Ajattelemme pakolaisista ja turvapaikanhakijoista
tilastonumeroina. Meidän ajattelussamme kaikki muistuttaa hieman poroerotusta. Mutta
sieltäpä ne ovat tulossa poromailta. Ja asettumassa porojen seuraan – jos virolaisia
olisi uskominen. Emme varsinaisesti pidä heitä isinä, äiteinä, lapsina tai
nuorukaisina. Emme voi ajatella heitä tuntevina ihmisinä. Emme ajattele heidän
olevan hädässä. Eiväthän he selvästikään ole hädässä. He eivät näe nälkää, he
eivät ole vammautuneita, heillä tuntuisi olevan jopa rahaa, heidän
älypuhelimensa ovat viimeistä huutoa, he valittavat makuupaikasta jumppasalin
lattialla - yhdessä sadan muun kanssa, eivät ymmärrä yhteisöllisyyttä
haasteena, he sanovat heille hyvää hyvyyttä tarjottua puuroa koiranruoaksi, he
uhkaavat palata kotiin. Minä, pässinpää, joka en ymmärrä penkkiurheilun
autuutta, vertailen pakolaiskatraan koostumusta jalkapallofaneihin tai
lätkäfaneihin – siis anteeksi nyt ystävät – vain demografisesti. Pääosa väestä
on nuoria miehiä, vain vähän naisia, mutta aktiivisia sellaisia, ei mummoja,
rajoitetusti lapsia, eikä juurikaan sylilapsia. Erotuksena penkkifaneilla ja
pakolaisilla on se että pakolaiset joutuvat itse kentälle ja vielä
pelinappuloiksi.
On siinä melkoisen
outo suurperhe. Neljä aikuista miestä, joista vain yksi on keski-ikäinen, muut
runsaasti parikymppisiä, kaksi aikuista naista ja yksi tyttövauva, vielä kolme
poikaa, joista kaksi jo miehistyneitä teinejä. Miehiä on siis itse asiassa
kuusi ja naisia kaksi, pikkulapsia kaksi. Meniköhän arvaus oikein?
Vertailu futisfaneihin on siinä mielessä
mielenkiintoista, että saamme selkeyttä mittakaavaan pakolaisten määrän
suhteen. Aionhan nyt ihmetellä uusien pakolaisten asunnontarpeen suhdetta
kantaväestön asunnontarpeeseen, josta tarpeesta kasvuseuduilla, kuten
Helsingissä, jo siitäkin suuri osa on maahanmuuttajien aiheuttamaa. Aion myös
ihmetellä niitä keinoja, joita viisaat ovat Euroopassa keksineet nykyisen
kansanvaelluksen asuttamisen suhteen. Tämä blogi onkin vasta ensimmäinen osa tästä
pohdinnasta, joten lukemista riittää.
Helsingin
olympiastadion valmistui ”maailman kauneimpana” stadionina – totta!- yläkuvan
muotoon vuonna 1938 Yrjö Lindegrenin ja Toivo Jäntin suunnittelemana.
Stadionilla oli 24000 paikkaa. Sinne juuri ja juuri mahtuisi se tämänvuotinen porukka,
jolle suomalaiset nyt ajattelevat antaa turvapaikan ja perheenyhdistämisen.
Tuon suuruinen katsojajoukko kun purkautuu Suomen kamaralle, sehän ei tunnu
missään. Alakuvassa on olympiastadion olympialaisten aikaan. Silloin oli
katsomotilaa 70000 hengelle. Sinne mahtuisi jo kahden vuoden tulijaporukka
hurraamaan.
Ruotsin
pakolaismäärälle ei ole kuin yksi stadion maailmassa. Se on Pyongyang,
Pohjois-Korean 릉라도
5월1일 경기장 stadion. Paikkamäärä on 150000. Irakilaisilla
on Basrassa suuri stadion. Sinne mahtuu 65000 henkeä. Se on sama määrä kuin
irakilaisia on tänä vuonna tullut Eurooppaan. He siis mahtuisivat kaikki sinne.
Vertailu on hieman ilkeä, sillä stadionit ovat historian kuluessa
osoittautuneet kohtalokkaiksi pakolaisille. Minäkin otin aikoinaan töihin Raoul
Erazon, Chilen pakolaisen, joka selvisi hengissä Santiagon stadionilta.
Toivoisi että firmat nytkin hanakasti tarttuisivat tilaisuuteen ja etsisivät
käsiinsä hyviä ihmisiä – vaikkapa insinöörejä. Niitä on tuossa 30000 ihmisen
joukossa takuuvarmasti. Kirsi, tartupa tilaisuuteen.
Ruotsi ja Suomi – rakkaat naapurit
vertailussa
Silloin ruotsalaiset arvioivat akuuttia tarvetta olevan noin 10000 vakituiselle asunnolle. Turvapaikan hakijoita oli tullut maahan alle kaksikymmentätuhatta. Sitten tilanne räjähti käsiin. Nyt vain toivomme ettei meille tapahdu samaa, sillä seuraavassa esitettävät tilastografiikat osoittavat Suomen vielä säilyneen pahimmalta, vaikka totta puhuen asukaslukuun nähden Suomi on turvapaikkahakemusten määrän suhteen samalla tasolla kuin Saksa. Suomea enemmän hakemuksia on Unkarissa, Itävallassa ja Ruotsissa. palaamme Ruotsin ehdotuksiin asuntoratkaisun suhteen jatkossa.
Turvapaikan-hakijoiden
kertymä Ruotsissa on aivan eri luokkaa kun Suomessa. Vuoden 2015 marraskuun
loppuun mennessä Ruotsista on turvapaikkaa hakenut hieman vajaa 150000 henkeä,
kun Suomen vastaava luku on runsas 30000 henkeä. Suomessa lokakuu ja marraskuu
osoittivat laskevaa suuntaa, Ruotsissa lokakuu oli hurjaa nousua, mutta
marraskuussa tasaantui. Tulijoiden kansallisuuksien puolesta Ruotsi ja Suomi
eroavat, sillä Ruotsiin tulijoista valtaosa 35 % oli Syyriasta, kun Suomeen
tulijoista irakilaiset olivat suurin ryhmä 61 %. Afgaanit olivat molemmissa
maissa toiseksi suurin ryhmä, Ruotsissa 20 % ja Suomessa 15 %.
Näissä kahdessa
grafiikassa on vertailtu erilaisia asioita. Ensinnäkin havaitaan
vasemman-puoleisesta kuvasta, että Ruotsin pakolaisten jakauma on juuri samalla
tavalla outo ja haasteellinen kuin minkä me olemme Suomessakin havainneet. Aikuisten
naisten osuus on vain 17 %, perheiden kanssa saapuneita lapsia on 21 % koko
porukasta ja yksin saapuneita lapsia (alaikäisiä) on 22 %. Suomen
kuukausittaisissa saapumistilastoissa näkyvät kansallisuudet. Irakilaisia on
kaikista saapuneista vuonna 2015 marraskuun loppuun mennessä 61 %. Somalien
osuus on vain 8 %. Nyt voivat somalien vihaajat huokaista helpotuksesta.
Afgaanit ovat suorittaneet kovan loppukirin sillä heidän osuutensa marraskuussa
oli 46 % kaikista saapuneista.
Paljonko tilaa tarvitaan?
Niin, kai se on
kaikille selvää, ettei pakolaisten otos mitenkään edusta normaalia
yhteiskuntarakennetta.. Jos nyt vielä palataan tuohon alussa esitettyyn
pakolaisväen jakaumaan, voidaan todeta, että tämä teoreettinen porukka tarvitsee
vähintään neljä, todennäköisesti viisi, erillistä asumisyksikköä. Sekin
edellyttää että parit kaverukset asuvat yhdessä.
Leikitään nyt tuolla 10 hengen otoksella. Perheiden
yhdistäminen nostaisi halukkaiden tulijoiden määrän kaksin- tai
kolminkertaiseksi. Asuntoja tarvittaisiin tälle teoreettiselle kymmenen hyväksytyn
turvapaikan saajan ryhmälle 7-8 kappaletta – siis sen jälleen kun perheiden
yhdistäminen on tuonut maahan viitisentoista ihmistä lisää. Asuntojen täytyisi
olla erikokoisia ja mieluiten joustavasti laajennettavia / jaettavia. Heitetään
nyt, että kymmenen hyväksytyn turvapaikan saajan porukalle tarvittaisiin yksi
20 neliön yksiö, kaksi 40 neliön kaksioita, kolme 60 neliön kolmiota ja kaksi
90 neliön neliötä. Siis yhteensä pyöreästi 500 neliötä eli noin 20 neliötä per
asukas. Asukkaita siis olisi tuon perheidenyhdistämisen jälkeen 25 kymmentä
hyväksyttyä hakijaa kohti. Jos nyt kuluvalta vuodelta on pikkuisen päälle
300000 hakijaa, tietäisi tämä ehkä 10000 hyväksyttyä ja 15000 heidän perheitään,
yhdistämisen jälkeen 25000 uutta suomalaista ja 10000 uutta asuntoa ja puoli
miljoonaa uutta tai vanhaa kerrosneliömetriä heidän käyttöönsä. Siis vähintään.
Hauska juttu muuten, luku on sama kuin Helsingin kaupungin laskettu uudisrakentamistarve
vuodessa. Huomattakoon vielä ettei pelkkä asuntojen tarjonta tai rakentaminen
riitä. Tarvitaan myös palvelurakentamista ja työpaikkarakentamista. Sitähän
tarvitaan yleensä vähintään 30 % asuntorakentamisen päälle. Eli siis
pakolaisten asuttamisen (heikkotasoisen) kokonaistilantarve valtakunnassa vuoden
2015 uusille pakolaisille olisi noin 650000 kerrosneliömetriä.
Paljonko tuotantoa olisi
lisättävä pakolaisten vuoksi?
Suomessa valmistuu vuosittain noin 30000 asuntoa.
90-luvun alun laman ja 10-luvun lopun laman aikana tuotanto putosi 20000
tasolle. Kovimmillaan oli asuntotuotanto 60-luvun maaltamuuton aikaan. Silloin
Suomessa rakennettiin 70000 asuntoa vuodessa. Nyt kysymme mille tasolle
asuntotuotanto tulisi nostaa että kaupungistumisen lisäksi voimme hoitaa myös
maahanmuuttajat. Sitä kysymystä aion tässä blogissani haikailla. Haikailla
siksi, etten ole onnistunut saamaan näköpiiriini valmista strategiaa tai
ohjelmaa. Lausun kyllä kiitokseni Suomen Rakennusinsinööriliitolle marraskuussa
pidetystä RIL Summit -seminaarista. Se oli oikea-aikainen tapahtuma havaita,
ettei keinoja ole vielä edes kunnolla pohdittu.
Tilastokeskuksen luvut
asuntokuntien lisäyksestä vuosittain koko maassa osoittavat tasoksi 25000 uutta
asuntokuntaa vuodessa. Lisäyksestä 75 % tapahtuu pääkaupunki-seudulla tai
Uudellamaalla. Pakolaisten vastaanotto saattaa synnyttää 10000 uutta
asuntokuntaa vuodessa. Nykyistä kasvusuhdetta käyttäen voisi kuvitella PKS:n ja
Uudenmaan osuudeksi pakolaisasunnoista 7500 asuntoa vuodessa. Huh! Sehän
tuplaisi Uudenmaan yhteenlasketun osuuden. Sanokaa mikä meni laskelmassa
pieleen?
Nyt katsotaan mitä se on suhteessa vakiintuneeseen rakentamiseen.
Suomessa on rakennettu tällä vuosikymmenellä noin 30000 asuntoa vuodessa, joista
puolet on ollut kerrostaloasuntoja. Pinta-alassa asuntorakentaminen on ollut noin
4 miljoonaa kerrosneliömetriä, joista kerrostalojen osuus runsas 1 miljoona
kerrosneliömetriä. Nyt siis laskelmani osoittaa pakolaisille tarvittavan
vuodessa 0,5 miljoonaa kerrosneliömetriä. Eihän heille kai pientaloasumista
aiota vuokrataloina tarjota. Väliaikaisasumista ja konttiasumista – mitä lienee.
Sitä joudutaan tarjoamaan. Joka tapauksessa
tämän luokkaa vuosi 2015 asumistilan tarve vastaa lisäystä koko Suomen
rakennusvolyymiin 15 % ja koko Suomen kerrostalotuotantoon 36 %. Hirvittääkö?
Ja tämä kaikki on tarjottava valtion piikkiin. Vasta pikku hiljaa
vuokranmaksurahaa kertyy muualta kuin sossun kautta. Tilannetta muuttaa myös alueellinen
jakautuminen. On todennäköistä, että kaupunkiseudut joutuvat suuremman taakan
eteen kuin maaseutu. Erityisesti pääkaupunkiseutua on pidetty kovasti haluttuna.
Tilastokeskuksen mukaan
Suomessa rakennetaan noin nelisen miljoonaa asuntokerros-neliömetriä vuodessa. Kerrostalojen
osuus on 1,3 milj. k-m2. Pakolaisten asuttamisen minimivaatimus perheiden
yhdistäminen mukaan luettuna ja olettaen joka kolmannen turvapaikkahakemuksen
tulevan hyväksytyksi olisi 0,5 milj. asunto k-m2 vuosittain – jos 2015 tahti
jatkuu. Se merkitsee 40 % lisäystä nykyiseen kerrostalotuotantoon.
”Kaupunkisuunnittelua on
kiire katsoa uudesta lähestymiskulmasta”
Rakennuslehden Auri Häkkinen kirjoittaa elokuussa kolumnin.
Auri kirjoittaa mm. näin: ”Haastattelin viime viikolla pääkaupunkiseudun uudet
apulaiskaupunginjohtajat Olli Isotalon, Anni Sinnemäen ja Hannu Penttilän.
Kysyin heiltä, miten luodaan monikulttuurista kaupunkia.” Hän toteaa vastausten
olleen vielä varovaisia. Aurin teksti jatkuu: ”Vastauksissa tuli esille
esimerkiksi sosiaalisen homogeenisuuden välttäminen asuntotuotannon keinoin eli
monipuolisesta asuntotuotannosta huolehtiminen, asumispolun rakentaminen
vuokra-asunnoista asumisoikeusasuntoihin, maahanmuuttajavaltuustojen luominen,
erilaisten asumistottumuksien kartoittaminen, kantasuomalaiset ja
maahanmuuttajat jaottelevasta ajattelutavasta luopuminen, hyvien ja viihtyisien
kaupunginosien rakentaminen kaikille täällä asuville ja hyvien peruskoulujen
tarjoaminen kaikille.” Jos he tuon sanoivat, niin minusta viisaasti puhuivat.
Vielä Auri: ”Kaupunkisuunnittelussa on nyt niin paljon
muuttuvia tekijöitä, että kaavoituksen valtikkaa tiukassa otteessaan pitävien
kaavoittajien pitäisi päästää valtikasta hetkeksi irti ja ottaa siitä uusi ote.
Nyt rakennusten arkkitehtuuriin, kaupunkikuvaan ja autopaikkojen järjestämiseen
keskittyminen ja muiden vanhojen lähtöoletuksien käyttö ei enää riitä.
Kaupunkisuunnittelua on kiire katsoa uudesta lähestymiskulmasta.” Juuri niin!
Pentti hyvä, kaltaisillasi hyvin koulutetuilla suomalaisilla on tapana katsoa asioita rationaalisesti. Olet mennyt siihen ansaan, että yrität purkaa irrationaalista asiaa rationaalisella ajattelulla. Isäni sotapäiväkirjassa on kohta vuodelta -44, jolloin hän kirjoitti, ettei tilanne ole rationaalisesti hallittavissa. Tykistökapteeni joutui miettimään uusia ratkaisuja kun asiat eivät menneet kalibroitujen kellojen mukaan. Suomen politiikassa on sellainen tilanne. On lopetettava mantrojen kuten monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden hokeminen. Ei sellaisia ole. On eri kulttuureja ja kansoja ja ihmisiä. Kaupunkisuunnittelu on tilan järjestämistä eri tarkoituksiin ja ihmisten tarvitsemien talojen rakentamista. Tästä ei voi keskustella rationaalisesti ellei kysytä erästä asiaa: kuka maksaa? Ei eläkeläisiltä, yliopistoilta, päiväkodeista, sairaanhoidosta ja työntekijöiden palkoista loppujen lopuksi paljonkaan saa irti. Auri puhuu outoa metakieltä, kuin olisi olemassa jokin näkymätön kaavoittajan käsi joka ohjaa ja varjelee. Ei ole. Kysymys on: kuka maksaa Aurin unelman?
VastaaPoistaPena, monikultuurinen maankiertäjä
VastaaPoistaKatselen poronkasvatusblogiasi ja Rautsin kommenttia. Viimemainitussa saa sanan sijaa myös pitkään kynän varressa monenlaista kokenut Auri. Vai luulevat jotkut, että Pääkaupungin kaavoitusta (puhun noista 14 kunnasta, joista kauan sitten olisi kasattu Metropoli), niin luullaan että piirrintä ohjaa kaavoittajan hyvää tarkoittava käsi. Pitkään rannikkoseutumme rakentamista seuranneena näen, että kättä ohjaa joukko toisia käsiä, omien pomojen, kuntien politiikan värein koristeltujen pomojen ja niiden takana lusmuilevien grynderien kokeneet kourat. Helsinkiä pitäisi kuulemma tiivistää ja elävöittää (lue:elämöittää).
Liekö syynä vuosikymmeniä jatkunut rahan kierto saarien ja mantereen rantakiville. Ja koska maa siellä on kallista, on rakennettava korkeata –ja kehitettävä kelluvaa. Saaret pitää asuttaa, koska hinta siellä on korkeampi. Mitä vähävaraisempi olet, sitä luontevampaa on siirtyä miniasuntoihin lähemmäs taivasta. Kun katselee tällä hetkellä esillä olevien kaavojen tarinaa – stadionin ja Malmin lentokentän tienoiden sottaamista, Pasilan lohdutonta tulevaisuusnäkymää, Espoon ja Vantaan lähiö- ja liikennehelvettejä, ei tiedä itkeäkö vai nauraa.
Ei ihme, että kaavoittaja lohduttautuu suunnittelemalla tunneleita, sinne tänne, sikin sokin, eihän ne näy.
Joskus olen ihmetellyt, missä piilevät arkkitehdit ja arkkitehtien liitto. Ehkä ajat ovat sellaiset, että köyhän täytyy olla nöyrä. Vaikea tauti on myös hengellinen köyhyys. Kannattaisikohan edes jonkun ajatella että voisiko Helsingin jättää pilaamatta ja rakennella pohjoisemmaksi sellaiset tornit ja tunnelit että pääsee hädän tullen joko taivaaseen tai pommisuojaan. Maata kun tiettävästi riittää Ivaloon asti ja pitemmällekin.
Iltamietteenä
Mattikoo
Kyllä minusta tätä "ihmistulvaa" eurooppaan ja suomen on syytä tarkastella rationaanisesti.
VastaaPoistaMinusta eivät kaikki tulijoista ja maahan pyrkijöistä ole kriminaaleja.
Heistä aika iso-osa on korkeasti koulutettuja henkilöitä.
On aika ikävää, jos suhtaudumme kielteisesti näihin ihmisiin.
Näkemykseni mukaan heidän ainoa ongelma on kommunikoinnin ja hyväksyynnän puute.
Jos taas ajatellaan kaupunkisuunnittelun näkökulmasta tilanahtautta, tuskinpa se on ongelma.
Me olemme harvaan asuttu maa ja, jos ajatellaan pelkästään pääkaupunkia, niin katseen voi suunnata rakennuskorkeuden suhteen ylöspäin.
Elikkä mielestäni eri ihmisten ja uskontojen rantautuminen Suomeen ei ole ongelma, se vain täytyy ottaa vastaan tosiasiana.