lauantai 30. toukokuuta 2015

Pietarista Varsovaan – Helsingin kautta?

Pieni välipala jatkoksi edelliseen blogiini, anonyymin kommentoijan innoittamana. Hän kirjoitti: ”Ensiksi tulisi saada Pietarin-Tallinnan-Baltit-Berliinin välille nopea junayhteys. Sitten voidaan miettiä Helsingin kytkemistä siihen tunnelin avulla, silloin laskelmat olisivat realistisemmat ilman helsinkiläisten omia mielipiteitä ja propagandaa.”

Miten pietarilaiset pääsevät junalla Keski-Eurooppaan? Tässäpä onkin mielenkiintoinen kysymys. Nyt kun anonyymi puuttui kommentissaan tähän asiaan, kiinnostuin niin paljon, että laskin teoreettisia matka-aikoja Pietarista eri reittejä Varsovaan. Varsova ei ole Euroopan sydämessä. Sieltä Berliiniin on 500 km ja Pariisiin 1500 km. Mutta nyt tarkastelin kuitenkin vain matkaa Varsovaan. Yksi rata kulkee Minskin kautta. Sen pituus on 1350 km. Vilnan kautta kulkee 1190 km yhteys, joka sitten käyttäisi loppuosallaan Rail Balticaa. Pietarista voisi myös ajaa Tallinnaan ja jatkaa sieltä Rail Balticaa Varsovaan. Matkaa tulisi 1330 km. Ja tietysti Helsingin kautta pääsisi Tallinnaan joko laivalla tai pitkin tulevaisuudessa ehkä rakennettavaa Tallinnan tunnelia. (Vaikka en siihen uskokaan!). Matkan pituus on 1490 km. Kilometrit eivät kuitenkaan ratkaise vaan matka-aika. Laskeskelin matka-aikoja olettaen Helsinki-Pietarin vielä hieman nopeudessa kohenevan. Pietari-Tallinna radan oletin parannettavaksi 150 km/h tasolle. Rail Baltica olisi 250 km/h ja matkanopeus jopa 200 km/h. Minskin ja Vilnan radat kohennettaisiin siten että matkanopeus olisi 100 km/h. Pietari –Moskova-Varsova olisi aitoa suurnopeusrataa. Näin sitten sain oheisen kuvan mukaisia matka-aikoja. Vaihtoaikoja on jotenkin huomioitu. Tilanne on mielenkiintoinen. Kaikkia reittejä käyttäen syntyisi sopiva yhden yön makuuvaunumatka. Tai sitten aamulähtö ja illalla perillä. Jopa Helsingin reitti olisi tuossa aitona kilpailijana – ja siellä on jotain jo olemassa, ei vain kuvitelmissa - Allegro. Mutta kaiken ehtona on, että tuo Rail Baltica syntyy!


Mahdolliset matka-ajat syntyvät vain mittavien rakennustöiden jälkeen. Ehkä kuva voisi kertoa tilanteesta vuonna 2050. Kunhan sodat on sodittu, aseiden kalistelu on lopetettu ja ryhdytty rauhan töihin. Silloin kun Venäjä on osa Eurooppaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti