En tunnu pääsevän eroon Irakista. Se pyörii päässä ja
ajatuksissa. Pakolaisongelma tuntuu niin vaikealta, Kirjoitin joskus pari
kuukautta sitten blogissani myönteisesti irakilaisista ja siitä että he ovat
syyrialaisten kanssa juuri sellaisia ihmisiä joita meidän kannattaa mielihyvin
ottaa vastaan - jos vastaanotettava on.
Nyt kun ensin tapahtui se, että saimmekin vain irakilaisia ja afgaaneja, ja
vain nuoria miehiä, silloin alkoi tuntua että vaikeata on. Miten tästä
selvitään? Minne takaisin käännytetyt viedään? Viekö joku heidät Bagdadiin tai
Kabuliin? Miten se tapahtuu? Vai rajalleko heidät bussista tipautetaan?
Suomalainenko poliisimies heitä saattelee ja takapuolesta tuuppii? Ei, sehän on
mahdotonta! Useat ovat paenneet
asevelvollisuutta. Mihin he kotimaassaan joutuvat jos menevät virallisesti
maahan? Epävirallisesti on portti auki vain Daeshiin! Sinnekö heidät halutaan? Tänne heitä tulee
jäämään paljon enemmän kuin nyt lupaillaan. Näissä mietteissä on jatkettava jutustelua
Irakista. Miksi? En tiedä!
Aapo Irakiin
Aapo Ala-Härkönen on kurssitoverini. Me aloitimme
Teknillisessä Korkeakoulussa Hietalahdenkadulla vuonna 1953. Elettiin sotien
varjossa jälleenrakennuskautta. Rakentaminen tuntui silloin oikealta tulevaisuuden
alalta. Aapo valmistui vuonna 1958 ja aloitti rakennesuunnittelijana. Vuonna
1965 hän siirtyi Virkkalaan Lohja Oy:n palvelukseen. Se tapahtui kaksi vuotta
”Kalkki-Petterin” eläkkeelle siirtymisen jälkeen. Risto Alanko oli aloittanut
”kalkinpölyn putsaamisen” ja rakennuspuolen kehittämisen. Alangon remmissä
Siporex ja Saseka tulivat tutuiksi, ja sitten koittikin kutsu vientiin. Ja
viennistä ja Irakista, niistähän on nyt puhe. Tarkemmin sanottuna Aapolle
koitti kutsu vientiin vuonna 1977.
Vise Oy:n ja Lohja Oy:n liittoutuminen paikallisen
valtionyhtiön kanssa johti mahtaviin projekteihin. Lohja selvisi Irakista
kuivin jaloin, mutta Visen kohtalona oli tulla ”laillisesti murhatuksi”. Näin
kirjoitti Kauko Parkkinen: Laillinen
murha – Visen taru ja tuho, Kauko-Kustannus 2003.
Vise Oy:n Seppo Hautala, apunaan Terho Jaatinen –
nykyinen saarnamies - olivat maailmanvalloitusretkellä. Irakissa näytti
tärppäävän. Libyassa oli jo vähän tärpännyt.
Mutta nyt tarvittiin avuksi isompia rahkeita. Lohja Oy oli oivallisen
vahva kumppani. Kun vielä Alanko keksi heittää remmiin kunnianhimoisen Aapon - geschäft
oli selvä, hän lähti vetämään Lohjan osuutta projektissa. Pesti paikanpäällä
alkoi syksyllä 1977. Kumppanina oli paikallinen valtionyhtiö SCCCO ja tietysti
homman löytänyt Vise. Lohjan ensimmäisenä tehtävänä oli elementtitehtaan
rakentaminen. Se tehtiin elementtien tuottamiseksi 28 ammattikouluun. Myöhemmin
tuotettiin myös 6 maatalousoppilaitoksen elementit. Kolmantena suurena juttuna
oli kaivoskaupunkien rakentaminen Syyrian rajan tuntumaan. Sitten piti panna
elementit pystyyn. Ja niin tehtiin eri puolilla laajaa Irakin maata. 34
työmaalla etelässä, pohjoisessa, idässä ja lännessä. Rakennettavana oli puoli
miljoonaa kerrosneliötä.
Eri puolille maata rakennetun
28 ammattikoulun yhteispinta-ala oli noin 180000 kerrosneliömetriä.
Kokonaishinnaksi oli laskettu 550 milj. markkaa. Nykyrahassa arvioituna ja
indeksikorjattuna tuo tekisi noin 1500 euroa neliömetriltä. Kuvassa ensimmäinen
valmistunut koulu Aapon itsensä kuvaamana – vai oliko vaimo? Ylpeä vartija
huolehtii turvallisuudesta.
Saman vuoden
syksyllä allekirjoitettiin toinen projekti. Olisi rakennettava 6
maatalousinstituuttia kokonaispinta-alaltaan 280000 kerrosneliömetriä.
Urakkahinnaksi oli laskettu 600 milj. markkaa eli nykyrahassa rakennuskustannusindeksillä
muokattuna noin 1100 euroa per neliömetri. Visen vastuulla oli hankkeiden suunnittelu.
Kaupunkisuunnittelu Oy ja siellä Jaakko Ylinen olivat aktiivisia tekijöitä.
Sitten laukesi kolmas
projekti
Oli rakennettava kahteen Syyrian rajan läheisyydessä
sijaitsevaan kaivoskaupunkiin asuntoja 260000 kerrosneliömetrin verran. Lohja
OY:n Box-Unit elementtituotannon osalta hinnaksi tuli 260 miljoonaa markkaa eli
nykyrahassa 45 miljoonaa euroa. Tuo oli mielenkiintoista tuo BOX-UNIT. Olihan
maailmalla ollut uskoa tilaelementtirakentamiseen. Oikeastaan sitä uskoa syntyi
Melbournen Habitat-korttelista vuodelta 1967. Ihan tosissaan silloin ajateltiin
box-unit tulevaisuuden systeemiksi. Mutta, ehkä ei juuri arkkitehti Moshe Safdien idean pohjalta - Irakissa.
Hän taisi olla liian läheistä veljeskansaa. Syntyään Haifasta,
syyrianjuutalainen. Mutta Irakin box-unit olikin tamperelaisen Aulis Saarisen
patentoima ja sittemmin Lohjalle myyty systeemi. Aulis oli systeemin
patentoinut 1960-luvulla.
Ylhäällä vasemmalla
AUSA-taloja Tampereen Hakametsässä vuosilta 1970-1973. Arkkitehteina Karvala ja
Silvennoinen. Rakennusmestari Aulis Saarinen oli aikansa innovaattori. AUSA
-järjestelmä saavutti myös kansainvälistä huomiota. Aulis Saarisen yritys
ajautui kuitenkin konkurssiin 1970-luvun puolessa välissä Saksan
rakennuskohteen rahoitusvaikeuksien takia. AUSA-järjestelmän patentit siirtyivät
Lohjan Kalkkitehtaalle ja nimi muutettiin Lohja Box Unit -järjestelmäksi.
Systeemi sai sitten ainoan suuren sovelluksensa Irakissa 80-luvun alussa.
Oikealla kuva Lohjan Box-Unit elementtitehtaasta Irakissa. Vasemmalla alhaalla
on Melbournen Moshe Safdien Habitat-tilaelementtikorttelia vuodelta 1967. Se
oli aikoinaan minun suuren ihailuni kohde. Uskoin sen tulevan meillekin
kaupunkirakentamisen renessanssina.
En pysy aiheessa
Tämän blogin aiheena oli alkuaan yhteistyö irakilaisten ihmisten
kanssa. Ihmisillä tarkoitan lähinnä rakentamisen tilaajia ja työntekijöitä.
Erehdyin lavertelemaan tilaelementeistä. Nyt kerron hieman ihmisistä. Tai
kerron minulle kerrottua. Aapo Ala-Härkönen sanoo yhteistyön irakilaisten
tilaajien kanssa olleen moitteetonta, joskaan ei aina ongelmatonta. Ongelmat
syntyivät mentaliteettieroista. Ajan ja aikataulun käsite poikkeaa. Asioista
täytyy huomauttaa ja reklamoida lujalla otteella, sitten kaikki asiat voivat
selvitä kertaheitolla. Tilaajien, tai joint venture -kumppaneiden kanssa asiat
siis sujuivat, kunhan asetettiin hieman paineita. Työntekijöiden kanssa oli
kuitenkin ongelmia. Elementtitehtailla ja työmailla oli tuhansittain väkeä.
Alkuun yritettiin palkata paikallista työvoimaa tilaajan toivomusten mukaan.
Kun tässä ei tyydyttävästi onnistuttu palkattiin kurdeja vuoristosta. Se oli
parempi. Lopuksi sitten rekrytoitiin, filipinoja ja pakistanilaisia.
Rekrytoinnissa silmän välke oli ykköskriteeri. Hyvällä silmänvälkkeellä pääsi
jopa nokkamieheksi.
Aapo Ala-Härkönen palasi kotimaan hommiin vuonna 1980.
Hän laskeskelee Irakin projektinsa voitollisiksi. Se taitaa olla melkoista
herkkua. Nyt kun häntä haastattelin, hänellä oli välkettä silmäkulmassa.
Siinäpä se salaisuus!
Vain orjat juoksevat
Rikkaiden tai puolirikkaidenkin öljymaiden ongelma on
työnteko. Ruumiillinen työ ei tunnu sopivan paikallisille miehille. Miehet
keskustelevat, juovat teetä ja jälleen keskustelevat. Televisiota katsotaan
syödessä ja nukkuessa ja keskusteltaessa. Nykyään vielä älypuhelinta - kaiken
muun ohella. Remonttitöihin palkataan pienipalkkaisia siirtotyöläisiä. Köyhäkin
löytää aina vielä köyhemmän. Hiekalla syntynyt ei juokse. Eräs hyvä
korkeakoulutettu irakilainen ystäväni joutui kerran juoksemaan Tallinnan
satamassa ehtiäkseen laivaan. Hän sanoi juosseensa ensimmäistä kertaa 15
vuoteen. Vain orjat juoksevat, sanoo vanha viisaus. Jo muinaiset kreikkalaiset
sen tiesivät. Jos katto vuotaa etsitään
lisää ämpäreitä. Katon korjaaminen, se on hankala homma. Täytyy muuttaa
elämäntapaa ja tehdä jotain. Naiset ovat ahkeria. Miehet laiskoja. Sen kuuluu
olla niin. Muuten saatettaisiin leimata hulluksi. Hiekalla syntyneellä ei ole
kenkiä. Hän käyttää rantasandaaleja. Olisiko sandaalit jalassa hyvä lähteä
kasvimaata kääntämään? Tai lunta lapioimaan? Tässä on yksi ns. kotouttamisen
ongelma. Miten ihmiset jotka eivät ole tottuneet ruumiilliseen työhön
voitaisiin kotouttaa työn kautta? Oikeastaan niiden jotka suorittavat tärkeätä
kotouttamistyötä kannattaisi lukea G.A. Wallinin kirja: Tutkimusmatkoilla
arabien parissa, WSOY, Juva, 2000. Palaan asiaan vielä blogin lopussa.
Olipa nyt ilkeätä juttua
Tiedämmehän me että syyrialaiset ovat parhaita rappareita
ja katto-ornamentiikan tekijöitä ja tiedämme egyptiläisten olevan parhaita
puuseppiä, turkkilaiset ovat maan mainioita metalliseppiä, mutta nämä eivät
olekaan niitä rikkaita tai puolirikkaita. Ovat köyhiä, jolle työnteko on
kunniaksi. Kysyin kerran eräältä hiekalla syntyneeltä kollegalta: ”What is your
work?” Hän vastasi: ”Me no work, me manager!” On totta, mutta valitettavaa,
että meillä nytkin on pakolaisten joukossa enemmän managereita kuin
työntekijöitä.
Antti Irakiin
Antti Kunnas 69 on minun työtoverini monien vuosien
ajalta. Hän tuli Libyaan vuonna 1993 ja toimi Devecon Oy:n vuokraamana
arkkitehtina paikallisessa National Consulting Bureau -toimistossa 7 vuotta. Asuimme
samalla kämpillä Tripolin lentokentän läheisyydessä. Juuri katsoimme Googlesta,
meidän kämppimme tai entinen YIT:n kämppi, se oli hävinnyt. Naton pommittajat
olivat sen paukauttaneet taivaan tuuliin. Onneksi emme enää olleet sisällä.
Antti, hän on ihailemani mielettömän työnteon ja työtehon tyyppi. Hän on myös
historioitsija. Hän piirsi maailman kriisien aaltoviivan vuosisatojen ajalta.
Kriisien sykli on jatkuvasti nopeutunut. Nyt kippura näyttäisi uuden kriisin
olevan menossa tai alkamassa. Onko?
Tämä on vapaa
sovellutus Antin kehittämästä kriisisyklistä parilta vuosisadalta. Ei tosin
maailmanhistorian alusta niin kuin Antti sen oli tehnyt. En löytänyt
originaalia millään ilveellä. Internet veti meidät ylös, sitten pudottiin
jälleen, löytyykö vetoapua. Joku sanoo että nyt jämähdettiin pysyvästi????
Antilla on kokemuksia Irakista Bagdadin
konferenssipalatsin rakennusvuosilta. Nuorena miehenä, 32-vuotiaana, hän joutui
tai pääsi lähtemään jo hyvässä rakennusvauhdissa olevan konferenssipalatsin
työmaalle Resident Architect -vakanssille. Työmaalla hän edusti Kaija ja Heikki
Sirenin toimistoa. Elettiin vuoden 1979 syksyä. Anturat oli valettu, kellari
oli tehty ja runko oli pystyssä. Mutta myös purkutyöt olivat käynnissä, sillä
irakilaiset olivat päättäneet laajentaa hanketta. Maestro, pääarkkitehti Heikki
Siren, oli ehdottanut talon jatkamista yhdellä 8 metrin modulilla. Niinpä siis
yhtä päätyä purettiin Antin aloittaessa.
Työpaikkana oli palatsin salaisen poliisin
turvallisuuspomon virkahuoneen takanurkka. Ankara virkaherra oli nimeltään
Taha. Olipa ainakin turvallista työskentely hänen selkänsä takana. Antin
tehtävänä oli suunnitelmien ja materiaalien hyväksyttäminen. Me kaikki tiedämme
ja arvaamme jo huhupuheiden perusteella, ettei tuo työ Irakissa ollut mitään
”leimaamista”.
Kaija ja Heikki Sirenin
toimiston suunnittelema Bagdadin palatsi oli suomalaisen rakennusviennin
merkittävä lippulaiva. Rakennustyö aloitettiin vuonna 1978 ja talo vihittiin
käyttöön vuonna 1982.
Nasreen, nuori ja vaativa
- nainen
Hieman yllättyneenä kuulen että Antin tärkein vastapuoli
oli nainen, Nasreen. Islamilaisilla nimillä on aina jokin selitys: Nasreen on ”villi
ruusu”. Olinhan edellisessä blogissani kertonut naisista arabian maiden
suunnitteluhallinnossa. Ja taas törmäämme vahvaan naiseen. Arkkitehtikuvien
hyväksynnän päätekijä oli Dr. Sirwan, hänen alaisenaan oli Prof. Dougramesh, mutta
varsinaisesti tiukan tarkastuksen teki kolmissakympeissä oleva Nasreen, ”villi
ruusu” joukkoineen. Näissä joukoissa oli
muuten useampia nuoria naisia. Kuvien hyväksynnän pahin lukko oli tuo mainittu professori
Dougramesh itse. Hän oli insinööri - herrasmies kuitenkin, englannissa
opiskellut, kaiken tietävä, siis tyypillinen konsultin surma. Yleensä britit,
jenkit ja intialaiset olivat minun kokemukseni mukaan tuossa lajissa pahimpia,
mutta eivät irakilaisetkaan näytä olevan Pekkaa pahempia. Dougrameshin
lempilause oli: ”I don’t accept, not even that!” Tämän sai Antin mukaan kokea
myös rakennesuunnittelusta vastaava kollegamme Aarne Hollmen. Lisää laskelmia
ja lisää laskelmia! Kaapistoissa D. vaati ”invisible screws”, pelkäsi varmaan
itse Saddamin ärsyyntyvän ruuvinkannan nähdessään ja mitä siitä sitten
seuraisi. Olihan yksi hankkeesta vastannut herra jo joutunut teloitetuksi –
lieneekö sitten ruuvinkantojen vuoksi. Ei, kyllä syyn täytyi olla jotain vielä
vähäpätöisempää.
Bagdadin palatsin
yksi suuri materiaaliongelma oli kuvassa näkyvien tornien tiilipinnoite. Tiilet
olivat sveitsiläistä valmistetta, poltettuja tiiliä. Tilaaja vaati ehdottomasti
kaikkien tiilien täsmälleen samaa värisävyä. Tarvittiin itse maestro Siren
selvittämään ettei tuollainen ole poltetun tiilen suhteen haluttua eikä
toivottua. Julkisivuelementtien suhteen käytiin taistoa. Jopa elementtitehtaan
suomalainen pomo jouduttiin vaihtamaan. Laatu saatiin kuntoon.
Sittenpä Antti tuli paikalle mukanaan koko perhe, vaimo
ja kaksi lasta, 3 ja 6. He asuivat Makrotalon korundilevypintaisessa parakissa.
Hauskaa muuten, Google Earthista katsomalla havaitsee noiden parakkien vieläkin
olevan pystyssä. Muistan itsekin. Ainoa mitä nuo parakit eivät kestäneet, oli
lattianpesu italialaisarabialaisittain: ämpäri vettä lattialle ja vesi ulos
lastalla. Lattiat olivat lastulevyä, sinne ei vedellä pitänyt olla asiaa. Ovat
ilmeisesti tämän sisäistäneet tai sitten vedestä on nykyisissä oloissa ollut
puutetta. Silloin, vuonna 1980, jo ennen Iranin ja Irakin sodan alkua oli puutetta
ruoasta. Suomalaiset perheenemännät matkustivat yhteisellä bussilla
ostosmatkoille. Outoa, että jo ennen sotaa. Mutta samanlaista se oli
Libyassakin tuohon aikaan. Diktaattorit eivät tuntuneet hallitsevan
ravintotalouden hoitoa, tai sitten eivät olleet siitä kiinnostuneita. Ehkä
syynä oli arabisosialismi, jossa perinteisille basaarikauppiaille ja muille
yksityisyrittäjille annettiin pahan kapitalistin leima – kun vain matoilla makailevat.
Projektin
hankintatoimi oli kunnioitusta herättävä. Jäähdytystornit ja atk-laitteista osa
tuli jenkeistä. Muuten pääosa tavarasta tuli Euroopasta. Suomesta tuotiin
sementtiä, terästä, puuta, vaneria, rappaus- ja kateaineita, alumiinia,
lamppuja, huonekaluja, sähkötauluja, turvetta ja erikoisalojen työntekijöitä.
Mistähän nuo sen ajan huippu atk-laitteet ja valvontamonitorit tulivat?
Iranin Irakin sodan alettua, lokakuussa 1980, suomalaiset
poistuivat autokaravaanissa Jordaniaan ja sieltä edelleen Syyrian ja Turkin
kautta Jugoslaviaan ja edelleen Eurooppaan. Reitti on sama kuin nyt
pakolaisvirroilla. Siihen aikaan rajanylitykset olivat kuitenkin vaivattomia –
ilman viisumeita. Suomen passi oli valttia. Antti keskittyy muistelemaan
automatkoja Irakista Helsinkiin ja jälleen takaisin.
Antti palasikin
sitten takaisin tammikuussa 1981. Hän ajoi matkan ostamallaan turkkilaisvalmisteisella
Fiat Mirafiori-kloonilla. No, älkää luulko, ei tuo kuvassa oleva Murat ole se
Antin Murat.
Työt lähtivät uudelleen
käyntiin
Suomalaisia oli vähemmän. Pakistaneja ja filippinoja sitä
enemmän. Julkisivuelementtien tuotannossa ja viimeistelyssä oli alkuun
vaikeuksia, mutta sitten kaikki luonnistui. Hankintaprosessi oli valtava.
Materiaalia tuli eri puolilta maailmaa. Suomestakin. Antti poistui maasta
joulukuussa 1981. Konferenssipalatsi vihittiin vuonna 1982.
Saimmeko Antin jutusta jotain irti joka koskee
irakilaisia ihmisiä, irakilaisia työtovereina tai irakilaisia työn teettäjinä.
No, emme oikeastaan saaneet, sillä suomalaiset eivät vientitöissään menneet
kotoutumaan. He menivät hoitamaan tilatun homman ja sitä tehdessään olivat
mahdollisimman vähän tekemisissä paikallisten kanssa. Oikeastaan sitä ei
hyvällä katsottukaan. Hallintoherrat ja diktaattorit pelkäsivät kauttaaltaan ja
kaikissa maissa juuri eniten assimiloitumista, kulttuurien vuorovaikutusta ja
kotoutumista. Nyt meidän tehtävänämme on kotouttaa ihmisiä joiden valitettavana
perintönä on opetettu epäluulo vierasta kulttuuria kohtaan, jopa suoraan
sanottuna hyvin vahva rasismi. Tässä sitä ollaan puhtaaksi pestyn kaulan kanssa.
Oppitunti Georg August
Wallinilta 1800-luvun alkupuolelta
G.A.Wallin, yliopistonprofessori Turusta vietti arabien
parissa vuosia. Elämä beduiinien parissa kiehtoi Wallinia, erityisesti häntä
kiehtoi vieraanvaraisuus. Wallin rakasti elämää aavikolla, hän ei pidä
kaupunkilaiselämän teennäisyydestä. Hän ei myöskään pidä siitä, että ”kansalla
on liian paljon uskontoa ja liian vähän moraalia.” Hän kirjoittaa: ”Minun oli
vaikeata ratkaista kumpi oli Herralle otollisempi, sekö joka meni Mekkaan ja
polvistui hänen luulotellun talonsa edessä, peseydyttyään ensin Zemzemin
vedellä, vai sekö joka meni Jerusalemiin polvistumaan Pojan haudalle ja
suutelemaan sen marmorilaattaa, kylvettyään ensin Jordanissa?” Wallin taisi
olla kunnon luterilainen, koska hän sanoo paikallisista näin: ”Mitä sinua
hyödyttää, olet sitten kristitty tai muslimi, tehdä toivioretki elämäsi aikana
Jerusalemiin tai Mekkaan, jollei koko elämäsi ole toivioretkeä Herran luo?”
Wallinin matkat
beduiinien parissa 1844-1849. Hän teki maamatkaa kaikkiaan noin 10000
kilometriä ja merimatkaa 6000 kilometriä.
Wallin pitää beduiinien
vieraanvaraisuudesta
"Vieraanvaraisuus on heidän
vääjäämättömin hyveensä, niin luontainen, että siinä tuskin mitään ansiota
nähdäänkään." Hän jatkaa:
"Meillä kävi alituiseen vieraita, ei mennyt päivääkään, ettemme saaneet
suurta tai pientä vierasjoukkoa kestitäksemme. Arabien (tarkoittaa tässä
beduiinien) vieraanvaraisuutta käytetään usein väärin, ja on miehiä, jotka
vaeltavat heimon luota toisen luo eläen vain muitten niskoilla. Yleisesti
ottaen he ovat puheliasta, miellyttävää, ystävällistä väkeä, mutta eivät juuri
lainkaan erota omaansa toisen omasta; etenkin kaikki syötäväksi kelpaava on
heille yhteistä.
Sukulaisia ei saanut ryöstää. Beduiinit saivat huomattavan osan toimeentulostaan myös
ryöstelemällä. Se, mikä heimo sai ryöstää toisen, oli tarkoin säädeltyä.
Sukulaisheimoja ei voinut ryöstää. Yksikin sukulaisheimon edustaja
matkaseurueessa pelasti kaikki ryöstöltä. On näet lakina, että jos seurassasi
on joku henkilö siitä heimosta, jonka luo kuljet, vaikkapa vihamielisenkin,
niin ei tällä heimolla ole mitään oikeutta tehdä sinulle pahaa tai ottaa
omaisuuttasi. ”
Naiset hallitsivat
pensaspartoja
Naisten asema kiinnostaa Wallinia: "Muuten on
huomautettava, että naiset aavikolla (vähemmän kuitenkin kuin kaupungeissa)
pitävät miehiä ankaran tohvelivallan alla, niin mahdottomalta kuin se tuntuukin
katsoen siihen surkeaan asemaan, jossa he yleensä ovat itämailla. Mutta nainen
on kaikkialla maailmassa samanlainen, ero riippuu enimmäkseen miehistä, joiden
on pidettävä heitä ohjaksissa. Itämaiden miehet, jotka useinkin ovat sielultaan
heikkoja, kykenevät vain vähäisessä määrässä saamaan henkistä valtaa naisiin,
vaan nämä, vaikka ovatkin suljettuja harim-vankilaansa,
usein johtavat pensaspartaisten miestensä toimia."
Siinäpä se. Näistä asioista kiinnostuneen kannattaa
lukea: G. A. Wallin: Tutkimusmatkoilla arabien parissa, WSOY, Juva, 2000.
Perusteellista työtä taas, kiitos. Jouduin kiireessä kokoamaan diasarjan (käytän edelleen Leitzin 60-luvun projektoria). Aiheena oli YM:n lähialue / Venäjän -hankkeisiin kuuluneen Viipurin kirjaston remontin aloittaminen 1990. Etsin jotakin lähtökohtaa. Valitsin 1988 ottamani kuvan Potsdamer Platzista Berliinistä. Kuuluin YK:n Euroopan talouskomission asiantuntijaryhmään ja olimme seuraamassa Itä- ja Länsi-Berliinin virkamiesten yhteiskokousta koska muutamat infrat eivät tunne rajoja. Diaesitykseni yleisössä oli ihmisiä, jotka eivät ymmärtäneet, että kevyen nurmen peittämä ja ikkunat kiinni muurattujen talojen alue oli Berliinin keskusta. He eivät ymmärtäneet mitä Euroopan jako oikein oli ollut miljoonille. Heille massamurhaamisen teollistaminen, kaupunkien hävittäminen ja pakolaisten virrat olivat historiaa jota ei tarvitse enää ottaa niin vakavasti. Mutta minä ja ikäiseni tietävät, että fundamentalismia on aina ja kaikkialla. Me tiedämme mitä Eurooppa on tehnyt itselleen ja muille. Merkitseekö tämä nyt sitä, että voimme opettaa jotakin niille, jotka tekevät samaa? Mitä voisimme opettaa?
VastaaPoistaHieno kommentti - Jussi. Taitaa olla niin, että me opettajat olemme jo aktiivisesti unohtaneet lähihistoriamme, voidaksemme elää ja sitten voidaksemme kuolla rauhassa - ilman suurempia synnintuntoja.
PoistaSetä,
VastaaPoistaMaailman kirjat sekaisin? Voisiko tuon paremmin sanoa? – Sillä välin kun olet tyhjentänyt Irak-arkistojasi, olen haistellut omia jälkiäni. lähinnä arkkitehdin roolista käsin.
Kuten poikasi voinee kertoa: voisi mennä paremminkin. Älykkönä voisit auttaa vastaamalla yleisempään kysymykseen: mitä on suomalaisuus – ja mitä se oli. Vai oliko sellaista?
Ja minä suomennan: mitä on suomalainen arkkitehtuuri? En tarkoita vain suomalaista vaan arkkitehtuuria.
Kysynpä yleisemmin: Mitä on suomalaisuus? Tänään. Juostaanko mekin liian kovaa?
Siinä taisi mennä jo kasvava joukko irakilaisiakin. Ja sitä ennen meitä savolaisia.
Miettii
Mattikoo