Pieni
välipala jatkoksi edelliseen blogiini, anonyymin kommentoijan innoittamana. Hän
kirjoitti: ”Ensiksi tulisi saada Pietarin-Tallinnan-Baltit-Berliinin välille
nopea junayhteys. Sitten voidaan miettiä Helsingin kytkemistä siihen tunnelin
avulla, silloin laskelmat olisivat realistisemmat ilman helsinkiläisten omia
mielipiteitä ja propagandaa.”
Miten
pietarilaiset pääsevät junalla Keski-Eurooppaan? Tässäpä onkin mielenkiintoinen
kysymys. Nyt kun anonyymi puuttui kommentissaan tähän asiaan, kiinnostuin niin
paljon, että laskin teoreettisia matka-aikoja Pietarista eri reittejä
Varsovaan. Varsova ei ole Euroopan sydämessä. Sieltä Berliiniin on 500 km ja Pariisiin
1500 km. Mutta nyt tarkastelin kuitenkin vain matkaa Varsovaan. Yksi rata
kulkee Minskin kautta. Sen pituus on 1350 km. Vilnan kautta kulkee 1190 km
yhteys, joka sitten käyttäisi loppuosallaan Rail Balticaa. Pietarista voisi
myös ajaa Tallinnaan ja jatkaa sieltä Rail Balticaa Varsovaan. Matkaa tulisi 1330
km. Ja tietysti Helsingin kautta pääsisi Tallinnaan joko laivalla tai pitkin
tulevaisuudessa ehkä rakennettavaa Tallinnan tunnelia. (Vaikka en siihen
uskokaan!). Matkan pituus on 1490 km. Kilometrit eivät kuitenkaan ratkaise vaan
matka-aika. Laskeskelin matka-aikoja olettaen Helsinki-Pietarin vielä hieman
nopeudessa kohenevan. Pietari-Tallinna radan oletin parannettavaksi 150 km/h
tasolle. Rail Baltica olisi 250 km/h ja matkanopeus jopa 200 km/h. Minskin ja
Vilnan radat kohennettaisiin siten että matkanopeus olisi 100 km/h. Pietari –Moskova-Varsova
olisi aitoa suurnopeusrataa. Näin sitten sain oheisen kuvan mukaisia matka-aikoja.
Vaihtoaikoja on jotenkin huomioitu. Tilanne on mielenkiintoinen. Kaikkia
reittejä käyttäen syntyisi sopiva yhden yön makuuvaunumatka. Tai sitten
aamulähtö ja illalla perillä. Jopa Helsingin reitti olisi tuossa aitona
kilpailijana – ja siellä on jotain jo olemassa, ei vain kuvitelmissa - Allegro.
Mutta kaiken ehtona on, että tuo Rail Baltica syntyy!
Mahdolliset matka-ajat syntyvät
vain mittavien rakennustöiden jälkeen. Ehkä kuva voisi kertoa tilanteesta
vuonna 2050. Kunhan sodat on sodittu, aseiden kalistelu on lopetettu ja ryhdytty
rauhan töihin. Silloin kun Venäjä on osa Eurooppaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti