Ystävyyttä on montaa lajia. Minä kirjoitan mielelläni
muistokirjoituksia ystävistäni. Tarkoitan ystäviä verisuhteen ulkopuolelta. Ystävyyttä
on montaa lajia. Lapsuudenystävyys on pyyteetön ilmiö. Siitä ei nyt tässä ole
kysymys. Ystäviä muistellessa ja kirjoitusta tehdessä tulee palautetuksi
mieleen hyvän ihmisen tekoja ja ajatuksia. Hyvänkö, miksei pahan? Kirjoitan
vain hyvistä ihmisistä ja heidän muistoistaan. Miten nopeasti ne muuten
unohtuvatkaan. Luulee muistavansa, mutta kun joutuu tekstin tekoon, on
tarkistettava monia asioita. Aivan perusasioita. On muisteltava hetkiä, jolloin
ensimmäistä kertaa tapasimme. Syntyikö silloin aivan ensisilmäykseltä kestävä
suhde? Vai vaatiko suhteen kehittely vuosien tutustumista? Liittyikö suhde
työhön tai liittyikö se vapaa-aikaan? Oliko mielipiteiden välillä ristiriitaa?
Jäivätkö ne olemaan, unohdettiin vaikenemalla taka-alalle, vai oliko ystävyyden
ydin juuri näiden erimielisyyksien jatkuvaa ratkaisua? Ystävyyteen ei useinkaan
liity täydellinen avoimuus – itsensä paljastus. Emme siis useinkaan ole
kokonaisystäviä, vain osa itsestämme on ystävystynyt kunnioitukseen ja
arvonantoon saakka. Emme vaadi ystävältämmekään kaikkea. Vain sen ystävyyden.
Se riittää.
Nyt muistelen ystävää, johon suhtautumiseni oli erityisen
syvä. Se oli ystävyyttä läpi kulttuurierojen. Siinä ystävyydessä työ ja luottamus
olivat alkupontimina. Siinä hiekan mies ja metsän mies ystävystyivät. Se ei
ollut ostettua ystävyyttä. Ystävyys ei kuitenkaan leijunut vain kirjoituspöydän
ääressä, sementin pölyssä, rakennuskoneiden melussa tai työmaan hiekkaisilla
kujilla. Se leijui arabialaisen ruoan makunautinnoissa suurten ruokatarjotinten
ympärillä matoilla lojuen ja välillä nokosia vedellen, se leijui vanhojen
taatelipalmujen alla varjoisilla kävelyretkillä, se leijui turvallisuuden
tunteessa ja täydellisessä luottamuksessa. Kulttuurierot eivät haitanneet,
paitsi nyt mitä ystäväni ylvään, viittaan kääriytyneen isän aikana, jouduin
ilmoittamaan nykyisen vaimoni Liisan silloiseksi vaimokseni ja Mari Siikosen
tyttärekseni, vain sillä tavoin naisilla oli oikeus laskeutua lattiatyynyille
miesten kanssa aterioimaan. Naisille ei kuitenkaan aterian lopuksi tarjottu
suurta herkkua, kamelinlihakimpaletta.
Viime viikolla meni
manan majoille ystäväni insinööri Hafad Zaidan. Hän oli paljon enemmän kuin
insinööri. Hän oli karismaattinen
johtaja. Hänen karismaansa ei kuulunut kateus tai pahat puheet. Hän oli lämpöä
täynnä. Lämpö puhkesi riemuun ja iloon. Ehkä se usein puhkesi myös
kanssaihmisiin, työtovereihin, saattoi siinä olla myös hienostunutta sarkasmia.
Ensitapaamisella Hafad oli 31 vuotias, minä 56. Nyt kuollessaan Hafad oli 59-vuotias,
minä 84.
Kotikaupunkina Jufran
Waddan
Hafadin kotikaupunki oli 30000 asukkaan Waddan. Kaupunki
sijaitsee keitaalla runsas 200 kilometriä etelään Välimeren rannikolta. Kaupungin
keskeisellä kukkulalla sijaitsevat vanhan ottomaanien linnan muurit. Osa
rakennuksista kertoo Italian ja Mussolinin valloitusajoista. Alue on nimeltään Al Jufrah ja siihen kuuluvat
vielä Souknan ja Hunin kaupungit. Matkat Tripolista Jufran työmaalle tulivat
tutuiksi. Tripolista matkaa kertyi 600 kilometriä. Perillä odotti lämmin
vastaanotto tähän tapaan: ” Perkele, saatana, perkele, saatana! Mr. Murole himself! Our Finland-man!
Please come in and sit down! How is my darling, forest engineer? Good!
Fantastic! Welcome to Jufrah! Tea or coffee? May I introduce, my cousin! Commander
of the Air Force. Yes, you don’t understand! The news agencies say that Air
Force Commander made the revolutionary attempt in Beni Walid. But, how it is
possible, that he is not in the prison? Instead, he is sitting and drinking tea
with Mr. Murole. This country is fantastic! Everything can happen and
nothing happens! Oli kysymys 90-luvun alun kapinasta.
Alueen rakentaminen
on haaveissa. Mohandis Hafad Zaidan ja Dr. Youssef Dubeiba tarkkailevat maastoa
yhdessä arkkitehti Pekka Rautimon ja meikäläisen kanssa. Tuohon maastoon olisi
tehtävä asuntoalue 20000 ihmiselle. Olisi rakennettava asunnot, koulut,
lastentarhat, kulttuurikeskus, souk ja vielä kadut, aukiot, vesitorni ja
vedenpuhdistuslaitos. Hafad halusi irrallista ”esikaupunkia”, eversti oli
toista mieltä. Hän oli ilmiselvä urbanisti. Toimeen ryhdyttiinkin ja kuuden
vuoden päästä Hafadilla oli ensimmäinen kaupunginosa valmiina.
Hafadin johtamistapa oli
tulta ja tappuraa, mutta myös iloa ja riemua
Hafad Zaidan johti Jufran paikalliskomiteaa. Tehtävänä
oli rakentaa asuntoja ja kunnallistekniikkaa. Hänen suuri tilaisuutensa tuli,
kun eversti Gaddafi oli päättänyt desentralisoida hallintoa. Jufraan piti
rakennettaman hallintokeskus, joka olisi toinen kahdesta. Yksi olisi Sirtessä
ja yksi Jufrassa. Ministeriöt siirtyisivät vuosittain paikkojen välillä. Näin hallittavat
saataisiin lähemmäksi hallitsevia. Hallintokeskuksen lisäksi oli rakennettava
asuntoja. Asuntoja tarvittiin 3600. Se tarkoitti Libyan oloissa 20000 asukasta
ja puoli miljoonaa kerrosneliömetriä. Hallintokeskus oli puolestaan laajuudeltaan
80000 k-m2. Jufran asuntojen rakentaminen alkoi vuonna 1991 ja hallintokeskuksen
rakentaminen alkoi vuonna 1992. Hafad otti suunnittelijat omakseen. Arkkitehtina
oli Devecon Oy:n alikonsulttina toiminut Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy,
insinööritöitä tekivät muut firman osakkaat. Rakennustyötä valvoivat
suomalaiset insinöörit – meidän miehemme. Heidän komennossaan ja neuvojensa
alla turkkilaiset urakoitsijat tekivät taattua työtään. Aga Khan säätiö valitsi
hallintokeskuksen yhdeksi palkintoehdokkaakseen vuonna 1994. Voittoa ei tullut,
mutta pistesijoille päästiin. Kaiken tekemisen päällä leijui Hafadin henki.
Jufran kylät olivat
aikanaan todellisia ekokyliä. Nykyaika toisen maailmansodan jälkeen - British
Standardin höystämänä - tuhosi ekologian ja tiiveyden. Se tuhosi myös
yhteisöllisyyden. Hafad kertoi entisajan häistä ja hautajaisista. Väki kulki
kapeilla kujilla kynttilöiden ja lyhtyjen valossa. Tunnelma oli läheinen ja
tiivis. Uusi aika muutti kaiken. Nyt liikutaan autoilla torvet soiden. Siirtolaiset
eteläisistä naapurimaista valtaavat vanhoja hyljättyjä kaupunkiraunioita. Yritimme
saada jotain menetettyä takaisin, yritimme tiivistää ja luoda vanhaa
kujamiljöötä. Ystäväni Hafad sen hyväksyi. Vanhaa ei kuitenkaan saa
tekemälläkään takaisin.
Rakentaminen oli
päässyt hyvään alkuun. Kuvissa Hafad tutkimassa työn jälkeä ja antamassa ohjeita
turkkilaisille urakoitsijoille. Yläkuvassa oikealla hän viittoilee omassa
palmutarhassaan kohti kuuta. Nyt hän on surukseni siirtynyt kuun takaisiin palmulehtoihin
viittoilemaan.
Jufran
hallintokeskus oli ehdolla Aga Khan –palkinnon saajaksi. Säätiön arkkitehti
kävi tutkimassa aluetta. Hän kirjoitti raporttiinsa: “Massing
and site integration are among the best design features of the project. Their
success is manifested, not only in terms of function or aesthetic, but also in
the symbolic message, they convey to the community at large. The complex
creates a unique setting, expressing its political significance and symbolism.
The white cube-like buildings, freely perforated façades, shaded arcades,
light-filtering latticework, glass-brick walls and carefully planned limited
fenestration have been the principal architectural means employed to enliven
and unify. The diagonally stepped
compositions of the buildings are based on functional needs and technical
rationalism, but also trace the geometry of the local historical architecture
and crafts.” Hafad ja hänen esikuntansa pitivät hallintokeskuksen
arkkitehtuuria “omanaan”.
Maa kiehuu
Diktaattorin kukistumisen jälkeen oli suuria toiveita. Maa
piti saada demokratisoitumaan. Nyt maa on täynnä aseita. Täynnä turvattomuutta.
Rakennusteollisuus on lamassa. Työttömyys huipussaan. Koulut ja yliopistot
kriisialueilla kiinni. Heimoyhteisöt spekuloivat kolmen alueen itsenäisyydestä:
itään Cyrenaica, etelään Fezzan ja länteen Tripolitania. Näkymätön käsi on
poistunut, mutta lukuisia uusia käsiä on tullut mahdollisuuksien äärelle. Maa
kiehuu vallan ja rahan liemessä – palaako pohjaan? Jufran alue tosin säästyi
siviilikohteiden tuholta. Vain alueen sotilaslentokenttää pommitettiin. Kaikki
”meidän talomme” ovat kyllä kunnossa, mutta ihminen ja suuri henki on poissa.
Hän oli minulle ystävyyden symboli. Hänen ilonsa ja energiansa oli tarttuvaa.
Se otti omakseen. Nyt minun on elettävä muistojeni kanssa. En pysty kokemaan
sitä odottamaani hetkeä: ”Mister Murole – perkele, saatana!”
Perkele, saatana, huonosti menee Libyassa edelleen. Kansainvälinen yhteisö ei tätä(kään) asiaa ole kyennyt ratkaisemaan. Vuoden 2013 Libyassa käymiseni jälkeen olen saanut UM:stä muutaman kuukauden välein aina saman sms:n "Libya: Heikon turvallisuustilanteen vuoksi suosittelemme välttämään kaikkea matkustamista maahan ja maassa jo olevia poistumaan maasta välittömästi. ". Öljykauppa kuitenkin kannattaa edelleen - kuinkas muuten. Miljoona barrelia päivässä. Luulisi siitä tulosta riittävän jaettavaa kansallekin. Asekauppiaita riittää. Italia ja Espanja ostavat öljystä yli puolet, Eurooppa yhteensä yli 70 %, Kiina ja USA seuraavina. Kovin kasvu on Amerikan suuntaan. Libya aikoo tuplata öljyn tuotannon ja viennin lähivuosina. Maa kiehuu ja kansainvälinen yhteisö ei toimi koska öljy- ja asekauppa toimivat. Mielenkiintoista joka tapauksessa lukea Libyan juttujasi (tässä mainittu Jufrakin kuulosti tutulta, mutta on ihan eri paikka kuin Yefren, jossa käväisin 2013 juhannusaatonaattona).
VastaaPoista