Olin Lauttasaaren kirkolla turvapaikanhakijoiden
joulujuhlassa. Juhlan nimenä oli ”Jouluksi kotiin”. Aika lailla monimerkityksellinen
juhlan nimi! Kirkko oli toiminut hätämajoitustilana suuren invaasion aikana.
Nyt porukka oli siirretty Heinolan reumasairaalan 50-luvun tuotetta oleviin komeisiin
tiloihin. Turvapaikanhakijat olivat tehneet Heinolan parantolan odotuselämästä
hienon videon, joka esitettiin osana tilaisuuden ohjelmaa. Ei tunnu kuitenkaan
arkkitehtuuri purevan, sillä miehet muistelevat mielihyvällä ja kaipauksella aikaansa
Lauttasaaressa. Mikäpä siinä, eihän
Keijo Petäjän Lauttasaaren kirkko jää arkkitehtuurissaan jälkeen Martti Välikankaan
reumasairaalasta. Tuota invaasion ja kirkon hätämajoituksen aikaa tuntuvat
muistelevan myös suomalaiset vapaaehtoisnaiset, jotka taisivat jo hyvinkin
ystävystyä komeisiin irakilaispoikiin vilkkaasta halaustoiminnasta päätellen.
Sympaattista se tuo oli, mutta taisivat irakilaispojat saada isoäidin jälkeen
ensimmäiset naishalit. Hyvin kuitenkin sen homman osasivat.
Irakilaispojat
olivat miehekkään komeita, tukkalaitokset olivat viimeisen päälle muotifrisyyriä,
osa kuitenkin pipopäitä ja amerikanlippismiehiä, sanovat niitä snäppäreiksi.
Käytös oli erinomainen ja kaikki esitykset saivat heiltä suuret aplodit.
Erityisesti jäivät mieleen poikien keskinäiset hellät partaposkisuudelmat.
Niistä huokui yksinäisyys.
Tilaisuus oli aivan ihana –
omaa peliä
Siellä esitettiin hienoja puheita. Puhujat pyytelivät
anteeksi eräiden pakolaisten tekemiä törkeyksiä. Siellä kehuttiin puolin ja
toisin sekä kyläilijöitä että isäntiä. Ja taas! yllätys, yllätys - ensimmäinen
pakolaisten puheenvuoron esittäjä oli nuori irakilaisnainen. Hän oli ollut
kahdeksan kuukautta Suomessa ja puhui jo suomeksi pitkät ritirampsut.
Nuori sympaattinen
irakilais-nainen Wjdan Aljoboori korosti tarvetta tehdä asioita itse. Hän oli ensimmäinen
puheenvuoron käyttäjä ja teki sen ihastuttavalla tavalla. Hänen kaltaisensa
ihmiset ovat tervetulleita Suomeen.
Innostuneet suosionosoitukset tulivat kättentaputuksin
yhtälailla niin omilta kuin isäntäkansalta. Ohjelmaa suunnitellessaan seurakunnan
väki ei näytä turhia ujostelleen. Kun kerran kirkossa ollaan niin rohkeasti
”omaa peliä” – niin kuin urheilijat tapaavat sanoa. Ei otettu tavanomaista stressiä
islamin ja kristinuskon ajatellusta vastakkainasettelusta tai suorastaan vihasta.
Ei lähdetty tekokunnioittamaan toisten syviä tunteita. Pelattiin ”omaa peliä”.
Se oli mahtavaa.
Ensimmäinen tilaisuudessa laulettu kertoi Jeesus-lapsesta
Näin sydämeeni joulun teen (Vesa-Matti Loiri)
Itämaan tietäjät
Tilaisuudessa esitettiin joulukuvaelma. Kolme tietäjää
saapui itäisiltä mailta, paikalla oli mustiin puettu Maria, paimentyttöjä,
paimenpoikia sauvoineen ja tähti valkopukuisen naisen kantamana. Esiintyjät
olivat irakilaisia, kurdeja ja suomalaisia. Joukossa oli myös yksi
egyptiläinen. Itämaisten tietäjien turbaanit olivat ammattitaidolla
disainattuja, olivathan sitojina turbaanien perinnemiehet itse. Myös paimenet
näyttivät aivan oikeilta paimenilta ruutuhuiveineen. No, sehän oli sanomattakin
selvää, ettei juutalaisten kuningas Herodotos nihteineen kuulunut tähän
joukkueeseen.
Itämaiden tietäjät saapuivat Lauttasaaren kirkolle
hyvinkin aidon tuntuisina ja ei pelkästään tuntuisina vaan aidon oikeina ja pesunkestävinä.. (Hanna Solan kuva) Mahtavaa että tällainen tapahtuma oli niin luonteva,
täysin ilman perinteen omistukseen liittyvää sokeutta. Joululauluja laulettiin tyydyttävä repertoaari. Jeesus lapsi ei ole
islaminuskoisille mikään vieras asia, onhan Jeesus yksi Islamin suurista
profeetoista. Islamin mukaan Isa = Jeesus syntyi Mariasta neitseellisesti. Isa
oli Abrahamin ja Mooseksen suhteen pienempi merkitykseltään, mutta hänet kuitenkin
nostettiin taivaaseen. Koraanissa on muuten mainittu 25 profeettaa, joista 22 on
myös raamatullisia hahmoja.
Taatelintallaajat suoraan
uskontojen syntysijoilta
Nuoret miehet ovat kotoisin Bagdadista ja Mosulista.
Bagdad on muinaisen Babylonin lähettyvillä ja muinainen Ninive sijaitsi taas
Mosulissa. Nämä nuoret miehet ovat kotoisin vanhasta Mesopotamiasta. Raamatun
luomiskertomuksessa on yhtymäkohtia ja yhteisiä tarinoita Mesopotamian
kansalliseepoksen Gilgameshin kanssa. Se tehtiin noin vuonna 1300 eaa. Tai ehkä se olikin sama kirja, sillä Mooseksen
väitetään kirjoittaneen Raamatun ensimmäiset osat noin suunnilleen samoihin
aikoihin, faarao Ramses II aikaan.
Ramses II:n (1279 1213
eaa.) muumio, jonka arkeologi Émile Brugsch kuvasi vuonna 1881. Tuon miehen
aikaan Gilgamesh ja Raamatun Vanhan Testamentin kirjoitukset ryhtyivät näkemään
päivänvaloa.
Nyt uskonviisaat väittelevät siitä, oliko Gilgameshin
luomiskertomuksella jotain tekemistä Raamatun tarinoiden kanssa. Jotkut
kiivailijat sanovat Hammurabin (1200 eaa.) jälkeisen ajan Babylonin pääjumalaa
Mardukia itse saatanaksi. Ja sanovat todistukseksi sen, että Sadussa sormuksen
herrasta itse pääpiru on Melkor, "Musta Ruhtinas". Hän on sekä haltioiden
ja ihmisten päävihollinen. Tarun mukaan Melkor yritti tuhota veden kylmällä tai
kuumalla ja tuli samalla luoneeksi pilvet ja jään. Sehän on juuri Marduk – niin
sanovat. Aikakoneemme sekoittaa tarun ja todellisuuden, tässä tapauksessa vain
useampia taruja. Miksipä muuten ei, sitähän se on se ihan oikea todellisuuskin.
Mikään ei ole totta. Mesopotamialaisten luomiskertomuksessa Marduk, makean
veden jumala, tappoi Tiamatin, joka oli suolaisen veden sumun jumalatar.
Onnistuttuaan halkaisemaan Tiamatin kahtia, Marduk loi toisesta puoliskosta
taivaan ja toisesta maan. Sitten hän ryhtyi ihmisten luomiseen. Sekin tapahtui
toisen jumalhahmon veren avulla. Hahmo on Kingu, Tiamatin poika.
Gustave Doré
on kuvannut meille luomiskertomuksen. Tässä kuvassa on valon luominen. ”Neljäntenä
päivänä Jumala luo yötä ja päivää hallitsevan valon.” Sehän on meidän joka
kodin perheraamatussamme, kunhan sitä muistaisimme katsoa. Raamatun
luomiskertomus alkaa muuten tyhjästä, babylonialaisten luomiskertomus alkaa kaaoksesta.
Raamatun mukaan kaikki tapahtui rauhallisemmissa
merkeissä. Jumala loi toisena päivänä taivaan ja meren sekä kolmantena päivänä erotti
merestä maan. Mooses näin kertoi omissa papyruskääroissään. Seitsemäntenä
päivänä meidän Jumalamme lepäsi. Jotkut ovat sitä mieltä että hän juhli. Kun
Jumala oli kuudessa päivässä saanut luomistyönsä päätökseen, hän lepäsi. Näin
sanoo meidän suuri kirjamme. Vanha raamatunkäännös sen sijaan sanoo, että
seitsemäntenä päivänä Jumala juhli: ”Sitten Jumala lepäsi, hän pysähtyi nauttimaan
ja juhlimaan kättensä tekoja.”
Jumala ei pitänyt yksimielisyydestä
ja yksikielisyydestä
Mardukin aikaan rakennettiin Baabelin torni. Torni
rakennettiin Babyloniin eli Baabelin kaupunkiin. Ihmiskunta oli kuulemma liian yhtenäinen ja
yksikielinen. Ja kaiken lisäksi he havittelivat tavoittavansa tornin avulla
taivaan. Tämä ei ollut Jumalan mieleen ja hän sekoitti kielet ja hajotti
ihmiset ympäri maailmaa. Näin siis
Jumala itse suuressa viisaudessaan päätti hajottaa ja hallita. Jopa edellinen
pääministerimme oli päätynyt havaitsemaan jotain tarvittavan konsensussuomen
uudistamiseksi. Ja tämän taivaallisen tilanteen olemmekin nyt saaneet omaksemme.
Nyt vain jäämme jumalan tavoin odottelemaan noususuhdannetta.
Baabelin torni
Babyloniassa, lähellä Bagdadia, rakennettiin perimätiedon mukaan
vedenpaisumuksen jälkeen. Nooakin jälkeläiset sitä kuulemma rakentelivat.
Vedenpaisumuksesta puhutaan sekä Gilgameshissa että Raamatussa. Kai se sitten
on täyttä totta. Ainoa mikä nyt on varmasti totta, että nuo nuoret miehet
tulevat tänne meille noilta luomiskertomuksen syntysijoilta. Kuvan ikuisti vuonna
1583 Pieter Brueghel vanhempi. Liisa muuten näki tämän alkuperäisenä Tallinnan
Raekojan kellarissa juuri kaksi viikkoa sitten.
Babylonian kuningatar Semiramis kuuluu määrittäneen
poikansa syntymäjuhlaksi joulukuun 25 päivän. Sanovat pojan olleen
ruumiillistunut auringonjumala. Syntymäpäivien kunniaksi kansa juhli ja
juopotteli. Ihme miten nuo perinteet säilyvät sitkeästi sukupolvesta
sukupolveen. Mesopotamiassa vietettiin talvipäivän seisauksen juhlaa näihin
aikoihin vuodesta. Rituaalit, rukoukset, kulkueet, uhrit, kansalliseepoksen
resitointi, tulevan vuoden profetioiden ja ennustusten esittely, kaikki myös
symbolisesti osoittaen valtion, uskonnon ja talouselämän kiinteätä yhteyttä, ne
olivat Mesopotamian ja Babylonian 12-päivänen talvipäivän taittumisen
juhlintaa. Kreikkalaiset juhlivat aurinkoa, Kronosta ja roomalaiset Saturnusta
ja myöhemmin voittamattoman auringon päivää Dies Natalis Solis Invicti. Samapa
se, kekri se on ollut meilläkin, saatikka että muinaisskandinaavit viettivät hjól
–juhlaa nykyisen joulun aikaan. Itse
Oden oli se varsinainen joulupukki. Joulun aikaan hän käyttikin niemeä Jolner. Skandinaavit muuten ”joivat
joulua” Mesopotamian
väen tapaan. Yhteiset ovat siis perinteet näillä itämaisten tietäjien
synnyinseuduilta tulevilla pojilla ja meillä. Mikäpä siis on juhliessa.
Tällä kuvalla hienosta Lauttasaaren seurakunnan
juhlasta toivon teille parhainta joulunaikaa. Turvapaikan hakijat eivät olleet
yleisössä suinkaan vähemmistönä. Paikalla oli irakilaisia, kurdeja ja yksi afgaaniperhekin
tuossa etualalla. Tilaisuuden nimen idea ei kylläkään minulle selvinnyt. Martat
olivat järjestäneet maittavan ruokailun, turvapaikanhakijoille tuntui
riisipuuro maittavan, aivan samoin kuin hummus ja idän herkut tekivät kauppansa
meikäläiselle väelle. Tulen palaamaan pakolaisten asuntokysymykseen ja muihin
mieltä askarruttaviin kysymyksiin joulun kellojen kumahtelun hiljentyessä.
HYVÄÄ JOULUA!
Totta on, että suomalaisen naisen hali antaa hädänalaiselle miehelle turvallisuuden tunnetta. Hyvää Joulua!
VastaaPoistaHyvää ja rauhallista Joulua.
VastaaPoistaIdeoita, motivaatiota blogeihin Ja Onnea vuodelle 2016
Säkenöivä blogi jäleen kerran Pena. Harmi että missasin tämän tilaisuuden vaikka minulla oli lyhyempi matka kuin sinulla. Mutta pääsithän sentään paikalle sähköautollasi ilman latausta ainakin yhteen suuntaan.
VastaaPoista