Alustuksen pito kongressissa, kokouksessa tai palaverissa
on aina jännittävää puuhaa. Ei niin pientä alustusta, etteikö hermostumiseen
olisi aihetta. Sanovat sen olevan hyväkin asia, että hieman hermoilee, kunhan
se hermoilu sitten loppuu esityksen alkaessa. Ehkä tilkka erittynyttä
adrenaliinia auttaa pitämään luennoitsijan hereillä ja samalla yleisönkin.
Muistan aina ensimmäisen alustukseni. Se oli insinöörien talolla Ratakadulla.
Kysymyksessä oli Suomen Teknillisen Seuran esitelmätilaisuus 1960-luvun
alkupuoliskolla. Oli kyse niinkin uudesta asiasta kuin liikennesuunnittelu.
Minä sain aiheeksi pysäköinnin. Kirjoitin esitykseni paperille. Rituski-minun
elinikäinen konekirjoittajattareni, sen sitten puhtaaksikirjoitti. Minä tein esitelmän
sisälukua varten muutokset luettavaan tekstiin. Eihän ollut mielestäni sopivaa
lukea täsmälleen samoja sanoja kuin oli kirjoitettu. Jos joku kuulijoista vielä
seuraisi sormi luentotekstin sivulla minun ääneenlukuani ja huomaisi ettei
yksikään sana poikennut kirjoitetusta! Hän olisi saattanut pitää tällaista
äärettömänä typeryytenä. Siksi oli tehtävä nuo muutetut lauseet. Ne tehtiin.
Sitten lausuin esitykseni magnetofoninauhalle. Erityisesti muistan kohdan,
jossa sanoin: ”auton pitää olla niin kuin sontikka tai kalossit, kätevästi
käyttöön otettavissa silloin kun sitä tarvitaan.” Tämä kohta ei kelvannut
kielentarkastajalle. Hän muutti sen kuulumaan: ”auton tulee olla sateenvarjon tai upokkaiden kaltainen,
kätevästi käyttöön otettavissa silloin kun sitä tarvitaan.” No hyvinhän kaikki
meni. Luin tekstin ulkoa sanasta sanaan suunnitelluin poikkeamin. Esitelmäkin
päättyi minuutilleen ajallaan. Olihan se magnetofonissa testattu.
Kalvosulkeiset ovat
mennyttä aikaa
Myöhemmin olen laiskistunut. En enää testaa etukäteen
esitelmääni. Ja sitä paitsi nykyään esityksen pitoa johdattelevat Power Point
–slaidit. Minun ensimmäisen esitykseni aikana
oli käytössä vain diapositiivit. Yliolanheittäjät eli piirtoheittimet tulivat
käyttöön myöhemmin. Ne muuten kehitettiin II maailmansodan aikaan ja otettiin opetuskäyttöön
US. Military Akatemiassa 60-luvun alussa. 3M oli silloin saanut kehitettyä
transparenttikopiot. Alkoi kalvosulkeisten
aika. Korkeakoulusta ehkä muistamme professorien käytössä olleet jättimäiset projektorit
joilla he voivat heijastaa kirjan sivuja valkokankaalle. Muistatko mikä oli
laitteen nimi? Magic lantern- ehkä? No, insinööritalon luentosalissa ei
tietysti tuollaista laitetta ollut, eikä sitä tarvittukaan.
Luento yliajalla
En mitään enempää inhoa, kuin sitä, että luennoitsija ei
saa esitelmäänsä poikki aikataulun mukaan. Itse olin juuri sellainen inhoamani.
Innostuin ottamaan diaprojektorin kasettirullaan liiaksi kuvia ja ne eivät
loppuneet silloin kun aika päättyi. Niin, tai itseasiassa kahteen projektoriin,
olihan 70-80 -luvuilla muotia näyttää diat aina kahdella projektorilla
rinnakkain. Diat eivät loppuneet
ajoissa, luento meni yliajalle. Varmaan kuulijat katselivat kellojaan ja
tunteet kuumenivat. Siihen aikaan ei katseltu kännyköitä eikä lähetetty
hätäviestejä ylipitkistä luennoista. Elettiin lankojen varassa.
Nykyään käytän toista taktiikkaa. Lopetan esityksen
täsmälleen silloin kun aika päättyy. Jännittävää. Se voi johtaa siihen, että
runollisen loppukuvan sijaan esityksen viimeinen kuva onkin jokin raadollinen
ajankuva, suuren vision tai runollisen lopputoivotuksen sijaan. Kunhan loppuu
ajallaan. Se on tärkeintä. Sanoin nykyään,
ikään kuin nykyään vielä pitäisin alinomaa luentoja. Ei, olen pitänyt viimeisen
luentoni jo ainakin kymmenen kertaa. Niin ainakin rakas vaimoni Liisa niin väittää.
No mutta nyt on sitten se vihonviimeinen. Kuulin Ain Valdmanin ja Ville Alatypön
valmistelleen Tallinnan kuntatekniikan kongressia. Huhu väittää Ainin ehdottaneen
minua puhujaksi. Se sykähdytti sielua.
Yleensä tapaan Ainin sattumalta Raekojan torilla hänen astellessaan kadulle
virkahuoneestaan. Itse olen pyörällä torin kulmalla lasillista nauttimassa.
Kylmällä ilmalla nautin Högweiniä, lämpimillä taas Riezlingiä. Meillä on aina
aikaa pikkusikarille. Henkevän ihmisen tapaaminen tuottaa suurta mielihyvää.
Maailma näyttää valoisalta.
Ensimmäisen kerran katupoikien
ja katutyttöjen kongressissa 1967
Nyt on siis edessä esitys kuntatekniikan kongressissa
Tallinnassa. Vuosi on 2018. Minulle kysymyksessä on jonkinlainen arvotraditio.
Ensimmäisen kerran sain tilaisuuden esiintyä arvoisten kuntateknikkojen edessä
vuonna 1967. Tilaisuus pidettiin
Lappeenrannan kasinolla. Olin silloin 33- ikäinen. Tilaisuudesta on 51 vuotta. Jännitti
tietysti pirun paljon. Esitettävääkin oli, sillä Lappeenrannan keskustakilpailun
voittanut Erkki Juutilainen oli saamassa työtään valmiiksi. Silloin olimme
uuden ihmeteoksen eli Buchananin ”Traffic in Towns” aiheuttaman infektion
vallassa. Minulla infektio oli pahanlaatuinen. Esittelin kuntateknikoille
tällaisia:
Liikenteen järjestely
eritasoisesti - ainoa mahdollisuus
”Autokannan voimakas kasvu muuttaa jatkuvasti totunnaisia
ympäristöarvoja. Kaduista on muodostunut jalankulkijan kannalta vaikeasti
ylitettäviä, jakavia kaupunkielementtejä. Toisaalta autoliikenteen joustava
sujuminen on kaupungin tärkeimpiä toimintaedellytyksiä. Kompromissien
löytäminen traditionaalista rakentamistapaa käyttäen on osoittautunut
vaikeaksi. Ns. autovapaat jalankulkuvyöhykkeet kaupunkien keskustoissa ovat
aina jääneet suunnittelijan paperille. Ainoa todella pätevä keino jalankulku-
ja autoliikenteen erottamiselle onkin eritasoinen liikkumisjärjestelmä.
Eritasoisessa järjestelmässä jalankulkijat on usein pantu tunneleihin
autoväylien alle. Lappeenrannan keskustasuunnitelmassa on jalankulkijan
oikeuksia vapaaseen liikkumiseen ja taivasnäkymiin pidetty kuitenkin
ensisijaisina arvoina ja päädytty esitettyyn järjestelmään, jossa autoväylät ja
pysäköintitilat sijaitsevat jalankulkutasojen alapuolella. Lappeenrannan keskustasuunnitelmassa on
päädytty korkeaan tehokkuuslukuun tarkoituksella luoda edellytykset sekä
autoilijan että jalankulkijan vaatimukset täyttävälle kaupunkirakenteelle.”
Lappeenrannassa
1967 pääsin luennoimaan kaupungin uuden keskustasuunnitelman saloista. Nuorena
miehenä odotin pelolla kritiikkiä. Sitä ei tullut, kunhan taputtelivat selkään.
Kasinolla oli iloista meininkiä.
Mikkelissä 1990
On monenlaisia kuppikuntia ja organisaatioita. Yksi on
kuitenkin ylitse muiden. Se on SKTY - katutyttöjen ja katupoikien yhdistys.
Miksi ylitse muiden? No siksi, että yhteisenä intressinä on jotain niin
kokonaisvaltaista ja elämään liittyvää kuin katu on. Ja, erityisesti ilman
muuta ne ihanat naiset. Todelliset naiset varieteen! Kun neljä kertaa olen
saanut tilaisuuden esiintyä esitelmöitsijänä näissä bileissä, on ollut helppoa
löytää se lumoava katseen kiintopiste, jonka esitelmöitsijä tarvitsee. Kuka oli
hän Lappeenrannassa 60-luvulla? Ja kuka oli hän Mikkelissä vuonna 1990? Entäs
Lappeenrannassa uudelleen 2000? Mikkelissä olin jo 55-vuotias. Yli kaksikymmentä
vuotta oli kulunut edellisestä SKTY:n esitelmästä. Kokemusta oli kertynyt.
Pystyi siis puhumaan vakaumuksen rintaäänellä. Ja muusakin löytyi. Ja kyllä
puhuttiinkin:
Puhutaan pinnoista ja kaupungin kasvoista
Puhutaan ihmisen mikrokosmoksesta ja suunnitteluprosessin
tietokatkoksesta
Puhutaan kaupunkiympäristöstä, joka antaa elinvoimaa,
tunnetta, draamaa, viileyttä, rauhaa
Puhutaan tyhjän tilan suunnittelusta ja hierarkioista
kaupunkitilassa
Puhutaan sisätilakeskustoista ja maanalaisten tilojen
suhteesta pintamaailmaan
Puhutaan kadusta kulttuurin ilmentäjänä ja
suunnittelutradition puutteesta
Puhutaan siitä, että kaupunkikuva on rakennusten ja kadun
yhteisteos
Puhutaan siitä, onko kaupunki esine vai organismi?
Puhutaan yhteistyön vaikeudesta ammattiryhmien välillä
Puhutaan insinööreistä - autot eivät ymmärrä estetiikkaa!
Kansainvälistyminen hämmentää, monikulttuureista ei
puhuta
Esitin nuo kaksi
naisen kuvaa: Kaupunki on koristeellinen, nuori, maskeerattu, silmät
tuijottavat, se on wau! Sellaista en etsi. Kaupunki on patinoitu, iloinen,
vanha, aika tuntuu lempeältä, silmät loistavat, se on rakkaus. Sellaista
haluan.
Seuraavan kerran jälleen
Lappeenrannassa 2000
Olin muuttunut vakio-osaanottajaksi Kuntatekniikan
päivillä. Kutsuivat jälleen luennoimaan Lappeenrantaan. Päivät antoivat
tilaisuuden tutustua perusteellisesti Lappeenrannan keskustan toteutukseen.
Jalankulkukannen alamaailma hirvitti. Miksi se oli jätetty yksin insinöörien
huoleksi. Paikalle ei oltu päästetty arkkitehtejä, valaistussuunnittelijoita
eikä viherpeukaloita. No, tiesinhän minä tämän. Olimme ehdottaneet aikanaan
köynnöksiä betoniseinien koristeeksi. Ja alakattoja sekä panelointeja. Mutta kaupunki
tyytyi ystäväni Erkki Juvan sinänsä hienoihin elementtikonstruktioihin. No sitä surressa esitelmän pitoon. Aiheena oli
minulle vieras kunnossapito. Jouduin perehtymään asiaan – pintapuoliseesti.
Suunnittelu ja rakentaminen tehdään parissa vuodessa, mutta rakenteella saattaa
olla ikää 50 tai 100 vuotta. Kunnossapito nousee suureen arvoon. Halusin
runollistaa tämän työn ja sen tekijöiden arvon. Esitelmäni loppuun taiteilin
ajatuksen kulttuurin sulan herkästä kosketuksesta omaan kaupunkiympäristöömme.
Loppukuva kehottaa jokaista
tekemään omasta kaupungistaan runon. Mitä? Onko kuva epäselvä? Miksi tekstin
taustalla on tuo Venetsian huokausten sillan kuvioseinämä? Tekstistä ei saa
selvää! Siinäpä se on. Sillan kautta kuljetetut joutuivat huokailemaan. He
olivat joutumassa pakolla tuntemattomaan. Luovuus on tunkeutumista
tuntemattomaan. Meillä se on onneksi vapaaehtoista. Et voi olla edes varma tuon
tuntemattoman olemassaolosta. Mutta sinne on päästävä. Silloin syntyy runo
kaupungistasi.
Seuraavan kerran sain
tilaisuuden Jyväskylässä 2013
Olin jo eläkkeellä ja viimeisen esitelmäni pitänyt. Mutta
ei! Minut pyydettiin SKTY:n päiville Jyväskylään pitämään luento aiheesta Tulevaisuuden tekijöiden haasteet. Esitykseni
pääteemoina Jyväskylässä olivat ilo ja unelma.
Francois Rabelais (1494-1554), ranskalainen munkki,
lääkäri ja filosofi, kirjoitti nykypäivän arkeen sopivan juhlateoksen ”Suuren
Gargantuan hirmuinen elämä”. Hänen kirjansa julistaa filosofiaa, jossa iloinen
mieli ja pienten vaikeuksien halveksiminen ovat keskeisiä asioita. Hän aloittaa
kirjansa esipuheen tervehdyksellä: ”Ylistetyt
juomaveikot ja erittäin kunnianarvoisat kuppatautiset, omistan teokseni juuri
teille”.
No eipä tuolla Jyväskylän hienossa Paviljongissa tainnut
olla ylen määrin juomaveikkoja, eikä sairaitakaan, lukuun ottamatta pieniä
krapulavaivoja. Mutta niitähän Rabelais kehottaa halveksimaan.
Niin, siis siteerasin itse kuningas Salomonia,
kuntatekniikkahahmo Roger Wingrenin osviittojen mukaan:
"Perkeleellä
on tieto ihmisen hengestä, lähteekö se ylöspäin vai putoaako se maahan",
pohtii entinen suuri rakentaja, kaupungin rakentaja, ihmisen talojen rakentaja,
herrojen palatsien rakentaja ja Herran temppelin rakentaja Salomon. Ja sitten
hän sanoo: ”Siis minä näen, ettei mikään
ylitä sitä, että ihminen iloitsee työstään, sillä tämä on hänen osuutensa.
Kukaan ei pysty saattamaan häntä takaisin näkemään sitä mitä sen jälkeen on
tapahtunut. Eli siitä jää se, että olimme iloisia, kun teimme työtä.”
Jyväskylässä tunsin
suurta nostalgiaa. Olimmehan aikanaan saaneet kuntatekniikan palkinnon Jyväskylän
kävelykadusta. Nyt voin sitä ylpeänä
esitellä ihanille kollegoille. Tässä he
ovat kaikki iloisina - tehdyn työn jälkeen juhlatunnelmissa. http://penttimurole.blogspot.fi/2013/05/tulevaisuus-tekeilla-skty-jyvaskyla-2013.html
Jyväskylässä mietiskelimme
unelmointia
Voimmeko unelmoida yhdessä? Onko meille varattu aikaa
siihen? Haluammeko unelmoida yhdessä? Onko meillä tarvetta unelmoida yhdessä? Onko
unelma aivan väärä sana? Unelmoida – mistä? Unelmoida yhteisen ympäristömme
kehittämisestä. Ympäristöstä jonka laatu antaa kansalaisille ruumiin ja sielun
hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia. Unelmoida työstä jonka tulokset näkyvät
terveydenhuollon ja sosiaalihuollon kustannussäästöissä ja ihmisten hyvässä
mielessä.
Nyt on vielä edessä Tallinna. Siellä toivottavasti
tapaamme! Voin kysyä kaikilta: oletteko unelmoineet?
No se korkeakouluprofessoreiden käyttämä laite oli nimeltään episkooppi. Sitä minäkin käytin kun pidin Otaniemessä luentoja kaavataloudesta Jaakko Tuttujewin sijaisena 1970-luvun alussa. Mutta johan sitä käytettiin oppikouluissammekin viimeistään 1960-luvulla. Yliolan kalvosulkeisten esivaihe oli se kun rullalle kierrettävälle kalvolle piirrettiin vesiliukoisilla tusseilla ja vaksiparan tehtäviin kuului pyyhkiä nekin puhtaiksi ennen seuraavaa luentoa. Kalvorullasysteemi meni käyttökelvottomaksi permanenttitussien käytön takia tai kalvon repeiltyä. Irtokalvoista tuli vakiokäytäntö vuosiksi. t. Pekka L.
VastaaPoista