Aina sitä ihminen joutuu vastaamaan kysymyksiin: ”mikä on
sun mielestä paras sejase? No, vastauksena kysymykseen luettelen nyt omia
mieltymyksiäni. Paras auto on Mitsubishi ladattava hybridi, kolmekymmentä vuotta se oli Citroen.
Paras ruoka on tattirisotto Liisan tekemänä. Pikkupoikana se oli
makaronilaatikko äidin tekemänä. Paras fillari on Cannondale Boschin
sähkömoottorilla varustettuna. Pikkupoikana fillarit olivat toista maata – ei
ollut valinnanvaraa. Paras ruohonleikkuri on Jönsered, nyt kun Oleniuksen
konekorjaamo pani sen loistokuntoon. Paras vene on Buster. Pian se joutuu Liisan latoon talvehtimaan. Paras mopo on Ape 50 kolmipyörä, kunhan
joku vihdoin saisi sen kytkimen kuntoon. Veikkokaan kaikkine taitoineen ei
onnistunut. Paras viini on Valpolicellan Amarone, silloin kun sitä raatsii
ostaa. Arkikäytössä riittää Superiore. Paras leffa on Klaus Härön ”Postia pappi
Jaakobille”. Tämä on nyt ajankohtaista, kun leffakerhomme teki matkan
Pietariin. Löytyikö sieltä parempi?
Mikä on kaupungeista
paras?
Kotikaupunki voittaa kilvan. Tallinna toisena
kotikaupunkina saattaa kyllä hetkittäin olla ykkönen. Jos niistä tehdään
kaksoiskaupunkeja molemmat menettävät. Onpa hullu ajatus! Jos kotikaupunkeja ei
lasketa, eikä Italian Cinque Terren tapaisia pikkukaupunkeja Liguriassa,
silloin tiukkaa taistoa minun sielustani käyvät Pariisi ja Pietari. Niissä
kiehtoo mahtavuus ja monumentaalisuus. Helppoa ei ole sittenkään. On kyllä
kaksi kaupunkia, joita minun on vaikea jättää listan ulkopuolelle. Ne ovat
Bologna ja Firenze. Kunhan vain ette houkuttele muistelemaan Sienaa tai Venetsiaa.
Tämä on tuskallista. Uskotaan nyt: Pariisi ja Pietari.
Jotta eivät nuo
kaksi pienempää jalokiveä suuttuisi minulle, on sentään pakko laittaa kuvat
muistuttamaan monista retkistä ja ihanista tunnelmista. Mikähän vuosi se oli,
kun nuori - tunnustetaan jo
keski-ikäinen – mies nojailee Sienan torin mainioon nojailupylvääseen. Simo
Järvisen kanssa puhuimme usein Ponte Vechiosta. Miten sellaisen ilmiön saisi
Suomeen, jonnekin, modernina inkarnaationa. Siitä puhuimme.
Ensin annos Pariisia
Pariisissa Haussman
rakensi 1800-luvulla mahtavat katujen akselistot. Napoleon III oli käskyn
antajana. Sanovat nämä bulevardit tehdyiksi kaupunkirahvaan kurissa
pitämiseksi. Hänen bulevardisuunnitelmansa teki Pariisista
Pariisin ja yhden minun lempikaupungeistani. Vaikka olivathan nämä kuvassa
näkyvät Tuileriesin ja Champs-Elyseen keskeiset akselit olemassa jo ennen
Haussmannia.
Jäi hieman
kaihertamaan tuo Napoleon III:n ja Hausmannin suunnittelemien ja sitten rakennettujen
bulevardien määrä. Otinpa ja mittasinpa nuo heidän tekemikseen sanotut
bulevardit. Ne on piirretty sinisellä värillä satelliittikuvan päälle.
Orientoitumisen vuoksi kuvassa näkyvät punaisella värillä Champs-Élysées ja Rue
de Rivoli. Champs- Élysées rakennettiin jo 1600-luvun loppupuolella itse
Aurinkokuninkaan toimesta. Ludvig XIV oli muuten sukulaissielu aikalaisensa Pietari
I:n kanssa. Heillä molemmilla oli sellainen käsitys, että: ”itsensä suurentelu
oli paras ja miellyttävin tapa suvereeniteetin säilyttämiseksi”. Rue de Rivolin rakentaminen täyteen mittaansa
oli ensimmäinen toteutus Haussmanin kadunrakennuspaketissa 1852. Niin siis
kysymys: kuinka monta kilometriä bulevardeja kyseiset herrat suunnittelivat ja
toteuttivat? Oliko se enemmän vai vähemmän kuin nyt tapetilla olevat Helsingin 18
bulevardikilometriä. Oli se enemmän. Nämä kunnianhimoiset herra suunnittelivat
ja pääosin rakensivat kansan raivokkaasti vastustaessa 147 kilometriä uusia
bulevardeja – meidän iloksemme. No viimeiset näistä toteutuivat vasta
1900-luvun alkuvuosina. Meillä ollaan hieman nopeampitempoisia, sillä bulevardit
aiotaan rakentaa 30 vuodessa.
Pietari on käsittämätön
kaupunki vanhassa kauneudessaan
Sen
historiallisten osien kiehtovuus on uskomaton. Katuverkko syntyi alkuaan
italialaisperäisen arkkitehdin Domenico Trezzinin toimesta. Varmaankin itsenä
Pietarin merkittävällä myötävaikutuksella. Vai kerkesikö hän siihen aikaan suunnitella
kaupunkia. Hänhän kävi Suurta Pohjan Sotaa juuri kaupungin rakentamisen
alkuaikoina, 1700-luvun alkuvuosina. Ruotsin suurvallalla oli vastassaan Venäjä
ja sen liittolaisina Tanska, Saksi, Puola-Liettua ja sodan loppuvaiheessa vielä
Preussi ja Hannover. Alkujaan sotijoita oli Ruotsin puolella noin 100000 ja
Venäjän puolella noin 250000. Kaatuneita syntyi sotaväessä Ruotsin puolella
25000 ja Venäjän puolella 100000. Ollaan me skandinaavit ja kaikkinaiset
Hakkapeliitat kovia sotimaan – tulee aina vähintään neljä vihollista nitistettyä
ennekuin itse saa surmansa! Ruotsin varsinaiset tappiot alkoivat Pultavalla
vuonna 1707. Suomessa oli isoviha. Venäläiset joukot mellastivat ja raiskasivat
pitkin Suomea. Sota päättyi Uudenkaupungin rauhaan vuonna 1721.
Silloin kun
Pietarin suunnittelu oli aktiivisesti käynnissä, riehui Suuri Pohjan Sota. Sitä kesti vuodesta 1700 vuoteen 1721.
Uudenkaupungin rauhassa Ruotsi menetti mm. suomensukuisten Inkerinmaan, eli
juuri sen alueen jolle Pietari oli jo sodan aikana päättänyt rakentaa uuden
pääkaupunkinsa. Pietarissa rakennettiin ensimmäiseksi Pietarin ja Paavalin
linnoitus kirkkoineen, yliopistoineen ym. Työt alkoivat 1703 ja homma valmistui
1740. Suunnittelijana oli Luganon järveltä kotoisin oleva arkkitehti Domenico Trezzini.
Hänellä oli läheiset suhteet Pietariin. Hän oli mm. Pietarin pojan kummisetä. Trezzini
kuoli vuonna 1737. Trezzini loi Pietarin barokin, rakennustyylin jota edustaa
mm. vuonna 1725 valmistunut Tallinnan Kadriorun palatsi.
Elokuvakerhon retki Pietarissa tapahtui kaiken kaikkiaan
vain Pietarin Pietarissa. Yläkuva osoittaa millainen oli Pietari vuonna 1744.
Pietari itse oli kuollut jo vuonna 1725, joten aivan tällaisena hän ei kaupunkiaan
nähnyt. Me liikuimme vain tällä suppealla alueella. Kohteitamme olivat
laivaterminaalin jonotuksesta päästyämme Erarta taidemuso kävelymatkan päässä
laivaterminaalista, Sokos Palace Bridge hotelli – ehdottomasti suositeltava,
Rodina Kino Nevski prospektin läheisyydessä – siinä kaikki. Ei, yksi unohtui.
Menimme Lenfilmin studioille. Valitettavasti opasta ei ollut paikalla, joten
vierailu studioilla jäi tyngäksi. Oli kuitenkin komeat sisääntulohallit, kuten
alla oleva kuva kertoo. No ravintolakokemuksista voisi mainita Erartan mainion
ravintolan – oli jonkun valitsema Pietarin parhaaksi! Ainakin hinta/laatu oli paikallaan.
Laatu oli huippua, hinnat kohtuulliset. Europeiskajan kahvila kuului
pakolliseen ohjelmaan. Olen muuten kirjoittanut blogin Europeiskajasta ja
muutenkin Pietarista. Jos kiinnostaa klikkaa:
Matkakokemuksista
kiinnostavin on aina nähdä Pietarin kauneus. Yllätyksenä on keskustan katujen loistava kunto,
murhaavat ajonopeudet eivät yllätä. Jaa, taksisysteemi taisi yllättää.
Jonkunlaista uberia kaikkialla. Jos hotellin respa tilaa taksin ilmoitetaan
ruutupaperilla auton merkki, auton väri ja joku numero. Samoin ilmoitetaan
hinta. No se on kolmen kilometrin matkasta esimerkiksi 4 euroa. Jos menet
ottamaan itse jakamistaloustaksin hotellin edestä sama matka maksaa 15 euroa. Sepon kuvassa Pietarin ja Paavalin kirkon
torni taistelee paikasta kaupunkikuvassa valaisinpylvään kanssa. Jonotus laivaterminaalissa kauhistuttaa. Syöminen
on hyvää. Suosittelen Erartan uutta ravintolaa. Lenfilmin studioille kannattaa
mennä silloin kun opas on paikalla.
Elokuvakerhon missio
Elokuvakerhon pääasiallinen missio on katsoa elokuvia.
Varsin tärkeä osa missiota on elokuvien arvostelu. Se tapahtuu jossain
kapakassa lähellä teatteria. Silloin ei keskitytä kulinaarisiin nautintoihin
vaan juuri nähdyn elokuvan arvosteluun. Nytkin Pietarin suurkaupungissa
notkuvien Europeiskajan pöytien sijaan ahtauduimme läheisen pitserian
nurkkapöytään. Elokuvan arvostelu alkaa lyömällä näpit pöytään. Kädessä on
viisi sormea, joten arvostelu on yhdestä viiteen. No, en ole vielä kertonut
filmistä, joten en voi kertoa ennenaikaisesti arvostelun tuloksesta. Sanon
kuitenkin, ettei koskaan ole ollut niin yllätyksellistä filmiä, ettäkö se olisi
voittanut tuon tutun leffakerhoporukan arvostelun yllätyksellisyyden.
1911 rakennettu
elokuvateatteri on osa Venäjän elokuvan historiaa. Siellä taidettiin esittää
ensimmäisiä venäläisiä elokuvia. Lumièren veljekset kävivät muuten
esittämässä elokuvaa jo vuonna 1896. Taisi olla samalla reissulla, kun he kävivät
Helsingissäkin. Kyllä oli. Lumièren veljekset kävivät Helsingin Seurahuoneella
juuri samana vuonna. Silloin he esittivät kuuluisan junafilminsä.
Kiertueella esitettiin useita alle minuutin mittaisia
filmin pätkiä. Esimerkkinä on kuulu: ”L'Arrivée
d'un Train à la Ciotat”. Filmin pituus on 55 sekuntia.
Google-kääntäjä kertoo
paikallisten mielipiteitä Rodina Kinosta
Nyt kun me elämme digitalisaation aikaa, meidän on
totuttava Google-kääntäjän uudistamaan Suomen kieleen. Elämme
muutosyhteiskunnassa. Halusinkin valaista Rodina Kinon mainetta paikallisten
katsojien silmissä. Voimme sitten suhteuttaa valintamme paikalliseen makuun.
Näin he sanailevat:
Mukavat istuimet, paljon tilaa rivien väliin, älykäs
yleisö, joka on erittäin miellyttävä.
"Ilman popcorn .... ja se käy hyvin!" Yksi harvoista
elokuvateatterit, jossa ihmiset tulevat katsomaan elokuvaa, hyvä elokuva, ja et
kuule smacking ruokaa, joka ei voi vaan iloita. Kuin ehdolliset ihmisiä, jotka
tulivat elokuva: paljon vähemmän pureskelua, chavkuyuschihi puhuu puhelimeen
(vaikka etiketti teatterissa voit vastata puheluun), ja muut, ei myydä
alkoholijuomia, ja näin ollen ei juominen ja röyhtäilee. Tallennettu ilmapiiri
ja tunne tämän teatterin, ei vain huoneen potreblyateley elokuva. Juliste eroaa
muista elokuvateatterit: merkitsevästi enemmän laadukkaita elokuvien ja
ajatella ihmisiä. Miinukset: Älä estetty korjauksia. Tuolit huoneessa ovat
vanhoja ja vähän jalkatilaa. Puute naisten wc. Vuonna naistenhuoneessa pitkä
jono ennen istunnon ja valtava istunnon jälkeen. Pieni kahvila. "epäsovinnainen teatteri". Tuli
ensimmäistä "kotimaa" äskettäin yllättyi sisätilat teatteri, se on
todellinen palatsi! On mahdollista kävellä ja katsella kaiken kauneuden
pitkään. Olen iloinen, että elokuva ei ole popcorn! Kuten seulonnat ulkomaisia
elokuvia alkuperäiskielellä käännös- ja harvinaisia elokuvia. Ei ole kovin
kätevää, ei vaatekaappi. "ilmakehän
elokuva". Rodina on vanha teatteri sydämessä Pietarin lähellä
elokuvateatteri erityinen tunnelma, joka erottaa sen verkkojärjestelmiä
suunniteltu suurille jatkuva suuren yleisön Ohjelma eroaa myös verkon
elokuvateattereissa. Usein elokuvia näytetään kerran (minkä takia kehotan teitä
hoitaa etukäteen pereobremenit lippu) Täällä voit myös katsella elokuvia
alkuperäiskielellä. "Elokuvassa -
niin loma". Sata vuotta ole käynyt elokuvissa, ja päätti lopulta
päästä pois täällä "Francophoniehen" Sokurov. Sijoita heti halunnut:
mukava, kaunis, ylellinen historiallinen sisustus (rakennetussa 1914-1915
varten Pietarin luotto yhteiskunta). Kun ensimmäinen vierailu tuli vielä
muutaman kerran. Kumma kyllä, juhlasalissa oli paljon helpompi nähdä kuin
pieni: on olemassa parempia tuoleja, näyttö, kaiutin. Kehotan teitä valitsemaan
Näyttää, se oli hänen. Tila wc ("teatteri alkaa ripustin!") -
erittäin hyvä. On ilmeistä, että elokuva hyvin ja seuraa rakkaudella. Pitäisi
ehdottomasti mennä, varsinkin ne, jotka ovat jo oleskellut liian pitkä edessä
kodin DVD-soitin.
Siinä "uudella kansainmvälisellä suomella" hienot arviot. Niihin voi jopa yhtyä. Minäkin
iloitsin, ettei ollut tuota ”smacking”. No, talo oli palatsi. Vessoja joku
moitti. Ne olivat extraprimat. Vieressä on muuten toinen teatteri nimeltään Dom Kino. Siellä esitetään
kansainvälisiä filmejä dubbaamatta. Emme sinne eksyneet. Mutta ensi kerralla!
Elokuva – vihdoin
Valituksi tuli Tulip Fever. Filmillä ei ollut mitään
tekemistä venäläisten kanssa. Paitsi ehkä olikin. Filmi kuvasi Amsterdamin
tapahtumia juuri niihin aikoihin, kun meidän tuleva suurtsaarimme Pietari oli
Hollannissa tutustumassa elämään ja laivanrakennukseen. Filmissä panostettiin
paljon kanavaelämän kuvaukseen. Kanavan varret kuhisivat tai jopa ylikuhisivat
elämää. Oikeastaan se kuhina oli hysteerisen mieletöntä. Se juuri kiehtoi
minua. Toinen asia mikä kiehtoi, oli herrasväen pukeutuminen ja asuntojen sisustus.
Minä en lainkaan elokuvan katselun aikaan päässyt perille kapakassa
tapahtuvasta kaupanteosta. Sehän se oli se tulppaanikuume. Maailman ensimmäinen
pörssikaupan yritys. Nurin meni todellisuudessa. Mutta nurin se oli minun
mielikuvituksessakin, koska luulin sitä touhua vain innostuneeksi
kapakkaelämäksi. Jälkeenpäin harmittaa erityisesti yksi juttu. Luulin siinä
olleen jotain autenttista hollantilaisympäristöä. Pettymys. Itse asiassa filmiä
ei oltu lainkaan kuvattu Hollannissa. Se oli kuvattu Englannissa. Filmiä
sanottiin etukäteisarvioinneissa varsinaiseksi tihkuvaksi seksipommiksi. Olen
liian vanha. Minusta filmin seksi oli kaunista. Annoin filmille 5 sormea. Olisi kai pitänyt pyrkiä kaikkien muiden keskiarvoon. Nyt menin vikaan itsekkäällä tavalla.
Outoa. En havainnut
filmin olevan trilleri, enkä havainnut sen olevan varsinaisesti seksikäs.
Minusta siinä oli ajankuvaa ja hienoa kuvausta. Naisnäyttelijät hyviä. Miehistä
ei lukua. Ensi-ilta Suomessa on 22.
päivä syyskuuta. Maailman ensi-ilta oli kai syyskuun alussa. Kansainväliset arvostelut ovat
nihkeitä. 4-6 kymmenestä. Eipä heru pisteitä, eikä ole menemistä Oscar-skabaan.
Olin väärässä. Annoin filmille 5/5.
Arvostelu
Miten meidän kerhomme arvosteli filmin? Tässä seuraa
kerhon ansiokkaan sihteerin, rakkaan Siljan kooste:
-kaaoksinen, väritön mestariteos Hollannista, -ihanaa 1600-luvun
hälisevää elämää, hienoja nopeita päällekkäisiä siirtymiä, hyvä leikkaus, -niin kaunis nainen että saa anteeksi
pettämisen, -naurettava juoni, -hieno ajankuva ensimmäisestä pörssiromahduksesta
jäi vain sivuosaan kun herttasarja nousi pääosaan, -kuin sarja hollantilaisia
maalauksia, -haisi elämälle, -interiöörit, valo ja värimaailma kuin vanhoista
maalauksista, -kaunista seksiä ja vähemmän kaunista seksiä, -vehkeilyä aina
luostaria myöten, -tasapaksu, -ylinäytelty kuin selkokieliset uutiset, -kuin
suomi-neukkuyhteistyö, -loppu höpönpöpöä ja sitten kysymys: ”kuinka paljon jää
jäljelle kun tarina katoaa?” Sormia filmi sai keskiarvona 2,9 /5.
Pietarin reissu sai onnellisen lopun. Laivalla kokki oli
vaihtunut ja menomatkan heikko suoritus korvautui aivan loistavalla
illallisella. Päätimme jo uusista kohteista. Ensi keväänä menemme Prahaan.
Hei Pentti!
VastaaPoistaTuo paras leffa, Klaus Härön ”Postia pappi Jaakobille”. On myös minun mielestä hyvä ja puhutteleva.
Katsoin sen itse kaksi kertaa, kun se todellakin oli ja on hyvä.
Pietarin historiallinen kaupunki on mielestäni arkkitehtehtoonisesti upea luomus.
Mutta kaiketi siellä nämä aikaansaannokset tässä tarkoituksessa on saatu aikaan muiden. kuin silloisten Venäläisten arkkitehtien toimesta.
Kaiketi Engel ja monet muut arkkitehdit, jotka eivät olleet Venäläisiä ovat saaneet aikaiseksi nämä rakennukset.
Pena, olen kyllä täysin addiktoitunut blogeihisi. Melkein aina olen samaa mieltä, mutta haluaisin jatkaa, täydentää. Ongelma on siinä, että olet niin poskettoman produktiivinen. Jos kommentoin sinun kuukausi sitten tekemää blogikirjoitusta, lukeeko sitä enää kukaan, edes sinä itse?
VastaaPoistaNyt kuitenkin kommentoin, vaikka se sitten menisi aamuyöhön. "Paras se ja se" aiheesta voisi kiistellä loputtomasti. Minusta paras Härön elokuva on "Äideistä parhain", paras elokuva ylipäätään Vittorio de Sican "Polkupyörävaras" (jonka loppu saa minulle aina kyyneleet silmiin) ja paras venäläinen Heifetzin Tshehov-filmatisointi "Nainen rannalla" - vaikka Eisensteinin "Iivana Julma" on toisella tapaa paras.
Kaupungeista parhaiksi nostat Pariisin ja Pietarin. Valinta on perusteltu. Olen ehkä käynyt liian usein Pariisissa. Sen keskusta ja etenkin metro on liian tungostunut, mutta syrjempänä on viehättäviä rauhallisia paikkoja. Oletko muuten tutustunut keskikokoisiin ranskalaiskaupunkeihin? Lyon, Montpellier, Bordeaux, Tours, Dijon, Nancy, Besancon, Strasbourg jne. Useimmissa ihana vanha kävelykeskusta ja tyylikkäät ratikat (ilman inhottavia mainoksia)? Entä Italiassa Perugia, opiskeluaikani keskiaikainen löytö?
Pietari on kyllä fantastinen. Jopa keskusta-alue on täysin sopusuhtainen. Sen huomaa etenkin kanavaristeilyllä Fontanka-kanavalla. Ei ainuttakaan mittasuhteista poikkeavaa, modernia "laatikkoa". Suosittelen vielä käymään Tsarskoje Selossa, Katariina II:n palatsissa ja Pavlovskissa siinä lähellä. Ja vielä: poliittis-historiallinen museo keskustassa on ihan mielenkiintoinen.
Itse olen taas lähdössä Pietariin, tällä kertaa aiheena on vuoden 1917 tapahtumat ja oppaana entinen Moskovan suurlähettiläs Heikki Talvitie.
Heikki kommentissaan sanoi Pietarin suunnittelun olleen ulkomaisten arkkitehtien käsissä. Niin paljolta olikin. Mutta ei aivan. Lauri kertoi myös kivassa kommentissaan paikoista Pietarissa. Innostuin siitä itsekin niin paljon, että laitoin nyt itselleni opiksi ja viisaudeksi listan lyhyen kaavan mukaan Pietarin merkittävimmistä arkkitehdeista. Kyllä siinä italialaisuus ja ranskalaisuus korostuvat.
VastaaPoistaDomenico Andrea Trezzini (1670 - 1734 Pietari) oli sveitsiläissyntyinen arkkitehti, jonka Pietari I kutsui kaupunkiaan rakentamaan. Vuonna 1703 hän aloitti Kronstadtin linnoituksen ja Pietari-Paavalin linnoituksen suunnittelun kirkkoineen, yliopistoineen kaikkineen a paljon muuta. Hän laati myös mallipiirustuksia asuintaloja varten eri yhteiskuntaluokille. Trezzinin tyylisuunta oli venäläinen barokki.
Kuvanveistäjä ja arkkitehti Bartolomeo Carlo Rastrelli (1675-1744), kutsuttiin paikalle Pietari Suuren toimesta vuonna 1716. Hän teki kuvapatsaita mm. tsaarista itsestään. Isäänsä kuuluisammaksi tuli hänen poikansa arkkitehti Bartolomeo Francesco Rastrelli (1700-1771). Hän saneerasi Pietarhovin suurta palatsia sekä Katariinan palatsia Tsarskoje Selossa.
Jean-Baptiste Michel Vallin de la Mothe (1729 –1800) oli alkuaan ranskalainen. Hänestä tuli Katariina Suuren suosikkiarkkitehti, niinpä hän sai tehdäkseen Talvipalatsin laajennuksen eli Pienen Eremitaasin. Piirsipä hän myös Ysupovin Moika-palatsin, missä Rasputin murhattiin.
Listallamme venäläinen, vaikkakin isänsä kautta saksalainen arkkitehti nimeltä Yury Felten (1730-1801). Hän oli Katariina Suuren hoviarkkitehti ja osallistui moneen tärkeään projektiin erityisesti Tsarskoje Selossa. Hän oli myös taitava insinööri. Hän suunnitteli Pietari Suuren ratsastajapatsaan jalustakiven siirtolaitteiston. Väitetäänhän että se olisi suurin ihmisen koskaan siirtämä kivilohkare - suurempi kuin Virolahdelta tuotu Aleksanterin pylväs Palatsiaukiolla. Senhän taas suunnitteli
Giacomo Quarenghi (1744-1817) toi palladiolaisen ajattelun Pietariin. Hänen suuria töitään oli Englantilainen palatsi Pietarhovissa. Hän asettui sittemmin Tsarskoje Seloon, jossa Aleksanterin palatsi oli hänen työnään. Katariina Suuri rakasti Quarenghin töitä. Hänen poikansa Paavali taas vihasi kaikkea mitä äiti rakasti. Siksipä kai Ciacomon suuret hommat hiipuivat.
Andrey Voronikhin (1759-1814) on venäläinen arkkitehti. Näin voitaneen sanoa. Hänen kuuluisa sukunsa on asunut Venäjällä jo 1500-luvulta, todennäköisesti ennenkin. Suku on Stroganoff. Hän on venäläisen Empire-tyylin perustajia. Kazanin kirkko Nevski Prospektin varrella on hänen suunnittelemansa, samoin kaivosyliopisto.
Jean-François Thomas de Thomon (1760 –1813), ranskalainen uusklassisti, teki mm. Pietarin pörssin komean rakennuksen. Hänen työtään ovat Vasilin saaren kärjessä pörssirakennuksen edessä sijaitsevat Rostra-pylväät. Pylväät pystytettiin vuonna 1810.
Carlo Rossi (1775-1849) oli empire-tyylin suuri arkkitehti Pietarissa. Hänen töitään ovat mm. Venäläisen Museon entinen Mihailovskin palatsi, Aleksanterin teatteri sekä Pääesikunnan rakennus mahtavine portikoineen ja veistoksineen.
Auguste de Montferrand, ranskalaisvenäläinen uusklassisti (1786 –1858), piirsi Iisakin kirkon. Hän myös valvoi graniittipilareiden teon Suomen puolla. Hänen suunnittelemansa kupoli oli ensimmäisiä valurautakupoleja maailmassa. Kirkon rakennustyö alkoi vuonna 1818 ja kirkko vihittiin vuonna 1858. ”Rakennettiin kuin Iisakin kirkkoa”.
Taas hieno blogi, kiitos Pena! Sinusta olisi pitänyt tulla taidehistorioitsija. Tosin silloin olisimme menettäneet taitavan liikennesuunnittelijan. Ehkä kuitenkin parempi näin.
VastaaPoistaKommenttisi omaan blogiisi on ansiokas luettelo Pietarissa toimineista ulkomaalaisista arkkitehdeista ja heidän töistään. Luettelosta puuttuu, aivan oikein, Heikin mainitsema Carl Ludvig Engel. Hän laati Pietarissa ollessaan omaan lukuunsa luonnokset suuresta kirkosta Pietariin ja teatterista Moskovaan. Ne lienevät olleen eräänlaisia ”käyntikortteja etenkin keisaria ajatellen” eikä niitä ollut tarkoituskaan rakentaa. Myös kilpailuvoitto edustavasta yksityistalosta Pietariin jäi toteuttamatta. (Jarkko Sinisalo museoviraston julkaisussa ”Engelin merkintöjä” 2015).
Ennen Pietaria Engel työskenteli kolmisen vuotta Tallinnan kaupunginrakennusmestarina ja ehti suunnitella sinne muutaman rakennuksen ennen kiinnitystään Helsingin uudisrakennuskomitean arkkitehdiksi. Mutta se onkin jo toinen tarina.
Puuttuu toinenkin merkittävä henkilö: Pavlovskin palatsin ja puiston pääarkkitehti Charles Cameron. Muut tosin jatkoivat hänen työtään. Ehdottomasti näkemisen arvoinen.
VastaaPoista