Vaimoni Liisan tytär Laura on erinomainen dyykkari. Hän
dyykkailee minulle kiinnostavia lehtiä näin kesäblogien anniksi. Nuo vanhat
lehdet, jo aiemmin luetut – todennäköisesti – ne sisältävät outoa taikavoimaa.
Niistä löytyy tarinaa ns. virallisen historiatotuuden ulottumattomista.
Mieleeni tulee Suomen Kuvalehti päivättynä 2.8.1941. Kirjoitin siitä blogiini
juttua: http://penttimurole.blogspot.fi/2014/12/olavi-paavolainen-takki-oikein-takki.html
. Silloin elettiin jatkosodan alkuhetkiä. Olavi Paavolainen kirjoitti TK-rintamakirjeenvaihtajana
jutun nimeltä: ”Korpisotaa, kun tuliesirippu nousee”. Hän oli mahtavan
sotaisesti hetken huumaama: ”Täällä käydään ikisuomalaista korpisotaa.
Sisukasta, häikäilemätöntä, nerokasta, vaarallista sokkoleikkiä… Täällä
tapasivat korskeat venäläiset divisioonat talvisodassa aavojen arojen poikien
kauhun – ”valkoisen kuoleman”, pakkasen ja hiihtopartiot. Täällä syntyi
suomalaisen sotilaan maailmanmaine. Täällä on tämän kansan sotataidon
klassillinen maasto.”
Hänen hieno kirjansa viiden vuoden päästä julkaistu ”Synkkä yksinpuhelu” ei tunnistanut
aivan tuollaisia tuntoja. Väärinkö? Ei väärin, vaan aina totta. Se että
totuuden kuvaaminen saattaa muuttua salamannopeasti ulkoisten olosuhteiden
muuttuessa. Jos joku väittäisi jonkun asian olevan aivan totta, siihen
väitteeseen ei kannata missään tapauksessa uskoa. Totuus on aina ajan
viitekehyksen muokkaama. Sen totuuden voi lukea sanomalehdistä tai sitten juuri
näistä vanhoista kellastuneista, homeelle haisevista aikakausilehdistä. Tänä aamuna läppäristä aamulehden näköispainosta
lukiessani havaitsin Hesarin julkaisevan vanhoja digitoituja lehtiään. Oli
lehti päivättynä 4.7.1944. Olin silloin pian täyttämässä kymmenen vuotta. Olavi
Paavolainen oli jo silloin lähes sotansa sotinut. Synkkä yksinpuhelu ryhtyi
saamaan muotoaan. Juuri tuon tyyppisen aukeaman muistan järkyttäneen nuorta
mieltä. Sitä lohduttivat kuitenkin otsikot. Ne loivat toivoa. Turhaa tietysti!
Mutta sen ajan totta. Sitä minkä Johtajan
päämaja Berliinistä todeksi kertoi.
Tuon aukeaman
muistan. Muistan sen varmuudella. Se ei ole kummallista, sillä tuollaisia
aukeamia oli kymmenittäin. Johtajan päämaja jakoi omaa totuudellista tietoaan.
Sitä jakoi myös oma päämajamme. Maailma oli kaaoksessa. Suomen
väestönsuojelujärjestö kehotti hankkimaan suojalaseja. Ei auringon häikäisyä
vastaan, vaan suojaamaan silmiä palopommien raivauksessa syntyviä fosfori- ym.
pärskeitä vastaan. Esplanadin kappeli puolestaan kaiken tämän keskellä
muistutti asiakkaitaan, etteivät pyydä mahdottomia, kun alkoholi päivältä on
loppunut.
Iloisempia uutisia.
Sain eteeni, Ap-ulehden vuodelta 1964, tai oikeastaan nappasin sen huusin istuimelta. Sota-ajan tilanteesta oltiin päästy kunnialla
20 vuotta eteenpäin. Lehden kannessa on kaksi lööppijuttua. Ensiksi ”Tulevaisuuden
Helsinkiä”, toiseksi ”Neckar 1500-TS esittelyvuorossa”.
Aloitetaan Neckarista
Pojilla on poikien kujeet. Yksi meidän 40-50-luvun
nuorten miesten kiinnostuksen aiheemme olivat autot. Sellaisen omistaminen oli
haaveemme. Katsottiin kateudella niitä poikia, joiden isät olivat joskus ennen
sotia sellaisen omistaneet. Olimme jo vuosia nuuhkineet hieman epäluuloisina
Neuvostoliitolta tuoksuvia Mosseja Messuhallin teollisuusnäyttelyssä.
Saksalainen auto tuoksui erilaiselta. Puhumattakaan siivekkäistä jenkeistä.
Mutta tämä lehti! Siinä oli autotesti Neckar 1500 TS-mallista.
Sydän miltei
hypähtää. Luen testin mielenkiinnolla.
Hevosvoimat, kaasuttajan mallin, kiihtyvyyden, kulutuksen ja tietysti
huippunopeuden.
Vertailu kilpaileviin malleihin kiinnostaa myös
suuresti. Kilpailevina malleina mainitaan
Peugeot 404, Volvo 544 Sport, VW 1500 S ja Saab Sport. Tämä maailma tuntuu niin
tutulta ja kiehtovalta. Aina kun näen jonkun noista autoista, mustilla
museorekkareilla varustettuna innostun ja hätkähdän. No, siihen aikaan ei ollut
Minecrafteja, StarWarseja eikä AngryBirdsejä. Olivat nuo autot, mopot ja oikeat
moottoripyörät. Minun ensimmäinen moottoriajoneuvoni oli Vespa mallia 1951. Sen
ostin käytettynä Mankkaalta hintaan 90000 markkaa. Ensimmäinen autoni oli
vuonna 1956 käytettynä ostettu Donau Meisterklasse vuosimallia 1949.
Minun maailmankuvaani ja liikkuvuuttani
50-luvun alussa laajensi Vespa 125 - mallia 1951. Vespalla
kierrettiin Eurooppaa ja Skandinaviaa. Vespan 125
cc moottori antoi huippunopeudeksi 70 km/h. Moottorin teho oli 4,5 hevosvoimaa.
DKW „Meisterklasse“ oli suunniteltu Saksassa jo vuonna 1940. Saman näköistä autoa valmistettiin Itä-Saksassa mallinimellä F9. ”Idän ihmeessä” oli kuitenkin isompi moottori. Kuvassa näkyy minun ensimmäinen autoni rekisterinumerolla AF-373. Auto on kuvassa parkkeerattu Espanjan ylänkömaille. Auton ilmanvastuskerroin oli 0,34. Melkoisen hyvä siis. Moottori oli kuitenkin kaksisylinterinen, kaksitahtinen kuutiotilavuudeltaan 690 cm3. Moottorin vaatimaton teho 17 KW eli 23 vanhaa hevosvoimaa antoi huippunopeuden 100 km/h. Kulutus oli 8,5 litraa sadalla. Autolla matkustettiin Tornion kautta Madridiin harjoittelemaan. Miksi Tornion kautta? Koska köyhälle opiskelijalle oli halvempaa ajaa Tornion kautta ympäri, kuin laivata auto Turusta Tukholmaan. Niin, kaikki tämä tapahtui vuonna 1956.
Helsinki 198?
Eksyin rakastamaani aiheeseen – autoihin. Nyt
siirryn Helsingin tulevaisuuteen mallia
198? Onhan sekin minun rakastamani aihe. Apu-lehden artikkeli aiheesta alkaa näin:
”ME OLEMME PIIRTÄNEET TEITÄ VARTEN KUVIA TULEVAISUUDEN HELSINGISTÄ, 1980-LUVUN PÄÄKAUPUNGISTA. ME
OLEMME KIRJOITTANEET TEITÄ VARTEN JUTUN, JOSSA KERROTAAN, MILLAINEN ON 700000
ASUKKAAN HELSINKI KAHDENKYMMENEN VUODEN KULUTTUA. REPORTAASIMME PERUSTUU KÄYTETTÄVISSÄ OLEVIIN ASIATIETOIHIN:
KAUPUNGIN KESKUSTASUUNNITELMAAN, ERI ARKKITEHTITOIMISTOJEN KAAVAILUIHIN JA TILASTOLLISIIN ENNUSTEISIIN. MUTTA
VAIKKA FAKTOJA ONKIN PALJON, KUITENKIN KYSYMYKSESSÄ ON UTOPIA, TULEVAISUUDESTA
HAAVEILEVA KERTOMUS.
Avun toimittajat
kehottavat vielä säilyttämään nämä sivut. Sanovat että jos ne säilyvät jossakin
komeron hyllyllä aina vuoteen 198? saakka, silloin olisi hauska vertailla heidän
utopiaansa todelliseen tulevaan Helsinkiin. Jutun tekstin oli laatinut Eero Sauri ja
kuvat oli piirtänyt Eino Tepponen. Eero
Sauri on Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton kunniajäsen
vuodelta 2017. Eino Tepponen oli kuvittaja, mainosgraafikko ja pilapiirtäjä. Hän piirteli
tässä esiintyvät tulevaisuuden visiot. Kaupunkia esittelevät kuvat ovat melko lailla yksi yhteen Alvar Aallon
juuri valmistuneesta keskustasuunnitelmasta.
Helsingin valtuusto vastaanotti Alvar Aallon keskustasuunnitelman seisomaan nousten vuonna 1964. Alvar Aalto oli kuitenkin
esitellyt Helsingin keskustasuunnitelmaa jo vuonna 1961. Presidentti Urho Kekkonen
ja muut hallitusherrat saivat esittelyn vuonna 1962. Siinä yhteydessä tai niihin aikoihin Yleisradio haastatteli
akateemikkoa.
Nuo viereiset kuvat kaappasin kyseisestä 5.11.1962 tehdystä haastattelusta. Akateemikko oli joviaali, itsevarma ja ylpeä ajatuksistaan ja teoistaan.
Nuo viereiset kuvat kaappasin kyseisestä 5.11.1962 tehdystä haastattelusta. Akateemikko oli joviaali, itsevarma ja ylpeä ajatuksistaan ja teoistaan.
Alvar Aalto sanailee
Aalto sanaili haastattelussa mm. näin: ”Mutta se uusi
keskus, joka tarvitaan nykyistä demokraattista Suomea varten, vaatii paljon
enemmän elementtejä, kuin mitä maan keskuskohta 150 vuotta sitten tarvitsi. Ja
sen täytyy aivan uudella tavalla sopeutua liikenteeseen, niin että siitä tulisi
harmoninen, joustavasti toimiva keskus, joka todella olisi maan ja pääkaupungin
keskuspaikka. Helsingin keskustalla on ollut myös historiallinen taustansa
siten, että se on ollut useaan kertaan loppuunviedyn suunnittelun alaisena tai
ainakin aika pitkälle viedyn suunnittelun alaisena. Useimmat aikaisemmat ovat
olleet eräänlaisia juhlakatusuunnitelmia, jotka ovat syntyneet aikana, jolloin
liikennevaikeudet eivät olleet samat kuin nykyisin – ehkä ei ole syytä puhua
liikennevaikeuksista vaan liikenneprobleemasta, joskin positiivisessa mielessä.
Me emme nykyään voi tuollaisia keskuskatu-, juhlakatusysteemejä tehdä – se ei
toimi, koska meidän on erotettava eri liikennemuodot toisistaan, niin että ne
saumattomasti liittyvät toisiinsa.”
Liikennesuunnittelijana
saattaisi voida olla ylpeä siitä, että lähes kaikki tulevaisuuden muutokset
koskevat liikennettä. Aalto sanailee liikenteestä ja ajoneuvoista. Tepponen
piirtää Apu-lehteen kantosiipialuksia, suihkumoottoriveneitä ja helikopteribusseja.
Nykypäivän tulevaisuusvisionäärit istuttavat ihmiset robottiautoihin ja lennättävät
ihmisiä nelikoptereilla eli droneilla.
Modernia elämää
Apu-lehden toimittajilla oli käytössään hyvää materiaalia.
Aallon suunnitelmasta oli olemassa hienot mallit ja komeat piirustukset. Muuten,
nyt yksi keskustan malleista on nähtävillä Helsingin kaupunginmuseossa
tennishallilla.
Minäkin jouduin remmiin, kun ”Modernia elämää” nimellä
kulkeva mahtavan hieno näyttely pyysi esittelemään Aallon työtä yhdessä muiden
viisaiden kanssa. Olin tietysti imarreltu, kun minua pyydettiin. Asia sitten
hieman lässähti. Ei muuten tullut kuin yksi kuulija. Ja hänkin tuttu kaveri.
No, kivaahan se on tutuille puhua. Ei tarvitse jännittää. Näyttelyssä Alvar Aalto
ja vaimonsa Aino Marsio ovat Suomen itseoikeutetut ikonit. Kolme asiaa
kuitenkin ihmetytti.
Ehkä olen siinä määrin ”finlandisierung” ikäpolvea, että
ihmettelin miksi suomalaisten arkkitehtien visiitti natsi-Saksaan oli
näyttelyssä tuotu niin vahvasti esille – videoineen kaikkineen. Vaikka olihan
siellä lievityksenä mainittu Aallon puhe jäähyväisillallisilla: ”me suomalaiset
emme ole natseja, emmekä bolsevikkeja vaan me olemme metsäapinoita eskimoiden
maasta”. Toinen asia joka ihmetytti, oli Smith-Polvisen voimakas esiin tuonti
suomalaisen modernismin ilmentymänä. Minusta tuo hylätty suunnitelma
hullutuksineen edusti enemmänkin amerikkalaista modernismia – ei suomalaista.
Jaa niin mikä se olikaan se kolmas ihmetys? No kolmas ihmetys on kysymys,
kenestä saadaan suomalaisuuden ja suomalaisen kulttuurin ikoni kun A. Aalto ei
enää pure. Joku arveli, että Kimi Räikkönen olisi sellainen. Nyt Kimin
surkeiden lähtöjen jälkeen ehdokkaaksi on noussut Valtteri Bottas. Nähdään!
Sörnäisten ranta Tepposen kuvassa
näyttää jyhkeältä. Sanovat näitä 20-kerroksisia taloja
pilvenpiirtäjiksi. Veneessä taitaa olla suihkumoottori. Muuten vuonna 1964 Erik Kråkström valmisteli
Wärtsilän alueelle tulevaan Merihakaan
komeata tornisuunnitelmaa. Taisi olla niin että ystäväni Jussi Pallasmaa oli teekkarina hänen avustajanaan. Oliko vielä Kimppi Mikkolakin mukana? Tuossa plaanikuvassa Alvarin keskusta vaikuttaa lähes minimalistisen
hillityltä Kråkan Hakaniemen verrattuna. Valtaväylien päät eivät kuitenkaan
löydä toisiaan. Kråkan moottoritie hamuaa kohti
Kaisaniemen rantaa, Alvarin poikittaisväylä taas kohti Liisankadun ympyrää.
Minusta molemmat olivat hienoja suunnitelmia – vain liikenneväylät olivat
roimasti ylimitoitettuja. Siihen ne sitten sortuivat.
Töölönlahden pintaan peilautuvat talot olivat osa Alvar Aallon keskeistä
ideaa. Hän kertoi itse Yleisradion haastattelussa asiasta näillä sanoilla: ”Olen sijoittanut osan rakennuksista osittain
veteen. Ne on sinne yhtä helppoa rakentaa kuin muuallekin. Sillä tavoin saadaan
tasapaino vesipeilin ja takana olevan Hesperian puiston välille. Ja rakennukset
viihtyvät veden ja vihreän välillä – niin kuin oikein onkin. Helsinki rakentaa
kongressitalon, tulee ooppera, kaupunginkirjasto, museon rakennuksia, kaikki ne
muodostavat yhdessä kansalaisille ja vieraille esitettävän kaupungin kasvojen
yhteissumman.”
Aalto puhui kaupungin sisäisestä kraatterista: ”Helsingin
kaupungilla on etu, jota ei niinkään monessa kaupungissa löydy. Minä tarkoitan
sillä Töölönlahden sisänäkymää. Töölönlahden varsilta näkyy kaupungin sisäinen
kuva. Minä olen kutsunut sitä kaupungin sisäiseksi kraatteriksi. Kaupunki on
ollut jopa kahtia jakautunut – psykologisesti ellei jopa poliittisestikin – sen
itäpuoli ja länsipuoli. Keskuksen sijoittaminen vie harmoniaan niin, ettei
tämän vastakohdan enää tarvitse olla tuntuva, vaan keskusta kuuluu kaikille
kansalaisille yhtä lailla.”
Ehkä visualisaatioissa on myös annos ironiaa. Miksi Tepponen
oli piirtänyt Vapaudenkadun noin raakalaismaisen keskeisenä ilmiönä kahdeksine
kaistoineen? Veteen peilautuvat talot suorastaan menettivät keskeisen roolinsa.
Ai, miten niin kahdeksine? Onko niitä liikaa? Ei varmaankaan sillä minähän
juuri diplomityössäni osoitin kaistoja tarvittavan viisi plus viisi.
Kamppi oli Apu-lehden
piirroksissa tarkasti Aallon suunnitelman mukaan. Oikean pelottaa, kun katsoo
noita kuvia. Kiittää onneaan, että Kampista Korpisen piazzoineen tuli se mikä
tuli. Ei jalo ja syvällinen, ei suurta arkkitehtuuria, mutta jalankulkijoiden
hallitsema, miltei viihtyisä.
Eräät yksityiskohdat, tai
oikeastaan kaikki yksityiskohdat ovat suoraan Aallon suunnitelmasta.
Meidän ”sisäisen kraatterimme” rakentaminen alkaa
lähestyä lopullista tilaa. Jäätiinkö siinä kauaksi Aallon unelmista? Ainakin
alueella on yksi Aallon merkkitöistä. Muuten jäätiin melkoisen kauas. Niin kävi
myös tulevaisuuden toteutumisen kanssa suhteessa Apu-lehden artikkeliin. Aallon
haastattelua on kuitenkin mukava kuunnella. Klikkaa siis tuohon ja fiilistele:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/alvar-aallon-keskustasuunnitelma#media=14319
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/alvar-aallon-keskustasuunnitelma#media=14319
Hei Pentti.
VastaaPoistaTuo sinun Vespa on mielessä.
Kun sinä olit opiskelija ja minä pieni pojan rääpäle.
Ja kun olin kylässä ja sinä myös olit Vespasi kanssa Pakilassa.
Niin totta kai minä menin ja yritin päästä siihen Vespaan istumaan, kun se niin mukavasti nojasi talon seinään.
Mutta huonosti kävi Vespa kaatui ja tietenkin sain sinulta ansaitut nuhteet.
Mitä tulee Helsinkiin ja Helsingin liikenne suunnittelun toteutukseen ja Alvar Aaltoon.
Mielestäni ajat ovat muuttuneet, Kalasatama (Redi) ja Pasila (Tripla).
Liikene suunnittelun, rakennus suunnittelun, toteutuksen, pitäisi mielestäni katsoa tulevaisuuteen.
Tämähän on lähtö tiiviiseen ja korkeaan rakentamiseen ja jos ymmärrän oikein, tästä domino palikat kaatuvat?
Oikein, vain väärin?
En osaa sanoa.