Tässä joutuu ihmettelemään mitä me oikein olemme.
Olemmeko urheilukansaa vai olemmeko sotilaskansaa vai ehkä jopa
kulttuurikansaa? Mistä meidät ulkomailla tunnetaan? Onko ikonimme Sibelius vai
onko se Räikkönen? Viime vuosina on tullut tavaksi puhua Design-Suomesta tai Design-Helsingistä
tai design-kaikesta. Jopa Helsingin uudessa strategiassa lanseerattiin outo
kolmiodraama: Design,
digitaalisuus ja dialogi.
Siinä
sanaillaan nykyjargonia hulvattomalla tavalla: ”Helsinki on omaperäinen kontrastien kaupunki. Avoin, osallistava ja
omintakeinen kulttuurimme synnyttää jatkuvasti uutta ja odottamatonta. Nämä
yhdistettynä kaupungin toimivuuteen ja luotettavuuteen, maailmanluokan
koulutukseen ja kulttuuritarjontaan, korkeaan teknologiseen osaamiseen, avoimen
datan esimerkilliseen hyödyntämiseen sekä designin kokonaisvaltaiseen
ymmärtämiseen luovat edellytyksiä niin virikkeelliseen arkeen kuin
merkityksellisten ratkaisujen hakemiseen globaaleihin haasteisiin.”
Helsingin julkisen ilmeen uudistus
yllätti. Puhuttiin vaahtokarkeista. Minäkin uhosin blogissani. Olin sitten
esitelmätilaisuudessa. Power Point- slaideissa uusi ilme ja aaltoviiva toimivat
hyvin. Se siitä. Sitä olen ihmetellyt, että mihin kaksikielisyys on hävinnyt?
Oliko tämä etukäteiskosto Ahvenanmaan tytölle, joka ei halunnut Suomen ja
Islanninkieltä Pohjoismaiden Neuvostoon.
Oikeastaan
melkoisen hulvatonta sanamuotoilua – tuo strategian teksti. Puhuvat designin
kokonaisvaltaisesta ymmärtämisestä. Tässä minulla tökkii. En näytä ymmärtävän. Kas
kun tuossa jutussa ei puhuttu mitään nykyisestä aivan uutukaisesta aikamme designtuotteesta:
palvelumuotoilusta? Vinoilenpa hieman! Voiko palvelua muotoilla? Onko
palvelulla muoto, jota voisi muotoilla? Ketkä muotoilevat palveluja? Niin,
sitähän minun rakkaat ystäväni Mari ja Pia ilmeisesti juuri haluavat tehdä
asiakkaiden onneksi ja siunaukseksi. Mitä on palvelumuotoilu ja miksi
palvelujen muotoilemiseksi tarvitaan graafikkoja tai Ateneumin käyneitä taiteen
maistereita? Ei kai palvelujen muotoilussa ole kysymys varsinaisesti muodon
annosta. Luulisi sosiologien ja antropologien olevan oikeita ihmisiä
muotoilemaan palveluja. Jos taas
tarvitaan opaskylttejä tai lippuautomaatteja, pankkitiskejä tai porraskaiteita,
niin ymmärtäisin laitteen muotoilun tarvitsevan muodon ammattilaista. Olen
seurannut viimeaikaista keskustelua ja osallistunutkin siihen parilla blogilla.
On ollut kysymys hieman oudoista ilmiöistä joita nämä palvelumuotoilijat
konsultteineen ovat saattaneet matkaansaattaa. Metroon on vanhojen maestrojen
tuhkaksi poltetun opastusjärjestelmän päälle luotu uusi A, D, I, O, S-
järjestelmä. Kansalaiset hämmästelevät, mutta tekijät ja tilaajat kehuskelevat.
(Anteeksi ystäväni Matti). Helsingin visuaalinen ilme on alasmonteerattu
vaakunakehyksellä varustettuun Helsinki-sanaan. Vaahtokarkki-ilme hukkuu
yleiseen mainosmassaan, tässäkin tapauksessa tekijät tai ainakin tilaajat
kehuskelevat. Olisiko muita varteenotettavia esimerkkejä. Onko toisaalta kansainvälisiä
menestyksiä?
Minä
ihailen esineiden muotoilua. Haluaisin sen olevan vieläkin suomalaisiin
liittyvä tuote. Kyllä, on meillä Fiskars ja Iittala ja Marimekko. On vielä
hienoja teollisuustuotteita Wärtsilää ja Planmecaa myöten. Alan nyt perkaamaan eräitä käsiin sattuvia viimeaikaisia
menestystarinoita. Pitäisikö aloittaa urheilusta, taloustieteistä vai
viihteestä? No, ole huoletta, ei tämä mitään tiedettä ole, kunhan sekavaa tajunnanvirtaa.
Aloitan
urheilusta
Niin tässä on
ongelma. En löydä mistään sellaista maailmanlistaa, jossa maamme menestys olisi
helpolla tavalla nähtävissä. No, olympiamitalit edustavat tietysti aika laajaa
kirjoa urheilulajeja.
Suomen mitalisaldo kesäolympialaisissa on ajan
mittaan huvennut uhkaavasti. 1920-luvun runsaat parikymmentä mitalia on
vaihtunut Rion yhteen pronssiin. Se oli nyrkkeilijä Mira Potkonen.
Talviolympialaisissa Sotshissa tuli sentään viisi mitalia joista yksi kulta. Se
oli Iivo Niskasen ja Sami Jauhojärven voitto parisprintissä.
Kuva kertoo katoavasta kunniasta. Mitalien
määrä kesä- ja talviolympialaisissa on laskenut kuin lehmän häntä. Ei ole
urheilusta Suomen maailmanmaineen tekijäksi.
On
sittenkin: kilpa-autoilu!
Maailmalla
tunnetuin suomalaisten urheilulaji on Formula Yksi. Siellä toimivat parhaiden
tienaavat suomalaismiehet Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas. Heillä taitaa olla
vuosipalkka 10 miljoonan taalan tienoilla. Sebastian Vettel sentään vetää 50
miljoonaa taalaa vuodessa ja Lewis Hamilton 40 miljoonan paikkeilla.
Formulakuskit eivät pärjää jalkapalloilijoille, joiden huiput Cristiano Rolando
ja Lionel Messi nettoavat 80-90 miljoonaa taalaa vuodessa. Jalkapallossa meillä
ei ole sijaa. Jääkiekossa on. Jääkiekkoilijoista ehdottomat huiput ansaitsevat
13 miljoonaa. Heillä on muuten 14 miljoonan katto. Suomalaisista Mikko Koivu
vetää huippuliksaa 9 milj. USD vuodessa. Nuoret tähdet kuten Patrik Laine saanevat
tyytyä alokaspalkkaan 1 milj. dollaria vuodessa. Voi surku.
Ryhdyin tuossa ihmettelemään suomalaisten
menestystä googlettamisen maagisissa osumissa. Halusin tietää, kuka on
suosituin suomalainen. Katselin vuositasolla ja kaikelta ajalta. Kaiken ajan
ykkönen on Bengt Holmström, Nobel-voittaja. Mannerheim on kakkosena, mutta
sitten onki Valtteri Bottas pronssisijoilla. Hän hakkaa Jussi Halla-ahon ja
Kimi Räikkösen. Jos vuositason tärppejä tarkastellaan, Bottas on ykkönen,
Räikkönen kakkonen ja kolmantena Linus Torvalds. Siinä merkittävimmät
suomalaiset. Linda Liukas pääsi listoille, se oli hienoa. Oli tässä yksi
kummallisuus. Itse asiassa Li Andersson sai 40 miljoonaa klikkausta. Arvelin
hänellä olevan kansainvälisen kaiman ja laitoin hänelle vain suomenkielisen
osumien määrän. Oliko väärin? PS. Nyt tulee korjaus. Olin unohtanut tarkistaa Alvar Aallon osumat. Hän onkin Suomen kunkku. Hänellä on 9,5 miljoonaa osumaa. Mutta vielä! Suomen kuningatar on Saara Aalto. Hänellä on yli 11 mijoonaa osumaa.
Luovuus
kauppatavarana?
Pienellä maalla
luovuus saattaisi olla erityinen kauppatavara. Onko suomalaisilla jokin
erityinen luovuusominaisuus? Liittyisikö se enemmän kulttuuriin kuin
tekniikkaan? Olisimmeko taloudessa jotenkin nerokkaita? Kun tuota mietin,
ajattelen viimeaikojen ilmiöitä. Aivan
viimepäivien uutinen on Helsinki GSE.
Pääministeri Sipilä sanoo: ”Uudella taloustieteen yksiköllä on merkittävä rooli
tutkimuksessa ja korkeatasoisessa lainvalmistelussa”. Hän iloitsee, kun saa esitellä ideaan yhdessä
Bengt Holmströmin kanssa. Holmström sai viime vuonna Nobelin taloustieteestä. Se
on Suomen neljäs Nobel. Edeltäjiä ovat Frans Emil Sillanpää, A. I. Virtanen ja Martti Ahtisaari. Oli vielä Ragnar Granit, mutta hän oli palkinnon saadessaan Ruotsin kansalainen. Taidetta,
tiedettä ja poliittista luovuutta. Nyt taloustiedettä. Holmström sanoo: "Suomalainen
kansantaloustiede elää eräänlaista huippukautta”. Tässä nousukiidossa Sipilän
hallitus perustaa taloustieteen yksikön. Luvataan 15 professuuria. Mukana ovat Aalto-yliopisto,
Helsingin yliopisto ja Svenska Handelshögskolan. Tukijoina vielä Valtion
taloudellinen tutkimuskeskus ja Suomen Pankki. Jos ja kun on kysymyksessä
kansainvälinen hanke, huudahdan: ”Eläköön!” Kaikki eivät ole varmoja
suomalaisen taloustieteen voimasta. HS:n mielipidekirjoittaja Veikko Halttunen
sanoo suomalaisten taloustieteilijöiden antavan hyviä vastauksia vääriin
kysymyksiin. Hän sanoo vielä taloustieteitä näköalattomiksi ja sisäsiittoisiksi.
Mitäs sanot tähän ystäväni Pekka Korpinen?
Yksi iloisista
uutisista on suomalaisten menestys
kansainvälisissä lukiolaisten fysiikkaolympialaisissa. Suomen lukiolaisille
hopeaa ja pronssia fysiikkaolympialaisissa Jaavalla. Suomi menestyi hyvin
sunnuntaina 23.7.2017 päättyneissä lukiolaisten 48. Kansainvälisissä
fysiikkaolympialaisissa Indonesian Jaavalla. Kilpailuun osallistui 86 maata ja
noin 400 lukiolaista. Suomalaisten joukkueesta Matias Arola Kerttulin lukiosta
sai hopeaa ja Aleksi Kononen Jyväskylän lyseon lukiosta pronssia. Suomen
joukkue kuuluivat lisäksi Mika Nurmela Oulunkylän yhteiskoulusta, Oskari Ojavuo
Helsingin Suomalaisesta yhteiskoulusta ja Kaarlo Sukuvaara Lahden yhteiskoulun lukiosta.
No heittäydytään skeptikoiksi. Voitimme kyllä muut pohjoismaat, mutta
kultamitalit jäivät Kauko-Itään. Hopea ei riitä. On saatava kultaa!
Mutta
Kiinassa tulikin kultaa!
Linda Liukas on meidän yhteinen ylpeytemme. Hän voitti Kiinassa China Academy of Art’in
pääpalkinnon. Se tuli kirjasarjasta, joka kertoo pikkuneiti Rubysta. ”Kesken
talvisten leikkien Ruby ystävineen keksii rakentaa internetin. Mutta onko se
paikka? Internetin salat aukeavat Rubyn iloisessa seurassa. Onko internet pilvi
vai läjä johtoja? Millä tavoin tieto huristelee verkossa? Miksi netissä
tarvitaan ihmisiä? Näin sanailee kirjasta kertova mainosteksti. Linda on saanut
muitakin palkintoja, joukossa Euroopan komission myöntämä Digital Champion
–arvonimi vuonna 2013. Vuonna 2014 Liukas sai lastenkulttuurin valtionpalkinnon
tulevaisuuteen suuntautuneen lastenkulttuurin kehittämisestä. Hello Ruby
–konsepti voitti Viestintäalan tutkimussäätiön Think INK –kilpailun
pääpalkinnon vuonna 2015. Hän aloitti kirjantekoa työskennellessään jenkeissä.
Siellä hän sai vuonna 2014 joukkorahoitusta kirjalleen hakemansa 10000 taalan
sijaan 380000 taalaa.
Vuonna 2017 Linda Liukas sai Hello Ruby
-kirjasta 130 000 euron arvoisen DIA Gold –palkinnon. Palkinnon
antajat sanovat pyrkivänsä uudelleenarvioimaan nykysuunnittelua ja pyrkivänsä
edistämään tulevaisuuteen tähtäävän innovaation käyttöönottoa. Taideteollisen
korkeakoulun professorin Yrjö Sotamaan mukaan tämä on suurin design-palkinto,
jonka suomalainen yritys on koskaan voittanut Kiinassa. Sotamaa on toiminut
pitkään Kiinassa designalan kehittämisen asiantuntijana
Suomen Nuorkauppakamarit ry ja Positiivarit Oy ovat
jälleen jakaneet positiivisimman suomalaisen kunniamaininnan. Sitä on tehty
vuodesta 1993. Katri Helena sai ensimmäisenä tittelin. Suomen kannalta kansainvälisesti
menestyneitä positiivia ovat mm. Alexander
Stubb 2009 ja Teemu Selänne 2007. Nyt valittiin laulaja Saara Aalto. Palkinnon antajat
kiittävät häntä ”valoisasta persoonasta, sitkeydestä ja rohkeudesta kulkea omaa
tietään kohti unelmiaan". Aalto tuli kansainvälisesti tunnetuksi viime
vuonna, kun hän osallistui Britannian X-Factor-ohjelmaan. Aalto sijoittui
kilpailussa toiseksi.
Tiesitkö että Ikean haarukasta voi tehdä
taidetta, jos luovuutta riittää. Tämä on Tuomo Torkkelin, eläkkeellä olevan
kaivinkonemiehen luovuutta. Tämä ei ole toistaiseksi saanut muita palkintoja
kuin tekijälle luovuuden riemua.
Yritän etsiskellä
kansainvälisiä palkintoja. A-lehtien Dialogi
Oy on palkittu kansainvälisesti asiakaslehdistään. Se on hienoa. Mutta
heidänkin jargoninsa on ärsyttävää. Tai se siis ärsyttää tällaista vanhan
kansan insinööriä. Näin he sanailevat: ”Julkaisusuunnittelussa designin tehtävä
ja päämäärä on käyttöliittymän poistaminen, oli kyseessä painettu media tai
digitaalinen ympäristö. Tavoite siis on, että itse sisällöstä tulee
käyttöliittymä, ja että lähettäjän ja vastaanottajan välillä on mahdollisimman
vähän häiritsevää kohinaa ja turhia toiminnallisuuksia. Design on puhtaasti
funktionaalista ajattelua.”
Yksi kiinnostava palkinto on annettu Merivaara
Oy:lle. Se on Red Dot ‑palkinto Q-Flow™- leikkausvalaisimelle. Red Dot
Awardin järjestää Design Zentrum Nordrhein Westfalen, ja se on yksi maailman
suurimmista design-kilpailuista. Palkinto myönnettiin Product Design 2017 ‑sarjassa.
Q-Flow‑valaisimen
ominaisuuksien ansiosta kirurgit erottavat kudokset ja verisuonet aiempaa
paremmin sekä näkevät ihon värin luonnollisesti. Lisäksi valaisimessa on integroitu
4K-kamerateknologia.
Muotiyliopisto
– Aalto
Maallikkoa yllättää
suomalaisten muotisuunnittelijoiden menestys maailmalla. Erityisesti yllättyy,
kun sanovat ja kirjoittavat sen olevan Aalto-yliopisto joka näitä muodintekijöitä
tuottaa. Meikäläinen kun vielä jotenkin ajattelee Aalto-yliopiston
teknilliseksi korkeakouluksi. Ei, se on Aalto University School of Arts, Design
and Architecture, joka näitä taiteilijoita tuottaa. Vuonna 2016 Aallon
Bachelor-ohjelma (Fashion Bachelor's Programme) rankattiin maailman kolmanneksi
ja Master’s Programme maailman viidenneksitoista. Maria Korkeila nimettiin Hyères-muotikilpailun finalistiksi vuonna 2016.
Hän sanailee ihanasti: “I'm feeling
overjoyed, quite stunned, excited and a bit overwhelmed about the news of being
a Hyères finalist, as it has been something of a dream since I first started at
Aalto. I guess it hasn't really sunk in yet... I wouldn't be here if it weren't
for our teachers, staff and studios. So,
I'd like to give a big thanks to them.”
Onpa mahtavan hienoa, kun antaa opinahjolleen
tällaisen kiitoksen. Jotenkin tuo tuollainen euforinen innostus on meillä rakennusalan
opiskelijoilla jäänyt saamatta. Milteipä kateeksi käy. Tässä kuvassa on
suomalaisten huippusuorituksia. Kumpuavatko ne metsästä vai suuresta
kaupungista? Sitä ajattelen. Sehän oli itse Jean Sibelius, joka sanoi suuren
teoksen syntyvän vain metsässä tai suuressa kaupungissa. Ja meillä kun ei ole
kuin tuo metsä! No, jos oikein ajattelee, kyllä noissa teoksissa Korkeilan
vasemmanpuoleista keltaista luomusta lukuun ottamatta jotain metsänpeikkoa on.
Oranssimustat peikkopuvut ovat Irene Kostaksen. Keskimmäinen on Hanne Jurmun ja
Anton Vartiaisen luomus. Oikealla on Rolf Ekrothia.
On keksittävä uusi sana,
mikä?
Arkkitehtuuri ja kaupunkisuunnittelu olisivat tietysti
meikäläisen mielestä hyviä vientituotteita. Ne ajat ovat kuitenkin ohi. Taiteessa ja siinä erityisesti ”muotoilussa”
suuria kansainvälisesti tunnettuja sankareita olivat moninkertaiset
mitalinaiset ja -miehet Aino Aalto, Dora Jung, Timo Sarpaneva, Tapio Wirkkala,
Rut Bryk, Kaj Franck, Ilmari Tapiovaara, Birger Kaipiainen ja vielä monet muut.
Äh, tuo muotoilu on paha sana, ”teollinen muotoilu ” on jo parempi, tai sitten
aivan oikeasti ”taide”. Arkkitehtuurissa loistavina tähtinä kansainvälisellä taivaalla
olivat isä ja poika Saarinen, Aalto, Revel, Pietilä, Siren ja muitakin. Nyt
juuri kun vientiä ja kansainvälisyyttä olisi edistettävä, meiltä puuttuvat nuo
ihmiset. Meillä on nyt uudenlaiset ihmiset. Pelinkehittäjät, palvelumuotoilijat….
Sekä teollisiin muotoilijoihin että arkkitehteihin on
aina liittynyt sana ”design”. ”Industrial
Design tai ”Architectural Design”. Nyt kun katselen Helsinki Design Week -videoita,
havaitsen ”design-käsitteen” lähes täysin muuttuneen. Design tarkoittaa kaupan
edistämistä tai design tarkoittaa politiikkaa tai design tarkoittaa vuorovaikutusta.
Havaitsen myös, että tilaisuuden pääsponsoreina olivat kansainvälinen hotelliyritys joka ”rakastaa designia” ja kansainvälinen konsulttitoimisto joka tekee ja myy
designia. Design saattaa esitysten mukaan olla tulevaisuuden suunnittelua tai
elinikäisen oppimisen suunnittelua. Niin, design tarkoittaa suunnittelua.
Sitähän se tarkoittaa. Siis Designmaa-Suomi tai Design-Helsinki eivät tarkoita
mitään muotoiluun tai taiteeseen tai arkkitehtuuriin tai vaikkapa urbanismiin liittyvää.
Kaikki hyvin, mutta olen pettynyt. Nyt kun sen tajusin. Onko keksittävä jokin
uusi sana?
Tässä on Milanon
Triennalessa jaettuja palkintoja suomalaisille muotoilijoille. Niminä olivat
suurelta osin nuo yllämainitut muotoilun mestarit, naiset ja miehet. Onko niin,
etteivät nämä ajat koskaan palaa! On uusi aika.
Design ei tosipaikan tullen tarkoita tarkoita mitään muuta kuin piirtämistä tai piirustusta. Kysymys on Wittgensteinin kääntämisestä väärin päin eli teko on sana. Ja sanoja riittää. Eli design = sanailua. Kiitos älykkäästä kirjoituksesta.
VastaaPoistaTerv JR