Ryhdyin kyselemään itseltäni näistä ihmisistä, joiden
keskellä olen elänyt. Onko niin että koko elämä ja kaikki mahdolliset
aikaansaannokset ovat syntyneet itsekseen tai sattumalta, tai ovatko ne
syntyneet jonkinlaisesta johdatuksesta. En tarkoita mitään korkeampaa
johdatusta. Tarkoitan kanssaeläjieni tai työtovereitteni johdatusta. Johdatus
voi olla ohjastusta, mutta usein se on vain rohkaisua. Saatan myös tarkoittaa
imua. Joku saattaa imaista sinut mukaansa luovaan pyörteeseen. Saatan ihmetellä
myös iskuja. Onko joku ihminen iskenyt ja kolhaissut ja muuttanut suuntaa?
Hyvään tai pahaan, ei sillä väliä. Kunhan johonkin suuntaan. Aloitin tätä ”tutkimusta”
panemalla kaikki tekemäni projektit vuosiluvun mukaan Exceliin. No mihinkäs muualle – olenhan insinööri.
Excel on insinöörin mietintämyssy. Tosin
se on ollut olemassa vasta 30 vuotta. Mitenkähän ennen sitä asiat pysyivät
järjestyksessä? Ehkä aivot ja muisti silloin pystyivät parempaan. Täydennän
tutkimustani haastattelemalla Liisaa. Hän on vaimoni. Minä olen nykyään hänen
alaisensa, mutta hän oli työelämässä minun alaiseni 47 vuotta. Erikoinen sana
muuten tuo alainen. Outoa. Esimiestä ei kuitenkaan kutsuta yliseksi tai
ylemmäksi. Hän on siis vain esittelijä. Tosin hän on kyllä mies.
Management by Perkele
Yliopistotutkijat ja varsin professoritkin ovat
esittäneet suomalaisesta johtamistyylistä hieman outoja havaintoja. ”Statushierarkiat,
kyttääminen, käskyttäminen, mikromanagerointi, luottamuspula ja informaation
pimittäminen ovat tehokkaita tapoja tuhota johdettavan sisäinen motivaatio.” Eräät
megajohtajat ovat tulleet tunnetuiksi silliparvijohtamisen autuudesta. Jotkut
ovat saavuttaneet mainetta ”management by perkele” –johtamistyylillään. Uuden
Suomen puheenvuoropalstalla Matti Sillanpää sanoo että ”meillä on uskomattoman
surkeat johtajat”. Hän sanoo, että heidän tehtävänsä olisi tuoda
”ratkaisumalleja, toivoa ja suuntaa”.
Mutta ei. ”Heidän suustaan tulee pelottelua, ratkaisukyvyttömyyttä,
valittamista ja jopa täydellistä näköalattomuutta.” Hän sanoo että ”meitä
johdetaan sivistyneellä tavalla huutaen”. Sitten tulee kovaa näin insinöörin
kannalta: ”Suomalaisen johtajan karikatyyri on edelleenkin insinöörimäisesti
johtava, tosiasioihin väitteensä perustava ja asiallinen.” Mutta, Sillanpää
sanoo: ”sellaisen johtajan asema on ohi”.
1970-luvulla
”Veikot” kuvasi johtamista näin. Pankit pitivät naruista. Rakentajat roikkuivat
ylimmässä kerroksessa. Siellä roikkuivat rakennusalan vaikuttajat. Heidän
naruistaan roikkuvat suunnittelijat. Näyttää itse Ervi olevan kuvassa mukana. Hän
näyttää heiluttelevan Helsingin yleiskaavaa. Lautakunta, vai onko
kaupunginhallitus, kopauttelee tyytyväisenä nuijaa. Onko jokin muuttunut?
Sietääpä miettiä
Beat the Boss
No, ilmankos sitten nuorisokin on löytänyt suosikkipelin
samaan henkeen. Se on Beat the Boss. Mikä on tuo outo peli? Siinähän ammutaan
nuolilla, tulitetaan konepistoolilla, hakataan veitsillä, pommitetaan
palloilla, potkitaan, paiskotaan pop corneilla ja lyödään sinisellä
muovinuijalla. Mies on täynnä nuolia ja reikiä, hän kaatuu kuolleena maahan.
Homma hoidossa. Kuka tuo mies on? Hän on pomo. Pojat pelaavat peliä Beat the
Boss. Jo nuoret oppivat miten pomoa käsitellään ja mitä hänelle kuuluu!
Elokuvakerhomme päätti katsoa paljon johtamiskeskustelua
herättäneen filmin Whiplash. Siinä musiikkiopiston pyöveliltä näyttävä opettaja
havaitsee nuoren rumpalin lahjakkuuden. Hän päättää panna nuoren miehen
lahjakkuuden kehitysuralle suomalaiseksi miellettyä johtamistapaa noudattaen. Meidän
elokuvakerhossamme filmi sai ennätyspisteet. Myös kritiikkiä löytyi: ”ei ohut
vaan paksu kuvaus nykyisen suomalaisen työelämän, varsinkin mediamaailman
muutostilasta ja johtamisen osaamattomuudesta, - oli niin intensiivinen, että
annoin eka kertaa viitosen, - kouluttaja sadistinen, vaikka pyrkikin hyvään
tulokseen, löytämään huiput ja vaatimaan heiltä täydellistä suoritusta,
harjoitusta ja harjoitusta, ei saa luovuttaa!”
Mitähän tästä opimme. Nurkkaan konsultit, numeroilla
johtajat, insinöörit, pöllin pyörittäjät, asialliset, tosiaisoihin väitteensä
perustavat, faktoilla johtavat, pelottelevat, ratkaisukyvyttömät, suuta pieksevät,
valittavat ja näköalattomat. Esiin tunteen paloa, intoa, brändäystä,
digitalisaatiota, tekijänoikeuksia ja älliä.
Jos intoa ja aikaa riittää nyt tuossa on linkit kahteen
aiempaan blogiini: http://penttimurole.blogspot.com/2016/01/johtajuus-lamassa.html
Tämä kaikki oli nyt alustusta tämän blogin tarkoitettuun
aiheeseen. Jotenkin se pyrki sivuamaan ihmisen suhdetta toisiin ihmisiin. Tai
yksinkertaistettuna minun suhdettani
toisiin ihmisiin. En lainkaan tule käsittelemään lapsuuttani. En tiedä enkä
muista siitä mitään. Katselen vain valokuvia. Näytän iloiselta. En myöskään
käsittele nuoruuttani koulupoikana. En muista siitkään mitään. Valokuvia on
muutamia. Onneksi meillä on luokkakokous kerran kuussa. Mutta sielläkin
porukalla muisti pätkii. Opiskeluaikaani muistan jo hieman paremmin. Mieleen
tulee ohuita väläyksiä. Enemmän kyllä ilonpitoa kuin työnpitoa. Työelämässä
teekkariajan muistikuvat jo kasvavat ääniksi ja ilmeiksi, sanoiksi ja
kehotuksiksi. Ja niistä ajoista tähän päivään onkin suoranaista muistikuvien
tulvaa.
Luuletko saavasi
tästä kuvasta jotain selvää. No, ei siitä kukaan selvää ota. Sehän on minun
elämänkaareni Excel-muodossa. Siinä on lähes kaikki mitä olen saanut aikaan.
Tähdellä on merkitty sellaiset asiat joissa persoonat puhuvat. Ja nuo persoonat
olivat juuri tämän blogin aihe.
Hietalahdentorin laidalla
Minulla oli Hietalahden torin laidan Teknillisessä Korkeakoulussa
legendaariset professorit. Sanon nyt vain kolme nimeä: Herman Ossian Hannelius, H. P. O. Solitander ja E. J. Lehto. Mitä
jäi mieleen? H. P. O. Solitanderin nuorallatanssi ja flyygelin soitto, E. J.
Lehdon pohjalaislaulut ja Hanneliuksen Hermannin sitseissä pitämät puolihilpeät
professoripuheet. Niistä jäi jälki. Besselin funktiot jäivät elämässä vaille
käyttöä. Tulevaisuus oli kuitenkin selväpiirteinen. Rakentajan tulevaisuus ja
erityisesti liikennesuunnittelijan tulevaisuus. Monisteissa puhuttiin
monttuhevosen aisakulmasta. Se oli E. J. Lehdon bravuuria. Kukaan ei puhunut
yhteiskunnasta, ei ympäristöstä, ei sosiaalisista vaikutuksista, ei
paikkatietojärjestelmistä, ei elinikäisestä opiskelusta, ei etiikasta.
Estetiikka oli materian ja kuormien luomaa muodon harmoniaa. Etiikka ei ollut
agendalla. Suuret teot olivat työn alla. Karjalaisten asuttamine n, Lapin
voimalaitokset, maaltamuutto, jokien perkaukset, pellonraivaus, tieverkko.
Insinööritöitä arvossaan. Minä olin valinnut alakseni liikennesuunnittelun.
Sellaista oppiainetta ei ollut olemassa. Tein diplomityön Pasilan
liikennehässäkästä. Valmistuin vuonna 1961. Olin mielestäni
kaupunkimoottoriteiden kymppi Suomessa. Jäin ilmeisesti yksin mielipiteeni
kanssa. Vaimoni ja lankomieheni pitivät mielipidettäni järjettömänä.
Teekkaripiirtäjänä
1950-luvulla
Viisikymmentäluvun toisella puoliskolla
kiinteistöviraston asemakaavaosaston liikennesuunnitteluyksikössä olin
tutustunut enemmän tai vähemmän pinnallisesti kaupunkisuunnittelun silloisiin
vaikuttajiin. Heitä olivat asemakaavapäällikkö Väinö Tuukkanen, apulaispäällikkö Olavi Terho, yleiskaavapäällikkö Olof Stenius ja liikennesuunnittelupäällikkö Antti Koivu. He eivät olleet näitä mielenmaiseman tehovaikuttajia
tai etsimiäni ihmisilmiöitä. Sellainen oli välitön esimieheni dipl. ins. Pekka Westerinen. Miksi Pekka
Westerisestä tuli suuri esikuvani? Hän oli jatkosodan käynyt mies, sodan
jälkeen pari vuotta Oulun kaupungininsinöörinä, sitten Helsinkiin muuttanut.
Viikset. Hieroi viiksiään. Terävä ääni. Kirjoitti runoja ja
mielipidekirjoituksia Contactoriin ja muihin ”nuorisolehtiin”. Puhui nopeasti.
Kirjoitti lausuntonsa lääkärinlehtiölle. Hänestä tuli minulle opettaja ja
suunnannäyttäjä. Hänellä kai jäi aikaa minua varten, sillä häneltä kiellettiin lääkärinlehtiön
käyttö konekirjoittajasihteerin toivomuksesta. Hän lopetti lausuntojen
kirjoittamisen. Hän luki minulle ääneen Paasikiven muistelmia. Hän halusi, että
ymmärtäisin asiat oikeinkäsin. Hän
antoi minulle luettavaksi ”Länsirintamalta ei mitään uutta”. Kirjan marginaalit
olivat täynnä hänen sivuhuomautuksiaan. Kirjaa lukiessa kuului hänen äänensä.
Kommentit puhuivat. Olen onnellinen,
että jouduin tuon miehen vaikutuspiiriin. Se tuntuu vieläkin.
Urani kunnan palveluksessa päättyi, kun siirryin Kalevi Erannin leipiin Oy
Kunnallistekniikka Ab:n nimiseen yhtiöön. Olin siellä Pentti Polvisen
seuraajana. Polvinen perusti oman firman, joka pian sai yhdessä Wilbur Smithin
kanssa tehdäkseen Helsingin suuren liikennetutkimuksen – niin kuin sitä
puhekielessä nimitettiin. Kalevi Eranti oli koulutukseltaan maanmittari. Hän
oli armoitettu yksityisyrittäjä. Suomen ensimmäinen suunnittelu- ja
kartoitusalan insinööritoimistoyrittäjä. Hieman kiistanalaista lienee oliko se
Bertel Ekengren vai Kalevi Eranti jonka toimistossa oli ensimmäinen yksityinen
tietokone. Kunnallistekniikalla oli myös oma kuvauskone Pilatus Porter. Sillä
lennettiin kaukomaille, mm. Iraniin ja Nigeriaan. Tuo mies, Kalevi Eranti
häikäisi minua. On puskettava, on keksittävä, on keskusteltava, saa riidellä,
on yksityistettävä, on lähdettävä vientiin, ei saa pelätä. Kun erosimme,
istuimme Dipolissa. Pöydälle putosi iso graniittilohkare. Se oli siinä.
Nyt oli ryhdyttävä itse johtamaan. Oli yritettävä olla
esikuva. Puhaltaa ja imeä. Keihin sitten törmäsin? Sanoin jo tehneeni tuon
Excelin. Kirjoitin siihen tärkeimmät projektini Suomessa ja ulkomailla.
Projekteista oli helppoa tehdä aikataulukaaviota tai elämänkulkukaaviota.
Ihmisten kirjaaminen samaan akselistoon jollekin vuodelle tai pidemmälle ajanjaksolle,
se on vaikeampaa. Siihen sisältyy aikamoisia arvoasetelmia. Jos ei mainitse
jotain ihmistä, se on paha. Työntää mappi Ö:hön. Jos mainitsee, se saattaa olla imartelua.
Ehkä ansiotonta arvonnousua. Olisiko mainittava omia alaisia, vai olisiko heidät
jätettävä kokonaan rauhaan? Miten niin tilaajat olisivat ensisijaisia? Ei,
kyllä nyt on uskallettava.
Oletko siili vai kettu?
Ryhdyin tuossa vielä miettimään kriteereitä. Tulipa
silloin mieleen Arkhilokhos’in kreikkalainen taru siilistä ja ketusta: ”Kettu
tietää montaa asiaa, mutta siili vain yhden ison asian”. Kyselen itseltäni
pitäisikö minun valita noita ihmisiä siilien vai kettujen joukosta. Joku on
arvellut tyypillisiä siilejä olevan mm. Platon, Dante, Dostojevski ja Proust.
Muuten taidan itsekin olla siili. Aika hienossa seurassa muuten. Mutta
nykyisessä moniarvoisessa muutoksen maailmassa ketut olisivat arvossa
arvaamattomassa. Kettuja olisi viisaiden mukaan mm. Aristoteles, Shakespeare,
Goethe ja Joyce. Jotenkin minusta tuntuu, että maailma minun ympärilläni on
ollut enemmänkin siilien kuin kettujen. Tai olisiko se sarvikuonojen. Ainakin
kaksi kohtaamaani arkkitehtihahmoa: Olli
Kivinen ja Pentti Ahola, he
olivat sarvikuonoja. Kolmas kaupunkisuunnittelun sarvikuono oli Lars Hedman.
Kiviseen tutustuin ensimmäisen kerran Autopaikkatoimikunnassa vuonna 1965.
Sittemmin teimme yhdessä töitä Kuwaitissa ja Libyassa. Todellinen
peräänantamaton sarvikuono. Pentti Aholan kanssa taistelimme kompassitorin
Rautatientorin metroasemalle. Kolmas sarvikuono, Lars Hedman asettui meitä tukemaan. Neljäs sarvikuono eli itse
metrojohtaja Unto Valtanen vetäytyi
tässä taistelussa sivustakatsojaksi.
Lopuksi päädyin tekemään elämäni sankareiden listaa
projektipohjalla ja aikajärjestyksessä. Kai siihen sitten sisältyy myös jonkinlainen
kehitysevoluutio. Jo tuli mieleeni sellainen pelko, ettei listaani tulisi
ollenkaan naisia. Ovathan naiset olleet minun työelämässäni varsinainen ilon
aihe. Huoli on turha, sillä jo heti ensimmäisessä projektissa nainen on
pääosassa.
v 1964. Hän on Maija Kairamo. Maija osallistui syntymäpäiväseminaariin vuonna
2004. Hän sanoi: ”Tässä jutussa on nyt ollut sellaista ammattimaista puhetta,
mutta minä olen ollut Penan kanssa oikeastaan aina siellä toisella puolella,
virkavaltaa vastaan. Nyt aion edelleenkin viekoitella Penan tuota virkavaltaa
vastaan. Olen kirjoittanut runon:
Alussa oli NeKusTo
Smith ja Polvinen
Katajanokan kanava
elämän mittainen ystävyys
nyt nousuun Malmilta.”
Se kaikki mikä onnistui
Katajanokan kanavan pelastamisessa, Smith-Polvisen kumoamisessa ja Viipurin
kirjastossa se ei onnistunut Malmin lentokentällä.
v Katajanokan
kanavan taisteluyhteisö oli minulle tulevaisuutta. Erkki Kairamo, Kirmo Mikkola, Erkki Juutilainen ja Juhani Pallasmaa,
heistä tuli minun kavereitani kiitos tuon Katajanokan. On päivänselvää, että heidän
ajatuksillaan oli valtaisa muokkausvaikutus nuoreen insinööriin. Siivellä
liikkui muitakin vaikuttajia. Keitä nyt mainitsen? Pentti
Piha, Jan Söderlund, Reijo Jallinoja ja Reijo ”Iso” Lahtinen. He ovat ilman muuta sellaisia henkilöitä.
Nuohan tuntuvat lähes kaikki olevan arkkitehteja. Eikö insinööreissä ollut
ainesta vaikuttajiksi? No, tietysti sellaisiakin oli. Etujoukoissa tietysti Eero Paloheimo ja Pentti Bergius.
v 1965. Lappeenrannan keskustasuunnitelma
Erkki Juutilaisen kanssa oli
varsinainen Colin Buchananin inkarnaatio. Jude oli ystäväni - ja on, mutta prosessin
varsinaiseksi tukipylvääksi ja persoonaksi nousi kaupungininsinööri Pentti Salla. Hän uskoi
suunnittelijoihinsa – liiaksiko?
v 1967. Koivukylän New Town oli Mikko Mansikan aikaisen
osayleiskaavoituksen luomus. Me, tekijät saimme tilaisuuden. Luokkatoverini ja
kouluaikojen läheinen ystäväni Jaakko
Salonen oli yksi päätekijöistä. Koivukylästä ei tullut Vantaan
pääkaupunkia. Mikko: ”Koivukylä sai jo minun aikanani sekä perusteltua että
perusteetonta arvostelua. Pekka Rytilä kirjoitti, että alue oli niin
ympäristöstään piittaamaton, että se voisi sijaita vaikka kuussa. Pentti Murole
kaipasi jotain johtoteemaa, Versaillesin pääbulevardia. No, tarkemmin sanottuna
minä halusin puistoakselia, en bulevardia.
Bulevardi olisi kyllä nykyään kova sana.
v 1969. Risto Sammalkorpi oli suuri
persoona. Tehtiin Rauman yleiskaavaa. Tilaajana oli toinen mahtava persoona Reino Joukamo. Heidän johdollaan
tehdyssä yleiskaavatyössä vahvistui kipinä Vanhan Rauman pelastumiseen. Sammalkorpi
määritteli kaupunkirakenteelliset tavoitteet neljän tekijän avulla: joustavuus,
avoin muoto, kiinteys ja paikalliset tekijät. Joustavuutta on tavoiteltava,
koska kehitystä on mahdotonta tietää varmuudella. Näin hän sanoi ja niin
tehtiin.
60-luvun teot olivat
nuoruuden tekoja. Silloin olet otollinen vaikutteille. Uskot muutokseen. Taistelu Katajanokan kanavan
puolesta oli kyllä taistelua muuttumattomuuden puolesta. Lappeenrannassa
uskottiin muutokseen ja tehtiin se. Raumalla tuomion enkeli lensi kaupungin
yllä. Reino Joukamo sen lopuksi karkotti. Koivukylän tulevaisuus tutkittiin
perusteellisesti. Yhdestä asiasta ei tiedetty: maahanmuutto ja monikulttuurisuus.
v 1972. Sairaalasuunnittelusta tuli
merkittävä toimialue. Yrjö Hongisto
oli alan arvostettu ykköshahmo. Hänen säämiskähanskansa olivat vaikuttava
ilmiö. Olin Kuopion yliopistollisen keskussairaalan suunnittelun
koordinaattorina vuoden päivät. Keitä kohtasin? Aloitetaan nuoremmasta päästä.
Olihan Tuomo Siitonen
rakennustoimikunnan siviilipalveluharjoittelijana juuri tuolloin. Sairaalan
puolella oli mahtavia hahmoja. Erityisesti rakennustoimikunnan huipputyypit
opettivat ihmissuhteiden savolaista empatiaa. No, kyllä kai tulen ikuisesti
muistamaan herrat Martti Savolainen
ja Matti Ryhänen.
Tapiolan
suunnitelma vuodelta 1968 ei kolahtanut. Suunnittelijat saivat piiskaa kaupungin
johdolta. Myös Heikki von Hertzen
heilutti risukimppua. Tekijöinä Erkki Juutilainen, Erkki Kairamo, Kirmo Mikkola
ja Juhani Pallasmaa. Pentti myös mukana.
v Vanhaan
aikaan oli tapana, että pääjohtajat, ylijohtajat ja kaupunginjohtajat
osallistuivat kaupunkien yleiskaavatasoiseen liikennesuunnitteluun. Tampereella
mukana olivat Martti Niskala, Väinö Skogström ja Pekka Paavola. Jos luulet että olen unohtanut Väinö Suonion – erehdyt. Väiskin kanssa lauloimme Kairon vanhan kaupungin
hääjuhlissa Härmän pojista. Se oli menestys. Ratavaltion asioista vastasi omana aikanaan
itse Esko Rekola. Siinä se oli se
päätöksenteon valmius. Itsevaltius on kummallinen ilmiö, siihen ei pysty
faktoilla, on alistuttava ja odotettava aikaa parempaa. Mutta itsevaltiaat
saattavat olla tyyppeinä mielenkiintoisia. Eläkkeellelähtöpäivänään Väinö
Skogström Tampereen näkötornin huipulla keskustellessamme sanoi aikovansa
kirjoittaa. Oletin hänen kirjoittavan
nyt mielenkiintoisen historian TVH:n vaiheista. Hän ilmoitti ykskantaan
olevansa kiinnostunut vain tulevaisuudesta. Se tulisi olemaan hänen kirjansa
aihe. Olin surullinen. En halunnut kuulla tulevaisuudesta. Halusin kuulla
menneisyydestä. Sen perusteella olisi ollut hyvä rakentaa omaa tulevaisuuden
mallia. Eihän kukaan usko vanhuksen tulevaisuuteen. Olen tuon havainnut.
70-luvun
alkuvuosina tapahtui paljon asioita. Aallon toinen tilaisuus Töölönlahdella,
Tripolin Transportation Master Plan ja Tampereen liikennesuunnitelma. Turussa
tehtiin ihmeitä. Benito Casagranden
johdolla laadittiin suunnitelma, jolla säästettiin Kasarmikatu ja tehtiin silta
”joen suuntaisena”, Asialla oli insinööri Mulo.
v 1972. Alvar Aallon toinen tilaisuus
Helsingin keskustan ja Töölönlahden suhteen päättyi yhtä surullisesti kuin
varsinainen projekti 10 vuotta aikaisemmin. Akateemikko oli vanha mies. Hän
odotti arvostusta ja kunnioitusta. Sitä hän ei saanut. Nuori insinööri joutui
kuuntelemaan käsittämätöntä tuskaa: ”Pikkuvirkamiesten kohortit ovat tuhonneet
elämänurani.” Oli kunnia päästä noin lähelle suurta ihmistä, mutta, mutta….
Miksi hän joutui kärsimään vanhoilla päivillään? Se jäi ihmetyksen synkkänäni pilvenä
leijailemaan.
Libyaan, Sirten
lahden rannalle, Ras Lanufiin oli tehtävä 40000 asukkaan kaupunki. Tapaamme Anwar Sassin. Hän oli ensimmäinen
insinööriksi valmistunut libyalainen. Hän toimi kuningas Idrisin hallituksessa
ministerinä. Valtaan nousi Gaddafi. Sopivan mittaisen kotiarestin jälkeen
öljyinsinööriä tarvittiin ja hänestä tuli kaikkien aikojen tilaajamme. Ehkä
viisain asiakkaani - korruptoitumaton, älykäs, sovitteleva. Meidän
projektipäällikkömme oli Kari Lautso.
Rakentamista valvoi Markku Piispanen.
Molemmat kunnioitettuja sankareitani.
v Kotimaassa
pyöri hurjana ruletti Espoon metrosta. Hesse
Hertzen ilmoitti minulle ystävällisesti, ettei kukaan voi olla niin tyhmä
kuin insinööri, joka ehdottaa metroa Espooseen Töölön kautta. Hannu
Penttilä oli poliitikko ja heläytteli kanteleen kieliä, kun metrosta puhui.
Näin sanoivat vastustajat.
v 1989.
Harri Holkerin hallitus tilasi Raimo
Ilaskiveltä pääkaupunkiseudun rakentamismahdollisuuksien selvityksen. Matti Väisänen johti toimintaa. Simo Järvinen oli minun työparini
maankäyttö- ja liikenneosassa. Kaikki Ilaskiven esittämät liikenneinvestoinnit
ovat toteutuneet tai suunnitteilla. Jopa bulevardit ovat saaneet suuren, mutta
hieman vääristyneen tulevaisuutensa. Ilaskivessä jätimme keskuspuiston ja
siirtolapuutarhat rauhaan. No ei sentään aivan. Ehdotimme kaupunkia Nisulan
pelloille.
v 1989. Roger Wingren Pietarsaaresta kutsui
meidät töihin. Olisi laadittava Pietarsaaren keskustan liikenne- ja
ympäristösuunnitelma. Vuorovaikutusprosessi oli mieleenpainuva. Rogerista tuli
minun elämäni tiennäyttäjä. Kaikki kulminoitui kävelykadun avajaisiin vuonna
1994. Saavuin avajaisiin myöhästyneenä yöllä kello 2. Kävelykadulla
järjestettiin avajaispäivänä hiihtokilpailut – punssi maistui.
Tulin suoraan
Jufrasta, keidaskaupungista 300 kilometriä Välimeren rannikolta etelään. Hunin
hallintokeskus oli rakenteilla. Haffad
Zaidan oli hyvästellyt minua tavanomaisella suomenkielisellä
tervehdyksellään: ”Perkele, saatana Mr. Murole.” Haffad on yksi minun
työelämäni suuria persoonallisuuksia. Taisi olla hän, joka sanoi
hallintokeskuksesta: ”tämä on meidän arkkitehtuuriamme.”
v 1990.
Suomessa taisteltiin Savon radasta. Lopuksi prosessi vaati konsulttia konsultin
päälle selvittämään, kuka on oikeassa. Mennäänkö ensin Lahteen, vai mennäänkö
suoraan Kouvolaan. Me jouduimme alimmaiseksi, mutta pääsimme lopulta
pystyasentoon. Syntyi Lahden oikorata. Itse asiassa poliittinen päätös taisi
syntyä Aulangon tiepäivillä, kun Pekka
Rytilä järjesti poliitikoille äänestyksen parhaasta liikennehankkeesta.
Oikorata nousi kärkeen.
v Jyväskylän
Kauppakatu sitten avattiin kävelykatuna 1995. Osmo Rosti oli kadun syntymisen sankari. Pekka Kettunen piti avajaispuheen, hän oli juuri astunut
kaupunginjohtajan virkaan. Otti myös kunniaa itselleen. Sen sallin Pekalle.
Kutsuin häntä omaksi pojakseni. Hän oli mahtava tyyppi. Hänen kolumninsa ovat
saaneet minut useasti siteerauspuuhiin.
v 2003.
Niilo Järviluoma oli meillä töissä aikanaan. Hän oli ollut mukana Jyväskylän
keskustan liikennettä ja kävelykatua ennakoivissa selvityksissä jo
teekkariaikaan. Sittemmin meiltä lähdettyään Niilo johti Espoon
metrojärjestelmäselvityksen työryhmää. Olin tullut kotiin ulkomailta ja
firmakin oli myyty. Istuin punaisen palo-oven takana Lauttasaaressa ja mietin
tulevia. Silloin Niilo Järviluoma
palkkasi minut tekemään Pääkaupunkiseudun raidevisiota. Niin kuin kaikki
konsulttiprojektit sekin työ taisi sopia mainiosti aikaansa. Silloin
taisteltiin Espoon raideliikenteen vaihtoehdoista. Vihreät työskentelivät
vahvasti raitiotien puolesta. Demarit halusivat metroa ja kokoomus olisi
tainnut mieluummin valita bussin.
Kauppakamarien kabineteissa, Nokian salaisissa johtoryhmissä ja
teekkareiden luolissa taidettiin sitten pikkuhiljaa sorvata metrokantaa
päätöskelpoiseksi. Olavi Louko taisi
olla se mies, joka vei eikä vikissyt.
v 2003.
Ennen Espoon metropäätöstä Vantaa oli päässyt liikkeelle Kehäradan kanssa.
Minäkin yritin parhaani mukaan lobbailla radan puolesta. Heikki Pajunen oli vastaavana virkamiehenä Vantaan koneistossa. Hän
onnistui työssään loistavasti, vaikka aikataulu hieman petti. Rata ei auennut
ennen Heikin eläköitymispäivää. Sehän oli kaiken aikataulutuksen ydinpiste. Nyt
junat kulkevat. Ihmeellistä. Pysähdyn usein Kivistöön ihmettelemään.
Mainitsen nyt yhteen
niputettuna kaksi sankariani. He ovat Mattikoo
Mäkinen ja Pekka Salminen.
Yhteistyö Matin kanssa alkoi Kuivamaidon ja Valion hommissa. Pekka tuli
yhteiskuvioon silloin kun Pasilaan piirrettiin kaksoistorni. Kuvassa Pasilan
tulevaisuutta uumoilevat Matin ja Pekan kädet. Minä olen päässyt mukaan
piirtelemään.
v 2009.
Minulle koitti vielä tilaisuus. Luulin jo hautautuneeni kotimaan unohdukseen ja
muistelmakirjoittajan ankeaan rooliin. Pääsin ulkomaille. Ammanissa oli
päätetty laatia suunnitelma yhden miljoonan asukkaan kaupungista
lentokenttämoottoritien varteen. Se oli minulle haaveiden projekti. Katson nyt
Google Earthista kaupungin paikkaa. Moottoritie on tehty, mutta kaupunkeja ei
ole näkyvissä. Alueen maat ovat suurissa vaikeuksissa. Kehitys on pysähtynyt. Ainoa
kiva asia joka projektista jäi todella mieleen, oli Taru Niskasen kanssa piirretty kuva kaupungin tulevaisuudesta.
Kirjoitin minulle
koittaneesta tilaisuudesta. Niitä tuli itseasiassa kaksi. Jo ennen kuin Amman
oli kunnialla saatu purkkiin, aukesi toinen tilaisuus. Se oli Azerbaijanin
Bakun strateginen liikennesuunnitelma. Mieletön juttu. Bakun kadulla pieni mies
haluaa kysyä mistä olen. Tahir tulkkaa: ”Suomesta.” Alkaa valtava vuodatus.
Suomi, ainoa maa joka pärjäsi Neuvostoliiton kanssa. Ainoa maa jota ei koskaan
miehitetty. Suomi, hänen suuri idolinsa. Kohosiko joku sankariksi meidän
projektissamme? Tilaajajoukostamme en löytänyt sankaria tai esikuvaa. Itse
olimme kyllä aikamoisia sankareita, kun tyhjästä pystyimme luomaan
maankäyttömallit ja liikennemallit.
Minun sankarikseni tässä viimeisessä työssäni tuli Tahir Aliyev. Hän pystyi toimimaan ja luovimaan, puhumaan ja
perustelemaan. Hän jopa pystyi saamaan työstä maksun. Asia joka ei ollut
konsulttitöissä lainkaan itsestäänselvyys. Hän jopa heikkona hetkenään sanoi
ryhtyvänsä opiskelemaan liikennesuunnittelua. Se nyt olisi tainnut olla
melkoisen kohtalokas päätös.
Tässä oli siis lyhyt versio sankareistani. Pitkä versio
on todella paljon pitempi. Omia ihmisiäni en juuri lainkaan maininnut. No ettei
nyt jäisi aivan tyhjiöksi panen ne nyt tähän. Huomatkaa vielä, että tämä lista
on vain noin vuoteen 2010. Jos et löydä nimeäsi pahoittelen suuresti. Sen olisi
pitänyt olla listassa!”
jukka, kari, pekka, malla, tuula, mauri, antti, matti,
tapio, hannu, ray, liisa, rami, pate, opa, bjöte, rituski, nikke, pepe, tero, petri, tiina, kaisa, jani, minna,
jyrki, thomas, reino, peter, miia, mari, raija, pirjo, ykä, carina, timo,
minna, maxi, anne, nuorempi dalton, henry, seppo, sirkkis, velimarkku, elli,
markku, yrjö, jore, paavo, maija, teemu, kari, kimmo, pertti, kimmo, timo,
minna, jyrki, annamaija, marja, mirja, jari, ville, jukka, jouni, pekka,
johanna, meri, eija, riikka, teuvo, ritva, tupu, hannu, jussi, hanna, dynis,
pekka, antti, artsi, jussi, anika, kaj, mauri, andy, peet, aija, mika, mervi,
mari, heikki, johanna, tomi, risto, miikka, pia, elina, tomas, kristiina,
kyllikki, sirpa, laura, hanna, päivi, juha, jyrki, timo, mikko, simo, matti,
timo, vesa, kalle, mikko, kyösti, pertti, satu, esa, jarkko, rauli, niina,
marja, arne, markku, keijo, timo, martti, reijo, petri, ilkka, anita, matti, laura,
tapio, esa, konsulttikoira saku, laivakoira dogi.
Minun sankarini ovat ensimmäinen päällikköni arkkitehti Elissa Aalto. Loistava johtaja. Real upper class, sanoi Nikita Maslennikov. Historia värähti kun Elissa Aalto käveli Viipurin kirjaston lukusaliin. Sellaiseksi synnytään. Ja sitä ennen - en käytä sanaa uhrautua - joten sanon, että piti huolta Professorista pienten miesten vingahdellessa ja saattoi maailman parhaan arkkitehtitoimiston arvoiseensa päätökseen. Toinen sankarini on YM:n kansliapäällikkö Sirkka Hautojärvi, johtajaihme vailla vertaa. Sai asiat läpi niin että vastustajatkin luulivat ajaneensa niitä. Huonoimmat olivat ministereitä. Kaksi varsinaista puliveivaria (Leena Rossilta oppimani sana). Ja yksi petturi joka valtuutti lupaamaan osuuden Viipurin kirjasto remonttirahoista ja unohti asian saman tien; neuvottelumandaatti on virkamiehen tärkein työkalu. Nyt tämä henkilö on taas hakeutumassa politiikan johtoon. No sama se, romahtaa. Terveisin Jussi R.
VastaaPoista