Nyt on jälleen kesä. Kesällä eteeni kannetaan kasoittain
vanhoja lehtiä. En harrasta lehtien lukemista ulkohuussissa, sen paremmin kuin
huussissa yleensäkään. Jotkut ehkä harrastavat, vai miksi siellä nytkin oli kaksi
60-luvun ”Ajan säveltä”, yksi 30-luvun ”Suomen Kuvalehti” ja useita 70-luvun ”Me
Naisia”? Huussilehdet vaihtuvat päivittäin, joten siellä voi seurata tarjontaa
ja pelastaa tutkittavaksi kiintoisia kohteita. Tämän blogin aiheeksi tuli kaksi
lehtijuttua. Ensimmäinen niistä oli ”Seuran” vuoden 1956 numeron 4 juttu tulevaisuuden
puhelimesta. Toinen kiinnostava juttu oli ”Me Naiset” -lehden numerossa 23
vuodelta 1967. Juttu oli nimeltään ”Tiimalasi”. Leila Kalliala kertoi tarpeesta
kehittää Helsingin Aleksista kävelykatu. Idean lähteenä käytettiin Helsinki-seuran
seminaaria ja Jorma Männyn diplomityötä. Se työ on minulla hyllyssä
muistuttamassa eräässä mielessä pioneereista ja pioneeriajoista. Terveisiä
Jormalle.
Säihkysääri –
tulevaisuuden mallia vuodelta 1957 katsottuna - punaa huuliaan ja katsoo
peiliin. Näyttää siltä kuin hän katsoisi kännykkään. Jos unohdat puhelinkopin, pyörivän
numerolevyn, mikrofonin, huulipuikon, ja poikaystävän kuvan seinämonitorissa,
ja uskot että tytöllä on mikrosortsit, olet nykytodellisuudessa. Selfiekeppi
vain puuttuu.
Tarumainen tulevaisuus
rakastavaisille
Näin kirjoittaa Seura: "Televisio- ja puhelininsinöörit suunnittelevat näet
nykyisin vakavissaan aparaattiensa yhdistämistä niin että puhelinkeskustelijat
puhuessaan näkisivät toisensa televisiovastaanottimessa. Epäilemättä
televisiopuhelin – siksi kai uutta aparaattia pitäisi nimittää – olisi ennen
kaikkea ilosanoma rakastavaisille, jotka saisivat puhuessaan katsella toisiaan
silmiin. Mutta – ja se on asian toinen suuri mutta, olisiko aparaatilla mitään
käytännön merkitystä niille mattimeikäläisille, jotka puhuvat puhelimeen vain
kiireisiä ja tärkeitä työasioita? Tähän kysymykseen vastaavat suunnittelijat,
että kyllä. Uudessa puhelinkopissa mikrofoni on asennettu niin, että kädet
jäävät vapaiksi ja keskustelijat voivat miltei tuntea istuvansa samassa
huoneessa, vaikka sitten puhuisivat Helsingistä New Yorkiin. Niin että kaipa
tähänkin suunnitelmaan pitänee uskoa, mitäs muutakaan."
Aleksilla on kivaa katsoa
tiimalasiin
Todellisuus on siitä kummallista, että lähimenneisyyskin
helposti unohtuu. Vanhasta lehdestä löytyi Leila Kallialan tekstiä otsikolla ”Tiimalasi”. Hän kirjoitti Aleksin kävelykadusta. Näin hän kirjoittaa: ”Toistaiseksi
ihminen on vielä kanta-astuja. Ehkä hänestä muutaman sukupolven päästä on
kehittynyt Homo sedens, istuva ihminen,
ja hänelle keksitään uusi mullistava liikkumislaite, jota hallitaan suoraan
hermostosta.
Jalankulkukin on liikennettä. On huomattu yllättäen, että jalankulkuliikenteelläkin aivan ilmeisesti on sujumisen oikeus, ja ryhdytty kartoittamaan sen tilan ja yhteyksien tarvetta.”
Jalankulkukin on liikennettä. On huomattu yllättäen, että jalankulkuliikenteelläkin aivan ilmeisesti on sujumisen oikeus, ja ryhdytty kartoittamaan sen tilan ja yhteyksien tarvetta.”
Jorma Männyn diplomityössä tarkasteltiin kävelykatuja
laajasti. Eräänä sovellutuskohteena oli Helsingin Aleksanterinkatu.
Havahtuminen tapahtui jo
50-luvulla
Länsimaisissa suurkaupungeissa havahduttiin
yksityisautoilun kasvun aiheuttamiin haittoihin 1950-luvulla. Kööpenhaminan
keskustassa rajoitettiin autoliikennettä ja tärkein liikekatu rakennettiin
kävelykaduksi 1960-luvun alussa. Helsingissä uusi kaupunkisuunnitteluvirasto ja
Enemmistö ry. ehdottivat vuosikymmenen jälkipuolella Aleksanterinkadun
liikenteellistä rauhoittamista. Aleksin kävelykatukokeilu toteutettiin 1970.
Kaupunginvaltuusto ja kaupunkisuunnitteluvirasto kannattivat varsinaista kävely-Aleksia
1970-luvulla, mutta sitä ei toteutettu koska Aleksin kiinteistönomistajat ja
yritykset vastustivat. Sen sijaan yritykset kannattivat asiointi-, huolto- ja
läpiajoliikenteen ja kadunvarsipysäköinnin täyttä vapautta Aleksilla.
Suunnitelma Aleksin liikenteen rajoittamisesta ja jalkakäytävien leventämisestä
toteutettiin 1980-luvulla.
Enemmistö ry toimi vastavoimana. Yhdistyksen alkuajoilta
kerrotaan Ilkka Taipaleen tempauksesta, joka nostatti kokemattomilta Enemmistön
vetäjiltä tukan pystyyn: Taipale ilmoitti, että Enemmistön on nyt järjestettävä
mielenosoitus, jossa vaaditaan Aleksanterinkadun tekemistä kävelykaduksi.
Taipaleella oli erikoinen tapa saada vaatimuksensa läpi: ”Minä olen jo
ilmoittanut tiedotusvälineille, joten se mielenosoitus on järjestettävä, muuten
se on valtava arvovaltatappio Enemmistölle!” Mielenosoitus myös järjestettiin,
ja se oli menestys.
Miksi kävelykeskusta Helsingissä on kuitenkin jäänyt
unelmaksi? Liikennesuunnitteluosaston mielestä se on johtunut keskustatunnelin
puutteesta. Näin on tähän asti ollut. Uskotko? Ville taisi jo hieman epäröidä? Miten
on nyt Reetan aikaan? Kirjoitin muuten Helsingin kävelykatujen mahdollisuudesta
blogissani: http://penttimurole.blogspot.fi/2014/06/kavelykeskusta-tai-autoton-kaupunki.html
”Päätöksentekijöillä
polttavampiakin asioita”
Pieniä liikenteeseen liittyviä herkkupaloja oli mm.
Uudessa Suomessa 31.3.1970 esitetty Aleksanterinkatu ry:n toiminnanjohtajan
Panu Toivosen kirjoitus:
”Äskeiset eduskuntavaalit osoittivat selvästi, mitä
mieltä kansa on pinnallisesta vouhotuksesta oikeitten asioiden kustannuksella.
Tämä pitäisi nyt ottaa huomioon, kun kerran on – vaikka väärinpäin – viittailtu
poliittisen paineen vaikutuksiin. Päätöksentekijöillä on varmaan
polttavimpiakin asioita ratkaistavanaan, kun liikenteen turhanaikaisesta
rajoittamisesta yhdellä pääkaupungin tärkeimmistä liikenneväylistä, Aleksilla
ja saman tien koko keskustan liikenteen sotkemisesta. Kaikki liikenne on
lopuksi tavallisten ihmisten edistyksellistä palvelemista. Liikenteen
vastustaminen sen sijaan on taantumuksellista jarruttamista ja kansalaisten
vapauden rajoittamista. Verorahoille löytyy kyllä helposti hyödyllisempääkin
käyttöä kuin niiden tuhlailu joutavanpäiväisiin kalliisiin kokeiluihin.”
Uusi Suomi oli jo 13.3 1970 kirjoittanut
pääkirjoituksessaan asiasta seuraavasti: ”Ostoskävelykatua samassa mielessä
kuin eräissä tunnetuissa ulkomaisissa esimerkkitapauksissa Aleksanterinkadusta
ei saa yksinkertaisesti sen vuoksi, että se on tällaiseksi aivan liian leveä.
Tämäkin tosiasia on jo moneen kertaan todettu. Kaiken lisäksi raitiotieliikenne
keskellä ajotietä tekisi ´kävelykadusta´ suorastaan hengenvaarallisen. Kaiken
lisäksi ruuhkautettaisiin liikenne Aleksanterinkadun lähikaduilla paljon
pahemmaksi. Toivottavasti kaupunginhallituksen enemmistöllä on niin paljon
malttia ja vastuuntuntoa, ettei se pelkästä ´vanhanaikaiseksi´ leimautumisen
pelosta lähde kannattamaan tarpeetonta ja häiriötä tuottavaa kokeilua
pääkaupungin sydämessä.” Näin siis kirjoitti Pentti Poukan johtama Uusi Suomi.
Ylipormestari Teuvo Auran ja Aleksanterinkatu
ry:n toiminnanjohtaja Panu Toivosen johtama delegaatio kävelykatukokeilun
avajaisissa 12.6.1970. Teekkarit naureskelevat
katsellessaan työväen vappukulkuetta Aleksilla vuonna 1970. (Simo Rista).
Aleksi näyttää arkiselta, hieman pölyiseltäkin
Aleksi ei näytä
kävelykadulta, se näyttää aivan tavalliselta Helsingin keskustan kadulta.
Jalkakäytävät ovat kyllä leveitä ja reunakiven viereen ei pysähdytä -
raitiovaunu auraa kadun auki. Jalkakäytävällä on audeja, mersuja sekä
huomattava määrä pakettiautoja. Miksi muuten? Kadun alle rakennettiin mahtava
huoltotunneli - miksi huoltoliikenne muhii jalkakäytävillä? No, tiedänhän vastauksen, Stokkaa lukuun
ottamatta yritykset eivät ole jaksaneet investoida huoltoyhteyteen tunneliin. Kaupungin
pitäisi vielä hissitkin lahjoittaa, tunnelin lisäksi. Kuitenkin, Aleksilla
kulkee iloisia ihmisiä. Terassit tunkeutuvat kadulle. Kaupat pursuvat hoota ja
ämmää. Kolmen Sepän tori kuhisee.
Suunnitteluvaiheessa
ajattelimme kadun näyttävän oikealla olevan kuvan mukaiselta. Oikein, sellaiselta
se näyttääkin. Katu muuten maksoi johtoineen ja putkineen 1500 euroa
neliömetriltä. Se oli reilusti yli puolet asuntoneliön hinnasta. Suunnitelmassa
katu näytti melkeinpä värikkäämmältä kuin todellisuudessa.
Suurtori häämöttää etäisenä valoaukkona. Kiskot
kiiltelevät auringossa. Oho! Olen kompastua kaivonkanteen. Kadulla on paljon
kaivonkansia. Yhtäkkiä ne rysähtävät näkökenttään. Kaivot ovat kadun ikkunoita.
Ne johtavat kadun tuntemattomaan alamaailmaan. Osa kansista on taiteilijan
suunnittelemia. Ne valettiin Intiassa. Missä on Suomi-valimo, kaikkien
suomalaisten kaivonkansien äiti? Mitä Auri Häkkinen kirjoitti
Rakennuslehden kolumnissaan? Hän kirjoitti ”purukumitekniikasta”. Taiteilijan
suunnittelema, Intiassa valettu ja Suomeen kuljetettu kansi lojuu
graniittikivien lomassa, kuin huolimattomasti heitettynä. Saumaan on räkäisty
betonilaastia. Saumat ovat lohkeilleet. Kannet eivät ole koordinaatistossa.
Alkaa ärsyttää. Miltei hiljaista raivoa! Iloisina kulkevat ihmiset eivät tuota
huomaa. Suomalaiset ovat tottuneet räkimällä tehtyihin detaljeihin.
Aleksi ja empivät
askeleet yli taideteoksen kupariraidan.
(Kuva Carlo Cremonesi).
Mutta katu elää. Se kunnioittaa talojen kasvoja. Se ei
yritä hyppiä silmille. Ei varasta kaupungilta. Suomalainen graniitti on lämmin.
Isot laatat heijastavat aurinkoa ja kiiltelevät tuikkien. Katu on hyvä.
Valkohousuinen tyttö empii astuessaan messinkiraidan yli. Lastenvaunut
rullaavat esteettä. Raitiovaunu, osa kadun toimintaa, houkuttelee astumaan
sisään. Liikkuva olohuone. Raideyhteys muualle kaupunkiin tuntuu luissa ja
ytimissä, kiehtoo, houkuttelee. Kulkijoiden määrä kasvaa. On lounasaika. Pöydät
täyttyvät. Roskakorit pullistelevat. Lapsi heittää jätskipaperin kadulle, äiti
korjaa. Pietarista junalla saapunut Mihailov soittaa selloa. Kaupunkilaiset
ovat ottaneet tilan omakseen. Suunnittelija hyrisee. Kolme seppää takoo
alasintaan. Kaupunkilaiset takovat tulevaisuuttaan. Kävelykadun vastustajat
kääntyilevät haudoissaan.
Tiesittekö muuten Aleksin alaisissa pohjamudissa aikoinaan
eläneiden kasvien ja ötököiden nimet? Ne ovat tallennettuina Tuula Närhisen
teoksessa. Tässä tulee: ahdinparta,
karvalehti, tähkä-ärviä, merihapsikka, vesihilpi, hapsivita, ruokohelpi, lahtikatka, vesisiira, liejusimpukka, merihaura, levärupi, jokapaikansara, hoikkasarvikotilo, runkopolyyppi,
ahvenvita, pikkulimaska, merikaisla, suolilevä, järviruoko ja kalvasärviä. Ja nyt kadulla kulkevat vain yhden sortin eläimet, kaikki samaa paria.
Tervehdykseni Pena,
VastaaPoistaSain terveisesi vähän monimutkaista reittiä: poikani Oton poikien joukkuekaverin isä Samuli Alppi oli lukenut heinäkuun blogisi (huussilukemisesta), ja Otto välitti sen minulle.
Siis kiitokset terveisistä! Olivathan ne Aleksi-ajat kai eräänlaisia pioneeriaikoja. Muistan, että Olavi Terho oli Aleksi-asiasta innostunut ja suoraan kutsui minut asemakaavaosastolle töihin sitä hommaa jatkamaan. Mutta en viihtynyt siellä kuin puolisen vuotta, koska sen asian selvittely näytti poliittisella tasolla olevan täysin kielletty. Siksi jatkoinkin kaavasuunnittelua Vantaalla eli vielä silloin maalaiskunnassa. Minulla ei itselläni sitä Aleksi-työn kappaletta ole muistuttamassa edes pioneeriajoista, koska kaikki vähät kappaleet vain hävisivät johonkin (siihen aikaan tuonkin tapainen diplomityö oli julkaisua myöten käsityötä). En ole aikaa edes muistellut, mutta nyt joku taas muistutti asiasta Tampereen Hämeenkadun muutoksen ollessa esillä.
Sittemmin olen askarrellut vähän yleisempien asioiden parissa. Jonkinlaisena omana toisena pioneerityönäni olen pitänyt Tampereen osastomme (se on kai nykyisin vain tiedekunnan laitos) kansainvälistä Datutop-julkaisusarjaa. Sitä kyllä alun alkaenkin vierastettiin jopa osastolla sisällä, mutta onpa tuo ollut nyt listoilla jo lähes 35 vuotta. Itse toimitin sitä 25 vuotta, josta puolenkymmentä vuotta vielä eläkkeelläkin. Nyt se on nuorempien käsissä (Minna Chudoba ja Gareth Griffiths). Arkkitehtipiireissä se ei ole herättänyt keskustelua, mutta löysinpä yllätyksekseni sen myös kirjakaupasta San Franciscossa; Lontoossa tapasin sitä aikanaan myös, ja viime vuosina sitä on ollut yleisemminkin esim. Wienissä (jossa erään ajan toimittaja ja assistenttini Kari Jormakka kuoli hiljattain 53-vuotiaana). Erään numeron (en muista numeroa) teksti oli Roger Connahilta, ja se lienee ollut ainoa, joka sai reaktion myös Safalaisilta: numeron otsikko oli ”The Piglet Years”, joka kuvasi itsekin muistamaani aikaa, jolloin Jussi Kautto oli tuonut porsaan Safan kokoukseen, Maisa Siirala oli lakkopäällikkönä Otaniemessä, jossa fasadiin oli ripustettu lakana ”Rakennamme vain kapitalismin raunioille!” – Kaikkea sitä muistaakin! – Datutopista vielä se, että juuri on julkaistu No 33, joka sisältää Roger Connahin kokoaman Timo Penttilän elämäkerran. Se teksti on vähän monipuolisempi kuin jo Gaudeamuksen julkaisema Penttilän omiin nimiin tehty ”Oikeat ja väärät arkkitehdit”.
Jussi Rautsi kirjoitti tämän ja liitti sen kommentiksi, mutta se ei tullut tähän Aleksin juttuun, laitoinpa sen tähänkin sanoo Pena ."Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Istun Aleksin Tiedekahvilassa kirjoittamassa pöytälaatikkoon vuonna 1983 jäänyttä väitöskirjaani Alvar Aallon alue- ja kaupunkisuunnitelmista. On kaunis kaupunkisää, kesäinen ilta on laskeutumassa minun kotikaupunkiini. Tässä kahvilassa ei ole ketään muuta. Katson ikkunasta. Suomen keskeisimmällä liikekadulla ei näy nyt yhtään ihmistä. Puolen tunnin kuluessa laskin kolmisenkymmentä. Onneksi on sentään tuhansia nauravia ihmisiä Helsinkiin tuonut Gymnaestrada. Olin eilen Jäähallissa katsomassa Portugalin upeaa näytöstä Mielen tuli miten uusi hallitus riitaantui kahdessa viikossa Venäjän kanssa ja kolmessa viikossa koko franko-mediterraanisen piirin kanssa suurpankkien Kreikan saatavien takia. Tämä on ulkoasiainhallinnon typeryysennätys. Sama vetäytyminen avoimesta ilosta tympeään itseriittoisuuteen on vallannut ihmiset. Politiikka, kaupungit, kauppa, ihmiset ovat kaikki yhtä. Netti paukkuu mielipiteitä kaupunkikulttuurista. Mutta missä olette, ihmiset?"
VastaaPoista