Helsingin uusi yleiskaava, eli kaupunkikaava, on menossa
kaupunginhallitukseen elokuun puolessa välissä ja sitten kun sieltä tulee
ryhmäpäätösten siivittämänä myönteinen päätös, asia siirtyy valtuuston
käsittelyyn. Jälleen ryhmäkuri säilyy ja kaava menee läpi. Mitäs sitten? No
sitten ruvetaan jakamaan varauksia rakentajille ja syntyy monta
mielenkiintoista kaavaehdotusta, joissa arkkitehdit kilvoittelevat
tornitaloista ja maamerkeistä keskuspuistoon ja Malmin lentokentälle.
Talorykelmiä syntyy myös ns. bulevardeille eli nykyisille
sisääntuloteille. Kaavoituksen
uusapostolien innoittamina tonttitehokkuudet kohoavat viime vuosikymmenien
gryndereiden unelmatason yläpuolelle.
Autopaikat rakennetaan pihakansien alle ja kohtuuhintaisen asumisen
haaveet voidaan unohtaa. Kukaan superurbanisti ei tosissaan näytä haluavan
kohtuuhintaista asumista, paitsi jos sillä tarkoitetaan tuettua asumista.
Kaikki ovat myös aktiivisesti unohtamassa hartiapankkirakentamisen ihmeelliset
edut niin rahallisesti kuin sosiaalisesti. Uusia ”ilveskorpia” ja
asuntosäästäjiä ei tunnu syntyvän. Kaiken lisäksi uudet asukkaat ovat kolmen
neljänneksen osalta ulkomaalaistaustaisia. Kukaan ei taida oikeasti tietää
miten he haluaisivat asua.
Urbanismi ja
kantakaupunki ovat nyt muotia. Puolueet ovat tästä lähes yksimielisiä. Monet
pientaloalueet kaihertavat vihreitä mieliä. Yksi niistä on Pakila. Ystäväni
vihreät haluaisivat muuttaa Pakilan kantakaupungiksi ja haikailevat
pakilalaisten ahneutta avukseen. Olli Lehtovuori on vihainen. Hänen mielestään
monimuotoisuus on arvo. Hän onkin pakilalainen.
Erityisen paljon uusia kaavoitusharjoitelmia tehdään
Helsingin lukemattomiin pusikoihin, jotka näin urbanisoituvat
kantakaupungiksi. Vihreät ystävämme ovat
erityisen himokkaita pientaloalueista keskustan tuntumassa. Pakila nousee tässä keskustelussa suorastaa
symboliarvoon. Pakilasta halutaan tehdä kantakaupunkia. Aikanaan 50-luvulla arkkitehti
Toini Raunisto teki Pakilan kaavaa naapurihuoneessa Katariinankadulla. Hänen
suurin virheensä oli Pakilan lävistämän puron paneminen putkeen. Onneksi puro
sentään jäi Pirkkolassa meidän kaikkien iloksi. Muitakin virheitä oli kuten
katujen mitoitus ja kaava, joka hävitti paljon Pakilan luonteesta – sen vanhat
talot. Joku vihertävistä ystävistäni on jo vihjannut pakilalaisten olevan niin
ahneita, että rakennusoikeuden lisäys nykyisestä 0,25 tehokkuudesta
kaksinkertaiseksi panisi pakilalaisten rivitaloasukkaiden päät pyörälle ja
saisimme Pakilastakin kantakaupunkia.
Myydään Pakila!
Itselläkin jo rupeaa laskukone raksuttamaan. Minulla on
3500 neliömetriä maata Pakilassa. Jos siihen saisi rakennettua miltei oikeata
kantakaupunkia ykkösen tehokkuudella, rahaa olisi tulossa miltei 5 miljoonaa.
Huh! Kannattaisi harkita, purkaa vanhat talot ja ruveta piensijoittajaksi.
Ajatelkaa pakilalaiset. Meitä odottaa mahtava potti. Pakilan alue on 2,5 km2. Se
kun rakennettaisiin aluetehokkuudella 0,5 ja tonttitehokkuudella 1,0 meillä
olisi tiedossa lähes 2 miljardia maan hintana. Asukkaita alueelle mahtuisi
kokonaista 32000 nykyisen 7000 sijaan. Tuo raha kun jaetaan kaikkien
pakilalaisten perheiden kesken, niin saadaan 0,65 miljoonaa euroa per perhe.
Mitähän sillä tehtäisiin? Vanhasta asunnosta ei saisi mitään sillä nehän
purettaisiin. No saisihan sillä 150 neliön käytetyn kerrostaloasunnon Kalliosta
tai 150 neliön uuden asunnon Keravalta. Leikki leikkinä, vaikka totta toinen
puoli.
Mitä ajattelimme
kaupungista vuonna 1990?
Aloitetaan tunnelmasta ennen vanhaan. Kirjoitin joskus vanhasta tekemisen
tunnelmasta näin: ”Kirjahyllyt pursuavat arkistoituja raportteja. Raporttien
sivut näyttävät sileiltä. Niissä ei ole alleviivauksia tai käännettyjä kulmia.
Raportit siirtyvät suoraan painokoneista hyllyille. Hyllyt täyttyvät ja
arkistot paisuvat. Konsultit suoltavat uusia raportteja. Tilaajat miettivät
uusia tarpeita. Raportin ilmestyessä painosta uudet ajatukset valtaavat mielen.
Ei ole enää aikaa analysoida analysoitua. Ajatusten mylly sykähtelee.
Poliitikot päättävät. Heillä ei ole aikaa pyörittää ajatusten myllyä. Heidän
tietonsa on luottamusta byrokratian valmisteluun. Systeemi perustuu ennen
tehtyyn - päätösten ketjuun. Uusien
ajatusten matka ajatusten myllyyn on lähes mahdoton. Muuttuvassa yhteiskunnassa
myllyyn pitäisi syöttää uutta tavaraa - reagoida muutosilmiöön. Myllystä tulee
ulos vain mitä sinne syötetään. Mylly jauhaa. Uutta tavaraa ei löydy. Mikä
olisi paras menetelmä löytää myllyyn uutta tavaraa?”
1990-luvun alussa
valmistauduimme Helsingin seudulla käännekohtaan asukasluvun suhteen. Kasvun
ennustettiin pysähtyvän. Väljyysluvun
kasvun arveltiin kuitenkin lisäävän kerrosalaa ja rakentaa piti. Toisin kävi –
kasvu ei pysähtynyt. Helvis- projektissa arviomme Uudenmaan kerrosalaksi 60
milj. k-m2 vuonna 2010. Se oli todellisuudessa päälle 70 miljoonaa
kerrosneliömetriä. Hurjan kasvun arvellaan katkeamatta jatkuvan. Nykyiset väestöennusteet
povaavat vuonna 2050 Uudellemaalle 95 milj. kerrosneliömetriä. Mistä väki
tulee? Vuoden 2014 tilaston mukaan siirtolaisuus on suurin väestöä lisäävä
tekijä.
Myllyssä on tavaraa, mutta
harmittaa?
Jossain määrin tämä on nyt mielenkiintoista verrata
nykytapahtumia ja menneen mietteitä.. Nyt olemme tilanteessa jossa myllyyn on
todella työnnetty uutta tavaraa. Mylly
jauhaa ja poliitikot näyttävät luottavan byrokratiaansa. Nuo aiemmin
sarkasmilla käsitellyt asiat ovat muuttumassa. Nyt pitäisi olla tyytyväinen.
Mutta ei! Itseäni tässä nyt vain peilaan. En olekaan tyytyväinen. Ehkä minua
harmittaa se, etteivät minun neuvoni enää kelpaa. Odekin moittii vain minun
blogejani liian pitkiksi, mutta viis veisaa siitä mitä kirjoitan. Asiat eivät
kiinnosta, koska ne ovat hanskassa. Bulevardit on rakennettava, Malmi on
hävitettävä ja Helsingin asukasluku nostettava ennenkuulumattomiin korkeuksiin.
Se on kilpailukyky, joka kaiken tämän vaatii. Ja nuoret – niin sanovat.
Nyt siis olen muistuttamassa siitä mitä ajattelimme
Helsingin seudun kehittämisestä yksi sukupolvi sitten. En suinkaan sen vuoksi
että silloin olisimme olleet oikeassa vaan juuri sen vuoksi että nyt saatamme
olla väärässä. Nimittäin silloin olimme väärässä. Tulevaisuus oli suuresti
poikkeava siitä minkä tulevaisuudeksi kuvittelimme.
Me elämme nyt eri
aikaa kun 90-luvun alkupuolella. Niin, miten nämä kaksi aikaa oikeastaan
eroavat? Yksi asia on yhteinen. 1990-luvun alku oli suuren taloudellisen
kriisin alku. Talouslamaa kesti kymmenen vuotta. Nyt olemme taloudellisen laman
keskellä. Sen loppua ei ole näkyvissä. Kaupunkirakentamisessa on samat
ongelmat. Asuntoja rakennetaan liian vähän ja ne ovat kohtuuttoman kalliita.
Liikenteessä sujuvuusmaksujärjestelmä on edelleen hakusessa ja matkalippujen
hintoja nostetaan. Raideinfran osalta elämme kuitenkin investointibuumia.
Sellaista ei ollut näkyvissä vuonna 1990. Tuohon aikaan emme tienneet, että
robottiautot ratkaisevat meidän kaupunkimme liikenneongelmat jo vajaassa
parissa vuosikymmenessä. Puhumattakaan hyperloopista, joka kuljettaa meidät
Pariisiin 90 minuutissa. Kysykää vaikka Risto Linturilta tai Risto E..J. Penttilältä.
Menneisyydessä teimme
kriisiskenaarion
YTV teki vuonna 1991 Helsingin seudun visiota vuodelle
2020. Ohjetilanne oli sijoitettu tavanomaisesti 30 vuoden päähän tekohetkestä. Menetelmäksi
valittiin skenaariotarkastelu. Tehtävää kuvattiin seuraavasti: ”Osaprojekti
kritisoi, varmistaa ja suuntaa yleiskaavan mukaista maankäyttöä sekä testaa
ratkaisuja tulevaisuuden visioilla.” Markkinavoimien
vapautumista tutkimaan valittiin Antero Markelin ja Viatek Oy. Me
saimme Simo Järvisen kanssa tutkittavaksi voimakkaan kasvun ja raideliikennepainotteisuuden.
Nollakasvua ja niukkoja resursseja tutki virkamiesryhmä Pentti Tuovisen johdolla. Ja vielä
oli yksi ryhmä: Ympäristöpoliittisten tavoitteiden mukainen pääkaupunkiseutu.
Ryhmän vetäjänä Mauri Heikkonen ja jäsenenä hyvinkin
avantgardistina pidetty professori S.O. Gunnarsson Ruotsista.
Simo Järvisen kanssa olimme valmiita tehtävään. Olimme
itsevarmoja ja tietoisia, emme nöyriä ja neuvottomia. Olimmehan juuri pari
vuotta aikaisemmin saaneet Ilaskiven tehtyä. Itsevarmuutta lisäsi Pasilan ortta
(Hakamäentie) korvaavan Haaganväylän saama vahva poliittinen kannatus (kunnes
Salmivaaran Heikki sen kaatoi). Vientitehtävien mahtava uusi alku antoi lisää
itseluottamusta laman kouriin painuvassa Suomessa. Konsulttitoimistot ympärillä
esiintyivät protestilistoilla. Meidän pankkitilillemme ilmestyi 22 miljoonaan
markkaa riihikuivaa Libyan hallintokeskusten suunnittelun ennakkomaksuna. Oli
siis syytä olla iloinen ja itsevarma.
Syvä lamakausi oli kuitenkin alkanut. Korostimme kriisiskenaarion
välttämättömyyttä normaalin hyvinvointiskenaarion lisäksi. Miten kävi
ennusteittemme? Asukasluvun ennustimme
Tilastokeskuksen ja kuntien trendejä seuraten. Kasvun oletettiin taittuvan.
Hyvinvointiskenaariossa oletimme ”city sprawl’ -kehityksen kasvattavan lähinnä
kehyskuntia. Kriisiskenaariossa oletimme kaupungin tiivistyvän. Sehän oli
suorastaan nyky-yleiskaavan mukaista ajattelua. Näin päädyimme
pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa vuonna 2020 hieman alle 1,2 miljoonan
asukkaaseen. Vuodelta 2009 MAL-neuvottelukunta ennusti samalle ajankohdalle
hieman alle 1,3 miljoonaa asukasta. Enemmän kuin asukasluvusta olimme kuitenkin
kiinnostuneita kerrosalasta. Pääkaupunkiseudun asuntokerrosalan
kokonaiskasvuksi vuodesta 1990 vuoteen 2010 ennustimme hyvinvointiskenaariossa
10,3 milj. k-m2. Kriisiskenaariossa ennusteemme oli 8,5 milj. k-m2. Todellinen
kasvu ylsi 16,3 milj. kerrosneliömetriin. Ennusteemme meni siinä pieleen, että
muun Uudenmaan kasvu oli todellisuudessa selvästi ennustettua pienempää ja
kasvu pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa oli todellisuudessa selvästi
voimakkaampaa. Koko muulla Uudellamaalla asuntokerrosalan vuosikasvu oli 1,3
milj. k-m2, kun ennusteemme tarjosi runsasta yhtä miljoonaa. City sprawl ei
siis edistynytkään pelätyllä voimalla.
Helsingin seudun
väestölle on laadittu historian kulussa monia ennusteita. Korkeimmalle ulottui
Reino Castrenin Esikaupunkiliikenteen suunnittelukomitean ennuste. Hän ennusti
vuoden 2000 asukasluvuksi 1,4 milj. asukasta. todellinen oli 1,1 miljoonaa.
Silloin kun teimme Helvistä vuonna 1990, Helsingin seudulla oli 1,0 milj.
asukasta. Ennusteemme vuodelle 2010 oli 1,1 milj. asukasta. Todellinen väkiluku
nousi sitten 1,2 miljoonaan asukkaaseen. Siihen aikaan Seutukaavaliitto ennusti
pääkaupunkiseudun asukasluvun kääntyvän laskuun. Nyt MAL-seudun ennuste
huitelee tasolla 2 miljoonaa vuodelle 2060. Paradigman muutos!
Helsingin kaupunki
on tällä hetkellä fokuksessa yleiskaavansa suhteen. Yleiskaava eli
kaupunkikaava on onnistunut kehittämään kasvukonseptin joka asettaa vanhat
kaavavarannot kyseenalaisiksi. Silloin kun teimme Helvistä, käytännössä uusille
asukkaille ei löytynyt varantoa. Asukasluvun ennustettiin jäävän puoleen
miljoonaan. Nykyisessä yleiskaavassa ollaan päälle 800000:ssa. Miten se on
mahdollista?
Kriisit ennustekauden
alussa ja lopussa
90-luvun alun kriisi ei ollut 20 vuoden mittainen, vaikka
alku olikin paha. Alkoi uusi nousukausi, mutta kuin salamana taivaalta ennustejaksomme
loppuun iski uusi kriisi. Sen seurauksista kärsimme vieläkin. Palautumista ei
ole tapahtunut. Kaleidoskoopissa näkyy joidenkin mukaan pientä virettä. Me siis
olemmekin juuri nyt tarkoitetunlaisessa kriisiskenaariossa. Mutta vastaako meidän
nykyinen kriisimme silloin kuviteltua kriisiä? Mitä oikein kuvittelimmekaan?
”Kriisiskenaario
toteutuu, jos maamme joutuu jakamaan kansantuloaan ja kansallisvarallisuuttaan
meidän rajojemme ulkopuolella olevien kansojen auttamiseen tai jos joudumme humanitäärisistä
syistä vastaanottamaan nykyistä merkittävästi laajemmassa mitassa pakolaisia ja
siirtolaisia. Maahamme mahdollisesti saapuvien ihmisten sijoittaminen ja
asuttaminen on merkittävä aluepoliittinen ongelma ja suuri kustannustekijä. Jos
näin epätoivoiseen tilanteeseen joudutaan, meidän on löydettävä oma
rationaalinen ja hallittu kestävän kehityksen tiemme. Todennäköistä on,
että Uusimaa ja eteläinen Suomi joutuisivat kantamaan päävastuun asutus- ja
työllistämistoiminnasta. Tällaisen skenaarion toteutuminen on tällä hetkellä
niin mahdollinen, että olemme ottaneet sen visiotarkastelun alavaihtoehdoksi.” Kirjoitimme
vielä: ”Kriisi voi aiheutua näennäisesti yhdestä asiasta, puutteesta,
kulttuurien törmäyksestä, energiasta. Varmaa on, että se aiheutuu vallan
uudelleenjaosta. Ihmisestä ja raadollisuudesta. Varmaa on myöskin, että se
eskaloituu kaikille yhteiskunnan aloille. Sitä ei voi eristää, kapseloida.”
Pelättiin Venäjän
väestöryntäystä
Kriisiskenaarion teksti oli tylyä. Maalattiinko pirua
seinälle? Pelättiin erityisesti Venäjän tilannetta. Itä-Euroopan ”ihmeellinen
vuosi” aloitti vallankumoukset ja Gorbatsov luopui Breznevin opista vuonna
1989. Neuvostoliitto hajosi Jeltsinin johdolla vuonna 1990. Pelättiin pakolaisvirtoja itä-rajan yli.
Kukaan tilaajista tai muista komiteoista ei kuitenkaan ottanut
kriisiämme vakavasti. Silloin kaikki tuntuivat ajattelevan lamasta huolimatta
hyvin toiveikkaasti. Ajateltiin että tilanne selviää. Niin tunnumme ajattelevan
myös tänään vaikka olemmekin aivan uudessa tilanteessa.
Maahan saapui vuonna 2015 yli 30000 pakolaista.
Kansainvälinen pakolaiskriisi on olemassa. Perheiden yhdistäminen on ainoa tapa
saada pakolaiset tuottaviksi kansalaisiksi. Sitä ei nyt oteta oikeastaan aivan
todesta. Ilmassa leijuu ajatus siitä, että ongelma on nyt ohi. Putin on
kansamme. Hän pysäytti polkupyöräilyn Lapissa. Oletko juuri tätä mieltä?
Ulkomaalais-taustaisen
väestön kasvu on kovaa, suomalaiset hupenevat. Koko valtakunnassa
ulkomaalais-taustaisen väestön määrä on kuitenkin kansainvälisesto vertaillen
hyvin vähäinen. Se on vain 6 % koko väestöstä. Niin on muuten helsinkiläistenkin
määrä hyvin vaatimaton. Se on koko maan asukasluvusta 11 %. Ei se maa yksin
näillä kymmenyksillä voi ponnistaa vaikka kuinka tiivistäisi.
Kolmiportainen maankäytön kehittäminen
Mikä oli meidän mallimme vuonna 1990? Se oli kolmiportainen maankäytön
toteuttamisstrategia. Kutsuimme
sitä skenaariopohjaiseksi kriittisen polun analyysiksi.
Ensimmäisenä
portaana otettaisiin käyttöön kaikki yleiskaavoissa ja seutukaavassa
osoitetut, silloiseen rakenteeseen liittyvät toteuttamiskelpoiset alueet.
Väljyyskehityksen oletettua suurempi kasvu vaati kuitenkin lisäalueita ja
tehtävänä oli suosia raideliikenteeseen liittyviä alueita.
Toisena portaana
suositeltiin pääkaupunkiseudun ulkopuolisten keskusten voimakkaampaa
kehittämistä. Tällaisia kohteina mainittiin mm. Nurmijärvi, Martinlaakson radan
jatkeella; Sipoo, Itäkeskuksesta Vuosaaren kautta länteen johdettavan metron
varrella; Lohja, Siuntio-Lohja -radan varrella; Porvoo, uudelleen käyttöön
otettavan vanhan radan varrella ja Kirkkonummi-Siuntio, rantaradan varrella.
Kolmantena
portaana ehdotettiin ”new town” periaatteella toteutettavia uusia
kaupunkiyksiköitä Kirkkonummelle ja Tolkkisiin. Uusien kaupunkien perustamisen
tiedettiin edellyttävän erityistä lainsäädäntöä kehitysmahdollisuuksien
turvaamiseksi.
Helviksen kasvun strategiaa, voimakas Sipoon
kasvu, rata- ja kasvusilmukka Nurmijärven kautta Hyvinkäälle, Lohja
PKS-yhteyteen, Kirkkonummelle keskitystä, Nikkilän ”new town”, kolme laajaa
vihervyöhykettä, raideyhteys lentokentän kautta, ratayhteys kuntoon Keravalta
Porvooseen, oikorata.
Simo Järvisen omakätinen liikkuvien volyymien
perusmalli: ”Liikkuvia” kerrosaloja 1
miljoonaa Kirkkonummelle, 1,2 miljoonaa Nikkilään ja 0,8 miljoonaa läntiseen
silmukkaan, tuntuva panostus Mäntsälään ja Lohjalle.
Liikenneinvestointien
kriittinen polku
Liikennepoliittisesti Helviksemme oli
raideliikennepainotteinen. Näin oli tilauskin. Hyvinvointiskenaarion
liikenneinvestointien määräksi raideinvestoinneille arvioitiin 440 milj.
markkaa vuodessa ja tieinvestoinneille 200 milj. markkaa vuodessa. (Vuoden 2011
rahassa 110 milj. euroa ja 50 milj. euroa vuodessa). Kriisiskenaariossa
päädyttiin lukuihin 200 ja 90 milj. markkaa vuodessa. Joukkoliikenneverkon
tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi määritettiin metron jatkaminen Vuosaareen ja
Matinkylään.
Lähiliikenteen parantamiseksi ehdotettiin lisäraiteita
pääradalle ja rantaradalle sekä Marja-radan toteuttamista. Vielä kehotettiin
tutkimaan Keravalta Porvooseen suuntautuva lähiliikennettä sekä Martinlaakson
radan jatkamista Hyvinkäälle. Siuntiosta Lohjalle johtava rata oli myös
agendalla.
Pikaraitiotietä ehdotettiin rakennettavaksi Tapiolasta
Leppävaaran ja edelleen Pasilan ja Malmin kautta Itäkeskukseen. Johdinautoyhteyksiä
ehdotettiin pikaraitiotieverkkoa täydentämään.
Helviksessä ehdotimme
kuvan mukaista tie- ja katustrategiaa. Kannattaa huomata että Kehä I:n
sisäpuolella oli ”siirtymävyöhyke”, jolla väylien arkkitehtuuri uusitaan
maksiminopeudelle 60 km/h. Siinäpä oli alkuainetta bulevardiajattelulle.
MOT. Asiat eivät
aina mene niin kuin kuvitellaan. Yksi sukupolvi sitten, 90-luvun alussa, me
kuvittelimme yhdessä Tilastokeskuksen ja Seutukaavaliiton ynnä muiden viranomaisten
kanssa yksimielisesti Helsingin seudun kasvavan vain väljyyskasvun kautta.
Silloin kukaan ei arvannut maassamuuton ja maahanmuuton määrää. Nyt katsomme
näitä kasvun ilmiöitä positiivisten lasien läpi. Mikäpä siinä, mutta pelkään
pahoin että olemme jälleen väärässä.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTässä unelmassa jota ystäväsi, kuten heistä kirjoitat, ajavat, ei ole enää sijaa helsinkiläisille siinä merkityksessä kuin tähän asti. Puhuin eilen Stockan Fasun nuorten läppärityöntekijöiden kanssa. He puhuivat BWS:stä Kysyin mikä on BWS. Se on Broken Window Syndrome joka seuraa väestönsiirroista ja juurettomista ihmisistä. Ensin joku rikkoo yhden ikkunan isossa talossa. Sitä ei korjata. Joku saa päähänsä, että rikotaan toinenkin. Sitten alkavat lähteä ne jotka voivat jne. Tämä tulee olemaan uutta Helsingissä, mutta siihen totutaan. Onpahan vihdoin kuten Pariisissa, Berliinissä ja muissa paikoissa, joista sitä uutta uljasta urbanismia käytiin hakemassa. Terveisin JR
VastaaPoistaHei.
VastaaPoistaTuohon otsikkoon myydään Pakila?
Se on mielestäni erittäin huono ajatus.
Ennemmin pitäisi Pakilan kohdalla saada aikaan ratkaisu, esim. miten saadaan rintamamies-talot, jotka jäävät ja ovat jääneet perillisille, saneerattua hyvään kuntoon, niin ettei siihen Museovirasto puuttuisi ja hankaloittaisi kunnostusta.
Pakila on erittäin kaunis ja urbaani kaupunginosa.
Se, että pääkaupunkiseudulla tulee iso ihmisvirta muualta Suomesta ja muualta pakolaisina saa sinut varmasti miettimään, mitä tämän asian suhteen pitäisi tehdä, jotta saataisiin riittävästi kerros-neliömetrejä.
Olisiko yksi ratkaisu, että pääkaupunkiseudun kunnat Helsinki-Vantaa-Espoo, jne. yhdistyisivät ja saisivat aikaan poliittisen yhtenäisen ratkaisun?
Jos näin tulevaisuudessa tapahtuisi, niin meidän nykyinen ja tuleva suora putki-metrokin voisi ehkä laajentua ja levittäytyä.
Itse olen Roomassa kulkenut Metrolla ja katsonut heidän Metron laajuutta ja levinneisyyttä, niin emme voi puhua oikeastaan samasta asiasta.
Sama asia Metron suoraan putkimaisuuteen on myös mielestäni Tukholmassa.
Heikki, enhän minä tosissaan ole tuota omaa kotikylääni panemassa sileäksi tai oikeammin tötteröimässä, kunhan kiusottelen tuota Soininvaaran Odea ja muita vihreitä jotka haluavat kantakaupunkia joka niemeen notkoon ja saarelmaan.
PoistaPentti, kyllä minä tämän uskon.
PoistaMutta mistä "hitosta" me tiedämme, etteikö voida tehdä hölmöjä poliittisia päätöksiä.
Minusta meillä on hieno kaupunki kuva ja arkkitehtuuri, kun tullaan esim. laivalla Tukholmasta tai vastaavasta Helsinkiin.
Ja sen myötä myös muut muualta tulleet risteily matkustajat saavat upean kaupunki näkymän Helsingistä.
Johon voisi paremminkin tutustua.
Ja saada kokonais-ymmärrys.
Konsulttitoiminnasta- ja toimistoista jokunen sana 90-luvun alkupuolelta. Kaimahan toteaa, että 90-luvun alkupuolella konsulttitoimistot Liikennetekniikan ympärillä esiintyivät protestilistoilla.
VastaaPoistaTämä on totta, mutta pitää muistaa myös syyt siihen. Monet konsulttitoimistot unohtivat sen, mitä he osasivat ja miksi ne oli perustettu. Ne sortuivat kiinteistökeinotteluun ja jotkut menivät jopa pörssiin. Tästä tuli monen toimiston ydintoimintaa. Konsulttitoiminnasta tuli sivujuoni. Alettiin harrastaa toimintaa, jota ei osattu. Muutamat toimistot jatkoivat sillä tiellä, jonka hallitsivat ja osasivat. Ne säästyivät tuhoilta.
Tapiolassakin oli 200 metrin jono, kun kansa jonotti konsulttitoimiston osakkeita osakeannissa. Tilaajillekin kaupiteltiin osakkeita jopa pienillä alennuksilla. Moni toimistohan tässä meni nuri ja fuusioitakin syntyi.
Lt:n pelasti paljolti Libyan vienti, jota jostain syystä valtiovalta karsasti ja Siton eräs vanha rouva, joka valitti Siton uuuden toimiston rakentamisesta Länsiväylän varteen.
No tämä on historiaa, onneksi kiinteistöbisnes ei ole enää konsulttitoimistojen ydinosaamisen listoilla.
Pentti Sirola
Eläkeläinen