Tässä miestä ahdistellaan. Toisin sanoen mies ahdistelee itseään. Syksyn päivien luulisi olevan rauhallista talven odotusta, vene on ladossa, kasvihuone on tyhjennetty, kasvimaa on käännetty, tyynyt ja peitot pantu talvipussiin ja kesämökkitalojen ovet suljettu uuden kevään ja kesän odotuksessa. Nyt olikin erikoinen syyslomaviikko. Yleensä se on vietetty Tallinnassa Toompean mäellä. Nyt koronarajoitukset ovat estäneet tämänkin tutuksi tulleen lähimatkailun. Jotkut asiat tulevat jopa uniin häiritsemään eläkeläisen elämänmenoa. Eräs asia on kaupunkirakentaminen. Yöllä kuvittelin laatineeni mietelmiä kaupunkirakentamisen tarpeista Helsingin kantakaupungissa ikään kuin vastineena Mikko Särelän ja Risto Rautavan lautakunnassa esittämään ja lautakunnan yksimielisesti hyväksymään päätökseen. Mielikuva oli niin vahva, että nyt juuri äsken koneen viereen tultuani etsin fileistä mainittua tekstiä. Sitä ei ollut olemassa. Se oli unitekstiä. Mitä lautakunta nyt hyväksyikään?
Sinne tipahtaa vanhan ystäväni Lauri Nordbergin sähköposti. Lauri on kaupunkisuunnittelun
veteraani. Hän oli 22 vuotta kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen. Hän on nyt
hermostunut. Hän haluaisi hillitä Helsingin kasvua, ei kiihdyttää. Lauri
ajattelee minussa olevan jonkin asteisen aateveljen. Siksi hän lähettää minulle
kirjeitä. Pari viikkoa sitten hän juuri lähetti kirjeen, jossa hän vastusti Riistavuoren
rakentamista ja Vihdintien pikaratikkaa. Hän on ilmiselvä ympäristöaktivisti,
ei vain pelkkä emeritus ympäristöjuristi. Näin hän kirjoitti uusimmassa
viestissään:
Lauri
Tällainen mielipide ei suinkaan tullut Lauri Nordbergilta ensimmäistä kertaa. Kun on vanha, niin on aina pengottava hieman historiaa, se tuntuu niin omalta. Vuonna 1994 Arkkitehtilehti esitti vaikuttajille kysymyksiä Helsingin kasvusta. Yksi kysymyksistä kuului: "Onko Helsingin seudun tilanne nähtävissä luonnonlakina, jolle ei ole mitään tehtävissä?” Yksi vastaajista oli varatuomari Lauri Nordberg. Hän vastasi: ”Tällä hetkellä huolestuttaa eniten se tiivistämishysteria, joka on päässyt vallalle kaupunginjohtajien ja johtavien luottamusmiesten piirissä. Lienee selvää, että työpaikkojen sullominen Helsingin seudulle on edullista liike-elämälle. On kuitenkin erehdys luulla, että se olisi taloudellista. Usein ainoa esitetty kysymys on: onko osayleiskaavan kerrosalan maksimi nyt varmasti saavutettu? Toinen ikävä piirre on lautakunnassa vallalle päässyt rohmuamismentaliteetti. Pyritään hankkimaan omaa puoluetta lähellä oleville liikeyrityksille lisää rakennusoikeutta ja muita asemakaavallisia etuja. Asemakaavasta on tullut kauppatavaraa. Uusia toimistotaloja ei yksinkertaisesti kannata rakentaa. Tämä on seikka, jota kaiken voittavan kasvun apostolit eivät tosissaan ole ottaneet huomioon. Itä-Pasila kuitenkin jo nousee. Sitä voidaan pitää kokeiluna. 1960-luvun kompaktikaupunki-ideologian yhtenä huipentumana.” Näin siis sanoi Lasse 90-luvun alussa. No, kun tuon on kahteen kertaan näin voimallisesti sanonut, niin on uskottava.
Päätös ja lautakunnan pöytäkirja löytyivät helposti,
mutta perusteet eli varsinainen visio ei heti löytynytkään. Lautakunnan
pöytäkirjassa oli kolme liitettä.
29 / 06.10.2020
§
577 Asia/3
Kaupunkiympäristölautakunnan
esitys kaupunginhallitukselle, Helsingin keskustavisio (pdf) (html)
Liite
1
Helsingin keskustavisio - Linjauksia maankäytön ja
liikenteen suunnittelulle kantakaupungissa
Liite
2
Millainen on tulevaisuuden kantakaupunki? Keskustavision vuorovaikutuksen kuvaus (2019 )
Liite
3
Minäpä ryhdyin papereita selailemaan. Se on ehkä vaarallista. Olen havainnut, ettei siitä tule tykkäyksiä, kun blogeissaan esittää väitteitä ja kysymyksiä tai että pyytää jopa vastauksia. Vuorovaikutuksella on rajansa. Joskus itsekkäästi miettii nykyisten virastoihmisten olevan ikään kuin kollegoita 50-luvun asemakaavaosaston teekkarille ja 60-luvun insinöörille ja esittää kysymyksiä tämän suhteen turvin. Mutta se ei näytä olevan niin. Toisaalta onhan tämän kollegiaalisuuden syntyhetkiin jo hieman yli 60 vuotta. Yleinen tekijänoikeus vanhenee 70 vuodessa, voitaisiinko sitä soveltaa myös kollegiaalisuuteen? Leikki leikkinä.
Ryhdyin siis perusteellisesti tutkimaan erityisesti lautakunnan päätöksen liitteenä olevaa vuorovaikutusraporttia. Se on hyvä ja kiintoisa raportti. Kauniisti kirjoitettu kaiken lisäksi. Jopa intomielisesti. Miten onkaan löydetty tuollainen määrä ja noin mielenkiintoisia tyyppejä vuorovaikutustyöhön. Varsinainen kansalaisvuorovaikutus on toteutettu nettikyselyinä ja työpajoissa Narinkkatorilla sekä Kallion kirjastossa. Sanovat olleensa yhteyksissä yli 10000 henkilöön. Monipuoliset asiantuntijaryhmät ovat kokoontuneet pyöreän pöydän keskusteluihin. Mistä noin paljon mielenkiintoisten kuppikuntien väkeä on löytynytkään. Monella vaikuttajakuppikunnalla näyttää muuten olevan englanninkielinen nimi. Ehkä se on kansainvälisyyttä, vaikka kotinurkilla toimitaankin. Yksi jäi ajatteluttamaan. Olivatko vanhukset, nuo kuluttajamestarit mukana haastatteluissa?
No, mennään eteenpäin. Vuorovaikutustyön pohjalta
raportintekijät ovat saaneet seuraavia suuntaviivoja keskustan suunnitteluun:
1.
ilmastonmuutoksen
tulee olla keskeisenä teemana kaupunkisuunnittelussa ja siihen liittyvässä
päätöksenteossa
2.
kaupunkisuunnittelun
tulisi edistää liikenteen toimivuutta ja saavutettavuutta sekä keskustan
sisäisesti, että sisääntuloväylillä
3.
alkuperäisten
asukkaiden Helsinki ja torit tulee palauttaa
4.
erilaisten
ihmisryhmien aktiivisuus ja spontaani kohtaaminen sekä julkisen tilan vapaa
käyttö oltava tavoitteena
5.
keskusta on
säilytettävä monipuolisena ja viihtyisänä asumisen, työnteon ja huvittelun
alueena
6.
puistoista on
pidettävä kiinni, erityisesti mainittuna Töölönlahti ja Keskuspuisto
7.
käveltävyyttä ja
pyöräilyä on kehitettävä esteettömyys huomioiden
8.
vanhat rakennukset
ja kaunis arkkitehtuuri tulee säilyttää
9.
liikenteen
solmukohtiin tulee luoda monikäyttöisyyttä, asuntoja, työpaikkoja ja palveluita,
ne luovat kerroksellisuutta, aitoutta ja sielua keskustaan
10. kaupunginosien omaleimaisuus tulisi säilyttää
11. kaikilla pitäisi olla varaa tulla keskustaan, julkisen
liikenteen hinnoitteluun, palveluihin, tapahtumiin ja yöelämään kiinnitettävä
huomiota
Erillisiä toivomuksia ja vaatimuksia esitettiin asukkaiden lisäksi myös ulkopaikkakuntalaisten, elinkeinoelämän ja asiantuntijoiden muovaamina. Niitä voi lukea klikkaamalla linkkiin edellä. Me suomalaiset, kun tunnetusti olemme niin otettuja siitä mitä ulkomaalaiset meistä ajattelevat saatamme olla kiinnostuneita ulkolaisten mielipiteistä keskustastamme. Ja onhan tämä aihe yksi keskeisistä kasautumisteorian ja kansainvälisen kilpailukyvyn jutuista. Katsotaanpa nyt ne mielipiteet mitä heiltä saimme: Tärkeimpänä oli turvallisuus ja rauhallisuus, toiseksi laajat puistot ja viheralueet, kolmanneksi toimiva joukkoliikenne, neljänneksi monipuolinen keskusta palveluineen ja työpaikkoineen ja viidenneksi monipuoliset ja laadukkaat asumismahdollisuudet. Vähiten kiinnostavia olivat vilkas yöelämä ja keskustan ”eurooppalaisuus”. Ilmeisesti kukaan ei toivonut keskustan suhteen radikaalia tiivistämistä ja tuskin mainittiin myöskään tarvetta maamerkeille ja korkealle rakentamiselle.
Kun vuorovaikutusraporttia tutkiessani ihmettelin varsinaisen visioraportin olemassaoloa, törmäsin kaupungin järjestämään informaatiosessioon syyskuun viimeisenä päivänä. Tarjolla oli ollut vielä viikko sitten videoidut esitykset, mutta ne olivat jo sulkeutuneet enkä niitä nähnyt, mutta slaidisarjat olivat nähtävissä. Linkki esittelysarjoihin löytyy tästä: https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/uutta-helsinkia-tilaisuudet/uutta-kantakaupunkia-30092020-diat.pdf
Visiosta ei ollut kattavaa esitystä. Ihmettelin ja päätin mennä Oden sivuille. Sieltä yleensä löytyy kaikki. Ja löytyikin jonkun kommentoijan tuoma linkki keskustavisioon. HEUREKA! Se on tässä: https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus/Helsingin_keskustavisio_2020_09.pdf
Ode lupailee omia visioitaan
aikanaan. Lue hänen bloginsa: https://www.soininvaara.fi/2020/09/25/helsingin-keskustavisio/
Nyt hän kirjoittaa
tällaista: ”Minun on vaikea lukea visiotekstejä. Vanha hyvä viisaus on, että
jos jostain kannanotosta ei voi olla erimieltä, koko kannanotto on turha. Jos
tätä noudatettaisiin, ja itsestään selvä liirumlaarum poistettaisiin,
43-sivuinen visiopaperi ohentuisi merkittävästi. Visiossa tavoitteena on
jatkossakin säilyttää Helsingin keskusta Suomen toiminnallisesti monipuolisena
pääkeskuksena. Joskus 15 vuotta sitten en pitänyt mitenkään
itsestäänselvyytenä, että Helsingin keskusta säilyttää asemaansa edes
pääkaupunkiseudun sisällä. Kuvittelin, että Vantaa ja Espoo rakentavat sille
kilpailevia, monipuolisia ja helpommin saavutettavia kilpailijoita. Erityisesti
Espoolla oli edellytykset rakentaa metroradan varteen jotain todella hienoa. Nyt
on käynyt ilmi, että Espoo ja Vantaa eivät halunneet tarttua tähän tilaisuuteen
vaan rakentavatkin perinteisiä radanvarren lähiöitä, joissa kaupunkimaisten
palvelujen sijasta on amerikkalaisen kaupungin republikaanivyöhykkeeltä tuttu
shopping mall ja jossa katujen sijasta on teitä ja jalankulkuympäristö on
kaiken kaikkiaan ankea. Helsingin keskustan tulevaisuus on siis pelastettu.”
Minä aloitin nyt lukea löytämääni visiopaperia
Siellä sanotaan kantakaupungissa olevan meneillään ja
tulossa lukuisia, laajoja kaavoitus- ja liikennesuunnitteluhankkeita sekä
kymmenittäin pienempiä hankkeita, jotka kaikki muokkaavat kaupunkirakenteen kokonaisuutta.
”Meneillään olevia hankkeita ovat esimerkiksi Eteläsataman suunnittelu,
kantakaupungin asemakaavojen ajantasaistaminen ja niitä edeltävät suunnitteluperiaatteet
sekä kaupunkistrategiassa erikseen nimetyt asemakaavoitukseen ja
liikennesuunnitteluun liittyvät hankkeet, kuten Campus Maria, Teollisuuskadun
akseli, Laakson yhteissairaala, Garden Helsinki sekä Suvilahti. Visiotyön
aikana on myös selvitetty kävelykeskustan merkittävän laajentamisen ja maanalaisen
kokoojakadun edellytyksiä. Tämän lisäksi keskustassa on lukuisia muita
merkittäviä maankäytön ja liikkumisen hankkeita kuten Elielinaukio,
Hakaniemenranta, Lapinlahti, Kruunusillat sekä uudet raideyhteydet.”
Tämä lista ei nyt varsinaisesti säikäyttänyt. Nämä hankkeet kai nyt tiedetäänkin. Ne eivät voi olla niitä hankkeita joista lautakunnan päätöksessä puhutaan sanoin: ”Helsingin tavoitteena on keskustan houkuttelevuuden lisääminen siten, että keskustassa asuu, työskentelee ja viihtyy tulevaisuudessa merkittävästi enemmän ihmisiä kuin nykyään.” Tai tämä: ”Keskustavision jatkotyönä tulee selvittää millä keinoilla keskustan työpaikkaklusteri voi kasvaa nopeasti sekä työpaikkojen määrän että tuottavuuden osalta.”
Asuvien, työssäkäyvien ja viihtyvien määrän tulee olla merkittävästi suurempi kuin nykyisin. Tämä on kiinnostavaa. Mitä se tarkoittaa? Tarkoittaako päätös sitä, että merkittävässä määrin lisättäisiin rakentamista nyt tuossa alla esitetyllä listalla olevissa kohteissa vai onko tarkoitus löytää uusia täydentäviä alueita? Nyt en antaisi rakennusoikeusruokahalulle yhtään lisää tilaa. Tällä hetkellä ollaan äärirajoilla monessa hankkeessa. Mielestäni ”lisää kaupunkia Helsinkiin” on saanut vatsansa täyteen ja olisi ehkä syytä ottaa ruokalepo.
Tulevat suunnitelmat kiinnostavat. Onko nyt näköpiirissä jotain uutta ja kiinnostavaa? Visioraportissa on valtavasti luovan innostunutta tekstiä. Se suorastaan hehkuttaa tulevaa ihanuutta. Sehän on sinänsä kivaa, vaikka joskus mennään hieman överiksi. Raportissa on suuripiirteinen kartta ja sivullinen tekstiä uusista asioista. Kartassa näytetään Pasilan torneja, Gardenin jääkiekkoareenaa, Teollisuuskadun kehittämistä, Hakaniemen uutta kaksoiskorttelia, Kalasatamaa, Hakaniemenrantaa, Kruunusiltoja, Sompasaarta ja Lapinlahden sairaala. Olisiko vielä Vallisaari?
1.
Laajenevan
kantakaupungin alueelle yli 220 000 asukasta ja 300 000 työpaikkaa
2.
Kehittyvät asemaympäristöt,
kävely, pyöräily, Pisararata, sillat, Tallinnan-tunneli, maanalaiset ratkaisut
3.
Hernesaari,
Telakkaranta, Hietalahti, Jätkäsaari, Ruoholahti, Salmisaari -kiinnostavaa
merellistä kaupunkitilaa
4.
Teurastamolta
Suvilahden ja Kurvin kautta Sörnäistenrantaan ja Hakaniemeen sekä edelleen Kruununhakaan
-uusi luovien alojen keskittymä
5.
Uudistuva
Töölöntori, Töölön ja Kivelän sairaala-alueiden uudet asunnot, työpaikat ja
palvelut
6.
Lapinlahti,
Taivallahti ja kehittyvien palveluiden rantareitti
7.
Meilahden
kampukselta Nordenskiöldinkatua Pasilaan ja Vallilaan, Laakso ja Aurora,
Savonkatu, Pasila, Teollisuuskatu, Vallilan työpaikka-alue, Sörnäinen,
Kalasatama – työpaikkojen ja palvelujen kasvu
8.
Hietalahdenranta ja
torin ympäristö, Maria Kampuksen kasvuyritykset
9.
Maanalainen
kävelykeskusta palveluineen
10. Kävelykeskusta
11. Läpiajon sekä satamien raskaan liikenteen tunnelivaihtoehto
Visioraportissa on kartta joka esittää vuonna 2018 käynnissä olleita maankäyttöhankkeita (keltaiset alueet pikkukarttalla). Kartta ei nyt vastaa täysin perinteistä verikarttaa, sillä siinä on osoitettu myös sellaisia laajoja puisto- ja merialueita jotka eivät ole rakennuskohteita. Tein sitten kuvan, joka suurin piirtein kertoo missä keskustan alueella rakennetaan tai aiotaan rakentaa. Numerot vastaavat tekstin aluekuvauksia. Ei tuo pahalta näytä. Ei sillä mitään rikota.
Yleiskaava on keskustavision yksi lähtökohta. Yleiskaavan liikenneverkko on hurja. Se sisältää Pisaran ja Tallinnan tunnelin. Se sisältää myös varauksen Töölön metrolle joka saattaisi haarautua Kampista Hernesaareen tai jopa Kruunuvuoreen. Pääkatujen tunnelivarauksiin sisältyy keskustatunneli Lapinlahdesta Sörnäisten Rantatielle ja edelleen Hermannin valtatielle ja Kustaa Vaasantielle. Osittain laajentuvan kantakaupungin alueelle sijoittuu myös Hakamäentietä ja Lahdenväylää yhdistävä 6 km tunnelivaraus. Eihän näitä kaikkia tarvitse tosissaan ottaa, mutta siellä ne ovat piirrettyinä yleiskaavaan joka muuten halutaan ottaa kovin tosissaan.
Kun nyt eläkeläisenä on aikaa tutkia sanoja, niin tein
taas tutuksi tulleen sanaleikin. Etsin vuorovaikutusraportista ja
visioraportista sanoja. Uskallan siis väittää sanojen määrän jotenkin kuvaavan
asioiden määrää.
Alkaa päälle näyttää hyvältä. Visioraportin eniten käytetyt merkkisanat ovat ympäristö ja kulttuuri. Vuorovaikutusväelle nämä sanat eivät ole olleet aivan yhtä tärkeitä. Heille tärkeimpiä ovat suunnittelu ja liikenne. Liikenne tuntuu olevan tärkeä asia myös vision tekijöille. Se oli viidenneksi tärkein merkkisana. Liikenne on suunnittelutapahtumana tärkeä ja kadut ovat tärkeitä, mutta raporteissa keskitytään joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Autoliikenne on suuri ongelma ja myös erityisongelmana jakelu ja raskas liikenne. Niistä ei kuitenkaan visiossa paljoa puhuta. Jakelu mainitaan visiossa 2 kertaa, autoilu 4 kertaa ja raskas liikenne 3 kertaa. Vaikuttaisi siltä, että ongelmat on parasta lakaista maton alle. Visiossa puhuttiin paljon tiivistämisestä. Se ei kiinnostanut vuorovaikuttajia. Heillä puolestaan oli toive vihreämmästä kaupunkiympäristöstä – lisää vihreyttä, puita ja nurmikkoa. No, myönnetään että tutkimustuloksia voi nyt mielin määrin tulkita. Raportteja lukiessa tuntuukin joskus myös tekstin kirjoittajien panneen omiaan tehostaakseen asetettuja päämääriä ja tavoitteita.
Lopuksi totean tämän seikkailun kaupunkiympäristöväen
raporttituotantoon olleen jopa lähes piristävä. Ei tarvinnut hermostua mistään
liian ideaalisista pikasuunnitelmista, ei tarvinnut ryhtyä korjailemaan liian
optimistisia laskelmia hankkeiden rakennuskustannuksista eikä ryhtyä
kiistelemään hyötykustannusten oikeellisuudesta saatikka kasvihuonepäästöjen ja
hiilineutraalisuuden osuudesta hankkeiden perusteluissa. Tämä visioraportti ei
haukannut neliötäkään keskuspuistosta eikä muistakaan puistoista, se sen sijaan
kertoi mitä puistot ja viheralueet merkitsevät ihmisten arvomaailmassa.
Kantakaupunki on urbaani alue. sitä ei voi eikä tarvitse enää tiivistää. Se on
tiivis. Se on hyvä. Lukuun ottamatta luonnollista rakentamista vapautuvilla
satama-alueilla ja muilla väljässä käytössä olleilla alueilla. Kantakaupunkiin
ei myöskään tiettävästi sisälly yhtään uutta vastakeksittyä aluetta jolla
korkean rakentamisen himot saisivat niin arkkitehtien kuin kiinteistökehittäjienkin
hormonit hyrräämään - poliitikoista puhumattakaan. Jospa vielä Pasilassakin
talous toisi järjen käteen. Tripla opettaa. Maamerkkejä emme tarvitse. Jokainen
uusi maamerkki syö kaupunkikuvaamme. Olisiko herännyt luottamus? Heikko signaali?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti