Kesä etenee ja lämpöäkin on luvassa (epävarmaa).
Kirpputorilehtiä ilmestyy pöydälle. Nytkin edessäni on kaksi lehteä, joissa
näkyy tuttuja hahmoja vuosien takaa. Yksi niistä on Eeva-lehti lokakuulta 1969. Eeva kertoo muun muassa nuoresta Eki Tuomiojasta
ja hehkeästä Liana Kaarinasta. Toinen on Hymy-lehti
vuodelta 1970. Lehti on täynnä itseenikin liittyvää asiaa. Yhdessä jutussa
Klaus Bremer varoittelee meitä liikenneministeriön pyöveleistä ja toisessa
Veikko Pajunen kertoo raitiovaunujen olevan kävely-Aleksin giljotiinin. Lukemistooni
liittyy vielä historiakatsaus
entisaikojen Helsingistä. On kysymys 1600- ja 1700-lukujen helsinkiläisestä
hallinnosta, raatimiehistä ja merenkulkijoista. Tylsästi kirjoitettua asiaa
mielenkiintoisista asioista.
Eeva-lehden numero 10
vuodelta 1969
Eeva-lehden kannessa komeilee Liana Kaarina hevosen
höystämänä. Liana oli ajan puhuttu kaunotar. Sisäsivuilla mainostetaan Bayerin
muovilla kyllästettyä tulevaisuuden asumista. Hauska yllätys on kuitenkin
löytää äiti ja poika juttu Eki Tuomiojan Vappu-äidistä ja hänen 23-vuotiaasta
pojastaan. Äiti sanoo: ”Kyllä, onnistuin kasvattamaan itsenäisen, ajattelevan
ihmisen, ilman kasvatusta sanan tavallisessa merkityksessä. Erkissä minua
ärsyttää hänen huolimattomuutensa, perintöä kai minulta. En myöskään pidä
poikani pitkästä tukasta. Tämä ei johdu ahdasmielisyydestä, vaan siitä että
pidän miehen niskasta. Se on kaunis, jos tukan rajassa oleva kuoppa näkyy.
Politiikkaan ei Erkkiä tarvinnut myöskään johdatella. Hän luki jo 9-vuotiaana
poliittista maailmanlehdistöä ja sotkeutui joskus, kohteliaasti kyllä,
vieraittemme puheisiin. ”Tiedän kyllä, ettei asia minulle kuulu, mutta mitä
mieltä olette USA:n idänpolitiikasta?” hän saattoi sanoa ja sai mieheltä hurjan
silmäyksen.
Erkki Tuomioja
äitinsä kanssa vuoden 1969 Eeva-lehden haastattelussa.
Eki on saanut varmaan hurjia silmäyksiä monelta
muultakin. Vuosi ennen lehden valokuvaa hän oli osallistunut Vanhan valtaukseen
ja vuonna 1970 nuori kansanedustaja pidätettiin Persian shaahin vastaisessa
mielenosoituksessa. Minun kokemukseni Ekin kanssa liittyivät Töölönlahden
osayleiskaavan laadintaan hänen toimiessaan kaupunkisuunnittelusta vastaavana
apulaiskaupunginjohtajana ja myöhemmin erinäisiin yhteyksiin Libyan
”kruununperijän” Seif Gaddafin hoidellessa Risto Vahasen ja Seppo Fräntin
Filippiinien Jolon panttivankidraamasta Tripolin kautta Suomeen. Ei tuo
osayleiskaavakaan ilman pikkudraamaa mennyt. Martti ”metro”-Sainio syytti
lehdistössä Tuomiojaa Murolen firmalle annetuista toimeksiannoista. Maksoi
hänen mukaansa liikaa ja oli muita parempia firmoja tarjolla. Puheväleissä
ollaan.
Eeva-lehdessä, niin
kuin tietysti Hymy-lehdessä oli tuohon aikaan paljon tarinaa ihmissuhteista ja
erityisesti seksistä. Liana Kaarina taisi olla seksisymboli. Häneltä kysyttiin
Jatkoaika-nimisessä suositussa TV-ohjelmassa, kiihottuuko nainen kulkiessaan
minihameessa. Hän vastasi, ettei pitkä hame tai minihame eroa tässä suhteessa.
Samassa ohjelmassa kirjailija Matti Kurjensaari puhui silloiseen aikaan
sopivia, nyt ehkä sopimattomia. Hän sanoi katselevansa minihameessa kulkevia
mielellään. ”Katson niitä mielelläni. Epäilyttävän mielelläni. Minua
kiinnostavat erityisesti liikkuvat osat.” Kuvassa Liana Kaarina lehden kannessa
ja Bayerin mainos joka kertoo muovin autuudesta tulevaisuuden
kodinsisustuksessa.
Hymy-lehti numero 7
vuodelta 1970 kertoo 75-vuotiaasta Iki-Kiannosta ja hänen 21-vuotiaasta
muusastaan, kirjoittaa Uolevi Raadelle avoimen moitekirjeen, kertoo ettei
saarnaaja Soininen ollut raiskaaja, kehottaa soittamaan numeroon 90-604692, jos
tunnet sukupuoliselta käyttäytymiseltä itsesi syrjityksi, moittii
rikostutkimuslaboratorion ala-arvoiseksi ja kirjoittaa laajasti liikenteen
pyöveleistä. Juha Numminen taas haastattelee Jörn Donneria: ”Viisi tuntia
ihailin seisten, istuen, vatsallani ja selälläni paskajätkää, joka sanoi
olevansa täydellinen Jörn Donner”. Lehti kertoo myös asiantuntijoiden voimin,
miten raitiovaunu on kävely-Aleksin giljotiini. Kansikuva viittaa Veikko
Ennalan tarinaan siitä, milloin pojasta tulee mies.
Hymy-lehti vuodelta 1970
Lehdessä on laaja tarina otsikolla: ”Tappajakansaa – ammattitaidottoman
liikenneturvallisuusjärjestön ansiosta. Kyseessä oli moottoritoimittaja Klaus
Bremerin, myöhemmin tunnettu Klaude-kopterina, laaja hyökkäys
liikenneministeriötä ja erityisesti liikenneturvallisuustyötä tehnyttä Taljaa
kohtaan. Klauden pointti lienee se, että liikenneturvallisuustyöhön
tarkoitettuja varoja ei annettu autojärjestöjen käyttöön. Lehti kirjoittaa:
”Liikenneministeriö ja Talja leikkivät kevytmielisesti
ammattitaidottomuudellaan suomalaistenhengillä. ”Tappajakansan” pyövelit
löytyvät sieltä, mistä vähiten odotatte. Jutussa kerrotaan valokuvin kaikista
”pyöveleistä”. Erityisesti jokaisen osalta mainitaan ajokortin laatu. Ajokortittomia
ei löytynyt. Erityisesti syyttävä sormi kohdistuu Taljan johtajaan Kaarlo
Leinoseen ja Taljan tutkimusjohtajaan Sauli Häkkiseen. Häkkistä syytettiin
erityisesti hänen tuottamistaan ”oireellisista” liikennetutkimuksista
kattonopeuden vaikutuksista. Myös nuori
lakimies Jorma Hirsto saa täyslaidallisen. Hänen, kuten lähes kaikkien
muidenkin liikennetietous on jutun mukaan opittu kirjoituspöydän takana. Minä
kaahasin isokissalla aina huippunopeutta. Ohi oli päästävä. En ollut
kirjoituspöytäviisas. Olihan minulla ammattikortti kuorma-autolle. Silti odotin kattonopeutta kuin kuuta
nousevaa. Oli säilyttävä elävien kirjoissa. En halunnut 1200 vuosittain
kuolleen tai 16000 vuosittain loukkaantuneen joukkoon. Suomessa tapahtui vuonna
1970 murhia, tappoja ja kuolemaan johtaneita pahoinpitelyitä 68, kuolemaan
johtaneita työtapaturmia (työmatkatapaturmat poisluettuina) 208 ja kuolemaan
johtaneita liikenneonnettomuuksia 1055. Vuonna 1971 vastaavat luvut olivat 112,
176 ja 1143. Tällä hetkellä nämä luvut ovat 84, 16 ja 234. Kehitys on
kehittynyt!
Pari sitaattia:
Klaus Bremer: ”Kaarlo Leinonen, eroa kiireesti!” VIP 4/1970.
Kaarlo Leinonen: "Vuosien kuluessa nämä ajat ovat palautuneet monasti mieleen.
Mihin katosi eräiltä toimittajilta silloin ihmisen niin tärkeä pääoma -
maatiaisjärki?" Liikennevilkku 2/1989.
Kattonopeus kivenä
kengässä
Oireellista tässä kaikessa oli kysymys kattonopeudesta.
Autojärjestöt ja Klaus Bremer pitivät kattonopeutta hulluutena. Sauli Häkkisen
johdolla oli tehty 60-luvulla viisi kattonopeuskokeilua. Artikkelin
kirjoitusaikaan 1969-1973 kokeiltiin Otto Wahlgrenin johdolla ja TVH:n toimesta
nopeussuosituksia. Vakavat onnettomuudet vähenivät - mutta huonoissa
olosuhteissa onnettomuuksien määrä kasvoi. Moottoritoimittajat aloittivat hyökkäyssodan
ja vaativat Taljan dipl.ins. Kaarlo Leinosen eroa Taljan johdosta. Hymy-lehden
artikkeli oli osa tätä sotaa. Tutkimuksia tehtiin ja ratkaisua etsittiin, mutta
sitten tapahtui: Presidentti Urho Kekkonen piti 1.1.1973 jyrisevän
uudenvuodenpuheen. Väittävät Risto Näätäsen kirjan Maantiekuolema, 1972, olleen puheen innoittaja. Puhe oli taivaan
lahja liikenneturvallisuutta ajaville ja tapahtumat ryhtyivät tapahtumaan.
Parlamentaarinen liikennekomitea oli asetettu 23.3.1972.
Komitea antoi liikenneministeriölle lausuntonsa nopeusrajoituksista ja
liikenneturvallisuutta lisäävistä toimenpiteistä tammikuussa 1973.
Parlamentaarinen komitea asetti samalla työryhmän nopeusrajoituskokeilua
varten. Raportti valmistui uskomattoman nopeasti – yhdessä kuukaudessa.
Nopeusrajoituskokeilujen suhteen saatiinkin nopeasti aikaiseksi, sillä 1.8.1973
alkoi seitsemän eteläisen läänin tiekohtainen nopeusrajoituskokeilu. Kokeilu
kesti 3 vuotta. Nopeusrajoitusten lukuarvoina sovellettiin virkamiesten
huutoäänestyksellä valitsemaa sarjaa 60-80-100-120 km/h. (Minun mielestäni
sarja 70-90-110 km/h olisi ollut ja olisi vieläkin parempi.) Kuorma-autojen ja
pakettiautojen suurimmaksi nopeudeksi määrättiin 80 km/h. Moottoripyörille
määrättiin 120 km/h kattonopeus. Turvavyöt tulivat pakollisiksi uusissa
autoissa vuonna 1975. Moottoripyöräilijän kypärä tuli pakolliseksi vuonna 1974
ja mopoilijan kypärä vuonna 1975.
Kirjoitinkin tuosta parlamentaarisesta yhteistyöstä
blogissani: https://penttimurole.blogspot.com/2019/04/poliitikot-parlamentaariseen.html
Tylsä historiateos
kiinnostaa
Minun Iltalukemistonani on ollut jotain aivan tylsää,
mutta niin mielenkiintoista. Jopa niin mielenkiintoista, että olen lukenut
kirjaa osittain kahteen kertaan. Pehmeäkantisen kirjan (sopii hyvin bunkassa
lukemiseen) nimi on Kauppiaiden ja
merenkulkijain Helsinki. Painoaika on unohdettu pannan kirjaan. Se kuuluu
sarjaan Entisaikain Helsinki. Kirja kertoo Helsingin hallinnosta ja kaupungin merimieshuonelaitoksen toiminnasta. Sopii hyvin kerrottavaksi tässä, kun
aloitinkin Helsingin entisestä apulaiskaupunginjohtajasta. Kysymys oli
1700-luvusta. Helsingissä oli 1500 asukasta ja elettiin ”vapauden aikaa”. Vapauden
aika oli Ruotsi-Suomen säätyvallan aikaa, kuningas oli pantu dispoon. Helsinkiä
hallittiin maistraatin toimesta. Maistraatissa oli pormestari ja neljä
raatimiestä. Raatimiesten virat olivat porvareiden hallussa. Ainakin kahden
raatimiehen tuli olla ”oppineita”. Vanhin raatimies valvoi teitä ja siltoja.
Toisen raatimiehen tehtävänä oli katsoa kirvesmiesten perään. Hän vastasi myös
kaupunginyleisistä rakennuksista ja palokaluista. Kolmas raatimies puolestaan katsoi
teurastajien ja kalastajien perään. Hänen tehtävänään oli myös karkottaa
kaupunkiin asettuneet irtolaiset ja loiset. Neljännellä raatimiehellä oli hallussaan
kassakirstun avain. Merimieshuone oli eräänlainen meriväen pensionaattilaitos.
Kerätyillä varaoilla turvattiin köyhäinapua merimiesten leskille ja lapsille,
joskus myös merimiehille itselleen. Merimieshuoneen tehtävä oli kirjata kaikki
meriväki. Laivasta karkaaminen ulkomaan satamassa johti eläkeoikeuden
menettämiseen. Yhteisenä ongelmana nykypäivälle oli hyvien työntekijöiden vuoto
ulkomaan hommiin.
1700-luvun
helsinkiläisten elämään tuli ajallisia yhtymäkohtia, kun Kemiönsaaren
musiikkijuhlissa yksi konserteista oli Wijkin kartanon mahtinavetassa. Siellä soitettiin
1700-luvun lopun musiikkia. Sitä kuunnellessa oli pakko eläytyä Helsingin
raatimiesten elämään. Konsertti oli loistava. Historiateoksen potrettikuvista
päätellen pientä loiston alkua oli myös Helsingin peruukkipäisillä porvareilla.
Ainakin kaupungin porvareiden omistamat ”Espanjan seilaajat” olivat komeita
purjeet pullistuneina.
Hupsista! Eevan kannessa ei ollutkaan Liana, vaan Maarit Silander, valokuvamalli.
VastaaPoista