Katselin ja kuuntelin juuri Rakennuslehden ja Destian webbiseminaarin. Oikeastaan se oli mukavaa. Seminaari alkoi italialaisella salamilla ja mustaleimalla kuorrutettua kolmionäkkileipää mutustellessa. Sitä ennen oli tietysti otettu visiblin-mehun kanssa kaikki viisi joka-aamuista pilleriä. Lautasella kesämökin kasvihuoneesta vielä löytyneet ihanan makeat tomaatit odottelivat vierelleen paistettuja kananmunia. Niitä Liisa oli juuri vihreillä ruohoilla koristelemassa. Tavanomaiseen ja ainaiseen ja aina yhtä maukkaaseen aamiaiseen kuuluvat vielä viili ja ystävämme Tutun Heinolan metsien hillo, ne olivat vielä odottamassa. Espresson juomisen tiesi jo säestävän webinaarin etenemistä toiseen tai kolmanteen esitykseen. Istua mukavasti kotona, olla matkustamatta seminaaripaikalle, olla miettimättä kulkutapaa, meneekö autolla ja löytääkö parkkipaikan vai taksilla ja löytääkö puheliaan ja hyvätapaisen kuljettajan, tai jopa että käyttäisi joukkoliikennettä ensin bussilla Huopalahden asemalle, sitten junalla Rautatieasemalle ja siitä ratikalla seminaaripaikkaan. (Ei käy jalkapuolelle). Kaiken tämän voi nyt unohtaa. Voi vain istuskella kotona ja kuunnella ja katsella. Voi myös napsia kuvia esitelmöitsijöiden esityksistä mahdollista blogin kirjoitusta varten. Näin juuri tein. Nyt sitten teen blogia tästä sessiosta.
Jukka Mäkelä ja Matinkylä-Olari
Ensimmäisen esityksen piti Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. Verkostot ovat muotia.
Niinpä Jukka esittikin ylpeänä Espoon verkostokaupunki-ideaa. Hän kertoi Espoon
kasvupotentiaalista ratojen varrella. Länsimetron varrella on kasvupotentiaalia
70000 asukkaalle, Raide-Jokerin varrella kasvupotentiaalia on 22000 asukkaalle
ja Espoo kaupunkiradan varrella 45000 asukkaalle. Työpaikkoja Raide-Jokerin
varrelle mahtuisi 20000 ja kaupunkiradan varrelle 24000. Metron varrella
työpaikat voisivat lisääntyä 100 %:lla. Mikä on nykyinen luku, se jäi
epäselväksi. Mäkelän esityksessä oli yksi juttu, joka erityisesti kiehtoi
mieltä. Se oli tarina Matinkylä-Olarista. Hänen mukaansa alue on Espoon
suosituin ja parhaana pidetty kaupunginosa. Kaikki ne piirustukset ja raportit
ja kaikki ne luonnokset ja jopa kokoukset palautuvat mieleen. Simo ja Eko ja
kaikki tekijäköörit. Nyt tuli kiitosta. Soitin heti Eko Miettiselle. Yhdessä
iloitsimme. http://penttimurole.blogspot.com/2015/07/kompaktikaupunkia-tekemassa-ja.html
Vasemmalla on kuva 60-luvun suunnitelmasta. Se oli alkua Espoon yhdelle parhaimmalle kapunginosalle. On kiva ottaa tuosta hieman iloa, kiitos Jukka Mäkelä tiedosta, Eko Miettisen kanssa sitä nyt päivittelemme ja rintaa röyhistelemme.
Yksi sana disruptio
Disruptio iski minuun ensin Inka Meron, sijoitusgurun
puheenvuorossa. Disruptio, mitä se on? Teemu Vehmaskoski, tilaisuuden
puheenjohtaja näytti myös kiinnostuneen disruption määritelmästä. Hän sai
mieluisensa määritelmän Sampo Hietasen, maasgurun puheenvuorosta. Sampo sanoi
disruption olevan sitä, ettei jatka
janaa. Jos sanan historiaa ihmettelee, havaitsee sen alkuperäisesti
merkinneen kielteisiä, pahoja ilmiöitä tai uutisia. 90-luvun alussa Jean-Marie
Dru, ranskalainen mainostoimistomies, keksi muuttaa sanan merkityksen
positiiviseksi ja samalla ottaa sen bisneksen käyttöön. Asioita piti
tarkastella disruptiolla. Hänen toimistonsa TWBA sanoo ei olevansa mikään
perinteinen mainostoimisto, vaan ”radikaalisti avoin luova kollektiivi”. Sana
disruptio kuvaa keksijänsä mukaan ajatteluun tuotavaa radikaalia muutosta,
lineaarisen muutoksen ja inkrementalismin sijaan. Juuri niin kuin Sampo sanoi:
ei jatketa janaa.
TWBA:n johtajana toimii suomensukuinen ja suomenniminen Troy Ruhanen. Hän päätti tuoda disruption-ideologian uudelleen johtamansa firman keskiöön. Se oli tainnut välillä unohtua. Ruhanen ei kuulemma puhu Suomea, mutta vannoo digitaalisuuden suhteen suomalaisuuden nimeen. Enpä tiedä onko ihailuun aihetta, sillä Suomi sijoittui uunituoreessa OECD-vertailussa sijalle 28 - 33 maan joukossa. TWBA-firman ”disruption”-mainosfilmissä on muuten pätkä Musiikkitalosta, jonka taululla on Hesarin mainos. Tuo sana onkin siis lähellä meitä! Varmaan se on tämä Ruhanen, joka on tuonut esi-isiensä maan kuvioon.
Ihmetytti tuo OECD-vertailu
Siinähän Suomi on häntäpäässä hallinnon
digitalisaatiossa. Hallintoa tutkittiin erilaisten käytäntöjen puolesta. Niitä
olivat: digitaalinen suunnittelu, datalähtöinen julkinen sektori, hallitus
alustana, oletusarvoisesti avoin, käyttäjälähtöinen ja ennakoiva. Kärjessä ovat
Korea, UK, Kolumbia, Tanska, Japani ja Kanada. Viimeisenä on Ruotsi. Muita
maita häntäpäästä laskien ovat Islanti, Kreikka, Suomi, Liettua ja Saksa. Mitä
tämä on? Sen täytyy olla väärinkäsitys. Että Ruotsi muka surkein kaikista. Oli
pakko hieman hypätä webinaariteemasta. Löytyykö muita tutkimuksia?
EU:n DESI-vertailu antaa aivan toisenlaisen tuloksen. Siinä Suomi on ykkösenä. Seuraavina ovat Ruotsi, Tanska, Hollanti, Malta, Irlanti ja Viro. Häntäpäästä laskien Bulgaria, Kreikka, Romania ja Italia.
file:///C:/Users/fipm01501/Downloads/DESI2020Thematicchapters-FullEuropeanAnalysis.pdf
Tässä digitaalisuuden harhapolkukuva. Jäi ihmetyttämään tuo tuore uutinen Suomen ja Ruotsin hallinnon häntäpääasemasta digitaalisuudessa OECD:n tutkimana. Löytyi sitten EU:n DESI-tutkimus (Digital Economy and Society Index 2020). Sehän puolestaan kertoo Suomen kärkiasemasta EU:ssa. Kuvassa OECD-tutkimuksen indeksiluvut on väännetty samaan mittakaavaan DESI-tutkimuksen kanssa.
Takaisin webinaariin
Webinaarin toinen vieraspuhuja oli Juhani Damski, Ympäristöminiteriön tuore kansliapäällikkö. Hänen
aiheensa oli: Ilmastonmuutos – missä mennään. Juhani on hyvä puhuja. Hänen
sanankäyttönsä on selkeää, mutta samalla stadilaisen korvaan letkeää. Hänellä
oli tärkeän asian – ehkä tärkeimmän asian – lisäksi monta hyvää kuvaa, mutta
otan tähän vain kaksi kuvaa hänen oman kuvansa lisäksi. Tuo kylpyammekuva
kertoo asian kysymysmerkeistä.
Maailman ihmisen aiheuttamat päästöt ovat 37 mrd. tonnia vuodessa, EU päästää 4 mrd. tonnia ja Suomi 0,06 mrd. tonnia. Suomen päästöt ovat 0,15 % maailman päästöistä. Minne ne kaikki sitoutuvat. Se on mysteeri. Ilmakehään sitoutuu puolet, ehkä, sitä ei haluta. Meriin sitoutuu kolmannes, ehkä, sitä ei haluta. Maaekosysteemiin sitoutuu viidennes, ehkä, Suomessa 17-50 %, ehkä. Teknologia ratkaisee kysymysmerkin verran, ehkä. Kaavassa on liian monta tuntematonta. Päädytään kylpyammesyndroomaan.
Inka Mero säröttää murroskohtia
Inka Mero on julkisuudesta tuttu sijoittajaguru. Inkan
esitys oli otsikoitu: Kaupungit ja liikkuminen – miten digitalisaatio ja
start-up ekosysteemit muuttavat elämäämme. Hän on toiminut useiden startup-,
ym. yritysten hallinnossa. Hän on Voima Ventures pääomasijoitusyhtiön johtava
partneri. Hän on aivan selvästi hurahtanut disruptioon. Hän mainitsee sanan
useammin kuin kerran. Hän haluaa pureutua murroskohtiin. Jotkut sanovat sitä
säröttämiseksi. Se ei ole sama särötys josta Trump puhuu. Trump haluaa
vesisäröttää liuskekiveä ja tuottaa maakaasua.
Inka haluaa säröttää murroskohtia ja luoda innovaatiota. Inka puhuu
siiloista. Sanoo rakennusteollisuuden innovaatiokehityksen olleen hidasta.
Rakentaminen ja liikkuvuus ovat tärkeitä kasvualoja, mutta ovat jääneet omiin
siiloihinsa. Inka sanoo raamatullisesti pian koittavan ajan, jolloin
perinteiset yhtiöt jaetaan voittajiin ja häviäjiin. Voittajat löytyvät
tietotyöhön ja kiertotalouteen panostavista. Hän haluaa pelastaa eurooppalaisen
autoteollisuuden. Tehdä tuottavuusloikan liikenteessä. Robottiautot ja
digitalisaatio keskiössä. Millenniaalit ovat muutoksen ytimessä. Haluavat syödä
hyvää ruokaa (Wolt), ajaa skuuteilla ja kieltäytyvät omasta autosta.
Inka ”summaroi” (sekin uusi sana) kasvuyritysten menestyvän koska uskovat siihen mitä tekevät. Kiva juttu Inka Merolta, vaikka vanhus ei aina pysynyt vauhdissa mukana.
Sampo ja whim
Ehkä oikeastaan oli niin että päätin katsella ja
kuunnella tämän webinaarin siksi että näin esiintyjien joukossa Sampo Hietasen
nimen. Sampo on kunnioitettavan rohkea kaveri. Keksii idean ja lähtee sitä
viemään. Ja menestyy. Iskee markkinaan, jonka arvelee olevan 1000 miljardin suuruinen.
Kymmenen kertaa suurempi kuin teleala. Hän sanoo, että isoissa kuvioissa on
helppoa laskea millaisia säästöjä syntyisi, jos ihmiset luopuisivat autoistaan,
mutta kun tässä päätökset tehdään ihmisten pään sisällä, ei isoissa pöydissä – siinä
ongelma. Hän kertoo ihmisten pelkäävän googlemaista tai applemaista
ekosysteemiä ja bisneksen hallintaa ja riippuvuutta muutamista globaaleista
yrityksistä. Näin ei tässä käy – Sampo vakuuttaa. Hän puhuu innostuneesti
mielikuvista. Sanoo lentoasemien olevan esimerkki miellyttävistä
liikenneasemista (?), sellaisia pitäisi tehdä myös maaliikenteen
vaihtoasemista. Päivän paras hetki Pasilassa – henkeen. Kirjoitin joskus blogin
whimistä. Olin laskeskellut liikenteen kustannuksia whim-yhteiskunnassa ja verrannut
niitä nykymenoon. Minusta yhtälö ei aivan ratkennut. Sampon innostuneen
puheenvuoron jälkeen on ehkä kaivettava vanhat laskelmat esiin ja tutkittava
janan murtamisen taloutta ja filosofiaa.
http://penttimurole.blogspot.com/2018/06/nostan-sinulle-hattua-sampo-ja-whim.html
Sampo Hietanen on Mobility as Service -aatteen uranuurtaja. Whim on ensimmäinen markkinoilla oleva kaikenkattava maas-palvelu. Whim yhdistää julkisen liikenteen, kaupunkipyörät, taksit ja vuokra-autot yhteen sovellukseen kiinteällä kuukausihinnalla. Viime syksyn rahoituskierros nosti Maas Globalin pääomarahoituksen 55 miljoonaan euroon.
Tilaisuudessa oli puheenjohtajana Rakennuslehden
toimitusjohtaja Teemu Vehmaskoski. (Ensin kirjoitin Teemun sukunimeksi
Soimakallio. Näin hienot naiset vaikuttavat mielenmuistiin). Teemu johti
puhetta miellyttävän rutinoituun tyyliinsä. Minulle oli yllätys hänen
toimitusjohtajuutensa vajaan vuoden takaa. Näin huonosti seuraan alan
tapahtumia. Onnea siitä ja menestystä. Tärkeä homma. Eihän tässä voi muuta kuin
kiitellä Destiaa ja Rakennuslehteä ja ennen kaikkea hyviä esiintyjiä. Niin, en tainnut
tulla maininneeksi, että eräät Destian tirehtöörit pitivät myös tietoiskujaan.
Toimitusjohtaja oli keksinyt puhua puusta pudonneesta Suomi Neidosta – vai
oliko vasta putoamassa - hieman heikko allegoria. Suomi Neidosta piti ottaa
koppi. Infralla sitten nostettaisiin Tarzan takaisin puuhun. Anteeksi pilailu.
Kyllä nostamista pandemian jälkeen riittää. Yhdessä on yritettävä - osittain
janaa jatkamalla, osittain sitä murtamalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti