Kompaktikaupunki, siinä oli varsinainen tulevaisuutemme
uskonkappale. Tulevaisuuteen katsottiin vuodelta 1967. Uskoin ja uskoimme oikean
kaupungin mahdollisuuteen todella. Uskoa valoivat ystävät, innostunut
suunnittelijajoukko. Uskoa luotiin toimistojen skissipaperirullien äärellä,
huopakynien suihkeessa ja suunnittelun läiskeessä. Läiskettä tehostettiin
Riezlingillä ja saunailloilla. ”Jyvitys” oli tunnettu suunnittelumenetelmä.
Tässä menetelmässä äänen voimakkuus ja ärhäkkä debatointi osoittautui
suunnittelumetodeista parhaimmaksi. Naiset olivat kauniita ja suudelmat olivat
herkässä. Matinkylä ja Tapiolan keskusta nousivat manifesteiksi 2000-luvun
tulevaisuudesta. Vain toinen niistä toteutui.
Matinkylä-Olarin
kaavarunko valmistui Simo Järvisen ohjauksessa
Espoon asemakaava-osastolla vuonna 1968. Kaupunkikeskuksen paikka hahmottui
tuossa vaiheessa Suomenlahdentien varteen. Metroasema tulee juuri kaavarungon
keskuksen keskiöön. Olarin ja eteläisen Matinkylän väliin pyrittiin
muodostamaan voimakas kaupunkiakseli. Nykypyöräilijän mielestä se jäi odotettua
heikommaksi. Alueen
asukaslukutavoitteeksi asetettiin aikanaan 35 000 henkeä. Nyt Matinkylä-Olarissa
asuu juuri täsmälleen tuo määrä ihmisiä. Asukastiheys on noin 2000
asukasta/km2. Kompaktiudesta ei siis juuri voi puhua.
Pyöräilemään menneisyyden
tulevaisuuteen
Nyt juuri pari viikkoa sitten olin muutaman kivenheiton
päässä Matinkylästä ja Olarista. Sähköautoni (Huom!) oli huollossa Espoon Niittykummussa
ja päätin työn valmistumista odotellessani suorittaa tutustumismatkan 60-luvun
kompaktikaupunkiin. Kaappasin auton takasarvista sähköpyöräni (Huom!) ja lähdin
pyöräilemään aluksi kohti Isoa Omenaa ja eteläistä Matinkylää, aikomuksena
sitten jatkaa mielikuvien ihanalle Olarin raitille.
Ja ajaessani ryhdyin kyselemään itseltäni tulevaisuuden
toteutumasta. Oliko kaikki tapahtunut toiveiden ja uskon mukaisesti? Kyllä,
sitä se oli – tai ei, ehkä kuitenkin, ainakin melkein. Matinkylä syntyi onneksi
kaksiosaisena harjoitelmana. Aluksi harjoiteltiin eteläisessä Matinkylässä ja
tehtiin mahtipontisuuteen taipuvia väyliä ja verkostoja. Oheistuotteena syntyi
vahvaa katuvihreyttä. Talot eivät vain jaksaneet kilpailla ympäristön
rehevyyden ja katuaukkojen tyhjän tilan kanssa harmaudellaan ja
tuotantorationalismillaan.
Tässä sitä ollaan puhtaaksi
pestyn kaulan kanssa. Etelä-Matinkylästä ei nyt saa irti kompaktia kaupunkia
tekemälläkään. Tekoaikaan julistimme Simon kanssa: ”Nyt tehdään kaupunkia!”
Kadut ovat kyllä bulevardimaisen komeita ja puut ovat 40 vuoden ikäisiä.
Pyöräteitä on.
Järjestettiin suuri kokous
Miten tuo eteläisen Matinkylän ruuturakenne sitten
syntyikään? Muistellaan aikaa vuonna 1967. Paikalla oli poliitikkoja ja
rakentajia, oli myös yltäkyllin suunnittelijoita. Oli suistettava Korhonen-Kråkströmin kaava
raiteiltaan ja saatava Simon kaava hyväksyttyä suunnittelun pohjaksi. Olihan
siinä Simon kaavassa meikäläisenkin kämmenen jälki. Ahti Korhonen esittelee
suunnitteluperiaatetta, jossa räystäskorkeus säilyy vakiotasolla ja
sokkelikorkeus vaihtelee maaston mukaan. Hekin olivat joutuneet nyt omaksumaan
ruutukaavaan sovittamisen ja kadut joutuivat törmäilemään mäkeä ylös ja alas. Kokouksessa
on äänekkäänä ja tomerana kaupungininsinööri Pentti Lehtomäki. Hän vaatii katuja,
jotka seuraavat maaston muotoja, eivätkä törmää kallioihin. Kysymyksessä ovat
kustannukset! Kokouksessa ovat äänekkäinä myös Simo Järvinen ja Pentti Murole. He vaativat
suorakulmaista katujärjestelmää, jossa maaston muodoilla ei ole merkitystä.
Kadut törmäävät ja maata leikataan. ”Nyt rakennetaan kaupunkia!” Se oli
voimakkaasti esitetty - suorastaan huutamalla esitetty - iskulauseemme. Kokous
hämmentyy ja ihmettelee. Miten tästä selvitään eteenpäin? Rakentajat ottavat
kantaa. Heidänkin mielestään: "nyt rakennetaan kaupunkia".
Tilanne rauhoittuu. Näin ne siis syntyivät, nuo ruutukaavan kadut.
Ruutukaava ja
suorat kallioihin törmäävät kadut sitten voittivat huutoäänestyksen seurauksena.
Nyt kun tuota eteläistä Matinkylää pyöräilee, tuntuu siltä, että enemmänkin
olisi näitä tornitaloja paikalle mahtunut. Vasemmalla on silloin suunniteltu
liikenneverkko. Esa Hjelm oli meillä nuori insinööri joka katuja silloin alkuvaiheessa
piirteli, myöhemmin mm. Kauko Reijonen, Teuvo Juntunen ja Jukka Syvälahti
ansioituivat Matinkylän katuverkon kehittäjinä.
Matinkylän toteuttamista
pidettiin isokenkäisten tihutyönä
Vuonna 1970
ilmestynyt pamfletti: ”Isokenkäisten maa” oli rintamahyökkäys
ajan ilmiöitä vastaan. Kritiikin ykkösaiheena on Kauppakamarin valta
kaavoituksen lausunnonantajana. Toinen kriittisesti polemisoitu asia oli aluerakentaminen
- mallina Matinkylä. Kolmas kritisoitu asia oli alennustavaratalojen
ilmestyminen osaksi kaupunkikuvaa ja kaupunkitoimintaa. Pamfletin tekijöinä on
useita suunnittelumaailmassa vaikuttaneita henkilöitä ja monet lisäksi hyviä
ystäviä: Kirsti Auvinen, Esko Eerola, Veikko Heino, Jouko Kajanoja, Kerttu Keränen, Pentti Lammi, Tapani Launis, Curt Maury, Pentti Myllymäki, Kaija Narinen, Eeva Pakkala ja Simo Rista olivat kirjan vaikuttava
tekijäkaarti. (Isokenkäisten maa, Otava 1970.)
Pamfletin eräänä pääkysymyksenä käsitellään
aluerakentamista, keskustelun kohteena on aluerakentajien toiminta
Matinkylässä, Hernesaaressa ja Vartiosaaressa.
Matinkylässä pamfletti ihmettelee erityisesti aluerakentajan yhteyksiä
asuntohallitukseen. Hakan pääjohtaja
Antti Pelkola sai aikaan ensimmäisen
merkittävän aluerakentamissopimuksen Espoon kauppalan kanssa. Asiasta oli
päättämässä kauppalanvaltuutettu ja Asuntohallituksen pääjohtaja Olavi Lindblom. Ennen valtuuston
päätöstä Asuntohallitus oli myöntänyt Hakalle asuntolainavarauksen, joka sitten
sinetöi päätöksen. Pamfletissa ihmetellään myös sitä, miksi Suomessa
asuntolainotusta myönnettiin rakennusyrittäjille, kun Ruotsissa lainat
myönnettiin kunnille.
Olari ja valtionpalkinto
Tilaajan vaikuttajahenkilöinä Matinkylässä olivat
asemakaava-arkkitehti ”Nisse” Fager ja arkkitehti Esko ”Ego”
Miettinen. Simo Järvinen oli jo tässä
vaiheessa siirtynyt Arkkitehtitoimisto Järvinen-Valjakka-Savolaisen
päätoimiseksi vetäjäksi. Hän oli kaavoittamassa ja suunnittelemassa Olarin
rakentamista.
Olarissa mittakaava terävöityi. Tyhjän tilan suhde
rakennuksiin sai harmonian ja suhteen. Kevyt liikenne sai akselinsa. Talot
saivat rakenteellista ryhtiä ja tiilenpunaista väriä. Katot muodostivat talojen
viidennen julkisivun. Valtionpalkinto Simolle ja Eerolle oli ansaittu.
Pyöräretki jatkuu nyt Olarin Ruomelanraitille. Se oli aikanaan
Friisilässä Metsätiellä asuvan liikenneinsinöörin lempipaikka. Juoksulenkit
koiran kanssa saivat aina urbaanin osuuden tällä raitilla. Toimistolle oli kaiken
lisäksi vuokrattu toimitilaa ja saunakin uima-altaineen raitin varrelta.
Olarissa pyrittiin erityisesti kivijalkakauppojen synnyttämiseen. Tiloja
rakennettiin pitkin raittia. Nyt katsotaan tilannetta polkupyörän satulasta.
Ajelen yksin, ketään ei näy. Vain yksi auto.
Olarin Ruomelanraitille
rakennettiin talvipuutarha ja kivijalkaan liiketiloja. Paikallinen kauppakeskuskin
oli raitilla. Nyt on yksi kolmannes tiloista vuokrattavina. Talvipuutarha on
rappiolla ja kauppakeskus lopettanut. Vaikuttaa siltä, että kevyen liikenteen
pääraitti parhaimmillaankaan ei vedä puoleensa toimitiloja, tarvitaan nuo
kirotut autot.
Pettymys kivijalkaliikkeiden suhteen menee ohi kun
pyöräilee Olarissa ja seikkailee Olarin ostarin ohi Kuitinmäelle. Niin, tuota
ostarin vaivalloista ohitusta lukuun ottamatta kaikki sujuu hyvin. Näin
vanhalla kun niska on jäykkä eivätkä suojateiden mutkikkaat ylitykset ilman
pysähdyksiä suju. Alue on selkeä ja samalla tiiviin sympaattinen, valtavan
vihreä, joskus liiankin puskainen. Talot ovat kauniita. Aina ohi kulkiessa
ihmetyttää tuo Simon innovaatio, teollisuuskerrostalo Olarinkadulla,
Kuitinmäentietä lähestyttäessä. Ja taas on hieman sellainen tunne, että
lisätiiveys ei olisi ollut pahitteeksi.
Olarissa on kaikissa
yksityiskohdissa näkyvissä inhimillinen ote. Luonto ja ruutukaava elävät
hyvässä sovussa. Hitaalle pyöräilylle ihanteellinen paikka.
Miten Olari oikeastaan
syntyi?
Sekin oli ihmisten yhteistyötä ja erityisen paljon
rakennuttajan ja suunnittelijan yhteisymmärrystä ja halua luoda jotain uutta.
Olarin rakentaminen sai alkunsa
veljesten Leo Lyytikäinen ja Arvi Arjatsalo tekemästä maakaupasta vuonna 1958.
He ostivat Storsin kartanon maat. Ne olivat kuitenkin paljolta Espoon
keskuspuistoa ja vääntöä kesti vuoteen 1968, ennen kuin esisopimus vanhasta
Olarista solmittiin. Mukana tällöin oli myös poliittisista syistä Armas Puolimatka, jolle kuului kolmannes
rakennusoikeudesta. Ensimmäiset talot valmistuvat vuonna 1969. Simo Järvinen
oli innostunut saatuaan läpi Olarin rakentamisen konseptin. Joustavat ja
kauniit pilari/laattatalot jäykkien kantavaseinäisten
täyselementti-korttitalojen aikaan oli unelmaratkaisu. Olaria seurasi
Kuitinmäki. Kuitinmäen rakentaminen alkoi vuonna 1973 ja Kuitinmäki II:n
rakentaminen päättyi sitten vuonna 1985. Prosessi oli kestänyt 20 vuotta.
Olaria
piirrettiin Hankkijan talossa Arkadiankadulla. Simo toimi managerina ja
syöksähteli kokouksesta toiseen hänelle vakioituneen Renaultin ratissa.
Toimistossa Eero Valjakka lauloi ja piirsi. Hänen kulkuneuvonsa oli
intti-mallinen polkupyörä. Samaisessa "Maitotalossa" työskenteli transparentteja raaputellen myös rakas vaimoni Liisa, silloin juuri täysikäistyneenä. Vain sininen Gillette partakoneen terä kelpasi transparenttien raaputukseen. Nyt hän ensi viikolla juhlii 70 ajastaikaa ja raaputtelee kuparilevyjä grafiikanteon merkeissä. Huh, miten ihanasti aika kuluu!
Näitä muistellessa autokin tuli huollettua ja retki sai ansaitun päätöksen.
Näitä muistellessa autokin tuli huollettua ja retki sai ansaitun päätöksen.
Pyöräretken kääntöpisteenä on ns. Länsikeskuksen alue.
Oikeastaan varsinainen Länsikeskus taitaa olla pikemminkin Turussa, Espoossa
alue taitaa identifioitua enemmänkin Isoksi Omenaksi. Iso Omena on hyvä, mutta
se on yksin. Keskus kokonaisuutena ei ole onnistunut. Varsinkin Länsiväylän
varsi on epämiellyttävää arkkitehtuuria. Kaikki on alueella levällään.
Metroaseman paikka etelämpänä jää kauaksi Olarista. Minkäänlaista miellyttävää yhdistävyyttä
ei ole onnistuttu luomaan. Tuntuu, että mahdollisuuksia olisi ollut, mutta onko
ne jo hukattu? Vanha keskus, huono jo aikanaan, uinuu surullista rappiounta.
Hienoa että myös aliarvostetut "lähiöt" pääsevät esille. Asuimme valmistumisen jälkeiset pari vuosikymmentä Soukassa, jossa tosiaan viihdyimme kuten monet muutkin maalta Espooseen muuttaneet.
VastaaPoistaTuo Parviaisen Ollin 60-luvulla kaavoittama oli alussa kaukio, kun palveluita alkoi tulla vasta myöhemmin. Nythän nuo erikoisemmat palvelut ovat karanneet isompiin kauppakeskuksiin.
Olli jutteli Soukan kaavoitustoimeksiannosta jokunen vuosi sitten, kertoi kuljeskelleensa komeilla kallioilla sienikorin kanssa, kuulemma piti tehdä "Köyhän miehen Tapiolaa".
Nuo kotikaupunkipolut ovat oivallinen tapa perehdyttää uudet asukkaat alueen historiaan ja nykyisyyteen ja opastettuina mukava ohjelmanumero vaikkapa taloyhtiöiden vuosijuhliin. Lisätietoa näistä löytyy www.kotikaupunkipolut.fi ja polkuja on tehty kiitettävästi kaikkiin pk-seudun kaupunginosiin.
Polkujen "isä" Pauli Saloranta on mainio tietolähde ja opaskin kohtuullista korvausta vastaan. Itsekin olen opastellut näitä Espoonlahden polkuja Paulin jalanjäljissä.
Kiitokset Pena tärkeän lähiöteeman esille nostamisesta!
Matti Kiiskinen
Esko Miettinen on Eko ja Esko Lehesmaa Ego
VastaaPoistaEgo –jotenkin se oli nyt noin porautunut mieleeni. Mutta Eko – niin se kai nyt on, ja onkin. Kiiros korjauksesta. Taannoin Eko soitti minulle ja halusi korjata virheen, joka liittyi kirjaani ja siellä olleeseen siniseen Matinkylän kuvaan. Nyt kun jälleen tein sen saman virheen saman kuvan kanssa, korjaan jutun. Kuvatekstissä sanotaan runkokaavan valmistuneen Simo Järvisen ohjauksessa, mutta totta on, ohjakset olivat sinisen kuvan tekovaiheessa jo Ekon käsissä. Eko muisteli noita suunnittelun temmellysaikoja mielihyvällä. Niin teen minäkin. Muistelen myös sitä, kun Eko – tunnettuna graafikkona – piirsi meidän firmamme silloisen LTOY – logon, osittain läpinäkyvät raporttien tyyppikannet, kirjelomakkeet yms. Olimme niistä erityisen ylpeitä – niiden moderniuden vuoksi. Minä olin tuosta yhteydenotosta harvinaisen iloinen.
PoistaTästä kompaktikaupungista tiiviinä, pienikokoisena, yhtenäisenä, joskin poliittisesti ei aina "yhtenäisenä" on mielestäni Pori.
VastaaPoistaKun olen Porissa aivan kävellen kuljeskellut, niin asemakaavan selkeys on minulle ollut ihan Ok.
http://www.pori.fi/kaupunkisuunnittelu/kompaktikaupunki/yleista.html
Miten kompakti kaupunginosien toteutus saadaan aikaiseksi pääkaupunkiseudulle on kai aika pitkälle poliittinen ratkaisu, kaavallisesti ja liikenneratkaisun suunnittelun ja toteutuksen suhteen ei kaiketi iso uhrauksia tarvitse tehdä.
Tällä materiaalilla ja muilla Penan perusteellisilla koonnelilla tekisi jo kirjan.
VastaaPoistaJos ei mene portinvartijoilta läpi niin sitten nettikirjana tai omakustanteena "joukkorahoituksella"...
Tapani Launis