteella. Tässä laskelmassa kävely joutui hieman
outoon asemaan, se kun ei muka maksaisi mitään. Tosiasiassa yksillä kengillä
kävellään korkeintaan 1000 km ja jos halvat kengät maksavat 100 euroa tulee
kilometrikustannukseksi 10 senttiä. Suomessa kävellään vuodessa 1,5 miljardia
kilometriä ja tästä saataisiin ”kävelykenkäkustannuksiksi” 150 milj. euroa
vuodessa. Tämä on 0,6 % Suomen kaikista henkilöliikennekustannuksista. Koska työmatkavähennystä
ei voi tehdä kävelymatkoista jätetään nyt tässäkin tuo ”kävelykustannus”
laskelman ulkopuolelle.
Oli ennalta tiedettyä, että maanteille ja kaduille
kohdistuu suurin kustannus. Minun laskelmani mukaan vuotuisesta 45,4 miljardin
euron maaliikennekustannuksesta 96,3 % muodostui maanteillä tai kaduilla
suoritetusta liikenteestä. Rautateillä syntyi 3,5 % kustannuksista ja Helsingin
metroradoilla ja raitsikaradoilla 0,2 % kustannuksista. Tavaraliikenteen osuus
kaikesta maaliikenteestä oli lähes puolet.
Ihmisten matkasuoritteesta maanteiden ja katujen osuus on
vastaavasti 92,6 %. Junille jää 6,8 % ja Helsingin metrolle ja raitsikalle 0,6
%.
Tämä kaavio
osoittaa henkilöliikenne-tutkimuksen ja muiden tilastojen suoritemäärien perusteella
konstruoidun maaliikenteen kustannuskertymä-taulukon. Liikenne maksaa meille
käyttökustannuksina vuodessa lähes 50 miljardia euroa. Selkeitä pääryhmiä ovat
henkilöautot (39 %) ja paketti- ja kuorma-autot (42 %). Maajoukkoliikenne
muodostaa koko revohkasta 6 %. Tähän ryhmään luuluvat taksit, joiden osuus maajoukkoliikenteestä
on 37 %.
Kustannusjakauma kiinnostaa
minua. Ensin kiinnittyy huomio tavaraliikenteen tai oikeastaan tavara-,
jakelu-, rakennus-, ym. sekalaiseen kuljetus- ja huoltotoimintaan. Liikenteessä
ehkä selvimmin näkyvät ”remonttireiskojen” pakut, joilla tuntuu olevan aina
suurempi kiire kuin nopeusrajoitukset näyttäisivät sallivan. Kuorma. ja
pakettiautojen ryhmä on joka tapauksessa kustannuksiltaan suurin liikenneverkojen
käyttäjä. Henkilöautojen kuljettajat ja matkustajat yhdessä muodostavat toisen
suuren ryhmän. Nyt vahvasti tapetilla oleva raideliikenteen osuus näyttää
tuossa kuvassa varsin vaatimattomalta. Jos investointeja kohdistettaisiin
käyttäjien kustannusten mukaan, raideliikenne olisi lähinnä kuoleva liikennemuoto.
Niin se ei mene. Onneksi!
Tiedämme, että raideliikennettä ja joukkoliikennettä
yleensä on kehitettävä. Sitä ei ole kehitettävä siksi, että se olisi
liiketaloudellisesti järkevää. Joukkoliikennettä on tuettava koska se on
yhteiskuntataloudellisesti järkevää. Yhteiskuntataloudella ei ole paljoakaan
tekemistä liiketalouden kanssa. Liiketalouteen ei kuulu muuta arvomaailmaa kuin
se mikä liittyy sanaan ”tykkää”. Yhteiskuntien
”kilpailu” on täynnä arvovalintoja. Kilpailukyky ei perustu kilpailukykyiseen
hintaan. Kilpailukyky ei myöskään perustu volyymiin tai väentiheyteen. Minun on
ollut vaikeata ymmärtää eräiden taloustieteilijöiden väitteitä siitä, että
lisäämällä jonkin kaupunkiseudusta irrotetun tilastoalueen väkilukua per km2
prosentilla x, kilpailukyky paranisi prosentilla y. Se ei ole näin
yksinkertaista.
Kohtuuhintaisuutta ei ole,
on vain subventio
Asia liittyy myös kohtuuhintaisuuteen joka näyttää olevan
nykyisen kaupunkisuunnittelun ykkösmantra. Ensin sanon, että olen tiiviin
kaupungin kannattaja, suorastaan ”säreläläinen”, taisinhan joskus lanseerata
tuon ”kontaktikaupunki on kontaktikaupunki”. Mutta tapa, jolla asioita tehdään –
siinä näyttää olevan tykkäämiseroja. Minä
uskon tuo tihentämisen lisäävän saavutettavuutta ja nostavan asuntojen hintoja.
Eräs vanhojen aikojen ykkösväittämä – ainakin minulla – oli että
kaupunkialueella asumiskustannusten ja liikennekustannusten summa on vakio.
Näin siis rikas tai lainahanojen lähellä oleva perhe voi ostaa asunnon Eirasta
ja elellä ilman autoa ja ajaa raitiovaunulla torille. Köyhempi joutuu ostamaan
asunnon puoleen hintaan Järvenpäästä tai Lohjalta, mutta joutuu sitten panemaan
perheensä liikekannalle, autoihin, busseihin ja juniin. Kustannusten summa on
vakio. Tästä seuraa se, että hyvän saavutettavuuden alueella ei voi olla ”kohtuuhintaista”
asuntoa ilman että yhteiskunta tukee asunnon ostajaa aivan samoin kuin se tukee
joukkoliikenteen käyttäjää. Tukea saavat harvat ja valitut. Paradoksi on se,
että yhteiskunta tukee keskusta-alueilla lipun hintoja subventoimalla saavutettavuutta
ja nostaa samalla asuntojen hintoja. Älä hermostu, ei se näin yksinkertaista
kuitenkaan ole. Palaan asiaan!
Yhteiskuntapolitiikka
ei ole talouspolitiikkaa. Se ei myöskään ole kilpailukykyä.
Pisti silmääni tuo , ettei nykyään saa työmatkavähennystä kävelemisestä.
VastaaPoistaVielä 70-luvulla asuessani Kruunuhaassa ja lähtiessäni aamulla virkamatkalle, kävelin ensin rautatieasemalle ja siitä astuin junaan. Junaliput sain tietysti veloittaa hinnan mukaan. Mutta nostimpa sitten pöydälle tämän kävelyn , noin 1 km/suunta. Valtion matkustussäännössä oli kilometrikorvaus lukuisilla erilaisilla kulkuneuvoilla aina polkupyörästä autoon saakka .
Lopussa oli sitten maininta vielä muilla keinoin ja se oli 4 penniä. Aloin laskuttaa 8 penniä per virkamatka rautatieasemalle kävelystä. Siitähän nousi meteli, kun sen ensimmäisen kerran laskutin, kamreeri ei suostunut maksamaan. Tein laskelmat kenkien kulumisesta, jolla todistelin, että kuluja on. Totesin myös, että sitä vartenhan tämä 4 pennin korvaus on matkustussäännössä. Ristin sen tossurahaksi. Kuukausi siinä meni, että sitä alettiin maksamaan lopulta, kun uhkasin virkasovittelulautakuntaan viennillä. Kaima on päässyt näämmä suunnilleen samaan hintaan omalla laskelmallaan.
Pentti Sirola
Eläkeläinen
Tuo olikin hauska kommentti. Taisit tienata vuodessa jopa kymmenkunta euroa puhtaana käteen. Ryhdyin muuten oikein ihmettelemään tuon työmatkavähennyksen sielua. Noin automaattisesti olen pitänyt työmatkavähennystä haja-aluerakentamista suosivana ja siten kielteisenä. Yritin netistä ihmetellä hyötyjien määrää ja hyötyjien määrää – myös alueellisesti. En saanut selvää. Ainoastaan selvisi, että vähennyksen saajia on vajaa miljoona työssäkäyvää. Omavastuu on 750 euroa vuodessa ja korvausta saa erilasten laskutoimitusten ja monimutkaisten sääntöjen mukaan 10 – 30 % joukkoliikennematkustamisen hinnasta. Esimerkki kertoo hyvätuloisen hämeenlinnalaisen Helsingissä työssäkäyvän saavan noin 30 % lippukuluista takaisin ja keravalaisen pienempituloisen saavan noin 20 % lippukuluistaan takaisin. Tämä ei siis riipu siitä millä kulkuneuvolla matkustaa. Jos palvelua ei ole, oman auton käytöstä maksetaan 25 senttiä kilometriltä. Olisi hyvä, että myös maaseudulla voisi asua ja käydä kaupungissa töissä. Mutta jos rakentaa haja-asutusalueelle ja yhteiskunta tukee tätä muutaman tonnin vuotuisella veroedulla – siinä ei ole järkeä. Kokoomuksen sastamalalainen (minun Vammalana tuntemani paikkakunta) kansanedustaja Arto Satonen näytti kirjoittaneen työmatkavähennyksen puolesta vuonna 2013 näin: ”Ilmastomuutoksen torjumisen nimissä maaseudulla asuvia ja sinne haluavia ei tule ajaa lähiöihin. Jokainen ymmärtää, että suhteessa globaaliin ilmastonmuutokseen tässä on kyse aivan näpertelystä. Ihmisillä pitää olla oikeus valita asuinpaikkansa. Nyt on tärkeää varmistaa, että tämän raportin perusteella ei tulla tekemään muutoksia työmatkavähennykseen. Se olisi kohtalokasta maaseudun elinvoimalle.” Ota nyt tuosta selvää!
PoistaVähän jälkijättöinen kommentti matkavähennyksiin (tähän kuuluu ainakin myös asuntovelan korkovähennys):
PoistaPeriaatteessa kaikki vähennykset/subventiot pitäisi poistaa niiden markkinoita vinouttavien vaikutusten takia,olettaen, että hinnoissa on (oikein) myös ulkoiset kustannukset.
Jos nyt tarkastellaan työmatkavähennyksen vaikutusta yksilön elämään, havaitaan, että hänellä on varaa tehdä pitempi työmatka. Se merkitsee suurempaa työpaikkatarjontaa, mistä valita. Autolla tämä tarjonta on suurin ja vapain. Pohdintaa voi jatkaa muidenkin toimintojen kannalta. Itse asuinpaikan valintaan vaikuttaa muukin kuin perheenpään työpaikka.
Blogisi on hyvä, kiitos. Seuraan kahta suomalaista blogia, Kemppisen ja tätä, molempia voin suositella, viisastuu.
Tapani Särkkä
Terve ja kiitos pitkästä ja perusteellisesta analyysistä! Kommentoin vain iänikuista leipäaihettani, ruutukaaviossa esiintyvää vaikutusluokkaa "Tiivistäminen". Punaisella leimalla on sen kohdalla varustettu vaikutusluokat "hidas/nopeavaikutteinen", "investointi-/palveluintensiivinen" ja "pienhiukkaset +/-". Olen eri mieltä. Tiivistäminen ei lisää vaan vähentää investointitarvetta, sekä teknisen että sosiaalisen infran osalta, asunnot ja toimitilathan pysyvät vakiona. Siis vihreää. Hidas/nopeavaikutteisen sijasta käyttäisin kriteeriä lyhyt/pitkävaikutteinen (jopa systeeminen vaikutus voisi olla perusteltu) - tiivistäminen = vihreää. Pienhiukkasten osalta tiivistämisellä on sekä plus että miinusvaikutuksia: altistumista saattaa tulla lisää (varsinkin jos suunnittelun taso on heikkoa), mutta koska kokonaisliikenne vähentyy (ja joukkoliikenteen osuus kasvaa), nettovaikutus on miinusta, siis vihreää. t. plahti
VastaaPoistaOikeassa varmaankin olet. Minulla oli tiivistämistä katsoessani negatiiviset lait, sinulla taas positiiviset lasit. Olen nykyään hieman bulevardiallerginen ja kaikki yltiöpäinen tiivistäminen saa minut hermostumaan. Usein esitetyt tiivistämisajatukset edellyttävät katujen tunnelointia ja pysäköintipaikkojen rakentamista kansien alle tai kallioluoliin. Tästä seuraa investointipainotteisuus. Mutta laitoinpa tuonne blogiin sinun positiivisilla laseillasi katsotun uuden kaavion.
PoistaKiitos vaihtoehtoisen kaavion esittämisestä. Samaa mieltä. Huonolla suunnittelulla voidaan mikä tahansa hyvä "yleisperiaate" pilata. Yltiöpäistä tiivistämistä en meillä, tässä ehkä maailman hajanaisimman yhdyskuntarakenteen maassa ole vielä nähnyt. Odottelen :-)
Poistamuuten: blogisi kellonajat taitavat olla USA:n länsirannikon aikaa?
PoistaNo hyvä, hyvä, muutetaan sitten, kun et ole ainoa joka on minun nukkumisaikojani ihmetellyt! On ollut kynnys löytää se asennuspaikka, mutta löytyihän se.
PoistaHyvä kirjoitus!
VastaaPoistaMainion selkeä yleistys siitä, että asuin- ja matkakustannusten summa on vakio, on uponnut hyvin myös nuoriin yhdyskuntasuunnittelun opiskelijoihin, jotka kaupunkisuunnittelua ja -kulttuuria käsittelevien blogien - tämänkin - seuraajina ovat paremmin selvillä kaupunkien mekaniikasta kuin me edellisen sukupolven tekijät. Yksi asia kuitenkin toistuu opiskelijatöissä melko lailla samanlaisena nyt kuin opiskellessani 90-luvulla: odotus etätyön kaupunkeja mullistavasta vaikutuksesta.
Näitä muutoksia on jo runsas vuosikymmen tai toinen odotettu ja kun niitä nyt alkaa näkyä, vaikuttaa siltä, että etätyön avulla epätasa-arvo asuntomarkkinoilla lähinnä kasvaa. Etätyön tarjoama jousto kohdistuu asiantuntija-ammatteihin, jotka ovat koulutettujen miehittämiä ja perinteisesti hyvätuloisia. Prekariaatin töitä tehdään harvemmin etänä - jos nyt puhelinmyyntiä ei lasketa mukaan.
Onko pian niin, että ns. pa**aduunin tunnistaa siitä, että sen tekemisellä on määrätty paikka - ja aika? Mitkä tulodesiilit ovat ne jotka liikkuvat verkollamme kello 07:00-08:30 ja milloin ylin desiili - Abun Nyt nappaa -oppaan mukaan - "liikkuu ja käy pyydykseen"?